Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Så, nu är testandet klart och jag kan skillnaderna. 

 

Systemet som skall vara på övervåningen har nu 2 fasta punkter som kommer bli navet. Audio Research Vsi75 och Sonus faber Guarneri Memento.

Strömmen fördelas av Nordost Thor. Bra att jag inte sålt för mycket gamla bra produkter. Den kommer väl till pass nu. Till Thor är en Isotek Evo3 Syncro-nätkabel med likströmsfilter.

 

Sedan är det en Nordost Brahma som jag hade över och som passar till Vsi75, resten är "original" lakritssnören till Moon 300D DAC och Riaa Gold Note Ph-7. Och mycket enkla nätklabler och signalkablar tex Nordost Black Knight, men jag har en Nordost Heimdall digitalkabel mellan MSB-drive och Moon DAC'en.  

Vinylsvarven Technics 1210 skall få min snart nyrenoverade Brinkmann EMT-ti puppa. Nu kör jag på Ortofon Quintet Bronze, (men orange är den).Tror inte jag är helt förtjust i den till min anläggning.

 

Har ägnat stor del av dagen att bära upp allt från undervåningen till sin mer permanenta plats på övervåningen. 

 

Har haft problem med detta rum när jag testat att spela tex på Sonusd faber Toy och Acoustic Energy AE 109, men nu med Guarneri Memento  och VSi75 funkar det mycket bättre. Jag hittade relativt fort ett läge för högtalarna som funkar. flyttade ut soffan några dm från bakväggen/fönstret så blev det riktigt bra.

 

Rummer är som en tub och högt i tak. och öppningar på båda sidoväggarna som är stora. Det är rikligt möblerad och mycket mjukt fluff i soffa och fåtölj och fotpall. 

I sweet spot är det nog en liten akustisk höjning i basen. Gött. 

 

Det blir klart bättre rymd i ljudet i detta rum än det jag gjorde testet i.  Trodde inte det skulle fylla och mätta så bra som det gör och det går att trycka på ordentligt om man vill och det är nog en del tur, men inget sticker ut akustiskt som stör. Det lilla extra basstöd som finns är mycket trevligt när man spelar svagt. Man känner kraften i återgivningen även på låg volym. Det ser jag som ett stort pluss eftersom detta är ett system som kommer att puttra på på ett annat sätt en mitt stora dynamiska och högljudda system ni alla sett på undervåningen. 

Klang, takt och tajming och i övrigt karaktären på återgivningen är mycket lik. Inte konstigt jag har ju samma ljudideal i grunden, men med 2 olika typer av system. Stora högtalare tusentals Krell-Watt i förstärkeriet mot stativare med rör och mycket färre Watt i ARC Vsi75. Blir billigare i elprisrallyt nu i vinter...

 

Det blev riktigt bra tycker jag och bättre än väntat så här tidigt i denna process. 

 

Här kommer lite bilder på rummet så ni ser hur det ser ut. 

 

Här ser man det rundade taket. 

 

image.jpeg.0c014d0f93f730ed95e90fba7f0f2fa0.jpeg

 

Öppning till rummet på höger sida med glasdörrar trodde jag skulle kasta hårda reflexer men första reflexen sticker ut i det rummet när man öppnar så det hörs inte av några hårda störande första reflexer.

 

_19A4808.jpg.f99f86383abc8ea905c891a6e44a4820.jpg

 

Här sitter man i sweet spot med fönster bakom, men det finns rätt tjocka mörkläggningsgardiner i fönstret man lätt kan dra ner som  dämpar reflexen effektivt. Flyttade fram soffan mot högtalarna en bit och det blev bra. 

 

_19A4813.jpg.19a8bcf3560d51f25fff14b888d4882d.jpg

 

_19A4821.jpg.b7118ba5528a5643ae7fe02f61f02d41.jpg

 

Nästan hela vänstra sidoväggen är en öppning bort mot en övre hall som leder till trappan och andra rum. Inga reflexproblem på den sidan.

Högtalarna ser löjligt små ut med tanke på all luft i detta utrymme, men de fyller ut mer än väl.

