Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

1 hour ago, Daniel said:

audiofil-gerilla-rörelse som kämpar för format som rullband, dsd och vinyl,

Jag ser det inte som en kamp. Allt detta ryms inom mina väggar på motsvarande sätt som grafiska blad och oljor. Båda kan förmedla känslor och upplevelser. Jag känner inget behov att utse vinnare. Jag känner samma sak för Freddie Hubbard visavi Kenny Dorham. Måste någon vara bäst? Så länge det är bra och foten går igång mår jag bra. För mig handlar det om att få ut bästa kvaliteten från respektive format inom rimliga gränser. Sedan är det bara att spela på tills man får någon anna idé 
 

Idag har jag spelat nästan enbart Blue Note-vinyl. Det låter makalöst bra och inspelningar gjorda under vinyleran vill jag ha på vinyl. Enda undantaget var LP’n Song For My Father av Horace Silver. Det är en skitpressning från USA som gavs ut under Blue Notes 75-årsjubileum. De Europeiska pressningarna var betydligt bättre. Jag beställde en ny idag plus ett par andra Horace Silver album som är rätt så sprakiga original. 
 

De senaste veckorna har jag annars mest spelat egna filer och streamat lite nytt som ledde till ett köp av några high-resfiler. Intill jag fått tillbaka min Aesthetix så kan jag bara spela DSD. Oavsett vilket format eller upplösning av pcm, aac (radio) eller dsd jag matar Marantz SA-10 med så blir det DSD256 av det. Den skrämmer även upp SACD som innehåller DSD64 till DSD256.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser på detta forum och gillar det allra mesta som skrivs och försöker att hänga med i det tekniska formuleringarna, men tyvärr så ligger inte intresset där även om jag förstår att det måste fungera rent tekniskt tillsammans. Gillar när kommentaren är …………..

5 hours ago, Apexorca said:

det som fångar mitt intresse är återgivningen.

 

1 hour ago, Apexorca said:

Det är därför jag förordar att lyssna på helheten och inte dela upp sättet att lyssna i massa olika hifi-parametrar

…… och därför är testandet hemma och hemma-hos något som ger mig svar på de eventuella ? som jag räta ut. Med detta sagt så kommer jag fortsätta att läsa även de tekniska inläggen och testa prylar om andan faller på, det är ju trots allt min hobby och den har utvecklats och kommer att fortsätta att göra det på ett eller annat sätt.

1 hour ago, Apexorca said:

Vi audiofiler är för djävligt kräsna!😁

Ja så kan det nog vara och jag är säkert en av dem i vissa fall, men inte skulle jag racka ner på andre violinisten för det:winking:

 

/byZan

 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

:grinsmilingeyes:

Tror f-n det. Det är ju en del av intresset. Utan det hade allt låtit kass.

 

 

Touche! Precis. Det är nog alldeles för vanligt bland ljudnerdar. 

Men det hade inte jag faktiskt. Jag lyssnar inte på musik på det sättet. Ffa inte live förutom konserter med kass PA. 

 

Det är därför jag förordar att lyssna på helheten och inte dela upp sättet att lyssna i massa olika hifi-parametrar OCH det är precis därför analoga signalkällor vinner i min värld så här långt. Det analoga signalkällorna berör mig i allmänhet mer. Kanske är DSD på väg dit.

Man kan kanske hitta egenskaper i digitalljudet som är bättre, men lyssnar man på hela musiken så berör den mycket mer från analoga källor för mig. Det är så jag trimmat mitt system. Det är det jag jämför alla digitala källor och produkter med. Helheten av musiken är mitt nummer ett. MEN för att hänga upp det på något och försöka förstå vad som händer när man testar och skriver om det så kan man behöva beskriva detaljer. Jag väljer inte utefter detaljer utan försöker fokusera på helheten. Jag tror HiFi-kretsar i stort fastnar för mycket i enskilda detaljer i ljudet just därför att det är lättast att finna ord för detaljerna. Det blir flummigare att bara säga att det griper tag i mig mer eller involverar mig mer eller låter mer musikaliskt eller vad det kan vara. Att säga att basen är djupare , stramare, mindre avrullad diskant osv kan jag vara en del i helheten men för mig byter jag sådana egenskaper varje dag i veckan om jag blir mer engagerad o tagen av musiken ändå. Jag har en egenskap som stör mer än andra i mina öron och det är distorsion ffa i mellanregister och uppåt. För mig tar det bort en massa saker som är viktiga för helheten. Klang ,luft. karaktär, perspektiv, storlek. Ofta har de bästa systemen många egenskaper på detaljnivå som styrker deras totala förnämligheter, men inte sällan hör man system med full pott på hifi-parameterna men det låter tråkigt ändå oft handlar det om dynamik och driv. Ni ser, man behöver detaljer för att beskriva helheten, men att lyfta blicken och värdera helheten är det som är jag går igång på i ett system.

