Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

2 hours ago, Bebop said:

så ligger de största landvinningarna på att våga satsa på rummet och akustiken.

 

När jag flyttade till hus år 2000 så spelade mina stativare inte så bra i ett rum på 60kvm. Bytte till Monitor Audio Studio 50 och snart efter det till Usher be-10. Jag hörde vid detta byte att jag inte kunde få ut det jag visste Usher kunde och jag hörde att det var akustiken. Började själv laborera med egenhändigt tillverkade paneler som jag hoppades skulle dämpa men det blev bara marginell förbättring. Sökte på akustik, akustiker och liknande (gula sidorna var det säkert..) och kom i kontakt med Claes Olsson på EORA som både akustikbehandlandlade köket och vardagsrummet. Då hände något och jag insåg betydelsen av detta. Sedan säkert minst 15 år har jag alltså kunnat utveckla mitt system i en akustisk miljö som är bra. Det har varit rätt väg. 

 

2 hours ago, Bebop said:

Men för att att få till detta räcker det inte att fokusera på högtalare, pickuper, dacar, kablar, ström eller elektronik. Då måste man tänka helhet och då går det inte hoppa över akustik, lyssningsposition och uppställning.

Ja allt spelar roll.  Jag lägger till nätströmmen och jordningen.

 

2 hours ago, Bebop said:

Det gör att jag blir väldigt tveksam till att det ständiga sökandet efter bättre ljudupplevelse tycks handla om elektronik, högtalare, ström och kablar.

Jag kan förstå det om du olyckligtvis börjat i fel ända. 

Eftersom jag haft med mig bra akustik och ganska tidigt hygglig ordning på nätströmmen från start i detta system jag beskriver i denna tråd så har jag just kunnat fokusera på högtalare och elektronik eftersom det fått en akustisk miljö som de har kunnat leverera sina förmågor på ett rättvist sätt i. 

 

Jag håller inte med om att det inte är fruktsamt att koncentrera sig på prylarna, inte när man har ordning på infrastrukturen som akustik och ström. Det är ju då det verkligen går att utvärdera och välja "rätt". 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag har gjort det liksom, @calle_jr, @calm, @Apexorca och säkert några till. Men många tycks lägga detta åt sidan och anförtro sig helt åt prylar som en Messias för alla problem som inte påverkar akustiken det minsta. 

 

Rätt tycker jag. Det går ju inte att få välljud då faktiskt. Man kommer inte runt aksutiken . Rumskorrigering tex Dirac har aldrig jag hört kompensera på ett  bra sätt för kass akustik.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att akustik och ström är viktig för att de ska bli rätt förutsättningar för ens lyssnande och för att som @Apexorca säger kunna utvärdera prylarna i systemet.

 

Fundering:

Det som kan vara problemet är att vi hör inte lika och därmed inte fullt ut kan säga om det ena är rätt eller fel i ett rum. Det är väl bara en mätning av rummet som kan visa de ”rätta” värdena? Om de sedan är rätt för ens öron vid musiklyssning är väl en annan sak?

 

Själv var jag sen med att ta tag i akustiken och förstod nog inte då bättre av dess betydelse.

Nu antar jag bara;  Förmodligen var mitt ”dåtida” ljudideal och mina öron på något vis ganska okej som ”mätinstrument” för att det inte skulle låta alltför illa. Visst höll jag på med placeringar av högtalare, testade underlag för prylar, mattor, kablar och ny även ny elektronik för att försöka få det att låta ännu ”bättre" eller mer ”riktigt”. Det var nog inte förrän ungarna hade flyttat ut och gjorde mig av med 5.1 grejerna och flyttade ner prylarna till nuvarande rum som jag insåg att det blev så mycket bättre återgivning och att det berodde på andra akustiska förutsättningar. Där och då blev det hemma-hos och det kom både kluriga och mer erfarna lyssnare på besök. Inga samstämmiga åtgärdsbehov och heller inget facit på vad jag skulle göra för att optimera akustiken. Men jag fick något att fundera på, jag åkte på massor av hemma-hos, personer som varit där tidigare lärde sig ”min smak” och kom med nya förslag, jag bara fortsatte att lyssna hos andra för att sedan åka hem och testa i mitt rum. Åren gick och tillslut kom Matts på SMT hem för att jag insåg att det vore bra att ha rummet uppmätt för att inte göra fel eller börja i fel ände, det hade nog blivit kostsammare iaf. Med rummet uppmätt och förslag på åtgärd så bestämde jag mig för att inte gå all-in, jag hade turen att rummet visade sig vara gått nog eller fullt dugligt sånär som vid dryga 40Hz. Det blev vingar för pengarna, fler vingar för mer pengar och lite annat småfix och jag lever fortfarande med det där 40Hz ”problemet” men har slutat lyssna på den så den stör mig inte även om jag kan höra den om jag vill. Det får m a o duga som det är med akustiken hemmavid,

