Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

3 hours ago, Bebop said:

Klurigt det här med fikonspråk. Rumskänsla är kanske ett bättre uttryck. Vad jag menar är att förnimma känslan av att det är riktiga människor som står på en scen på olika ställen i rummet och att man får lite av den känslan snarare än att det står uppställda på ett led. Jag läste om ett nytt album i nya HiFi News som är inspelad i ”covid-uppställning” med 1,5 meter mellan musikerna både i sid- och djupled som gav en annorlunda känsla djup. Jag har inte hört den ännu så jag har ingen egen mening ännu.


5E40DB95-7D84-4137-AAB9-365D1AB7AB93.jpeg

 

Låter spännande! Beställd 😊

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Bebop said:

Klurigt det här med fikonspråk. Rumskänsla är kanske ett bättre uttryck. Vad jag menar är att förnimma känslan av att det är riktiga människor som står på en scen på olika ställen i rummet och att man får lite av den känslan snarare än att det står uppställda på ett led.

 

Ja, orden har säkert en del olika värde för olika personer. Jag tänker mig Rumskänsla i en återgivning som det övergripande uttrycket. Den är uppdelad i olika delar, som tex djup (framför och bakom högtalarna), bredd (mellan och utanför högtalarnas sidor), höjd. Det beskriver ju en rymd. Men Rumskänsla behöver också egenskaper som  trycksättning av rummet man lyssnar i, upplevelse av luft mellan instrument, storlek  (skala 1:1 är önskvärt för hög realism)och rumsakustik från inspelningen (gör det mer levande). Troligen hänger många av dessa ihop i orsakssamband med alla komponenter i stereon och akustik/högtalarplacering och nätström.

Komplexitet är nog bara förnamnet. Dock finns det ju vissa halmstrån man kan dra i och som verkar påverka så att man själv kan trimma detta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Klurigt det här med fikonspråk. Rumskänsla är kanske ett bättre uttryck. Vad jag menar är att förnimma känslan av att det är riktiga människor som står på en scen på olika ställen i rummet och att man får lite av den känslan snarare än att det står uppställda på ett led. Jag läste om ett nytt album i nya HiFi News som är inspelad i ”covid-uppställning” med 1,5 meter mellan musikerna både i sid- och djupled som gav en annorlunda känsla djup. Jag har inte hört den ännu så jag har ingen egen mening ännu.


 

 


håller helt med  

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Klurigt det här med fikonspråk. Rumskänsla är kanske ett bättre uttryck. Vad jag menar är att förnimma känslan av att det är riktiga människor som står på en scen på olika ställen i rummet och att man får lite av den känslan snarare än att det står uppställda på ett led. Jag läste om ett nytt album i nya HiFi News som är inspelad i ”covid-uppställning” med 1,5 meter mellan musikerna både i sid- och djupled som gav en annorlunda känsla djup. Jag har inte hört den ännu så jag har ingen egen mening ännu.


5E40DB95-7D84-4137-AAB9-365D1AB7AB93.jpeg

 

 

Över 4 timmar lång och 30 stycken. Låter bra på Qobuz.

Link to comment
Share on other sites

Har nu provlyssnat via lite bättre hörlurar och en USB-dac på jobbet. Kan inte säga att jag i lurar kan höra hur de sitter på scen, (förutom inne i huvudet 😃) det får bli på stereon ikväll. 

 

Sibelius 2'a är en favorit. Tycker att den unge Mäkelä gör ett bra jobb med den norska bandet. ;-) Kanske inte i klass med de främsta framföranden jag har hört men riktigt trevligt. Lyssnade faktiskt på Bernstein/New York så sent som igår på kontoret. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Sibelius 2'a är en favorit. Tycker att den unge Mäkelä gör ett bra jobb med den norska bandet. ;-) Kanske inte i klass med de främsta framföranden jag har hört men riktigt trevligt. Lyssnade faktiskt på Bernstein/New York så sent som igår på kontoret. 

Alltid kul med nya förmågor som tar traditionen vidare inom den klassiska musiken.

Återkom gärna med ditt utlåtande när det gäller i inspelningen och rumsupplevelsen samt om det är mer luft mellan musikerna. 

