Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

20 hours ago, Apexorca said:

Kör nu ett test med mellan Studer A807 och Lyrec Frida. Båda nu kalibrerade och i mycket gott skick. Studer A807 har dock blivit mer renoverad både elektriskt och mekaniskt med mer än 100 nya elektrolytkondensatorer nya op-ampar, lager etc ect. Frida är en senare konstruerad maskin med det mesta av komponenterna i sig i original. De har nog kanske 5 år kvar att ge.

 

Spelar Frank Zappa och albumet The Grand Wazoo med stycket The Grand Wazoo på masterbandkopia. Där är nog jordens alla instrument representerade och de får soloutrymme samtidigt som trumkompet är sinnesjukt bra genom hela stycket. När alla instrument tar i för fulla muggar är det inte lätt för stereon att få till det och reda ut det musikaliskt. Helt klart en bra demotape med bra musik, älskar detta stycke.

 

Unknown.jpeg.eb4135de39efd75c0ee9194ba51afbaf.jpegUnknown-1.jpeg.07ce1340da1653e229675424a1354ca2.jpeg

 

 

Förut var det helt klart större skillnad. Då var Lyrec Frida klart bäst. Nu är det mycket jämnt.

Det är bra riv i båda maskinerna. Klara, upplösta och dynamiska i hela registret. Kanske är min Studer A807 lite varmare i klangen och lite mer drag i faktiskt. Men vi snackar hårsmåner.

 

Laguppställningen.

_49U4561.jpg.c403a65adb0970bdc523d56637080843.jpg

 

_49U4560.jpg.7381b82e12f8824dc6f34e6088ab7aa8.jpg

 

_49U4559.jpg.f18cad3c8a7215d68282247bfd471399.jpg

Och jag som trodde att jag hade flest burkar i systemet!:D:) Har hustrun kastat in handduken ?:39: 

Ja, A807:an är en fantastisk maskin, är mycket nöjd med min.:thumbsup:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Och jag som trodde att jag hade flest burkar i systemet!:D:) Har hustrun kastat in handduken ?:39: 

Ja, A807:an är en fantastisk maskin, är mycket nöjd med min.:thumbsup:

 

Calm

 

Då har jag ju ändå plockat bort 4 burkar Krell som stod där också till helt nyligen. Inte optimalt , men vad gör man inte för musikupplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-29 at 09:31, Apexorca said:

Enligt min studiokompis, som har Nacksvingstudion i Göteborg, .

 

Nacksving privatägt? :o

Vart är världen på väg?:D:39:

 

Den som hade förutspått det på 70-talet hade blivit idiotförklarad och antagligen hamnat på Lillhagen (mentalsjukhus) 

Link to comment
Share on other sites

nu har jag sett videon.

Det är en typisk sponsrat smygreklam.

Många felaktigheter också. 2 mikrofoner kan inte vara rent fysiskt på samma plats!

Det mest slående rappakalja var påståendet att en studio kabel(Sennheiser, Mogami etc, etc) skulle skära bort övre register på en jazz guitar!

SKÄRPNING mina vänner

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, tipo901C said:

typisk sponsrat smygreklam.

:D

Det är reklam, man behöver inte beskylla dem för smygreklam.

 

36 minutes ago, tipo901C said:

2 mikrofoner kan inte vara rent fysiskt på samma plats!

Jo, men inte samtidigt :D

Men oavsett så var avsikten att spela in med lika förhållanden förutom kabeln, och det får man väl säga att det är med den uppställningen. Han nämner ju även kalibrering vilket jag värdesatte eftersom okalibrerade mickar säkert ger större skillnad än kablaget.

 

Link to comment
Share on other sites

var det verkligen reklam? Det stod inte så i början med röda blinkade bokstäver!

Det är omöjligt att ställa 2 mikrofoner på exakt samma plats, oavsett uppställningstid/sekvens

Det står ingenting att pre-ampar var också kalibrerade, mycket viktig!

Ljudresultatet var klart manipulerat, annars Mogami etc skulle gott i konkurs för länge sedan.