 

 

Strax vänster om sweet spot. Subbasen är en gammal aktiv Qln 12' portad bas som jag försökte integrera med mina gamla QLN HD2 Splitfield, men fick aldrig till det trots mycket trixande, så nu funkar den för att fylla på soundbaren för tv-ljudet. Subbasen är rätt bra och praktisk till det. Man kan ställa delning och volym från en fjärr så det är lätt att hitta rätt nivåer och delning. Men som sagt extra subbas till Hifi har inte jag lyckats med fullt ut.

 

_19A4810.jpg.d1d46053b07c77d376ddbb57a90648cb.jpg

 

 

Snodde grabbens rack... :handovermouth:

 

_19A4818.jpg.8478b1d38782c8700bad30f5f79a82d5.jpg

 

Bra att jag inte sålt dessa prylar. MSN Diamond Power Base , Signature Data CD IV Drive och Nordost Thor visar sig göra god nytta.  

 

_19A4820.jpg.1989786c7454b915df34c38b906e8a05.jpg

 

Jag tycker mycket om dessa stativare och i detta rum har de stativarnas fördelar, men det låter mycket större och med mer kraft än så. Bättre än väntat. 

 

_19A4826.jpg.d43f075e2aa7121fe15246c28f4c60aa.jpg

 

Pathos Classic One får vara med som statist...

 

_19A4823.jpg.461db2af36604a4604073ff5e290679b.jpg

 

Det första jag får göra framöver blir nog att nosa rätt på lite strömkablar, helst från Nordost.  De passar med Sonus faber och mitt ljudideal. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, fredrik said:

Jaha, då får man ju komma och lyssna på detta också. Spännande. Och Guerneri tycker jag kanske är den allra tjusigaste högtalaren som gjorts

 

Haha. Kom hit bara, så skall du få kaffe, kaka och lyssna. :grin:

 

Guarneri Memento är as-läcker. Jag tror inte jag är förblindad bara av det, för jag tycker dessutom den låter riktigt bra. 

 

Det finns fler som tycker om den om det nu spelar roll.

 

"But I easily and quickly forgot what the Guarneri memento couldn't deliver, because of the quality of what it could: transparency, delicacy, detail; a lack of mechanical artifacts such as dryness, edge, and etch; and a wide, surprisingly deep, ultrastable soundstage. In terms of pure musical pleasure and involvement, the Sonus Faber Guarneri mementos rank near the top in my listening experience, especially in the reproduction of small acoustic ensembles. I went in a skeptic and came out a believer." - Michael Fremer

 

Samma sak jag har fastnat för.

 

Hela testet...

Stereophile

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intimt och helmysigt rum för musiklyssning att dra sig undan till @Apexorca!

Tapeten passar perfekt in och "gör" rummet. :thumbsup:

 

Funderar på höjden på Sonus Faber högtalarna du testat.

SF Guarneri Memento H=1230mm

SF Electa Amator lll H=1095mm

Du skriver: "Electa är något mer betonad i övre mellanregistret och uppåt och upplevs lite mer upplöst därifrån upp till diskanten".

Undrar hur mycket det har att göra med att diskantelementet på Electa sitter mer i höjd med örat?

Guarneri`s diskantelement sitter nästan 20cm ovanför örat när du sitter i soffan. Idealet brukar ju vara att ha diskanten i öronhöjd.

 

Att du kör separat förstärkeri till TV och inte kopplar in den på stereon, hur tänker du där?

Själv får jag dropouts när TV är kopplad till finstereon, är tvungen att köra separat.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt rum! Det är kul att bygga system och följa någon form av ljudmässig och estetisk linje. Sedan kommer tweakandet…Ser mycket lyckat ut i ett rum som borde vara en utmaning. En fråga: det ser ut som högtalarna har ”hockeyfrilla” - skall banden hänga så?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Muffin said:

Intimt och helmysigt rum för musiklyssning att dra sig undan till @Apexorca!

Tapeten passar perfekt in och "gör" rummet. :thumbsup:

Tack

 

16 minutes ago, Muffin said:

Funderar på höjden på Sonus Faber högtalarna du testat.

SF Guarneri Memento H=1230mm

SF Electa Amator lll H=1095mm

Du skriver: "Electa är något mer betonad i övre mellanregistret och uppåt och upplevs lite mer upplöst därifrån upp till diskanten"

 

Ja, geometrin är olika på dessa högtalare och där de testas påverkas säkert akustiken olika också på av det. Jag har testat att ställa mig upp och lyssna på lite olika höjder i det rum där jag testade dem. Skillnaden bestod. Electa Amator är friskare uppåt och lite mer betonad uppåt. 