I stugan kanske jag ska göra något för där kan basen vara lite irriterande ibland, men jag kanske ska möblera om testa en annan uppställning först om tillåtelse för detta medges? Egentligen inget måste men det vore kul att testa iaf?

 

Som den amatör jag är så tycker mina öron att jag lyckats ganska så bra men skulle min resa börjat idag så skulle jag ha mätt upp rummet, lyssnat på högtalare som skulle passa i rummet för de akustiska förutsättningar som finns och som jag ljudmässigt gillar såklart. Sedan kan man testa elektronik på både längden och bredden, högt eller lågt, dyrt eller billigt, svart eller silver, för nu finns förutsättningarna för att komma i mål snabbare och mindre kostsamt. Själv har jag gått den dyra vägen men det är historia idag och hoppas att mina misstag inte ska upprepas av de som börjar sin resa idag.

 

Med de erfarenheter jag har har så vill jag påstå att det finns inga genvägar även om man tror det!?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det var vid hifi-mässan på Lärarhögskolan i Sthlm, för kanske 15 år sedan,  som första mötet med Matts och hans produkter skedde. Kommer ihåg uppställningen med en vägg med diffusorer ovanpå ett antal HH-variton-resonatorer. Wilsonhögtalare drivna av Krell FBI eller möjligen någon Krell-kombo.

Mötet med Matts som smög omkring i kulisserna i rutig flanellskjorta och inte gjorde så mycket väsen kring sin person, utan ingav intrycket av professionell kunskap. Avsaknad av  braskande marknadsföring kändes seriöst. Fanns bara något enkel produktbeskrivning utan superlativ och braskande överdrifter.

Resulterade i en första mätning och analys. Svart på vitt var problemen fanns och den extrema 12 dB-puckeln i 48-50 Hz. Den resulterade i inalles 7 st HH-are i specialanpassade mått och ytterligare 8 diffusorer. Först Golden Horn som kompletterades med W-wingen  och S-wingen. Men fortfarande kvarstår en del att jobba med i baspuckeln. Men någon stans måste man sätta gränsen och normal möblering måste kunna finnas i lyssningsrummet som också är lägenhetens vardagsrum. Plötsligt började musiken låta som den skulle med klang, lyster och detaljer och en minskad baspuckel. Resten är historia.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, calm said:

Sedan kan jag också se mellanregistret som bärare av mycket av det musikaliska budskapet,  dess gestaltning och innehåll. Man behöver bara studera de olika instrumentens frekvensmässiga positionering för att förstå att det är här fokus borde vara. Sedan kan man alltid diskutera övertonsskalan.

 

Jag förstår nog hur du menar, men jag har svårt att själv förhålla mig till ett dylikt påstående av den enkla anledningen att jag lyssnat på "bara ett mellanregister" (alltså HP och LP filtrerat) och det låter riktigt dåligt! Och det låter riktigt dåligt att bara lyssna på en HP filtrerad diskant. :D Vad som låter sämst? Som sagt; svårt att säga. 

 

Över- och undertoner skapar helheten plus alla de andra aspekterna kring fasriktighet, spridning och "resten av världens problem" med ljudåtergivning. :D

 

Jag har nämnt det innan och gör det igen; jag har allvarligt övervägt att hyra rum på en hifi-mässa för att köra ett 20 minuters demo på hur man bygger, konstruerar och tune'ar en högtalare! :)  Har gjort liknande övningar med hifi-folk hemma och det har varit både uppskattat och lärorikt.

