Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

On 2020-09-12 at 15:53, Apexorca said:

Före puts.

 

_49U7430.jpg.9be1c711b298ea28b39260c5b2835adf.jpg

 

Efter puts.

_49U7440.jpg.797e0fb1b9659aa171d5359b3a2e341e.jpg

 

Det är lite roligare när det är rengjort tycker jag.

 

 

 

 

Störst skillnad blev det nog på kablaget som gick från mörkt runt, till platt och silvrigt. ;)

 

Ett drömsteg - dammigt eller ej. Jag hade nån close and early encounter med FPB300 för en herrans massa år sedan, som satte spår.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Engelholm Audio said:

 

Störst skillnad blev det nog på kablaget som gick från mörkt runt, till platt och silvrigt. ;)

 

Ett drömsteg - dammigt eller ej. Jag hade nån close and early encounter med FPB300 för en herrans massa år sedan, som satte spår.

 

JA det håller jag med om. Det du ser på första bilden är nätkablar till rullbandarna och där och då är inte Krellen inkopplad ännu. På den "rena" bilden är det ht-kablar inkopplade. (Skulle aldrig köra runda högtalarkablar... :redface2:)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Nytt paket att bära in. Sommar i dag på västkusten. Lite middag i solen först tills nyfikenheten tar över och det blir att bära lite och kopplingsövningar.

 

_49U7441.jpg.419782ad0d5aba3654176c627981787f.jpg

 

Det var inte igår man såg den loggan. Jag gjorde om hela designen och logotypen för Reference audio för mer än 10 år sedan. :-)

Link to comment
Share on other sites

Vad håller jag på med? :NailBiting::D

Det kan vara på sin plats med lite kortfattad repetition. 

Detta är lite av en snudd på vintage-resa i förstärkeri. 

Jag har läst om Sonus fabers Aida och The Sf och de skall alla de gånger jag läst om det reagera mycket positivt på bi- eller tri-amping. Jag tänkte för ren nyfikenhets skull se vad detta kan göra med mitt system och mina högtalares återgivning.

Jag har bara begränsad erfarenhet av detta från ett av mina tidiga system och från någon mässa. Dessutom gillar jag att så många konstruktioner från de stora konstruktörerna på 90-talet och en bit in på 2000-talet håller måttet hur bra som helst jämfört med ny märken och nya modeller just nu. (Psst! De kanske var bättre förr till och med??? Lite provocerande? Jag vet, men det ligger faktiskt lite i det)

 

Det kräver lite planering, eftertanke och att slå till på förhoppningsvis rätt tillfällen.

 

Eftersom jag nästa satte i halsen när jag testade Krell 350mc för att de var mycket bättre än jag trott och mer eller mindre konkurrerat ut Gryphon Antileon så får det bli Krellspåret. Jag har nu fyllt på i förstärkarförrådet med en FPB 400cx som borde funka bra till FPB 350mc. "Samma" ljudkaraktär och elektriska egenskaper förutom att 400cx har mer kraft, men det är ju inta allt som vi vet.

 

Problemet som återstår är hur jag skall göra med försteget. 

Krell KCR-HR som spelas på mest numera låter roligare och mer engagerande musikaliskt i mina öron än min Krell EVO 202.

(Krell evo 202 på avbytarbänken)

_49U7452.jpg.c1074dffbd21e8e5c26fdbabafc53d5c.jpg

 

EVO 202  skulle en del med den smaken gilla bättre för att den är så neutral och korrekt. Den är snällare  i ljudet. Men jag gillar KCR-HR för att den höjer min upplevelse av musiken och griper tag i mig mer. Musiken blommar med mer prunkande färger. Bättre driv och takt i mellanbasen och mer energi. 

 

Fördelen med Krell evo 202 är att den har Cast och ffa dubbla Cast ut så att biamping blir en smal sak och dessutom med Cast-fördelarna jämfört med samma försteg med XLR. Dessa fördelar är uppenbara i musikåtergivningen. Det har jag testat flera gånger och kan nog inte missas av någon. Men överväger det den karaktärsskillnad som  XLR från KCR-HR har? Inte helt tycker jag. Cast är mycket bättre på EVO serien mot tex Nordost Valhalla XLR, men saken är ju inte klar hur det blir mellan olika försteg, karaktären är ju ändå det den är.