Mina kunskaper om uppställning av mikrofoner är inte bra alls, men jag ska fråga en expert.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-29 at 17:06, Apexorca said:

Jag gissar att bra kablar även där skulle ge bättre resultat i studiomiljö

 

Det finns ett par Studios i USA som använder Audio Envy (Keller Studios har runt 900m kablar ifrån dem) och deras kablar har några av de lägsta kapacitans värden jag sett på en balanserad signal kabel 4,36pF/fot vilket är otroligt lågt som jämförelse (eftersom Nordost är det som diskuteras) så har en Valhalla 2 kabel 17,0pF/fot (vilket är lågt det med men mest som en jämförelse).

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, octavia rs said:

 

Det finns ett par Studios i USA som använder Audio Envy (Keller Studios har runt 900m kablar ifrån dem) och deras kablar har några av de lägsta kapacitans värden jag sett på en balanserad signal kabel 4,36pF/fot vilket är otroligt lågt som jämförelse (eftersom Nordost är det som diskuteras) så har en Valhalla 2 kabel 17,0pF/fot (vilket är lågt det med men mest som en jämförelse).

 

 

 

Jag känner inte till Audio Envy, men gissar att det är ett val de gjort för at de låter bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte lämna studiospåret och ta i lite tankar jag fått senaste året. Jag blev inspirerad till det efter @Peo's ny lyckoträff.

 

Jag tänkte testa några amatörmässiga tankar kring detta på Er! Putta mig gärna rätt om det finns fler viktiga aspekter jag missat och om jag hamnar fel.  

Jag tror att nya dyra high-end förstärkare ibland har tagit lite mycket genvägar via marknadsavdelingen. Tidigare konstruerades det mer kompromisslöst. Utan tankar på miljö, energi och olika komponenters all möjliga aspekter annat än att det skal låta bra. Det togs alltså inte ansvar för annat än att det skulle låta så j-kla bra det gick att göra. Då kanske andra värden kom på skam som miljötänkandet etc. Men så tänkte man inte då. Dyrt var kanske bättre då än dyrt nu, rent generellt. Priserna var inte lika upp-trissade heller gissar jag. Jag har hört några som beskriver detta. Att bygga en förstärkare från tex gamla MarkLevinson i dag skulle bli mycket dyrt. Nu ser det helt annat ut från detta märke. Titta på Krell!!! Men nu är väl Krells gener egentligen mer hos Dan d'Agostino och där låter det fortfarande som det skall, om än en svindyr nivå upp till. 

Jag har nyligen både sett och hört svindyra  nyutvecklade förstärkare som är "enkla" både inuti och på utsidan och dessutom inte låter bra. Det finns dock en klick märken som höjer sig över mängden. En del gamla märken som fortfarande presterar och en del där marknadsavdelningen kanske lagt sig i för mycket med ett tveksamt resultat som följd.

 

Så om man då skall använda sin slantar väl och med toppklassat välljud, vad gör man då? Jag har ju på nära håll hört vad som kan hända om gamla anrika High-End prylar får en professionell renovering (för i sammanhanget småpengar). Jag tillhör de som tyckte att A/Wings  gamla Mark Levinson block på högkant lät jättebra hos honom. Mina gamla Krell FPB 350 MC och KRC-HR spelar nog bort en stor del av det moderna motståndet av samma kategori förstärkare. Blande inte ihop detta med låg-watt-rör-förstärkare i helt andra typer av anläggningar, men jag gissar att förhållandena mellan gammalt och nytt kan vara likadant där.

 

OM man skulle jämföra priser på vad gammalt kostade och omräknat till dagens värde och jämföra med vad nytt kostar, så tror jag kanske att gammalt var förhållandevis billigare för det välljud man fick då pga att priserna trissats upp. Vad tror ni?

 

Hur är livslängden på "helrenoverade" förstärkare? Som en ny??? Eller nära... eller inte alls nära?

 

Ligger det något i detta? Både i mitt specifika fall om Krell och även mer generellt?

 

OM det nu är så här så blir det ju inte enklare att hitta prylar till sin anläggning när man skall jämföra pris/prestanda med både begagnat och nytt och väga in renoveringar etc. kanske "too much" för många. Man behöver ju känna eller läsa på om en del gamla prylar innan man börjar. Men för mig har det varit en riktigt lärorik och kul tripp. Vilket välljud och vilka musikupplevelser jag fått på den resan.

