Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Jag tillhör dem som bestämt hävdar att kablar har betydelse. Det bygger på en lång erfarenhet av att testat olika kablar i mitt system. Däremot menar jag att man kan inte kategoriskt säga vad effekten av en kabel beror på rent tekniskt. Men kapacitansen har viss betydelse liksom resistans och andra parametrar självklart. Ingen kabel är den andra lik i uppbyggnad och ingående material. Jag har testat fram min nuvarande kabeluppsättning enbart på mina lyssningsintryck och i princip inget annat. Bland de bästa kablar jag testat är inte nödvändigtvis extremt dyra. Bland de bästa jag testat och har i mitt system är Bibacord som byggs både för hand och anpassade efter det ljudideal som kunden ställer. De är inte extremt dyra men heller inte levererade i tjusiga träboxar.  Jag tror inte ett dugg på att man måste ha ett märke genomgående för att uppnå bra effekt och ljudbild. Mina senaste kablar som jag köpte till min Studer A807 kostade mig några tusenlappar för två par och blev bättre än mina egentillverkade som i materialkostnad kostade mer men inte mycket mer. Skillnaden i ljud ligger sannolikt i att de kopplas in på olika sätt. XLR till XLR i mina egentillverkade och XLR till RCA på mina inköpta. Nätkabel uppgraderad men förhållandevis billiga.

Jag har ingen insyn i studiovärlden på ett sådant sätt att jag kan uttala mig vare sig i hur de resonerar eller de material de använder. Men med hänsyn till mängden kabel som sannolikt går åt så har det naturligtvis en ekonomisk aspekt som måste tas hänsyn till. Titta på antalet mikrofoningångar på en vanlig studiopult så förstår man om man multiplicerar detta med ett antal meter för varje att det handlar om kilometer.

En som däremot har både insikt och kunskap i ämnet är mikrofontillverkaren Didrik DeGeer som uttalade sig ganska kritisk och drastiskt om studiovärldens användning av vad han kallar "skitkablar" som påverkas av det han kallar för den digitala smutsmiljön. Själv går han aldrig under kravet på dubbelskärmad kabel, typ RG 223. Han har vid test upptäckt "brustrumpeter" som han uttryckte saken som varken har funnits i hans inspelningsutrustning eller mikrofoner eller i hans uppspelningutrustning som han hänför till yttre störningar som påverkats av digital utrustning i studio och utanför. Han är vad man skulle kalla en analog-puritan och ställer extrema krav på utrustningen och kanske därför har fått ett världsrykte för sina mikrofoner som byggs helt för hand.

Jag skulle nog säga att det är skillnad på professionell användning som ställer vissa grundläggande krav och hifi-kablar som sannolikt har sprängt gränsen för vad som kan vara rimliga priser. Man kan också ifrågasätta marginalerna på dessa dyrkablar som om man tillämpar listpriser kommer upp i miljonbelopp enbart för en normal uppsättning. Vem betalar dessa priser? Inte jag i vart fall, men om jag räknar så har jag nog spräckt gränsen för 6-siffrigt tyvärr. Om det skulle bli så extremt mycket bättre om jag dubblade eller tripplade detta belopp vet jaga inte. Skulle nog satsa på att skaffa en uppgraderad matning och den är nog sannolikt mycket billigare med hänsyn att har blir det normalt installationsmaterial med undantag för möjligen vägguttagen.

 

Calm 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi skall vara tacksamma för att studiorna inte använder hifi-kablar. Det hade blivit dyra produktioner. Jag har bara varit i en studio där detta diskuterades och det var i "min butik" i Montreal som också hade en studio där de framför allt mastrade och mixade band från andra studios. De använde Transparents balanserade baskabel (utan strumpor) som inte kostade så många kronor. Den levererades i stora spolar typ 50 meter var och det går åt massor. När jag var där drog man om samtliga kablar i mixbordet som går från ingång till potentiometrar till VU-meter till utgång. På ett 48 kanaligt bord kan det bli 2-3 meter per kanal och sedan till varje apparat i bakgrunden (in och ut) som bidrar till olika effekter, till slutsteg och till högtalare. I inspelningsstudio krävs ju dessutom kablar till varje musiker och instrument. Ett trumset kan ju ha uppemot 7-8 mikar. Bara det kan ju bli en så där 50 meter beroende på studiolayout.

