Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

13 hours ago, Apexorca said:

Nu är det mesta gjort med elektronik, kontakter och nya kablar i maskinerna. Vi väntar på lite ny plåtar som dessvärre är försenade innan det blir bilder på de färdig mästerverken. Nya lager är det som monterats just nu. Elektronik och mekanik skall vara i toppskick. Hur de ter sig estetiskt kan jag bara tänka mig. VU-mätare kommer i ge dem en god funktion och ffa en coolare look.

Jättetrevligt projekt! :app:

Kan du berätta lite mer vad man gör med korten? Gör man några modifieringar på repro-kretsen förutom att montera nya komponenter?

Vad gör man med tonhuvuden och nätdel?

 

Borde inte detta vara en egen tråd? :tongue:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-08 at 06:36, calle_jr said:

Jättetrevligt projekt! :app:

Kan du berätta lite mer vad man gör med korten? Gör man några modifieringar på repro-kretsen förutom att montera nya komponenter?

Vad gör man med tonhuvuden och nätdel?

 

Tonhuvuden är relappade i Florida. 

 

Jag återkommer med mer teknisk info efterhand. 

 

On 2020-09-08 at 06:36, calle_jr said:

Borde inte detta vara en egen tråd? :tongue:

 

Ja, kanske det. Skall suga på den lite. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-08 at 06:36, calle_jr said:

Jättetrevligt projekt! :app:

Kan du berätta lite mer vad man gör med korten? Gör man några modifieringar på repro-kretsen förutom att montera nya komponenter?

Vad gör man med tonhuvuden och nätdel?


Nätdelen är givetvis recappad. 
Uppgraderade komponenter i både repro och rec. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-07 at 17:51, Apexorca said:

IMG_6043-2.jpg.1fa661c62f69082370e82ebf7c97d05e.jpg

 

Här är en bild på några Studer B67 som alla kommer att renoveras grundligt. Det är upplagt lite som på löpande band för att få flyt i renoveringen. Bilden är från ett tidigare skede.

 

Nu är det mesta gjort med elektronik, kontakter och nya kablar i maskinerna. Vi väntar på lite ny plåtar som dessvärre är försenade innan det blir bilder på de färdig mästerverken. Nya lager är det som monterats just nu. Elektronik och mekanik skall vara i toppskick. Hur de ter sig estetiskt kan jag bara tänka mig. VU-mätare kommer i ge dem en god funktion och ffa en coolare look.

 

När jag själv skruvar med mina bandare så används det ju många olika verktyg, men man blir ju jävligt nyfiken på vad ni använder osthyveln till???

Edited by secanbj
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Nätdelen är givetvis recappad. 
Uppgraderade komponenter i både repro och rec. 

Den börjar likna min:cool:. Nya lager, bytta komponenter på korten - i huvudsak elektrolyter, nya bromsband, byte av förtorkade elkablar, delvis nya interna signalkablar internt, rengöring, polering av tonhuvud, intrimning, smörjning... den är nästintill i nyskick. Det är de värda. Jag tror du blir mycket nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Tung som ett as, men inte lika tung som Gryphon.

 

_49U7427.jpg.5b6bdf824dd01402fde85e16af59eca5.jpg

 

 

_49U7434.jpg.cc61e07f6d018f3f223282d2742c01c6.jpg

 

Krell FPB 400cx är stereostegsversionen av min andra Krell 350mc. De är en nyare modellserie och uppskrämd till 400Watt i 8Ohm (är egentligen mer), 800Watt i 4 Ohm ovh 1600Watt i 2 Ohm. Det lär nog räcka. De är starkare på pappret än 350mc som dock är mer överdimensionerade i nätdelarna.  Har rengjort den efter att jag själv såg bilden på denna kladdiga och dammiga  pjäs.

350mc har specen 350watt i 8Ohm (är egentligen mer) och dubblar på liknande sätt som 400cx. 

Gryphon Antileon har 150Watt i 8Ohm.

 

_49U7430.jpg.bde86569987a4784bccd7c2ce6b3a259.jpg

 

Konkad på plats.

