Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

6 hours ago, MatsT said:

en tendens att anpassa verkligheten till tillgänglig teori

Detta händer hela tiden överallt.

Jag vet själv exempel där verkligheten egentligen skulle vilja vara tvärtom, men där vi (människan) gör tvärtom för att vi har stöd för det i en "vedertagen" teori.

Så jag instämmer helt i att man ska vara ödmjuk inför så delikata saker som upplevelse av välljud.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu kommer en nerdig fråga som säkert ligger klart i utkanten på vad som är viktigt. Men kom att fundera över det lite nu när jag lyssnar i lurar och får gå up och ner och vända plattor. Jag såg den tunna gummiremmen som håller fart på den tunga tallriken. 

 

_49U8940.jpg.1971bc457034c67eef0348c31e17526e.jpg

 

Säkert har denna "rem" en hel del egenskaper som räknats på och trimmats in för respektive spelare. Då tänker jag att slitage och åldrandet borde ha en påverkan.

Således kommer frågan upp. Hur länge funkar en rem? Hur ofta skall man byta rem rent generellt och på min Balance i synnerhet? 

Gissar att remmen kanske är i silikon?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft mina remmar (har 3st en per motor) i många år nu och har inte märkt att de mattats av än. Vid senaste stora rengöringen av skivspelaren så vred jag på motorerna lite och då spänns remmarna lite, det blev ingen hörbar skillnad men kändes som ett nördigt tweak.

Min erfarenhet är att remmar av silikon är att jag tror de verkar hålla standarden bättre eller om det är för att jag har 3st och att man kan spänna dem? Har inga belägg för detta utan bara en känsla.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Min rem är 18 år gammal och jag har en i reserv. Jag frågade Simon Yorke för en sådär 5-6 år sedan om jag behövde byta. Jag fick ett typiskt Simon Yorke-svar "haha, remmar byter man när de går av..." Den rem jag har ser ut som den till Brinkmann. Det enda jag vet är att den inte innehåller naturgummi som vulkar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det enda jag vet är att den inte innehåller naturgummi som vulkar.

 

Det är nog bra med material som inte vulkar så fort! Silikon är bra. Jag har ett cyklop i silikon från början av 90-talet som fortfarande är helt perfekt i skicket. Inga sprickor och det är mjukt och fint. Trots mångårigt oömt handhavande i salvatten, starkt solljus och sand mm. Vanligt gummi klarar inte detta.

 

Som jag förstår det har remens egenskaper en stor betydelse i all remdrift. Drag sidan får belastningar som den andra sidan inte får och hur remen beter sig under dessa belastningar spelar roll. Dessutom hur de förmedlar vibrationer till talriken från bla motorn och vice versa, spelar roll. styv rem ger en gång som avspeglar motorns rotation och en mjukare rem flexar mer, förmedlar färre vibrationer, men kanske kan svaja i gången. Därför tänker jag att om remen åldras och säkert styvnar med åren så ändras detta systems egenskaper vilket borde påverka ljudet. Det sker successivt så jag gissar att man inte märker denna långsamma förändring om det nu finns någon. 

 

3 hours ago, Mr. D said:

I have not changed the belt of my Brinkmann Balance Over the last 5 years since I acquired it.

 

Do you know what Brinkmann recommends about this?

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt detta med remmar. Fick rådet av Mirre att byta till en tunnare rem på min Clearaudio och på något sätt blev presentationen lugnare och mer jämn. Placebo eller vad? Skillnad i starten, som tar lite längre tid innan farten kommit upp i rätt varvtal, men sedan går den som en klocka.:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Det är konstigt detta med remmar. Fick rådet av Mirre att byta till en tunnare rem på min Clearaudio och på något sätt blev presentationen lugnare och mer jämn. Placebo eller vad? Skillnad i starten, som tar lite längre tid innan farten kommit upp i rätt varvtal, men sedan går den som en klocka.:)

Placebo eller inte så är det min uppfattning oxå!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker att det är svårt att göra remmar helt identiska, så det lär vara skillnader om än små mellan individuella remmar. När jag härjade som värst med svajproblemet på min tidigare Clearaudio-spelare så provade jag ett par olika originalremmar för att se om det gjorde någon skillnad att byta rem. Jag vill minnas att när jag mätte hastighet/svaj med både PlatterSpeed och Adjust+ så fanns det små detekterbara och repeterbara skillnader på det uppmätta svajet. Frågan är då om dessa skillnader beror på materialets åldrande eller (små) variationer vid tillverkningen. När det gäller silikonremmar skulle jag tro det senare. 

