Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Spännande och intressant läsning må jag säga!:)

Jag har ju bara använt mig av aktiv drivning till basen i tre olika modeller under ett par års tid, och det har verkligen gett mig mersmak att prova på helaktivt drift. Dom flesta filterkonstruktioner, aktiva som passiva, analoga som digitala lägger till olika mycket fasfel till signalen, och dom som testat att "rätat upp" fasgången (digitalt) menar att där ligger en jätte vinst!

Så detta måste givetvis testas:))

 

Så jag vill mena på att: (högst personlig reflektion)

1. Helt aktiv drivning är att föredra. 

2. Välj förstärkare / märke / modell efter egna preferenser. (Just nu spelar jag med 2 x 22 watt set klass A rör till toppen, från 250Hz och    2 x 1200 watt klass D med Dsp  till basen) 

3. Se till  att det digitala delningsfiltret kan hantera faskorigering också. 

 

Jag är inte där än, har några kundprojekt att slutföra först, samt att jag väntar på att en ny produkt skall komma ut på marknaden, men de här viruset ställer till det en del. Men utvärdering kommer :)

 

Ang. att byta ut dom passiva filtren i The SF till aktiva, jag kan förstå eran skepsis och med "stativaren" på baksidan är det säkert en del att tänka på, men att element/filter skulle vara av mer gudomlig karaktär än i någon annan konstruktion ser jag som osannolikt. Antingen är jag ovanligt naiv och korkad, eller så har SF lyckats till 100% med sin markadsförning ;)

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Double A said:

Se till  att det digitala delningsfiltret kan hantera faskorigering också

Med en DSP så finns nästan alltid möjligheten att fas-/tid-/delay-kompensera de enskilda registren i förhållande till varandra.

 

42 minutes ago, Double A said:

Antingen är jag ovanligt naiv och korkad,

Då får du lägga till mig på listan...:D

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Amatören said:

Med en DSP så finns nästan alltid möjligheten att fas-/tid-/delay-kompensera de enskilda registren i förhållande till varandra.

 

Då får du lägga till mig på listan...:D

 

Nja... Nästan alltid är väll att ta i? Jag tänker på Fir eller 

LIR (linear phase) filter, och dom växer (mig vetligt ) inte på träd precis :)  

Link to comment
Share on other sites

 

:)

Sonus faber är en världsledande tillverkare som under 40 års tid specialiserat sig på högtalare inom highend-segmentet.

Och The Sf är deras statement.

Även om nu Apexorca skulle få världens snilleblixt och springa om all forskning och utveckling worldwide som en gepard, så är det ändå hål i huvet att ge sig på en högtalare som the Sf. Varför skulle han då köpa dem till att börja med?

 

Att skaffa dem till att börja med kan man ha invändningar mot, och att man har andra konstruktionsfilosofier säger jag inget om. Mångfald är av godo. Men att rekommendera ombyggnad av en konstruktion som denna tycker jag är helt fel.

 

 

4 hours ago, Double A said:

Antingen är jag ovanligt naiv och korkad, eller så har SF lyckats till 100% med sin markadsförning

Nejdå.

Men jag har varit i deras fabrik och i deras labb, och jag har läst en del av Umberto Nicolaos artiklar. Så jag vet vad de gör med tex drivers för specifika ändamål, kabinett och filter. Det är inte standardelement. Paolo Tesson har direktnummer till Scan-Speaks fabrik och får ett par prototyper efter egna specar inom 48 h.

Det kan man tycka vad man vill om, men då ska man ju inte skaffa högtalarna till att börja med.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Och The Sf är deras statement.

Detta betvivlar jag inte en sekund!

Vilket hantverk, imponerande! Tjocka gavlar gjutna i aluminiumlegering och CNC frästa! Fantastiska kabinett med en finish som är i Ferrariklass!

Hur de låter kan jag inte uttala mig om, då jag inte har lyssnat till dem.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Men att rekommendera ombyggnad av en konstruktion som denna tycker jag är helt fel.

Vem har rekommenderat?

Om jag fattat Apexorca rätt, så hade han vissa funderingar på att bi-ampa och ville ha lite input på olika idéer...eller?