 

Då finns det ju en sak till att testa som jag bara inte kan missa. Försteget Krell KCT är byggt ihop med FPB seriens slutsteg.  den får jag inte missa att utvärdera. Cast-möjligheten, dubbla Cast per kanal för biamping och ett sound som är mer åt KCR-HR. KCR-HR har alltså inte Cast och bara en XLR utgång. Trots detta menar inte en så liten skara musikälskare att den är en av de bästa försteg Krell byggt. Jag vet inte om det är så, men otroligt bra musikåtegivning kommer ur den. 

Nordost kan iofs bygga en kabel som löser detta, Den splittar upp till dubbla XLR, men det blir lite bökigt tycker jag och säkert rätt kostsamt om det skall vara upp i Valhalla-klass. 

 

Som tur var hittade jag ett Krell KCT utan att leta nere i Europa och att bli lurad... igen... Detta var dessutom genomgånget och servat så att det är i mycket gott skick och mycket fint visuellt skick.

Cast kablar har jag en hög med sedan Krell 402an och dessutom har jag hittat några till olika längder att fixa med. 

 

Om nu Krell KCT med Cast är i samma härad som KCT-HR så är det en stor praktisk fördel med Cast. OM ljudet är ok, vilket jag skall utvärdera en vecka nu, så kör jag med den istället.

 

Första intrycket efter några timmar för att värma upp allt är att det är något ljusare karaktär från mellanregister och uppåt. Spänst, driv och dynamik är likvärdig, men mellanregistret är något mer betonat och friskare. Den är något stramare i karaktären. Kanske kan man beskriva det som en viss blandning mellan EVO seriens förstegskaraktär och KCR-HR. 

 

Alltså det som jag har framför mig nu är många timmar med bra musik och försöka hitta det försteg som kommer få äran att driva slutstegen i mitt biamping-projekt. 

 

Jag har lite tekniskt småfix kvar med Krell 350mc och en lätt defekt kontakt för att kunna koppla upp allt. Men det gör inget då hinner jag lära mig Krell 400mc och jämföra försteg ett tag. 

 

 

Här kommer lite bilder på Krell KCT

Designen är ju klockren till FPB-blocken så klart. OCH SÅ KLART BLIR DEN VARM. Bergvärme har jag, men det blir på något vis Krellvärme i hela huset när man spelar. Det är den bästa värmen...:4:

KLASS A 

_49U7443.jpg.aeb2c9baee970d6591e18e63d73e3209.jpg

 

 

KCT=Krell Current Tunnel

_49U7444.jpg.fe7337c21940460bdf885e0b0886d420.jpg

 

Behövdes inte så mycket puts på detta. Lite lätt bara. Avvaktar lite till med WB40, så jag får reda på om texten tål det!

_49U7442.jpg.bb101581b4cabb6208a81e6e6eb18e7e.jpg

 

In och utgångar saknas inte. Extra allt!

_49U7445.jpg.929a3fe3eb742c30cf998d04b32ccbda.jpg

 

Ffa viktigt för mig med dubbla Cast ut till slutstegen.

_49U7446.jpg.16302a5daa700c5f9f0e2b4cdec48168.jpg

 

 

På testplats och nyputsad.

_49U7451.jpg.bb3e4449be77bf19fb7a360a79e51c7c.jpg

 

_49U7449.jpg.7ace1a04dc421339bda70c640da0e5fc.jpg

 

KCR-HR underst är riktigt tunn men har ju extern nätdel som står på hyllan strax under KCT åt vänster och har röd diod.

_49U7450.jpg.2b22459636ad687817c0fe91a2c08b93.jpg

 

Krell Cast är tunna kablar som driver signalen med ström och inte spänning. Det skall gör signalen mycket tåligare i överföringen. Krell har därmed kontroll på hela signalkedjan i denna del. Det är en fördel konstruktionsmässigt.

Krell har byggt egna kablar men bad Nordost om hjälp för att höja nivån lite till. Och ja... kablarna är lite bättre när det är Nordost Cast.