 

Till min nuvarande spelare har jag bara en rem, men det vore faktiskt en intressant övning att se om det går att hitta skillnader mellan remmar. Sen är ju självklart frågan om man verkligen kan höra skillnader, eller om det bara syns vid mätning.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Pratade med Helmut i ämnet. Han säger att han haft remmar som hållit sig hastighetsstabila i 8 år. om de sköts väl. Det som händer är att de tunnas ut en aning, då får motor-trissan svårt att greppa den, vilket resulterar i wow. 

 

Det som kan få dem att slitas snabbare är om de utsatts för någon kemisk tvätt (använd bara en mild såpa och låt lufttorka). De kan också slitas av hög belastning. Om motorn står för långt från tallriken t ex. 

 

Jag hade min förra rem i 5 år. Den var fortfarande som ny. 

 

Jag hade satt alarmet för att börja oroa sig på 2020-02-28. Sen beställer vi en ny. Den kostar som några nypress. :-)

 

/D

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag upptäckte en sak som kan bli ett viktigt tipps för andra med rullbandspelare.

 

Jag upptäckte av en slump att på den Studer B67 jag kör på nu så snurrade inte de yttre rullarna som spänner bandet när man spolar. De snurrar när man spelar av bandet dock. Jag testade en annan B67 jag har och det var samma sak.  De går lite för trögt. Vid hög hastighet funkar det inte då.

 

_49U9179.jpg.22c7e89fb21090264bf24210addc24e4.jpg

 

_49U9178.jpg.bb20a1b3b0255d0f035f5fbee1fd858b.jpg

 

 

Jag fick helt enkelt skruva isär rullarna och rengöra och smörja lagren. Den övre delen går at skruva loss. Det är en stålaxel och ett glidlager av mässing i rullen.

 

_49U9180.jpg.a10cecfb25965f6522b570bd80dce8ae.jpg_49U9186.jpg.3391b9fe48546eaa76db7b03720a205b.jpg

 

Mässing skall ha en mineralolja för att mätta mässingens porer med oljan ordentligt. Det blir lite självsmörjande. Det gör inte en syntetisk olja fick jag lära mig. Jag hittade en symaskinsolja som skall vara en mineralolja som passar. Axeln rengörs med Isopropanol och utsidan av rullen men vid lagret är det dumt pga att det torkar ut för mycket. Rengörning mekaniskt med torr tops funkar här. Jag har hört om lite olika sätt att göra detta dock.

Det är otroligt lätt att överdosera oljan och man vill inte ha överskott som hamnar utanpå rullen och kladdar ner tapen.

 

_49U9184.jpg.cd1488ba735f1414923915b3c593c6c6.jpg

 

Oljan flyter lätt ut och ytterst lite på axel och lager räcker. Ändå fick jag ta bort lite överskott efteråt. Jag skruvade ihop rullen, körde lite och av med det igen och då fanns mer olja att ta bort. 

Effekten var dock god rullarna spinner fint under all manövrering nu.

 

Att rullarna går lätt bör nog kontrolleras med jämna mellanrum. Dock är precisionen i gång av rullarna så precis att man inte kan se om de snurrar eller ej. Man får känna på dem. Men på just dessa rullar som spänner bandet känns det som de snurrar även om de inte gör det pga de små vibrationer själva spänningsfunktionen ger i rullen när den kompenserar för draget i tapen. Så när jag kände på detta först trodde jag att den snurrade när den i själva verket bara stod still och vibrerade lätt. Så detta kräver noggrann undersökning så att man är säkert på att de verkligen snurrar.

 

 

Lite bra tillbehör:

Symaskinsolja (mineralolja), tryckluft, tops, Isopropanol (Kemiskt ren bensin kan funka också)

 

_49U9188.jpg.ceb3622a3b77d090a3f81fd64f69510a.jpg

 

Så detta kan bli en trevlig Påsk-syssla mellan alla ägg. 

