Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

On 2020-06-19 at 10:12, Apexorca said:

 

Absolut!
Det var väl du och Ishoot också tror jag. Jag tror jag hade de högtalare som står hos bigblue nu. Sonus faber Futura.

Vi gör om det så klart, men när Corona lugnat sig lite.

 


Det har du ju helt rätt i. Inte en enda grej som är samma då ju, eller ja, det skulle väl möjligtvis vara väggfärgen då😂

 

Efter Corona låter som en sund och rimlig tidsplan😊

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, DrKlang said:

Superintressant. Alltid kul att läsa om dina uppgraderingar!

Tack!

 

21 hours ago, DrKlang said:

Apex, du verkar ha en känslig näsa för exceptionell hifi.

 Det vet i tusan. Men det är kul som tusan att försöka.

Link to comment
Share on other sites

 

Snyggt med bandspelaren i racket.

Det räcker ju med en bandspelare till vardags :)

 

 

On 2020-06-18 at 22:41, zood said:

Om lutad, finns det några fördelar resp nackdelar med endera alternativet? (ljudmässigt tänker jag då)

Gravitationen spelar in när man spelar och stoppar. Vet inte hur det är med Lyrec, men med Studer finns det en fjäder som ska justeras om man ändrar läge.

 

Link to comment
Share on other sites

Lite Krell-tankar och historik.

När jag testade min Krell evo 202 mot min Krell KRC-HR med phonosteg så blev jag förvånad över karaktären på KRC-HR. Den var mer sprudlande glad i spelstilen, stor, varm, blommig, upplöst och roligare. 202 spelar också med stort ljudbilden, men är lite gråre i tonen, försiktigare. Det var lite svårt att smälta varför det tog ca 1 år innan den fick en permanent plats i mitt rack.  Nu har jag accepterat att betydligt äldre prylar bland försteg och slutsteg kan vara minst lika bra som nyare.

Jag skall erkänna att jag inte testat det inbyggda phonosteget mot mina Einstein. Men det borde jag så klart. Fegar ur ett tag till dock. 

 

Läste nyligen en intervju med Dan dAgostino själv där KRC-HR med phonosteg nämns.

 

Quote

 

HP: Whilst at Krell you created some of the most iconic audio products ever, I certainly remember lusting after some of the big Krell amps in my teens and beyond, which are the products of this time that are standouts for you and why?

DD: The KRC-HR Preamplifier with phonostage and the KSA250 amplifier. Both were milestone products for Krell. They were sonic breakthroughs for my company and sold very well. Our company grew dramatically after the introduction of these models.
HP: What is your sonic philosophy – the core set of beliefs upon which you base your designs – and has it changed over time? How does it differ from that of other manufacturers of high-end amplification?

My sonic philosophy hasn’t changed over time but my approach to how I get there has changed significantly.

In the past, I was always searching for the latest and greatest technology in audio. Sometimes, that pursuit became more important than the end result.

With D’Agostino, I am only interested in the emotional connection that comes with listening to music.

 

 

... slutklämmen förklarar en del av varför han backade förbi evo serien, bak till FPB när han började utveckla sin d'Agostino produkter. FPB var i mina öron de bästa musikförmedlarna i Krells sortiment av det jag hört och det är inte allt men en hel del genom åren.  

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag läser vidare om Dan d'Agostino. Han är en mycket framgångsrik gigant i musikåtergivning. Det är intressant hur en del personer inom vår hobby fått Krells första sound fastklistrat med superlim i minnet. Det var kraftfull spelglad med lite grovkornighet och kantighet. Lite rått ljud skulle vissa kalla det. Andra menar kul, drag i musiken och dynamik. Men kanska snart skulle ljudet förfinas, med upplösning, mjukhet värme och finess och alltid med kraften kvar i musiken, instrumenten och inspelningen.

 

Här beskriver Dan nedan hur det kunde låta på 80-talet där Krell kanske ändå var lite mindre råa i tonen.

 

Quote

It's over 35 years since I started Krell. I'm a more mature listener, with better reference components and wires that provide more information, which I can use to make better design decisions. We also have better transistors and parts, and design in labs where we can hear what the smallest change in a capacitor or resistor makes. That being said, my old KSA-100 and KSA-50 amplifiers were a breakthrough. They set benchmarks because they were sweet compared to what was out there in the field. Some of those 1980s solid-state amplifiers sounded like a chain saw on the top end, and would tear your ears out.