_49U7453.jpg.6d2ca5273b3c4fe7e2f52740c12dec78.jpg

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul att lyssna i kväll. Har kommit till klassisk musik och får en tydlig upplevelse som legat och lurat lite även med annan musik, men nu blev det mkt tydligare hur KCT skiljer sig mot KCR-HR.

Dels att KCT är friskare och klarare och inte riktigt lika varm i klangen. Det kan bero på att mellanregistret och en bit uppåt är mer betonat än hos KCR-HR. Detta gör nog också en del av en annan upplevelse. Nämligen att perspektivet och definitionen om var instrument och ljud placeras i ljudbilden är tydligare både mellan högtalarna, rakt mot mig och bakom högtalarna. 

Mikrodynamiken är tydligare, medans makrodynamiken kan eventuellt vara något mindre i det lägre oktaverna. Något mindre tunggung helt enkelt, men inte i området kring mellanregistret. 

Tiden får utvisa om detta är ett steg framåt. 

Dock är jag alltid svag för produkter som öppnar ljudbilden och låter friskt och klart. Men jag vill inte att de skall bli för lätta i ljudet och jag vill inte förlora analoga instruments värme, kropp och botten. Det är detta som är det svåra med att få till välljud från musikåtergivningsutrustning. Att det berör som livemusik och riktiga instrument är ändå någon slags måttstock.  

 

I det praktiska handhavandet är det mycket smidigare med volymregleringen från fjärren på KCT. KCR-HR är lite seg i manövreringen. En småsak, men KCT känns modernare i det avseendet. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, figge said:

Spännande resa lite bakåt i tiden. Vad blir nästa steg byta högtalare, eller var inte allt bättre förr?:unsure:

 

Ja det är kul.

Så klart är det inte alltid så att gammalt är bättre. Men just med elektronik som försteg, slutsteg tycker jag det är oftare så. Kablar, strömrening mm är bättre numera. Högtalare har generellt utvecklats mer tycker jag. Digitala signalkällor också. Möjlighet at fixa akustiken är mycket bättre.  Vinylspelare har inte lika tydligt förbättrats. Där är gamla trotjänare ofta fortfarande mycket bra. Rullbandspelare från 60-talet kan rocka fetare än någon annan signalkälla. 

För mig har denna insikt gjort hobbyn både svårare och roligare. Man kan hitta världsklass produkter som är gamla men som lirar i högsta klass fortfarande till en bråkdel av pengarna mot nytt. Det är en ny svårighetsgrad att kika på och att testa gamla prylar och hitta vad man gillar dock. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Men just med elektronik som försteg, slutsteg tycker jag det är oftare så.

Mina känns bättre ju äldre de blir... :cool: Lite skämtsamt förstås, men det känns lite så ändå med företag som lever länge med samma sortiment även om det säkert sker små justeringar under resans gång. Grundmodellrna av mina steg släpptes 2004 (eller något tidigare) och tillverkas fortfarande. Slutstegen är nu Mk III (som jag har uppgraderat till) och försteget Mk II men jag ligger kvar med grundmodellen. Min DAC är uppgraderad till Mk II som kallas Signature och det finns en nivå till som kallas Eclipse.

 

De ”gamla” Krellarna är fantastiska produkter som fortfarande håller referensklass. Bara att gratulera. Min vän i Belgien, som varit med i min rullbandstråd valde att helrenovera sina gamla Krell slutsteg hellre än att köpa nytt. Han gjorde det hos en tysk firma som erbjuder den servicen. Så kan man göra med kvalitetsprodukter. 
 

2F942C49-FBB3-446C-A8DA-7584484FC611.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Han gjorde det hos en tysk firma som erbjuder den servicen.

Det finns en del sådana firmor i Tyskland för kvalitetshifi.

Mycket bra.

Jag vet att det går bra även med tex NAD i Sverige.

För lite äldre förstärkare är det ju ofta inte så avancerat om man bara har ett schema. Speciellt inte rör.