 

Till detta skall sedan läggas kontakter...

 

Min känsla är att det faktiskt är vi, hifi-folket, som är ute och "cyklar". Livespelningar som vi alla håller så högt använder vare sig märkvärdiga kablar, förstärkare eller högtalare. Ändå tjusas vi. Den elektriska musiken på en konsert sprids i huvudsak via högtalare. Det vi skulle satsa på lite mer är kanske hornhögtalare och bättre hemakustik. 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, calm said:

Jag tillhör dem som bestämt hävdar att kablar har betydelse.

Det gör jag också men jag har ändrat mig om hur mycket nytta de gör. Jag har gått stegvis uppåt sedan 80-talet med förvissningen om att alla byten jag gjort varit till det bättre och det är också så jag har upplevt det. Men jag har blivit alltmer tveksam om det är en verklig upplevelse eller om det beror på någon form av suggestion, om en förväntan att det skulle bli bättre.

 

Om jag gör ett överslag på de kablar jag har idag så skulle ett nyinköp kosta omkring 300,000. Jag tycker det är horribelt. Nu har jag inte handlat till de kablar jag har till de beloppen, men om jag lägger ihop alla byten jag gjort under åren och nuvärdeberäknar dem så är det säkert mer.

 

Prova och plocka bort alla kablar och sätt in kablar för max 3-5,000:- per par överallt. Det skulle jag vilja testa. Jag har gjort det delvis då jag provade två par Tellurium balanserade kablar för några tusenlappar per par mellan cd och försteg och försteg till slutsteg. Det var skillnad men ändå ganska marginellt. En vettigare investering hade kanske varit en gammal hederlig tonkontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i för sig aldrig varit troende på något vis men om man verkligen vill höra skillnad och inte tror på några större skillnader så ska man byta ut dom korta kablarna till långa för bara längden gör rätt stor skillnad på ljudet även om man inte råkar tro på det nåt särskilt. Jag bytte ut mina P.A.D. Musaeus 1m mot ett par Taralabs Prism 300s Subkablar på 4m mellan cdn och förstärkaren och ljudet blev riktigt bra.. så jag tror till viss del ändå i vilket fall, även om jag senare aldrig testade vidare, att den bästa kabeln trots allt som jag känner till är ändå den som inte tillför något på egen hand för ljudet, och som jag ser det så ska det komma från elektroniken för jag vill inte ha ett kabel sound när det är KRELL jag vill höra och Klass A...Alltså inget kabel ljud här hemma...Även Nätlist-filter...Bort med det...Bort med allt sånt! - Det är inte bra!! - Hejdå till det!! ;) 

 

Edit: Ändrad text.

 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte personligen förtjust i att använda kablar som tonkontroller. För min del är en bättre kabel inte en som kanske låter öppnare eller tydligare i mellanregistret.

