Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Plockade lite bland gamla fjärrkontroller och samlade ihop Krells fjärrkontroller i en historisk ordning.

 

Jag gillar den platta längst till höger bäst. Tunn, lätt, styv och mycket lätt att hantera. 

De andra funkar också som vapen om man får inbrott när man är hemma.

 

Från vänster till Krell S-300i ca 2015,, Krell Evo 202 ca 2010, Krell KCT ca 2005 , Krell KCR-HR ca 1998, Krell KAV 300i ca 1995.

_49U7582.thumb.jpg.ae5e78d841a76a5cad4013b86b28462f.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bigblue said:

Apropå stenhårda kontrollenheter...

Trots sin icke-ergonomiska utformning så gillar jag fjärren till min Diablo 300 :-)

 

1448699711_gryphonremote.jpg.2412ae10afd46a2447c5e674e1ef76a9.jpg

 

Den är också hård och kan säkert användas som vapen. Den är designmässigt coolare än Krell tycker jag, liksom Gryphon design överlag.  :smile:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, sprudel said:

Hur går det med ditt test av olika försteg? Har du kommit fram till något eller gick det i stå när proppen gick?😜

 

Jag testade förstegen innan propparna gick och innan biampingen. Då fick jag en tydlig bild av deras karaktär sinsemellan.

Då var det så här:

Krell KCR-HR är den som tar ut svängarna. Den är inte blyg och spelar dynamiskt varmt och djupt, men med lite sämre ordning i den djupaste basen och jag upplever den rundare i ljudet överlag jämfört med de övriga. Mycket mycket spelglad. 

Krell KCT har bättre kontroll i  hela registret och något mindre värme. Mer luft i presentationen från topp till botten. Fortsatt spelglädje men med mer kontroll och lite mindre ompa ompa bas.

Krell EVO 202 är nog den som många skulle kalla neutral. Bäst upplösning men på bekostnad av spelglädje och man tappar lite attack och tjong i mellanbasen. Ljudet är inte lika blommigt utan lite gråare. 

Det handlar om vad man gillar bäst, det blir en matchningsfråga i förhållande till vart man vill med karaktären på musikåtergivningen. 

 

Sedan jag började biampa fick jag ju lite oväntat avbrott i ca 2 veckor pga att propparna gick och jag har inte testat annat än Krell KCT.  Jag håller fortfarande på att smälta intrycken med biamping som i princip fungerar som jag tänkt, eller bättre. Det funkar otroligt bra tycker jag. Man kan verkligen höra att det är ett enormt headroom nu. Dynamiken har förbättrats markant och det blir aldrig ansträng. Takt och tajming är riktigt bra. Det är ett ruggigt klipp i transienterna.  Musiken bara flödar helt otvunget och utan att man tänker på annat. Kroppen och storleken på en flygel tex i Thelonious Monks soloplatta från san Fransisco känns mycket verklig. För er som går igång på perspektiv och djup mm så är det också klart förbättrat. Har bara kört Vinyl och CD ännu. Det blir lite klyschigt kanske, men vinylen (som jag hört mest på) har helt klart betydligt närmat sig hur jag upplevde att rullband lät innan, men nu har jag ju inte hört hur rullband låter med biamping. Återkommer säkert med det. 

 

Det är tydligt att Krell 350MC som spelar från mellanbas till diskant får jobba mindre. De blir ungefär 15 grader svalare än innan. De blir ca 55 grader, när jag dundrar på. Krell 400CX som bara spelar "deep low" med 15tummarna under 80Hz blir ca 65 grader. De blir inte lika heta som när jag körde 350MC själva till allt då jag lätt kom upp i ca 70 grader och över ibland. Då strålade det verkligen av värmen när man gick fram och bytte plattor. 

 

 

Krell KCR-HR går nog bort här pga att det inte finns något enkelt sätt att biampa från den. Den har inte 2 utgångar för signalen. Jag skulle få låta Nordost bygga en specialkabel med 2 kablar ur en XLR-kontakt och det känner jag inte för i detta läget.

