Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

När vi nu är inne på CD-spelare så lyssnade jag på dyr en för länge sedan, minns inte om det var Hegel eller nåt annat och den lät bra, mer korrekt kanske man kan säga, men tråkigt. Jag behöll Marantzen helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Så klart väljer de flesta det som låter bättre, eller? Men om det är Marantz, Rotel, Musical Fidelity, Naim, Emotiva eller Yamaha som står bakom produkten? Får de ens chansen i en utvärdering? Jag tycker det finns en snobbism bland hifi-vänner med förutfattade meningar. Jag har själv bidragit till detta. De senaste åren har jag lyssnat en del på Yamahas finaste produkter. Jag måste erkänna att jag är imponerad över deras ljud till en bråkdel av vad många highend-prylar kostar. OK, de är inte gratis. De går loss på 100-150,000 men det är ju peanuts mot mycket annat.

 

Jag har också lyssnat en hel del på Marantz. Förstärkarna är bra men inte outstanding, t ex i jämförelse med Yamaha men deras finaste CD/SACD-spelare är outstanding. Jag och min kompis har köpt en SA-10. Jag har kopplat upp min parallellt med Aesthetix-version som kostar mer än dubbelt så mycket. Jag är inte människa att höra någon som helst skillnad. Jag har ett Euphoniamöte i sommar och då skall vi köra ett A/B-test. Min kompis har en McIntosh-SACD och en Audio Research CD-spelare där framför allt den senare fått mycket bra recensioner. Hans nya Marantz SA-10 spelar 8:or runt båda. Ändå kan man få höra att Marantz gör inga highend-prylar...

 

 

Jag håller med om detta. Kommer ihåg en demo i München. Tror det var feta Classe prylar, och så bytte de till en integrerad Marantz. Det blev haksläpp. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Ohh, det blir ett möte som jag gärna skulle vilja läsa mer om när ni stött och blött de olika maskinerna 👍🏻

Vilka mätvärden är det man ska ha utkik efter för att få en indikation om en CD-spelare passar ihop med befintlig utrustning?

 

Det är ju en signalkälla som jobbar med mycket konstant strömförbrukning. Tror inte det finns så många fallgropar vad gäller mätvärden med övrig utrustning på det sättet. Det är nog mer bara en matchningsfråga i hur det låter.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

Då tycker jag frågan om vad omfattande mätningar på produkter gör för nytta för oss konsumenter i valet av produkter som skall förbättra musikupplevelsen. Är det relevant eller skall man se det som kuriosa? 

 

Förstår bättre hur du menar nu och då håller jag nog med dig i mer. Musikupplevelsen tycker jag själv kommer från musiken i sig och nog kan jag få stora musikupplevelser på ytterst beskedliga anläggningar (tänk plastig radioapparat, i mono, skorrandes i gammelfolkets stuga) likväl som på de stora. För själva upplevelsen är mätningarna (och kanske i viss mån prestandan) kuriosa, men kanske inte för det sätt man angriper hobbyn med. I slutänden vill man väl med intresset maximera upplevelsen visserligen, men är musiken tillräckligt bra kan jag nog njuta storartat nästan oavsett hur anläggningen presterar (nästan, det finns gränser).

 

Tycker ofta fascinationen för musik och musikreproduktion tar över vid lyssning och anläggningen glöms bort. Både hemma och när jag lyssnar (ja, nu var det ju ett tag sedan) hos andra. Är stämningen inbjudande och musiken bra blir det bra.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, bigblue said:

Vilka mätvärden är det man ska ha utkik efter för att få en indikation om en CD-spelare passar ihop med befintlig utrustning?

 

10 hours ago, Apexorca said:

Det är ju en signalkälla som jobbar med mycket konstant strömförbrukning. Tror inte det finns så många fallgropar vad gäller mätvärden med övrig utrustning på det sättet.

Jag säger som @Apexorca att det är ganska okänsligt eftersom det ligger en standard bakom som matchar mot alla förstegs ingångar när det gäller elektrisk anpassning. Samma sak, såvitt jag vet, mellan riaa och försteg. Här är det inte fråga om olika in- och utgångsimpedanser som kan störa som mellan för- och slutsteg eller trögdrivna högtalare alla slutsteg bemästrar.  Däremot är matchning mellan pickup, tonarm, riaa eller SUT viktig. 
 

När det gäller dac/cd-spelare så är det ungefär som att välja pickup. Vad som gör att en dac/cd-spelare låter bättre eller annorlunda har jag inget rakt svar på. Jag tror att själva dac-chippet är det som betyder minst. De mest omtalade kommer från Texas Industries (Burr Brown), AKM, ESS Sabre, Wolfson, dCS Ring dac, och Cirrus där de fyra första har högst status vad jag förstår. Jag tror inte man kan utgå från dessa och säga hur de låter. Jag tror mer att det sitter i DSP (digitala signalprocessorn i steget innan) som sätter ribban för hur ren signal som skickas till dacen, t ex med galvanisk avskiljning mellan signal och ”transportspänning”. En dac har också filter som kan skilja sig och inte minst nätdelar och analogsektionen som i sig är som ett litet försteg.

