Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

14 hours ago, Amatören said:

Det jag menar, om det är en dynamisk anläggning utan "onödigt" effektslöseri ni är ute efter, så är aktiv delning en ingrediens i konceptet, en annan är slutsteg med switchade nätdelar.

 

57 minutes ago, Perfect sense said:

Gällande Klass D förstärkare så är min övertygelse att dessa har vissa egenskaper som går igen oavsett tillämpning samtidigt som det också kan finnas avgörande skillnader mellan konstruktionerna.

 

Egentligen handlar det väl mest om att @Amatören skrev att man kan ha switchade nätdelar om man inte vill elda för kråkorna inte att effektsteget skulle vara klass D :)

 

@Apexorca tror jag eftersom han är inne på äldre Krell tänker mer i banor blir det bättre med fyra steg än två inte helt byta förstärkare ideal.

Link to comment
Share on other sites

Octavia rs skrev:

Ett exempel med Devialets lösning där man har filter och dsp för varje register.

AXD_AXD-1024x1024.jpg

 

Det är exakt så här mina system är uppbyggda förutom att jag inte Antidiuretiskt hormon, ADH, efter Digital-/Analog-omvandlaren, där har jag satt mina slutsteg istället!:clown:

 

12 minutes ago, octavia rs said:

Egentligen handlar det väl mest om att @Amatören skrev att man kan ha switchade nätdelar om man inte vill elda för kråkorna inte att effektsteget skulle vara klass D :)

Precis korrekt tolkat! T.ex. Emotiva har klass A/B byggda steg med switchad nätdel.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, octavia rs said:

Eftersom du inte "enkelt" kan koppla förbi de interna filterna i högtalarna så blir de svårt med aktiv delning.

Sen är det ju inte bara att slänga in aktiv delning till en högtalare som är konstruerad med ett passivtfilter det kommer kräva mycket mätande och testande om man ska få ihop det så högtalaren låter som den ska.

Jodå, det är tämligen enkelt att koppla förbi de interna filtren.

Jodå igen, det är bara "att slänga in" en DSP och ta fram mätmicken och REW!

Jag påstår att på mindre än en dag så mäter man upp varje individuellt element, kompenserar, lägger in delningar, mäter helheten och gör en kompensering för nivåer, delay och frekvensgång, avlyssnar, ev. justering, lutar sig tillbaka och njuter.  Detta görs i lyssningspositionen i aktuellt rum!

 

En tänkbar variant är att låta det passiva filtret för mellan-diskant vara intakt (under förutsättning att det är rätt balanserat) och låta ett slutsteg driva dessa. Så sätter man DSP på de övriga registren. Eftersom rummet mest ställer till det mest i basen (noder) så kan en aktiv justering i detta område göra underverk på återgivningen. Högre frekvenser, från ca. 500Hz, kan man alltid bekämpa med några lämpligt utplacerade diffusorer och/eller dämptavlor. T.ex. 50mm porösa stenullsplattor klädda med lämpligt tyg monterade med 20-30mm luftspalt mot väggen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Jodå, det är tämligen enkelt att koppla förbi de interna filtren.

Jodå igen, det är bara "att slänga in" en DSP och ta fram mätmicken och REW!

Jag påstår att på mindre än en dag så mäter man upp varje individuellt element, kompenserar, lägger in delningar, mäter helheten och gör en kompensering för nivåer, delay och frekvensgång, avlyssnar, ev. justering, lutar sig tillbaka och njuter.  Detta görs i lyssningspositionen i aktuellt rum!

 

Om man har den kunskapen att tolka mätningar är det kanske enkelt men för gemeneman och i en högtalare som The Sf så tror jag få personer ger sig på det ingreppet utan att vara väldigt kunniga.

 

Att göra de på en ren trevägs konstruktion med bas, mellan och diskant är nog något enklare än att göra det på en konstruktion med subbas, bas, mellanregister, diskant och som dessutom har en bakåtriktad mellan/diskant del :blush:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag har ingen erfarenhet alls av bi-amping, jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar, men jag har däremot väldigt svårt att se att det skulle vara värt investeringen? Det kanske är en sak om man använder några billigare Class D slutsteg som man kan köra 4st av, men jag misstänker att de där Krell monstren trots allt kostar en slant? För att inte tala om alla extra kablar det innebär, utrymmet de tar och allt annat runt omkring som det innebär. Om JAG var i samma sits och var sugen på att ta steget till nästa nivå så skulle jag nog trots allt kollat runt lite vad andra slutsteg skulle kunna göra.

