Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

4 hours ago, Daniel said:

 

Du är rätt nära ett bra värde för Atlas Lambda. Jag har bollat fram och tillbaka och ligger nu på 350 Ohm, men 450 låter också bra, inga jätteskillnader. Under 200 är för lågt tycker jag, då krymper inspelningsrummet och det blir lite krampaktigt och förlorar rymd samt flow. Över 500 blir det lite urvattnat och kärnan i anslag minskar. Så prova att experimentera runt 250-500. Jag har tagit hänsyn till att vi har samma tonarmskabel. ;-) Efter inspelning kommer du att uppleva ännu mer dynamik, större ljudbild med mer luft och en närmast oändligt djup botten. ;-) 

 

Bra med din erfarenhet av denna puppa. Skall prova några lägre laster också. Ibland när man har något som behöver spelas in så längtar man och ströspelar för att det skall gå fortare. I detta fall har jag ingen brådska. Det låter så bra att jag gärna njuter lite av det så länge. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-08 at 17:50, Apexorca said:

Sänkte ner puppan.

 

image.jpeg.d2b0424aa3afda427a1979e8a571b71e.jpeg

 

Det började spela.

 

image.jpeg.285d0ca718190a1309f868a1fde9330f.jpeg

 

Jag måste erkänna att jag inte viste vad jag kunde vänta mig. Jag tyckte det låter bra med EMT-ti om än den är början till sliten. Och hur låter en helt ny Lyra Atlas Lamda? Säkert lite grumpy, tillknäppt och hårt???

VA??? Levereras den inspelad??? Det var så det lät. Jag har inte ens bytt last i Riaa't. Kör på samma som jag hade med EMT-ti. Lyra rek. 100-900 Ohm. Jag kör på 500 Ohm från start. Kommer trixa med det lite, men det lät fantastiskt från start. Jag vet, det verkar orimligt, men det var ett stort lyft. Det var luft på en ny nivå i återgivningen, struktur dynamik och en bedårande klang i röster och instrument  jag inte haft innan. Allt var bättre från start. 

 

Kommer spela ett tag nu och sedan testa olika VTA och olika last för att optimera, men just nu känns det inte som det kan bli bättre och det är en ju en lögn. Det vet jag och ni att det alltid kan bli. 

Jag får erkänna att det gnagt en viss oro om hur bra den skulle stå sig i mitt system. 

Återkommer med detaljer av upplevelsen efter lite mer inspelning, men för mig står det klart att i med min vinylrigg i mitt system så låter Atlas Lambda mycket bra. Riktigt kul. 

 

 

 

Grattis! Och välkommen i klubben! 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel said:

 

Du är rätt nära ett bra värde för Atlas Lambda. Jag har bollat fram och tillbaka och ligger nu på 350 Ohm, men 450 låter också bra, inga jätteskillnader. Under 200 är för lågt tycker jag, då krymper inspelningsrummet och det blir lite krampaktigt och förlorar rymd samt flow. Över 500 blir det lite urvattnat och kärnan i anslag minskar. Så prova att experimentera runt 250-500. Jag har tagit hänsyn till att vi har samma tonarmskabel. ;-) Efter inspelning kommer du att uppleva ännu mer dynamik, större ljudbild med mer luft och en närmast oändligt djup botten. ;-) 

 

Jag har ju lösa laster som kopplas in till mina Einstein The Turntables Choice Mono Riaa via en XLR-kontakt i varje . Jag kan beställa vilka ohm jag vill från dem.  De jag har nu som är nära det intervall du föreslår är 150, 300 och 500 Ohm. Borde jag kanske ha några till att testa tycker du? Tex 250, 350, 400, 450 Ohm? 

 

 

----------------------------------------------------------

 

 

Här kommer en bild med samma färg på puppan och vinylen som är från Prince Musicology.

 

 

image.jpeg.73c7a06db92463124bc150f7ce6cf7fa.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Apexorca said:

 

Jag har ju lösa laster som kopplas in till mina Einstein The Turntables Choice Mono Riaa via en XLR-kontakt i varje . Jag kan beställa vilka ohm jag vill från dem.  De jag har nu som är nära det intervall du föreslår är 150, 300 och 500 Ohm. Borde jag kanske ha några till att testa tycker du? Tex 250, 350, 400, 450 Ohm? 

