Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Mina synpunkter på seriekoppling av grendosor har jag redan nämnt. Även om jag förstår lockelsen och logiken med att fördela de strömkrävande slutstegen mellan dina två uttag, skulle jag ändå föreslå att du testar att använda ditt 16A uttag till en QB8 som du kopplar alla slutsegen till, och 10A uttaget till den andra QB8:an och kopplar allt annat till denna. 

 

Jag tror inte man kan vara säker på vad som är bäst men med den installationen du har nu borde vara relativt lätt att testa.

 

Mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Det låter som om du nu har fått full koll på all ström och att du oxå har landat i det digitala, "jag måste komma och lyssna” säger min nyfikenhet!? Kan absolut ta sommarbilen ner till er (gbg’are) och tror även att jag skulle kunna få med mig @Audionet på det, finns det en möjlighet @Apexorca

Nåja, ett grattis är du väl värd efter allt slit:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, HansW said:

Mina synpunkter på seriekoppling av grendosor har jag redan nämnt. Även om jag förstår lockelsen och logiken med att fördela de strömkrävande slutstegen mellan dina två uttag, skulle jag ändå föreslå att du testar att använda ditt 16A uttag till en QB8 som du kopplar alla slutsegen till, och 10A uttaget till den andra QB8:an och kopplar allt annat till denna. 

 

Jag tror inte man kan vara säker på vad som är bäst men med den installationen du har nu borde vara relativt lätt att testa.

 

Mvh

 

Hans

 

Ja, det var en av mina tankar från start. Bra, förstår hur du tänker @HansW

Jag tror det är en bra lösning, men vet ej hur jag skulle få till det pga problemet med att slutstegen drar mer än 16A. Eftersom standarden för "vanliga" strömkablar, kontakter, uttag och själva strömlisterna har en specifikation där 16A är max så överskrider jag det med viss råge. Dessa problem vet jag inte hur jag kommer runt. Dessutom skulle jag behöva gör förändringar i proppskåpet och ev ute vid inkommande elskåp och det är ju möjligt,  men kablar kontakter mm blir svårt tror jag. 

 

En lösning skulle ju vara att dra ytterligare en kabel från proppskåpet med en egen grupp (på samma fas) som bara föder front-end... Då blir det ingen seriekoppling på QB8 HQ(till slutsteg) till QB8 (front-end)... hmm, kanske är det jag borde göra?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Det låter som om du nu har fått full koll på all ström och att du oxå har landat i det digitala, "jag måste komma och lyssna” säger min nyfikenhet!? Kan absolut ta sommarbilen ner till er (gbg’are) och tror även att jag skulle kunna få med mig @Audionet på det, finns det en möjlighet @Apexorca

Nåja, ett grattis är du väl värd efter allt slit:smile:

 

/byZan

 

Tack @byZan!:smile:

Klart ni skall komma ner. :notes::thumbsup:

 

2 hours ago, byZan said:

Kan absolut ta sommarbilen ner till er (gbg’are)

 

Nu blir JAG nyfiken... sommarbilen! :grin:

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Apexorca said:

En lösning skulle ju vara att dra ytterligare en kabel från proppskåpet med en egen grupp (på samma fas) som bara föder front-end... Då blir det ingen seriekoppling på QB8 HQ(till slutsteg) till QB8 (front-end)... hmm, kanske är det jag borde göra?

Jag tror detta är en väldigt bra lösning. Värdefullt om du också byter 10A säkringen mot en 16A i din ena Klangmodul och f.ö. ser till att kabel och kabellängder är så lika som möjligt för alla tre uttagen.

 

Innan dess tycker jag du borde testa mitt förslag ovan. Enkelt och billigt.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca

 

Tjusig lösning kan jag tycka, även om min "hifi-elektriker" @JWEslog mig på fingrarna när jag gjorde en "trä-plint" ala Swalanders i ek. Tydligen inte helt enligt regelboken, vad jag förstår, att ha brandfarligt material i en sådan "box". Vilket är lite konstigt mot att plast också kan antändas vid värmeutveckling.