En bra kabel skall inte höras. Om man tillrättalägger tonala skillnader med kablarna så betyder det att skall jag byta en produkt så måste den ha "samma fel" eller "samma signatur" i princip som det jag har annars så kommer kablarna påverka åt fel håll och en bättre produkt kan låta sämre istället då den avslöjar mera av det man har. För min del är en bra kabel en som inte lätt tar upp störningar eller kanske har en bevisligen tonal påverkan. Låter en kabel tydligt och öppnare i mellanregistret så kanske det betyder att den har bas och diskantfall som ett exempel. Att man kan höra skillnader på olika kablar är ju helt klart eftersom alla kablar inte mäter likadant. Jag har personligen hört skillnad på olika Toslink fiber och då mellan sunkplastfiber och en beggad fin fiber i glas med riktigt bra kontakter. Håller inte för otroligt att kontakten betydde mest. Jag är mera torsk på bra kontakter än bra kablar.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Bara kabeln är tillräckligt snygg så kan jag byta varje vecka om ekonomin tillåter! :D Nu är dock mitt största intresse (nuförtiden) inte hifin längre, även om jag har sparat allt jag har köpt senaste åren och även en del gammalt...Även om jag endast har kvar ca: 20 % av allt jag har handlat...Nåja...nu spelar det mindre roll med hifin, men hade jag fått önska så hade hifin behövt en uppsättning Valhalla eller lite ur Leif serien..Men det är inte prio 1 just nu, då armbandsuren ligger före...Får väl bli sen när jag fyller 70 år..Det blir då det ;) 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Harryup said:

En bra kabel skall inte höras.

 

Håller helt med. Men hur vet vi när vi hittat "the one". Alltså kabeln som påverkar minimalt?

Vi har ju ingen aning om hur vår anläggning låter helt sladdlöst? Hur gör du @Harryup?

 

Själv har jag valt de kablar som gör att jag upplever att jag får den mest njutbara musikupplevelsen. 

Men om dessa har ett ljud som är så nära det anläggningen hade kunnat leverera utan kablar, det lär jag nog aldrig få veta :-).

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

 

 

Prova och plocka bort alla kablar och sätt in kablar för max 3-5,000:- per par överallt. Det skulle jag vilja testa. Jag har gjort det delvis då jag provade två par Tellurium balanserade kablar för några tusenlappar per par mellan cd och försteg och försteg till slutsteg. Det var skillnad men ändå ganska marginellt. En vettigare investering hade kanske varit en gammal hederlig tonkontroll.

 

Jag har själv gjort och varit med på flera sådana test.  Byter men ner sig i kablar inom samma märke låter det sämre med i övrigt vältrimmade system är min erfarenhet. Att värdera ljudskillnaden i pengar är dock otroligt svårt och säkert rätt personlig. Ju bättre anläggning man har desto mer kostar en liten förbättring i många fall.

 

46 minutes ago, bigblue said:

 

Håller helt med. Men hur vet vi när vi hittat "the one". Alltså kabeln som påverkar minimalt?

Vi har ju ingen aning om hur vår anläggning låter helt sladdlöst? Hur gör du @Harryup?

 

Själv har jag valt de kablar som gör att jag upplever att jag får den mest njutbara musikupplevelsen. 

Men om dessa har ett ljud som är så nära det anläggningen hade kunnat leverera utan kablar, det lär jag nog aldrig få veta :-).

 