 

Calle jr, om du läser mitt inlägg #5778 så skriver jag bl.a:

"Om du (förståeligt nog) inte vill göra ingrepp i dina SF så kan jag bygga nya högtalare till dig! Tyvärr kan jag inte erbjuda samma finish som dina SF, men däremot en ljudmässigt lika eller bättre produkt med full flexibilitet i alla inställningar för ditt rum och lyssningsplats. Om du har mycket luft bakåt så kunde man kanske satsa på öppna bafflar...:39:"

 

T.o.m. en dåre som jag skulle tänka mig väldigt noga för innan/om jag hade gett mig på ombyggnad som dessa (The Sf Statement) dyrgripar! Men att prova bi-/tri-ampning hade jag garanterat gjort då detta låter sig göras utan några ingrepp i högtalaren och dess konstruktion.;)

Edited by Amatören
Slavfet
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

 

Även om nu Apexorca skulle få världens snilleblixt och springa om all forskning och utveckling worldwide som en gepard, så är det ändå hål i huvet att ge sig på en högtalare som the Sf.

 

 

Hehe. Nej då, jag är på G nu. Har varit på Biltema och köpt tillbehör.  :smash: (Obs att jag skojar)

 

4 hours ago, calle_jr said:

Att skaffa dem till att börja med kan man ha invändningar mot, och att man har andra konstruktionsfilosofier säger jag inget om. Mångfald är av godo. Men att rekommendera ombyggnad av en konstruktion som denna tycker jag är helt fel.

 

Det kommer så klart inte att ske, kan jag lugna dig/er med. 

 

Men det är kul att höra om och se bredden av lösningar och konstruktionsförslag. Jag har hört en del aktiva högtalare med klass-d förstärkare på vartenda element och jag vet inte vad jag skall säga, men inte grep det tag i mig i musikaliskt hänseende. Inte gåshud vart fall. Det kan hända att jag faller får något sådant framöver som jag inte hittills hört. Men än så länge tror jag på de mer klassiska konventionella lösningarna ffa inom High-End återgivning. Det är bara att titta i München hur många sjukt bra system det finns med denna gamla lösning. Inte lika många finns med aktiva förstärkare/element. Tekniken lovar gott, men det är nog en bit kvar till High-End i många fall. Jag drar inte alla över en kam. 

 

Som jag ser det i nuläget har jag ett mycket snävare spann av möjligheter som jag rör mig mellan. 

Min grundide' med fyra lika dana slutsteg är kvar. På sikt vet man inte vad som händer men nu är det Krell som gäller för mig. Bla eftersom jag tycker att de spelar så sjukt bra samt att de är mycket rimliga i pris särskilt med tanke på prestanda. 

Att ha olika starka slutsteg till olika av ingångar högtalarens 3 möjliga, hög, mellan eller låg-frekvens kan vara ok tycker jag. Dock har jag fåt väldigt olika synpunkter på om den starkaste skal spela i bas eller mellan-diskant området. På detta forum har tex @Amatören varit tydlig med att det skall vara den starka i det lägre frekvenserna och det säger nog min ryggmärgsreflex också, MEN jag har hört av en gammal hifi-räv utanför detta forum att det kan vara bättre att ha den starka för mellan-diskan-registret av någon anledning. Det är ju något jag kan prova om det blir skarpt läge. 

Sedan måste jag hitta en bra förstegslösning som kan hantera 4 slutsteg. Där har jag några uppslag jag kollar på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Double A said:

Spännande och intressant läsning må jag säga!:)

Jag har ju bara använt mig av aktiv drivning till basen i tre olika modeller under ett par års tid, och det har verkligen gett mig mersmak att prova på helaktivt drift. Dom flesta filterkonstruktioner, aktiva som passiva, analoga som digitala lägger till olika mycket fasfel till signalen, och dom som testat att "rätat upp" fasgången (digitalt) menar att där ligger en jätte vinst!