 

18 hours ago, Bebop said:

Jag har en historia av att jag trodde att det mesta handlade om högtalare och/eller elektronik. Att det inte är så blev jag varse om den dag @Engelholm Audio drog in med sina mikrofoner och mätutrustning för drygt 10 år sedan, som ledde till både basfällor och diffusorer där hänsyn togs till elak akustikpåverkan både från golv-, tak- och hörnpåverkan. Det var en investering som hamnade kring 50% av vad en Valhalla signalkabel kostar. @calle_jr var här och pekade på en del mekaniska problemområden. Det kostade en öl eller två.

 

10 år gammal information men jag blir ändå glad av att läsa detta, @Bebop 

 

Jag ser två olika hifi-personlighets-drag ganska tydligt. Vissa har anläggningen mer för att fylla en funktion, medan andra har anläggningen mer som en resa. Med fokuset på en resa är byteskarusellen inget negativt klingande utan just en del av resan, av erfarenheten, av hobbyn, av det sociala snick-snacket. Och jag menar inte lägga nån värdering alls i detta. <3 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Jag förstår nog hur du menar, men jag har svårt att själv förhålla mig till ett dylikt påstående av den enkla anledningen att jag lyssnat på "bara ett mellanregister" (alltså HP och LP filtrerat) och det låter riktigt dåligt! Och det låter riktigt dåligt att bara lyssna på en HP filtrerad diskant. :D Vad som låter sämst? Som sagt; svårt att säga. 

 

Över- och undertoner skapar helheten plus alla de andra aspekterna kring fasriktighet, spridning och "resten av världens problem" med ljudåtergivning. :D

 

Jag har nämnt det innan och gör det igen; jag har allvarligt övervägt att hyra rum på en hifi-mässa för att köra ett 20 minuters demo på hur man bygger, konstruerar och tune'ar en högtalare! :)  Har gjort liknande övningar med hifi-folk hemma och det har varit både uppskattat och lärorikt.

 

10 år gammal information men jag blir ändå glad av att läsa detta, @Bebop 

 

Jag ser två olika hifi-personlighets-drag ganska tydligt. Vissa har anläggningen mer för att fylla en funktion, medan andra har anläggningen mer som en resa. Med fokuset på en resa är byteskarusellen inget negativt klingande utan just en del av resan, av erfarenheten, av hobbyn, av det sociala snick-snacket. Och jag menar inte lägga nån värdering alls i detta. <3 

 

Självfallet är musikåtergivning en helhet som måste avspeglas i systemet. Att lyssna på enskildheter har aldrig förespeglat mig, men vad jag menar att mycket fokus ligger idag på bas o/e diskant sällan på mellanregistret som ändå i min värld är bärare av den mesta musikaliska informationen. Då pratar jag inte om högtalare utan om ljudalstring i allmänhet oavsett leveranssätt. Live eller inspelat/återgivet. För mig blir det mycket avgörande hur t.ex. ett piano eller en röst återges för att det skall bli trovärdigt. Kanske inte i första hand av hur cymbalernas krispighet eller en basens torrhet exponeras eller för den skull alla detaljer betonas eller framhävs. Alltför betonad och energirik diskant får hela anrättningen lätt att tendera att tippa över i hårdhet, liksom resonansfri kontrabas inte låter naturligt. Men som vanligt är den personliga smaken och referenser avgörande. 

Bra idé och göra clinics om högtalare och konstruktion mer tillgängligt på mässor etc.  Stockholmsmässan har haft olika seminarier och ett av de mer minnesvärda inslagen handlade om Didrik DeGeer och hans mikrofoner. Hans framställning väckte i vart fall mitt stora intresse. Helt fritt från kommersiella intensioner och marknadssnack. Likaså Ingemar Ohlssons föredrag om akustik,  vilket var mycket uppskattat. I numera nedlagda RMAF i Denver hade man motsvarande föredrag om allt från högtalarplacering till ren konstruktion. Sedan brukar många fabrikat ha egna miniföreläsningar men då handlar det mer om produkternas förträfflighet och köpargument, än strikt objektivitet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Engelholm Audio said:

Vissa har anläggningen mer för att fylla en funktion, medan andra har anläggningen mer som en resa.