 

20 minutes ago, Muffin said:

Undrar hur mycket det har att göra med att diskantelementet på Electa sitter mer i höjd med örat?

Guarneri`s diskantelement sitter nästan 20cm ovanför örat när du sitter i soffan. Idealet brukar ju vara att ha diskanten i öronhöjd.

 

Dessutom är Guarneri Memento lätt bakåtlutad. 

Jag tror ändå att båda är konstruerade för en "normal" lyssningshöjd och att det jag upplever mer är hur högtalaren är voicad i sin konstruktion.

 

22 minutes ago, Muffin said:

Att du kör separat förstärkeri till TV och inte kopplar in den på stereon, hur tänker du där?

Själv får jag dropouts när TV är kopplad till finstereon, är tvungen att köra separat.

 

I stora systemet är Hembio inkopplat till stereon, men inte här uppe. Där blir det bara musik på det.

Vill inte slita på rören för TV-ljuded. Soundbaren fran Yamaha + QLN suben gör det rätt bra. 

 

image.jpeg.fc4595ce1ad69b82f3f967f8cf06b9d1.jpeg

 

1918753480_IMG_74492.jpg.9d02e472cee123a4f37a6f18a5e49a56.jpg

 

1294323704_IMG_74502.jpg.14894a63fb8ea1fbaad5ba63cf0521f6.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2022-09-04 at 08:27, Josaa said:

Ser mycket lyckat ut i ett rum som borde vara en utmaning.

 

Ja tack. Rummet beter sig lite annorlunda med det rundade taket. Men jag hittade en placering av högtalare och lyssningsplats/swet spot som blev bra. Guarneri Memento är ganska höga över golvet och jag tror det hjälpte till. De förra högtalarna jag testade med här var mycket lägre och det verkade ge mer problem. Just som det ser ut nu är det bra och jag har inget omedelbart behov av att jobba med placering av högtalare och sweet spot. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag och vi diskuterar ibland hur bra högtalare/hifi system låter vid låg volym och att det låter så annorlunda när man spelar svagt. Jag har flera gånger skrivit att vår hörsel hör/upplever mest frekvenser mest likt "verkligheten"/frekvenslinjärt  vid medelvolym på ca 85db. Under ca 85db upplever vi höga och låga frekvenser som svagare och mindre dynamiska jämfört med mellanregistret. Det har säkert med det mänskliga talet att göra och att vi skall höra det klart och tydligt.

Paul McGowan pratar en del om detta i filmen ovan och att denna mänskliga egenskap i hörseln upptäcktes på  1920-30-talet. Det var ju ett bra tag sedan.

 

Lite funderingar.

Visst skiljer sig system åt i låga volymer där vissa låter roligare än andra men det beror alltså mycket på själva hörsel. Det kan således vara en frekvenslinjär återgivning när man mäter på den, men den låter/upplevs som avrullat i topp och botten. Med lite eq kan man ju kompensera för det i en stereo om man vill. Kan det vara så att de system som låter extra bra och att vi känner igen hur det vid låga volymer egentligen har lite eq-egenskaper som trimmar upp topp och botten? Är det i så fall bra eller dåligt. Bra om man gillar det så klart men hur blir det när man drar på då. Blir det en kurva som överbetonar botten och toppen där vi hör bäst i volym/db? 

 

Jag tror alltså fortsatt att det är bra att alltid ha minst 85db i medel-ljudstyrka (helst lite mer) när man provar anläggningar för att veta hur det låter.

Som Paul är inne på... låter det inte så bra på låga volymer så spelar ju det inte så stor roll eftersom man oftast ändå inte lyssnar kritiskt då utan har det mer som bakgrundsmusik och att det är viktigare hur det låter när man spelar på mer realistisk volym... kanske. Det stämmer för mig. Jag kan inte få samma sköna musikupplevelse när det spelas så svagt. Njuta av musik kanske jag kan ändå men inte bli involverad med hull och hår. För det krävs nog faktiskt minst 85db tycker jag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Apexorca said:

För det krävs nog faktiskt minst 85db tycker jag.

