Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

1 hour ago, Amatören said:

Ingen som har några åsikter?:o

 

Jag tror förändringarna är relativt små efter de första 100 timmarna eller så. Därmed designar man för inspelade komponenter. Men du tror/tycker att både komponenter och element förändras så pass märkbart att det behöver förändras efter 1000h, 2000h etc?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

:):D

 

Finns det?:39:

 

Precis rätt fråga tycker jag. Och ändå talas det mycket om det. Sätrkilt bland konstruktörer som talr om sina högtalare... och dessutom är de neutrala och återger ljudet som det var vid inspelningen. Mmmmm. Så är det ju. 😏

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Ingen som har några åsikter?:o

 

image.gif


Jo , men jag kan inte det tekniska på någon djup nivå , däremot hur det låter har jag koll på.
Ålderskrämpor på moderna komponenter dröjer väl rätt länge vad jag fått lära mig.  De håller numera mycket längre än tex på 80-talet.


Jag har svårt att förstå hur man kan kompensera ett fel med ett annat fel som tex rumskorrigering för undermålig akustik eller för den delen komponentkompensering. En redan negativt förvanskad signal lagas godtyckligt och förvanskas igen efter några grafer. 
Ett exempel. Du har en orginalbild i RAW. Du behandlar den okunnigt och gör om den till mycket mindre upplöst jpeg kopia. Du saknat hur den såg ut från början och försöker likt Dirac rätta till detta. Gissa om det blir lägre upplösning och andra problem???
Dessa ljudförbättrar-produkter har ju också komponenter (ofta mycket billiga) som gör mycket med signalen (oftast negativt) och spottar ut signalen i det svindyra hifisystemet igen. Snacka om flaskhals. 

Jag fattar att de ger viss positiv effekt på tex hembio och Mid-Fi men på High-End som de flesta i denna diskussion rör sig i passar det enligt mitt tycke inte in alls. Bättre att lösa problemen kausalt.  (Där problemen startar, tex dåliga komponenter byts, dålig akustik fixas till bra).
Jag har hört några demonstrationer i München på detta när det varit tydligt bättre utan signal-och  Digitala frekvens-korrigeringar, bla med Wilson-Benech.

 


 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Apexorca said:

Ålderskrämpor på moderna komponenter dröjer väl rätt länge vad jag fått lära mig.

Jag också. Pratade med Dynaudio om bl a upphängningarna av högtalarelement som de menar håller betydligt längre än förr, flera 10-tals år tack vare silikoninblandning i gummit. Akilleshälen är väl kondensatorer som riskerar torka ut, men även där inbillar jag mig att det hänt saker. Mina egna prylar är ca 10 år och jag kan tänka mig att en renovering kan vara befogad inom ca 5-6 år. I vart fall en check. Min kompis i Belgien skickade sina Krell-värstingar för komponentbyte av kritiska komponenter efter  just 10 år vare sig det behövdes eller inte.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Jag fattar att de ger viss positiv effekt på tex hembio och Mid-Fi men på High-End som de flesta i denna diskussion rör sig i passar det enligt mitt tycke inte in alls.

 

Att bygga en hembio utan dsp är ju mer eller mindre omöjligt då mängden kanaler, avstånd och nivåer måste anpassas.

Men oavsett vilket så bygger man en riktigt seriös hembio så börjar man med akustiken tex som i denna https://procella.audio/procella-star-wars-cinema-bio-royal-iii/ där har jag för mig de finns 4 ton akustikmaterial :) 

Link to comment
Share on other sites

Just akustiken kan jag ibland bli lite konfunderad över att så pass få ändå intresserar sig för att få ordning på. Många av oss har prylar för 6-siffriga belopp och köper till tweeks, typ fötter för tusentals kronor, ofta betydligt mer än vad en förbättring av rumsakustiken kostar.