 

Hur gjorde du med jordförbindelsen vid kablarnas anslutning i vägguttagen? Vi var inne på den frågan tidigare för att undvika eventuella jordslingor om kablarna av någon anledning skulle vara olika långa. Att göra en "kortslutning" av jordledarna mellan respektive vägguttag, så att de garanterat får samma potential.Sedan en fundering hur du har "biffat upp" huvudsäkringen där de separata kablarnas respektive Klangmoduler ändå möts i en gemensam fasledare. Är det 25 A säkringen man ser på bilden? Och hur har du gjort med jordfelsbrytare, finns en sådan tidigare i kedjan? Många nyfikna frågor, liksom att få höra systemet i IRL.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, HansW said:

Jag tror detta är en väldigt bra lösning. Värdefullt om du också byter 10A säkringen mot en 16A i din ena Klangmodul och f.ö. ser till att kabel och kabellängder är så lika som möjligt för alla tre uttagen.

 

Innan dess tycker jag du borde testa mitt förslag ovan. Enkelt och billigt.

 

Hans

 

Jo, men vad tror du om att det blir så här? "Jag tror det är en bra lösning, men vet ej hur jag skulle få till det pga problemet med att slutstegen drar mer än 16A. Eftersom standarden för "vanliga" strömkablar, kontakter, uttag och själva strömlisterna har en specifikation där 16A är max så överskrider jag det med viss råge." 

 

Link to comment
Share on other sites

Drar de verkligen så mycket? Det är 230x16= 3680 Watt; det låter orimligt mycket men stämmer kanske momentant. Risken är väl att du bränner en säkring.

 

Ett andra alternativ är att koppla on dina två QB8:or i varsitt uttag och fördela alla komponenter mellan dessa. Du har många komponenter men 16 uttag räcker kanske?

 

/Hans

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, HansW said:

Drar de verkligen så mycket?

 

Det är en bra fråga och svaret är ja. Säkringarna ryker alltså vid strax över moderat spelvolym. 

 

Krell FPB 450 Mcx per block

 

978330938_Skrmavbild2022-04-06kl_21_59_37.png.f86428566b06cd6b00233f30863e8f19.png

 

 

Krell FPB 350 Mc per block.

 

 

649143576_Skrmavbild2022-04-06kl_22_02_39.png.a2e07e33ce64c15e56133353363bf777.png

 

 

 

Krell 400 Cx (stereoblock)

 

1750446492_Skrmavbild2022-04-06kl_22_00_58.png.aebd6ea3f3a3e7f5631b63e4b0ec5dc7.png

 

Max förbrukning är det nog rätt sällan men det kan gå fel långt innan det. 

3000x2 + 3000x2 + 3000 = 15000 watt???

 

Tar vi output  8Ohm:  400x2 + 350x2 + 400 = 1900 Watt

4 Ohm:  900x2 + 700x2 + 800 = 4000 watt

2 Ohm:  1800x2 + 1400x2 + 1600 = 8000 watt.

Output i ffa 8Ohm är starkt underdrivet av Krell. Det är visst minst 100 watt till per kanal enligt Stereophiles mätningar och det talar ju inte heller till förslagets fördel.

 

I Krell klass A så går det ju ofta på mycket effekt men att det inte alltid blir output i högtalarna. Därav värmen.

 

Så jag tror nog inte det är så konstigt att jag slår i taket med säkringarna på 16 A. Eller tänker jag fel?

 

5 hours ago, HansW said:

Ett andra alternativ är att koppla on dina två QB8:or i varsitt uttag och fördela alla komponenter mellan dessa. Du har många komponenter men 16 uttag räcker kanske?

 

Nej, missar på ett uttag... 

5 uttag till slutstegen, 2 till Brinkmann Balance, 2 till mono Riaa, 2 till rullbandare, 1 till försteg, 1 till DAC, 1 till CD-Drive, 1 till switchen, 1 till musikservern, 1 till hörlursförstärkaren = 17 uttag :knocked: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

även om min "hifi-elektriker" @JWEslog mig på fingrarna när jag gjorde en "trä-plint" ala Swalanders i ek

Jag vill ju inte ha felmonterat. Det får åtgärdas i så fall. 

Men vad är skillnaden om man sätter uttagen i väggen som ändå är av trä?

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, calm said:

Hur gjorde du med jordförbindelsen vid kablarnas anslutning i vägguttagen? Vi var inne på den frågan tidigare för att undvika eventuella jordslingor om kablarna av någon anledning skulle vara olika långa. Att göra en "kortslutning" av jordledarna mellan respektive vägguttag, så att de garanterat får samma potential.

 

Ja precis. Jag kommer ihåg den diskussionen.