 

 

 

Kunde inte uttrycka det bättre själv!:thumbsup:

Jag lyssnar på musik genom en hifi-anläggningen men det är själva musiken, dess innehåll och känsla som styr mina val, inte tekniken. Men kan tekniken leverera nya upplevelser  i musikaliskt hänseende som ligger närmare det som jag uppfattar som min målbild, dvs vad en livekonsert ger så är det fullständigt egalt vad den heter är konstruerad. För mig handlar det om det som levereras i fråga om helhetsupplevelse och vad därmed träffar mina öron och förhoppnings väcker en positiv känsla och upplevelse. Ju mindre jag tvingas tänka på detaljerna desto mer blir njutningen allsidig och känslomässig

Det är som konst, börjar man dissikera allt för mycket så har man snart hamnat på ett helt annat plan som  innefattar allt från penselteknik, färgertyper etc. En konstnär som nyligen skrivit en barnbok uttryckte det som att skrivande är fråga om rytm precis som konst.

För mig handlar musik om rytm och harmoni och kan jag få det levererat via mitt system så kan jag försjunka i musiken och i bästa fall låta mig hänföras tilloch med ryckas med. Sitt just och njuter av Goldbergvariationerna i Irro Rantalas version och det låter riktigt bra i streaming sedan jag installerat min senaste pryl

som packades upp idag. Mer om det i en annan tråd...........:sherlok:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, byZan said:

Jag läser på detta forum och gillar det allra mesta som skrivs och försöker att hänga med i det tekniska formuleringarna, men tyvärr så ligger inte intresset där även om jag förstår att det måste fungera rent tekniskt tillsammans. Gillar när kommentaren är …………..

 

…… och därför är testandet hemma och hemma-hos något som ger mig svar på de eventuella ? som jag räta ut. Med detta sagt så kommer jag fortsätta att läsa även de tekniska inläggen och testa prylar om andan faller på, det är ju trots allt min hobby och den har utvecklats och kommer att fortsätta att göra det på ett eller annat sätt.

Ja så kan det nog vara och jag är säkert en av dem i vissa fall, men inte skulle jag racka ner på andre violinisten för det:winking:

 

/byZan

 

 

/byZan

@byZan

"Vi audiofiler är för djävligt kräsna!😁 "  Ditt citat blev lite fel. Det var @new order som skrev detta inte jag, som dock fick citatet signerat.

 

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att anledningen till att DSD ibland uppfattas som lite "snällt" är att det krävs hög sample rate för att få fart på dynamiken?

Som jag uppfattat det så kan en DSD signal bara berätta om värdet är ett steg upp eller ett steg ner. Och för att få upp transientsnabbheten så måste man upp i kHz - alltså hur många gånger per sek som signalen ska avläsas. 

Medans PCM på första signalen kan ha amplituden 1 andra 10 och tredje 100. 

Eller har jag fått det hela om fotnoten?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Kan det vara så att anledningen till att DSD ibland uppfattas som lite "snällt" är att det krävs hög sample rate för att få fart på dynamiken?

Som jag uppfattat det så kan en DSD signal bara berätta om värdet är ett steg upp eller ett steg ner. Och för att få upp transientsnabbheten så måste man upp i kHz - alltså hur många gånger per sek som signalen ska avläsas. 

Medans PCM på första signalen kan ha amplituden 1 andra 10 och tredje 100. 

Eller har jag fått det hela om fotnoten?