Link to comment
Share on other sites

Stereobild, dynamik, djup, bredd, höjd, och ”kropp” på instrument och röster är givetvis viktiga parametrar för att komma en live upplevelse närmare. Men än viktigare tycker jag att klangfärg och klangbalans är, om inte detta låter autentiskt så faller alla andra parametrar, i alla fall för mig. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Alltid kul med nya förmågor som tar traditionen vidare inom den klassiska musiken.

Återkom gärna med ditt utlåtande när det gäller i inspelningen och rumsupplevelsen samt om det är mer luft mellan musikerna. 


Jag kan inte höra om de fått mer luft eller utrymme. Dock låter inspelningen väldigt fint, med bra tonalitet, separation och dynamik. Bra framförande också. Blir mer intressant på stereon än via lurar. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Daniel said:


Jag kan inte höra om de fått mer luft eller utrymme. Dock låter inspelningen väldigt fint, med bra tonalitet, separation och dynamik. Bra framförande också. Blir mer intressant på stereon än via lurar. 

Tack Daniel. Får vänta till den 28/6 innan albumet landar hos mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2022-05-28 at 13:37, Apexorca said:

Åter till mina laster...

Jag hör skillnad mellan 300 och 500Ohm där 500 i dagsläget är bättre än 300, men vill veta om något där mellan är sweet spot. 

image.jpeg.f27b0a3183857687f8348ab4d5cfbed1.jpeg

 

Har nu fått svar från Einstein. De hade fullt upp med mässan i München och inte hunnit svara innan. 

 

Vi har diskuterat Lyra Atlas Lambda och olika laster med The Turntables Chioce Mono Riaa. Einstein menar att det inte finns någon mening med att testa något annat mellan 300 och 500OHm än 400Ohm. De tror/vet att det inte kommer påverka så mycket med steg om 50Ohm. Det låter rimligt för mig. Tjafsade inte mot detta och jag litar på Einstein. Vem tror sig veta bättre än Einstein? :grin:

Beställde således bara 400Ohm x 2.

 

 

Angående Lyra Atlas Lambda och olika laster med The Turntables Chioce Mono Riaa.

Några månader tog leveransen... efter en första krock med Münchenmässan och sedan ledigheter och PostNords mycket långsamma utdelning av post hamnad 2x400Ohm i brevlådan.

 

image.jpeg.257f19f3d505c8ad952f7f56584db834.jpeg

 

 

 

Jag har testar 300 och 500 Ohm och 400 Ohm kanske är mitt i prick. Skall utvärdera det lite. 

Link to comment
Share on other sites

Hos Bengt på Sound By Vinylbutiken gjorde några likasinnade en demo med massa skivspelare, armar och puppor för att få lite kunskaper och referenser.

 

Man kan ju inte spela utan högtalare och Bengt valde Sonus faber Electa Amator III. Jag är van vid att Bengt sätter upp system bra och får det att svänga så in i Norden. Men dett var något extra i mina öron. Bengt fick förklara vad det var för en högtalare från Sonus faber. Jag hade missat denna modell.

 

Det spelade ingen roll vilken puppa arm eller spelare han demade, det lät olika så klart, men det svängda till 100% HELA TIDEN. Jag slöts av bara musik och fick otroligt bra musikupplevelse. Stativare kan ha den egenskapen. Det blir sådan tajming, släpp och driv som bara riktigt bra och ofta svindyra golvare kan hantera. Ofta ställer basen i golvaren till det i övre registren.

 

Jag kan nog säga att detta var i klass med det roligaste/bästa jag hört från stativare och många golvare har inte en chans.

Jag har upplevt liknande vid några sådan tillfälle till tex i Einsteins rum i München för några år sedan. Detta var i samma klass, men med lite mer botten. Jag skulle beskriva det som en romantiskt innerlig högtalare men med modern snabbhet klarhet och upplösning. Ja den har faktiskt allt. Magiskt mellanregister med luftighet. Klangen i instrumentoch röster är underbar. Musikalisk värme från alla register.

 

Bengt spelade med Pathos T.T. och jag har ju en Classic One hemma som passar mycket bra också sa Bengt. Han tvekade inte på att jag skulle uppleva samma karaktärer med mina prylar. 