 

 

----------------------------------------------------------

 

 

Här kommer en bild med samma färg på puppan och vinylen som är från Prince Musicology.

 

 

image.jpeg.73c7a06db92463124bc150f7ce6cf7fa.jpeg

 

Läckert! 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Josaa said:

Min Ypsilon step-up trafo (MC10L) lastar med 500 ohm. Har ej provat lasta ned … än

 

Bara att sätta igång. :grin::thumbsup:

 

Jag testar precis att byta från 500 till 300 Ohm.  Inget som sticker ut så där väldigt mycket, men 500 kanske lite fetare i ljudet och 300 lite spänstigare. Lite tidigt att avgöra. Får känna på detta lite till. Det skall ju spelas in också. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Apexorca said:

 

Bara att sätta igång. :grin::thumbsup:

 

Jag testar precis att byta från 500 till 300 Ohm.  Inget som sticker ut så där väldigt mycket, men 500 kanske lite fetare i ljudet och 300 lite spänstigare. Lite tidigt att avgöra. Får känna på detta lite till. Det skall ju spelas in också. 

 

 

Fram med lödkolven….man får löda in motstånd mellan pinne och hylsa i en rca kontakt och plugga in i ”load” vilket då blir parallellkopplad med SUT:en …1/Rtot=1/t1+1/r2…

 

Minns en tråd på gamla Naimforumet som behandlade optimal load på en Dynavector PU (dv xv1t) Där var slutsatsen 453 Ohm, inte 452 eller 454…

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Jag har ju lösa laster som kopplas in till mina Einstein The Turntables Choice Mono Riaa via en XLR-kontakt i varje . Jag kan beställa vilka ohm jag vill från dem.  De jag har nu som är nära det intervall du föreslår är 150, 300 och 500 Ohm. Borde jag kanske ha några till att testa tycker du? Tex 250, 350, 400, 450 Ohm? 

 

 

----------------------------------------------------------

 

 

Här kommer en bild med samma färg på puppan och vinylen som är från Prince Musicology.

 

 

image.jpeg.73c7a06db92463124bc150f7ce6cf7fa.jpeg

 


Så vackert! 💜
 

Kör i vilket fall 400 Ohm. Men visst beställ ett i varje 1 Ohms steg från 250-500 eller hur @Josaa?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Daniel said:


Så vackert! 💜
 

Kör i vilket fall 400 Ohm. Men visst beställ ett i varje 1 Ohms steg från 250-500 eller hur @Josaa?

Jag löste på ett underground Linnforum att vissa pick-uper får lyft i Sound Quality (SQ) även längre ned…det blir till att ta hela vägen 1-500…

Link to comment
Share on other sites

Många brukar ange typ ”mer än X Ohm”. Jag har i huvudsak ägt pickuper från Lyra, Benz, Ortofon och Koetsu. Av någon anledning mins jag inte vad jag hade på Dorian och Kleos men antingen 250 eller 500 Ohm. Högre upp kunde jag inte höra någon direkt skillnad. Däremot hörs det oftast ordentligt när man använder för lågt värde. Brillians och rymd försvinner och ljudbilden avsmalnar ordentligt. På Ortofons pickuper tycker jag det låter samma så länge man är över 100 Ohm. De flesta Benz (som har högre internimpedans låg jag antingen på 500 eller 1,000 Ohm. Under 500 var det inte kul. Jag vill minnas att de rekommenderade 600 Ohm för den Ruby jag hade. För Koetsu Rosewood hör jag ingen skillnad över 100 Ohm.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju intre testat puppor och laster så mycket men kan tänka mig att det är svårt att höra skillnad på 25 Ohm. Men jag vet inte . Vad är lämpligt avstånd 25, 50 Ohm 100 Ohm???

Kan nog bli till att maila Einstein för att testa 400 Ohm. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Apexorca said:

Jag har ju intre testat puppor och laster så mycket men kan tänka mig att det är svårt att höra skillnad på 25 Ohm. Men jag vet inte . Vad är lämpligt avstånd 25, 50 Ohm 100 Ohm???