 

_49U7435.jpg.64fbcaf306d31a228cebf7d275fd688a.jpg

 

Jordar Nordost Q-Kore med Krell Cast-kopplingen.

 

_49U7436.jpg.4b0d91eb828d78a4f8a580c5ce673cf7.jpg

 

Krell FPB 400cx ser nätt ut jämfört med Gryphon Antileon. 400an är också 35kg lättare, bara 50kg på Krellen... en tunnis...

 

_49U7438.jpg.a7ae20ca73a7154a306c127266e1b5b5.jpg

 

 

_49U7439.jpg.df3a03558ffffcbe15a33d7400a17973.jpg

 

Vad snurrar här då? 

 

_49U7437.jpg.52fdc31a15e249c51049c8bf4607be00.jpg

 

 

Köpte nya Gregory Porter. Den är rosa. Hur kan man göra en Gregory Porter platta rosa??? Möjligen rosa med Lilli och Sussi, Anna Book eller något, men inte Gregory. Men vad gör man? Det är bra musik.

Värmde upp med Gregory och blundade för att inte bli distraherad, provade all möjlig annan musik, Jamiroquai, Stacy Kent, gammal jazz, Shostakovitch cello-concert mm. Om 400mc är lättare i vikten än Gryphon, så låter den i vart fall inte lättare. Har kört med Gryphon några veckor innan detta köp och den är mycket lik i ljudet egentligen, men har inte samma driv i mellanbasen och tappar lite kontroll när man spelar starkt. Ljudbilden faller ihop och det separerar inte instrument etc lika bra när drar på. Men på lägre volym och lite mer vardags mys-lyssning och lite till är den kanske något mer luftig och lyrisk. Det är riktigt jämt mellan dessa FPB 400cx och Gryphon Antileon i mitt system. Skillnaden blir bara påtaglig vid stark volym som liknar mer realistisk styrka och dynamik för instrument. Jag tycker 400cx (jämfört med 350mc) är lite sämre i diskanten. Inte lika utsträckt och organisk på vissa spår, men det är nyanser. Gryphon är magisk i de övre registren förutom när man spelar starkt, tjatigt. Jämförelsen är relativ för dessa 3 produkter och inte absolut. All 3 låter bra. Inga låter dåligt det är bara skillnaderna jag redovisar.

Varför gör jag detta?  Det handlar om nyfikenheten och ideen om att optimera och få ut det bästa ur mina högtalare och slå mina gamla gåshudsrekord i musiknjutning. 

Krell FPB 400cx är som de andra FPB produkterna, varm, mjuk, luftig, snabb och brutalt stark och kontrollerad. Kan inte direkt märka skillnad på transientsnabbhet och kontroll neråt i regionerna jämfört med 350mc. Den skillnad jag kan märka redan nu är nog mest uppåt i registren. Återkommer om detta när jag får mer kött på benen med tiden.

 

Jag tänker spela på bara 400cx ett tag för att se att allt funkar och för att lära känna ljudet. Sedan blir det till att fundera ut var den skall spela, vilka register på The Sf. Jag tar gärna hjälp med erfarenheter och funderingar. Jag tycker inte det är helt självklart hur det kommer låta bäst med Bi-amping med 350Mc och 400cx.

 

Mina första tankar kring detta går så här:

Många fina högtalarmärken och HiFi entusiaster inte minst på detta forum använder klass D i basområdet med framgång. Klass D funkar bäst nere i registren är min erfarenhet, men inte lika roligt längre upp i frekvenserna. Det ger mig en liten tanke om hur jag bäst skall fördela mina resurser. 400 är starkare än 350 men 350 tror jag är mer kontrollerad ffa uppåt i registren, ännu mer luftig, textur och transparens . Jag har 3 par Ht-terminaler bak på The Sf. Jag kan dela mina högtalare med 15´-basen under 80 Hz (Det kallar Sf Deep Low) och över 80Hz upp till mellanregistret (Low) och sedan är det samma HT-kontakt till mellan- och diskantregistret (Mid och Hi).

Då tror jag jag skall spela med 400cx till Deep Low och 350mc till Low, Mid och Hi? Kan det vara rätt tänkt? I alla fall som en arbetshypotes . Sedan får jag koppla runt, lyssna och se vad jag tycker.