För mig var denna upplevelse ovanligt lite påverkad av bias pga att jag inte kände till denna högtalare innan jag såg den hos Bengt. Läste nu efter at den kommit hit lite på nätet och förstod rätt fort att jag inte var ensam om denna lite extra goda upplevelse. Vissa beskriver den som en av de bästa högtalarna från Sonus faber... punkt. Ja... så kan man ju inte riktigt säga tycker jag, men det visar ändå på att många tycker om den och att den är härlig att lyssna till. 

Det visar sig också att Paulo Tezzon designat ljudet med lite extra spelglädje och romantik i åtanke och gått mer än vanligt efter hur den låter och inte för att få extremt raka kurvor hit eller dit. Han har gjort avkall på kurvorna och designat karaktären mer. Den designan av ljud passar mina öron. Love it. 

 

Som ni förstår har jag nu ett uppackat par hos mig. Satte upp systemet lite provisoriskt och började lira. Det blev perfekt.

Jag får i detta rum dessutom lite extra stöd i basen i ca 30Hz regionen vilket lyfter basen lite gentemot som det var i Bengts rum. Electa Amator III är specad 40-35000hz så det passar mycket bra i detta rum. 

 

Lite bilder på vägen från paket till musik.

 

 

image.jpeg.79088fe3707cf72610753029feadb513.jpeg

 

 

image.jpeg.719a422fcce968dd98bd2f320c512ca2.jpeg

 

image.jpeg.aa621c0e3919ac1c2dafbbbdb403f846.jpeg

 

image.jpeg.68b85b4fdcb7b1eda14ec73284688ed5.jpeg

 

 

Sonus faber har en tradition av mycket fint förpackade varor.

 

image.jpeg.9da50a67ce8d560bdfe154276d2aeafb.jpeg

 

image.jpeg.9bf1dc583ec39db2e816323a6b1ed014.jpeg

 

 

Diskanten är samma som i nya AIDA... den är mycket skön att lyssna på. 

 

image.jpeg.b6339b008df06f9c721f20d868562c8b.jpeg

 

Stativen med fina spikes.

 

 

image.jpeg.980d4f606024311af92b425b6097fe0d.jpeg

 

image.jpeg.0f20ef563dd2fe84fccfb3788db080c6.jpeg

 

Allt framme. Nu montering och uppkoppling.

 

image.jpeg.c751dfd5b9acd6fe3e6d4b95f6d63df8.jpeg

image.jpeg.4529bae190a3029520f45ca0574a296b.jpeg

 

 

image.jpeg.2dbca24ec846b82441b0d75e3da9eaab.jpeg

 

 

image.jpeg.4d64ae4ee293b5e288558a14d8ad33c1.jpeg

 

Högtalaren som rent konstruktion estetisk är grymt fin. Valnöt, läder, mässing och marmor behandlat så att man vill klappa på de och det är en fröjd för ögat.

 

image.jpeg.d5d05a6f33b2d8a72deefb58127831a8.jpeg

 

image.jpeg.dca63519dc802ee1cc4a73f89f67a063.jpeg

 

Nu sweet spot!

image.jpeg.1f59981ad5eaacc38b158db8897d5803.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Apexorca said:

Det visar sig också att Paulo Tezzon designat ljudet med lite extra spelglädje och romantik i åtanke och gått mer än vanligt efter hur den låter och inte för att få extremt raka kurvur hit eller dit. Han har gjort avkall på kurvorna och designat karaktären mer. Den designan av ljud passar mina öron. Love it. 

Är det stor skillnad mot originalet? Själva lådkonstruktionen är väl Serblins magi du fått ta del av? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Just now, new order said:

Är det stor skillnad mot originalet? Själva lådkonstruktionen är väl Serblins magi du fått ta del av? 🙂

 

Jag har inte hört orginalet Electa Amator I, ej heller Electa Amator II. Det var visst med Electa Amator I som Sf vann världens uppmärksamhet. Det sägs att den skall låta i orginalets anda, men det kan inte jag bedöma. Men visst låter den som det jag alltid gillat med Sf men lite extra mycket kärlek till just denna modell.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Men visst låter den som det jag alltid gillat med Sf men lite extra mycket kärlek till just denna modell.