 

Jag kan förstå att det kan finnas motstånd mot att klä in väggar och tak med diffusorer, dämpmaterial och basfällor. Men samtidigt är det en myt att man måste göra så för att få till det utom i de värsta fallen. Om man besöker t ex @calm så har han gjort en hel del och det märks knappt när man tittar sig omkring i rummet. Han har också en del prylar på hjul som han drar fram vid extra kritisk lyssning och kör undan vid andra tillfälle. @Apexorca har också löst det elegant med en taklösning som inte syns. Det finns också grader i "helvetet". Man behöver inte gå hela vägen till ett level 3-rum. Det går ju stanna vid level 1 eller 2. @calle_jr har gjort en elegant lösning med att bygga en basfälla som en bakre del av skivhyllan. Det syns inte alls. Sedan har han också gjort en smakfull installation av diffusorer på väl valda ställen som smälter in fint i rummet. Inget är gjort slumpmässigt utan baseras på uppmätning av känsliga parametrar. Så har även jag gjort. Jag har tagit åtgärdsprogrammet lite längre men det beror också på de stora problem jag hade initialt. Jag påstår att ingen annan pryl jag gjort eller köpt har haft så stor inverkan som just akustikfixen hos mig.

 

Ett första steg är ändå att få till en mätning och se om och vilka problem som finns och därefter reda ut vad man kan göra och vilka steg som finns att välja på utan påverka rummets utseende utifrån sina estetiska mål. Det kostar ca ett par, tre tusenlappar och kan ge betydligt mer än både elektronik- eller högtalarbyte eller kablar och fötter. Själva åtgärderna kostar dessutom betydligt mindre än det vi normalt köper på oss till våra anläggningar.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Mina egna prylar är ca 10 år och jag kan tänka mig att en renovering kan vara befogad inom ca 5-6 år. I vart fall en check.

En check skulle jag säga. 

Det spelar stor roll på vilket sätt och hur en komponent används också. Alltså hur kretsen är konstruerad.

Jag bytte samtliga passiva komponenter utom transformatorer i ett slutsteg efter 15 år och det blev som natt och dag. Jag minns att det lät bra ända tills det degraderades ganska snabbt på slutet, så det vanliga är nog att man hör när det är dags.

 

Jag brukar passa på och kolla om det finns nån lämplig uppgradering samtidigt. Då blir det ju lite kul också.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Om man är riktigt kunnig på akustik och högtalare, så kommer man antagligen längst med en egen konstruktion, aktiv delning och där drivers integrerar med rummet. Man behöver inte ta hänsyn till någon annan än sig själv, sitt eget rum och förutsättningar.

 

Där håller jag helt med @Double A.

Men det är få i landet som är det, och det kräver också att man har viljan. Jag har hört fler system som inte är speciellt bra än som är bra. Men ett par av dem bland det bästa jag hört.

Dessutom är det ju en riktig hobby när man inte bara tar upp plånboken.

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calle_jr said:

Jag brukar passa på och kolla om det finns nån lämplig uppgradering samtidigt.

Det är faktiskt så jag har gjort. Högtalarna har varit hos Dynaudio och vänt efter översyn, intrimning och byte av diskanter (produktionsfel i en tillverksningsserie av diskanterna) som de åtgärdade utan kostnad. En lastbil hämtade högtalarna och det returnerades efter 14 dagar nytrimmade som nya. 

 

Mina slutsteg skickades till VTL för 5 år sedan och uppgraderades från MB185 mkII till MB450 mkIII och min CD/DAC uppdaterades för ca 6 år sedan från Aesthetix Romulus Standard till Signature med helt nya kondenstatorer, ny DPS och förfining av nätdel. På min göra-lista är att uppgradera den till senaste Eclipse-version. Försteget är äldst och även där finns en uppgradering till mkII där man byter kondingar till stealth-typ plus helt ny nätdel med helt separata per kanal och lite andra förfiningar. Men det bär mig lite emot än så länge då jag fortfarande tycker den låter bra. Det är inte heller helt gratis... men betydligt billigare än att skaffa helt nya. Just nu är det inte läge att skicka något till USA där de flesta transporter nu går på sjön och riskerar bli fast i terminaler. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Jag fattar att de ger viss positiv effekt på tex hembio och Mid-Fi men på High-End 

Apexorca, eller är det Apex orca (dödlig späckhuggare)?:clown:

Jag respekterar men delar inte alla dina åsikter.