Så detta måste givetvis testas:))

 

Så jag vill mena på att: (högst personlig reflektion)

1. Helt aktiv drivning är att föredra. 

2. Välj förstärkare / märke / modell efter egna preferenser. (Just nu spelar jag med 2 x 22 watt set klass A rör till toppen, från 250Hz och    2 x 1200 watt klass D med Dsp  till basen) 

3. Se till  att det digitala delningsfiltret kan hantera faskorigering också. 

 

Jag är inte där än, har några kundprojekt att slutföra först, samt att jag väntar på att en ny produkt skall komma ut på marknaden, men de här viruset ställer till det en del. Men utvärdering kommer :)

 

Jag vet att du kan bygga högtalare med mycket bra ljud. Kul att du vågar utmana med nya tankar och teknik.

Det måste vara jättesvårt att få till en högtalarkonstruktion som spelar homogent och trovärdigt med blandade försärkarkombinationer tex som du beskriver med rör och klass-d.

 

9 hours ago, Double A said:

Ang. att byta ut dom passiva filtren i The SF till aktiva, jag kan förstå eran skepsis och med "stativaren" på baksidan är det säkert en del att tänka på, men att element/filter skulle vara av mer gudomlig karaktär än i någon annan konstruktion ser jag som osannolikt. Antingen är jag ovanligt naiv och korkad, eller så har SF lyckats till 100% med sin markadsförning ;)

 

Jag tycker inte att det är troligt att någon annan lyckas mycket bättre med filter till The Sf än vad Franco och Paulo gjorde under de år de utvecklade The Sf tillsammans. Jag har dessutom för mig att Franco Serblin var erkänd för att han var mycket bra på att konstruera delningsfilter i sina högtalare. I den nya The Sf ES17 skall de visst skruvat lite på element och delningsfilter och förbättrar ljudet sägs det.

Men eftersom det finns så många olika typer av högtalarmärken som lyckats skapa HighEnd-välljud runt om i världen så är det nog inte så att bara en lösning alltid är bäst eller rätt att använda till alla konstruktionsideer. Det handlar som vanligt om vem som använder sina ideer på bästa sätt mer än att en ide alltid vinner över en annan.

 

Jag håller med om att Sf säkert har lyckats mycket bra med sin marknadsföring och när den dessutom ideligen backas upp av strålande tester runt om i världen i deras högsta premium serie allt sedan Franco Serblins tid och nu under 10 år till så är de så klart svåra att konkurrera med. Att sälja sådan High End enbart på bra reklam kommer inte gå, de måste prestera också. Men det finns ju ändå ett antal fler märken som ligger där uppe. Några i samma ljudideal är tex Verity, Kaiser, Fink teams stora modell,  Rockport även om de senare blivit lite slankare neråt sedan Altair som hade sidomonterade 15 tummare tycker jag och Wilson har lite annan karaktär mend rört sig i ljudkaraktär åt detta håll numera Alexx är tex grymt bra. Man kan hitta fler liknande märken.  

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Apexorca, om du inte vill ha denna diskussion i din utmärkta tråd, så kan vi fortsätta i "min" tråd, Amatörens Bröde, då jag finner detta intressant om högtalarkonstruktion och -filosofi.

 

Kör på, det är kul att höra om dina/era tankar och ideer. Alltid snappar jag upp något jag tycker är intressant som jag kan ha nytta av.  Det passar i denna tråd. Det är som en dagbok i bygget av mitt system och hur jag testar, tänker och tar mig långsamt framåt i mitt ljudideal. 

 

Du får komma hit någon gång och lyssna.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar inte en sekund att The SF är det yttersta av konstruktioner, jag har ju även haft förmånen att få uppleva dessa skönheter hemma hos Apex :)

 

Men jag tycker vi springer om varan lite här :) 

Om jag ställer en fråga. Hur många hör skillnad på olika högtalarkablar? Upp med en hand! Jag tänkte väll de... När vi kan höra olikheter i ljudet med olika typer av kablar, som i många fall är gjorda av samma ledande material tycker jag det är lite naivt att tro att inte alla komponenter i ett passivt delningsfilter degraderar ljudet mer eller mindre. 