Ahh. Kärlek. Kan man argumentera mot det? Så var det för för mig och mina högtalare med!

Och Cremonorna med när jag tänker på det. De var min biljett ut ur Linnträsket. Och jag skulle gärna haft de kvar ännu om de funnits plats.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, thli72 said:

Vet inte om du sett denna. men dom här killarna har testat det mesta och har högtalare i extrema prisklasser hemma. . . men dom älskar Elektra III

 

 

Ja det var grymt förtjusta och har liknande beskrivning/upplevelse som jag har.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

 

Ja det var grymt förtjusta och har liknande beskrivning/upplevelse av den som jag har.

Jag är väldigt sugen på denna själv, finns en handfull intressanta högtalare i denna prisklass. . sen att stativen ingår gör denna mer prisvärd än mna först kanske tror då många konkurrenter tar rätt rejält betalt för passande stativ (30000 för Mortens som exempel)

Se skulle det vara intressant att jämföra med Maxima Amator, men 50.000:- mer och den har samma drivers. . mycket pengar för 5Hz tlll och risken är väl att man förlorar lite av stativarens egenskaper i den större lådan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Jag är väldigt sugen på denna själv, finns en handfull intressanta högtalare i denna prisklass. . sen att stativen ingår gör denna mer prisvärd än mna först kanske tror då många konkurrenter tar rätt rejält betalt för passande stativ (30000 för Mortens som exempel)

Se skulle det vara intressant att jämföra med Maxima Amator, men 50.000:- mer och den har samma drivers. . mycket pengar för 5Hz tlll och risken är väl att man förlorar lite av stativarens egenskaper i den större lådan.

 

Jag vet att Bengt sa att Maxima Amator låter riktgt bra också. Jag har inte hört den. Den skall visst låta mycket bra också. 

@SOUND BY VINYL kan säkert beskriva skillnaderna. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, sprudel said:

Kul apex!😃

Helt nya gissar jag? Vet du hur lång inspelningstid elementen behöver för att släppa loss?

 

Tack, ja det är kul!

Högtalarna får nog betraktas som demo ex.  Men de är nog inte inspelade. Gissar att det behövs några hundra timmar, men de låter bra nu också så jag kommer inte spela bara för att spela in.   

Link to comment
Share on other sites

De spelas nu i min sons rum, men det är bara tillfälligt.

De skall få en annan plats framöver.

Misstänker att grabben kommer sakna dem. Han satt och blev rätt tagen och överraskad över ljudet faktiskt. 

 

 

Shunyata Venom som högtalarkabel funkar bra i detta system. 

 

image.jpeg.d3c37151e440e3bd9f63ee58ded20721.jpeg

 

Baksidan är en fröjd att se på.

 

image.jpeg.0bf55bfc25a77d04daba08463b45e710.jpeg

 

 

Tänkte gå loss på lite närbilder. Det passer bra när man fotar bla diskanten. Det är många tillverkare som har sina egna ideer om diskanten. Sonus faber är inget undantag. Diskanten är något som naturligtvis sätter en viss ton på högtalaren. Soft Dome och som i detta fall en egen patenterad silk dome med ett litet stöd mitt på ("Arrow point" - Damped Apex Dome). Det håller ordning på distorsionen och det är alltså samma diskant driver som den senaste Sf Aida har. Jag är inte fast någon konstruktion för principens skull, det finns många bra diskanter jag gillar, men denna Sf diskant är luftig och mjuk för öronen på ett organiskt analogt sätt om ni förstår vad jag menar. Den blir i princip aldrig hård och tröttande för öronen när det på vissa stycken blir hårt i en del andra konstruktioner. Den är inte avrullad, seg eller diffus som biverkan på detta. Jag uppfattar den som pigg, luftig med mer av analoga kanter i texturen är vassa frasiga  "digitala" om ni ursäktar liknelsen. Det slog mig nämligen när vi streamade från grabbens Technics streamer via hans mobil och Moon DAC. Det lät bättre än det borde... mycket bättre :think:. Så har det inte låtit innan. Electa Amator III hanterar de övre registren mycket bra tycker jag. Ibland säger man att en högtalare är ärlig när det låter dåligt på vissa inspelningar och med viss musik. Detta är inte en sådan högtalare. Den får musik som låter dåligt att låta bättre och musik som låter bra att låta underbart ... låter det rätt eller fel. Spelar mig ingen roll. Det är precis i min smak.