/Dan d'Agostino - 2017

 

Jag hittar lite citat som jag gärna delar med mig av eftersom jag har samma tankar om det fast från en amatörmässig nivå. Dan är ju fullblodsproffs och då är det kul att få se att mina  tankar följer samma spår.

 

Quote

Oftentimes, something that sounds good doesn't necessarily measure as well as something that's made to measure.

/Dan d'Agostino

 

Hans nya märke som bär hans eget namn fokuserar han än mer på hur det låter och än mindre på mätvärden än på Krell tiden. De senare åren på Krell beskriver Dan som för tekniska...

 

Quote

In Krell's early days, our amplifiers were really based on sound. I listened to every one. Later on, we became a super-technical company where we [were] really interested in becoming the first to apply new, patented technologies to our amplifiers.

/Dan d'Agostino

 

Nu är han alltså lite tillbaka i sina konstruktionsvärderingar och tankar. Hans ny märke låter ju i mina öron vansinnigt bra och det har jag bevittnat och skrivit om i flera år nu.

 

Quote

 I want it to come out as it was supposed to in real life, including reproducing how the image is laid out onstage, and the depth and feel. Sometimes it's almost like a texture is missing in a design that doesn't have the musicality.

/Dan d'Agostino

 

Det Dan beskriver ovan om "like a texture is missing" är otroligt vanligt bland nya produkter tycker jag. De kan ha väldigt mycket tekniskt goda egenskaper, men saknar textur och musikalitet. Check...

Blanda båda världar är det svåra. De som lyckas blanda detta välavvägt låter bäst tycker jag. (Det är min egen personliga uppfattning och jag vet att vissa är mer åt det rent tekniska hållet för att få sina sinnens nirvana).

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kul med lite historia och hur han tänker och tänkt genom åren. Inte lika insatt i Krell då de tidigare inte var mitt ljudideal alla gånger, visst fanns det kombinationer jag gillade skarpt men inte allt. Men jag har ju haft Krell så något gjorde de bra genom mina öron då!? Eller om det var kombon som bidrog till gillandet?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, byZan said:

Kul med lite historia och hur han tänker och tänkt genom åren. Inte lika insatt i Krell då de tidigare inte var mitt ljudideal alla gånger, visst fanns det kombinationer jag gillade skarpt men inte allt. Men jag har ju haft Krell så något gjorde de bra genom mina öron då!? Eller om det var kombon som bidrog till gillandet?

 

/byZan

 

Så är det ju alltid. Det är matchningen/´"kombon" av prylar som är helt avgörande. Jag har hört mängder av system med fundamentalt olika konstruktionsideer som matchats väl och låtit prima.

Tidaga Krell matchades bra med varma Transparent och "varma" högtalare. Sedan behövdes inte det längre när de fick en annan mjukhet och värme tex i FPB-serien. Med Evo serien blev de i mina öron lite kallare, inte samma driv och gråare i tonaliteten, mindre klassiskt klass A ljud eller om man så vill, längre från rörljudets skimrande charm.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Apexorca said:

Med Evo serien blev de i mina öron lite kallare, inte samma driv och gråare i tonaliteten, mindre klassiskt klass A ljud eller om man så vill, längre från rörljudets skimrande charm.

 

När jag köpte Krell Eva 600 så var mitt intresse att få kraften och att jag gillade förändringen från en del tidigare modeller, men deras försteg var aldrig aktuella då jag tyckte de var för ”kalla”, så därför blev det en ARC Ref 10 vilket visade sig vara en bra kombo i mina öron, även om det kanske inte blev helt perfekt! Ju fler olika genrer/inspelningar/källor jag lyssnade till så insåg jag att det förmodligen ”aldrig" skulle kunna bli helt perfekt? Så i o m det så var det inte så svårt att minimalisera antalet burkar inför bytet som är är på gång och i ärlighetens namn så bryr jag mig inte heller om att försöka få till det perfekt. Jag vill bara njuta av musik genom ett system som passar in i de parametrar jag finner viktiga och tror att nästa system blir fullt njutbart - även om rören nu inte kommer att finnas med i kedjan, hupp:39:

 

Med det sagt så tror jag vi alla är av samma skrot och korn men ändock lite olika vilket gör denna hobby så spännande och att vi kan njuta fullt ut trots att allt inte är ”perfekt”, jo musiken som man går igång på är kanske det som är perfekt, men det är också en fråga om dagsform? Svårt detta men jag har alltid blivit glad vid hemma-hos då värden entusiastiskt berättar om varför hen har just det systemet han har och vilken musik han helst lyssnar till o s v, det gör oftast att jag förstår dennes ambitioner om välljud och köper allt med hull och hår, även om mina öron skulle vilja ha det lite annorlunda presenterat så blir jag glad för att värden är glad. Inga rätt och inga fel, bara musik!

