Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Efter några dagar med fina hörlurar märker jag att man lägger dem lite här och var. Det gör man för att de inte ligger speciellt bra någonstans faktiskt. Man hör hur de skrapar mot allt man lägger dem mot och det kommer att bli slitage. Synd på fina lurar.

_49U9498.jpg

Hade funderingar på att hitta en cool dödskalle att ha dem på, men i väntan på det behövs något annat.

Stack därför till Akkelis och kompletterade riggen med ett hörlurställ, en enkel form av en skalle att sätta dem på. Snygg och praktisk. Foten är rätt tung så den står ganska stabilt, men vist kan en klumpigt rörelse välte den om man har otur.

 

Lite bilder.

 

_49U9599.jpg

 

_49U9600.jpg

 

Plexiglas på ekfot

 

_49U9597.jpg

 

_49U9590.jpg

 

Sladd måste man ha men det är alltid fult och stökigt så man kan knö i hop den i skallen. Praktiskt.

 

_49U9604.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Som ni säkert märkt tycker jag det är himla intressant och roligt att försöka jämföra och förstå skillnader i ljudet

I går när jag spelade på mitt "stora" system och lyssnade på storbandsjazz Louis Bellson - Exposion som är en otroligt dynamisk storbandsjazzplatta med grym musik på så bygger detta på fysiken i instrumenten tex blåset och trummorna och man blir fysiskt tagen och uppslukad av det minst lika mycket som melodier och annat man kan höra i musik. Jag hade svår ståpälls och njöt maximalt.

Testade slutligen en av låtarna med lurarna. Va, vad hände??? Musiken försvann... nästan. Magin var borta.

Denna musik passade inte för lurar i mina öron. Men häromkvällen spelade jag annat som funkade klockrent. Då var det mer åt triojazz i lugnare tempo där andra stämningar målades upp i judbilden och jag njöt lika mycket (nästa) som i mitt "stora" system. En del modernt producerad musik funkar också bra. Körde Depech Modes nya också och man tappar fysik så klart men det lät jättebra och jag sjunk in i musiken. 

 

IMG_3998.jpg

 

Skaumlrmavbild%202017-04-29%20kl.%2010.3

DM's ny platta där för övrig otroligt bra. Det låter utan tvekan modern DM men de har tagit produktionen och låtarna till en nivå till tycker jag. Det låter verkligen inte mainstream, kräver inlysning, har ett tydligt budskap får vår samtid som även produktionen förstärker. Allt från Anton Corbijns formspråk och "konst" i albumet till text, musik mm. Mycket snyggt gjort. Många med mig tyckte förra plattan var den bästa Dm på ett tag men jag kan nog tycka att denna platta är ännu bättre när den sjunker in, men jag förstår om inte alla tycker det.

Det är tyngre än tidigare, bluesskitigt på något vis.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Snyggt Apex, jag har samma dilemma! Jag gillar dock inte att de flesta ställ "spänner ut" lurarna. Jag skulle nog eg. vilja ha ngn form av vitrinskåp för att skydda litet mera mot damm också. Just nu har jag ett par tygpåsar avsedd för cykelhjälmar som lurarna stoppas i! :)

Bra tipps med hjälmpåsen. Jag har några sådan liggande faktiskt. :D

Tack!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ampalang said:

2 semlor är bättre än 1 som Jorma hade sagt :) 

Stereoperspektivet flyttas också framåt en bit om man har högtalare jämfört med enbart sub och du har väl möjlighet att prova båda tänker jag.

Jag börjar nog med högtalare och lurar. Subbarna är bökiga att koppla om från hembioriggen.

Link to comment
Share on other sites

På tipps från någon, kommer inte ihåg vem, tack ändå, så var det att köra hörlurar samtidigt som de vanliga hörlurarna. Jag testade det. Min lurar är ju väldigt öppna och inte alls som hörselskydd. Man hör bra både ut och in med dessa lurar. 

Effekten med att lyssna med både och, var intressant. Det bästa var att det blev en större fysisk kropp i musiken och man fick detaljer och annat, men jag upplevde ett litet fasfel som blev enerverande, men bortsätt från det så var det coolt. Det var lätt att trimma volymen så att det blev bra, faktiskt.