 

DSD blir 6 db lägre än PCM om man använder samma DAC-chip. Jag kan inte svara för andra DACar men MSB har löst detta. De har en DAC för PCM och en för DSD som kompenserar för denna 6db stora skillnaden som jag förstår det. Så att om det låter snällt är det nog genom äldre DACar med ett DAC-chip som kör både PCM och DSD och då kanske inte kompenserar. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

DSD blir 6 db lägre än PCM om man använder samma DAC-chip.

Inte så ovanligt. Det beror på att man drar ner volymen för att inte överstyra delta-sigmamoduleringen när man gör själva konverteringen till dsd-informationen som läggs på SACD. En annan bidragande orsak är att när man gör dsd-mastern så brukar många minska komprimeringen för att inte tappa dynamik, framför allt inom jazz och klassisk musik. 
 

Hur en dac som som konverterar dsd tillbaka till pcm igen (t ex ESS Sabre-dacar) vet jag inte mer än att de översamplar allt till 32/352-384 (hyperstream) och sedan gör DA-omvandlingen. De har också ett steg som de kallar ”Dynamic Matching x8. Riktigt var det står för vet jag inte. Vad de än gör så låter även de bra men jag tycker det är lite ”fusk” att konvertera tillbaka från dsd till pcm. Men det är de som menar att även det blir bättre. Man för s a s tillbaka dsd-fördelen till pcm. Jag kan inte bedöma om det är riktigt.
 

Hos mig anpassar jag försteget så att alla ingångar ger samma utnivå vid typiska utnivåer. Vinylen har jag t ex +6 dB visavi CD Men SACD eller dsd har lite lägre volym men inte så mycket som 6 dB, snarare 2-3 dB. Grejen med chipen från t ex AK och Burr Brown/TI är att signalen går förbi dac-chipet direkt till ett lågpassfilter. Ett antal dacar, bl a min ena dac, löser det på följande sätt:

 

The section includes an advanced Xilinx gate-array which allows the DSP to be completely bypassed for pure DSD 1x and 2x operation. No alteration of DSD data occurs. Many DACs in the market that claim to play DSD actually convert the data to PCM and thereby completely lose the purpose of DSD operation.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bigblue said:

Som jag uppfattat det så kan en DSD signal bara berätta om värdet är ett steg upp eller ett steg ner. Och för att få upp transientsnabbheten så måste man upp i kHz - alltså hur många gånger per sek som signalen ska avläsas. 

 

Det är faktiskt tvärt om, DSD-signalen är bättre på att "stiga snabbt". Frekvensen är tillräckligt hög för att alla de små stegen ska gå tillräckligt snabbt.

 

dsd_pcm_imppulses.JPG.b85b9d11edab5592f4b5497ee23ba113.JPG

 

Vad gäller den upplevda "snällheten" hos DSD kan jag känna igen mig i den men det beror nog mer på hur signalen behandlats än på mediet. Bebop beskrev en del av skillnaderna som kan finnas och de mest uppenbara är nog en lägre nivå tillsammans med mindre kompression. Man får dra upp volymen en del för att få DSD roligare men det går på något vis att spela högre i alla fall hos mig. Det som ofta saknas är en extra hårdhet i högfrekvensåtergivningen som jag tror många faktiskt upplever som mer "bett" med PCM. Det verkar som att väldigt få tekniker kan avhålla sig från att i sista ledet dra upp maxnivån vid PCM till det absolut maximala och på vägen har jag en känsla av att de klipper av de högsta topparna en aning också. Det kan vara förödande för återgivning med brickwall-filter som inte har försetts med extra marginal på 3-6dB för att undvika "inter sample overload".

 

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett utdrag från What HiFi som var källan till mitt antagande tidigare gällande DSD och dess stora behov av hög sample rate för att nå önskat resultat:

 

"DSD uses a single bit of information, and all this information tells us is whether the current sample of the analogue waveform is higher or lower than in the previous one. Compared with the over 65,000 different values 16-bit PCM has, the two values (0 if the new sample if the signal is lower or 1 if it’s higher) of DSD appear mighty limiting.

That resolution shortfall is made up by the very high sampling rate of over 2.8 million times a second – that’s 64 times the speed of CD."