 

Jag tänkte få klart det där med jordningen på alla prylar först innan jag testar Krell EVO 202 vs. Krell KCT. Behöver alltså en Nordost QKore3 för att få till det. Inväntar en sådan +  en jordkabel till Krell 400CX, som i detta läge inte är med i jordningssystemet.

 

Det som återstår efter det är att testa Krell EVO 202 vs. Krell KCT när jag biampar och då allt är jordat korrekt och se om det förändrar något i uppfattningen om vilken jag gillar bäst. Men det tror jag inte faktiskt. 

 

Jag tror Krell KCT är den bästa kompromissen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ta upp vibrationsdämpning lite. Ffa till vinylspelare. 

 

Fortsätter från diskussionen i tråden Hos Marten gasar de på.

 

Det handlar om MinusK som gör passiva vibrationsdämpare för bla industri och forskning.

   14 minutes ago,  calle_jr said: 

För din spelare skulle typ BM-8 och WS-4 passa bra :satisfied:

Lite beroende på hur du skulle vilja göra uppställningen.

 

 

@calle_jr:

WS-4 kommer bli för skrymmande tycker jag.

 

Vinner man något på New CT-2 Ultra-Thin Low-Height Tabletop Vibration Isolation Platform?

 

_49U7634.thumb.jpg.9e9aa51a41d0ec3a2b1408be6c68684b.jpg

 

Ang BM-8. Vet du om de är känsliga för hur väl belastningen är balanserad på dem? Jag behöver i så fall ca 10 cm till på bredded. Kan man balansera en stenskiva som är bredare ovanpå BM-8 och ha skivspelaren på den tror du?

 

 

 

1491328478_Skrmavbild2020-12-06kl_10_26_01.thumb.png.3a8778f099a2051e0ba03e29ce0b7e21.png

 

Jämför priserna ovan med etablerade Hifi-rack och vibrationsdämpande plattformar. Helt annan prisbild (bättre) och prestanda i dessa prylar tror jag.

 

Ett exempel HRS kostar gärna runt 40000kr. Jag gissar att de inte ger samma prestanda i musikåtergivning. Någon som testat?

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Apexorca said:

Vinner man något på New CT-2 Ultra-Thin Low-Height Tabletop Vibration Isolation Platform?

 

Puh, jag får läsa in mig på den. Den fanns inte när jag kollade på det.

Men jag behöver veta mått och vikt på din spelare och basplatta.

 

Jag var inne på BM-8 med olika drivverk innan jag skaffade Stabi M.

Jag flashade WS-4 till dig, men det går såklart lika bra att jag ritar ett rack till dig :) som jag gjorde till mig själv.

Man måste alltid börja i "basen". Man har ingen glädje av denna produkt om den står på ett gungfly.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

Puh, jag får läsa in mig på den. Den fanns inte när jag kollade på det.

Men jag behöver veta mått och vikt på din spelare och basplatta.

 

Jag var inne på BM-8 med olika drivverk innan jag skaffade Stabi M.

Jag flashade WS-4 till dig, men det går såklart lika bra att jag ritar ett rack till dig :) som jag gjorde till mig själv.

Man måste alltid börja i "basen". Man har ingen glädje av denna produkt om den står på ett gungfly.

 

 

Tack Calle!

Du behöver inte läsa på. Tänkte du kanske visste redan. Jag kan söka på det.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Apexorca said:

Vinner man något på New CT-2 Ultra-Thin Low-Height Tabletop Vibration Isolation Platform?

Man kan i korthet säga att om man avpassar den rätt till ditt drivverk och basplatta så kommer man kunna avisolera 90% av inkommande vibrationer som påverkar tonarm och audiofrekvenser.

Jag gillar denna lösning framför andra flytande lösningar eftersom den har mekanisk koppling.

