Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

15 minutes ago, Apexorca said:

 

Tack!

 

Det har hänt förr tex med en Isotek-produkt för front end som inta var bättre än den jag hade, men jag har rapporterat mer om positiva resultat.

 

Ja, det är ju inte så kul att rapportera prylar som inte lever upp till sitt rykte. Roligare då med de som tom överträffar förväntningarna.

Så då säger jag Melco N1/A2?

Vet att din polare på bilden letar streaming-options så jag tänker ta med Melcon så att BB får höra detta.

Men först kanske ni borde höra vad det gjort hos mig? Vi tar det via pm.

Link to comment
Share on other sites

Detta är verkligen viktigt. Dat har varit upp i några trådar senaste tiden.  Paul svarar på en fråga i nedanstående film. En viktig fråga och ett rätt bra svar. Jag har sedan länge haft nästan precis samma uppfattning om live kontra reproducerad musik. Alltså att en av de viktigaste skillnaderna är förmågan till dynamik och att två högtalare inte kan återge det perspektiv som är live. När vi lyssna från en stereo så är djup och bred och liknande bara en HiFi parameter. Så låter det ju inte ens live. Det är ett annat perspektiv som hjärnan konstruerar. Live är det en annan sak, det möjliga perspektivet vi hör då är ju en riktig registrering, men sällan är den faktiskt sådan som man kan uppleva den i från en stereo. För mig blir jakten på djup och bredd i ljudbilden något annat än själva musikupplevelsen. Mer som en HiFi-artefakt. Jag vill mer gärna ha rätt storlek på instrument, realistisk dynamik och bra takt och tajming i systemet. Upplösningen är sällan ett problem inte heller färgning förutom i vissa fall, vissa högtalartyper passar inte mina öron optimalt.

Vi kommer nog aldrig att på riktigt tro att instrument man hör live kommer från en stereo med reproducerad musik eller tvärt om. Jag som gillar livemusik älskar därför system som är duktiga på dynamik i första hand, men visst måste annat också stämma men det gör mig inte utan bra dynamik lika engagerad som när dynamiken är bra.

När man hör högtalartillverkare som hävdar att deras högtalare är transparenta  eller neutrala osv så drar jag öronen åt mig. Andrew Jones ( som tidigare var TAD's store man) menar att vin lyssnar på det ljud han skapat åt oss. Han trimmar sina högtalare så att han tycker det låter bra. Högtalaren blir i sig en betydande färgning av musiken. Inget är rätt eller fel. Bara tycke och smak. Olika ljudideal. Olika vad som får oss glada när vi lyssnar på musik.

Jag vill förtydliga att när jag lyssna på musik på en stereo och verkligen vill njuta är dynamiken extra viktig. Men i vissa sammanhang funkar inte det, tex på jobbet, när man har gäster och vill ha musik i bakgrunden. Så det spelar alltså också roll i vilket sammanhang man skall lyssna och var. 

Men i det sammanhang att jag vill sitta ner med fullt fokus på att lyssna på musik och få så mycket ut av det som jag kan, så vill jag ha så bra dynamik jag kan åstadkomma i mitt system.

 

 

Se på Ask Paul mcGowan om vad som skiljer live från reproducerad musik.

Link to comment
Share on other sites

Kan verkligen hålla med dig @Apexorca och Paul McGowan om att även om vi har kommit långt med presentationer i hifi-system så är det stor skillnad ändå mellan de och ren live.