Att SF använder sig av specialbeställda element förstår jag, men dom kan inte trolla bort elementens T/S parametrar hur dom än gör. 

Vad jag vill förmedla är, (OBS! Min personliga uppfattning) hur duktig konstruktören än är, hur specialbeställda elementen än är, hur "fina" dom passiva filtren än är så har vi ett antal steg vår musiksingnal ska igenom. Sedan ska vi lägga till diverse fas/tids problem mm. 

 

Som jag sagt inna, jag har inte hunnit löpa linan ut, men enligt många som provat aktiv drivning så vill dom inte gå till baka till passiv drift. Och då har jag inte deklarerat vilken typ av slutsteg som är "rätt". För det är ju som allt annat upp till användaren att välja. 

 

Sammanfattningsvis, oavsett märke och modell har vi i en passiv konstruktion vissa (ska vi kalla det) kompromisser beroende på just att det är en passiv konstruktion. I en helt aktiv driven och faskorigerad högtalare kan vi eliminera mycket av problematiken från den passiva konstruktionen men givetvis adderar vi ett antal andra steg på linje-signal sidan. Frågan är vilken typ av konstruktion som har minst degraderande ljudegenskaper :) 

Link to comment
Share on other sites

Bara en liten anekdot ytterligare på (nästan) samma tema...

Många är vi nog som. provat och levt nöjda med Inter M R-500 PA förstärkeri? Jag hade ett par som jag tyckte mycket om. Det började med ett steg i stereo-läge. Men det blev man ju snart varse att två stycken bryggade gav ett jäkla skjuts i ljudet, enligt alla forumrävar. ;) 

Så, jag hittade ett likadant till och efter lite meckande tyckte jag nog att de hade rätt. Men, bryggkopplingen gjorde dem ganska högljudda när det gäller brus och brum och de gillade inte högtalare med lägre impedans eller dippar i impedanskurvan. 

Jag backade till ett stereosteg igen och det blev bättre kvalitet men samtidigt tappade man lite av drivet i bottenregistren.

Efter en lång löptur hade mina funderingar utmynnat i en idé som realiserades. 

Jag kopplade tillbaka båda stegen, men körde bara en kanal i respektive steg, alltså inte bryggade. Ljudet blev faktiskt mycket bättre med bibehållen kvalitet och basregistret drog nytta av tillgången till hela nätdelens kapacitet i respektive steg.

Glad i hågen levde jag med detta under iaf ett år, och var glad över ljudet, men kanske mest prisvärdheten.

 

Så, kontentan blir nog att jag tycker att det ska bli spännande att höra om dina upplevelser med eventuell bi-amping av dina The Sf!

Som sagt, ett par renoverade och välhållna Krell-steg tappar nog inte ens längre i värde. Skriv över dem på barnen i värsta fall! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att få bättre ljud är att göra rätt, vilket jag erfarit idag...:angry::app:

 

Under någon månad har jag inte varit fullt nöjd men inte grottat ner mig för mycket då jag hänsköt det hela till dagsform. Men idag började jag rota i det hela och tänkte mäta mina smårör (som normalt påverkar ljud betydligt mer än effektrören). Jag hann inte så långt förrän jag upptäckte att jag satt högtalarkablarna fel - rött på svart och tvärtom. Det måste hänt för ett par månader sedan när jag hade storstädning och allt ute från hyllorna. :angry:

 

Sicken skillnad.:tongue: Nu är allt som förr igen, rym, bredd, djup och dynamiken är tillbaka igen och jag sitter åter nöjd.:app: Mina senaste album spelas på nytt och de låter kanon...
 

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Double A said:

Här är en rätt bra förklarande video

Ja, den är tydlig. Däremot är jag inte så säker på att rak frekvensgång från en högtalare = bäst ljud. Förstärkare bör ju ge en rak kurva så att man kan utgå ifrån någon form av standard. Det var en artikel om detta i Stereophile (tror jag det var, möjligen HiFi News) där de jämförde kända högtalare i ett välavstämt rum med samma högtalare justerade till rak frekvenskurva med Dirac eller något liknande. De gillade inte alls vad de hörde. Högtalarna tappade sin skäl och signatur, tyckte de. 
 