DSPer består av en h-e massa elektroniska komponenter, liksom alla(?) andra apparater i kedjan före högtalaren. Dessa, liksom alla digitala apparater, innehåller även en h-e massa mjukvara, så även dina High-End apparater, som ska lira ihop så slutresultatet blir ett brett leende hos innehavaren (lyssnaren).

Om vi går till bilvärlden och ser var den mesta utvecklingen skett, så är det med digitalt styrda insprutningssystem och övervakning av förbränning m.m. Resultatet har blivit betydligt mer bränsleekonomiska, renare motorer och transmissionssystem. Sätter man sen turbo på härligheten...:D

(Ferrari var länge en motståndare till tubomatning med motivationen att gasresponsen blev sämre, men lanserade snart en turboförsedd motor med motiveringen att man hade löst problemet med fördröjningen vid gaspådrag. Vad hade man gjort? Jo, satt en elmotor som drivning av turbon istället för avgaser! Enkelt och effektivt! Idag tror jag många prestandatillverkare kör med en kombination av bägge sätten.)

Ovan svammel, menar jag, kan direkt översättas till HiFi-världen!

 

Men Apexorca, din ovan mening väcker, i alla fall hos mig, frågan: Vad är Mid-Fi resp. High-End? 

Jag läser i alla fall in: Dyrare prylar=mer High-End (vad nu detta är)!

Jag, som gammal konstruktör, kan många gånger beundra design, hantverk, maskinbearbetning och slutlig finish hos en produkt! Detta berättigar många gånger ett högt pris men säger inget om kvalitén på innehållet.

(För länge sedan läste jag i en Teknikens Värld om en välrenommerad biltestare som fick frågan:

- Om du skulle köra mellan Malmö till Stockholm och får välja mellan en Ferrai,  Lamborghini, Lotus eller en Porsche, Vilken skulle du ta?

- Porschen! Då skulle jag vara säker på att komma dit!)

 

1 hour ago, calle_jr said:

Dessutom är det ju en riktig hobby när man inte bara tar upp plånboken.

Detta skriver jag under på!

 

12 hours ago, Bebop said:

Pratade med Dynaudio om bl a upphängningarna av högtalarelement som de menar håller betydligt längre än förr, flera 10-tals år tack vare silikoninblandning i gummit.

Inte alla element har upphängningar av gummi!

Det jag menar är att självklart är det elementen i en högtalare som åldras fortast. Mekaniska komponenter har den egenskapen, de slits när de används!

Edited by Amatören
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Apexorca said:

@Amatören 

När jag snackar om High-End pratar jag bara om hög prestanda. Pris och villka märken/prylar är oviktiga. Jag har hört High-End ljud i alla prisklasser, men fler bra system finns bland de dyrare.

 

Angående vad High-End är för mig. Det är ju personligt och jag gör ett försök att förklara.

För det första handlar det om en hög nivå på återgivningen av musik. Jag lägger personligen inga värderingar i prislappen. Jag är uppriktigt inte intresserad av vad saker kostar. Bara hur de låter. Eller njae, kanske inte 100% sant... kanske att en visst estetisk nivå behövs eftersom jag gillar om de designmässigt kittlar mig lite också när jag väljer prylar hem till mig.

Men alltså, High-End i stort kommer att handla om den nivå jag upplever återgivningen av musik. Den högsta nivån.