 

Det var en bra uppdelning. För mig har det nog alltid varit att anläggningen skall fylla en funktion. Kunna ge mig de musikupplevelser jag vill ha hemma i soffan. Det är målet och orsaken till varför jag gör det jag gör. Så var det ffa från början och bara det då, sedan har det blivit roligt med resan också. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, parsifal said:

Jag uppskattar att du tar dig tid och delar dina reflektioner kring varje val på resan.

 

Hur tänker du kring att bygga ett fristående attefallshus speciellt för anläggningen? 

Tack!

Kanske, men tror det skulle vara för litet för att komma hela vägen, men jag vet inte. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag ser två olika hifi-personlighets-drag ganska tydligt. Vissa har anläggningen mer för att fylla en funktion, medan andra har anläggningen mer som en resa. Med fokuset på en resa är byteskarusellen inget negativt klingande utan just en del av resan, av erfarenheten, av hobbyn, av det sociala snick-snacket.

Jag tycker inte heller det är negativt att byta, det har jag gjort många gånger på min resa. Men numer är jag betydligt mer noggrann med att det skall ge något utöver själva prylglädjen. Så var det inte riktigt förr.

 

Jag tänker ungefär så att de akustiska förutsättningarna inte ändrats i mitt rum sedan du mätte upp. Du var ju här för några år sedan och gjorde en liten mindre mätning och det du kom fram till tidigare kvarstod. När det gäller mina VTL-prylar så lanserades de jag har omkring 2005 och säljs fortfarande sånär som på att slutstegen är i MkIII-version med bl a nya kondensatorer och kraftfullare transformatorer som bättre kan hantera låga impedanser. Dessutom med variabel motkoppling för bättre matchning av högtalarlasten.  Jag har följt med genom uppgradering. Så även med min dac som gått från Standard till Signature och därifrån till Eclipse. Min streamer är uppgraderad till ny modell med helt ny processor som är ett ordentligt lyft för konvertering till DSD. Jag ser ingen automatisk koppling till att ny elektronik låter bättre än äldre. Undantaget har väl varit på den digitala sidan men där tycker jag inte det händer så mycket mer just nu. Jag tycker jag har kommit väldigt nära med ljudet oavsett om det är analogt eller digitalt. T o m mellan min bandare och en del digitala utgåvor men de är i minoritet.
 

Därutöver har jag mixtrat och sysslat mycket med mina rör, bänkar, subbar, placeringar, skivspelare och inte minst intressant musik. Jag har bytt högtalarkablar och kablar mellan tonarm, SUT och riaa och dessutom bytt några XLR-kablar och några till är på gång.

 

Man kan resa på flera sätt.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, calm said:

Självfallet är musikåtergivning en helhet som måste avspeglas i systemet. Att lyssna på enskildheter har aldrig förespeglat mig, men vad jag menar att mycket fokus ligger idag på bas o/e diskant sällan på mellanregistret som ändå i min värld är bärare av den mesta musikaliska informationen.

Intressant att läsa @calm...Jag hänger inte riktigt med på dina tänkar men det är ändå okej. <3 

 

14 hours ago, triomio said:

Intressant iakttagelse. Men kan du utveckla det där med att "fylla en funktion"?

 

Mm...det är ju 10'000 kronorsfrågan det! ;) Vi människor är ju lite komplicerade...och det blir lätt tafatt med definitioner och categoriseringar. :(  Men kanske kan man skönja "funktions-orienteringen" i hur personen i fråga definierar just "funktionen som ska uppfyllas"? I och med din fråga, så inser jag att funktionen som ska uppnås kan vara just "resan" eller "en imponerande demo med nån ny låt" så kanske faller min definition på eget grepp? ;)

 

Hur skulle du definiera det, @triomio?

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-19 at 18:37, parsifal said:

Hur tänker du kring att bygga ett fristående attefallshus speciellt för anläggningen? 

 

Hur tänker jag kring det?

Tänkte lite till på detta.

I din fråga väcks många fler frågor och det kan nog bli en avhandling om man skulle vilja. 