Link to comment
Share on other sites

Sampelrate ändras väl hela tiden och 2.8Mhz är max för dsd64 (44.1khz x 64) och över 11MHz för dsd256. Signalen bygger på hur ofta man använder den enda bit man har till förfogande med en etta eller nolla, men justerar sampelraten. Den avgör hur länge varje etta eller nolla är påslagen. Massa ettor i rad med hög frekvens ger en derivata med stor lutning och lägre frekvens på sampelrate ger således en flackare lutning.  Om man har ett längre intervall med massa ettor och hög sampelrate så ökar amplituden.

Är det så man modellerar signalen?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Apexorca said:

Ser inte så ut i denna graf.

Grafen visar 1 bit från vänster till höger. En sådan avläsning görs 2,8 miljoner gånger per sekund för dsd64, 5,6 miljoner för dsd128 osv i ett konstant flöde ungefär som en analog signal. 
 

PCM läser av blockvis ungefär som ett tåg med vagnar. Varje blocks storlek kallas bitdjup, t ex 16 eller 24 bitar (ungefär som tecken). 16/44,1 innebär att den läser av 16 bitar 44,100 gånger per sekund, 24/96; 24 bitar 96,000 gånger per sekund. Varje sådan avläsning bildar ett block. Sedan gör ett nytt block osv. Dessa skall sedan sammfogas till ett jämt flöde. Detta görs i dacen via en delta-sigmamodulering vilket ger ett enbitsflöde (alltså dsd) som går till ett lågpassfilter och tas ut som en analog signal.

 

Så även en dac som inte kan ta dsd-filer arbetar ändå med dsd i delta-sigmamoduleringen. Med en dsd-fil kan dacen hoppa över själva delta-sigmamoduleringen och låta flödet gå direkt till lågpassfiltret lite beroende på dacen är arbetar. En del dacar modulerar tillbaka dsd till pcm och gör om arbetet s a s och sedan delta-sigmamodulerar informationen igen till dsd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Ser inte så ut i denna graf

Det är en symbolisk bild som syftar till att beskriva hur man representerar en sinus. Ta den inte så bokstavligt!  :) 

Men du ser tidsangivelsen nedanför Y-axeln, med det båda svarta strecken? Den visar alltså en sampel, med värdet 0.

efter denna kommer tre 1:or i de påföljande tre samplen (till höger på skalan) som representeras av ett lite bredare rött block.

 

Men man har inte ritat ut tidsperioderna i figuren, det är troligen det som förvirrar. Totalt visar figuren troligen runt 70-80 samples med bitdjupet 1bit, alltså 0 eller 1.

Link to comment
Share on other sites

Tekniken i all ära men återgivningseffekten av den är målet. 

 

Eftersom jag snart skall lämna tillbaka MSB Premier och Antipodes K50, vill jag krama ur det sista ur dem.:grin: De kommer behövas läggas in på vilohem.

Jag har lyssnat rätt mycket med hörlurar också senaste dagarna och det är klockrent. Tidigare har jag mest spelad CD och bara ibland vinyl med hörlurar. Jag lutar åt att det bästa för hörlurar är streaming. Det är mycket smidigt och låter bra.

 

Jag har dessutom testat lite fler filer med DSD64 mot Qobuz PCM med lurar. 

Det finns säkert många olika varianter på detta tema att testa. Jag använde de DSD filer som ligger på K50-servern och testar mot olika upplösningar på Qobuz.

Det skiljer  i allmänhet mer mellan DSD och PCM än mellan olika upplösningar på PCM. Olika upplösningar på PCM är det ofta små skillnader men till DSD är det betydligt mer.

 

På DSD blir hela presentationen lugnare och min käpphäst med kvinnliga sångröster höga pianotoner och blås låter mycket skönare i öronen med DSD. De har mindre av hårdheten som PCM  kan ha. Även om man lyssnar på en PCM och tycker att det låter ju bra så tar man DSD och då blir det mer organiskt mjukt och med betydligt mindre hårdhet. Detta hör man mycket lätt i lurar.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

På DSD blir hela presentationen lugnare och min käpphäst med kvinnliga sångröster höga pianotoner och blås låter mycket skönare i öronen med DSD. De har mindre av hårdheten som PCM  kan ha. Även om man lyssnar på en PCM och tycker att det låter ju bra så tar man DSD och då blir det mer organiskt mjukt och med betydligt mindre hårdhet. Detta hör man mycket lätt i lurar.