Jag skall ta ett exempel som jag upplevde hos en kompis. Han har jobbat mycket seriöst i några år nu och byggt upp en toppenbra anläggning. Verity Sarastro II, Massa fina Nordost kablar, en Brinkmann Oasis med mycket bra arm och puppa samt nätdelen RöNt, Mark Levinsons förstärkeri. Kort sagt, produkter med potential att spela musik i nivå med så bra det går att få till över huvud taget. Men det är inte att bara ställa in prylarna. Visst låter det bra, men lika visst finns en nivå till för detta system som är såååå mycket bättre. Det spelar inte i High-End nivå. Jag blir inte fullt berörd av musiken och saker sticker ut och annat finns inte med. Man kan inte fullt ut ta sig in i musiken. Ändå hör man vad som vilar djupt inne detta system, men det kommer ut. Att föreslå min kompis att byta prylar är helt fel. Men att trimma utifrån vad som finns kan nå till toppen. 

Så, akustiken fixades, nytt rack och ställa prylarna rätt, ffa skivspelaren. Noggrann högtalarplacering efter att han krypit omkring i månader och flyttat några cm hit och dit. EN NY TONARMSKABEL Nordost Valhalla 2. Jösses vilken bra kabel detta är. 

Jag kommer åter dit. Haksläpp ner till golvet. Det är samma system men ändå inte. Allt sitter på plats. från djupaste bas, fysiken i attacken i mellanbasen får en att tappa andan, mellanregistret fångar röster och instrument magiskt, diskanten är mjuk skir och lämnar inte mycket kvar att önska. Musiken är naturligt frisk, medryckande,  trovärdig och man glömmer tid och rum. Det är bara musiken själv som kommer fram och jag tänker inte en sekund på att det är en anläggning mellan musiken och min hjärna. 

Innan var det bara en jäkla bra stereo men nu spelar det musik. Detta är High-End för mig. På riktigt. Jag har ingen aning om prislappen på systemet och det bryr jag mig heller inte om. Musiken bryr jag mig om.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-04 at 07:17, octavia rs said:

 

Att bygga en hembio utan dsp är ju mer eller mindre omöjligt då mängden kanaler, avstånd och nivåer måste anpassas.

Men oavsett vilket så bygger man en riktigt seriös hembio så börjar man med akustiken tex som i denna https://procella.audio/procella-star-wars-cinema-bio-royal-iii/ där har jag för mig de finns 4 ton akustikmaterial :) 

 

Det där är ett helt galet snyggt bygge. . .kan tycka att det är lite intressant att nästan alla fina hembios har stort focus på rummet och akustiken. . .nått man ganska sällan ser i riktigt dyra 2-kanals system

Link to comment
Share on other sites

Apropå Mid-Fi och Hi-End, kommer ni ihåg skandalen:

605584860_Lexicon-Oppo.thumb.JPG.0621c342f6850497fd864f532e6d5bb5.JPG

 

Här kan man verkligen tala om att höljet kostar! Från $500 till $3500! Snacka om att maskinbearbetad aluminiumplattor är dyrt! Plus att den blev THX-certifierad samtidigt :D

Undrar hur många fler som gör likadant? :39:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Apropå Mid-Fi och Hi-End, kommer ni ihåg skandalen:

605584860_Lexicon-Oppo.thumb.JPG.0621c342f6850497fd864f532e6d5bb5.JPG

 

Här kan man verkligen tala om att höljet kostar! Från $500 till $3500! Snacka om att maskinbearbetad aluminiumplattor är dyrt! Plus att den blev THX-certifierad samtidigt :D

Undrar hur många fler som gör likadant? :39:

 

Ja absolut. För mig blev han det bli några Oppo spelare innan märket försvann. Köpte nya hembioprylar i vintras eftersom mina gamla inte klarade av den nya tekniken. Letade efter en modern 4K-Oppo, men det fick inte at köpa. Synd tycker jag. 

Att Oppos spelare rätt igenom var mycket bra prylar vet tex MSB som använde sig av vissa Oppo-delar i sina drivverk. Klockent och driftsäkert.