Ibland är det nyttigt att få lite live-inputs så att man förstår skillnaden. Var på en visning av Kgl. Musikhögskolan lokaler och efterföljande konsert med KMH Jazz orchestra. Spelningen skedde i Kungasalen med en storbandssättning med allt ifrån trumpeter, tromboner och saxar till kontrabas, trummor och piano. Trots att allt var förstärkt i PA-systemet så var det ingen tvekan att här var dynamiken ren dynamit och att här spelades live för fulla muggar. Duktiga musiker i vardande med goda soloinsatser. Har lagt lyssning av storbandsjazz lite åt sidan för att ett system oavsett inte kommer i närheten av live just kanske på grund av  bl.a.dynamikskillnaden. Men inte bara det utan även skillnaden i blåsinstrumentens framtoning, blir lätt distat i toppen då fler instrument samverkar i starka partier. Men roligt att få olika inputs och att det trots allt är skillnad, annars skulle man aldrig masa sig ur lyssningsstolen till konsertstolen.:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

I väntan på hissen smet jag in och fick lyssna på en cello-övning i ett 30 kvm undervisningsrum på Hvitfeldtska häromdagen. Inget PA, pure music. Läraren och eleven samspelade fint, men det mest påtagliga är dynamik och övertoner. Lyssning akustiskt live och via reproducerat är två olika sporter, gillar båda.

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett bandspelarmärke jag inte känner till så bra. Någon som vet något om det? Mara Machines (Chris Mara) renoverar MCI maskiner och de säljs för ungefär 70-150 tusen beroende på modell. Det verkar mycket seriöst. Reklamen hävdar att många (flertalet) stora inspelningar under 70- och 80-talet gjordes med MCI-maskiner. 

 

110Q2.jpg.0d81ee22488dfac819060876784c415a.jpg

 

"So, why an MCI tape machine? MCIs are very unassuming tape machines. They are very simplistic in design, and most importantly, they sound great! What more can you ask from a machine? So, what does an MCI sound like? The answer is simple: Just buy an album from the '70s or '80s, and most likely it was recorded on an MCI machine or an MCI console. There's literally a who's who of studios and artists that used MCIs over the company's 25-year span: Eric Clapton, Criteria Recording, The Bee Gees, Muscle Shoals Sound, Ray Charles, Rolling Stones, Fleetwood Mac and Ringo Starr just to name a few. If you listen to music, you HAVE heard MCI before."

 

Jasså... Hmmm. Ampex, Studer och Otari mfl. då? Men det kanske var så, jag har uppenbarligen missar detta, men det förvånade mig.

 

Mara Machines 

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, tipo901C said:

MCI var en Amerikansk maskin, köpt av Sony ganska tidigt. Har funnits i Sverige, just nu går jag genom i en 24 kanals i en studio i Malmö.

 

Spännande. Är det bra prylar? 

Var de så betydelsefulla och stora som det hävdas?

 

Link to comment
Share on other sites

Alla de stora märkena var/är bra maskiner och då tänker jag främst på Studer, MCI, Ampex, Nagra, Lyrec, Otari, Philips och Otari. En ddl använde den ena och andra avände den andra. På live-inspelningar användes ofta Nagra pga av sin mobilitet. I USA mer Ampex, i Japan fler Otari och MCI/Sony, i Europa säkert fler Studer, Telefunken och Philips. De använde också flera modeller, t ex Otari 24-kanal och mixade med andra maskiner och gjore mastrar på en tredje. Ofta gjordes mixningen av andra bolag med sina maskiner. 

 

Det finns massor av trådar på nätet där de tjabbar om vad som är bäst. Den diskussionen tycker jag säger inget. Mer viktigt är hur de användes, hur det mickades, inspelningsrum och liknande. Om det gjordes bra har det förmodligen väldigt liten betydelse vilken bandare de hade. Ett inlägg på gearslutz.com tycker jag ger en bra sammanfattning över vilken maskin som är bäst när det handlar om gamla bandare.

 

Their are many great machines: Ampex, MCI, Studer, 3M, Stephens, but the best tape machine is
1. The one that works consistently
2. has parts that are relatively easy to find
3. Is fairly easy to punch in and out of. 
4. And the one that complements your input the best - maybe if you have a clean console, then a gooier tape machine might be good. If you have gooey console, then maybe a cleaner tape machine is the ticket.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bebop said:

 

Ett inlägg på gearslutz.com tycker jag ger en bra sammanfattning över vilken maskin som är bäst när det handlar om gamla bandare.