Håller helt med om denna frågeställning. Vad är en ofärgad kabel? Hur vet man om den är ofärgad. Kommer inte alltid kabalen att påverka ljudet. Jag går mer på om jag tycker om det jag hör än att försöka förstå om det är rätt i någon objektiv mening. Två ytterligheter: Om man har ett ljust skrikigt system och byter till en kabel som lugnar ner detta, eller ett system som är murrigt mörkt och en kabel ger ökat klipp och öppnar ljudet så struntar jag i om kabeln är en tonkontroller och om resultatet blir njutbart. Allt är en tonkontroller. Akustik, pickup, försteg, instrumenten och inspelningslokalen , mixningen eller vad du vill. Matcha det bara så att det låter bra. Lätt va?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag vänder mig också mot att använda kablar som tonkontroller. Så tycker jag att många dyrkablar har effekten att höja diskanten och därmed tappa balansen. För mig handlar det mer om ljudscenen i fråga om djup och bredd transparens utan överdrifter och 3-D effekter. Men inte att förändra tonbalansen. Har reagerat negativt mot detta tidigare i mässammanhang och tycker mig se en trend i detta. Jämförelsen med Ultra HD-TV med sprakande färger som inte har sin motsvarande färgskala i verkliga livet, tycker jag är relevant. Det blir för brilliant! Har man livespelningen som referens har man nog inga problem att skilja på musik IRL och ett överbrilliant system med hifi-effekter.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Enda anledningen till att det aldrig blir det bästa möjliga för många är att plånboken sätter stopp långt innan. Få förunnat att kunna lägga allt krutet på svindyra "tillbehör" i form av kablar...Dom åren man var på ett grannforum, ett annat mycket välkänt forum så var det mycket snack och lekstuga men det tog mig några år att inse att i 95 % av fallen så handlade det i att skapa bästa möjliga ljud för 25k...Men det var långt senare jag märkte att det inte var forumet för mig även om jag gillade att mycket bara rullade på väldigt fort. Var otroligt skönt när man bestämde sig för att gå över till detta entusiast-forum. I efterhand har man ju förstått att det är här nördarna hänger om man vill kalla dom så..Upp till var o en i för sig. Här kommer inte dom andra in som bara vill snacka för då åker dom ut på momangen. Det är därför just det inte existerar här.. Väldigt bra forum. Jag är verkligen nöjd med min vistelse här. Inte ett enda ont ord och börjar man på den vägen så är det adjöss. Det borde andra forum ta lärdom av tycker jag. Det med manuell registrering om det förekommer fortfarande är ju lysande. "Berätta om dig själv och ditt intresse!". Där ser man den verkliga "skillnaden" på dom som inte kan förklara vad dom gör på ett forum som detta. För dom har inget svar! Hur som helst! Kabelhandlandet kan bli väl så dyrt ibland... Men jag tycker ändå att gemenskapen som det ger är ändå det viktiga i sammanhanget. Jag behandlar alla lika så mig spelar det mindre roll vad min grannes bil eller så väl kabel kostar. Då menar jag inte att man inte får handla. Handla är ju trots allt det roligaste som finns, men även själva diskussionen kring det :) 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, bigblue said:

 

Håller helt med. Men hur vet vi när vi hittat "the one". Alltså kabeln som påverkar minimalt?

Vi har ju ingen aning om hur vår anläggning låter helt sladdlöst? Hur gör du @Harryup?

 

 

 

Jag har genom åren gjort en hel del blindtester men orkar inte göra det normalt eftersom det är jobbigt med kalibreringar etc innan man kan testa. Så med åren har jag mer och mer nöjt mig med att testa helt öppet. Men kablar är det ju klart lättare dock. Nu orkar jag inte testa det heller i nån större utsträckning. Eftersom jag har aktiv delning med TAD-horn överst som har en verkningsgrad på 114dB/m/W så är det jag primärt är ute efter, inga störningar. För min del så testar jag inte så mycket kablar heller utan har köpt lösmeter av kablage på ELFA och lött själv. Men det jag genomgående använder är skärmad nätkabel med egen matning ifrån proppskåp.

Som försteg har jag en Wavelet och ihop med lite måttliga akustisk möblering så har jag en ganska jämn efterklang i rummet. Skulle jag ha endera verkliga objektiva problem med frekvensgången skulle jag försöka leta var de felen sitter och försöka åtgärda dom i källan. Skulle jag ha subjektiva fel så skulle jag också försöka åtgärda dom vid källan eller kanske går det enkelt att justera det i Waveleten. Så min anläggning är ju inte helt representativ då väldigt många anläggningar saknar tonkontroller eller nån form av digitala filter. Och då kommer ju saken i ett annat läge. 