Men som sagt. Jag försöker fortfarande bilda mig en uppfattning om ovanstående. Att gammalt kan låta bra, världsklass bra, det är jag dock klar över.

 

:question:

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

hej apex

redan på 30talet en snille upptäckte motkopplingen och förstärkarna kunde prestera high fidelity, begränsade element var utgångstransformator. På 40 och 50 talet utgångstransformatorerna och de andra komponenter var så bra att hela akustiska området kunde återges i full format och minimal distorsion.

Sen dess, miljoner elektronik ingenjörer har utexamineras och många av dem kom på korrekta tillämpningar av den teorin som de har studerat på högskolan.

Det finns ingen monopol i kunskaper. Att det finns Krell och Levinson och Agostin-er är därför att de startade en kommersiell verksamhet. Bygg inte legender av  dem. Det betyder inte att det inte finns bättre förstärkare än dem. Jag har för resten en förstärkare designat av en sådan (riktig) snille. Det är en genialisk enkel lösning som trots TOTALT avsaknaden av motkoppling, har en mycket bredd frekvens omfång( några 100tals KHz) och minimal distorsion. Det ger 25W(transistor) För oss i gänget, tack vare korrekta högtalare  räcker den för att återge symfonik orkester i full format. Kostar några hundringar att fixa en, men då på en bit playwood utan tjocka aluminium-titanium-koppar-guld-platina. Den är den bästa förstärkaren som jag har hört.

Hälsningar

Spiros

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca, intressant fundering och konstigt nog har jag haft liknande funderingar under ett antal år men tyvärr aldrig tagit tag i det och det i första hand för att jag inte vet eller kan något om det rent tekniskt. Hade absolut varit ett projekt som jag hade tagit tag i om jag vetat mer om komponentval och skulle vågat, men jag får nog avstå då mina kunskaper i ämnet löda och komponenter är alldeles för begränsade. Men kommer att följa dina förehavanden med stort intresse och givetvis kommer jag för lyssning och utvärdering när det blir dags;) Kul att du testar:tongue:

 

Att det finns många filosofier om hur t ex en förstärkare ska komponeras ihop finns det bevisligen många, vilket som är rätt för att tillgodose ens ljudideal är kanske lika många?

Jag själv har alltid gillat kraftfulla slutsteg som oftast bara får gå på tomgång för att tillfredsställa mitt ljudideal, men oj vad många små och mindre slutsteg jag hört som låtit väl så bra. Tror det har med bl a matchning att göra och lite annat därtill.

När det gäller försteg så har jag under årens lopp alltid sagt mig själv att det är den viktigaste komponenten för hur det låter, en sanning med lite modifikation kanske? Kanske mitt bytande av dessa berott på att jag under mina år som musiklyssnare också lyssnar på annan och fler typer av musik än från starten av denna hobby. I o m att det digitala kom in mina system så förändrades också presentationerna kan jag tycka?! I början tyckte jag nog att det var imponerande rent och upplösningen fantastisk, men med facit i hand så var det nog bara hårt och kallt om jag får generalisera?! Men utvecklingen var snabb och det började låta bättre och bättre, grejerna i systemen byttes ut vartefter, inte billigt men roligt. Idag tycker jag att allt jag har i elektronikväg låter riktigt bra oavsett källa men visst är det skillnader, stor skillnader ibland och det kan jag nog skylla på inspelningarna och den tekniken? Vinyl är det som jag har med mig från barnsben, ja t o m stenkakor (så gammal är jag) och den återgivningen sitter djupt rotad och är med största sannolikhet min referens medvetet eller omedvetet, svårt för mig att bortse ifrån i a f. 

Numera har jag ju en R2R också och om den har jag bara gott att säga när det spelas upp musik från den, gillar nästan alla presentationerna bäst via den om inspelningen är bra,

Via det digitala jag har så låter det också bra men oftare lite sämre genom mina öron än via vinyl och band. Detta är för mig inget problem utan bara hur jag upplever det rent generellt. Det bästa med det digitala är att om man likt mig är en ”hacker” och kan och förstår hur allt fungerar så är det det bästa sättet för att enkelt kunna upptäcka och hitta nytt, lyssna på musik från världens alla hörn, fantastiskt vilken utveckling.  