 

Their are many great machines: Ampex, MCI, Studer, 3M, Stephens, but the best tape machine is
1. The one that works consistently
2. has parts that are relatively easy to find
3. Is fairly easy to punch in and out of. 
4. And the one that complements your input the best - maybe if you have a clean console, then a gooier tape machine might be good. If you have gooey console, then maybe a cleaner tape machine is the ticket.

 

Då är nog Mara med MCI rätt ute i USA, men Studer, Telefunken, Lyrec, ev Nagra och några till här i Sverige.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

I mitt val av märke så var det förväntad tillgång på reservdelar som fällde avgörandet. Fanns en Otari till salu för ungefär samma peng, men valde Studer mot bakgrund i Fabios erfarenheter och kontakter just rörande det märket. Sannolikt lika bra och kanske samma tillgång till reservdelar, men just att få tag på dem kan ha en skillnad beroende på var de i första hand använts. Finns sannolikt de som bunkrar delar och likt bildelar och bara släpper dem till riktiga entusiaster, kontakter och projekt. Dvs vem som helst får inte köpa. Men endast framtiden kan avgöra vilka maskiner som lever längst. Jag tror annars att samtliga tidigare uppräknade märken är av proffskaraktär, dvs byggda för att fungera i studiomiljö där tid är pengar. Ingen hade råd att ha havererade maskiner stående eller sådana som kollapsade i sändning. Men då får man sköta dem som barn. För övrigt kan jag tycka att en del nätdiskussioner lätt kan bli lite absurda, med just jämförelser. Alla tillräckligt bra skulle jag förmoda, utan att ha provat.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 hour ago, calm said:

Ja man kan ju undra om du inte har tillräckligt med prylar än?:39: 

 Svaret är utan tvekan: 

- Jo det har jag.

 

Men det handlar inte om det.

Detta är en liten dröm sedan ca 20 år. Dessutom en stor portion nyfikenhet på vad äldre elektronik av yppersta klass kan göra. Ingångs tanken i detta projekt är att dåtidens bästa förstärkare av hög klass står sig bra mot dagens. 

Detta är ett helt "onödigt köp" som bara har med nyfikenhet att göra. Något annat behov har jag inte.

 

Så några frågor jag vill få svar på är:

1- Hur bra är detta mot min Gryphon Antilieon Signature Stereo, som är byggd som monoblock iofs.

2- Vad kan några hundra watt och ström i överflöd göra med mina The Sonus faber.

3- Är gamla förstärkare bra?

 

Dessa gamla Krell monoblock har varsamt renoverats och förbättrats. Man kan nog säga att allt är bytt till bättre komponenter än när de var nya, bla en hel del Black Gate kondensatorer på utvalda ställen. 

Konstruktionen är från slutet av 90-talet men kondensatorerna är alltså nya, bättre och ingångssteget är uppgraderat. Det kommer att krävas inspelning som av nya produkter. 

 

Här är lite utbytta komponenter...

 

_49U9333-2.jpg.60597d646f365fdc61d53640cf34357c.jpg

 

 

... en hel del blev det.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

 Tunga är de. Tur att jag är stark som en oxe och lyckades, eftersom inte bigblue svarade i telefon, :peace: bära in dem från bilen själv. Dumt antagligen, men motivationen var på topp.

 

_49U9318.jpg.d3d33d18616e9e4e30899965a0e1d20d.jpg

 

Grymt fint exteriört skick och dessutom numera finare än någonsin på insiden. Det är ju den som räknas... insidan.

 

_49U9319.jpg.8a82af59b5616d4fb0bc28aa42d7e3c3.jpg

 

Fas kollades och markerades på kontakterna på de fast monterade strömkablarna. De är tunga och feta. 