 

2 hours ago, Amatören said:

 

Undrar hur många fler som gör likadant? :39:

 

Det är en bra fråga men eftersom fallet-Oppo är så vida känt tror jag liknande situationer blir slarvsylta redan inna det hinner bli en skandal. Annars är det också skandal. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-02 at 17:43, Double A said:

Här är en rätt bra förklarande video om det här med att få högtalaren att spela fasriktigt. Visst, det är en reklamfilm men det är principen jag vill förmedla:)

 

 

Jag tycker att den här förklaringen från @Double A var mycket bra! Inte för att jag vill manipulera min musiksignal digitalt. Men som filosofi betraktat. Vill man att musiken vid inspelningen ska återges korrekt och så nära detta inspelade ögonblick som möjligt? Eller vill man ha en vacker färgning som passar ens person och musiksmak?

 

Om man kunde bygga högtalare och elektronik som spelar rätt frekvens i rätt tid och sålunda återger det inspelade instrumentet korrekt skulle man inte vilja det? Alltså utan att manipulera eller förstöra signalen på något annat sätt.

 

Eller vill man hellre söka efter en återgivning som ger njutning men som till exempel är plus 6-12db runt 35Hz, med efterföljande problem i högre register i form av den klassiska pisksnärtskurvan? Jag menar inte att en sådan återgivning inte kan vara eftersträvansvärd, men är det High Fidelity? Eller är det High End? 

 

Och var är det som gör att många direkt uppfattar en digitalt korrigerad signal som livlös och tråkig jämfört med en mer puristiskt behandlad signal? För jag går inte med på att det skulle vara tråkigt och själlöst att lyssna på en signal som är korrekt i tid och frekvens i förhållande till inspelningen. All musik man hör live är ju långt ifrån trist och livlös, snarare tvärtom.

 

En annan fundering jag har är hur detta påverkar vårt val av musik. Jag har en idé om att ett system som inte är så korrekt är mer känsligt för musikval och inspelningar. Man väljer, medvetet och omedvetet de inspelningar som förstärker systemets styrkor, och undviker de som inte gör det. Jag har märkt det på mig själv genom åren. Om en förändring i mitt system gör att jag undviker skivor som jag egentligen älskar, är jag inne på fel spår. Men om jag plötsligt får en "bredare" musiksmak, och njuter av fler skivor i samlingen är jag inne på rätt spår. Därför är jag ofta väldigt försiktig med att ge kunder eller vänner givna rekommendationer. Jag gillar att prata och resonera mig fram till en lösning genom att lyssna på olika sorters musik. Man lär sig mycket bara genom att betrakta och lyssna på någon som lyssnar. 

 

Det här är inte menat som  ett "rätt eller fel" inlägg utan mer mina egna filosofiska funderingar. Är det High Fidelity eller något annat syfte som driver? I sådana fall vad? Det kanske är mer att likna vid mat och dryck. Ren njutning, något som är högst personligt. Det är väl därför man ofta får helt olika beskrivningar från olika människor som satt i samma rum i tex München vid samma tillfälle. Någon gillar den feta mellanbasen, någon annan ogillar att den feta mellanbasen förstör återgivningen i högre register osv. 

 

Jag tror att en mer korrekt återgivning gör mitt lyssnade roligare, bredare och mer givande. Ju rakare jag har fått frekvenskurvan desto bättre utifrån ett långsiktigt lyssande. Men alltid utan manipulation, jag pratar om en helt analog signalväg från signalkällan och framåt. 

 

Som sagt, lite funderingar. Om 5 år kanske jag tänker annorlunda igen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Klart vettiga funderingar Daniel. 

Jag håller med dig om att det här inte har med rätt eller fel att göra, precis som du säger har vi alla olika smak vad det gäller musik (och mycket annat). Men det verkar som att för att kunna kalla sig riktig Audiofil måste man avsky digital signalbehandling efter källan, det är lite som 2020 års variant av dom gamla tonkontrollerna! Tonkontroller var/är inget man skulle ha på sitt försteg, då är det ju bättre att "tämja" återgivningen genom att byta kablar mm i ett halvår innan man blir nöjd ;)

 

Vi mäniskor gillar att stoppa in allt vi tar till oss i olika fack, har vi haft två fel på bilen så säger vi, -Aldrig mer en xxxxxx, har vi fått halv varm mat på en resturang en gång så tycker vi, -Dit går jag inte mer!  