 

OM det är värt investeringen är en bra fråga. Vad saker har för värde är en svår fråga. Jag köpte specialmunskydd mot bla Corona i början av pandemin som vi skulle ha på vissa patienter. De kostade mer än 10 gånger mot normala priset. Var det värt det. ABSOLUT!

Själv tycker jag att gränsen är passerad för vad som kan betraktas som "värt pengarna" för ljudförbättringar i min anläggning sedan flera år. Det är nog bara rullbandspelare jag tycker är prisvärda av det jag handlat sedan länge.

Det näst mest prisvärda är nog just krell fpb 350mc och Krell KRC-HR. För mig var dessa mycket väl värt pengarna. Köper jag ett par Krell till så kommer det ändå bara vara en bråkdel av priset mot nya produkter i samma nivå.

Vad gäller kablar så är det fasta nätkablar på Krell FPB 350mc de andra kablarna HT- och signal-kablar som behövs har jag redan i mina gömmor. Så kabelfrågan blir inget extra. Det kommer i så fall iofs bli en split från försteget men det blir småpengar i sammanhanget.

 

Varför tycker du att jag skall kika på andra slutsteg?

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår, och jag resonerade som sagt mest ur mitt eget perspektiv att jag förmodligen inte skulle hamna i en lösning med 2 par monoblock mycket pga tillhörande ström och signalkablar skulle utgöra en sådan väsentlig del i det hela, men om det är fasta kablar på Krellen så är det ju en liten annan femma. Om man dessutom är okej med att anläggningen växer så finns det ju inga hinder. Du har ju förstås vägt det här fram och tillbaka och kanske är det svårt att hitta något annat som ger dig det du är ute efter för samma peng. Även om bi-amping kanske inte är rätt för mig, kan det ju fortfarande vara det för dig.. :) 

 

Jag blev häromdan återigen påmind om att alla anläggningar är olika då jag har ett pågående kabeltest på gång där jag mer eller mindre hade kommit fram till en favorit, sedan bytte jag högtalare och nu har jag en ny favorit!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag blev häromdan återigen påmind om att alla anläggningar är olika då jag har ett pågående kabeltest på gång där jag mer eller mindre hade kommit fram till en favorit, sedan bytte jag högtalare och nu har jag en ny favorit!

 

Ja så är det. Byter man en så viktig del som högtalaren kan allt behöva matchas om. Men har man samma ljudideal som man följer och väljer bland produkter i samma spår så blir det lättare att kunna ha kvar en del saker. 

Krell och Gryphon har många likheter i mitt fall och dit passar ofta samma kringutrustning.

 

4 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag förstår, och jag resonerade som sagt mest ur mitt eget perspektiv att jag förmodligen inte skulle hamna i en lösning med 2 par monoblock mycket pga tillhörande ström och signalkablar skulle utgöra en sådan väsentlig del i det hela, men om det är fasta kablar på Krellen så är det ju en liten annan femma. Om man dessutom är okej med att anläggningen växer så finns det ju inga hinder. Du har ju förstås vägt det här fram och tillbaka och kanske är det svårt att hitta något annat som ger dig det du är ute efter för samma peng. Även om bi-amping kanske inte är rätt för mig, kan det ju fortfarande vara det för dig.. :) 

 

Visst vill jag optimera prestanda mot vad det kostar. Att gå på Dan d'Agostinos mononblock bi ampat hade kanske varit det bästa för mig men kostsamt. Krell FPB är en 10del av priset och en prestanda som inte gör bort sig i jämförelse.

 

Så på några års sikt blir det nog att hålla fast vid antingen Krell eller Gryphon-spåret. Det passar mitt ljudideal och mitt system. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag har ingen erfarenhet alls av bi-amping, jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar, men jag har däremot väldigt svårt att se att det skulle vara värt investeringen? 

 

Det är en vanlig uppfattning innan man testat. De som testat blir ofta imponerade har jag läst på andra forum.