Kan nog bli till att maila Einstein för att testa 400 Ohm. 

Jag skall nog förbereda ett gäng och då tror jag tar 25 ohms steg, mellan 300 och 500, 8 par. Hittade inte mina fina motstånd idag så det får bli senare…

Link to comment
Share on other sites

 

8 hours ago, Josaa said:

jag tar 25 ohms steg, mellan 300 och 500

Jag gissar att det räcker med steg på 50-100 Ohm. Det baserar jag på att de flesta, även referensriaa brukar ligga där. VTL har 100Ω, 250Ω, 470Ω, 1kΩ, 4.7kΩ, 47kΩ. Audio Researchs refsteg PH10 har 50Ω, 100Ω, 200Ω, 500Ω, 1kΩ och 47kΩ. För båda kan man också lägga till en egen last.

 

ASR Mini Basis Exclusive har tätare steg under 22Ω, 47Ω, 100Ω, 221Ω, 475Ω, 1kΩ, 2.2kΩ, 9kΩ, 15kΩ, 47kΩ

 

Jag antar att det finns någon logik på att inte ha tätare steg med ungefär dubbleringar mellan stegen. Jag kan också tänka mig att lika belastning kan låta något annorlunda i olika steg och anläggningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har upplevt att det tar en liten stund innan en förändrad belastningsimpedans återspeglas i ljudåtergivningen? Är det någon annan som upplever samma sak? Alltså, jag skiftar från 220Ohm till 470Ohm men det är inte förrän efter en-två minuter som jag tycker mig hitta skillnader? Och då är det ofta "helt rätt" eller "tydligt fel" för egen upplevelse!

 

Jag har givetvis ingen logisk förklaring till detta, bara inbillning troligen!

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bebop said:

 

Jag gissar att det räcker med steg på 50-100 Ohm. Det baserar jag på att de flesta, även referensriaa brukar ligga där.

 

Jag antar att det finns någon logik på att inte ha tätare steg med ungefär dubbleringar mellan stegen. Jag kan också tänka mig att lika belastning kan låta något annorlunda i olika steg och anläggningar.

 

Så tänker jag också. De jag har i det föreslagna intervallet är 150, 300, 500, 700Ohm. Då borde det väl räcka med 400Ohm också? 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

 

Jag gissar att det räcker med steg på 50-100 Ohm. Det baserar jag på att de flesta, även referensriaa brukar ligga där. VTL har 100Ω, 250Ω, 470Ω, 1kΩ, 4.7kΩ, 47kΩ. Audio Researchs refsteg PH10 har 50Ω, 100Ω, 200Ω, 500Ω, 1kΩ och 47kΩ. För båda kan man också lägga till en egen last.

 

ASR Mini Basis Exclusive har tätare steg under 22Ω, 47Ω, 100Ω, 221Ω, 475Ω, 1kΩ, 2.2kΩ, 9kΩ, 15kΩ, 47kΩ

 

Jag antar att det finns någon logik på att inte ha tätare steg med ungefär dubbleringar mellan stegen. Jag kan också tänka mig att lika belastning kan låta något annorlunda i olika steg och anläggningar.

 

Helt riktigt, en dubblering i värde är rimligt. Vi upplever en stor skillnad mellan 100 till 200, men nästan ingen mellan 1000 och 1100. Därför är det nog klokt med 325, 350, 400, 500. Mer detaljerat än så upplever inte jag skillnader på. (Det räcker nog med färre steg också) Jag gissar att 350 eller 400 blir bäst, men det är system och rumsberoende, eftersom lasten justerar frekvenskurvan. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag har upplevt att det tar en liten stund innan en förändrad belastningsimpedans återspeglas i ljudåtergivningen? Är det någon annan som upplever samma sak? Alltså, jag skiftar från 220Ohm till 470Ohm men det är inte förrän efter en-två minuter som jag tycker mig hitta skillnader? Och då är det ofta "helt rätt" eller "tydligt fel" för egen upplevelse!

 

Jag har givetvis ingen logisk förklaring till detta, bara inbillning troligen!