Däremot så är jag inte alls emot att det är skillnad på kablar, egentligen inte heller priset på dom då jag vet att det utan problem går att göra små serier av produktion som blir oerhört kostsam. Utan att jag mera inte kan motivera mig själv att köpa en kostsam kabel för att kompensera för något i ljudet som jag inte gillar istället för att åtgärda det som jag stör mig på. Däremot kan jag tänka mig att köpa klart kostsamma kontakter för att inte få några förluster i kontaktövergångar och jag har fortfarande blyat silverlod som jag löder med då jag gör en kabel. Jag stör mig mera på om jag inte tycker att det känns roligt av nån anledning att lyssna på musik än att kanske det låter lite för mörkt eller i synnerhet om det låter för ljust. Något som jag stör mig väldigt mycket på är om anläggningen ihop med rummet ändrar tonal balans med ljudtrycket. Jag har inga problem med att lyssna på de flesta anläggningar med stor behållning av musiken då jag tycker att de skillnader som kan finnas mellan olika anläggningar kanske inte är större än mellan lite olika platser i ett konserthus eller mellan olika konserthus eller kanske om orkestern spelar utomhus. Jag har också lite svårare för hårdare dämpade rum där man måste spela lite högre för att få en nivå där man upplever spelglädje. 

Nu blev ju kanske inte svaret så mycket om hur man skall kunna hitta en ofärgad kabel utan snarare om hur man kan tänka för att inte så mycket bry sig om kablarna utan har de realistiskt passande elektriska parametrar så är jag nöjd och letar förändringar på andra ställen. Det senaste jag köpte var en Radikal-nätdel till min Linn och sedan kopplade jag in en vanlig skärmad nätkabel till den. 

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎01‎-‎13 at 01:07, Harryup said:

Jag stör mig mera på om jag inte tycker att det känns roligt av nån anledning att lyssna på musik än att kanske det låter lite för mörkt eller i synnerhet om det låter för ljust.

:)

Link to comment
Share on other sites

Denna platta är otroligt bra och har varit uppe för diskussion nyligen när bebop testade några olika versioner tror jag.

Vi körde denna platta i går hos A/Wing och diskussionen kom igång igen om vilken version som låter bäst. Det finns visst test som visar på att Music Matters är bäst på vinyl och att en gammal japansk CD-pressning från -86 visst skulle vara bäst. Bigblue har båda dessa, så klart. :icon_smile_cool:

Jag har en annan CD från japan som är från 2013 och 2 vinyl. En Analogue Production 45 varvare och Blue Notes egna 75-årsjubileumskiva. Dessa Blue Note 75 hör jag ibland får lite dåligt rykte. De kostar ju inte ens hälften av de andra vinylplattorna som vi har till förfogande.

 

Startfältet:

_49U8806.jpg.b471f8cfa45ae64148e95bdb9e6dceb2.jpg

 

Japanpress CD från 2013:

 

_49U8810.jpg.579be3e9887ffdeb769d93d7f97e7680.jpg

 

Japanpress CD från 1986:

 

_49U8808.jpg.c355bb2868e3bc962d7141fc66596729.jpg

 

Vi började med CD från 2013 och sedan med CD från 1986.

 

Dessa båda hade stora skillnader: Min CD från 2013 var riktigt bra med få negativa egenskaper. Bra klipp och balans i ljudbilden, dynamisk och hade förmåga att få igång takt och tajming så benet hoppade nästan på vinylnivå. Den CD'n från 1986 var slö och varmare i klangen samtidigt som diskanten inte klingade ut och tex blåset och cymbaler bara tvärdog i ett fsss-liknande ljud som lät frasigt digitalt och versionen kändes dessutom i sin helhet dynamikbegränsad. Jag fick höja ca 10% mer för att få igång den över huvud taget, men då blev ju inte diskanten roligare precis.

 

Så till vinylen! Vi började med Blue Note 75 pressen som vi trodde var sämst på förhand. 