 

ESS Sabre har integrerad inbyggd DSP som översamplar alla inkommande signaler (pcm eller dsd) till väldigt höga nivåer i pcm där signalen ”renas” och sedan tas ner igen. Burr Brown är en fullt balanserad lösning av klassiskt deltasigma-typ som bl a innebär att den upsamplar till 24/192 via sk FIR-filter och den kan ta ut en dsd-signal analogt direkt till ett lågpassfilter och vidare till försteget. Andra dacar omvandlar allt till dsd (t ex Marantz, EMM-Labs) och använder inte dacar på traditionellt sätt. Min egen Aesthetix cd/dac arbetar med rörsteg, vilket ger en annan ljudsignatur än mycket annat. Några satsar mycket på ”klockor” som t ex MSB.

 

Vilket av detta är bäst? Det går nog inte läsa sig till. Personligen tycker jag Marantz nya MMM-teknik är intressant och tilltalande. Den omvandlar alla inkommande signaler till DSD256 (4 gånger högre samplinganivå än en SACD-skiva eller 256 gånger mer än en CD) och kör sedan ut den analoga signalen via ett lågpassfilter. Låter detta bättre än allt annat? Den frågan får besvaras genom egna test. Som jag tidigare skrivit hör jag ingen skillnad mellan Marantz och Aesthetix lösning. Det är ett bra betyg till båda för det låter fantastiskt bra. 
 

Den frågeställning jag har nu är om jag skall uppgradera min Aesthetix till Eclipse-nivå. Det skall vara ännu bättre. Är det något jag kommer att höra eller blir det bara bättre mätvärden :39::question:

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

 

Men jag är helt enig med dig @Apexorca att mätvärden säger inte så mycket om hur det låter men det säger en del om hur väl produkter passar ihop och det i sin tur har bäring för om prylarna kan lira ihop.

 

Hifientusiasters förhållande till subjektivt lyssnande versus mätningar görs så förbaskat komplicerat, tycker jag. De två metoderna syftar inte att svara på samma fråga! Och de två metoderna är heller inte mutual exklusive, alltså man får välja båda! Och kanske hamnar snarare frågorna då på "hur förhåller jag mig till och hur använder jag mig av de två metoderna"? För "subjektivt lyssnanade/tyckande" är inte heller utan brister, fallgropar eller risker. Analog så har mätningar sina risker med att visa nått "över förskönat" om man inte "aktar sig".

 

I många andra områden tror jag vi använder oss av en sund balans. Vid bilköp tror jag flera tittar på mätvärden, till exempel bränsleförbrukning eller "hur långt kommer jag på batteriet". Eller omvänt - vi sätter oss inte bara och provkör för att "subjektivt uppleva hur långt vi kommer". :) Men självklart provkör vi och självklart (påstår jag) är körkänslan viktig och en subjektiv upplevelse som väger in (tungt). Och om körkänslan inte infinner sig spelar det ingen roll om mätningarna visar på massor av vrid eller låg ljudnivå i kupén.

 

Igen - mätningar och subjektiva upplevelser svarar på två olika frågor. Det råder inget strikt antingen eller.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fyller på högen av vinyl...

 

Lite gamalt lite nytt.

Alla plattor var bra tycker jag.  Miles Davis, Merci Miles - Live at Vienna från 1991 är hans sista framträdande och för första gången på vinyl. Jag har den på CD. Gissa var den låter bäst? Den är magiskt bra. Miles spelar med sådan spröd känslosam ton att tårarna kommer. Det finns ingen med en trumpet som kan göra detta på det viset, inte vad jag har hört. På detta spår görs det särskilt bra...Time After Time . :grinsmilingeyes:

 

IMG_2826-2.jpg.4a05e2211f3bf78ba85656761d146462.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fick nyss hem Prince - Musicology.  På vinyl har den bara funnits i ganska precis 1 år nu. Hörd den hos @Daniel på vinyl och det vara ju bara att beställa en själv på Bengans. 

Det är musik som behöver bra dynamik och upplösning för att komma till sin fulla rätt. Det tycker jag denna vinyl har. Riktigt bra. 

 

 

IMG_3025-2.jpg.1dd2f8f68d3c77253cd7a26dc4519082.jpg

 

Jag har dock tröttnat på alla kreativa färger på vinylen. Jag vill ha svart.

 

IMG_3039-2.jpg.4f17a1ebbf160258e79a4398933b6252.jpg

 

Jag tyckte det var mycket bra, men det visade sig bara bli en munsbit mot vad som komma skulle...

 

Efter Prince snurrade jag upp detta album... 

 

image.png.dacaaa6d8cfcff8caa1c3701a62e99a5.png

 

Stravinsky - Rite Of Spring med Boston SO, Deutsche Grammophon -1972 och med Michael Tilson Thomas dirigerade orkestern. Det är på Tape från en master. MTT var lite polare med Stravinsky när han bodde i USA och kan tänkas haft lite extra bra inputs för hur det är tänkt från källan själv. Denna version och inspelning är mycket bra.

Det är ett mycket dynamiskt stycke i grunden och med ett extremt fokus på tempo och takt. Dynamiken är enorm på Tape och det skiljer så mycket mellan svaga partier och starka att jag fick spela igenom albumet en gång innan jag vågade ställa in rätt volym. Man vill ju inte fånga membranen som frisbee-discar i sweetspot.

Mycket bra rumsinformation och djup i inspelningen också.

Helt klart min bästa upplevelse av Rite Of Spring förutom live. 

Den är säkert bra på vinyl eller CD också, men jag kan inte tänka mig att det kan bli den fysiskt stora upplevelsen som på Tape.