 

Nu blev det lite OT i inlägget och ber om ursäkt för det. Jag ville egentligen bara säga att jag tycker att det är kul att du testar och låt oss få veta hur det går, kör på!

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

OM man skulle jämföra priser på vad gammalt kostade och omräknat till dagens värde och jämföra med vad nytt kostar, så tror jag kanske att gammalt var förhållandevis billigare för det välljud man fick då pga att priserna trissats upp. Vad tror ni?

I högsta grad. Det som i huvudsak tillförts är material, design, lägre serier och större krav på avkastning som jag tror är det som trissat upp priserna mest plus att gamla företag med stark image köpts upp av företag som KKR som tidigare köpte upp både Shure, AKG, Harman Kardon och Mark Levinson och la dom i det nya bolage Harman Group. På senare år har de köpt upp Sonos, Pioneer och Gibson. Andra motsvarande bolag har köpt upp McIntosh, Audio Research, Sonus Faber (och något bolag till) och lagt dem i en ny koncern. Andra exempel är Krell, Quad, Denon, Marantz med flera som haft liknande utveckling.

 

Min egen arbetsgivare (Tarkett) togs också över av KKR ungefär samtidigt som de tog sig an Kodak. Tarkett gick från ett europeiskt bolag med 4-5000 anställda till ett globalt bolag med produktion i 26 länder och 16,000 anställda med hög lönsamhet.

 

Jag har stor respekt för dessa bolag som hjälper till att lyfta företag vars framtid annars varit oviss. Deras affärsidé är att bygga upp, investera, produktutveckla och efter 5-10 år sätta dem på börsen. Men de drivs inte av någon passion för produkter men de är mycket skickliga på att bygga upp ett brand och vet vilka knappar man skall trycka på för att lyckas på marknaden. De drivs av ROI (return of investment) som de normalt sätter till 2-3 år för varje investeringsbeslut. Då krävs det både intressant produktutveckling som täcker både teknik, design, kommunikation, marknadsföring, positionering m.m. Det påverkar även priset och man "går över lik" för att hitta parametrar som kan hålla uppe en prisbild och jag hävdar att då är inte tekniska specifikationer de viktigaste. 

 

Om vi skulle hålla oss till det rent ljudliga så tror jag inte att det hänt så mycket de sista 30 åren på kvalitetsförstärkars annat än att urvalet blivit betydligt större och även till rimliga priser och det inkluderar även integrerade förstärkare. Jag tror inte på en automatisk koppling mellan pris och ljudkvalitet. Den trissade prisutvecklingen har andra orsaker. På mekaniska enheter typ pickuper, högtalare och skivspelare har det hänt betydligt mer, inte minst pga av bättre utvecklingsverktyg. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, tipo901C said:

hej apex

redan på 30talet en snille upptäckte motkopplingen och förstärkarna kunde prestera high fidelity, begränsade element var utgångstransformator. På 40 och 50 talet utgångstransformatorerna och de andra komponenter var så bra att hela akustiska området kunde återges i full format och minimal distorsion.

Sen dess, miljoner elektronik ingenjörer har utexamineras och många av dem kom på korrekta tillämpningar av den teorin som de har studerat på högskolan.

Det finns ingen monopol i kunskaper. Att det finns Krell och Levinson och Agostin-er är därför att de startade en kommersiell verksamhet. Bygg inte legender av  dem. Det betyder inte att det inte finns bättre förstärkare än dem. Jag har för resten en förstärkare designat av en sådan (riktig) snille. Det är en genialisk enkel lösning som trots TOTALT avsaknaden av motkoppling, har en mycket bredd frekvens omfång( några 100tals KHz) och minimal distorsion. Det ger 25W(transistor) För oss i gänget, tack vare korrekta högtalare  räcker den för att återge symfonik orkester i full format. Kostar några hundringar att fixa en, men då på en bit playwood utan tjocka aluminium-titanium-koppar-guld-platina. Den är den bästa förstärkaren som jag har hört.