Och det samma med hifi, har vi lyssnat på något som vi inte tyckte lät bra så är det ju lätt tycka att, -Nä, det där märket ska jag inte köpa vid nästa uppgradering. 

Och lika dant tror jag det kan vara med Dsp i signalkedjan, har vi hört någon sådan burk som antingen var för simpel till resten av systemet, eller fel tillämpad är väll risken stor att vi stoppar den tekniken i facket för sådant vi inte tycker om?

 

Vi är så snabba på att döma ut sådant som vi inte förstår eller kan ta till oss, se bara på diskussionen för eller emot kablarnas betydelse i ett hifi system.....

Som sakt, jag jag inte mer rätt eller fel än någon annan här, och alla har rätt till sin uppfattning, och det är väll underbart! 

 

Sedan tycker jag diskussionen blir märklig när någon tycker att "man ska inte korrigera ett fel med ett annat fel" !?

Har jag uppfattat det hela rätt så här: Om jag har en frekvensavvikelse jag inte gillar i mitt rum (ett fel, alltså) så är det fel att justera den frekvensen digitalt så återgivningen blir bättre (med ett annat fel)? Men att "mjuka upp diskanten" med en ny kabel är helt ok? 

 

Jag förstår att man inte vill stoppa in en digital burk i sin  hel analoga avspelningskedja, men hur många spelar vinyl utan riaa steg? Det är ju oftast en analog burk, men dock en frekvenskorigerare av rang :), men det är det ingen som förfasas över. I och för sig hade det väll i ärlighetens namn inte varit så kul att lyssna på vinyl utan riaa steget...

 

Nä, ut i hängmattan igen :) 

Kram på er, och va rädda om varan. 

Link to comment
Share on other sites

När jag läser om inläggen i denna tråd så gör jag en liten reflektion om att "färga" ljudet:

Alla komponenter i kedjan har en påverkan, filtereffekt, av ljudåtergivningen. Alltifrån vinylspelare, CD, Bluray, bandare, mediaströmmare, RIAA, DAC, försteg, slutsteg, aktiva/passiva filter, elementval, lådans utformning, uppställning, fötter, sladdar (kablar) och rummet. Vidare har vi transistor- eller rörbyggda eller en kombination av dessa, klass A, A/B, D slutsteg med olika drivning o.s.v. "Alla" i detta forum är tämligen överens om att byter man ut en eller flera av dessa komponenter till andra så påverkas ljudet (Varför byta annars?)!

Då har jag en stilla undran, hur är det möjligt att införandet av en kraftfull DSP i kedjan är att betrakta som att nedgradera till Mid-Fi då denna manick kan göra, som Daniel säger:

1 hour ago, Daniel said:

Och var är det som gör att många direkt uppfattar en digitalt korrigerad signal som livlös och tråkig jämfört med en mer puristiskt behandlad signal? För jag går inte med på att det skulle vara tråkigt och själlöst att lyssna på en signal som är korrekt i tid och frekvens i förhållande till inspelningen. All musik man hör live är ju långt ifrån trist och livlös, snarare tvärtom.

 

En annan fundering jag har är hur detta påverkar vårt val av musik. Jag har en idé om att ett system som inte är så korrekt är mer känsligt för musikval och inspelningar. Man väljer, medvetet och omedvetet de inspelningar som förstärker systemets styrkor, och undviker de som inte gör det. Jag har märkt det på mig själv genom åren. Om en förändring i mitt system gör att jag undviker skivor som jag egentligen älskar, är jag inne på fel spår. Men om jag plötsligt får en "bredare" musiksmak, och njuter av fler skivor i samlingen är jag inne på rätt spår. Därför är jag ofta väldigt försiktig med att ge kunder eller vänner givna rekommendationer. Jag gillar att prata och resonera mig fram till en lösning genom att lyssna på olika sorters musik. Man lär sig mycket bara genom att betrakta och lyssna på någon som lyssnar. 