 

image.jpeg.0692b0bfbf8554de9c75026a0282884e.jpeg

 

image.jpeg.bb7991cfaa5ae6e47445cff8f41068cf.jpeg

 

image.jpeg.8536b468a472e677fbedf8933a468a6b.jpeg

 

Midwoofern är 7 tum spelar till från 40Hz- 2500hz i är gjord av olika natur fibrer, cellulosa mfl. Det använder Sf gärna i flera modeller. Jag har det tex i mina The Sf också. 

När jag läst om hur folk tycker och när jag lyssna själv känns det som att man får med en hel del lägre frekvenser. Det gör ju inget så länge det är ordning på det och det är det. 

 

image.jpeg.eb1cebc54494ff2339a002e4f567b817.jpeg

 

Som helhet är det en luftig attraktiv textur i hela registret och musiken blir mycket attraktiv och tilldragande. Som jag förstår det har Paulo Tezzon nästan bett om ursäkt för att han trimmat högtalaren utanför det som mäter perfekt. Han hänvisar till historik i ljudbild mm, men med en modernare mer upplöst touch. Det var ett medvetet val för att få en attraktiv återgivning. Jag vet att även PS-audio gjorde detta med något av en ursäktande video med Paul Mc Gowan som förklarar varför de först gjorde ett perfekt Riaa vad gäller mätning, insåg att det inte var så kul trots all perfektion. Sedan trimmade de med öronen som mätinstrument. Många gillade detta mycket bättre och Stellar Riaa har fått mycket goda omdömen. 

 

 

SPANING! Jag säger inte att alla inte trimmar med öronen. Det nya nu kanske är att konstruktörer börjar gå ut med detta lite mer officiellt. 

Jag har varit inne på detta tidigare och jag vet att alla inte är inne på detta (helt ok med mig), men jag tror att om man använder sig av all tillgängliga kunskaper och teknik vid ritbordets väl upplysta beslut och konstruerar efter detta, mäter och kontrollerar och sedan använder kloka val och goda öron för att fin-trimma ljudet så blir det en trevligare och mer tilldragande återgivning. Vad Paulo Tezzon gjort med Electa Amator III är att han från början haft målet att krydda lite extra här och var i konstruktionen. I mina öron funkar det ypperligt även om någon nu skulle börja mäta och säger att det inte mäter som det skall eller att det inte är neutralt. 

En persika kan vara hård torr och enkel i smaken eller så kan den mogna och bli saftig så det dryper i mungiporna av söt stor smak. Sedan kan smaken bli fadd och torrare igen. Vilken är mest persika? Dessa upplevelser är 100% upplevelse av en persika. Jag väljer söt saftig med stor smak alla dagar i veckan om jag har möjlighet. Det är samma med musik. jag bryr mig inte om när musiken når mitt hjärta om det är rätt eller fel återgivning, bara om den är bra och berör mig musikaliskt. Visst finns det tekniska kvalitetsfaktorer som främjar detta, men inte den sista lilla tweakningen eller kryddningen om man så vill. 

Kan det vara ett trendbrott när vissa tillverkare börjar göra modeller där de går ut med att de inte konstruerat det med en optima mätkurva och använder det som ett positivt argument. Dan d'Agustino har påtalat detta om sina produkter sedan många år.

Jag tror ibland att vi Audiophiler/musikälskare som gillar att lyssna återgiven musik kan imponeras av extremt "rätt" elektronik  vad gäller vad vi kan mäta. Kanske detta förblindar oss och gör oss Biased pga det. Sedan har vi tycke och smak samt att man vänjer sig vid viss typ av karaktär på återgivningen + att vi med stor sannolikhet upplever musik olika. Det finns så klart inget rätt eller fel i vad man gillar för typ av återgivning, men det är nog alltid bra att lyssna så förutsättningslöst man kan. 

Skall man lita på mig om hur bra Sf Electa Amator III låter. Tja.. i vart fall att jag tycker det. Var och en som är intresserad för bilda sig en egen uppfattning. 