 

_49U8814.jpg.73f9062d54cdc488545fc859bdaaaa99.jpg

 

Här lyfte ljudet klart mot CD med lång utklingning av cymbaler och congastrummornas anslag klingade också ut så att man kände trä-resonansen. Detta missade man en del av med det digitala mediet. Akustikinformationen var också bättre på Blue Note 75. Mycket tyst vinyl också. Bra press helt klart och riktigt rolig att lyssna på 

Music Matters blev det sedan. Den kändes som om den var ett snäpp uppflyttad i frekvensregistret. Öppnare känsla i ljudbilden och grym utklingning av instrument men ståbasen hamnade i skymundan vilket gjorde att takten inte blev lika svängig. Bra dynamik ffa från nedre mellanregister och uppåt. Basen var mer försiktig. 

Analogue production 45 varvare var lugn, för lugn och mörkare. Saxen blev väl mullig i jämförelse tycker jag. Saknade lite klipp och riv. Den var lite för polerad jämfört med de båda tidigare vinylpressarna kändes det som. Luften finns där och bättre än på CD, men totalt vet jag inte om den ger så mycket mer än den bästa CD versionen faktiskt. Ovanligt njutbar CD.

Jag kommer helt klart att spela Blue Note 75 Pressen framför Analogue Production faktiskt. Det var kanske den version jag gillade bästa av alla testade.

Music Matters hade många trevliga egenskaper men att basen var så tillbakadragen tycker jag var synd för taktens skull. Men den var mycket bra annars. Smaksak avgör där, men för mig är det viktigt att benet börjar hoppa utan att jag tänker på det, att jag rycks med instinktivt och det var bättre på Blue Note 75'an.

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det var en gedigen resumé! Tackar o bugar!

Jag fick ju tillgång till Bebops Rudy Van Gelder remaster från 1999(?) och jämförde den med SACD-rippen av Analogue Productions utgåva från 2008 eller liknande.

Jag fördedrog klart den mjukare och lenare Analogue Productions-rippen medan jag tror att Bebop tyckte bäst om RVG remastern som har mer riv. Dels har vi ju uppenbarligen hittat rätt båda två då men jag är också inne på att det omgivande systemet också ger utslag på vad som föredras. I någon mån borde det också färga era intryck och ge utslag på vad som föredras.

 

Oavsett version får man nog konstatera att det är en härlig inspelning som låter riktigt bra i de flesta skepnader! :)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Det var en gedigen resumé! Tackar o bugar!

Jag fick ju tillgång till Bebops Rudy Van Gelder remaster från 1999(?) och jämförde den med SACD-rippen av Analogue Productions utgåva från 2008 eller liknande.

Jag fördedrog klart den mjukare och lenare Analogue Productions-rippen medan jag tror att Bebop tyckte bäst om RVG remastern som har mer riv. Dels har vi ju uppenbarligen hittat rätt båda två då men jag är också inne på att det omgivande systemet också ger utslag på vad som föredras. I någon mån borde det också färga era intryck och ge utslag på vad som föredras.

 

Oavsett version får man nog konstatera att det är en härlig inspelning som låter riktigt bra i de flesta skepnader! :)

Tack!

 

Jag håller med dig.

 

Jag och bigblue sa just att denna övning var mycket tankeväckande. Vi hade 5 olika versioner. Alla lät olika på ett tydligt vis. Visst kan det tyckas löjligt att testa detta. Det är ju musik vi vill lyssna på... men jag menar att det är just det som är det intressanta och lärorika. Att välja produkter som framhäver musiken och att testa detta för att lära sig att förstå denna snåriga värld och få både mer respekt och kunskap för detta.  Då är det lättare att ställa diagnos på ett ljud och lättare att själv välja produkter i systemet, akustiken och pressningar som man gillar. Jag lärde mig något i dag, som jag inte riktigt kunnat förklara innan. Det belyser skillnader i mastring och att detta definitivt kan uppfattas med olika egenskaper i olika klingande system. En mastring kan funka bättre med den ena systemet och ett annan med en annat system. Men jag skulle ändå tro att välavvägda trimmade system kommer att gilla samma version. Det som går bort i alla system är dynamikfattig distad version som i CD'n från -86. Den kan inte låta bättre än de andra på något system.