Hälsningar

Spiros

 

Den vore kul att höra på.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

 

På mekaniska enheter typ pickuper, högtalare och skivspelare har det hänt betydligt mer, inte minst pga av bättre utvecklingsverktyg. 

 

Så tror jag också,  men gamla genomgångna och trimmade vinylriggar kan bli riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

 

Att det finns många filosofier om hur t ex en förstärkare ska komponeras ihop finns det bevisligen många, vilket som är rätt för att tillgodose ens ljudideal är kanske lika många?

Jag själv har alltid gillat kraftfulla slutsteg som oftast bara får gå på tomgång för att tillfredsställa mitt ljudideal, men oj vad många små och mindre slutsteg jag hört som låtit väl så bra. Tror det har med bl a matchning att göra och lite annat därtill.

 

 

/byZan

 

Kraftfulla slutsteg kan ha en del fördelar. 

Vi återkommer till matchningen och den är ju mycket viktig som du skriver.

 

Jag fick ett ruggigt bra exempel på detta i går. YG Haiely spelades först med en integrerad Moon i 150000kr klassen och lät väldigt sparsmakad och försiktigt. Sedan laddades det med några stora starkare Moon monoblock istället och jösses vilken skillnad. Kvinnan som sjung slutade pipa och fick en klang i rösten med värme och nerv. Basen gick från at vara bar snabb och torr till att fylla ut med pondus och kraft. Ljudbilden ökade enormt och rummet trycksattes på ett helt annat sätt. För mig var gick det från ett system jag inte skulle lyssna på till ett jag skulle kunna leva med länge. YG är helt klart en högtalare som vinner på noggrann matchning för att blomma ut. Kraft verkar viktigt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar @Apexorca. Det finns en matematisk komponent i resonemanget som är fel. :) Det finns inga marknadsavdelningar på majoriteten av dessa bolag. De är i regel helt byggda på ingenjörer, entusiaster och i viss mån säljare. På MOON har de t ex en reklambyrå som hjälper dem. Ibland finns det en person som beställer material, broschyrer, vepor och sköter sociala media, samt annonser. Så det kommer inga smarta krav om hållbarhet, socialt ansvar mm. Jag tror att en stor del av förklaringen ligger i marknaden dock. Vi blir färre och färre som gillar stora mono-block. En annan förklaring i fallet Krell är givetvis att bolaget har haft det väldigt tufft. De har haft en och 2 fötter i graven i många år. Så deras skäl har nog främst varit ekonomiska. Bolag som köpts upp av riskkapitalister har givetvis  (förhållandevis) feta marknadsresurser och marknadsavdelningar. Vilket syns i hur de utvecklar produkter. Det är i vissa fall mindre passion bakom produkterna. Men behöver inte vara så. Man måste nog se på detta fenomen från företag till företag. Jag tycker att vissa bolag bara blir bättre och bättre för varje generation de utvecklar. Vissa är helt stabila och levererar på en konstant hög nivå. Vissa blir smartare och minskar sortimentet utan att förlora kvalitet. Det krävs mod för att överleva i en bransch som minskar hela tiden. Man måste tänka långsiktigt och behålla glöden. Men det finns mängder av riktigt bra förstärkare där ute, både nya och gamla. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Apexorca said:

 

Kraftfulla slutsteg kan ha en del fördelar. 

Vi återkommer till matchningen och den är ju mycket viktig som du skriver.

 

Jag fick ett ruggigt bra exempel på detta i går. YG Haiely spelades först med en integrerad Moon i 150000kr klassen och lät väldigt sparsmakad och försiktigt. Sedan laddades det med några stora starkare Moon monoblock istället och jösses vilken skillnad. Kvinnan som sjung slutade pipa och fick en klang i rösten med värme och nerv. Basen gick från at vara bar snabb och torr till att fylla ut med pondus och kraft. Ljudbilden ökade enormt och rummet trycksattes på ett helt annat sätt. För mig var gick det från ett system jag inte skulle lyssna på till ett jag skulle kunna leva med länge. YG är helt klart en högtalare som vinner på noggrann matchning för att blomma ut. Kraft verkar viktigt. 