 

Grad Påsk!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

 

Hmmmmmm. Vad skall man göra när man för första gången i ens HiFi/musik - liv börjat gå igång på själva prylen. Rullbandare har något jag gillar mer än andra delar i kedjan. Högtalare är kul, liksom vinylsvarven, men rullbandarna är coolast av allt tycker jag. Dels beror det på att de är den bästa signalkällan som finns, men också att det finns en grymt spännande historik. Tekniken är tidig i musikåtergivningens historia och fortfarande kanske bäst. Våra nutida stereo-utrustningar kan avslöja mer än dåtidens hur bra rullbandstekniken verkligen är. De passar alltså bättre in nu än då. Man vet inte hur bra ens anläggning är om man inte spelat på en bra rullbandspelare med ett bra masterband. Så enkelt är det tycker jag. Det är nog det som gör att jag fastnat för rullbandspelare.

_49U9258.jpg.b6fa8477573fe49a73d55e6be261883b.jpg

 

 

Fick ett tillfälle. Rullbandspelare med vagn. Jag har stött på Lyrec Frida en del det sista och det fortsätter visst. Denna gång dessutom en som kunde bli föremål för  att chocka ägaren lite. Han visste inte att han skulle bli säljare denna dag förrän jag lade ett bud. Men frågan är fri och svaret var givande.

Det blev en Lyrec Frida med originalvagn.

Som så många Lyrec Frida så har de inte använts varken länge eller hårt eftersom marknaden dog. Det är den senast utvecklade rullbandspelaren från Lyrec och troligen i hela världen. 

Liten smidig och lätt, dansk design och med en klassiskt stridsvagnskvalitet i bygget och knappar värdig en proffsprodukt. Härlig feed back i knappar och rattar. Tanken går till B&O får ett antal år sedan. Rullbandstekniken eller kanske mer rätt tekniken att med magnetism överföra ljud, uppfanns av en dansk i slutet av 1800-talet och Lyrec var tidiga att bygga rullbandsmaskiner. Trots  att de skall ha varit i världsklass i denna bransch blev det några namnkunniga andra märken som tog de stora marknadsandelarna. Tex Studer, Ampex, Otari. Lyrec blev lokalt stora i våran geografiskt närliggande region. Naturligtvis i Danmark och närliggande länder. 

Min Frida hade stått stilla ett tag och mest använts till att kopiera band från något svenskt operahus och när det var klart blev den stående till största delen. Det var ett gediget lager grått bös på den. Ett drag med pekfingern gjorde att man kunde ana en annars för åldern välbevarad klenod.

När jag rengjort den så såg den rätt fin under damlagret. Lite torkad olja på capstan behöver rengöras och smörjas. De mår inte bra av att stå still utan skall motioneras med jämna mellanrum. Det som behövs är rätt oljor och lite SPA för Frida för att bli 100%-ig sa säljaren som kommer ner till mig och gör detta om några dagar.

 

_49U9248.jpg.9e9b6f8ea0dd7371cd2d99e6bc0d0290.jpg_49U9249.jpg.0546a16201c7a249ec55be18299eb61b.jpg_49U9256.jpg.175a53262f817cf7a37bec62def4785e.jpg_49U9257.jpg.1644ecf2b3db7268218c56fd401be087.jpg

 

 

Lättåtkomliga inställningsmöjligheter.

 

_49U9252.jpg.5fc01a7624209e644a2e31b98f5f3a5b.jpg_49U9250.jpg.bc91035be7a02d72534e4fa7495f2360.jpg_49U9251.jpg.47edd354621de8eda53301d1075f3172.jpg

Jag tycker detta är riktigt snyggt.

 

 

_49U9260.jpg.ec90e868a1e756f7c9a4e7e2a1944b1b.jpg

Få skador. En lite repa ovan on/off knappen samt att 1an tappat lite färg på knappen. Endast lite aluminium ränder under spolarna. Ofrånkomligt om den använts särskilt när den hanteras liggande. Försök sätta på en spole och aldrig komma åt chassit med spolen, svårt och opraktiskt.

 

_49U9253.jpg.4e216ba31e1d43025964d244e4d055e8.jpg

 

 

 

Den är lätt att hantera själv. I och ur vagnen lätt som en plätt. Så är det inte med Studer, då blir man svettig. 

 

_49U9255.jpg.2f8eccbc4270cad43196216b27c9959b.jpg

 

_49U9262.jpg.059e08027e01c7b65d2e5c2595ae1408.jpg

 

 

2 skruvar håller fast maskinen.