 

Ursäktar att jag svävar iväg från trådskaparens påbörjade historia om Krell och Dan D’Agostino, följer dina tankar med stort intresse trots mitt svammel.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

@byZan
Håller med. Det blir aldrig perfekt. Och frågan är vad det är. Det finns ingen perfekt återgivning eftersom jag inte tror den går att definiera. Därav också tjusningen. 
Med tiden blir man ju bättre på att lyssna och får vissa egenskaper i återgivningen som favoriter kanske. Jag upplever det som om jag höjt min förmåga att komma in i musikens kärna. I takt med det måste ljudet hänga med. När den balansen inte är i fas blir det inte lika optimalt varken av för bra eller för dålig nivå på ljudet mot vad man är van vid och kan ta till sig.
För att njuta fullt ut av musiken har jag blivit kräsen nog att behöva komma över en viss nivå. Denna nivå har luddig gräns men den finns. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

@byZan
Håller med. Det blir aldrig perfekt. Och frågan är vad det är. Det finns ingen perfekt återgivning eftersom jag inte tror den går att definiera. Därav också tjusningen. 
Med tiden blir man ju bättre på att lyssna och får vissa egenskaper i återgivningen som favoriter kanske. Jag upplever det som om jag höjt min förmåga att komma in i musikens kärna. I takt med det måste ljudet hänga med. När den balansen inte är i fas blir det inte lika optimalt varken av för bra eller för dålig nivå på ljudet mot vad man är van vid och kan ta till sig.
För att njuta fullt ut av musiken har jag blivit kräsen nog att behöva komma över en viss nivå. Denna nivå har luddig gräns men den finns. 

 

... men samtidigt kan jag njuta mycket av musik från ett väl matchat enkelt system. Musiken är ju lika bra på något vis, men komplexiteten och nyanser som klarar att tex avslöja en nyanserad tolkning och djupare mening av ett stycket. Det blir inte lika transparent presenterat i enkla system som i mer påkostade . Man kan alltså riskera att missa viktiga finesser med den inspelade musiken. Så klart är det till viss mån fråga om tycke och smak men har man varit involverad i HiFi några år så lär man sig att tränga djupar in i musikupplevelsen och då tar ens gamla prylar slut rent prestanda mässigt och man får uppgradera. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanske ett nytt steg framåt?

 

Jag behöver hjälp med er samlade erfarenhet och synpunkter på följande som börjat intressera mig. 

 

På 90-talet Hade jag ett enkelt men välmatchat system med Arcam Alfa 8 integrerad förstärkare samt alfa 8 CD, Acoustic Energy 109 och Nordost flatline ht-kablar. Det var ungefär då jag började förstå och lära mig om vad olika delar i ett hify-system gör och kan göra för välljudet. Arcam hade ett stereosteg som också hette alfa 8. Jag var nyfiken och köpte ett. Jag körde alltså det till basen och den integrerade till mellnaregister och diskant. Jag tyckte det blev bättre till viss mån men jag tyckte kanske att en integrerad för samma totalsumma var minst lika bra och jag köpte till slut en Krell Kav 300i som fullständigt rockade skiten ur Arcam. Dock var den ju något dyrare men ändå.  Detta ver helt klart en upplevelse som grävde mig djupt ner i hifiträsket. Så djupt att det inte går att komma upp igen och det är jag glad för. Jag var fast på ett positivt sätt. Bi-ampning har sedan dess följt mig som ett slags äss i rockärmen för att kräma ur lite till ur ett system när man är nära toppen. Inte kanske mitt i trappan mot toppen men väl nära toppen om ni förstår vad jag menar.

 