 

 

 

Indeed! Man köper inte en Ferrari och sätter på 12 tums hjul. :)  Det är viktigt att para ihop olika delar på ett förnuftigt sätt. YG är byggda för att matschas med förstärkare i samma pris- och prestandanivå. Jag lyssnade på en ännu mindre MOON integrerad tillsammans med Spendor Classic 3/1, det blev nästan irriterande bra på att förmedla känslor och musikaliskt sammanhang. Det skapade i en hel del tankar i mig. Tänk om "normala" människor fick höra det istället för alla saker som finns på Mediamarkt och B&O-butikerna. :-) De skulle aldrig köpa en klockradio igen. Själv skulle jag lätt kunna leva med ett sådant system, om det blev förbjudet med förstärkare på mer än 100w/kanal. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag tror inte på en automatisk koppling mellan pris och ljudkvalitet. Den trissade prisutvecklingen har andra orsaker.

 

En stor del i det hela är ju att marknader (mest delar av Asien och Ryssland) som för x-antal år sedan inte hade någon stor marknad för high-end idag formligen exploderat i människor med gott om pengar och dyrt är lika med att det är bra (själv varit i Ryssland och jobbat och där var det tydligt att importerade produkter ska vara dyra för att vara bra). För några år sedan tyckte man högtalare för miljonen var dyrt nu är det småpengar jämfört med vad tex Wilson, Magico mfl. (tror även @Apexorca skrev nått om att Kaisers högtalare var för billiga i Asien för att sälja bra) säljer för och tex en högtalare som TAD-R1 anses vara för billig för att vara bra på dessa marknader (nya TAD-R1tx hamnar nära 1,5 miljoner så nu är den kanske bra nog :) ).

 

Just nu är ju valutan vad den är och man hör ofta att priserna måste justeras på grund av den dåliga valutan. Senaste året har Euron gått ifrån ca 10,30SEK till 10,80SEK vilket skulle ge cirka 4-5% högre kostnad på ett köp sen att jag själv upplevt att produkter under samma tid höjts med 25% i Sverige där agenten mest hävdat valutan som anledning de kan man ju tolka som man själv vill.

 

Vi får nog tyvärr leva med att vi i Sverige är en liten del av en stor ankdamm där andra marknader med betydligt fler kunder inom de vi kallar "high-end" segmentet finns och där man inte reflekterar över prissättningen på samma sätt.....dyrt är ju = bra eller bäst kanske :blush: och detta utnyttjar nog många tillverkare då det kommer ut allt dyrare elektronik, högtalare och framförallt tillbehör.

 

Hittade en artikel ifrån USA om just segmentet "high-end" dock skriven 2016 men det gäller nog idag med.

 

https://hometheaterhifi.com/editorial/decline-high-end-audio-sales-new-outlook/

Edited by octavia rs
Lagt till länk.
Link to comment
Share on other sites

Personligen gillar jag små producenter som drivs av besjälade tekniker som sätter ljudupplevelsen i främsta rummet. Ett typexempel är ASR med Friederich Schäfer som jobbat långsiktigt med sin Emitter II som egentligen funnits redan från ursprungliga 1980 tills nu och senast iår  ånyo fått A-rating i Stereophile. Säg den produkt som har samma långa uthållighet och ligga på en så hög nivå? Ingen dagslända precis:) 

Sedan kan man jämföra mitt gamla högtalarmärke, Sf som efter Serblin lämnat, pesenterat nya modeller i en strid ström. Inget fel med detta men det är en helt annan filosofi som kräver helt andra produktionsmetoder där marknadsföringen är en inte oväsentlig faktor, stordriftens fördelar med produktionen förlagd i Kina. Inget fel med det heller men kanske inte ligger så nära ursprunget,  högtalare byggda i solitt trä. Inget fel på ljudet, tvärt om, men en helt annan ljudfilosofi. Kanske en anledning, att som jag förstått att de äldre modellerna fortfarande står relativt högt i kurs, trots ålder.