Instämmer, men inte för att prova anläggningar - det gör jag inte så ofta. För mig är det mer kopplat till att jag musiken låter som bäst just kring 85 dB (mätt från lyssningsposition). Men samtidigt finns det musik som jag tycker är skapad för lägre ”intimare” nivåer. Där blir 85 dB helt fel. Ett exempel är detta Jim Hall-album:

 

497929D4-F8AE-47DC-AF88-115152DDDC31.jpeg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Jag och vi diskuterar ibland hur bra högtalare/hifi system låter vid låg volym och att det låter så annorlunda när man spelar svagt. Jag har flera gånger skrivit att vår hörsel hör/upplever mest frekvenser mest likt "verkligheten"/frekvenslinjärt  vid medelvolym på ca 85db. Under ca 85db upplever vi höga och låga frekvenser som svagare och mindre dynamiska jämfört med mellanregistret. Det har säkert med det mänskliga talet att göra och att vi skall höra det klart och tydligt.

Paul McGowan pratar en del om detta i filmen ovan och att denna mänskliga egenskap i hörseln upptäcktes på  1920-30-talet. Det var ju ett bra tag sedan.

 

Lite funderingar.

Visst skiljer sig system åt i låga volymer där vissa låter roligare än andra men det beror alltså mycket på själva hörsel. Det kan således vara en frekvenslinjär återgivning när man mäter på den, men den låter/upplevs som avrullat i topp och botten. Med lite eq kan man ju kompensera för det i en stereo om man vill. Kan det vara så att de system som låter extra bra och att vi känner igen hur det vid låga volymer egentligen har lite eq-egenskaper som trimmar upp topp och botten? Är det i så fall bra eller dåligt. Bra om man gillar det så klart men hur blir det när man drar på då. Blir det en kurva som överbetonar botten och toppen där vi hör bäst i volym/db? 

 

Jag tror alltså fortsatt att det är bra att alltid ha minst 85db i medel-ljudstyrka (helst lite mer) när man provar anläggningar för att veta hur det låter.

Som Paul är inne på... låter det inte så bra på låga volymer så spelar ju det inte så stor roll eftersom man oftast ändå inte lyssnar kritiskt då utan har det mer som bakgrundsmusik och att det är viktigare hur det låter när man spelar på mer realistisk volym... kanske. Det stämmer för mig. Jag kan inte få samma sköna musikupplevelse när det spelas så svagt. Njuta av musik kanske jag kan ändå men inte bli involverad med hull och hår. För det krävs nog faktiskt minst 85db tycker jag.

Det är kul att fundera och spåna kring de tankar som far runt i knoppen. Intressant att läsa om hur andra upplever saker och ting och hur de ev fakta överensstämmer med sina egna upplevelser.

Själv funderar jag mycket på både ditt o datt. Men sällan om inte aldrig i siffror typ 85dB vilket kanske är fel? Det är oftast bara hur det låter i mina öron som blir mitt facit på hur jag tycker att det låter. Låter det bra på låg volym så är det en bra setup och låter det dåligt/sämre så behöver det inte betyda att det är en dålig setup, typ så!? Dagsform, genre, inspelning o s v spelar ju en roll, kanske t o m kanske den största rollen? Men ska också erkänna att jag tror jag oxå spelar runt 85dB när jag vill höra och känna musiken, sk vardags lyssning och när jag inte stör någon annan i huset, annars är mornarna bäst för själen och då på låg volym med bra återgivning av de flesta av de parametrarna jag vill ha, typ?! 

Som ni ser så blev det lite frågetecken efter vad jag i korta ordalag tycker och tror. När det gäller öronen och hjärnans förmågor är jag ovetande och överlåter till min hjärna att tolka vad öronen hör och hur hjärtat (själen) reagerar på musiken i detta fall.

10 hours ago, Bebop said:

Instämmer, men inte för att prova anläggningar - det gör jag inte så ofta. För mig är det mer kopplat till att jag musiken låter som bäst just kring 85 dB (mätt från lyssningsposition). Men samtidigt finns det musik som jag tycker är skapad för lägre ”intimare” nivåer. Där blir 85 dB helt fel.