Jag har inte provat själv, men det låter ju inte helt osannolikt. Jag ser högtaleri ungefär som instrumentmakeri, dvs att hitta en klang som man står för. Sen påverkas naturligtvis den av massor av andra saker från rum, placering, elektronik, lyssningsposition och inte minst tycke och smak. Det är väl lite som inom hälsovård, de flesta bakterier är nyttiga och livsviktiga för oss på rätt ställe, men hamnar de fel och är av fel typ så kan de ställa till med ett helvete. Därför har jag viss skeptisism mot allt för mycket mätning och att förlita sig för mycket på den. Den är ju bra för att gaffla in problemområden men lyssningen i hemmiljö med egna prylar får inte underskattas.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Därför har jag viss skeptisism mot allt för mycket mätning och att förlita sig för mycket på den. Den är ju bra för att gaffla in problemområden men lyssningen i hemmiljö med egna prylar får inte underskattas.

Om mätningen utförs i avsett rum på avsedd lyssningsplats med avsedd drivning så är det ett oumbärligt instrument för att lära känna apparaterna och rummet.

Då kan man, om man har en DSP,  lätt kompensera för de "värsta" noderna och annan påverkan för frekvensgången.

Sedan får man använda de två huvudinstrumenten (öronen) för att tuna in ljudet så det faller en i smaken.

Eller? 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Double A said:

Att SF använder sig av specialbeställda element förstår jag, men dom kan inte trolla bort elementens T/S parametrar hur dom än gör. 

Nej såklart, TS-parametrar har alla dynamiska element så snart de blir uppmätta.

Men syftet med anpassning är att "förlänga" driverns beteende till filter och kabinett, så att den tillsammans med övriga drivers och hela högtalaren fungerar som en enhet.

Vid aktiv drivning väljer man en annan väg där varje driver lever sitt eget liv, grovt uttryckt. Det kan kanske se snyggare ut ur vissa aspekter, men dessa anrättningar får sällan Michelin-stjärnor.

Sonus faber använder progressiva filter (jag har inte kollat upp The Sf specifikt, men jag tror det), och det är voicing med alla inblandade komponenter som ger det unika med denna högtalare.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calle_jr said:

progressiva filter

Nu blev jag nyfiken, vad är detta? Utveckla tack:77:

Jag känner till parallella- och serie-kopplade passiva filter, men progressiva?

 

En liten stilla undran, alla drivers och kondensatorer "ändrar" sig över tid så då menar jag att det är under en avgränsad tidsperiod som alla komponenter "lirar" ihop.

Med aktivt filter och DSP är det enkelt att kompensera för ålderskrämpor.

Hur gör man med passiva filter? Mäter upp elementens T/S-parametrar och "bygger om" filtren efter de nya värdena? Samma sak med kondingarna? Ja, ni fattar...:)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Om mätningen utförs i avsett rum på avsedd lyssningsplats med avsedd drivning så är det ett oumbärligt instrument för att lära känna apparaterna och rummet.

Men, hur vet man vad man ska mäta? Allt handlar ju inte om frekvensgång eller efterklang? Att min morronmacka är 114mm lång och 73mm bred talar liksom inte om hur den smakar... ;) 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, AlfaGTV said:

Men, hur vet man vad man ska mäta?

Du, liksom alla på detta forum, är välkommen till mitt hem så ska jag demonstrera hur jag gör.

24 minutes ago, AlfaGTV said:

Att min morronmacka är 114mm lång och 73mm bred talar liksom inte om hur den smakar... ;) 

Hmmm, jag får lära dig hur man gör en god och närande frukost...:D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Sedan får man använda de två huvudinstrumenten (öronen) för att tuna in ljudet så det faller en i smaken.

Eller? 