 

Calm

 

 
 
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

Personligen gillar jag små producenter som drivs av besjälade tekniker som sätter ljudupplevelsen i främsta rummet. Ett typexempel är ASR med Friederich Schäfer som jobbat långsiktigt med sin Emitter II som egentligen funnits redan från ursprungliga 1980 tills nu och senast iår  ånyo fått A-rating i Stereophile. Säg den produkt som har samma långa uthållighet och ligga på en så hög nivå? Ingen dagslända precis:) 

 

 

Calm

 

 
 

 

Precis. Det tycker jag visar att förstärkarkonstruktioner som var bra gjorda på den tiden fortfarande är bra. Alltså finns det mycket att hämta på förstärkarsidan om man tittar lite bakåt i tiden.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Daniel said:

Intressanta tankar @Apexorca. Det finns en matematisk komponent i resonemanget som är fel. :) Det finns inga marknadsavdelningar på majoriteten av dessa bolag. De är i regel helt byggda på ingenjörer, entusiaster och i viss mån säljare. På MOON har de t ex en reklambyrå som hjälper dem. Ibland finns det en person som beställer material, broschyrer, vepor och sköter sociala media, samt annonser. Så det kommer inga smarta krav om hållbarhet, socialt ansvar mm. Jag tror att en stor del av förklaringen ligger i marknaden dock. Vi blir färre och färre som gillar stora mono-block. En annan förklaring i fallet Krell är givetvis att bolaget har haft det väldigt tufft. De har haft en och 2 fötter i graven i många år. Så deras skäl har nog främst varit ekonomiska. Bolag som köpts upp av riskkapitalister har givetvis  (förhållandevis) feta marknadsresurser och marknadsavdelningar. Vilket syns i hur de utvecklar produkter. Det är i vissa fall mindre passion bakom produkterna. Men behöver inte vara så. Man måste nog se på detta fenomen från företag till företag. Jag tycker att vissa bolag bara blir bättre och bättre för varje generation de utvecklar. Vissa är helt stabila och levererar på en konstant hög nivå. Vissa blir smartare och minskar sortimentet utan att förlora kvalitet. Det krävs mod för att överleva i en bransch som minskar hela tiden. Man måste tänka långsiktigt och behålla glöden. Men det finns mängder av riktigt bra förstärkare där ute, både nya och gamla. 

 

JA. Övergången från de gamla entusiasterna som skapat fina märken till större företag har varit väldigt olika. Krell lyckades inte lika bra som jag tycker tex Sf har gjort. De fortsätter spotta ur sig modeller som låter bra. Nya Olympica serien låter fruktansvärt bra. klart bättre än den gamla. Den lilla stativaren i den serien spelar som en hel orkester. Jag blev mäkta imponerad.

Det finns fler av dessa båda exempel. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

stordriftens fördelar med produktionen förlagd i Kina.

 

Det är väl vad jag vet endast de billigare Sf modellerna som byggs i Kina om de sen bara är kabinetten eller hela monteringen ska jag låta vara osagt.

 

Sonus Faber Stradivari 35 anniversary som kom för ett tag sedan dock i limiterad utgåva byggs exakt som de första Stradivari byggdes av Franco så Sf har inte helt gett upp sitt arv.

 

Flera av dem hamnade här i Sverige.

 

_20191002_212329.thumb.JPG.e43938a17618b44dd79dabb24ef64642.JPG

 

_20191002_212534.JPG.177ecf2cbe95480dd09053ef43f54a81.JPG

Edited by octavia rs
Lagt till bilder.
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, octavia rs said:

 

Det är väl vad jag vet endast de billigare Sf modellerna som byggs i Kina om de sen bara är kabinetten eller hela monteringen ska jag låta vara osagt.

 

Sonus Faber Stradivari 35 anniversary som kom för ett tag sedan dock i limiterad utgåva byggs exakt som de första Stradivari byggdes av Franco så Sf har inte helt gett upp sitt arv.

 

Flera av dem hamnade här i Sverige.