Jag har läst en del genom åren om olika system med de högtalare jag har, Sonus faber - The Sonus faber (Fenice som de egentligen skulle hetat, men det är en annan historia). Jag har hört mine egna högtalare med en del olika förstärkare. ARC både enklare stereo slusteg till några av deras finast både försteg och monoblock, Gryphons värsting och den jag själv har + några andra märken som HiFi-ställe haft och testat dem med. "Skitkablar" och "finkablar". En sak som slagit mig är att de låtar aldrig dåligt. Inte heller med enkel kringutrustning. En annan sak som slagit mig är hur det höjer sig ganska enkelt i prestation när man laddar på mer kraft och bättre förstärkeri, signalkällor eller vad det nu än är. När jag fick höra The Sf hos HiFi-stället med Gryphons värsting förstärkare Mephisto lyfte högtalarna till en nivå jag aldrig hört innan i mitt tycke. När jag fick kopplat in de gamla Krellarna 350mc var det en liknande wow-upplevelse. Fortfarande känns inte högtalaren som en begränsning. Min uppfattning är att dessa högtalare inte är en begränsning i mitt system utan att allt annat är begränsningen. Ett annat exempel var när jag bytte tonarmskabeln till en Nordost Valhalla 2. I mitt system har jag aldrig hört en sådan förbättring av en enda kabel som med denna tonarmskabel. The Sf svarar alltså linjärt på varje förbättring i kringutrustning och jag har inte närmat mig den punkt när kurvan planar ut för dem. Den punkten vore ju spännande att närma sig...

 

Jag tror att mina signalkällor i respektive genre, alltså digitalsidan, vinyl och rullband och även kablar och strömprodukter inte är en flaskhals i detta läge. Om jag skulle kunna göra något mer är det nog fortfarande på förstärkarsidan... tror jag.

 

Under de år jag haft the Sf har jag så klar läst mycket om andra system med The Sf och tagit till mig av vad folk upplevt. Ett utopisk system jag snubblade över på nätet för några år sedan var ett där de haft 6 monoblock till The Sf och det sades ge oväntat god effekt på återgivningen. Det finns också ett system med Sonus faber Aida med 3 monster block från McIntosch som skall vara galet bra. Jag gissar då att dessa högtalare tillhör den skara som svarar bra på fler slutsteg. 

Jag har snackat med flera olika gamla HiFi-rävar om detta och det finns olika uppfattningar och erfarenheter. Vissa är solklart säkra på att tex Bi-amping är bra och andra med tveksamma. Som vanligt finns hela skalan av erfarenheter och synpunkter på detta. 

 

Jag har så klart funderat på vad ännu "större" förstärkare kommer att göra med ljudet i mitt system. Dock har många med mer erfarenhet än jag bedyrat att rent ljudmässigt blir tex inte Krell bättre med större förstärkare och de kanske mest välljudande är FPB seriens mellanmodeller. Behövs mer kraft för svåra högtalare så behövs det mer kraft, men räcker de "mindre" kraftmässigt låter oftast de bättre. Jag kommer nog inte att kunna testa detta själv och eftersom flera olika källor bedömmer det så, så går jag på det. Då kanske bi-ampning kunde vara något om jag skall fortsätta utforska Krell-spåret och förbättra det. Gryphon låter otroligt bra, men tappar lite när jag spelar som starkast vilket jag gillar att göra ibland. Att öka gryphon kraft från Antileon på 150 watt till Mephisto 180 watt är jag osäker på kommer förbättra just den parametern. Det är bara en gissning. Trissor och klass A's egenskaper har jag dock fastnat för som den bästa för mig i nuläget. Rör kanske det blir när hörseln blivit känslig och jag lyssnar på annat vis, återstår att se.

 

Jag är riktigt nyfiken på hur bi-amping skulle funka i mitt system. (inte mogen för tri-ampning ännu)

Vad jag kommit fram till är att det skall vara samma effektförstärkare i så fall. Hade galna planer ett tag på att ha gryphon i toppen och Krell till basarna men det ger massvis av problem som kan ställa til återgivningen. Det är nog lämpligt att ha samma konstruktion till bas och mellanregister och diskant. 

Dan d'Agostino tycker att en förstärkare aldrig skall prestera mer en 10% av sin effekt när man spelar starkt med en högtalare. Det är ett bra "headroom". Stor kapacitet i nätdelen är något jag också tycker fungerar. De förstärkarmodeller jag gillat genom åren har alltid haft mycket stora nätdelar. Jag tänker att om man kör bi-ampat fördubblar man ju nätdelskapaciteten till varje kanal och de bör höras både i bas och mellanregister-diskant. Min gissning är också att separationen och kontrollen i hela registret kommer öka. Effekten räcker redan till hyggligt, minst sagt, men bi-ampat bör förstärkaren få ännu lättare. Jag är kanske inte på 10% av kapaciteten när jag dundrar på men inte långt ifrån.

 

Jag tål kloka mothugg, det är därför jag tar upp detta.

 

Skall jag ha 4 sådana här på golvet???

 

_49U6197.jpg.fb551c6c363018ed853ac68859e03034.jpg

 

Är detta något som är värt att testa eller är det att elda för kråkorna tycker ni? Varmt kommer det nämligen att bli.... 

Tacksam för era erfarenheter och synpunkter.