Jag tror @Apexorca menar att testa sin anläggning/setup eller kanske oxå hos andra vid besök? 

Håller med om runt 85dB är en bra nivå även om det är lite att generalisera, gör nog mer som du skriver om att spela på olika nivåer och då beroende av dagsform, genre, inspelning o s v.

 

Lite flummigt skrivet men jag är trött nu på morgonen då natten blev orolig p g a dagens inbokade byggmöte, indikation på att bygget inte blir klart i år vilket får mig att fundera högt och lågt, upp och ner, vänster och höger och typiskt nog ska detta ske under nattetid, hmm!?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Var du där 1975 och såg på konserten?

Nej, dessvärre inte. Inspelningen har dock hög närvarokänsla, tycker jag.

 

1975 brottades jag och min fästmö om och när vi skulle flytta ihop och var. Det blev jag som fick flytta från Norrköping till Kristianstad. Samtidigt köpte jag en fin stereoanläggning med elektronik från Ferguson, en JVC skivspelare samt Mirsch högtalare…

Link to comment
Share on other sites

Helmut Brinkmann fixade 10.5 armen med vändande post så jag fick den redan i måndags. Hela Armen blev nerplockad och rengjord av Helmut. Han har servat lager och bytt till nya kablar i armen. Den skall vara helt som ny säger Helmut. Jag vet inte om det är något jag kan höra, men jag hör ju att jag har ljud i vänster kanal igen och det är ju bra. Jag har inte riktgt hunnit montera och ställa in den förrän i dag. Det är verkligen ett hantverk att montera puppa och ställa in den. Det går mycket lättare och fortare nu. Det svåraste är nästan att pricka rätt på nåltrycket. Om man är petig och vill ha på 100-delen som man tänkt sig kan man nästan bli tokig. Jag träffade nog alla tall från 0-9 flera gånger utom just 2an jag ville ha. 8an och 6an var vanligast...:think:

Började nåltrycket på en 1,72 som jag vill ha, flackade den sedan över till tex 1,73. Spelar kanske inte så stor roll ljudmässigt men ändå. Man ger ju sig inte så lätt. Nu blev det till slut 1.72gram som jag siktade på.:gift:

 

image.jpeg.bbfe99f5081e8d2391a580fcd5369ec5.jpeg

 

Nu fick jag till det och tror alla andra geometrier förutom VTA är klara. Brinkmann Protraktorn är ett helt nödvändigt verktyg för att det skall bli smidigt. Det går då bra att syfta med ögonen längs olika stödlinjer etc. 

 

image.jpeg.5372c91bdd77a8357e995de158534b94.jpeg

 

 

 

 

VTA påverkar så klart nåltrycket men ytterst marginellt.

 

image.jpeg.96ca82b42ec9f432fac70e907c17bd78.jpeg

(Bilden är tagen när nålen är i spåret och med 33.3rpm) Tror nog jag skall höja lite till.

 

Bilderna ovan avslöjar damm. Man ser det inte lika bra med bara ögonen men med macro-optik på kameran är det olidligt tydligt. Jag kan ha gjort ren skivan på alla möjliga vis utan att se ett enda dammkorn och sedan sänker jag ner puppan, tar upp kameran och tittar och så sitter där ändå ett jäkla damstrå runt nålen. Fattar varför NASA har slussar och speciella kläder där de bygger rymdprylar. Det är nästa steg för oss audiofiler... att bara spela vinyl i helt dammfri miljö och nakna eller med NASA overaller. NASA är ju dessutom ofta en referens bland bolag som bygger HiFi. Har man jobbat på NASA kan man bygga hifi bättre än alla andra - jodå!:rolllaughing:

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, AlfaGTV said:

Höja vad? Volymen, nåltrycket eller tonarmsbasen? :grinsmilingeyes:

 

Allt i livet handlar om rätt VTA, det vet du.😀

 

Höj tonarmsbasen menar jag, sen volymen. om det går att höja är man på rätt väg. Om det blir jobbigt är det fel VTA. Precis rätt VTA ger minst distorsion och bäst följsamhet

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Daniel said:

Otroligt snyggt att fota i rörelse.

 

Tack.