 

Nä, de som inte tror en bra DSP, trollerilåda, kan göra underverk, pricken över i, höja anläggningen i njutning, har aldrig lyssnat på en korrekt justerad frekvens- och fasgång! 3-dimensionalitet och "släpp" är något enastående!

OBS! Mina erfarenheter, uppfattning och tankar! 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Double A said:

Klart vettiga funderingar Daniel. 

Jag håller med dig om att det här inte har med rätt eller fel att göra, precis som du säger har vi alla olika smak vad det gäller musik (och mycket annat). Men det verkar som att för att kunna kalla sig riktig Audiofil måste man avsky digital signalbehandling efter källan, det är lite som 2020 års variant av dom gamla tonkontrollerna! Tonkontroller var/är inget man skulle ha på sitt försteg, då är det ju bättre att "tämja" återgivningen genom att byta kablar mm i ett halvår innan man blir nöjd ;)

 

Ja, för att få Audiofilborgarmärket måste man avskriva sig vissa saker. Tonkontroller och digital signalbehandling.  :cool:

 

Nej, jag har bara inte hört något bra. Men jag är helt för det om jag skulle tycka om det. Det är så otroligt känsligt det där med musikåtergivning. Provade olika fötter under mina slutsteg för ett tag sedan. Med en sort var det musik, flöde, släpp och härligheter, med en anan konstruktion ville jag hellre gå och borsta potatis, eller måla fönsterkarmar. Och det är sällan ett bra tecken. ;)

 

Men jag tror mig veta att korrekt är bättre än inte korrekt. I mitt musikliv vill säga. 

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte ge mig in i det tekniska snacket men jag tycker att alla har sin poäng och det med mina erfarenheter.

 

Jag eller rättare sagt @Audionet har tyglat återgivningen i stugan med den DSP som finns i Roon med en "convolution-file”, fråga mig inte hur det fungerar:blush: men jag tycker att det blev mycket bättre.

Hemma har jag numera ett försteg med tonkontroller, men låter signalen gå rakt igenom idag, får testa dessa när allt är inspelat, så inga intryck än.

 

/byZan

 

   

Edited by byZan
ord tillagt, samt stavning
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, byZan said:

Jag eller rättare sagt @Audionet har tyglat återgivningen i stugan med den DSP som finns i Roon med en "conclusion-file”, fråga mig inte hur det fungerar:blush: men jag tycker att det blev mycket bättre.

 

Det finns lite beskrivet hos Roon hur man lägger in en convolution fil som man skapat i ett mätprogram tex. REW.

 

https://kb.roonlabs.com/DSP_Engine:_Convolution

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Ja, för att få Audiofilborgarmärket måste man avskriva sig vissa saker. Tonkontroller och digital signalbehandling.  :cool:

Hehe, finns det verkligen plats för humor i ett så allvarligt forum som Euphonia?:D

Det här med HiFi, det är allvarliga saker! Förolämpa min fru, våldta min dotter, sno min bil...men rör inte min stereo, då blir jag :angry::smash::sign_prohibition:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det handlar om olika ingångar till hifi.

 

Det finns konservativa tjurskallar som jag som är fullkomligt ointresserad av "trollerilådor" och som försöker ta bort så mycket som möjligt ur kedjan  i ett försök att få ett så genuint ljud som möjligt. Den här typen hemfaller lätt till att grotta ner sig i legeringar, strömförsörjning, monokristallint koppar, vibrationsdämpning, känsliga högtalare, minimalistiska förstärkare, baffelhögtalare, analogljud osv. Jag är helt enkelt mer intresserad av de grundläggande sakerna inom hifi.

 

Sedan har vi tekniknördarna som är mer praktiskt lagda och säljer sin audiofila själ till komplicerade-krets-djävulen bara för att få ett ljudmässigt resultat på så ett enkelt sätt som möjligt. Resultatet är det enda som räknas, vägen dit går över vilket ideologiskt härad som helst. Och det finns mycket nytänkande med detta "tvärvetenskapliga" synsätt som har med interaktion mellan olika komponenter att göra. Devialet t.ex. Men jag är inte dragen till detta.