_49U9261.jpg.239aa0e62957cf1ce143d32536d218b8.jpg

 

 

Isopropanol, tops, urkramad trasa, och damtrasa gör den ren och fin. 

Det snurrar ju bra redan nu!!! Det låter och alla funktioner jag testar funkar. Den spolar grymt fort. Styrningen av spolarna är mycket fint reglerad och avstämt. En fröjd att hör och se. Men säkert klokt att inte spela mer på den utan att oljorna är i ordning. Det är tydligen ett underhåll som man behöver göra regelbudet för att maskinen skall må bra. Det verkar gälla de flest maskiner särskilt om de står stilla mycket.

_49U9264.jpg.c3b8819f056a6b99b613af3dd6dfc8de.jpg

 

 

Denna maskin skall ha liggande position eller lätt lutad. 

 

 

 

Det är sällan vad gäller rullbandare, men frugan gillade denna betydligt bättre än de övriga. Till och med så att hon tyckte den var lite snygg.

Hon kanske börjar bli avtrubbad. :D

 

 

Jag skall se om jag kan få in denna i racket på ett bättre sätt än de övriga.

 

_49U9263.jpg

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Double A said:

Jag vet inte vart eller varför jag skulle ha en rullbandare, och jag tror inte jag skulle ta mig råd att köpa speciellt många master-band, men jag känner en väldigt stor "vill ha" kännas när jag ser din Lyrec!

 

Grattis till en av dom coolaste rullbandaren jag sett! Ohhh, varför gör du så här mot oss!? ;)

 

Tack! Ja, den är cool.

 

Om man skall ha en rullbandare så tycker jag det är för att det låter så jättebra. Det är verkligen inte vardagsmaten, det står vinylen för hos mig och lite digitalt.

Rullband är lite speciellt, kanske som när den bilintresserade lyfter på lakanet och rullar ut sin gamla E-type Jaguar. Helgnöjet. Lite extra esoterisk krydda. Den behöver omvårdnad och kärlek, den är inte perfekt, knarrar lite här och där, men känslan är maxad, kvalitet, designen, historiken. Skillnaden är väl bara att Jaggans prestanda inte är bäst i världen längre, men det är rullbandarens.

 

Som du säger kan man inte ha lika mycket musik på rullband som vinyl eller digitalt. Men det behövs inte. Musikvalen blir viktigare. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, calle_jr said:

 

Oj! :tongue:

Stort grattis till en jättefin spelare!

Det blir något enklare hantering framför racken så som du har det uppställt antar jag.

Finns det någon manual med specar för denna smäckra Frida?

 

 

Tack!

Jag har har en manual på gång.

 

Spec:

Control type: Full logic local and remote control

Max Spool size: 11 inch platters or 300mm reels (Only 1 can be 300mm)

Speeds: 9.5, 19, 38 сm/s

Metering           : 12 LED PPM metering

Varispeed: ±7%

Speed acc: ±0.2%

Wind time: 70 seconds to wind 2400 feet

Reel type: Cine, NAB or DIN

Tape tension: 80g

Motors: 2 reel motors and one capstan motor

Heads: 4, erase, record replay and time code

Track configuration: stereo 1/2 track

Frequency response: 30Hz - 28KHz @ 15ips, 30Hz – 20kHz @7.1/2

Bias Frequency: 300kHz

Signal to Noise: Better than 65dB at 15ips

Bias System: Dolby HX Pro

Power: 115 - 230V 50/60Hz

Weight: 12Kg

Working position: Horizontal or Vertical

Dimensions: 440 X 80 X 398mm (W X H X D)

Other tech data: Built in monitor speaker

Special features: Real time tape counter

 

Här kan man också kika om man vill.

 

https://www.hifiengine.com/manual_library/lyrec/frida.shtml

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, calle_jr said:

 

 

Det blir något enklare hantering framför racken så som du har det uppställt antar jag.

 

 

Ja den är mindre och lättare. Den är så tunn att jag funderar på att flytta MSB och lägga Frida där istället. Då slipper jag helt vagn och profilen framifrån blir mycket mindre. Men samtidigt funkar det bra med vagnen som man kan rulla undan. Vi får se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Kul Apex!

 

Börjar bli trångt i lyssningsrummet. Lyrec:en är onekligen läcker. Smärt profil, jag undrar varför andra bandare är en hel del tjockare. Andra motorer kanske eller? Hur skiljer sig ljudet jämfört med B67:an och A807:an?