Jorden sitter ihop i vid de båda grupper i proppskåpet. Inte vid uttagen. Disk. med elektrikern och en electroingenjörs-kompis om hur jag skulle göra och de båda föreslog det så. Jag kan inter riktigt värdera det själv, men körde på det.  Inga jordloopar, brumm, brus eller annat som går att höra när det är kopplat så i alla fall. Så min slutsats är att det fungerar.

 

18 hours ago, calm said:

Sedan en fundering hur du har "biffat upp" huvudsäkringen där de separata kablarnas respektive Klangmoduler ändå möts i en gemensam fasledare. Är det 25 A säkringen man ser på bilden? Och hur har du gjort med jordfelsbrytare, finns en sådan tidigare i kedjan?

 

Jag har 25 A per fas, men kommer öka på detta ute vid elskåpet vid vägen av flera andra skäl också. Som det är nu funkar det med 25A nätt och jämt. 

Den nya gruppen och kabeln till stereon sitter på samma fas som jag använt tidigare till stereon. Vi diskuterade detta och elektrikern bedömde att det funkade bra. Inget behövde göras om eller flyttas på denna fas.

Det finns en jordfelsbrytare innan stereoströmmen till denna fas.  

 

OM jag svarar "goddag yxskaft" så beror det på att jag inte har fullständigkull på detta. Ifrågasätt då i så fall, så kollar jag upp det. Bra för mig att veta också. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Jag vill ju inte ha felmonterat. Det får åtgärdas i så fall. 

Men vad är skillnaden om man sätter uttagen i väggen som ändå är av trä?


Är väl egentligen upp till var och en som installatör vad denne vill stå för. Jag var då inte trygg med det. 

Det finns apparatdosor i väggen bakom uttaget, principen där är samma, att vid brand ska plasten självslockna för att inte sprida brand vidare i konstruktionen.

 

Slitna kontaktytor och hög belastning kan leda till varmgång, jämför att ladda elbil i ett vanligt shuko-uttag. Nu behöver du inte ligga sömnlös om nätterna p.g.a detta men på sikt kan det rekommenderas att lösa det på ett annat sätt. Att försöka peta in rotdosor i träblocket eller två separata utanpåliggande dosor hade fungerat t.ex.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, JWE said:


Är väl egentligen upp till var och en som installatör vad denne vill stå för. Jag var då inte trygg med det. 

Det finns apparatdosor i väggen bakom uttaget, principen där är samma, att vid brand ska plasten självslockna för att inte sprida brand vidare i konstruktionen.

 

Slitna kontaktytor och hög belastning kan leda till varmgång, jämför att ladda elbil i ett vanligt shuko-uttag. Nu behöver du inte ligga sömnlös om nätterna p.g.a detta men på sikt kan det rekommenderas att lösa det på ett annat sätt. Att försöka peta in rotdosor i träblocket eller två separata utanpåliggande dosor hade fungerat t.ex.

 

Ok. Bra tips.  Skall kika på det.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

 

Ja precis. Jag kommer ihåg den diskussionen.

Jorden sitter ihop i vid de båda grupper i proppskåpet. Inte vid uttagen. Disk. med elektrikern och en electroingenjörs-kompis om hur jag skulle göra och de båda föreslog det så. Jag kan inter riktigt värdera det själv, men körde på det.  Inga jordloopar, brumm, brus eller annat som går att höra när det är kopplat så i alla fall. Så min slutsats är att det fungerar.

 

 

Jag har 25 A per fas, men kommer öka på detta ute vid elskåpet vid vägen av flera andra själ också. Som det är nu funkar det med 25A nätt och jämt. 

Den nya gruppen och kabeln till stereon sitter på samma fas som jag använt tidigare till stereon. Vi diskuterade detta och elektrikern bedömde att det funkade bra. Inget behövde göras om eller flyttas på denna fas.

Det finns en jordfelsbrytare innan stereoströmmen till denna fas.  

 

OM jag svarar "goddag yxskaft" så beror det på att jag inte har fullständigkull på detta. Ifrågasätt då i så fall, så kollar jag upp det. Bra för mig att veta också. 

Då finns det potential för några ytterligare Klangmoduler. Såg hos Svalander att dessa kan säkras upp till 50A och i fallande skala därunder. Frågan är dock om det har någon som helst effekt? Men nörderi kan ha med sig lite trygghetskänsla så att man gjort allt som står i ens makt.. :grin:

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Max förbrukning är det nog rätt sällan men det kan gå fel långt innan det. 