Om jag jämför ljudet i båda systemen är det rätt lika i klang, upplösning osv. Om man nu skulle säga att hörlurssystemet är ofärgat pga att det inte är någon låda och inget rum som spelar med, så är det stora systemet liiiite färgat, men förvånansvärt lite kulle jag säga. Hörlurssystemet lyfter fram övre mellanregister och uppåt och vissa detaljer här en del. Det stora systemet är fysik och man får en naturlighet i musiken som mer går att relatera till verkligheten och det är egentligen svårt att jämföra. Hörlurarna här något annat. Ljudbilden är liten och begränsad, mycket upplöst och precis. När jag tänker mig instrumenten när jag lyssnar i lurar blir det smått. Det är mer som en duktig smurforkester, men en bra såra, men ändå litet som smurfarna. Det beror mest på att det låter inne och strax utanför huvudet och det utrymmet är inte så stort, det får mig att uppleva det så. När det är avstånd till högtalare och stora membran tror min hjärna att det är stort på något vis. Det är mer naturligt. 

Hörlurslyssning funkar mycket bra och det kan vara 100% fokus på musik och njutbart, men musikupplevelsen blir bättre i min kropp med stora högtalare.

Skulle man nu räkna välljudspoäng för investeringen i bra lurar blir det kanske svårt att få det i en stor anläggning för samma pris, särskilt om man har en bra signalkälla från början. Signalkällan blir nämligen grymt skoningslöst avslöjad med duktiga lurar. 

Slutsats: Man skall egentligen inte välja mellan lurar eller stor anläggning. Det är så olika. måste man lyssna lågt ibland får man ha både och helt enkelt. Segt va?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har det så kopplat att jag kan lyssna på lurar o sen bara ha på Subwoofern i "vanliga" systemet. . sköter då volymen på lurarna via hörlursförstärkaren o volymen på subben via försteget.

Jag sitter nära subben när jag lyssnar på lurar så det är ett kul experiment att ha subben på. .gör mycket att även "Känna" ljudet. . .hörlurskänslan försvinner lite o man får den mer "fysiska" känslan man får med högtalare även om man "bara" lyssnar via lurar.

 

Inget jag gör ofta dock. . rätt störande för dom som inta har lurar på sig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

För mig är hörlurslyssningen en vanesak, eller så spelas hörlursutrustningen in mer och mer, eller så är det både och. Det blir bara bättre och bättre i alla fall.

Det har väckt mig en tanke om detta som handlar om upplevelsen av musik och om man gillar ett sätt att lyssna eller inte. Jag grubblar ideligen på vad som gör att jag gillar vissa system mer än andra. I München 2017 nyligen, var det i stort sätt bara riktigt bra ljud och jag hade kunnat leva med nästa alla system utom några få. Vissa gör dock att jag/man fastnar mer i musiken och blir mer berörd. Det kan så klart ha med musikvalet att göra. Det är nog därför jag inte fastnat för Raidho lika bra som många andra, även om det låter i toppklass, ingen tvekan. De har bara demats för mig med musik jag sällan lyssnar på själv och som är fläskigt inspelat på något vis, så som jag tycker. 

Vad man gillar måste på något sätt bero på ens erfarenheter och ljudideal.

Alla system och rum har på mässor och hemma sin unika signatur i musikåtergivningen. Detta kan vi så klart uppleva både medvetet och omedvetet. Med tiden kan vi säkert bli vana vid en viss återgivning och hjärnan känner igen sig och kan tolka denna unika signatur och avslappnat "läsa av" musiken, helt enkelt pga erfarenheten och att hjärnan lärt sig. När vi lyssnar på en ny anläggning med en ny signatur får hjärnan tolka en "ny signatur" på musiken, det kräver mer och hjärnan är "nybörjare" i detta system. Det är då svårare att slappna av och bara njuta. Hjärnan måste ju lära sig detta nya/annorlunda också och optimera sig för det tills hjärnan blir bättre på just den musiksignaturen.

Nu har jag vant mig vid lurarna som numera lurar mig att tro att ljudbilden är stor och utanför hypofysen, vilket jag inte någonsin har tyckt från lurar tidigare. Jag tror jag lärt mig att lyssna med lurar.