Vad blir nästa steg? En A80R kanske?

Grattis under alla omständigheter! :)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack Calm!

 

Tur att jag har klarat av att bära ner några i källaren. Det är ju rätt tungt och först nu funkar min skadade hand så pass bra att det gick.

 

Det kan krävas en uppdatering på mitt rullbandslag.

1- A807 är under större renovering för att byta massa kondensatorer (runt 100st), likriktare, tryckrulle mm, mm. (Nagravox kit). Den blir i superskick hoppas jag. Hemma om några veckor.

2- Min första B67a fick glapp i en kontakt för XLR-kablaget så det sprakade till ibland om man stampade takten. Den låter annars toppen om alla hemma sitter stilla vill säga. Det började faktiskt på alvar när skån/blekinge-gänget var här i början på året. Den är på service för detta.

3- Lyrec Frida skall kalibreras för SM900 band och kontrolleras lite rent allmänt och smörjas i lager. Men vad jag kunnat testa funkar den bra, men säljaren till lika rullbandsdoktor tyckte man skulle vänta med att köra tills vi kommer att smörja upp den ordentligt. Han är proffesionellt kunnig på området och hjälper mig med detta så det blir rätt gjort. 

4- Två B67or är helt utan besvär och låter prima. Den ena mer köttigt och lite varmare och den andra lite friskt. En smaksak. Jag gillar den friskare i mitt system och det är den jag kör på nu. Både dessa kan om ett tag behöva byta bromsar på rullarna. Men det funkar bra ett tag till. Det är en enkel operation som jag klarar själv sägs det.

 

När jag har hemma alla spelare skall jag göra ett test och återkomma med det.

 

Varför Lyrec Frida för mig?

Lyrec Frida jämförs ofta på internationella forum med Nagra-T och Stellavox SP9 som det bästa spelarna som finns i alla fall om vi snackar återgivning. Alla har extremt bra ljudkvalitet om man läser på olika internationella forum och anses mindre färgade mot äldre konstruktioner, vad det nu är, men jag har hört detta när jag tex jämförde hemma hos JR nyligen.  A80/A80R kanske har en färgning, men bra låter den i alla fall. Min gissning är att Frida är minst lika bra som A80-R som @calm tyckte jag skulle köpa härnäst, hehe. Men det är ju som vanligt tycke och smak vad man gillar. Nivån på rullbandsljudet är ju redan så fantastiskt, men jag har ju hört rätt mycket senaste året och börjar kunna höra och förstå skillnaderna mellan produkterna som faktiskt finns. På denna nivå är det ju så klart rätt mycket tycke och smak och som vanligt passar det lika bra i olika anläggningar och olika öron. Allt jag hört av denna nivå proffs-spelare vill jag dock påstå är bra! Allt från Studer C37, B62, B67, A80, Telefunken Technics, Lyrec, Otari, Ampex, mfl. Rör och transistorer. Men man hör skillnader. Jag hör skillnad på alla mina 3 st likadana Studer B67 tex. Det är som med fina system där alla kan låta olika med ändå mycket bra.

Jag skall göra mer lysningstest framöver, men Frida har hittills där jag hört den utmärkt sig positivt. Den förefaller gräva djupare med mer struktur och kontroll i tex basen, samt att den över lag är renare i ljudet över hela ljudbilden. Mer kontroll på något vis. Den verkar också mer upplöst. Inte på ett kliniskt hårt sätt utan på ett analogt luftigt sätt. Detta har jag även hört när vi testade hos JR och vad jag hört hos Marten. Andra änden är Studer C37 som är mer med rondör i ljudbilden, jovialisk och målar med breda stora drag.  C37 är mer Nascar än Lyrec Frida som får bli F1. Olika sätt, båda bra. Bara att välja vad man vill ha för stunden.

Får se om min första uppfattning håller i sig framöver.

Den låter mycket bra i mina öron och därför har jag haft ögon och öron öppna samt slängt ut en del krokar efter Lyrec Frida och fick napp snabbare än väntat. 

Men vi får se, kanske blir en Studer C37, A80. Ampex, Otari, Nagra Telefonken också framöver...? :cool:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Utmärkt!

:app:

 

 

Lite specar i mer beskrivande text från en sida som presenterar massa rullbandsmärken och modeller.