 

Detta var nog årets bästa musikupplevelse för mig i min soffa tror jag.

Jag kan riva parmesan på gåshuden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

Stravinsky - Rite Of Spring med Boston SO, Deutsche Grammophon -1972 och med Michael Tilson Thomas dirigerade orkestern. Det är på Tape från en master. MTT var lite polare med Stravinsky när han bodde i USA och kan tänkas haft lite extra bra inputs för hur det är tänkt från källan själv. Denna version och inspelning är mycket bra.

Det är ett mycket dynamiskt stycke i grunden och med ett extremt fokus på tempo och takt. Dynamiken är enorm på Tape och det skiljer så mycket mellan svaga partier och starka att jag fick spela igenom albumet en gång innan jag vågade ställa in rätt volym. Man vill ju inte fånga membranen som frisbee-discar i sweetspot.

Mycket bra rumsinformation och djup i inspelningen också.

Helt klart min bästa upplevelse av Rite Of Spring förutom live. 

Den är säkert bra på vinyl eller CD också, men jag kan inte tänka mig att det kan bli den fysiskt stora upplevelsen som på Tape.

 

Jag har verkligen jättedålig koll på Stravinsky, men det är såna här inlägg som gör mig nyfiken att prova, upptäcka och ta reda på mer... :smile::foldedhands:

 

Tyvärr så kunde jag inte hitta just det här albumet på mina streamingtjänster och i brist på R2R tapes så jag fick söka mig fram lite och landade i en något modernare inspelning med Simon Rattle och Berliner Philharmoniker som jag tycker låter riktigt dynamiskt och lovande.

 

image.png.f644326e1a21bcb0bfc047d2b38e2599.png

 

Jag läste nånstans att det var nån som använde "Rite of Spring" för att testa högtalare vilket jag kan förstå. Jag tycker själv det kan vara lite kul att testa mig fram till olika inspelningar/utgåvor av klassisk musik, även i kombination med mycket googlande och försöka bilda mig nån slags uppfattning om vad jag kanske kan uppskatta bäst. Jag inser att jag är i "fel tråd" för att prata om Roon nu, men det här är nånting som jag tycker Roon gör väldigt bra med just klassisk musik. Är man inne på ett identifierat verk så kan man enkelt klicka sig vidare till en lista med andra inspelningar, i det här fallet 143st andra.

 

image.png.84440c3eda74ae31f3f2b9cd422061e7.png

 

Dels att bara ha möjligheten att se (inte alla, men många) utgåvor i en lång lista med lite information om varje kan vara enormt hjälpsamt om man inte vet var man ska börja, och som i det här fallet tyckte jag det var en intressant övning att snabbt hoppa mellan de olika och spela en bit av "The Augurs of Spring" stycket från varje skiva, det var väldigt tydligt hur de skiljde sig åt vad gäller inspelning och ljudkvalitet och hur musikerna angriper ett specifikt stycke, även om man såklart inte får hela bilden. 

 

image.thumb.png.1b4a72667befc87596b4fbb1a7b0cb3b.png

 

Nåväl, det var lite av ett sidospår, och efter att ha fått en liten insikt av R2R i en hemmamiljö nyligen så kan jag bara tänka mig att det lät helt fantastiskt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag har verkligen jättedålig koll på Stravinsky, men det är såna här inlägg som gör mig nyfiken att prova, upptäcka och ta reda på mer... :smile::foldedhands:

 

 

😊 Tack det var glädjande att höra.  Det är ju också min mening att kunna inspirera liksom jag själv blir inspirerad på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Efter lite service på min deep low bas-förstärkare Krell 400cx var det så äntligen (i alla fall för mig...) dags för ett test mellan mina tilltänkta kablar. Det är  Synergistic Research Resolution Reference X-Serie med elektronisk skärm och Nordost Valhalla.

Det bör förtydligas att till frekvenserna från 80hz och uppåt spelar Krell 350mc (monoblock)+ Nordost Odin kablar.

 

 

Nordost Valhalla högtalarkabel nedan.

_49U7909.jpg.202b952a8599c21a25c626998498d664.jpg

 

Nordost Valhalla+Odin nedan

_49U7976.jpg.ce1856d02d05c301f8f2fea7cd13fa97.jpg

 

 

Synergistic Research Resolution Reference X-Serie nedan

_49U8702.jpg.b6492baafd231ca397f1ff031dc7bd35.jpg

 

 

Synergistic Research Resolution Reference X-Serie + Nordost Odin nedan.

_49U7529.jpg.bec376b0d815a5ac3ed32a68305132c5.jpg

 

 

Innan jag köpte Nordost Valhalla körde jag ju med mina gamla trotjänare Synergistic Research Resolution Reference X-Serie med elektronisk skärm som jag gillar mycket för deras förmåga att spela stort dynamiskt och med värme och bra upplösning tycker jag. Jag tänkte att de skulle matcha Nordost Odin jag kör med till low mid och high frekvenserna. 

Dock var nyfikenheten på vad Nordost Valhalla kunde göra stor och jag fick tag på ett par i våras precis innan jag fick skicka en Krellförstärkare på service så det drog ut på tiden med att testa kablar.

 

I dag, trots sol och fint väder, blev det några timmar med bla @bigblue i sweetspot för att lära oss något om vad dessa kablar gör när de bara tar hand om basen under 80Hz. 