Det är lite det jag är inne på och då tror jag inte att man hamnar på rak frekvensgång. Ljud går ju heller inte spikrakt från högtalaren till öronen. Det är reflektioner, noder och olika längd på vågorna och exakt hur dessa slår och påverka ens upplevelse i sitt lyssningsrum är inte självklar. Det finns ju konsertlokaler som anses vara mer state of the art än andra. Såvitt jag har förstått så handlar det mycket om kombinationer i olika frekvensområden av efterklang, dämpning och diffussion. Därför tror jag att det är svårt att se högtalaren separat utan att ta hänsyn till spelmiljön. En tillverkare kan ju inte tänka så. De får ju ta fram högtalaren efter någon form av mall och övertygelse om hur den kan låta i ett typiskt rum med typisk utrustning.

 

Jag har levt i en byteskarusell i många år och oftast blev det bättre varje gång ända fram till jag köpte de högtalare jag fortfarande har. De satte igång noder och reflektioner i rummet som gjorde de näst intill omöjliga att lyssna på. Det hade inte hjälpt med de gamla verktygen typ byta pickup, kablar eller förstärkare. Jag var tvungen att göra något åt rummet om jag ville utnyttja potentialen. Först provade jag med en parametisk equilizer. Det tog bort peakarna men det skapade också en död ljudbild.  @Double A hjälpte till och minns säkert. @calle_jr har också lagt mycket krut på sitt rum för att få ut max. Ljudet från hans Verity är väldigt mycket bättre idag än när han skaffade dem. Det har också ökat ljudpotentialen från andra grejer han gjort.

 

Hos @Apexorca är situationen annorlunda. Han har ett utmärkt lyssningsrum och har också akustikfixat. Då öppnas fler möjligheter så jag förstår att han är nyfiken på om det finns mer att plocka ur högtalarna och rummet och vill testa det. Mitt inspel handlar snarare om att det finns ofta andra vägar att gå beroende på utgångsläget och som inte skall underskattas och kan vara ett tips för den som letar efter vägar att förbättra sitt ljud.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Amatören said:

Nu blev jag nyfiken, vad är detta? Utveckla tack

I korthet är det ett filter där avrullningen börjar flackt och ökar progressivt.

I Hardmans utförande ger kombinationen av ett sådant LP- och HP-filter hyfsat rak magnitudrespons och med en fasrespons som ett Butterworthfilter. Det beror på att polerna är desamma, endast nollställena är ändrade.

Om vi vill veta mer i detalj för The Sf så får vi be Apex skruva isär och mäta tror jag.

 

Link to comment
Share on other sites

När jag i min "ungdom" tävlade med bilstereoljud i SASCA (idag EMMA) så var ett delmoment att mäta så rak frekvensgång som möjligt i bilen.

 

Nu kommer jag inte ihåg exakt men tror de var vid 31 olika frekvenser man mäta dB och då fick de skilja max 1dB mellan en frekvens och den intilliggande för att inte få poängavdrag (max poäng var 40 och jag fick oftast 37 då de var lätt att få 2dB hopp och då åkte 3 poäng direkt).

 

Allt detta mättes med kalibrerade instrumentet och affären jag handlade av hade ett eget instrumentet så de var de man fick använda för att ställa EQ och spara en "preset" för tävling de riktigt seriösa mäta om vid varje tävling för att pricka 40 poäng.

 

Men för delmoment hur "bra" det låter fick man använda sig av sina öron med för den raka EQ kurvan lät inte så kul alltid. Till hjälp hade man dels tävlingsskivan och dommarboken där de var beskrivet hur man skulle använda de olika test spåren på skivan. 

 

I min sista bil där jag byggde var det cd enhet fram med optisk överföring till dsp i skuffen. I dsp fanns 4-vägs filter (bas, midbas, mellan och diskant), L+R 31 bands EQ, inställningar för avstånd till varje separat element, auto EQ med mic så de fanns mycket inställningar att skruva på.

Dock så var det ändå viktigt med placeringen av element mest då mellanregister och diskant hur de placerades på instrumentbräda/A-stolpe.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Apex!

Jag ber om ursäkt om jag har medverkat till att driva din trevliga tråd mot ett ot håll. Det var inte meningen, tycker bara ämnet du tog upp är väldigt intressant :) 

 

Men nu har jag lärt mig av dom mer kunniga forumvännerna att man ska inte tro att man kan gör något bättre på ett alternativt sätt, för har någon storhet gjort en produkt så är den bäst ! Och där med punkt! Och att försöka eftersträva en hyggligt rak frekvensgång vid högtalarkonstruktion är tydligen inget att jobba emot heller. 