 

_49U9320.jpg.e7663d712cca34ea7abe172a00a00619.jpg

 

Vi startar väl upp dem. Krell Full Power Balanced (FPB) 350Mc. Ingångssteget är numer 450Mc. Jag kommer återkomma till vad som hänt i dem eftersom jag inte riktigt fattat allt än.

 

_49U9323.jpg.49da16d183c15bada1787752d70d7990.jpg

 

Ok... en lampa är stand by. Två lampor visar uppstart. De lyser några sekunder och sedan tre lampor och vips så är det klass A och full fart.

 

Trycker väl igång det då.

 

_49U9327.jpg.f72d11d1b88e5448ffedb2e545a42645.jpg

 

_49U9328.jpg.f952f950f1bd6d48e7f1b11a6305b52a.jpg

 

Jag har ju lite lager ev extra kablar och letar upp mina gamla Nordost CAST. Tur jag inte sålde dem när jag sålde Krell EVO 402'an. CASt är ju Krells egen signalöverföring som är mycket mer robust än de i RCA och XLR. Det går riktig ström i CAST. Har testat detta flera gånger tidigare och Krell CAST är bättre än Nordost Valhalla XLR och Nordost CAST är bättre än Krell CAST. Så signalöverföringen är så bra det går får jag antaga.

 

_49U9326.jpg.404a33eee86ae5975e9eddb7ebf7fe54.jpg

 

När man kopplar in CAST markeras det med röd lampa mellan de tre blåa.

 

_49U9329.jpg.db226ebd48cec72bacac596f9ac2d914.jpg

 

Dottern kom in och sa att de tar plats!!! Jovars, visst har hon rätt...

 

_49U9325.jpg.38074d637b5e5c254465b0cea024f82e.jpg

 

Då har jag minst 100 timmar att lyssna innan jag tänker utvärdera dem helt, men jag testade lite dynamisk musik tex senaste Black Eyed Peas, Daft Punk och Jamiroquai och spelade snorstarkt tills jag trodde jag fått hjärtflimmer, men Krell gick inte ner på knä en gång i kontrollen. Grymt fin kontroll. Jag sänkte till mer normal nivå och började spela Jazz.

Första intrycket, utan att gå in på detaljer, är spelglädje av högsta klass. 

 

 

 

_49U9321.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

När jag köpte dem för ett tag sedan var planen att de skulle renoveras till toppskick och när jag snackade med grabbarna Akkelis om det och med en annan Björn som bär andranemnet "Krell" så fick jag veta att det dessutom gick att trimma dessa slutsteg till nya nivåer. "Jag kan det här utan och innan" sa Björn. "KÖR" sa jag och nu är de här.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Taxmannen said:

Rejäla lådor som ser ut att ha varit med ett tag! Skulle faktiskt förvåna om du skulle byta ditt Gryphon i huvudstereon, så jag gissar att det är ett par bättre begagnade 900e till sovrummet :cool: 

 

Du har rätt. De är alltså inte tänkta att peta ner Gryphon från detta rack 

Krell FPB 350Mc modified kommer hamna i ett annat system hade jag tänkt, men de skall spelas in först och sedan utvärderas pga nyfikenhet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Krell FPB var verkligen dåtidens våta dröm för många :105: bara att gratulera och är de dessutom bättre än när de var nya är ju trevligt.

 

Det är nått speciellt med 

Dan D'Agostino produkter oavsett vad där står för namn på fronten.

 

Ja precis. Det var en våt dröm då.

Jag kommer nog aldrig att kunna testa om de blir bättre än originalet med de åtgärder som gjorts, men det är det jag fått veta att de skall vara. 

 

Det är visst något frekvensfilter som han tagit bort också. Det gör att den släpper igenom mycket högre frekvenser än annars. Det skall rent allmänt göra ett bättre ljud samt att övertonerna kommer med.

Han har byggt om några kort och satt i bättre komponenter tex transistorer och motstånd av bästa sort.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...