Båda låter bra men det är skillnader som visar sig på alla olika sorters musik vi testar. Naturligtvis visar det sig mest skillnad när vi spelar musik med mycket information och mycket instrument som ligger lågt i frekvens. 

Synergistic har lite mer kraft i dessa djupa frekvenser och det fyller rummet mer. Valhalla är inte långt efter men det är lite skillnad till Synergistics fördel. Dock skiljer det sig lite i definition och snabhet. Basen känns mer taktfast och tajmad med musiken med Valhalla. Dessutom mer upplösning i de låga frekvenserna. Man får känslan av att akustiken svarar olika på kablarna eller om det bara är kabelns karaktär man hör. Det upplevs lite som att Synergistic kabeln får man akustisk distorsion i basen. Det finns inte med Valhalla. Jag gissar att det ändå inte bara är det utan att Synergistic är lite mulligare och inte lika precis som Valhalla. 

När vi körde Trentemöller var det mest skillnad mellan kablarna och ur ett lattjo lajbanperspektiv var nog Synergistic roligare, men det mesta andra vi spelade tex Jazz och Soul så uppskattade jag ordningen i basen bättre. Mitt system har inte problem att spela bas och rummet tål det.  Jag behöver inte  mer bas i all oändlighet utan är nöjd med mängden bas jag reda har. Då blir det ju viktigare att den är upplöst, stram och definierad i mitt system och den egenskapen gör Valhalla bättre. 

Det är lite märkligt vad karaktären med basen gör för upplevelsen av de register som ligger över. Jag tyckte man hörde en viss skillnad även högre upp i registren också. Jag gissar att det berodde på att kablarna var lite olika snabba också. Valhalla fixade anslaget under 80Hz bättre tajmat till det som ligger över 80Hz och då blir det en helhet som låter klarare snabbare och mer distinkt. 

 

Det är inte sådana skillnader att jag skulle lida svårt med den ena eller gifta mig med den andra, men det är ändå tydligt vad som skiljde dem åt och ljudet tar ett kliv åt det håll jag vill med Valhalla.  

 

Jag kommer köra med Valhalla till basen under 80hz. 

 

Vi var 3 pers som lyssnade på detta. Alla var mycket överens om skillnaderna men värderade dem i lite olika grad. Det var en basjunkie med som lyssnade. Han är värre än jag vad det gäller bas tror jag och han uppskattade Synergistics spelstil något mer än oss andra men höll samtidigt överlag med om att Valhalla var bättre i detta sammanhang, om än med mindre marginal än jag tyckte.

 

Som ni säkert vet gillar jag att testa saker om jag får möjlighet och detta var lärorikt på det viset att det går lätt att höra skillnad på olika kablar av hög klass även om de bara hanterar Deep-low-bas under 80Hz. Allt spelar som vanligt roll i ett system och alla stenar är värda att vända på för att komma framåt.

 

Den stora skillnaden var ända att jag fick koppla in Krell 400cx till basen. Det gör mer skillnad än skillnaden mellan Synergistic Research Resolution Reference X-Serie eller Nordost Valhalla. Den skillnaden skulle jag inte vilja leva utan nu när jag hört den. Den är påtagligt positiv i mitt system.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Besökte Bengans igen! Det kommer in mycket bra jazz där hela tiden nu. 

 

Blev 8 nya titlar i går. Det är lite att lyssna igenom.

 

IMG_3196-2.jpg.150bcb6d51cc41276280ecd4c1905ba9.jpg

 

 

 

Jag började med en Bill Evans Live i studio med publik. Det är en trippel-LP.

Bill Evans - Behind The Dikes spelades in under 2 dagar -69. Det var en vårdag mars (de 2 första skivorna) och en sen höstdag i november (3e skivan) Jag gillar Bill Evans mycket som pianist. Han spelar på ett melankoliskt vackert och känslosamt sätt som jag gillar. Alltid med skön takt och tempo. 

 

 

IMG_3197-2.jpg.7fded13be4615343ddf1d6417d2f609b.jpg

 

Detta album är riktigt bra både bra ljud och bra musik. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ny platta för mig. Miles Davis... cool snubbe (fokuserar på hans musicerande...)

 

IMG_3206-2.jpg.82a30f7250cbcab17b79ecb21a8d8503.jpg

 

Kanske inte allas typ av musik, men jag tycker det är hysteriskt bra. En fantastisk platta med sjukt bra musiker och de jammar på så det går inte att sitta still. Riktigt bra inspelning och den fula gula vinylen låter prima, inte ett knäpp och tyst är den. 

 

IMG_3207-2.jpg.8d0f07fa61330589c5c633419b1cfeca.jpg

 

Skulle tro att när de spelade in detta 1970 så var det ganska unikt. Jazz, funk, rock, fusion i en perfekt blandning. Inte svårt som det skulle kunna vara utan sköna ljud, svängigt, groovigt, coolt. Förutom så klart Miles själv så har tex Gene Perla en del med saken att göra på sida 2 spår Ali - take 3&4... 

 

Detta var den största positiva överraskningen efter förra högen med skivor som bars hem.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-17 at 09:02, Double A said:

Jag känner också igen det ni upplevde om att kabelbyte till bas-systemet kan påverka övriga register. 👍

 

Det är ju intressant. Har man inte hört vad högtalarkablar kan göra för skillnad när de driver alla register så måste det låta galet att man kan höra skillnad på kablar som bara driver en bas under 80Hz. När det dessutom jämförs bra välgjorda kablar mot varandra och inte lakritssnören kontra extremdyra/fina kablar så kanske det verkar konstigt.  