Jag har ju själv en sådan positiv erfarenhet i en enkel anläggning och därför fick jag iden till att prova även i min nuvarande. Det är någon enstaka som testat detta som inte tycker det gav så mycket men de flesta jag frågat senaste veckan som testat eller har bi- eller tri-amping i high-end segmentet är mycket positiva. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Perfect sense said:

Min generella erfarenhet säger mig att det vanligen är klokare att investera i en bättre uppsättning single-wire kablar (ev. kombinerat med jumpers ifrån samma serie) än bi-wiring med dubbla uppsättningar kablar av lägre kvalitet.

 

Håller med om det Marcus!

 

9 hours ago, Perfect sense said:

 Med det sagt så finns det säkert undantag, men jag är lätt skeptisk till alltför komplexa lösningar med bi-amping och användning av olika slutsteg för diskant, mellanregister och bas exempelvis. "Keep it simple" är ofta klokt med så hög kvalitet som möjligt hos färre komponenter i kedjan. 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Håller med om att inte använda olika slutsteg i bi-amping kan bli konstigt med olika elektriska egenskaper. "Keep it simple" och kör med samma modell så klart tycker jag. 

 

Blir det fler komponenter i kedjan med bi amping? Det blir det väl inte. Eller tänker jag fel?

Signalen som går ut från sitt element har passerat samma mängd komponenter som utan bi amping men haft en enklare resa via sitt slutsteg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Apexorca said:

Det är en vanlig uppfattning innan man testat. De som testat blir ofta imponerade har jag läst på andra forum.

Jag har ju själv en sådan positiv erfarenhet i en enkel anläggning och därför fick jag iden till att prova även i min nuvarande. Det är någon enstaka som testat detta som inte tycker det gav så mycket men de flesta jag frågat senaste veckan som testat eller har bi- eller tri-amping i high-end segmentet är mycket positiva. 

 

Jag har egentligen aldrig lyssnat på ev.skillnader så jag hör inte till de som kan hjälpa dig med egna erfarenheter, däremot har jag både sett och lyssnat på sådana kombos och de lät väl bra! Så det var inte mycket till hjälp! Men om jag funderar lite hur jag skulle gjort själv så låter dina tankar om Dan D’Agostino’s monoblock som en väldigt intressant kombo för dig, testa för jag skulle komma som i ett huj för att få lyssna:cool:

Jag är ju i en annan fas och vill ha färre burkar, men det är ju en helt annan historia, så kör på @Apexorca, alltid lika roligt att följa med på andras resor oavsett färdriktningen och gillar dina funderingar och det ska bli kul och se vart i det landar:tongue:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Apexorca said:

Håller med om att inte använda olika slutsteg i bi-amping kan bli konstigt med olika elektriska egenskaper. "Keep it simple" och kör med samma modell så klart tycker jag.

Detta tyckte jag också ända tills jag testade. Då fick jag, trots alla inre envisa motargument och samvetskval, ändra uppfattning och konstatera att slutsteg (liksom alla andra apparater) har vissa "egenskaper" som gör dem mer eller mindre lämpade för olika delar av återgivningen.

T.ex bas mår alltid bra av mycket effekt och transitensegenskaper, kanske tonalitet och "utklingning" är mindre viktiga, bara konen hålls i ett fast grepp oavsett volym. Däremot tonalitet och "utklingning" kanske prioriteras ju högre upp i frekvens man kommer. Där är hög effekt inte avgörande. Så genom att kombinera olika slutstegs egenskaper i ett aktivt system så kan man uppnå en balanserad, dynamisk, homogen och behaglig återgivning som inga "dyrkablar" i världen mäktar med.

De som tror jag snackar i "nattmössan" är välkomna och avgöra vad ni själva hör och tycker :D

 

33 minutes ago, Apexorca said:

Håller med om att inte använda olika slutsteg i bi-amping kan bli konstigt med olika elektriska egenskaper.