Håller delvis med. Jag upplever att DSD låter mer polerat och tillrättalagt. Hårda inspelningar låter helt klart trevligare med DSD eller vinyl medan andra riktigt bra behöver PCM för att få med hela upplevelsen. Det är mina två cent.

Link to comment
Share on other sites

Nu är testet och prylarna nerpackade och jag backade tillbaka från extrema High-End musikservrar till Bluesound och English Electric. Jag har ju vant mig sedan säkert 3 veckor nu vid både Innuos Stetement och Antipodes K50 som båda är mycket hög nivå på. Jag är tyvärr van vid detta extremt bra streamingljud/digitalljud nu. Att backa ger en reality check som heter duga. 

Missförstå mig rätt nu, men i jämförelse låter musiken trasig. Det är hårt, inte mycket svärta, grötigt, rörigt, svårt att skilja ut instrument, metallisk sång, liten trång ljudbild och jag får ingen avslappning när jag lyssnar. Gles musik med mjuka instrument funkar. Instrument med kraft och ljusa klanger blir metalliska och hårda i öronen. 

Det finns inget rättvist med att byta tillbaka på det viset och beskriva skillnaderna, men det var precis den upplevelsen jag fick. Oredigerad ur min upplevelse.

Man får bara inte tolka detta som att det är så Bluesound och English Electric låter dåligt. Det är bara när man backar ett så stort steg som det ter sig så. Bluesound och English Electric är ju inte dåliga. Men det skall matchas i ett system på rätt nivå om man skall lyssna.

Det intressanta är ju att när jag började, ovan som jag var vid streaming, så fanns vissa av de dåliga egenskaperna så klart där och jag hörde dem,  men det var inte samma upplevelse som nu. Nu blev det som en snyting. 

Det är intressant med hur påtagligt relationen mellan vad man lyssnar på för olika produkter lyfter fram olika saker. Nya saker man inte tänkt på. Som att lära sig cykla och sedan försöka att inte kunna cykla. 

Bluesound och English Electric är ju ändå bra prisvärda prylar. Men i relation till Innuos Stetement och Antipodes K50 så är det inte nära alls. Innan jag hört Innuos Stetement och Antipodes K50 och testade med andra  bättre prylar var det inte riktigt så tydlig.

Men nu är det det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det är bara att konstatera att liksom i alla andra sammanhang oavsett det gäller streaming eller andra komponenter i systemet så finns det olika nivåer och olika presentationer av musik. Bättre och ännu mycket bättre och kanske till och med bäst. Brukar starta på acceptabel- eller nöjdnivån och jobba uppåt, men behöver inte nödvändigtvis bästnivån, den brukar inte alltid stämma med mitt sätt att lyssna på musik. Men kan nu konstatera efter senaste pusselbiten att det börjar bli riktigt bra. Är inte helt säkert att jag skulle kunna pinnpointa CD.n jämfört med streamingen i ett blindtest. Sannolikt skulle det höras skillnad, men vilket som är vilket inte lika säkert. Tycker att det senaste tillskottet med Phoenix NET gav en ordentlig skjuts uppåt i ljudmässig och musikaliskt hänseende. Om jag vågar skulle jag gärna testa både Antipoden K50 och Innuos Statement, men är rädd att det blir en resa utan återvändo och avstår därför så länge. Har uppnått nöjdnivån och slipar lite ytterligare på den nivån innan jag i sådant fall är beredd att gå vidare. Har ännu inte optimerat kabelval men har lite på gång i den vägen. Finns säkert en del andra detaljer att slipa på också. Men vill också hinna med att njuta av musiken.

 

Skall bli intressant att se var ditt @Apexorca beslut landar i efter ha gjort jämförelse-läxan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Exakt så upplever jag med ett språng uppåt. För mig blir det som att hjärnan får sig en skola hur det ska låta. Och efter viss lyssningsträning så blir den skillnad så svår att hantera att gå bakåt. Lyssnar jag på plånboken som står på knä och ber så blir skillnaden ”inte såååå stooor”. Men men ibland får den ge sig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oavsett har den här resan varit mycket uppskattad att ta del av! Förlåt uttrycket, men du var ju lite oskuld på streaming och brakade rakt igenom hela sortimentet på några veckor! :D Vi delar ju inte helt uppfattningen om viktning och komponentval men det är inte det primära. Det är roligt att få följa med på din resa!