Det är ingen tvekan om att det gör skillnad som är hörbar även för icke-nerdar som tex min fru och att det dessutom går att bedöma vilken som passar bäst.

 

Faktumet att man hör skillnad i frekvenserna under 80hz bör ända vara lättast att ta till sig. Vi hörde skillnad på bla definition/upplösning, transienter och dynamik. 

 

Jag har funderat lite på just det du skriver @Double A och som jag också var inne på att man upplever förändringar i hela registret. 

Basen i sig är en sådan viktig del av återgivningen även i musik som inte uppenbart är bastung. I dessa frekvenser ligger så mycket av upplevelsen av rymd och akustik i inspelningen samt att det lyfter kroppen och realismen i en mängd instrument och röster. Så är det för högtalares egenskaper och annan elektronik också och således inte mindre viktig i kabelträsket. 

Jag upplever således skillnader uppåt i frekvenser också och jag är helt säker på att det inte är inbillning, så noga har jag nu testat detta. Den viktigaste för detta är nog tajmingen och transientsnabbheten. Det har så klart inte att göra med att de direkt påverkar signalen i dessa register över 80hz utan hur de vävs samman akustiskt. När ett anslag som ofta har frekvenser över ett stort register kommer i ett instrument måste basfrekvenserna av detta ljud komma samtidigt med det övriga... precis samtidigt, annars kletar det ut upplevelsen och det låter slött mindre engagerande och mindre spelglatt i jämförelse. Nordost Valhalla gjorde hela upplevelsen mer sammanhållen, luftigare och medryckande, jag upplevde inte Synergistics lite segare bas som verkade släpa efter. Detta blev tydligare till musik med mer fart i . 

 

Små högtalare som inte kan spela djup bas kan ofta låta rappa och med tajming och medryckande av den anledningen. Det har jag hört otaliga gånger. Sedan presenterar tillverkaren en större högtalare som bygger på stativaren,  men med ett basmembran som spelar lägre... och vipps så låter det mer bas men vart tog magin vägen? Det blev inte roligare precis. Basen i sig kan inte göra saken. 

Min uppfattning sedan länge är att musiken blir bättre med bra och djupa basförmågor. Det är dock det svåraste att få till i tex högtalare, och som det verkar det överlägset dyraste frekvenserna att göra bra. Blir inte basen bra blir inte hela musikens väsen hörd på det sätt som det kan och skall höras. Övrig utrustning kan så klart hjälpa högtalaren med detta, tex förstärkeri ,signalkällor och kablar. Det är här matchningen mellan produkter kommer in som en viktig faktor. 

Basen har ofta en förmåga att vara subtil i mycket musik särskilt akustisk. Men denna subtilitet är ack så viktig att få rätt.  Basen skall sätta pricken över i't, men får inte spela över och dränka andra frekvenser. Den skall höja dem och trimma deras framfart till realism. Saknas bas eller om den är oprecis slö och dålig så märks det brutalt mycket. Då är det ibland bättre utan.

 

Mina övriga högtalarkablar till de övriga frekvenserna är Nordost så därför kanske tidstajmingen och övrig karaktär passar bättre ihop med Nordost till alla register. Till Synergistics försvar i denna uppställning bör sägas att innan jag testade Valhalla och körde med min Synergistic så var det jättebra ändå, det var bara det att Valhallan gjorde det ett bättre snäpp upp.

 

Jag gissar att basens egenskaper även från kablarnas värld  är värda att ge ett eget avsnitt i byggandet av varje system.

Här finns nog en hel del att hämta för den som orkar prova och analysera läget lite. Jag vet ju att @calm gjort detta till en konstform för länge sedan så jag är sen på bollen men jag tycker det är värt att ta upp det igen.

 

Kablar överraskar mig fortsatt...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Andrew Jones snackar om mätningar och det perfekta ljudet. Liknar lite Dan d'Agostinos tankar.

Dessutom vettiga synpunkter på varför det inte går att säga att man har ett system som låter som det gjorde vid inspelningen. 

 

 

 

 

Intressanta synpunkter som stärker min uppfattning att man måste betrakta en avspelning som ett eget phonografisk verk av eget slag. Frikopplat från inspelningen som man aldrig vet hur den egentligen lät eftersom så mycket kan påverka i kedjan mellan inspelningen och vad du hör i lyssningspositionen.

Alltid intressant att lyssna på Andrew som jag gillar för hans pedagogik att förklara komplexa problem på ett förståligt sätt. Minns ännu hans demos på Sheraton när han fortfarande var på TAD. Där gjordes också en intressant inspelning med bla. Didrik De Geer mikrofoner som sedan kunde avlyssnas direkt, närmare än så kan man knappast komma inspelningen som vanlig lyssnare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, calm said:

Intressanta synpunkter som stärker min uppfattning att man måste betrakta en avspelning som ett eget phonografisk verk av eget slag. Frikopplat från inspelningen som man aldrig vet hur den egentligen lät eftersom så mycket kan påverka i kedjan mellan inspelningen och vad du hör i lyssningspositionen.

Alltid intressant att lyssna på Andrew som jag gillar för hans pedagogik att förklara komplexa problem på ett förståligt sätt.