Detta ser jag som självklart :77:

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, byZan said:

 

Jag har egentligen aldrig lyssnat på ev.skillnader så jag hör inte till de som kan hjälpa dig med egna erfarenheter, däremot har jag både sett och lyssnat på sådana kombos och de lät väl bra! Så det var inte mycket till hjälp! Men om jag funderar lite hur jag skulle gjort själv så låter dina tankar om Dan D’Agostino’s monoblock som en väldigt intressant kombo för dig, testa för jag skulle komma som i ett huj för att få lyssna:cool:

Jag är ju i en annan fas och vill ha färre burkar, men det är ju en helt annan historia, så kör på @Apexorca, alltid lika roligt att följa med på andras resor oavsett färdriktningen och gillar dina funderingar och det ska bli kul och se vart i det landar:tongue:

 

/byZan

 

Tack byZan. Dan d'Agostina får förbli en dröm i nuläget men nog hade det nog passat bra här tror jag.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Apexorca said:

Tack byZan. Dan d'Agostina får förbli en dröm i nuläget men nog hade det nog passat bra här tror jag.

 

Jag skulle kunna tänka mig och tror att det vore en bra kombo, men vet egentligen lite för lite om Dan D’Agostino för att vara helt säker på min sak. Men ibland får man gå på andras uppfattningar och läsa mellan raderna i recensioner och inlägg på forum för att kunna analysera så bra det går och det är ju precis det du gör nu som jag förstår det. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Detta tyckte jag också ända tills jag testade. Då fick jag, trots alla inre envisa motargument och samvetskval, ändra uppfattning och konstatera att slutsteg (liksom alla andra apparater) har vissa "egenskaper" som gör dem mer eller mindre lämpade för olika delar av återgivningen.

T.ex bas mår alltid bra av mycket effekt och transitensegenskaper, kanske tonalitet och "utklingning" är mindre viktiga, bara konen hålls i ett fast grepp oavsett volym. Däremot tonalitet och "utklingning" kanske prioriteras ju högre upp i frekvens man kommer. Där är hög effekt inte avgörande. Så genom att kombinera olika slutstegs egenskaper i ett aktivt system så kan man uppnå en balanserad, dynamisk, homogen och behaglig återgivning som inga "dyrkablar" i världen mäktar med.

De som tror jag snackar i "nattmössan" är välkomna och avgöra vad ni själva hör och tycker :D

 

 

Intressant! 

Håller med om att mycket kraft är bra för kontroll i basen. Vad jag har märkt genom åren är att ofta mår även diskanten bra av mycket kraft även om den inte används, mycket headroom. Det har jag hört i München tex i Veritys rum för några år sedan. Där var det hur tydligt som helst att när kraften tog slut i stegen var det övre mellanregister och diskant som började knorra. Basen hängde med klart bättre. Men det är klart att om diskant-mellanregister inte behöver slåss om signalen och kraften med basen så låter de ju bättre kan jag tänka. Det är ju hela min poäng med varför jag är intresserad av att fylla på med slutsteg. 

Kul att du beskriver detta. Jag har nämligen sedan ca 6 månader försökt bena ut hur jag skulle kunna använda min Gryphon Antileon till mellanregister-diskant och FPB 350Mc till basen. Har snackat med flera olika som jag betraktar som kunniga om hur det skulle funka. Det finns lite tekniska svårigheter att ta hänsyn till. Det slutade med att jag tyckte det verkade klart osäkert och lade planen åt sidan. Efter ytterligare diskussioner med några som kan detta bättre än jag började jag planera för att kanske köra samma steg rakt igenom istället. Men jag kanske kan tänka om igen?

 

Det jag tycker verkar svårt med att blanda konstruktioner och olika steg är att hur tusan funkar det med tajmingen mellan olika sorters slutsteg, fas-skillnader, olika transientsvar, olika gain, eller vad det kan heta på slutsteg, olika impedans, mm. Det verkar för svårt för att bara göra tycker jag. Skulle säkert krävas att man testar fruktansvärt många förstärkare för att utröna vilka som passar ihop för bra ljudbild. Man kan säkert få en bra kontroll i varje element men hur spelar det ihop? Bra i ditt system uppenbarligen. 

 

Det dyker upp nya möjligheter och frågor ju fler stenar som vänds märker jag. Så är det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

 

Jag skulle kunna tänka mig och tror att det vore en bra kombo, men vet egentligen lite för lite om Dan D’Agostino för att vara helt säker på min sak. Men ibland får man gå på andras uppfattningar och läsa mellan raderna i recensioner och inlägg på forum för att kunna analysera så bra det går och det är ju precis det du gör nu som jag förstår det. 