 

____________________________________

 

Det är så att det är få högtalare som för samma pengar bygger så fina lådor tycker jag. 

 

Svart läder, Walnötsträ (mattlackad), mässing och vit marmor i en fyrvägskorsning... så himla snyggt tycker jag. 

 

image.jpeg.01041f364cd70247fc69135a8d5009fd.jpeg

 

 

Som ni märker blev jag mer än vanligt golvad av dessa  stativhögtalare på flera plan. 

 

Link to comment
Share on other sites

Den sista bilden där är SÅ läcker, undrar hur man ens kom på att använda marmor. . inte det direkt vanligaste materialet. . Kan det vara foten på gamla Guarneri som inspirerat tro?

tycker personligen att nya Electra III till o med är snyggare än GUARNERI TRADITION, en modell som i mina ögon har blivit mindre snygg för varje ny generation

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, thli72 said:

Den sista bilden där är SÅ läcker, undrar hur man ens kom på att använda marmor. . inte det direkt vanligaste materialet. . Kan det vara foten på gamla Guarneri som inspirerat tro?


Kanske det?

Jag tror inte det är valt utan tanke på hur det låter också.

 

45 minutes ago, thli72 said:

tycker personligen att nya Electra III till o med är snyggare än GUARNERI TRADITION, en modell som i mina ögon har blivit mindre snygg för varje ny generation


Ja båd och tycker jag. De senaste Guarneri i rött trä är snygga som tusan men blinget på ovansidan kunde de skippat.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, thli72 said:

Jag är väldigt sugen på denna själv, finns en handfull intressanta högtalare i denna prisklass. . sen att stativen ingår gör denna mer prisvärd än mna först kanske tror då många konkurrenter tar rätt rejält betalt för passande stativ (30000 för Mortens som exempel)

Se skulle det vara intressant att jämföra med Maxima Amator, men 50.000:- mer och den har samma drivers. . mycket pengar för 5Hz tlll och risken är väl att man förlorar lite av stativarens egenskaper i den större lådan.

 

Några citat som ger en vink om Maxima Amator.

 

"The Maxima Amator is a masterpiece of industrial design that, with an aesthetic authority, doesn’t pretend to be anything other than what it is." 

 

"With intimately recorded small-ensemble music, the Sonus faber Maxima Amators are second to none in their capacity to provide an intensely involving listening experience."  

 

/ Andrew Quint, TAS

 

 

 

Test i The Absolute Sound

 

Hi-Fi News Verdict 
Looks are not deceiving – these are elegant, classically-styled and designed loudspeakers for lovers of equally refined, classically-themed recordings. Think of them more as compact standmounts built into a floorstanding frame and you will not go far wrong. So when the Maxima Amators are in their happy place, with crisply-recorded vocals and instrumentation, they do sound every bit as gorgeous as they look.

Review: Andrew Everard, Lab: Paul Miller  

 

 


"The ability of these speakers to find the groove in any track is unbelievably good."

 

/ Jeff Dorgay, TONEaudio Magazine

 

 

Link to comment
Share on other sites

Review av Sonus faber Electa Amator III för den hugade. 

 

Written by Hans Wetzel, Created: 15 December 2019

Reviewers' Choice

 

"I’ve reviewed many loudspeakers over the years, and while many were quite good, only a few stand out in my memory."

 

"Conclusion

And its stirring of that cauldron is how Sonus Faber’s Heritage Collection Electa Amator III has won my adoration. This minimonitor’s shape, and the colors and textures of its cabinet and dedicated stand, are emotive. Its sound was supple and fun. Whether I was playing something easygoing in the background, or listening with rapt attention to a complicated instrumental piece, I consistently derived pleasure from looking at and listening to this buoyant Italian monitor. Of the many products I’ve evaluated in my years of reviewing, there are precious few I can say that about. It’s a two-way speaker defined by its big, ballsy bass and fulsomely energetic midrange. On top of that is Sonus Faber’s flagship soft-dome tweeter, which gives the Electa Amator III a dash of cultured top-end bounce. It might not be as faithful a transducer as some of its direct competitors, but its beguiling combination of visual style and sonic substance make it one of my favorite products of the last few years. Bellissimi!"

 

 

Test av Sonus faber Electa Amator 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...