 

Calm

 

Jag håller helt med... om allt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-21 at 18:50, Apexorca said:

 

Det är ju intressant. Har man inte hört vad högtalarkablar kan göra för skillnad när de driver alla register så måste det låta galet att man kan höra skillnad på kablar som bara driver en bas under 80Hz. När det dessutom jämförs bra välgjorda kablar mot varandra och inte lakritssnören kontra extremdyra/fina kablar så kanske det verkar konstigt.  

Det är ingen tvekan om att det gör skillnad som är hörbar även för icke-nerdar som tex min fru och att det dessutom går att bedöma vilken som passar bäst.

 

Faktumet att man hör skillnad i frekvenserna under 80hz bör ända vara lättast att ta till sig. Vi hörde skillnad på bla definition/upplösning, transienter och dynamik. 

 

Jag har funderat lite på just det du skriver @Double A och som jag också var inne på att man upplever förändringar i hela registret. 

Basen i sig är en sådan viktig del av återgivningen även i musik som inte uppenbart är bastung. I dessa frekvenser ligger så mycket av upplevelsen av rymd och akustik i inspelningen samt att det lyfter kroppen och realismen i en mängd instrument och röster. Så är det för högtalares egenskaper och annan elektronik också och således inte mindre viktig i kabelträsket. 

Jag upplever således skillnader uppåt i frekvenser också och jag är helt säker på att det inte är inbillning, så noga har jag nu testat detta. Den viktigaste för detta är nog tajmingen och transientsnabbheten. Det har så klart inte att göra med att de direkt påverkar signalen i dessa register över 80hz utan hur de vävs samman akustiskt. När ett anslag som ofta har frekvenser över ett stort register kommer i ett instrument måste basfrekvenserna av detta ljud komma samtidigt med det övriga... precis samtidigt, annars kletar det ut upplevelsen och det låter slött mindre engagerande och mindre spelglatt i jämförelse. Nordost Valhalla gjorde hela upplevelsen mer sammanhållen, luftigare och medryckande, jag upplevde inte Synergistics lite segare bas som verkade släpa efter. Detta blev tydligare till musik med mer fart i . 

 

Små högtalare som inte kan spela djup bas kan ofta låta rappa och med tajming och medryckande av den anledningen. Det har jag hört otaliga gånger. Sedan presenterar tillverkaren en större högtalare som bygger på stativaren,  men med ett basmembran som spelar lägre... och vipps så låter det mer bas men vart tog magin vägen? Det blev inte roligare precis. Basen i sig kan inte göra saken. 

Min uppfattning sedan länge är att musiken blir bättre med bra och djupa basförmågor. Det är dock det svåraste att få till i tex högtalare, och som det verkar det överlägset dyraste frekvenserna att göra bra. Blir inte basen bra blir inte hela musikens väsen hörd på det sätt som det kan och skall höras. Övrig utrustning kan så klart hjälpa högtalaren med detta, tex förstärkeri ,signalkällor och kablar. Det är här matchningen mellan produkter kommer in som en viktig faktor. 

Basen har ofta en förmåga att vara subtil i mycket musik särskilt akustisk. Men denna subtilitet är ack så viktig att få rätt.  Basen skall sätta pricken över i't, men får inte spela över och dränka andra frekvenser. Den skall höja dem och trimma deras framfart till realism. Saknas bas eller om den är oprecis slö och dålig så märks det brutalt mycket. Då är det ibland bättre utan.

 

Mina övriga högtalarkablar till de övriga frekvenserna är Nordost så därför kanske tidstajmingen och övrig karaktär passar bättre ihop med Nordost till alla register. Till Synergistics försvar i denna uppställning bör sägas att innan jag testade Valhalla och körde med min Synergistic så var det jättebra ändå, det var bara det att Valhallan gjorde det ett bättre snäpp upp.

 

Jag gissar att basens egenskaper även från kablarnas värld  är värda att ge ett eget avsnitt i byggandet av varje system.

Här finns nog en hel del att hämta för den som orkar prova och analysera läget lite. Jag vet ju att @calm gjort detta till en konstform för länge sedan så jag är sen på bollen men jag tycker det är värt att ta upp det igen.

 

Kablar överraskar mig fortsatt...

 

 

 

 

 

Bland det klokaste jag läst på länge. Och då menar jag frikopplat från Nordost i det här fallet. Men ditt resonemang om bas och hur det påverkar restan av frekvensen. En blöt och dominant bas förstör så mycket. Medans en bas fri från resonanser och återkoppling för musiken så mycket mer intressant. Och ja, kablar "resonerar" :think: och framförallt så uppför dig sig olika i tidsdomänen inte bara frekvens. Många tillverkare har försökt få bukt med dielektrikumet just för att det påverkar signalen så mycket. Först ut var nog LM Ericsson som lindade bomullstråd över telefonledningarna och trädde på silkesstrumpor. Ju mindre skit som kastas tillbaka från dielektrikumet till ledaren desto bättre. Musikens temporala aspekter påverkas, all den attack och energi som man upplever live (oförstärkt live) är så svår att återge. Transientsnabbheten som du nämner ovan, äts upp längs vägen så att säga.

 

Kablar överaskar mig också, fortsatt... Svårt att begripa ibland, enkelt att höra och demonstrera. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, byZan said:

Me too:winking:

 

/byZan

 

Jag med. Andrew är en otroligt sympatisk man. 