 

_20191002_212329.thumb.JPG.e43938a17618b44dd79dabb24ef64642.JPG

 

_20191002_212534.JPG.177ecf2cbe95480dd09053ef43f54a81.JPG

Tycker faktiskt att originalet var snyggare med sin djupröda färg. Var faktiskt inne på att köpa ett par av originalet, hade dem till och med hemma på prov, men fick nej från både från exhustrun och tyvärr även sonen. Hade först lite svårt för utseendet med den tvärställda ellipsen, men ljudet är underbart. Skulle vara kul att köra dessa i ett jämförande test med mina Ktêma. Jag tror att det skulle kunna bli ett spännande och jämnt race. Samma grundton med silkeslent avslut men Ktêman är något mer på i diskanten utan att gå över gränsen.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-26 at 22:21, Apexorca said:

Detta pratades det en hel del om i Kaisers rum på mässan i München i år. Deras extremt välljudande och helt nya stora högtalare spelades med mycket fin Kondo-rigg, men med låg rör-effekt. Keiser-konstruktören var tydlig med att starka transistorförstärkare får dem att spela ännu bättre.

 

Idag när man riktigt manligt förkyld och sitter hemma så dyker det upp en film ifrån Kaiser där man parat ihop sina nya Kawero Grande med lite effektstarkare dito (detta är nog ifrån deras egna demo rum och Rainer ska vara väldigt förtjust i Pilium).

 

https://www.piliumaudio.com/hercules-monoblock-amplifier-divine-line/

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, octavia rs said:

 

Idag när man riktigt manligt förkyld och sitter hemma så dyker det upp en film ifrån Kaiser där man parat ihop sina nya Kawero Grande med lite effektstarkare dito (detta är nog ifrån deras egna demo rum och Rainer ska vara väldigt förtjust i Pilium).

 

https://www.piliumaudio.com/hercules-monoblock-amplifier-divine-line/

 

 

 

Detta är helt riktigt Rainer Webers (Kaiser) personliga system tillika lyssnings- och utvärderingsrum. Han provar ständigt ny elektronik i jakten på något bättre och/eller annorlunda. APL på digitalsidan har länge varit referensen och är en av de få bestående inslagen. AMG Viella skivspelaren likaså. På förstärkarsidan så har han tills alldeles nyligen haft Kondo och under senare tid Pilium. Jag fick faktiskt hem deras integrerade förstärkare nyligen för utvärdering. Tyvärr så kom den fram transportskadad. Det här är väldigt seriösa produkter med en byggkvalitet som skulle imponera på vem som helst. Tyvärr så är det stort och vansinnigt tungt. Den integrerade väger närmare 100 kg.

 

Efter ett par år här med Kaiser Kawero Classic för demonstration så är min slutsats att de behöver en del drivkraft. Monitorn Chiara behöver ännu mer för att uppnå full skala och dynamik.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-03 at 11:01, Perfect sense said:

 

Detta är helt riktigt Rainer Webers (Kaiser) personliga system tillika lyssnings- och utvärderingsrum. Han provar ständigt ny elektronik i jakten på något bättre och/eller annorlunda. APL på digitalsidan har länge varit referensen och är en av de få bestående inslagen. AMG Viella skivspelaren likaså. På förstärkarsidan så har han tills alldeles nyligen haft Kondo och under senare tid Pilium. Jag fick faktiskt hem deras integrerade förstärkare nyligen för utvärdering. Tyvärr så kom den fram transportskadad. Det här är väldigt seriösa produkter med en byggkvalitet som skulle imponera på vem som helst. Tyvärr så är det stort och vansinnigt tungt. Den integrerade väger närmare 100 kg.

 

Efter ett par år här med Kaiser Kawero Classic för demonstration så är min slutsats att de behöver en del drivkraft. Monitorn Chiara behöver ännu mer för att uppnå full skala och dynamik.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Vilket märke på transistorförstärkare skulle passa Kaiser Kawero Classic är din uppfattning? Kondo funkar ju utmärkt med snällare trio-Jazz och lite till, då är de magiska, men när det drar igång lite mer funkade det inte lika bra. Fick en demo med Pink Floyd och de vägrade höja till rätt volym för den musiken och då blev det bara gulligt och inte mäktigt som Pink Floyd skall vara. 

Kaiser Kawero Grande lät än mer bedårande och med tex AC/DC Back in Black på vinyl var det otroligt bra, mäktigt. De sägs alltså bli än bättre med Transistorer och ffa mer kraft. Hur skulle det vara tro?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...