Så är det nog. Sedan får man väl skilja på dynamisk och "vanlig" effekt (eller var det heter). Dynamisk effekt är ju kortvariga effektuttag som använder lagrad effekt i kondensatorerna vid peakar om jag förstått det rätt. Om dina högtalare har en känslighet på 88 dB och spelar i t ex 100 dB i medelvärde (vilket är nästan smärtsamt högt) mätt 1 meter från högtalarna så dras 16 Watt och anta att du har toppar upp till 109 dB så skulle dessa momentant kräva 256 Watt. Och säkert 80% eller mer av denna effekt dras i området 300 Hz och neråt. I mellan- och diskantregistret lär du knappast ha samma effektbehov.

 

Sen kan ju slutstegen dra betydligt mer än så och min gissning är att den mesta effekten går åt till spillvärme ut i rummet precis som hemma hos mig. Gamla Krell, A-klass och rörförstärkare är ineffektiva lösningar i det avseendet. Vintertid gör det inte så mycket men under sommaren kan det vara en pina. Det är faktiskt inte så dumt med ett lite mer effektivt sommarslutsteg.

Link to comment
Share on other sites

Krell FPB jobbar inte så mycket med kondensatorer för att få ström fort. De har en annan lösning med att snabbt ”suga” ström från nätet.  Jag kan inte detta på konstruktionsnivå men det är effektivt för återgivningen och det ger fin skön stugvärme.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Apexorca said:

 

Nej, missar på ett uttag... 

5 uttag till slutstegen, 2 till Brinkmann Balance, 2 till mono Riaa, 2 till rullbandare, 1 till försteg, 1 till DAC, 1 till CD-Drive, 1 till switchen, 1 till musikservern, 1 till hörlursförstärkaren = 17 uttag :knocked: 

Du kanske kan låta en komponent ’vila’ och prova upplägget. Så får du iallafall en känsla för om det betyder någonting.

 

Dina slutsteg, med relativt små kondensatorer men behovet att kunna dra mycket el snabbt, borde logiskt (men man vet aldrig) vara känsliga för kvaliteten (impedans och kapacitet) på elförsörjningen. Den optimala lösningen för slutstegen vore nog att ge dem ett 16A uttag var utan grendosor emellan. Alla komponenter kommer dock inte då att ’se’ samma jord.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, HansW said:

Du kanske kan låta en komponent ’vila’ och prova upplägget. Så får du iallafall en känsla för om det betyder någonting.

 

Hans

 

Ja det kan jag ju göra. :smile:Jag kommer nog att testa det. 

 

Kom på att jag har lit Nordostr Qk1 oxh Qv2 som skall få plats också.

 

25 minutes ago, HansW said:

Dina slutsteg, med relativt små kondensatorer men behovet att kunna dra mycket el snabbt, borde logiskt (men man vet aldrig) vara känsliga för kvaliteten (impedans och kapacitet) på elförsörjningen.

 

Så har jag också tänkt. Detta gör att det är än viktigare med bra ström till Krellarna för att de skall prestera på topp. Ang QB8 så skall de enligt Nordost inte begränsa flödet av ström, men det kanske de gör?

Link to comment
Share on other sites

 

Det har kommit på en gång. Saker som varit på gång och beställt sedan månader/halvår hamnar samtidigt i leverans. Dock väntar jag fortfarande på kronjuvelen. Den tar tid på sig, men det visste jag innan. 

 

I dag kom några rullgardiner som skall göra mitt minimalistiska system än mer minimalistiskt. 

 

 

_49U9375.jpg.77e8e766f1129697f0179796ce8f5823.jpg

 

Det är lite skillnad när man drar upp dem.

 

_49U9377.jpg.5fe0d5aae5d5aac90df879d708d69926.jpg

 

Dessa gardiner monterade och nersläppta  och med nattmnössorna på högtalarna blir det bättre. Nu ser man ju inte ens att det är en stereo i rummet. Eller hur!

 

_49U9369.jpg.ab10c632f1d0a24415eac2038b4372a3.jpg

 

Visst hade det varit bättre utan stereo... så klart, men jag vill ju lyssna så då får det bli en kompromiss. Gardinerna gör det rätt mycket bättre trots allt tycker jag. 

 

Föresten! Fjärren funkar genom dessa plissegardiner. Det är bra. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Så har jag också tänkt. Detta gör att det är än viktigare med bra ström till Krellarna för att de skall prestera på topp. Ang QB8 så skall de enligt Nordost inte begränsa flödet av ström, men det kanske de gör?