 

Du kanske ska fråga Brinkmann om de testat den?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Man kan i korthet säga att om man avpassar den rätt till ditt drivverk och basplatta så kommer man kunna avisolera 90% av inkommande vibrationer som påverkar tonarm och audiofrekvenser.

Jag gillar denna lösning framför andra flytande lösningar eftersom den har mekanisk koppling.

 

Du kanske ska fråga Brinkmann om de testat den?

 

Jag gillar också denna lösning av den anledningen. 

Har inte frågat Brinkmann direkt men väl Stylus som inte kände till om det testats.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att Helmut Brinkmann valt en Nero Assoluto av vissa mått under Balance och att det skall ses som en integrerad enhet för bäst återgivning bör stenskivan vara med på MinusK tycker jag. Då väger skivspelaren inkl stenen 56.4kg. Då behövs en MinusK 125BM-8 hos mig.

 

 

580413856_Skrmavbild2020-12-06kl_12_51_47.thumb.png.4b34be88ddd80d2a87f398cea7ca120d.png

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Med tanke på att Helmut Brinkmann valt en Nero Assoluto av vissa mått under Balance och att det skall ses som en integrerad enhet för bäst återgivning bör stenskivan vara med på MinusK tycker jag.

Hur väger du in rackets påverkan i ekvationen? Eller du räknar med att stenarna tar ut dess inverkan?

 

Mekanisk avkoppling skapar fler nyheter. Det hör första exemplet jag sett på mekanisk avkoppling mellan pickup och tonarmsskal med ”befriande resultat”.

 

AB4A7EC2-6549-4C2C-9258-86192E731195.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Hur väger du in rackets påverkan i ekvationen? Eller du räknar med att stenarna tar ut dess inverkan?

 

 

Klart racket är viktigt. Jag använder ju ett rack från Solid Tech med tron om att det är ett bra rack. Det är sandfyllt.
Eller tror du att det inte lever upp till en bra standard?

Jag har i stort sätt flytande avkoppling till en stenskivs på ca 25 kg. Totalt är det ca 75 kg sten flytande upphängt under 33kg Balance. Sylomer också. Visst är min teori att de tar ut viss inverkan från racket. Det avkopplar troligen racket rätt bra. Knackar jag på racket kommer inget ljud ut i högtalarna. Hoppar jag jämfota precis vid racket märks ingenting. Det går säkert att räkna på. Den kompetens har jag inte. Däremot har jag ägnat många timmar och testat många olika varianter tills det blivit så bra jag klarat av med hörsels hjälp.  Resultatet är till stor del via lyssning och till viss del via experter på Christian Bernler som hjälpt mig med lite fysik och beräkningar. 
Jag har inte mer vetenskapligt svar än så.  Lite knep och knåp med ett ok resultat återgivningsmässigt tycker jag själv.
 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Apexorca said:

Eller tror du att det inte lever upp till en bra standard?

Nej, inte alls. Jag har stort förtroende för Solid Techs rack. Jag tänker bara att racket också kan vara en del av ekvationen. Det skulle ju kunna bli över- eller underkompensation, s a s om man bara räknar från skivspelaren och dess stenskivor. Vibrationsstörningar kommer normalt inte enbart från rummet/luften till skivspelaren utan även via annan massa som t ex racket, tänker jag. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

Nej, inte alls. Jag har stort förtroende för Solid Techs rack. Jag tänker bara att racket också kan vara en del av ekvationen. Det skulle ju kunna bli över- eller underkompensation, s a s om man bara räknar från skivspelaren och dess stenskivor. Vibrationsstörningar kommer normalt inte enbart från rummet/luften till skivspelaren utan även via annan massa som t ex racket, tänker jag. 

 

Ja så är det nog. 

Allt spelar roll och det handlar nog om bästa kompromissen som så ofta. Det är därför jag tänkt att ha så flytande upphängt system till skivspelaren som möjligt och hög massa. Det skapar tröghet som med våra förhållanden inom Hifi är en fördel. Borde inte rackets egenskaper till stor del spela mindre roll med denna stora flytande massa på toppen av racket? 