Jag renoverade mina Jadis hos Audioconsult i köpenhamn.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Mina känns bättre ju äldre de blir... :cool: Lite skämtsamt förstås, men det känns lite så ändå med företag som lever länge med samma sortiment även om det säkert sker små justeringar under resans gång. Grundmodellrna av mina steg släpptes 2004 (eller något tidigare) och tillverkas fortfarande. Slutstegen är nu Mk III (som jag har uppgraderat till) och försteget Mk II men jag ligger kvar med grundmodellen. Min DAC är uppgraderad till Mk II som kallas Signature och det finns en nivå till som kallas Eclipse.

 

De ”gamla” Krellarna är fantastiska produkter som fortfarande håller referensklass. Bara att gratulera. Min vän i Belgien, som varit med i min rullbandstråd valde att helrenovera sina gamla Krell slutsteg hellre än att köpa nytt. Han gjorde det hos en tysk firma som erbjuder den servicen. Så kan man göra med kvalitetsprodukter. 
 

 

 

 

 

Ja. Bra att du tar upp det. Det är bla detta jag vill framhålla och det är bra med fler exempel. Jag har ju kommit till liknande slutsatser. Men jag vill betona att man inte skall göra livet för enkelt och säga att det alltid är så att gamla förstärkare är bra eller bättre än nya, men det förefaller vara så i ganska många fall. Nya produkter säljs med betoning på specialunika lösningar som förkortas med några bokstäver eller klyftiga "oneliners". Detta är lika ofta bra som fullständigt nonsens. Det är inte lätt att navigera rätt om man handlar utan att testa själv. Det är först när man lyssnar mycket på olika produkter och gärna provar själv i sit eget system som man kan avgöra hur bra det är. 

 

@Bebop skriver det och jag ha också skrivit om det. 

Titta vilka märken som funnits länge och om det fortfarande får bra omdömen och säljs av seriösa handlare. Då får man en hint om det är bra produkter, har ok andrahandsvärde, bra service och faktiskt till stor del om de låter bra. 

Jag har hört många nya märken, gärna med någon tidigare NASA-ingenjör som grundare eller en avhoppare från redan kända märken eller liknande. Det är klart att det är kittlande och intressant. Visst är de ibland riktigt bra. Mycket sällan slår de dock de etablerade märkena. Dessa nya märken har få och ofta nya återförsäljare, de försvinner ofta fort ur sortimentet efter något år, obefintlig eller i vart fall mycket dålig andrahandsmarknad. Ibland är det bra produkter där och då och man köper det men efter något år eller två, hur blir det då??? 

 

Det finns på tok för mycket märken inom HiFi. Det ser man inte minst i München på världens största mässa för High-End. De bästa rummen är oftast de väletablerade stora märkena som funnits länge. Några av dessa märken har helt klart inte lyckats bevara attraktionskraften och givit utrymme för nya aktörer. Ofta har det med den "gamla konstruktörens" oförmåga att inte åldras. När han går ur tiden eller slutar är det svårt att dels behålla samma sak med märket. Vissa klarar det dock bra. Vad gäller "nya" Krell efter så saknas finessen i produkterna. 

@Bebop's elektronik liksom mina nygamla Krellar konstruerades för ca 20 är sedan. Det tål service och renovering. Man kan köpa dem begagnat för en bråkdel av nyvärdet och med motsvarande prestanda eller bättre på helt nya prylar. Man får dock tåla att det kanske behöver lite översyn, vilket det finns folk lite här och var som kan hjälpa till med. @calle_jr skriver om det också.

Jag säger det igen, det finns nya produkter från seriösa märken som är jättebra också och har så varit i många år. Nackdelen kan vara att de kosta 5-10ggr mer än en renoverad Mark Levinson, Krell, ARC, VTL, mfl.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Apexorca said:

Det finns på tok för mycket märken inom HiFi.

Det tycker jag också. När jag läste nationalekonomi fick vi en ordentlig duvning om prisbildning och utbudsteori och den verkligheten är rena skolboksexempel på hur det ser ut idag. När efterfrågan går ner slås företag ut om de inte kan anpassa sig. Det skedde med många tillverkare efter 70-/80-talens boom med företag som Dux, Luxor, Sansui, JVC, Tandberg, Akai, Aiwa, Kenwood med flera. Efter den utrensningen blev det lite bättre balans. En del av marknaden tog andra vägar mot bärbart och lättillgänglighet. Den ”riktiga” hifi-marknaden tog de företagen du nämner hand om plus några engelska märken som Quad och Naim samt några japaner typ Accuphase.