 

/Apexorca

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Tacksam för era erfarenheter och synpunkter.

Apexorca, inte för att jag på något sätt kan konkurrera med dina prylar, men jag kan kanske ge dig lite andra infallsvinklar så därför upprepar jag erbjudandet om att komma och lyssna på mina anläggningar.

Visserligen har jag "bara" klass A/B med variant av klass H/D drivning, men KRAFT finns det gott om! :D:cool:

Välkommen alla som vill...här är Coronafritt!

Link to comment
Share on other sites

Bi-wiring och Bi-amping har även jag provat med Arcam A85 samt P85 och jag tyckte det det gav ganska god valuta, men det finns saker som ger mera, precis som du är inne på.

Biampings problem är ju att de fortfarande skickar full effekt i 20-200hz området till ditt mellan/övre, och vice versa. Fördelen (?) är att impedansen för respektive steg i princip fördubblas vilket betyder mindre effekt men och en mindre strömkrävande belastning...

Amatörens systen använder aktiv delning och det är där jag inbillar mig att man hittar de verkliga guldkornen med separat förstärkeri. Men också de artefakter digitala filter brukar medföra... 

Jag är med andra ord inte helt övertygad men nyfiken!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Apexorca, inte för att jag på något sätt kan konkurrera med dina prylar, men jag kan kanske ge dig lite andra infallsvinklar så därför upprepar jag erbjudandet om att komma och lyssna på mina anläggningar.

Visserligen har jag "bara" klass A/B med variant av klass H/D drivning, men KRAFT finns det gott om! :D:cool:

Välkommen alla som vill...här är Coronafritt!

 

Absolut. Tackar för inbjuden, den kommer jag att realisera. Jag väntar in en mer Coronasäker framtid och kommer mer än gärna och lyssnar. Jag kommer ta alla smittskyddsinstruktioner på allvar och följa dem både för min egen skull,  men också för hela samhällets skull. Det sistnämnda är det viktigaste tycker jag . Därmed går längre onödiga resor bort där man träffar personer som inte är i ens vardagliga krets. 

 

Jag betvivlar inte att det låter fantastiskt bra. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Bi-wiring och Bi-amping har även jag provat med Arcam A85 samt P85 och jag tyckte det det gav ganska god valuta, men det finns saker som ger mera, precis som du är inne på.

Biampings problem är ju att de fortfarande skickar full effekt i 20-200hz området till ditt mellan/övre, och vice versa. Fördelen (?) är att impedansen för respektive steg i princip fördubblas vilket betyder mindre effekt men och en mindre strömkrävande belastning...

Amatörens systen använder aktiv delning och det är där jag inbillar mig att man hittar de verkliga guldkornen med separat förstärkeri. Men också de artefakter digitala filter brukar medföra... 

Jag är med andra ord inte helt övertygad men nyfiken!

 

 

 

Du utrycker detta snyggare än jag. Tack för synpunkter. Jag förstår nog den analysen. 

Som sagt är jag inte helt övertygad om att det ger så mycket nytta, men det finns en nyfikenhet, experimentlusta och en attraktiv förhoppning om att det kan var skitbra. 

 

Det du tar upp om delningsfiltret har jag faktiskt funderat på och tänker så här. 

Signalen kommer till försteget, hanteras och skickas till slutsteget. Det slutsteg som får skicka signalen till högtalarens bas skickar väl ändå hela signalen till den delen av delningen (det är väl det du beskriver ovan?) eller blir det så att det slutsteget inte arbetar med mellanregister och diskantregistersignalen och därmed får en förenklad situation?

Det den uppenbart slipper är den induktion som elementet hade skickat tillbaka till förstärkaren i de frekvenser som inte spelas från denna filterdel?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Apexorca said:

Det den uppenbart slipper är den induktion som elementet hade skickat tillbaka till förstärkaren i de frekvenser som inte spelas från denna filterdel?

 

Det är nog den effekt som man möjligen får vid bi-amping (utan aktiv delning) också. I övrigt så tycker nog jag också att det blir rätt mycket eldande för kråkorna.

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, MatsT said:

 

I övrigt så tycker nog jag också att det blir rätt mycket eldande för kråkorna.

 

 

Utveckla gärna det om du vill. För mig är det viktigt om det är något du tror och i så fall varför eller om du har praktisk erfarenhet av det. Jag vill få så mycket kött på benen jag kan i denna fråga. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

I övrigt så tycker nog jag också att det blir rätt mycket eldande för kråkorna.