Attefalls hus får vara 30kvm. Det är väl yttermåttet? Det är en ok storlek för ett lyssningsrum. Men om vi bara bryr oss om enbart upplevelsen utan att ta hänsyn till om det blir Attefalshus eller större så gillar jag större rum. Jag  har kommit på att när jag lyssnar i rum som är runt 50kvm och eller med öppna planlösningar och med lite större högtalare så tycker jag det blir som bäst. Även om man akustikbehandlar så är det bra med lite avstånd till väggar både för lyssningspositionen och högtalare. Mycket luft i det utrymme man lyssnar är ofta bra. Men visst blir det bra i mindre rum också men det blir lite annan upplevelse. 30kvm kommer så klart kunna bli kalasbra. 

Om man skall bygga det för att bara lyssna där antar jag att det blir lite akustikprodukter, basfällor mm. 

Så klart går det att få till jättebra. Skulle lägga rätt mycket akustiskt krut på innertaket med diffussion och och jag gillar att det är lite dämpning också och kanske bygga in basfällor/basfälla i taket/vinden eller kanske också under golvet.  Men det borde du ha någon akustiker som börjar med att räkna på det. Inte dumt att planerar för att trimma akustiken efterhand när det är klart och stereon står på plats. Skulle också optimera strömmen dit "onödigt mycket" :grinsmilingeyes:.

Sedan gäller det att välja system som passar i rummet och ens smak så klart.  

 

För egen del lyssnar jag på musik varje dag och har det i vardagslivet när jag gör annat och går då och då och sätter mig för att lyssna intensivt mellan andra sysslor. Det skulle jag sakna om stereon står i ett annat hus. Men jag har lite kompisar som har det så och det finns fördelar med det också, man störs mindre och det blir en tydligare högtidsstund. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-21 at 09:00, Apexorca said:

För egen del lyssnar jag på musik varje dag och har det i vardagslivet när jag gör annat och går då och då och sätter mig för att lyssna intensivt mellan andra sysslor. Det skulle jag sakna om stereon står i ett annat hus. Men jag har lite kompisar som har det så och det finns fördelar med det också, man störs mindre och det blir en tydligare högtidsstund. 

 

Jag förstår att det blir en annan upplevelse med 50m2 vs 30m2. Jag trodde att det var innermått men du har rätt i ditt påpekande, det är yttermåttet som får vara 30m2 i attefallshusen.

Jag tänker att stora högtalare som dina trivs bättre med lite mer svängrum. Jag ställde frågan då jag sett en himla många fina nybyggda showrooms, b la  Kuzmas där SMT varit högst inblandade med akustiken - det kändes som ett steg ytterligare för ditt system.

 

@calle_jr påpekar ofta de "perfekta" hifimåtten för ett vardagsrum i olika trådar men jag har glömt dem. Lite högre & lite bredare än vad som byggs i standardhusen är väl kontentan ungefär.... 

 

Det där attefallshuset är kanske mer min egen dröm. Jag skulle kunna tänka mig något sådant som både studio och finlyssningsrum. Jag tänker att musik blir det i vardagsrummet iallafall men kanske i ett mer estetiskt utförande.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, parsifal said:

Det där attefallshuset är kanske mer min egen dröm. Jag skulle kunna tänka mig något sådant som både studio och finlyssningsrum. Jag tänker att musik blir det i vardagsrummet iallafall men kanske i ett mer estetiskt utförande.

 

Så skulle nog jag också ha en stereo vardagsrummet i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med Beethoven.

 

Med större delen av släkten sjuka i influensa, vanliga förkylningar och Covid blir det en del extra tid för musik. Inget jag klagar för på... :sunglasses: Det blir annat mys och mer musik. Men det är mysigt med jul och synd att inte kunna träffa kära släktingar. :thumbsdown:

Beethoven låg inte på latsidan. Verklista... Puh.