 

Samtidigt började en helt ny marknad växa upp med köpstarka kunder i Ryssland, Sydkorea och Kina plus en del andra nyrika länder som började intressera sig för highend-sidan av vår hobby. Plötsligt fanns det pengar i omlopp igen. Det är också folkrika länder så även om andelen rika var små så var de många. På mitt jobb sas det att antalet dollarmiljonärer i Ryssand kring 2005 var lika många som svenska medelklassen.

 

När det finns efterfrågan och kapital investeras det också och när det finns pengar att tjäna kommer det också nya aktörer som vill ta del av kakan som till slut kommer att bli uppäten igen. Jag tror att vi är i en sådan fas nu. När man inte kan kompensera med prishöjningar längre blir det tuffare och vad jag har förstått växer inte vår del av marknaden längre utan krymper. Enligt boken följs det av nya utrensningar i branschen som sitter fast i gamla strukturer med höga fasta kostnader. In kommer nya ”lättfotade” aktörer från en ny generation entreprenörer och utvecklare. Lumin och Innous är ett par exempel. 

 

Min gissning är att de gamla märkenas som @Apexorca nämner har en oviss framtid framför sig. Det brukar börja med nerläggning eller utförsäljning typ ”management buy out”, vilket skedde med Audio Research för lite sen.  ProJect köpte Musical Fidelity. Det brukar spetsa till sig extra i samband med generationsväxling i företagen. Vad händer t ex när D’Agostino och Luke Manley (VTL) lämnar? Finns då riskkapitalet? De går bara in om man ser potential och man jämför mot andra placeringar. 
 

Jag tror också att hifipriserna kommer att sjunka. Frågetecknet är nog mer hur det blir med kvaliteten och vad man får för slantarna. Jag tror precis som @Apexorca att de gamla kvalitetsprodukterna kan leva länge än precis som t ex Studers bandspelare. Svaren finns i framtiden...

 

Link to comment
Share on other sites

@Bebop bra analys som jag delar. Frågan är vilka ny aktörer som blir kvar och vilka de nya storheterna i klass med gamla tiders Krell, ARC mfl blir.  Bäst chans har man nog i den digitala domänen. Försteg och slutsteg blir svårt att göra något stort som slår de gamla etablerade konstruktionerna om det inte blir ett paradigmskifte i tekniken  Jag tror de märken som köpts av seriösa ny ägare och som inte försöker uppfinna hjulet igen har bäst chans. Krell förlorade sin inte bara sin själ när Dan försvann. Jag tror tex Sonus faber, ARC, Dynaudio mfl, kanske och förhoppningsvis Wilson och några till kan föra stafettpinnen vidare ett tag till. Krell förlorade inte bara sin själ när Dan försvann , rukten går om att de kan vara en bättre anda på gång efter den djupa dippen strax efter Dan's sorti.  Nagra håller fanan högt, men jag vet inte om de fortfarande är samma ägare. de har i vart fall haft en extremt hög nivå under mycket lång tid. 

Tycker ni några märken till skall vara med så får ni fylla på, det finns många fler.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det finns massor av fler märken som jag tycker borde bli kvar rent ljud- och kvalitetsmässigt, men hur det är med det ekonomiska eller eventuella personer som kan ta vid hos dessa märken har jag ingen aning om? Som @Bebop skrev - svaren finns i framtiden!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Här kommer jag och slår ett litet slag för de unga och inte sällan innovativa nya tillverkarna...:)

 

Om vi börjar med hjulet som redan är uppfunnet så håller jag med om att traditionell rör- och transistorelektronik redan har förfinats i generationer där det finns lite utrymme för några större förbättringar eller nya aktörer som kan motivera sin existens. Samtidigt så är vi som sagt mitt uppe i ett omfattande generationsskifte där flera tillverkare har fått problem, och andra med all säkerhet kommer att gå samma väg när ledstjärnorna försvinner. En av de tillverkare som verkar ha klarat övergången bra är Wilson Audio där arvet har gått vidare ifrån far till son på ett till synes övertygande sätt.