 

Så, nu när skeppet är tillbaka i hemmahamn, kommer streaming bli provsmakning och "blaskmusik"-erbjudare eller kommer du att lägga de slantar som krävs för njutning på hög/full nivå? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Oavsett har den här resan varit mycket uppskattad att ta del av!

 

Stort tack. Tack själv för dina erfarenheter och kunskap. 

 

4 hours ago, AlfaGTV said:

Vi delar ju inte helt uppfattningen om viktning och komponentval men det är inte det primära.

 

Kanske det, men jag har lärt mig genom åren att olika matchningar av prylar kan ge olika eller liknande resultat  i olika system. Ibland låter system mer lika än det kan se ut som på pappret eller i ett forum. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-28 at 17:14, Bebop said:

Jag ser det inte som en kamp.

 

Nej, jag överdrev lite för formens skull. Men utan oss audiofiler skulle inte vinylen gjort comeback tror jag. Jag har följt och supportat nyproduktion hela mitt liv, och kan konstatera att Bengans på Drottninggatan t ex, har gått från en back vinyl i ett hörn till att i huvudsak sälja vinyl. Den lilla produktion av rullband som finns idag säljs ju till "oss" Men visst det är två olika marknadskrafter. Jag tror inte att Bengans kommer att sälja rullband, men de säljer nyproducerade kasettband. :-)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

 

Men utan oss audiofiler skulle inte vinylen gjort comeback tror jag. 

 

Ja så måste det ju vara. Annars skulle det bara finnas mp3 och Spotify.

Det finns många fler audiophiler än vi tror och många är audiofiler utan att veta om det. Min fru är audiofil, men det skulle hon aldrig erkänna. Jag har märkt det många gånger. Särskillt nu när jag testat streamers. Hon har dissat vissa saker stenhårt och inte orkat lyssna mer än några sekunder och andra grejer har hon tyckt varit jättebra. Gör man dessa reflektioner är saken klar för mig. Man är audiofil och kommer då medvetet eller omedvetet påverka marknaden.

 

5 hours ago, Daniel said:

Nej, jag överdrev lite för formens skull.

 

Det gick fram hos mig och du gjorde en bra poäng.

 

För mig HiFi-är ingen sport och jag ser inget tävlingsmoment på det vis som det finns i sporter. Det är en hobby för mig, ett intresse med musik, musikåtergivning och att få det att beröra mer. Det bästa med hobbyn är att man ideligen får njuta av musik. Glädjen är att intressera sig och ha kul. Innebär det att man vill förbättra återgivningen eller inte bryr sig så mycket om hur det låter så är allt lika ok. Det går inte att värdera och mäta resultatet som i en sport.  Dock är strävan,  "kampen" eller ambitionen en krydda i sig tycker jag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

jag tycker såklart som alla andra att den här streaming resan varit superspännande, rolig och intressant att följa, jag var minst sagt lite skeptisk i början då jag tyckte förhållandet med resten av anläggningen var lite orättvis, men det ordnade ju upp sig något mot slutet och vi får väl se vad det hela resulterar i så småningom. framförallt tycker jag att alla inblandade gjort ett väldigt bra jobb för att på nåt sätt ge lite kredibilitet vad gäller digitala faktorer så som streamers, switchar och kablars påverkan, något som jag personligen emellanåt kan känna vars påverkan ibland avfärdas lite väl lättvindigt som tweaks och inbillning eller överdrifter.

 

det är svårt att veta vad man missat innan man hört det skulle jag säga, ibland tänker man att det kan ju omöjligt bli bättre, men se det kunde det visst och därför behöver man ju ha en lite öppen och utforskande inställning till saker man kanske inte förstår fullt ut eller tror på för den delen. vi lär oss ständigt och det är kul att göra nya upptäckter, få nya insikter och lärdomar.

 

stort tack för att vi fick vara med längs vägens gång... :smilingeyes::foldedhands:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...