Analogue production kan låte bättre på ett system som som är för ljust. Music Matters på ett system som som är för mulligt. Borde testas...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Det som går bort i alla system är dynamikfattig distad version som i CD'n från -86

CD'n fick mycket av sitt dåliga rykte från denna tid. Orsaken till det (HiFi News redovisat) var i huvudsak att man visste för lite hur man optimerade mastrarna då. Man gjorde på samma sätt som man alltid gjort, dvs man gjorde vinylmastrar och man använder gamla vinylmastrar som man överförde direkt till cd. Då blir det vasst och kasst. I början på 90-talet hade man lärt sig lite mer. Då kom många av de cd som tidigare getts ut med beteckningar som "superbitmappade", "20-bit remastered" eller "Remastered in 24 bit". Vissa bolag gjorde även om mixningen, t ex Rudy van Gelder som gav en modernare ljudmix, lite mindre höger/vänster s a s. Fler bolag gjorde också det och specificerades då som "Remastered and remixed" eller motsvarande.

 

Man hade lärt sig att om det ska låta bra på cd så måste mastern anpassas för cd och kallas idag för cd-master eller sacd-master på motsvarande sätt som det finns vinylmastrar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

 Man gjorde på samma sätt som man alltid gjort, dvs man gjorde vinylmastrar och man använder gamla vinylmastrar som man överförde direkt till cd. Då blir det vasst och kasst

 

 

 

 

Man kanske skulle köra gamla CD via Riia't.. hehe.

Link to comment
Share on other sites

2008 hade vi ett Euphoniamöte på Audio Consept där jag spelade Midnight Blue som en speciellJapanpressning som lär konkurrera med amerikanska förstautgåvan och en kommentar var 

Quote

Tack Eliot för Kenny Burrell´sMidnightblue ... ett minne för livet

 

Vi var alla överens om att ett US-original knappast skulle kunna vara bättre.

- Annars är min uppfattning att amerikanska förstautgåvorna alltid är bäst och de kan t.o.m. vara bättre än återutgåvan på rullband. Mitt original av Saxophone Colossus. Sonny Rollins har mycket mer dynamik än bandet och då spelar jag med en stereo pickup ?

 

Bandet låter modernare än skivan så det är säkert många tonreglage som man vridit på men jag gillar Prestige soundet ?

 

Länk till Euphonia- mötet!

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, eliot said:

2008 hade vi ett Euphoniamöte på Audio Consept där jag spelade Midnight Blue som en speciellJapanpressning som lär konkurrera med amerikanska förstautgåvan och en kommentar var 

 

Vi var alla överens om att ett US-original knappast skulle kunna vara bättre.

- Annars är min uppfattning att amerikanska förstautgåvorna alltid är bäst och de kan t.o.m. vara bättre än återutgåvan på rullband. Mitt original av Saxophone Colossus. Sonny Rollins har mycket mer dynamik än bandet och då spelar jag med en stereo pickup ?

 

Bandet låter modernare än skivan så det är säkert många tonreglage som man vridit på men jag gillar Prestige soundet ?

 

Länk till Euphonia- mötet!

 

Jag har vi olika uppgifter fått för mig att även Kind Of Blue på masterbandkopia (om det nu är det) är lite tam. Vet du något om det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen tidig 6-eye att jämföra med och de s.k. safetymasters som man eventuellt har tillgång till vet man inte hur nära originalet de är! Mitt band låter mycket bra och brusar som ett gammalt band skall göra men dynamiken är inte spektakulär men låter annars fantastiskt!

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, eliot said:

Mitt original av Saxophone Colossus. Sonny Rollins har mycket mer dynamik än bandet och då spelar jag med en stereo pickup ?

Märkligt.

Då finns/fanns det ett band som någonstans har försämrats på vägen till Tape Project. Deras källa är ju originalmastern.