 

Hmmm, Nej det har jag inte. Det absolut bästa riaa-steget för att lära sig vad som händer är i mitt tycke Aesthetix Rhea (Det är väldigt bra på att låta bra också :-), där man kan ställa lasten från fjärren. Då kommer effekten direkt. Vilket gör livet betydligt enklare. På Aesthetix Io måste man öppna locket och flytta jumpers. Också enklare än att behöva beställa motstånd förstås., men fjärr är trevligt!.

 

Vilket riaa kör du när du upplever detta? Kan det bero på kretsen kanske?

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Apexorca said:

 

Så tänker jag också. De jag har i det föreslagna intervallet är 150, 300, 500, 700Ohm. Då borde det väl räcka med 400Ohm också? 

 

 

400 räcker gott och väl.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Intressant ämne men svårt tycker jag. Jag är verkligen ingen expert på detta men jag fick för några år sedan en förklaring och en rekommenderad strategi från Touraj Moghaddam, känd från Roksan och Vertere.

 

Han sa att MC-puppor har för mycket energi i de högre frekvenserna och att dessa behöver tämjas med en resistiv last. Har man får låg resistans blir basen tight men diskanten aggressiv. Har man för hög blir basen odefinierad och diskanten dämpad. Tourays rekommendation var att hitta den bästa kompromissen, med avseende på resistiv last, sedan lägga på ’lite’ kapacitativ last för sedan hitta en ny optimal resistiv last. Har man tur kan leder en ökning av  resistansen då till att ljudbilden öppnar upp sig utan att  diskanten blir aggresiv eller basen mjuk.

 

Hoppas jag minns rätt och förmedlat detta hyggligt.

 

Mvh

Hans

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, HansW said:

 

 

Hoppas jag minns rätt och förmedlat detta hyggligt.

 

Mvh

Hans

 

Ja, det är helt korrekt beskrivet. Det är framförallt diskant som förändras elektriskt, men även det som beskrivs som tajt bas. Jag säger hellre att det blir en bättre kärna i anslag vid lägre resistans, eftersom det även påverkar anslag i högre register än bas. Hel ljudbilden "vattnas ur" vid för högra siffror. Men samtidigt växer soundstagen och i viss mån klangrikedom, så att hitta det bästa läget (kompromissen) är vad man letar efter. Eftersom det inte bara är elektriskt utan elektromekaniskt påverkar det hur pickupen uppför sig i spåret. Så man kan komma att behöva justera geometrin efter man justerat last. Energi i diskant är ju en bra sak, men vasshet är dåligt. Och det är där det blir lite mer komplicerat. Och det krävs finjustering för att få bort vasshet utan att döda energi. Har man tillexempel en vasshet i systemet så kan det ju bero på en massa olika saker, kablar, vibrationer, rumsresonanser/reflexer mm. Så bra att veta om man har koll på det innan man börjar. Annars riskerar man att kasta ut barnet med badvattnet. Mycket av nerven, inspelningsrummet och musikaliteten bor i de övre registren, och utan den energin blir det ofta livlöst tycker jag. Musik ska beröra och väcka känslor. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Daniel said:

Vilket riaa kör du när du upplever detta? Kan det bero på kretsen kanske?

Jag upplever det oavsett vilket RIAA som nyttjas, det är orsaken till att jag ens nämner det.

Så om det är TEAD Mastergroove, TEAD The Groove SRX eller Grandinote Celio verkar inte ha ngn betydelse, inte heller med Lehmann Black Cube för övrigt! :)

 

Jag har iofs inte fördelen (?) av att kunna sitta på lyssningsplats och lyssna vad som händer med hjälp av en fjärr, så det kanske inte är grundat i fakta, bara en känsla.

 

För övrigt är min bestämda uppfattning att effekten av sänkt impedans (nedlastning, ex. från 500 Ohm till 100 Ohm) tenderar att dämpa toppen och lägga mer fokus på basåtergivning, men på bekostnad av struktur och tydlighet i återgivning. Det omvända gäller givetvis vid avlastning, alltså att öka impedansen som pickupen "ser".