Pga nyfikenheten på bi eller tri-amping efter vad jag läst på nätet om tex Aida och The Sf så blir grundide´n  att få ännu mer kontroll totalt sätt och ännu mer luft och separation. Tror inte dynamikrespons transienter etc kommer skilja så mycket. Det blir nog mer i microdynamik och finesser skulle jag tro. 

Det kanske inte blir bättre? Då vet jag i vart fall det för man vet ju inte innan man provat. 

 

Jag behöver hitta lite nya kablar också får att kunna koppla ihop det. Det kan ju ta lite tid att reda ut det också.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Krell FPB 400cx

Kan bara säga...GRATTIS!

2 hours ago, Apexorca said:

Då tror jag jag skall spela med 400cx till Deep Low och 350mc till Low, Mid och Hi?

Verkar absolut som en bra startpunkt!

Hmmm, undrar...om man sätter 400cx på både "deep low" och "low"...mycket information som ligger i "low"...

Link to comment
Share on other sites

hej apex

ni ska väl göra några mätningar innan/efter för att se om ni ska åstakomma nånting bättre? Många gånger behövs inga stora ingrepp för att göra en B67 i bra mekanisk/elektrisk skick och inom spec. Och för att göra min favorit bilanalogi, man byter inte motorn på 168.900 km bara för att man råkade ha en fabriksny liggades i källaren.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Amatören said:

Kan bara säga...GRATTIS!

Verkar absolut som en bra startpunkt!

Hmmm, undrar...om man sätter 400cx på både "deep low" och "low"...mycket information som ligger i "low"...

 

Tack!

Jo man skulle kunna köra 400cx till "deep low" och "low", Gissar att low är till 10tummarna. Alltså upp till mellanregistret.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tipo901C said:

hej apex

ni ska väl göra några mätningar innan/efter för att se om ni ska åstakomma nånting bättre? Många gånger behövs inga stora ingrepp för att göra en B67 i bra mekanisk/elektrisk skick och inom spec. Och för att göra min favorit bilanalogi, man byter inte motorn på 168.900 km bara för att man råkade ha en fabriksny liggades i källaren.

Hej tipo!

Jag håller med dig om att det ofta inte behövs så mycket för att få en gammal rullbandare i funktionelt skick. Få ordning på lager och recapping är nog det viktigaste. Men dessa B67or skall få nya ytskikt och se nya och fina ut dessutom. Man skall kunna få känslan av en ny maskin och inte en renoverad. Dessutom med lite HiFi-attribut som bättre internkablage och "fina" kontakter.

 

De skall bli mekaniskt funktionellt fullfjädrade och i mycket bra skick signalmässigt och prestandamässigt. Med bilanalogin skulle jag säga att detta blir maskiner som är som gamla sportbilar som kör Mille Maglia. Bilar som är monstersportbilar men i veteranklassen och de är renoverade till perfektion och uppgraderade på en del punkter. Dessa B67or får tex Vu- mätare som inte satt på dem innan. Det blir både snyggt och dessutom är det rätt bra att ha. 

Det finns inte många nyproducerade rullbandspelare. De flesta som används vad jag vet är gamla maskiner, så alternativet som finns för de flesta är att använda gamla maskiner och hålla dem i gott skick. Som jag förstår det är rullbandstekniken en mycket robust teknik och maskinerna är generellt kompromisslöst byggda och konstruerade från början. De kan alltså fortfarande prestera i yppersta klass om de hålls efter på rätt sätt. Även om de inte hålls efter på rätt sätt så låter de ofta riktigt bra ändå. Det har jag erfarenhet av från några av mina maskiner. Men visst blir de bättre om de racappas och trevligare att hantera om lager och annan mekanik är servad. Därför gör jag detta med min B67'a. Den sista jag har kvar. 

 

Att dessa B67or kommer kommer fungera och låta bättre än som de var innan renovering är det ingen tvekan om. Ffa kommer de inte behöva servas på ett bra tag. Mekaniken blir ju i nyskick. Elektroniken får bättra komponenter och bättre kablar och kontakter.