Fasproblematiken ska vi inte prata om, då är det antagligare bättre att investera i ett par nya kablar istället (eller liknande).

 

Jag hoppas vi får läsa vidare om dina tester Apex, praktiska prov är det bästa som finns :)

 

Jag ska försöka hålla mig borta från diskussionen så gott jag kan, så får dom med mer erfarenhet fortsätta spekulera i detta ämne. 

 

Jag får starta en egen tråd där jag undersöker det på mitt sätt i stället :) 

 

Over and out!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

man ska inte tro att man kan gör något bättre på ett alternativt sätt, för har någon storhet gjort en produkt så är den bäst ! Och där med punkt! Och att försöka eftersträva en hyggligt rak frekvensgång vid högtalarkonstruktion är tydligen inget att jobba emot heller. 

Fasproblematiken ska vi inte prata om, då är det antagligare bättre att investera i ett par nya kablar istället (eller liknande).

 

Jag tycker inte att det stämmer att Sonus faber är rakt igenom marknadsföring och lurendrejeri.
Min personliga uppfattning är att en del av Sfs marknadsandelar beror mer på att de gör snygga högtalare än att de låter bra.
Men även om man skalar bort det så har jag stor respekt för deras produkter.
 

Ser helt klart fram emot en tråd som redovisar optimering med aktiv drivning.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

I korthet är det ett filter där avrullningen börjar flackt och ökar progressivt.

Tack calle_jr:)

Ja, detta blir jag inte klokare av! Har de kombinerat olika teorier (1:a ordningen, 2:a, 3:dje o.s.v.)? T.ex.

Butterworth i ena änden och Bessel i andra? Mig veterligen så måste man konstruera filter med drivernas parametrar inlagda då dessa i högsta grad påverkar designen och slutresultatet.

 

13 hours ago, Bebop said:

Därför tror jag att det är svårt att se högtalaren separat utan att ta hänsyn till spelmiljön. En tillverkare kan ju inte tänka så. De får ju ta fram högtalaren efter någon form av mall och övertygelse om hur den kan låta i ett typiskt rum med typisk utrustning.

Detta, Bebop, tror jag du har fullständigt rätt i!

Sedan är frågan, ska man anpassa rummet efter högtalaren eller högtalaren efter rummet? Eller både och?

 

15 hours ago, Amatören said:

En liten stilla undran, alla drivers och kondensatorer "ändrar" sig över tid så då menar jag att det är under en avgränsad tidsperiod som alla komponenter "lirar" ihop.

Med aktivt filter och DSP är det enkelt att kompensera för ålderskrämpor.

Hur gör man med passiva filter? Mäter upp elementens T/S-parametrar och "bygger om" filtren efter de nya värdena? Samma sak med kondingarna? Ja, ni fattar...:)

Någon som har åsikter om detta påstående? :39:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Double A said:

Men nu har jag lärt mig av dom mer kunniga forumvännerna att man ska inte tro att man kan gör något bättre på ett alternativt sätt, för har någon storhet gjort en produkt så är den bäst !

Du tar det på fel sätt @Double A, tycker jag. HiFi har många olika infallsvinklar och det finns massor av olika erfarenheter och tillvägagångssätt ”därute”. Det gäller mycket annat som t ex hur man bäst tillagar torskrygg, kamera- och fototeknik, bilar och motorer. Var och en bidrar med sina tankar och funderingar. Det handlar inte så mycket om rätt eller fel. Jag har ju hört dina högtalare flera gånger och de principer du tillämpar ger mycket fina resultat men det är ju inte den enda vägen.