 

Lyrec PTR-1 (Frida)

Lyrec PTR-1 Frida. On this machine the IEC or CCIR setting is called ICIR. It's a piece of ingeneering art. These machines are impossible to operate without reading and understanding the manual. Rec level and Eq are adjustable for each channel, for each speed for PB and for Rec and Bias is adjustable for each channel/for each speed. Runs at three speeds: 3,75 ips; 7,5 ips; 15 ips. But with fully adjustable pitch control it also runs up to 48 ips. Display switchable between Real Time Counter and speed read out. Shows also pitch speed. Precisely. It has head wear protection in cue function. Has a dump-tape option, cutting board and scissors. Takes 11,8 inch/30 cm reels. Real time counter w/two flags and goto, HX-Pro, ICIR(IEC)/NAB EQ, calibration in/out, fader start, editing board, remote controlled etc. Remote control pin code in manual. You can build you own very advanced remote from that. It is modular built with insert cards and is really a piece of engineering art. It was meant to take over from B67, A80, A810 or any other Studer, Nagra T, Stellavox SP9, 3M, Otari, Tascam, Sony APR or whatever but very limited production, no advertising or marketing didn't realy give it a chance international. Specs are next to none.These products range in the same class as the Nagra T and the Stellavox SD9 and certainly leave behind Studer, Tascam, Otari etc. The machine is portable. Price tag from new at Dkr. 76.000. Today currency exchange ~ us$ 16.000.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kikar lite inuti Lyrec Frida . Här ser man remdriften mitt i bild. Den skall alltså vara den drivning med  minst drift av alla R2R-maskiner. Har sett och hört  lite olika uppgifter på hur mycket svaj, men att det är mycket lågt i alla fall . (ca 0.017% och 0,06% (15ips) är två uppgifter jag fått ) Remmen, som är genomskinlig, är styv.

IMG_0853.jpg.efc67ed9c76210124bdf15bc91e8237a.jpg

 

(Bilden lånad av en studiotekniker som fotat min Frida i samband med att lagret i capstan skall monteras ner och rengöras i dag)

 

De båda motorerna till rullarna är lite speciella och jag hörde att det var Otari som konstruerat dem. De är uppbyggda på att annat vis än de vanliga motorerna till dessa ändamål. De blir betydligt både lättare och tunnare men ändå med samma kvalitet och styrka som krävs för proffsbruk.  

 

Platsen är välutnyttjad och det ser prydligt ut. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det får bli en kort paus i rullbandseuphorin och rapporteringen kring den. Jag kan tänka mig att det glädjer vissa som ännu inte fattat grejen eller helt enkelt struntar i det eller tycker denna relativt marginella del av vår hobby får för mycket utrymme, men var bara lugn, jag kommer åter att peppra er med rullbandssnacket och bilder framöver. 

 

Nu tänkte jag ta upp en något jag reflekterat över tidigare men det blev nyligen mycket uppenbart när jag fick tag i några Blue Note förmodade "förstapressar" från detta ikoniska bolag. Det är en helt annan känsla i dessa svarta plattor än i många andra. Där de är stenhårda, styva, tunga, avrundade mjuka kanter, mycket djupt svarta och låter mycket bra trots att de är från slutet av 50-talet eller början av 60-talet (i dessa fall).

 

_49U9293.jpg.7bc499e4429f2659462d9b321d451840.jpg

(Blue Note BLP 4114 från 1962)

Visst finns enstaka synliga repor men rätt få. Dessa repor påverkar dock inte ljudet. Så klart finns några sprak och knäpp i plattorna. Men de låter jättebra. Naket, friskt, de låter kost sagt Jazz som jag tycker det skall låta. Ensemblekänsla, musikaliskt, närvarande och engagerande. Det är mono, men man får ändå en bra ljudbild. man känner ändå djup och bredd i musiken. 

Så är det. Men nu tänkte jag mer på själva vinylplatten som fysisk produkt. Hade de särskild vinyl hos Blue Note och ev andra gamla pressningar. De är bakelithårda och spikraka. Finns sådana plattor med de kvalitéerna i nypress i dag?

Jag tror de gamla Blue Note håller bättre än nya, slits mindre och spelar bättre som rent fysiskt medium. Produktion av vinylplattan, material och teknik mm var säkert i mästarklass. Jag bortser från det tekniska i inspelning etc, som naturligtvis var bländade från Rudy Van Gelder.

Är det så att det var bättre förr?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...