Jag har aldrig gillat hornhögtalare, men jag börjar trotts tratt ljud gilla det bättre numera. Hörde flera rum som var bra i München.

Jag tror man tränar sig i sitt ljudideal och blir bättre att lyssna på det hela tiden. Jag tror också  att man kan lyssna och lära sig andra signaturer också vid sidan av sitt ljudideal och njuta av dem med. Pga av detta tror jag dessutom man kan lära sig något och uppfatta än mer vad riktigt välljud är. Plocka russinen ur kakan på varje system.

Det jag pratar om är så klart system som har genuint hög kvalitet på återgigningen men med olika tekniker som ger olika signatur, tex Horn Magnetostater, rör eller klass A, Ab och  D osv. Det finns ju så klart dåliga system och tekniker där signalen helt enkelt blir för fel. 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du är inne på något rätt spännande, det här med hjärnans inverkan när vi lyssnar :)

Ofta läser jag om personer som kopplar in apparater/högtalare/kablar som tycker dom låter "så där" tills dom är inspelade, då jäklar har det öppnat upp sig, svärtan har blivit extra svart osv...

Min erfarenhet av detta fenomen är när jag fått ihop första test-filtret till en ny högtalare, i detta läget är det oftast något register som sticker ut eller saknas, och det hör man väldigt tydligt direkt! Men när jag lyssnat en halvtimme eller så så tycker jag att det låter rätt ok. Inspelning eller hjärnan som lärt/vant sig? Det är frågan;) 

Link to comment
Share on other sites

Tack Apex för en otroligt trevlig kväll, vi var alla höga på ljudåtergivningen som hade lyfts ytterligare ett snäpp med dina sista ansträngningar med fötter, stenar och högtalarjustering. Fantastiskt kul att få lyssna på så mycket klassisk musik. 

Som alltid i hos dig så är sällskapet, mat och dryck, ljud, musik och samtal på högsta nivå. 

Stort tack för denna totalupplevelse! 

Mvh Claes 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-07 at 23:18, LISTEN TO MUSIC said:

Tack Apex för en otroligt trevlig kväll, vi var alla höga på ljudåtergivningen som hade lyfts ytterligare ett snäpp med dina sista ansträngningar med fötter, stenar och högtalarjustering. Fantastiskt kul att få lyssna på så mycket klassisk musik. 

Som alltid i hos dig så är sällskapet, mat och dryck, ljud, musik och samtal på högsta nivå. 

Stort tack för denna totalupplevelse! 

Mvh Claes 

Tack för uppskattningen. Det är gästerna som gör festen! :) 

 

_______________________________________________________________________________

 

 

Ang att det låter bättre nu. Alla små steg spelar in. Lite mer inspelning av tonarmskabeln, lite mer invinkling och ihopskjutning av högtalarna (vi pratar cm) samt bättre underlag för Riia och strömrenaren med tunga Diabasstenar och vibrationsdämpning sedan du var här senast kan vara det du hör och som bidrager till förbättring.

Mycket av det jag testar är inte bara till förbättring. Men detta med hård koppling till en tung sten som sedan avkopplas till underlaget blir alltid en förbättring i mitt system. Det börjar bli en sanning för mig. Det är ju nästan tjatigt men det ger samma effekt fast mer hela tiden. Bättre luftighet, upplösning och fundament i botten. Det jag tänkte på mest med stenen under RIIA och strömrenare var svärtan som ökade.

Jag kan ju inte sluta att dokumentera med bilder, upplevelser och förändringar i detta systems dagbok.

 

Einstein The Turntables Choice RIIA får stå lite vridet pga av att kablarna drar i dem annars. Nimbus har stor anläggningsyta så varje del i Einstein RIIA står strabilt med en fot!!! 

_49U6366.jpg

 

Ovanpå Strömrenaren står nu hörlursförstärkaren för att jag skall kunna sitta på mitt favoritställe i vardagsrummet och lyssna i lurar. Den är än så länge bara dämpad mot Strömrenaren med Solid Tech fötter. Funderar på sten även här...

_49U6368.jpg

Fötterna under stenarna är HRS Nimbus. Jag tycker de är bra och stabila. 