 

Sedan är tillverkning och konstruktion en liten annan vinkel än att utgå från befintliga modeller och börja modda i dessa. Jag skulle aldrig släppa in någon att börja ”klippa och klistra” i mina högtalare. Andra är inte främmande för att göra stora ingrepp. Jag utgår från de jag har och försöker få ihop det så bra jag kan med elektronik och rumsakustik. Det är min väg till nirvana. DSP känner jag inte för att plocka in i kedjan. Det är kanske jättebra men jag känner inte för artificiella korrektionsåtgärder. Jag går mer på klanger, tonalitet, rumskänsla och dynamik med klassiska verktyg. Men jag läser gärna om andra tillvägagångssätt. Det är en resa med ett ständigt lärande. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Double A said:

Apex!

Jag ber om ursäkt om jag har medverkat till att driva din trevliga tråd mot ett ot håll. Det var inte meningen, tycker bara ämnet du tog upp är väldigt intressant :) 

 

 

Jag hoppas vi får läsa vidare om dina tester Apex, praktiska prov är det bästa som finns :)

 

Jag ska försöka hålla mig borta från diskussionen så gott jag kan, så får dom med mer erfarenhet fortsätta spekulera i detta ämne. 

 

Jag får starta en egen tråd där jag undersöker det på mitt sätt i stället :) 

 

Over and out!


Dina synpunkter är bra att ha i denna fråga tycker jag.

 

Jag vidhåller och påminner om att det finns flera olika tekniska lösningar som omsorgsfullt utvecklade kan ge grymt bra återhivning.

 

Jag fokuserar ganska lite på hur bra en produkt är ur ett tekniskt perfektionsperspektiv utan mer på hur musiken griper tag i mig. Inte sällan är en bra och välutvecklad teknisk lösning också välljudande men inte alltid. Om man kryddar en i grunden vällagad anrättningen med känsla och tallang som också besitter någon slags hantverkskvalitet  och genuin musikkänsla hos konstruktören, så skiljer det nog ut de märken jag gillar. Detta är tycke och smak. Inget rätt eller fel. 
Jag beskriver och betonar mina upplevelser och de kan skilja sig från andras.

 

—————————————

 

 

3 hours ago, Bebop said:

DSP känner jag inte för att plocka in i kedjan. Det är kanske jättebra men jag känner inte för artificiella korrektionsåtgärder. Jag går mer på klanger, tonalitet, rumskänsla och dynamik med klassiska verktyg. Men jag läser gärna om andra tillvägagångssätt. Det är en resa med ett ständigt lärande. 


Håller med. Varför korrigera ett fel med ett annat. Det ger ofta andra bieffekter. Jag har hört många olika system med korrigerande digital teknik. I alla utom ett blev musikåtergivningen sämre med korrigering. Det som var bättre var ett system med stora Martin Logan högtalare.

När vi testade en Dirac hos Bigblue med expertinstalation fick vi tydliga resultat. En del patrmetrar blev bättre, men ingen där  tror jag tyckte det var roligare att lyssna på musiken med Dirac. Något försvann. Vi kan kalla det musiksjälen. 
 

————————————-

 

En sak jag också tror är viltig i sammanhanget är summan av alla delar i systemet. Där ingår verligen allt, ström, akustik, fötter, mm. När man trimmar ett system i ett visst rum tex hemmavid, så bygger man något unikt som inte säkert är lika optimalt hos någon annan. 
Därför håller jag med @Bebop om att frekvenslinjäritet inte är den viktigaste faktorn till bra återgivning varken i akustik eller högtalare. Rummets akustik ändrar ofta detta direkt ändå. Samt att lite mer tryck i mellanbasen är ju jäkligt kul.

Tar man en radda olika men frekvenslinjära högtalare och jämför dem i samma rum låter de olika ändå.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Amatören said:

En liten stilla undran, alla drivers och kondensatorer "ändrar" sig över tid så då menar jag att det är under en avgränsad tidsperiod som alla komponenter "lirar" ihop.

Med aktivt filter och DSP är det enkelt att kompensera för ålderskrämpor.

Hur gör man med passiva filter? Mäter upp elementens T/S-parametrar och "bygger om" filtren efter de nya värdena? Samma sak med kondingarna? Ja, ni fattar...:)

Ingen som har några åsikter?:o

 

image.gif

Edited by Amatören
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...