 

Är lyssning så viktigt pga teknologiska begränsningar? Han nämner det vid ett flertal tillfällen. Högtalare om man inkluderar rummet är antagligen den mest komplicerade delen i ett system. Han nämner också att en rak frekvenskurva är något att eftersträva, men det är inte möjligt, så vi måste kompromissa och förstå var och hur vi ska kompromissa. 

 

Angående inspelningar. Man kan ju vända på resonemanget. Om de flesta inspelningar man har låter lika varandra avseende tonalitet och klang kan man då anta att systemet färgar mer än om man hör en stor variation mellan ens inspelningar. Personligen använder jag det som ett mått på transparens och neutralitet. Gänget i studion hade ju givetvis en idé om hur det skulle låta. Sen är jag helt med på att det är omöjligt att veta hur det lät vid inspelningstillfället. Peter McGrath spelade en gång upp ett antal inspelningar han gjort av ett ensamt piano. 4 olika tagningar där han flyttat mikrofonen motsvarande fyra rader fram och tillbaka. Det gick nästan inte att förstå att det var samma rum och samma piano. Så olika var presentationen. 

 

Men musik och lyssning är personligt, så jag är helt för att man inte kan tycka något om olika människors smak och preferenser. Därför är jag helt emot bråkiga hifi-forum. och helt för Euphonia. Världsklass avseende en trevlig samtalsnivå. Så tack till alla administratörer! 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Daniel said:

Och då menar jag frikopplat från Nordost i det här fallet. Men ditt resonemang om bas och hur det påverkar restan av frekvensen. En blöt och dominant bas förstör så mycket. Medans en bas fri från resonanser och återkoppling för musiken så mycket mer intressant

Ja, och kanske även frikopplat från "kablar"? I mina akustik-äventyr både hos mig själv men - numerärt överlägset - hos mina kunder handlar det om att städa upp basen först. Matts brukar prata om maskerings-effekten som (negativt) resultat av dålig bas.

 

9 minutes ago, Daniel said:

Är lyssning så viktigt pga teknologiska begränsningar? Han nämner det vid ett flertal tillfällen

Möjligt - men jag väljer att se det som att det är lyssning och upplevelse som är slutmålet med produkten, så därför är det ett måste. Men skulle man t.ex. ha som mål att skapa en "objektiv förstärkare utan färgning" så skulle man nog kunna skippa lyssning.

 

9 minutes ago, Daniel said:

Högtalare om man inkluderar rummet är antagligen den mest komplicerade delen i ett system.

Suck..Ja jag vet... :)

 

9 minutes ago, Daniel said:

Han nämner också att en rak frekvenskurva är något att eftersträva, men det är inte möjligt, så vi måste kompromissa och förstå var och hur vi ska kompromissa. 

Håller med och här kommer vi igen till att högtalare/rum är rackarns komplicerat. Men det känns uppfriskande att detta nu kommit in och accepterats mer på våra forum, med rak frekvensgång. Sen är "rak frekvensgång" kanske både för vagt och även lite för o-detaljerat för att egentligen veta vad vi prata om när vi säger JA eller NEJ till det. :)

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Engelholm Audio said:

Ja, och kanske även frikopplat från "kablar"? I mina akustik-äventyr både hos mig själv men - numerärt överlägset - hos mina kunder handlar det om att städa upp basen först. Matts brukar prata om maskerings-effekten som (negativt) resultat av dålig bas.

 

Möjligt - men jag väljer att se det som att det är lyssning och upplevelse som är slutmålet med produkten, så därför är det ett måste. Men skulle man t.ex. ha som mål att skapa en "objektiv förstärkare utan färgning" så skulle man nog kunna skippa lyssning.

 

Suck..Ja jag vet... :)

 

Håller med och här kommer vi igen till att högtalare/rum är rackarns komplicerat. Men det känns uppfriskande att detta nu kommit in och accepterats mer på våra forum, med rak frekvensgång. Sen är "rak frekvensgång" kanske både för vagt och även lite för o-detaljerat för att egentligen veta vad vi prata om när vi säger JA eller NEJ till det. :)

 

 

Håller med dig, det är maskering, oavsett komponent så att säga. Man måste också ha respekt av att färgning och ojämna frekvenskurvor kan vara ack så tilltalande. Vissa gillar Amarone, andra en stram Bourgogne. Vissa gillar allt.

 

Matts har nog öppnat öronen för många! 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har lite tankar om förstärkare. För att inte kladda ner i tråden om @Daniel's system som nu är galet het pga hans helt nya Gryphon Mephisto så tar jag det här. 

 

Excellence är roligt. Det är det när duktiga människor löper linan ut och gör något förträffligt, som inte alla gör, eller ens kan göra, hur de än försöker.

 

@Daniel och jag har ju diskuterat detta i omgångar och det är verkligen intressant hur olika förstärkare kan driva högtalare. Watt, strömbank, transformatorer mm. Det är inte bara en egenskap som gör hela grejen och det verkar vara olika lösningar som kan bli bra. Gryphon har ju verkligen spetsat in sig på Klass A och stora strömbankar och stora nätdelar i dessa konstruktioner. Många skulle tycka att min Antileon Signature med 150 Watt är för klent. Allt är relativt, men det låter inte klent. Att ett annat större monster från Gryphon som heter Mephisto "bara har" 175 watt kan vid en första anblick verka lite. Gryphon menar att det är Klass A hela vägen på dessa 150 och 175 watt och sedan har vi den där extremt stora strömbanken som jag tror är en konstruktionsmässig fullträff.