Eftersom slutsteget skickar ut hela signalen så "bränns" (går upp i värme) en stor del av effekten bort i de passiva komponenterna i filtret, då endast bassignalen önskas i ovan beskrivet exempel. Korrekt MatsT?

 

Det är här aktiv delning kommer in...då skickas endast den önskvärda signalen till slutsteget och vidare till elementet utan några "mellanhänder", dvs. att ingen effekt "bränns" i några passiva komponenter, typ resistorer, spolar och kondensatorer.

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Man får inte mer headroom med 2 likadana förstärkare som bi-ampas. Det som möjligen är en fördel är att den ena inte påverkas av den andra. Jag har inte provat själv men jag har kompisar som gjort det och tyckt att det varit bra men jag har sett många som inte verkar lika positiva. Jag kan bara spekulera själv och vill inte säga vare sig bu eller bä. Det enda som är säkert är att spänningssvinget över högtalaren blir samma och därmed ökar man inte nivån.

 

3 minutes ago, Amatören said:

Eftersom slutsteget skickar ut hela signalen så "bränns" (går upp i värme) en stor del av effekten bort i de passiva komponenterna i filtret, då endast bassignalen önskas i ovan beskrivet exempel. Korrekt MatsT?

 

Nej, det var inte det jag menade. Jag menade det jag skriver högre upp, samma spänningssving men 2 förstärkare som ger effekt ger i praktiken liten extra nyttoeffekt.

Aktiva filter är lite annorlunda, då behöver de olika förstärkarna inte leverera hela frekvensområdet och blir avlastade.

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, MatsT said:

Nej, det var inte det jag menade. Jag menade det jag skriver högre upp, samma spänningssving men 2 förstärkare som ger effekt ger i praktiken liten extra nyttoeffekt.

Ok då! Eftersom två slutsteg ska dela på samma insignal, säg för enkelhetens skull 2 Volt, så går 2/2=1 Volt till varje slutsteg. Detta innebär en "avlastning" då varje slutsteg bara behöver ge "halva" effekten var. Summan av effekten blir möjligtvis att "headroomet" ökar innan slutstegen slår i taket. Frågan är om man nu har kraftfulla Krell-slutsteg om man märker någon skillnad förutom att värmen i rummet ökar rejält och likaså elräkningen...

 

53 minutes ago, MatsT said:

Aktiva filter är lite annorlunda, då behöver de olika förstärkarna inte leverera hela frekvensområdet och blir avlastade.

Detta skrev jag innan:

Det är här aktiv delning kommer in...då skickas endast den önskvärda signalen till slutsteget och vidare till elementet utan några "mellanhänder", dvs. att ingen effekt "bränns" i några passiva komponenter, typ resistorer, spolar och kondensatorer.

 

Det jag menar, om det är en dynamisk anläggning utan "onödigt" effektslöseri ni är ute efter, så är aktiv delning en ingrediens i konceptet, en annan är slutsteg med switchade nätdelar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Man får inte mer headroom med 2 likadana förstärkare som bi-ampas. Det som möjligen är en fördel är att den ena inte påverkas av den andra. 

 Ja, så tänker jag att en fördel kan vara.

 

2 hours ago, MatsT said:

Jag har inte provat själv men jag har kompisar som gjort det och tyckt att det varit bra men jag har sett många som inte verkar lika positiva. 

Jag har som sagt hört båda läger. Jag tänker att de kan ha rätt på båda sidor. Olika högtalare, olika förstärkare och olika andra förutsättningar kan säkert ge olika utslag på detta. Vad jag vet är att Sonus faber The Sf och Aida har fått en del positiva omdömen när de tri-ampats.

 

---------------

 

Kan det vara så att tex Krell som redan är byggda för att leverera mycket kraft utan att pressas hårt med stora nätdelar och mycket effekt redan har en sådan tekniskt sätt robust konstruktion i att leverera stabilt stark signal till högtalarna att de därför vinner mindre på att bi-ampas än en svagare byggd förstärkare?

 

1 hour ago, Amatören said:

Det jag menar, om det är en dynamisk anläggning utan "onödigt" effektslöseri ni är ute efter, så är aktiv delning en ingrediens i konceptet, en annan är slutsteg med switchade nätdelar.

Jag gissar att det inte är aktuellt för mig att fixa aktiva filter som du förordar?

Switchade nätdelar vet jag inte mycket om annat än att jag hört många tycka att man inte skall ha det, men jag har ingen aning om varför. Switchade nätdelar kanske är bra?