Ja det är ju med draget på nål, nålrör och komponenter från en roterande skiva med musik som vinkeln på nålen blir rätt att studera. "Enligt mina beräkningar" kommer nålen lutas mer åt höger pga friktionen som nålen får mot ett musikspår och den vinkel konstruktionen nål-nålrör och motorn i puppan ger upphov till som ger en resulterande kraft som sänker puppan mot skivan och lutar nålen. VTA kan således, som @Daniel skriver, vinna på att höjas lite extra som kompensation för det. På min bild ser det ju ut som jag beskriver. Men men men, öronen får fälla avgörandet när man chansat klart på en lämplig inställning på VTA. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

 

Tack.

Ja det är ju med draget på nål, nålrör och komponenter från en roterande skiva med musik som vinkeln på nålen blir rätt att studera. "Enligt mina beräkningar" kommer nålen lutas mer åt höger pga friktionen som nålen får mot ett musikspår och den vinkel konstruktionen nål-nålrör och motorn i puppan ger upphov till som ger en resulterande kraft som sänker puppan mot skivan och lutar nålen. VTA kan således, som @Daniel skriver, vinna på att höjas lite extra som kompensation för det. På min bild ser det ju ut som jag beskriver. Men men men, öronen får fälla avgörandet när man chansat klart på en lämplig inställning på VTA. 


Så är det och vi brukar ta upp det i vår vinylföreläsning. 👍

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Daniel said:

Så är det

Eftersom det är nästan en omöjlighet att både välja platta med närmevärde för friktionskoefficient och dessutom bekräfta VTA (som ju är svaret på frågan om livet och allting :D) med fotografi i tillräcklig förstoring och skärpa, har du/ni några schablonvärden att utgår ifrån?

 

Jag tycker sällan det blir fel med VTF enligt tillverkarens förslag och tonarmen parallell med skivan. Men, med "schablonvärdet" kanske man ska börja med tonarmsbasen 2mm upp på en 9"-arm? eller 2mm ned, som @lindome föreslår? Alla armar är ju inte lättarbetade som en SME menar jag, det blir mycket trial and error, och det är lätt att trassla in sig i la-la-land efter en stund! :) 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag tycker sällan det blir fel med VTF enligt tillverkarens förslag och tonarmen parallell med skivan. Men, med "schablonvärdet" kanske man ska börja med tonarmsbasen 2mm upp på en 9"-arm? eller 2mm ned, som @lindome föreslår? Alla armar är ju inte lättarbetade som en SME menar jag, det blir mycket trial and error, och det är lätt att trassla in sig i la-la-land efter en stund! :) 


Håller med. Börja med rekommendationen sen skruva upp och ner utifrån nollläget. Anteckna lyssningsintryck för varje läge. Det tycker jag är bäst metod. Örat är det bästa mätinstrumentet. Undvik la-la-land. 😀

Link to comment
Share on other sites

Nerderiet fortsätter. 

 

Fotade på samma plana fina vinylplatta första bilden är när det står stilla och bild 2 är när det snurrarmed 33.3 rpm.

Det är mycket tydligt tycker jag att armröret vinklats och nu är nästan 90gradert mot motorn i puppan. det är ju optimalt. Men jag skall nog öka nåltrycket lite ändå. VTA är nog nästa bra men kanske skall den upp 1/4 var tror jag. 

 

Jämför främre lila kanten med nålröret på bilderna så ser ni tidligt skillnaden, man kan se det även på nålens vinkel mot spåret och på mässingsfärgade delen på motorn. 

 

(i vila)

image.jpeg.5a4b88951372f4eca29c205ded2bcd0f.jpeg

 

(under drift)

image.jpeg.21b7be85d1aefe4a728a02b376d8df4e.jpeg

 

Jag skulle nog tro att nålen skall ha lite mer belastning för att hamna mitt i magnetfältet om jag syftar mot motorns mässingsfärgade dels främre kant, men samtidigt kanske gummiupphägningen mjuknar lite med inspelnings tid och om man spelat ett tag kan det säkert bli varmare och lite mjukare och därför sjunka ner lite till. Får nog kika på detta efter ca 100 spelning. Nu är jag nog  på mellan 50-60 timmar. 

 

Inser så klart att detta är i teorier och att öronen får avgöra men kul ändå att hitta rätt geometri att utgå ifrån. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...