 

Det verkar som att vi inte delar uppfattningen, eller tycker oss uppleva olika saker eller möjligen uttrycker oss annorlunda. Jag erkänner att effekten av en halverad impedans är en nyans, där vinylskivans kvalitet utgör en markant tydligare kvalitetsdefinition, men ändå upplever jag rätt/fel i denna nyans.

 

Som passus kan jag erkänna att jag inte upplever några skillnader värda att nämna när jag lägger på kapacitans (då en lågimpediv MC används) på mina TEAD RIAA, där denna möjlighet erbjuds.

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

För övrigt är min bestämda uppfattning att effekten av sänkt impedans (nedlastning, ex. från 500 Ohm till 100 Ohm) tenderar att dämpa toppen och lägga mer fokus på basåtergivning, men på bekostnad av struktur och tydlighet i återgivning. Det omvända gäller givetvis vid avlastning, alltså att öka impedansen som pickupen "ser".

 

 

Håller med!

 

 

11 minutes ago, AlfaGTV said:

Det verkar som att vi inte delar uppfattningen, eller tycker oss uppleva olika saker eller möjligen uttrycker oss annorlunda. Jag erkänner att effekten av en halverad impedans är en nyans, där vinylskivans kvalitet utgör en markant tydligare kvalitetsdefinition, men ändå upplever jag rätt/fel i denna nyans.

 

Vilken uppfattning tänker du på? Om det är en liten/stor skillnad eller om det finns ett rätt/fel? :-) Eller kanske hur vi upplever skillnaderna?

 

13 minutes ago, AlfaGTV said:

Som passus kan jag erkänna att jag inte upplever några skillnader värda att nämna när jag lägger på kapacitans (då en lågimpediv MC används) på mina TEAD RIAA, där denna möjlighet erbjuds.

 

 

Håller med! 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Daniel said:

Vilken uppfattning tänker du på?

Jag tolkade vissa av beskrivningarna här ovan som att man upplever en ökad fokus på de övre registren då man lastar ned, alltså minskar impedansen.

Det är nog begreppen öka last/minska last och lasta ned/lasta av som blir otydligt.

Jag anser att "öka last" innebär att man sänker impedansen, men det blir lätt lite luddigt! :grinsmilingeyes: 

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt, det är begreppen, Vi upplever samma sak. Jag tror inte jag har skrivit ökad last, men jag har säker blandat något begrepp. Jag brukar försöka hålla koll på just detta, eftersom jag blir förvirrad själv, inte av ljudet, man av orden. :grin:

 

Lägre Ohmtal = mer kärna, mindre soundtage, luft och skimmer (diskant)

Högre Ohmtal = mindre kärna(bas), större soundstage, mer luft och skimmer.  

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, AlfaGTV said:

Det är nog begreppen öka last/minska last och lasta ned/lasta av som blir otydligt.

Precis vad jag tänkte förtydliga. Man ökar lasten genom att minska ohmvärdet och tvärtom. Om man är är klar över det så blir @HansW’s inspel nedan mer förståligt. Dvs om man för en pickup som mår bäst vid t ex 200 Ohm ger en hög belastningen av 50 Ohm blir basen och öppenheten lägre än vid den lägre belastningen på t ex 500 Ohm där det kan bli mer aggressivt. Värst brukar det bli om man hamnar med för lågt ohmvärde (= hög belastning)

 

Jag kan också bläddra med fjärren och jag hör bara tydliga skillnader om jag belastar för mycket, dvs belastar högre än rekommenderad last (= lägre Ohm-tal).

1 hour ago, HansW said:

Har man får låg resistans blir basen tight men diskanten aggressiv. Har man för hög blir basen odefinierad och diskanten dämpad.

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, AlfaGTV said:

För övrigt är min bestämda uppfattning att effekten av sänkt impedans (nedlastning, ex. från 500 Ohm till 100 Ohm) tenderar att dämpa toppen och lägga mer fokus på basåtergivning, men på bekostnad av struktur och tydlighet i återgivning. Det omvända gäller givetvis vid avlastning, alltså att öka impedansen som pickupen "ser".

Så upplever jag det också men det har beskrivits lite olika i inläggen ovan. Säkert omedvetna fel men det är bra om vi är tydliga även om det till sist ändå handlar om att lyssna fram det man gillar.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...