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Apexorca said:

Kan det vara så att tex Krell som redan är byggda för att leverera mycket kraft utan att pressas hårt med stora nätdelar och mycket effekt redan har en sådan tekniskt sätt robust konstruktion i att leverera stabilt stark signal till högtalarna att de därför vinner mindre på att bi-ampas än en svagare byggd förstärkare?

Yepp, det är jag övertygad om:77:

 

Om man får drömma lite...tänk om man hade obegränsat med pengar och ett stort AC-aggregat! En aktiv 4-vägs högtalare drivna av FPB-650MC till basarna, FPB-350MC till högbas och mellanregister och FPB-250MC till diskant. Kanske istället några bra rörsteg (VTL?) till mellanregister och diskant...:39::63::clown:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

Jag gissar att det inte är aktuellt för mig att fixa aktiva filter som du förordar?

 

Eftersom du inte "enkelt" kan koppla förbi de interna filterna i högtalarna så blir de svårt med aktiv delning.

Sen är det ju inte bara att slänga in aktiv delning till en högtalare som är konstruerad med ett passivtfilter det kommer kräva mycket mätande och testande om man ska få ihop det så högtalaren låter som den ska.

 

Jag har i tidigare system bi-ampat mina fronthögtalare (hembio) med fyra kanaler i ett Rotel 1095 (5*200W, dubbla 1.2kVa trafo) och det lämna väldigt mycket effekt men skillnaden mellan att köra två kanaler eller fyra var marginell i mina öron.

 

Om högtalarna är byggda för att kunna kopplas med separat steg och aktiv delning (Tidal har denna möjlighet och även Devialet har tagit fram speciella lösningar i samarbete med B&W, YG och Vivid Audio där man har digital dsp och flera förstärkare) då har man säkert betydligt mer att vinna.

 

Ett exempel med Devialets lösning där man har filter och dsp för varje register.

 

AXD_AXD-1024x1024.jpg.dc27074deb63a3977aa753c2cd790e27.jpgAXD_Vivid_G1s-1170x1570.thumb.jpg.8e5206c3adbe55d150765b8d621381a3.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Switchade nätdelar kanske är bra?

Jag tror inte man skall stirra sig så blind på tekniken. Ur miljöhänsyn (energiåtgång) är förmodligen class D/switchade nätdelar att föredra. Där blir inte så mycket över till kråkorna. I början blev de hårt ansatta (class D - inte kråkorna) för att de inte lät så bra från mellanregister och uppåt men däremot utmärkta i basen. Den typen av "sanningar" har en tendens att fastna i medvetanden ungefär som en tatuering. Det sker ju utveckling hela tiden och jag inbillar mig att det finns utmärkta klass D-förstärkare på marknaden idag. Den senaste jag känner till i det övre segmentet kommer från Mark Levinson (No 53).

 

No53-drama.png

 

Jag tror det går att göra både välljudande och mindre välljudande förstärkare oavsett grundteknik. VTL, Audio Research, McIntosh och Audio Note gör alla utmärkta rörsteg men de låter inte lika. Inom rörteknik finns många lösningar för önskat resultat vilket även gäller inom transistorförstärkare. En del är insnöade på JFet, MosFet eller bipolära transistorer. Andra så få transistorer som möjligt, helst bara en per sinushalva och kanal med argumentet att det är lika omöjligt att få flera transistorer att låta som en röst som en kör. Det innebär också att dessa förstärkare sällan levererar mer ca 50-60 watt. Andra lägger krutet på kraftfulla nätdelar. Mitt tidigare märke Bow Technology hade en per sinushalva vilket de menade var en förutsättning för bästa ljud.

 

Bow_Walrus1.jpeg

 

Några anser NPN-transistorer är bäst och andra PNP och sedan en liten story om varför. På senare tid har en del lyft fram vikten av att använda stealth-kondensatorer som den heliga gralen till välljud, t ex VTL och Aesthetix (Eclipse-modeller).

 

Jag tror du får göra som vanligt, lyssna, läs och testa för att komma fram till om det finns en grönare äng än den du betar av just nu, oavsett teknik. Om jag skulle ge mig på något nytt idag hade jag spanat in förstärkare med betydligt mindre effekt än de jag har idag (2x450 Watt [i 5 ohm])och gärna en integrerad. De har utvecklats enormt och håller man sig inom, säg 100 watt ser jag ingen anledning idag att ha separata enheter. Men det är kanske fel. I slutändan hade avgörandet skett från lyssningsposition och alldeles oavsett vilken grundteknik man använt enligt ovan. Det skall ju också lira bra tillsammans med det övriga och i det rum man har till förfogande.