Mina tester har visat när man lyssnar att mer massa på vinylspelarsidan om det hela är viktigt och bra. Men systemet måste stämmas av . I början tampades jag med egensvägningar, men nu är det lite som en "tuned mass damper". Inte ens vilda nyårsfester med ca 10 personer hoppande till musiken får puppan att reagera. Trycker man till vinylspelarsystemet stannar det fort och puppan visa inga hörbara resultat om man inte våldför sig på systemet. Så var det inte i början när jag testade. Då hoppade puppan. 

Det är riktigt spännande och med detta intresse önskar jag att jag fortsatte med mina studier på Chalmers så jag kunde räkna mer på det själv. Men å andra sidan trivs jag kalasbra med mitt yrke det sedan blev. Kanske lika kul att låta det vara en knep och knåp-hobby för mig? :smile:

 

Nyfikenheten på MinusK är stor. Allt med MinusK säger mig att det borde vara klockrent för en vinylspelare. Det troligen bästa jag någonsin läst om för att optimera vinylspelaren och låta puppan bara vibrera med spåret i vinylen och slippa andra vibrationer som kletar ner den vibration vi vill höra. 

 

Hur det kommer låta? Gissar på bra, men det får jag ju höra. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-29 at 13:20, Apexorca said:

Krell KCR-HR går nog bort här pga att det inte finns något enkelt sätt att biampa från den. Den har inte 2 utgångar för signalen. Jag skulle få låta Nordost bygga en specialkabel med 2 kablar ur en XLR-kontakt och det känner jag inte för i detta läget.

Well, varför låta några sladdar/kablar hindra ett test?

Det finns splitsladdar på Thomanns till ett mycket humant pris, 185:-/st. Där finns även dyrare...

 

I övrigt en mycket trevlig redogörelse över de olika karaktärerna och ideal inom samma märke. Tack. Det verkar som om du är nöjd med bi-ampning :)

Vad är nästa steg? Tri-ampning? Aktiva filter? ;)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Amatören said:

I övrigt en mycket trevlig redogörelse över de olika karaktärerna och ideal inom samma märke. Tack. Det verkar som om du är nöjd med bi-ampning :)

Vad är nästa steg? Tri-ampning? Aktiva filter? ;)

Tack!

Tri-amping hade varit kul! :grin:. Men det blir krångligt av flera anledningar. 

 

23 minutes ago, Amatören said:

Well, varför låta några sladdar/kablar hindra ett test?

Det finns splitsladdar på Thomanns till ett mycket humant pris, 185:-/st. Där finns även dyrare...

 

 

Ja, visst, men då tror jag kablarnas karaktär blir en för stor del av upplevelsen. :winking:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju varit nyfiken på att bi-ampa och kommit igång med det nu. Jag är nöjd med resultatet.

Den korta versionen är ett det är mycket bra för musikåtergivningen, men många kanske tycker det blir många burkar.

 

McIntosh har sedan ett år en ny förstärkare som är en slags monoförstärkare där de övre frekvenserna får en rördel (300watt i 2, 4 och 8 Ohm)som förstärkare och de lägre frekvenserna får effekt från transistorer (600 watt i 2, 4 och 8 Ohm), det bör ju räcka ganska långt. Det blir således dubbla HT-kablar, 2 förstärkare per kanal och det kan väl inte kallas för annat än Bi-Amping, men på ett innovativt sätt.

Undrar vad dessa skall kallas? Dual-mono?

 

Någon som hört dessa?

 

 

 

MC901 

image.png.6811d195ce0c1fd5e4f88abf80f57c2e.pngimage.jpeg.1685816b7c6aaeebf4a69517100aa440.jpeg

 

image.png.dd736f14024ecf59a2347d84d8bb12ae.pngimage.jpeg.1b153620fa8d0c650c48b5d7c68c7504.jpeg

 

Jag tycker det är en riktigt intressant lösning och om man får tro Steve i videon nedan är det bra också.

 

Video från ett test.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...