 

Det kanske den inte gör jämfört med filter men varje extra sladd och kontaktyta skapar lite extra impedans. Om det ät tillräckligt för att betyda någonting är frågan.

/Hans

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, HansW said:

 

Det kanske den inte gör jämfört med filter men varje extra sladd och kontaktyta skapar lite extra impedans. Om det ät tillräckligt för att betyda någonting är frågan.

/Hans

 

Jag gillar verkligen den grundfilosofin, att minimera signalbehandling, optimera för signalbehandlingen så den slipper dra på sig artefakter/distorsion längs vägen, optimera kablage och kontakter mm. Keep it simple. Lite som italienarnas filosofi och hur de tänker kring mat "il gusto semplice".  :smile:

 
Link to comment
Share on other sites

Kolla gärna Youtube videon nedan. Paul ger sin syn på effekterna av ökad impedans i elnätet. Han har även gjort ett par nyare videoklipp där han mäter hur deras Powerplant-produkter påverkar impedansen. Kringsnacket är ganska intressant även om man inte är intresserad av själva produkten.

 

Hans

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bra video. Håller med om mycket i denna video, speciellt kringsnacket är givande. Hans regeneratorer är säkert också bra, men jag har aldrig testat i mitt system. 

 

Detta är en intressant diskussion i de stora dragen. Om vi tar den diskussionen till mina förutsättningar så undrar jag hur det är med en QB8? Hur mycket impedans bidrager den med? Jag har fått känslan av att den är ovanligt snäll vad gäller detta. Det är bara en extremt bra grendosa med fritt blås. Egentligen ingen strömrenare.

Jag är helt med på att det kan vara bra att minska mängden grendosor och kontakter och nya kablar, varför det säkert kan vara bättre att parallellkoppla QB8ór än att seriekoppla dem. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av Nordost min tror säkert att dina QB8:or är bland de bättre grendosorna. De har inga filter, vilket verkar bara det största problemet och Nordost har dessutom satsat på stjärnkoppling och har hög kompetens på kontaktytor etc. De vet nog vad de gör.

 

Jag kör själv med en sån här:

 

https://www.auditorium.de/en/cables/power-cables/power-cords/european-power-cords/naim-powerigel-plus-8-outlets

 

Ett citat från beskrivningen: ”A special cold-welding technique practically eliminates insertion loss, which is one of the main problems of conventional mains distributors with screw connections, and the star arrangement guarantees consistent sound quality for all components connected to the POWERIGEL.”

 

Allt har för och nackdelar; med den här är man låst till Naims egna kablar; standard eller PowerLine.

 

De fu kr bra hos mig men jag får erkänna att jag inte varit så nitisk so du brukar vara och jämfört olika lösningar.

 

/Hans

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I min värld är det skillnad på grenkontakter och strömreningsutrustning. Grenkontakter handlar ofta om sammanbindning av jordpunkter, ofta i stjärnkonstellationer för att undvika jordloopar. Strömrening med regenerering, skiljetrafo eller nätfilter är något som mer förhöjer kvaliteten på själva nätspänningen. Antingen genom att minska ingångsimpedansen och eller THD. Se @Peos eminenta tråd "Det smutsiga nätet" som nog är det bästa som skrivits här i ämnet på forumet och mina praktiska erfarenheter som finns i min tråd "Kan nätdoktorn komma" . Denna praktiska erfarenhet resulterade att jag blev anhängare av regenerering av strömmen som en metod att angripa både impedansfrågan och THD frågan. Sedan kommer dynamikfrågan också in så att det inte uppstår "strömbrist" i fråga om dynamiska förlopp eller transienter. Där tycker jag att filtereffekten ibland kan verka hämmande.

Har idag både NO QB 4, samt Gigawatts grendosor samt PS Audios P10 regenerator som kombinerar grendosans stjärnjordseffekt med sänkning av ingångsimpedans och THD. Ingen dynamikhämmande effekt såvitt min erfarenhet.

Finns andra enkla åtgärder också i systemet såsom att säkerställa att polariteten i vägguttagen ligger rätt. Fas mot fas, nolla mot nolla. Jorden har ju densamma potentialen med nollan men påverkas normalt inte. Har förstått att det är viktigt att fasen ligger rätt på ingångssidan i en transformator, Inifrån och ut eller utifrån och in i lindningen. Detta kan normalt inte påverkas i tillverkade applikationer, man får hoppas att det ligger rätt från början.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...