 

/byZan

 

Absolut är det så @byZan ffa med bi-ampingen. Så det kommer bli en kvalificerad gissning om det blir av. Jag hoppas det, jag är sååå nyfiken på hur det kan låta. Är det inte bra kommer det säkert gå att få sålt... eller så får jag ha dem till bakkanalerna på biosystemet. :redface2:

 

Men med Dan d'Agostino har jag år efter år och system efter system bara blivit imponerad. Det är min egna erfarenhet av denna drömelektronik jag beskriver. Nu vet jag att det finns fler som också gillar detta. Bla en mycket förvånad HiFi-handlare i mina trakter, som blev mållös när han hörde bare försteget ensamt i ett annat system. Jag fick ett euforiskt och oväntat samtal med osammanhängande extremt positiva känslouttryck. 

Vilken kringutrustning, högtalare, kablar, signalkällor det än varit har det alltid låtet sjukt bra då Agostino stått för förstärkeriet. Tex hörde jag en kontroll, finess, musikalitet och driv i Sf futura som jag aldrig hört varken förr eller senare. 

De har haft högst lyckande frekvens med ljudet på bred front i München av all elektronik jag hört faktiskt och det är därför jag fastnat så för dem. Visst har det funnits konsekventa toppar av annan elektronik också, men inte på så bred bas av olika andra produkter som kopplats upp med dem. Det har verkligen satt sina spår i mitt huvud.

Nu blev det lite extra allt om Dan's nya märke, men så bra tycker jag att det är. Ni kan ju säkert mig vid det här laget och vet att jag tycker det är ok om man gillar annat bättre...

...det är ju fel förstås, men helt ok... man får tycka fel. :36:

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Apexorca said:

Skulle det vara bättre med tex 650mc till basen och 350mc eller 250mc till mellanregister-diskant?

Om det är ett aktivt system du funderar på, så tror jag att du har rätt här, mycket kraft till basen, mer finnes till mellan och diskant :D

Om du funderar på att t.ex. köra mellan och diskant med ett passivt filter (det inbyggda) så tror jag att både 350Mc eller 250Mc skulle göra ett ypperligt arbete här.

Sen skiljer du ut hög- och lågbas från det passiva filtret och kör dessa aktivt istället med hjälp av en DSP. Här tycker jag att 350Mc skulle passa till högbasen medan muskelberget 650Mc skulle hålla basarna i styr! Fan vilket system!:thumbsup::)

Om du (förståeligt nog) inte vill göra ingrepp i dina SF så kan jag bygga nya högtalare till dig! Tyvärr kan jag inte erbjuda samma finish som dina SF, men däremot en ljudmässigt lika eller bättre produkt med full flexibilitet i alla inställningar för ditt rum och lyssningsplats. Om du har mycket luft bakåt så kunde man kanske satsa på öppna bafflar...:39:

Link to comment
Share on other sites

 

:unsure:

Jag skulle inte i min vildaste fantasi ge mig på aktiv delning med the sF.

Den tanken är inte rätt tänkt.

Samtliga drivers är superanpassade för delningsfilter och kabinettplacering.

Bättre att labba med sådant med andra högtalare och standard drivers.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Amatören said:

Om det är ett aktivt system du funderar på, så tror jag att du har rätt här, mycket kraft till basen, mer finnes till mellan och diskant :D

Om du funderar på att t.ex. köra mellan och diskant med ett passivt filter (det inbyggda) så tror jag att både 350Mc eller 250Mc skulle göra ett ypperligt arbete här.

Sen skiljer du ut hög- och lågbas från det passiva filtret och kör dessa aktivt istället med hjälp av en DSP. Här tycker jag att 350Mc skulle passa till högbasen medan muskelberget 650Mc skulle hålla basarna i styr! Fan vilket system!:thumbsup::)

Om du (förståeligt nog) inte vill göra ingrepp i dina SF så kan jag bygga nya högtalare till dig! Tyvärr kan jag inte erbjuda samma finish som dina SF, men däremot en ljudmässigt lika eller bättre produkt med full flexibilitet i alla inställningar för ditt rum och lyssningsplats. Om du har mycket luft bakåt så kunde man kanske satsa på öppna bafflar...:39:

 

2 hours ago, calle_jr said:

 

:unsure:

Jag skulle inte i min vildaste fantasi ge mig på aktiv delning med the sF.