 

:39:

Link to comment
Share on other sites

Det är allmänt bekant att band försämras med tiden och den tydligaste effekten är att brusnivån ökar (= bandet har förlorat magnetisering). Sedan finns det band som har tillverkats på ett sådant sätt att de knappast går att spela längre, måste ”bakas” för att kunna spelas osv,

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, eliot said:

Det är allmänt bekant att band försämras med tiden och den tydligaste effekten är att brusnivån ökar (= bandet har förlorat magnetisering). Sedan finns det band som har tillverkats på ett sådant sätt att de knappast går att spela längre, måste ”bakas” för att kunna spelas osv,

 

 

Gör man inte nya bra kopior på originalmastern som kanske blir bättre att kopiera från efter ett antal år. (fattar att man tappar lite information och får lite brus på vägen men det kanske ändå är bättre?

Jag har läst att Kind of Blue originalet i stort sätt är helt slut och inte tål mer.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, eliot said:

Det är allmänt bekant att band försämras med tiden och den tydligaste effekten är att brusnivån ökar (= bandet har förlorat magnetisering).

 

Vad pratar vi om för tidsperspektiv här? Om man köper en masterbandkopia idag, hur snabbt/hur mycket ökar brusnivån över tid?

Link to comment
Share on other sites

Apropå Masterband inspelningar så hitta jag en rätt så intressant artikel om en ny rullbandare http://www.hifianswers.com/2018/01/open-reel-tape-machine-built-like-a-swiss-watch-metaxas-sins-gqt-portable-recording-device-no-1/  passa även att gå in på denna länk http://www.metaxas.com/recordings.html där finns videos om teknik och mikrofonplacering han använder på scen. Dessa inspelningar kan man även ladda ned i wav format ifall om man vill!

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Taxmannen said:

 

Vad pratar vi om för tidsperspektiv här? Om man köper en masterbandkopia idag, hur snabbt/hur mycket ökar brusnivån över tid?

 

Det beror på bandtyp. tex Sm468 klarar lagring längre än övriga. De ha visst tjockare tejp bla. Sedan bör de ligga torrt, mörkt och utan magnetfält. Bandvarven kan smitta över till nästa varv varför band som inte spelas så mycket skall spolas igenom ibland. Men jag har förstått att det skall klara 25 år bra. Sedan funkar de ju efter det också men med lite överhörning i svaga partier kanske (Hörs på vinyl ibland också) och med lite mer brys. Men fortsatt bra.

Link to comment
Share on other sites

Har märkt att det är skillnad på bandeko beroende på hur banden är uppspolade. Jag har båda varianterna dvs från start på vänster eller höger spole. Bättre att ha bandet uppspolat på högerspolen och man startar att spola tillbaka innan man spelar av. Då kommer ekot att "gå baklänges" mot spelrikningen och hörs inte lika väl som i andra riktningen.

Mina egna inspelade är från 70-talet och är i utmärkt skick trots att de är nästan 50 år gamla. De flesta är Agfa PE 36 som var en vanlig tape på den tiden och min Revox A77 var trimmad för dessa. Så @Taxmannen du kan nog sova lugnt att banden kommer att överleva oss alla. De flesta masterbandkopior är dessutom nykopierade från antingen mastern själv eller från en säkerhetskopia el dyl.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Har märkt att det är skillnad på bandeko beroende på hur banden är uppspolade. Jag har båda varianterna dvs från start på vänster eller höger spole. Bättre att ha bandet uppspolat på högerspolen och man startar att spola tillbaka innan man spelar av. Då kommer ekot att "gå baklänges" mot spelrikningen och hörs inte lika väl som i andra riktningen.

 

 

Calm

Yes! :)

 

Det som förvånar är att tex ett så duktigt bolag som TBM har gjort tvärt om. på vinylen får man ekot innan ljudet kommer. De måste haft spolarna INTE Tail out då om jag förstår saken rätt. (Tail out är när man har bandet på högerspolen och spolar det till vänsterspolen innan man spelar upp det.)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...