Det kan man heller inte som åhörare göra om man vill få ett grepp av vad han gjort. Man skulle kunna ta allt i kronologisk ordning men jag tar mig an detta i olike genrer där jag tar varje genre i kronologisk ordning men försöker göra lite instick i det bästa jag tycker om i varje tidsålder för att förstå Beethovens musikaliska sammanhang. Han gör ju egentligen samma resa i varje genre men jag tycker nog Symfonierna sticker ut mest och har mest olika karaktär som tydligast visar den musikaliska utvecklingen, men som sagt, den hörs i tex Piano Sonater, Cello och Piano Sonater och Violin och Piano Sonater och olika pianokonserter också. Men för egen del var det bra att få ordning på kronologin och börja med Symfonierna i ordning så blir det lättare att höra det även i de andra genrerna.

 

Sonater för Cello och Piano 1-5. För att slippa leta bland alla inspelningar för att hitta en bra kan man lika gärna gå på den från omkring 1961-63 som Philips spelat in och producerat. Det är ett "dream team" som spelar. På Cello en av tex Shostakovich favoriter nämligen Mstislav Rostropovich och en pianist jag skrivit om innan som kan betraktas som en av 1900-talets bästa pianister, Sviatoslav Richter

 

- Nr. 1 (Op 5/1) och 2 (Op 5/2) är skrivna 1796. Innan var nästan alltid sonater med piano och ett annat instrument med stort fokus på pianot. Dessa båda är mer klassiska i sin karaktär och där pianot har huvudroll i en virtuos stil. Cellon är mer stöttande, men ändå så får den ett större utrymme än tidigare och det skulle bli mer av det.

 

- Nr. 3 (Op 69) skriven 1807-08 och mycket hände i denna period från nr 1 och 2 i bethovens stil tex Pianosonat Nr 23 (Appassionata),  5e och 6e symfonin.

Med denna 3e sonat för cello och piano banar Beethoven igen väg för en ny still som blir en ny standard för dessa sonater. Här är de båda instrumenten mer jämbördiga. Tex börjar 3an fantastiskt med ett lidelsefullt lite mörkt avsnitt. Först bara Cello. Cellon har en tydlig roll från start jämte pianot hela vägen in i stycket. För mig är detta Beethovens bästa sonat för cello och piano. Jag gillar den jättemycket. Mycket medryckande, melodisk och varierad. Det går att höra massa referenser från detta stycke till mer sentida kompositioner ända fram till Shostakovich. Denna Beethovens mellanperiod var en enormt kreativ och produktiv period. Hörseln började degenerera.

 

 -Nr. 4 (Op 102/1) och 5 (Op 102/2) är från 1815 tillhör hans 3e period när Beethoven är i princip var döv!!! Nr 4 börjar i en lugn lidelsefull stil likt 3an men ännu lugnare med med enbart cello och där pianot sedan kommer in som stöd för cellon istället i vissa avsnitt. Detta jämnas ut och varierar genom stycket. 5an börjar i ett mer positiv driv med tempo. 

Det är genomgående rätt mycket dramatik i dessa sonater och de är varierade. Det känns som om de skulle kunna vara tonerna till en dramatisk historia. 

 

Jag giller dem alla men det är något med 3an som suger fast mig lite extra. Det är något som får mig att tro att Shostakovich inspirerats av 3an där det finns tydliga slaviska klanger och tempo om det nu skulle vara det han flirtats av?

 

 

På vinyl...

 

image.png.9b9a59c6e347b201faae9dc8f72eb93e.png

 

Streamat finns denna på Qobuz då det ser ut såhär. De har bakat ihop det med lite andra stycken också men vad jag förstår är det samma inspelning på Sonaterna för Cello och Piano. Förstår inte helt varför det står Decca på men det kan säkert någon duktig på detta forum?

 

image.jpeg.8785082ffbeb0dfd82e86257bcbd4eee.jpeg

 

 

Så här ser den ut på CD

 

image.jpeg.b10f58f5ea826c0552d1b51b24ccb7e3.jpeg

 

 

Cello är fantstisk på att komplettera pianot med lite extra drama, melankoli och mörker tycker jag. Älskar det. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Apexorca said:

Förstår inte helt varför det står Decca på

Mycket bra, @Apexorca. Jag har precis börjat att botanisera i Beethovens kammarmusik. Jag har mest grävt i andras stråksättningar än så länge, framför allt Haydn, Schubert, Brahms, Hindemith (den romantiska perioden) och Schumann. Det finns mycket kvar att lyssna och lära av.
 