 

Det är inte så konstigt att det finns olika ingångar, vi har troligen helt olika förväntningar på våra anläggningar. Använder dom till olika saker. Och de olika approacherna innebär en utveckling på olika plan.

 

Men sorry, jag tror inte en extra låda i signalvägen skulle tillföra något jag vill ha.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Daniel said:

 

 

En annan fundering jag har är hur detta påverkar vårt val av musik. Jag har en idé om att ett system som inte är så korrekt är mer känsligt för musikval och inspelningar. Man väljer, medvetet och omedvetet de inspelningar som förstärker systemets styrkor, och undviker de som inte gör det. Jag har märkt det på mig själv genom åren. Om en förändring i mitt system gör att jag undviker skivor som jag egentligen älskar, är jag inne på fel spår. Men om jag plötsligt får en "bredare" musiksmak, och njuter av fler skivor i samlingen är jag inne på rätt spår. Därför är jag ofta väldigt försiktig med att ge kunder eller vänner givna rekommendationer. Jag gillar att prata och resonera mig fram till en lösning genom att lyssna på olika sorters musik. Man lär sig mycket bara genom att betrakta och lyssna på någon som lyssnar. 

 

Som sagt, lite funderingar. Om 5 år kanske jag tänker annorlunda igen. 


Bra Daniel! 

 

Tänker mycket lika om det du skriver. Jag lyssnar nästan på all sorts musik och uppskattar olika genrer. Det har varit en lysande stjärna för allt jag testat och valt. Jag vill inte ha ett system som dödar bra musik även om inspelningen inte är perfekt. Allt skall låta bra. Det är inte någon lätt uppgift att få ihop. Men om man har en tydlig plan vart man vill med ljudet när man väljer prylar och kritiskt granskar allt man testar så att de tar mig närmare målet och inte i sidled eller bakåt, då blir det bra, till slut.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Daniel said:

Ja, för att få Audiofilborgarmärket måste man avskriva sig vissa saker.

Precis så är det...:thumbsup:

 

Skämt åsido så finns det säkert mycket "sidoprylar" som är bra därute, framför allt om det görs med finess. Själv är jag skadad av alla de avarter jag har sett och hört. Det har kommit massor av digitala finesser som jag tycker har förstört mer än vad det har tillfört. Inte minst vid inspelning av musik, mixning och mastring.  Samtidigt har det gett många möjligheter att skapa konstnärliga uttryck som tidigare var omöjliga, men det är få som bemästrar det. Det har också tillfört mycket hjälp för konstruktion. Men jag är konsument och känner inte för att dra in en massa korrigeringskretsar. 

 

Jag läste en artikel i maj- eller juninumret av HiFi News där man nu försöker förbättra akustiken i Royal Albert Hall med hjälp av DSP och en mängd högtalare runt om i salen. En tanke med det är att det skall låta lika bra oavsett var man sitter. Det är de som är för det, andra är emot. Under försöken har det bl a nämnts att det blir lika bra för alla men inte så bra som den bästa platsen i gamla sweet-spoten. Andra är oroliga för att biljettpriserna kommer att gå upp på platser där det tidigare låtit sämre osv. En grupp tycker man skall lösa det med klassiska lösningar vilket Albert Hall säger blir för dyrt.

 

Jag tycker det känns fel att göra Royal Albert Hall till en stereoanläggning s a s. Man riskerar att tappa lite av hallens skäl, tycker jag. Jag ser mitt eget lyssningsrum som en form av konsertarena med de brister och fördelar som detta ger. Jag har inte blivit övertygad om att detta går att ersätta med DSP. för varje lyssningsposition i mitt rum. Jag vill kunna sitta på flera platser och uppleva musiken bra på olika platser liksom för mina gäster. De DSP-lösningar jag har sett fokuserar mer på en lyssningsposition, men det kanske har ändrats.

 

Det lockar mig helt enkelt inte... jag går inte igång på det. Jag tror mer på att fixa lokalen akustiskt och sedan hitta utrustning som spelar bra i rummet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...