Man kan säkert mäta dessa effekter. 

Jag håller inte i mätningarna. Det finns ju specifikationer och instruktioner från Studer för B67'an om hur maskinerna skall mäta och fungera in i minsta detalj. Detta är ju grundbulten i renoveringen så klart. Precis de elektriska komponenter som fanns då när de utvecklades finns inte längre även om man hittar motsvarande specifikationer. Ofta är de våldsamt mycket bättre i dag. Kondensatorer är mycket mer hållbara numera tex.  Men allt detta och mycket mer vet jag att du vet @tipo901C

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, thli72 said:

snyggt jobb, kan vara svårt att göra borstad aluminium snyggt. . inte lätta "former" att putsa på det steget heller

 

Ja man får gno lite. Dessutom fastnar trådar/fibrer från trasan i det borstade aluminiumet så på slutet får man gnugga loss dessa för att se resultatet och sedan gno igen osv. Efter ett tag får man bestämma sig för att det är klart. Har man någon skada i eloxeringen blir det lite mindre iögonfallande om man målar svart där med en svart spritpenna. Jag har några mycket små sådana skador på 400cx som jag skall gör det på. Det är rätt svårt att bära och flytta dessa tunga steg från och till nya rack och i trånga utrymmen och det är lätt hänt att komma när något. Men de steg jag har från Krell är fina och rätt oskadda tycker jag.  

Link to comment
Share on other sites

hej apex

bättre än originalet existerar inte. Annorlunda kanske, inte ens. Om motorer på B67 har slitage inom spec då kommer den inte att mäta annorlunda innan/efter, samma gäller kondingar.

Kablar????

Om man vill förlänga frekvensgången uppåt och speciel neråt gäller andra puckar där, mycket dyra och kunskapskrävande dessutom. Inte vardagsmat precis, man måste till Paravicinis nivå.

Jacob Purches på "base 2 Music" har en Tim modifierat B77 som kan spela in 16Hz utan nåt färg på tonen, det är omöjligt för de flesta bandspelare med standart tonhuvud oavsett vad du gör i övrigt med den. Samma gäller frekvens uppåt.

Men om jag förstår rätt du vill fixa det æsthetiska mest. Det är en annan historia.

Om jag var på samma tankar, jag skulle behålla den som är i bästa original skick och jämföra sen både mätmässigt och akustiskmässigt med en renoverat. Då man har en mer konkret mål att se framåt, blev det bättre, sämre, annorlunda eller är samma som innan?

Och förstås min älskade bilanalogi, jag längtar efter den gamla motor på 63HP och original avgassystem från 70talet ist av den med 105 och ANSA sportavgassyetm som jag har nu.

Och jag har en bekant med en Lancia från 1923 som är helt orenoverat och i så fin skick som han kan tävla på MM.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Apexorca said:

 

Ok då! :D Tack för tipset. 

 

Tipset kommer direkt från Helmut Brinkmann för vård och otroligt snygg finish på aluminium, sen funkar det på alla andra material också, inklusive vovvens öronlappar @AlfaGTV :D

 

Jag har använt det i många år och tycker det är toppen. Inte på mineralglaset på din Balance dock, men alla metallytor.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Daniel said:

 

Tipset kommer direkt från Helmut Brinkmann för vård och otroligt snygg finish på aluminium, sen funkar det på alla andra material också, inklusive vovvens öronlappar @AlfaGTV :D

 

Jag har använt det i många år och tycker det är toppen. Inte på mineralglaset på din Balance dock, men alla metallytor.

 

Just det ja. Jag tror du tipsat om detta någon gång tidigare. Denna gång får jag försöka komma ihåg det. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Peo said:

Jag använder WD-40 till mina prylar.Universalsmörjmedel WD-40 401

 

Jag fick tipset i manualen till mitt Whest-RIAA.

image.png

 

Ja, WD-40 funkar också mycket bra! 

 

Och den här sprayen, som YG Acoustics rekommenderar.

 

 

Original-Bike-Spirits-Original-Spray-Cleaner-And-Polish.jpg

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...