Link to comment
Share on other sites

@Bebop

Jag håller med om att olika typer av teknik omsorgsfullt utvecklade låter bra ffa i välmatchade system. Dock finns fortfarande skillnader jag uppfattar som karaktärsdrag och för mig passar ofta klass A mina öron bäst, både rör och transistorer. 
Läste precis på ett ameirkanskt forum där bi och triamping diskuteras och några höjer det till skyarna. Då handlade det om Sf Aida som skall höja sig mycket med bi ampning men än mer med triamping. Tror det var Burmester elektronik på dem.
Således finns hela skalan av erfarenheter och olika uppfattningar. Det jag märkt så här långt är att de som testat bi amping generellt är mycket mer positiva än de som inte testat detta. De är mer ofta negativa till det. Det finns ju uppenbara nackdelar med flera slutsteg- plats, fler kablar, värmen, elförbrukningen även om det i det stora hela är mycket lite.
Jag får väl bilda mig en egen uppfattning genom att testa från min egen sweet spot för att stilla min nyfikenhet, villket du är inne på.

 


Ang kråkor så eldar jag bara för dem på sommaren i så fall och då spelar jag mindre musik dessutom. Andra tider så blir det ju värme i huset som jag ändå behöver.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

I början blev de hårt ansatta (class D - inte kråkorna) för att de inte lät så bra från mellanregister och uppåt men däremot utmärkta i basen. Den typen av "sanningar" har en tendens att fastna i medvetanden ungefär som en tatuering. Det sker ju utveckling hela tiden och jag inbillar mig att det finns utmärkta klass D-förstärkare på marknaden idag. Den senaste jag känner till i det övre segmentet kommer från Mark Levinson (No 53).

 

En switchad nätdel betyder ju inte per automatik att de är klass D i förstärkarsteget de behöver inte hänga ihop.

 

Man kan ha ett switchat nätaggregat med helt traditionell klass A/AB efter tex gör Solution så finns säkert fler. 

 

Levinson No.53 har en traditionell nätdel och en egen typ av switchat utgångssteg så har även mitt egna TAD steg.

 

https://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no53-reference-monoblock-power-amplifier

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet alls av bi-amping, jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar, men jag har däremot väldigt svårt att se att det skulle vara värt investeringen? Det kanske är en sak om man använder några billigare Class D slutsteg som man kan köra 4st av, men jag misstänker att de där Krell monstren trots allt kostar en slant? För att inte tala om alla extra kablar det innebär, utrymmet de tar och allt annat runt omkring som det innebär. Om JAG var i samma sits och var sugen på att ta steget till nästa nivå så skulle jag nog trots allt kollat runt lite vad andra slutsteg skulle kunna göra.

Link to comment
Share on other sites

Min generella erfarenhet säger mig att det vanligen är klokare att investera i en bättre uppsättning single-wire kablar (ev. kombinerat med jumpers ifrån samma serie) än bi-wiring med dubbla uppsättningar kablar av lägre kvalitet. Mellanskillnaden kan med fördel investeras på annat håll i kedjan. Med det sagt så finns det säkert undantag, men jag är lätt skeptisk till alltför komplexa lösningar med bi-amping och användning av olika slutsteg för diskant, mellanregister och bas exempelvis. "Keep it simple" är ofta klokt med så hög kvalitet som möjligt hos färre komponenter i kedjan. 

 

Relaterat till detta är också rådet att välja en integrerad förstärkare idag även på högre nivån där kvalitet och prestanda aldrig har varit högre. Grovt så skulle jag rekommendera en integrerad förstärkare i allmänhet upp emot en prisnivå kring 200.000 kr. En bonus är att du kan lägga mer krut på en (1) nätkabel istället för två där du också slipper en uppsättning signalkablar (mellan för- och slutsteg).

 

Gällande Klass D förstärkare så är min övertygelse att dessa har vissa egenskaper som går igen oavsett tillämpning samtidigt som det också kan finnas avgörande skillnader mellan konstruktionerna. Devialet, Primare, Aavik, Spec och Mola Mola (vilka jag har bred erfarenhet av här) har alla vissa typiska Klass D egenskaper gemensamt. Hit hör låg distorsion, en hög grad av svärta och god definition och separation i basområdet allra särskilt, vilket ger en väldigt ren och något torrare presentation, men det finns samtidigt olikheter. Jag kan (faktiskt) ännu förstå om man direkt dömer bort Klass D förstärkare i allmänhet om man är svag för ren Klass A exempelvis - trots dess uppenbara nackdelar.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...