Den tanken är inte rätt tänkt.

Samtliga drivers är superanpassade för delningsfilter och kabinettplacering.

Bättre att labba med sådant med andra högtalare och standard drivers.

 


Härligt!! Synpunkter från hela skalan. 
 

Känner som @calle_jrskriver. Jag tror inte man skall röra The Sf. 
Men bygger man från grunden som @Amatören så kan man ju säkert göra det.  Tackar för erbjudandet. Suger på den karamellen ett tag. 😁

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

Jag skulle inte i min vildaste fantasi ge mig på aktiv delning med the sF.

Jag skulle!:cool:

 

Apexorca, om jag tolkar manualen rätt, så finns det, som jag ser det, två intressanta kopplingar som du kan testa.

Här har du även möjlighet att testa med olika slutsteg enligt tidigare resonemang.

Det hade varit bra om slutstegen, i alla fall ett, hade varit utrustade med volymkontroller för att sätta nivåerna "rätt" mellan de olika registren.

SF.thumb.JPG.983d507e6f15a5e55b83fa32d79bb64e.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Jag skulle!:cool:

 

Apexorca, om jag tolkar manualen rätt, så finns det, som jag ser det, två intressanta kopplingar som du kan testa.

Här har du även möjlighet att testa med olika slutsteg enligt tidigare resonemang.

Det hade varit bra om slutstegen, i alla fall ett, hade varit utrustade med volymkontroller för att sätta nivåerna "rätt" mellan de olika registren.

SF.thumb.JPG.983d507e6f15a5e55b83fa32d79bb64e.JPG

 

Yes, planen är som på bilderna.

OM jag kör på ett extra par Krell FPB 350 mc eller FPB 450 mcx tror jag alla nivåer är samma och jag slipper justera något. Det är det jag i så fall siktar på som läget känns just nu.

(Krell FPB 460mcx är samma förstärkare som FPB 350mc men med uppskrämd effekt)

Link to comment
Share on other sites

Fast det gör du välan även med koppling enligt fig.25? Bakom varje anslutningspar på terminalen gömmer väl sig ett passivt filter, utgår jag ifrån. Och det är samtidigt där jag "anar" att potentialen finns i de helt aktiva systemen, alltså där inga passiva komponenter tillåts påverka fas, impedans och andra parametrar. 

Utgår ifrån att @Amatören inte har några passiva komponenter alls i sina byggen?

 

Men, jag tror att jag snarare skull börja med något annat om jag skull gå aktivt, än The Sf alltså! :) 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Fast det gör du välan även med koppling enligt fig.25?

Exatemente!

Men här skulle jag vilja ha någon möjlighet att justera volymen på diskantsteget, då, enligt min mening, de flesta högtalare blir lätt "överstyrda" i toppen.

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Utgår ifrån att @Amatören inte har några passiva komponenter alls i sina byggen?

Exaktemente igen!

Inga passiva komponenter mellan slutsteg och element förutom passiva filter i form av högtalarkablar som jag försöker hålla så neutrala som möjligt! :D:cool:

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Men, jag tror att jag snarare skull börja med något annat om jag skull gå aktivt, än The Sf alltså! :) 

Alla möjligheter finns då högtalaren tillsammans med drivning är de största enskilda komponenterna för ett fullgott slutresultat!;)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-30 at 06:02, calle_jr said:

Samtliga drivers är superanpassade för delningsfilter och kabinettplacering.

Nja, enligt min mening så vill jag vända på ordningen till:

Samtliga delningsfilter är (super)anpassade för drivers och kabinettplacering.

 

OBS! Nedan resonemang gäller ej ett specifikt märke, utan skall ses som en filosofi som är Amatörens högst personliga: 

Enligt min blygsamma mening, om man ser att en högtalare har enormt komplexa passiva delningsfilter, med sugkretsar hit och dit, för att åstadkomma önskad delning, nivå och en något så när hygglig frekvensgång, så skulle iallafall jag undvika dessa, då dessa högtalare inte är korrekt konstruerade!

En duktig konstruktör väljer elementegenskaper och kabinettkonstruktion för att skapa så enkla filter som möjligt! Se gärna diskussionen som är/varit om 1:a ordningens filter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...