Philips-etiketten har genomgått flera faser genom åren och på 80-talet var det i huvudsak klassisk musik på agendan. På 80-talet blev Philips skivutgivning en del av Polygram tillsammans med bl a Decca, Verve och Deutsche Grammophone. Deras pop/rock och jazz flyttades över i huvudsak till Polydor, RSO och Mercury. Senare såldes allt och blev Universal Music och på mitten av 90-talet la man över de tidigare inspelningarna på Philips Classics till Decca Music Group inom Universal Music. 
 

Många av Philips gamla inspelningar har återutgivits på Decca-etiketten och på en etikett som heter Eloquence. Jag har en box där de samlat några av sina bästa utgåvor ommastrade för CD-utgivning. Det är en riktig pärla med 55 fina utgåvor. De gamla enheterna i Baarn (studio och presseri) togs över av nytt självständigt bolag med Philipsfolk som kallas Pentatone som ger ut utmärkta klassiska inspelningar. Ett tag satsade de mycket på SACD.


5000B463-9A02-4E1D-A0D7-E47F28AFBAFC.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter en tur över jul och nyår i Tanzania med en kamera och massa djur... 

 

image.jpeg.4ef388f257815f9a915415b0a9fb337f.jpeg

 

... som just på denna bild ovan inte var så farliga som många andra i närheten tex lejonen nedan, 

 

image.jpeg.7668d167fc9dda0981a6650a05dd5b96.jpeg

 

_19A7939.jpg.bc9d8395cd65c80e74ea0d034f740f9d.jpg

 

 

 

väntade en box med Beethovens 5st Sonater på Cello och Piano på posten när jag kom hem.

 

image.jpeg.604ba69edd89dcee60f086ca226a65ed.jpeg

 

 

 

Det låter finfint på denna press från 1963. Bra ljud på denna pressning enstaka knäpp och mycket tyst bakgrund. Inspelningen är klanderfri och dessa gubbar kan spela sonaterna bra. Allt man kan önska tycker jag. 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Quote

 

Detta blir säkert en reseskildring med fina bilder som ska följas……bra start:sunglasses:

 

/byZan 

 

 

Ok! här kommer lite safaribilder.

 

Lodge i en natioanalpark. Farligt att gå ut då det är mörkt. Man får kalla på vakt då. 

 

image.jpeg.3d06096e44c1a0190656a4cadf880b8a.jpeg

 

 

Zebra! 

 

_19A6854.jpg.28ad49d24c47f254eabbe93197b44acc.jpg

 

image.jpeg.edb52e28cbcb9018cf1d51c067df7970.jpeg

 

 

 

 

Vårtsvin!

_19A8233.jpg.655483b6c437ed7c4ac519754b22f727.jpg

 

Buffel!

 

image.jpeg.82b31bcd47bd8f9a4481153f002a4d38.jpeg

 

 

Elefanter!

 

image.jpeg.731b4eff813f95218df3dc3a3b1b1be8.jpeg

 

 

image.jpeg.7c3b4fa575af6b310339e67fb937ca6e.jpeg

 

image.jpeg.2f70c4e3ad4a52ba79327291b3d14ec0.jpeg

 

 

Bushbuck

image.jpeg.cb6a4c40fa9ad615b0a0ce0f8fb577ff.jpeg

 

Mer Elefanter!

 

image.jpeg.c999d9d74503f3fa79167c3bff8eac65.jpeg

 

image.jpeg.cfc536b319cccab1071a8a31c8c8d03c.jpeg

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Naturen har sina enastående djur och uttryck. Står alltid lite förstummad av zebrans teckning! Vilken grafisk designer som helst borde känna stor avund! 

 

 

Ja verkligen. Otroligt roligt att fota Zebror. Jag kan visa några fler. 

 

image.jpeg.3059077e9e51a67d9540624900550ce1.jpeg

 

image.jpeg.555b87ec21849d525285d1150dfa32ef.jpeg

 

 

_19A5870.jpg.2ae89786f6da7d0a48c0d71730c5f837.jpg

 

 

4 hours ago, calm said:

Tack för superbilder!

 

Calm

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...