 

Om vi däremot vänder blicken mot ny digitalteknik (streamers, DAC:ar, Klass D förstärkning, DSP etc.) så finns det ännu stor utvecklingspotential som jag ser det. En traditionalist och analog purist kan bli svårare att övertyga (där jag själv har en fot i dåtiden och den andra i framtiden), men det är ofrånkomligen så att det främst är inom dessa områden som utvecklingen kommer att ske framöver. Till detta kan vi addera livsstilsförändringar och nya generationer som kanske aldrig kommer att köpa stora, tunga och utrymmeskrävande lådor - oavsett hur väl de presterar.

Allt detta öppnar upp för nya aktörer som kan kombinera analog- och digitalteknik på ett bra sätt hos allt-i-ett enheter, aktiva högtalare osv. och producera produkter som en ny generation vill ha hemma.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

 

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

För de med väl utvecklat bollsinne, så har min tråd för närvarande behov av läsare som kan hålla några bollar i luften. Bollen är rund och vi byter ämne igen.

 

Jag har fortsatt lyssningsövningarna med stor noggrannhet några timmar i dag. Jag har lovat säljaren av Krell KCT besked till helgen. Så jag behöver bli klar över vad jag tycker. Lånade i dag öronen från en kompis också.

 

Min uppfattning är fortfarande liknande gårdagens upplevelse. KCT är jämfört med KRC-HR mer betonad i mellanregistret och en bit upp från det eller om man så vill mindre betonad i mellanbas och basen längst ner i botten. Samtidigt är KCT något mer kontrollerad i mellanbas och bas och och kanske i hela registret. Det attraktiva från KCT är friskheten och klarheten i ljudet.  Den är mer detaljerad i alla frekvenser också, den verkar mer upplöst. 

Perspektivet, 2D och 3D är bättre på KCT. Nu tycker jag till skillnad från många HiFi-entusiaster inte att detta är det viktigaste i återgivningen, men det är en parameter att värdera. 

Totalen i dessa skillnader är ganska hårfina även om det är tydligt. Ändå är det viktigt att välja det som går åt rätt håll. 

 

Just i dag känns det som att KCT får stanna. Det låter mycket bra. Värme finns det redan mycket av i mitt system och den ökade öppenheten, luften i ljudet och upplösningen är ett positivt tillskott och är en bättre balans än den mycket neutrala och gråare Krell evo 202 och den återgivningsmässigt tyngre varmare KCR-HR. I ett annat system med annan grundkaraktär kan valet blivit ett annat. Ett tunnare ljusare system i behov av kraft hade säkert valt KRC-HR och ett varmare och tungt system som behöver lugnas ner hade kanske mått bra av Krell EVO 202. 

 

 

KRC-HR är mer förlåtande mot inspelningen särskilt om det är en 80-talsinspelning eller annan inspelning med ilsken diskant. Lite av detta är också en skillnad mellan slutstegen. 400cx är ljusare uppåt än 350mc tycker jag. Det förstärker min tanke om att låta 400cx spela med 15-tummaren under 80hz och låta 350 mc köra resten. 

 

Totalen i dessa skillnader är ganska hårfina även om det är tydligt. 

 

 

Mina lånade öron behövde inte lång tid för att bekräfta min egen upplevelse av vad som skiljer produkterna åt. Det är bra att få lite råg i ryggen av någon anan med bra öron så att man inte fått något om bakfoten.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-16 at 17:46, Bebop said:

 

 

De ”gamla” Krellarna är fantastiska produkter som fortfarande håller referensklass. Bara att gratulera. Min vän i Belgien, som varit med i min rullbandstråd valde att helrenovera sina gamla Krell slutsteg hellre än att köpa nytt. Han gjorde det hos en tysk firma som erbjuder den servicen. Så kan man göra med kvalitetsprodukter. 
 

2F942C49-FBB3-446C-A8DA-7584484FC611.jpeg

 

Din kompis i Belgien verkar ha samma smak för vissa produkter som jag.  Jag kommer ihåg ditt reportage från honom. Speciellt rum såg det ut som. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...