Jag är ju inte tekniskt skolad om detta men gör egna och säkert lite tokiga förklaringsmodeller för att jag skall ha något att gå på. Så den som vill och kan får så klart styra upp mitt pladder.

 

Det finns många detaljer och egenskaper som är viktiga, men jag tänkte ta det övergripande. 

Det låter rimligt för mig att eftersom förstärkaren skall hantera ström och pytsa iväg denna på ett delikat sätt så är några saker viktiga:

1- Tillgången på ström.

2- Hur förstärkaren tar den till sig.

3- Förmågan att skicka iväg signalen som skall bli musik .

 

Dessa 3 egenskaper måste samspela väl. Jag utgår från mitt eget system i detta fall.

Det behövs stor tillgång på ström med stort headroom när signalen skall iväg från förstärkaren så att den aldrig viker en tum. 

För att klara detta måste förstärkaren både kunna suga åt sig strömmen och skicka iväg den utan att dessa system påverkar varandra negativt.

Jag har 2 typer av förstärkare som gör detta på 2 olika sätt. 

1- Antingen har man en lösning som är lättfotad och kvick där man ser till att kunna dra den strömmen från nätet som man behöver. Typ mina Krell FPB.  2- Eller en lösning där man bygger upp en buffert i förstärkaren som ligger och väntar på att släppas lös som Gryphons klass A lösningar i Antileon och Mephisto. 

 

Jag har ju testat Krell FPB mot Gryphon Antileon mot varandra rätt mycket och gillar båda två. Grundkaraktären är ganska lika i klang, tonalitet, kraft, storlek och dynamik och Gryphon har en lite djupare ton i sig vid lägre volymer och något lite varmare ljudbild. Krell är något spänstigare från medelvolym och uppåt där mellanbasen och takten är snabbare och mer dynamisk samt att när jag spelar på realistiska ljudvolymer så låter det verkligen som om Krell inte anstränger sig, den levererar avspänt brutal kraft och dynamik medan Antileon tappar lite kontroll och ljudbilden pressas ihop och blir något ansträngd. Detta tänker man på först när man jämför. Det är den största skillnaden. Mina högtalare har 7 element per kanal där varje kanal har två tiotummare och en femtontummare. Stora magneter... Detta kräver mycket ström tror jag. Jag tror att när jag kör biampat med Krell FPB sä är det en fördel med mina högtalare jämfört med Antileon, men Mephisto är brutal och jag gissar/vet att den skulle klara det bättre. När jag hörde den med mina högtalare vid 2 tillfällen ganska länge var kontrollen brutal även vid realistiska ljudtryck.

Min gissning är att Antileon kasnke är för liten för mitt system om The Sonus faber skall spela ut som de kan.  Därför "leker jag lite" med Krell FPB, biampar och testar lite för att se hur det hänger ihop. Bortsätt från att jag fåt de bästa musikupplevelserna så här långt i mitt system är det mycket spännande och intressant övning. Min gissning är fortsatt att The Sf inte varit riktigt nära deras fulla potential ännu. Kanske låter konstigt, men jag tror det är så. 

 

Jag tror faktiskt att högtalarna är otroligt viktiga att matcha med "rätt" förstärkare för att de skall kunna visa vad de gå för, hur bra de är helt enkelt.

Känsligheten är väl en sak, men nog borde det påverka en hel del om det är 7 element per kanal eller 2 vid samma db-tal? 

Om vi inte snackar lättdrivna stor horn så tror jag stora högtalare med runt 90db mår mycket gott av förstärkare som kan leverera toppklass på mina tre parametrar ovan. 

 

Tankar om kraft...

Watt (som hästkrafter) behövas men också en konstruktion som kan leverera dessa watt fort i dynamiska toppar i musiken och länge och att utan tappa andan (som vridmomentet). Gryphons extremt stora strömbank och stora transformatorer gör detta extremt bra med vridmomentet. Vad skall man med Watt till om det inte kan levereras i den mängd som det behövs och när de behövs. Klass A teknologin gör att det är full spätta hela tiden och det bidrager också till Gryphons härliga ljud. Krell har ju en egen lösning med en variabel bias som är kraftkontrollerad. Olika nivåer med transistorer sköter detta istället för kondensatorbankar. Så när Gryphon spelar svagt blir den varm och när den pressas blir den faktisk svalare eftersom värmen hamnar i högtalaren istället och Krell blir varmare ju mer man drar på på grund av den variabla biasen som bara ökar och ökar i 5 steg. Gryphon värmer huset rätt bra men Krell värmer mer... 

IMG_0865-2.jpg.44f7ecb50d41f690ed87297303d00a34.jpg

 

Så här brukar det inte vara.  Normalt är det runt 65-70 grader på förstärkaren som kör basarna och runt 50grader för de som tar resten över 80Hz när man kör hårt. 

Här blev det fel på ett kort på Krell 400cx höger kanal till 15 tums-basen. Biasen fick fel värden... men allt är fixat nu. Svettig övning.

101 grader avrundar jag det till... på toppen av kylfänsarna...

När jag skulle byta skiva kändes det lite varmt mellan högtalarna. Det strålade värme kanska ordentligt.  Började med att lägga handen på... ajf-n. 

Men som sagt... lite experthjälp på Krell Hospital så beter de sig normalt igen.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...