Varje enhet sten (diabas) och Riia väger ca 6 kg.

Stenen under PA Extension LE väger 20 kg.

Diabas har densiteten 3080kg/m2

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Tack för uppskattningen. Det är gästerna som gör festen! :) 

 

_______________________________________________________________________________

 

 

Ang att det låter bättre nu. Alla små steg spelar in. Lite mer inspelning av tonarmskabeln, lite mer invinkling och ihopskjutning av högtalarna (vi pratar cm) samt bättre underlag för Riia och strömrenaren med tunga Diabasstenar och vibrationsdämpning sedan du var här senast kan vara det du hör och som bidrager till förbättring.

Mycket av det jag testar är inte bara till förbättring. Men detta med hård koppling till en tung sten som sedan avkopplas till underlaget blir alltid en förbättring i mitt system. Det börjar bli en sanning för mig. Det är ju nästan tjatigt men det ger samma effekt fast mer hela tiden. Bättre luftighet, upplösning och fundament i botten. Det jag tänkte på mest med stenen under RIIA och strömrenare var svärtan som ökade.

Jag kan ju inte sluta att dokumentera med bilder, upplevelser och förändringar i detta systems dagbok.

 

Einstein The Turntables Choice RIIA får stå lite vridet pga av att kablarna drar i dem annars. Nimbus har stor anläggningsyta så varje del i Einstein RIIA står strabilt med en fot!!! 

_49U6366.jpg

 

Ovanpå Strömrenaren står nu hörlursförstärkaren för att jag skall kunna sitta på mitt favoritställe i vardagsrummet och lyssna i lurar. Den är än så länge bara dämpad mot Strömrenaren med Solid Tech fötter. Funderar på sten även här...

_49U6368.jpg

Fötterna under stenarna är HRS Nimbus. Jag tycker de är bra och stabila. 

Varje enhet sten (diabas) och Riia väger ca 6 kg.

Stenen under PA Extension LE väger 20 kg.

Diabas har densiteten 3080kg/m2

Ser riktigt bra ut! Ears produkter gillar jag och har egen erfarenhet av. Jag vet inte i detalj hur PA Extension LE fungerar men det är inte uteslutet att den kan ha någon form av elektromagnetisk påverkan i närmiljön. Det är ju ändå en koncentration av nätkablage som ligger på baksidan av  nätrenaren.  Jag skulle därför sätta några distanserande fötter under EAR:n. Kanske inte behövs men "just in case". Själv har jag satt Clearaudios fötter under min EAR SUT, men kanske de små StillPoints som är bättre i storlek. Alternativt att flytta hörlursförstärkaren från nätrenaren till en egen platta. Rimligen bör även en hörlursförstärkare påverkas av RFI etc. Vet att EAR:s produkter har ett bra skal, men kablarna påverkas sannolikt både på in och utgångssidan. I all välmening.

Calm 

Link to comment
Share on other sites

LE Extension är isolerad på så vis att den inte sprider elektromagnetism vertikalt. Jag har mätt. Apex fick låna mitt instrument. Jag har glömt fråga honom om han använde det. Hos Radiohandlar'n var det t.o.m. så att det var högre magnetisk strålning i rummet när jag stod upp än vad det var precis ovanför apparaten.

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kenneth said:

LE Extension är isolerad på så vis att den inte sprider elektromagnetism vertikalt. Jag har mätt. Apex fick låna mitt instrument. Jag har glömt fråga honom om han använde det. Hos Radiohandlar'n var det t.o.m. så att det var högre magnetisk strålning i rummet när jag stod upp än vad det var precis ovanför apparaten.

Kenneth

Då är allt under kontroll!:thumbsup: Min fundering var närmast knuten till det faktum att ett antal nätkablar kommer in och ut ur bakstycket. Kanske inte burken som sådan, den verkar väl isolerad genom ett tjockt skal. Min erfarenhet är dock att det är till fördel att så långt som möjligt separera nätströmsdelar från lågspänningsdito. Därför jobbar många tillverkare med bl.a. separata nätdelar t.ex på phonosteg. Jag har det genomgående på alla delar i systemet från motorstyrning, riaa, försteg och slutstegsdelar. Man kan höra skillnad på  tex brum och brus om man flyttar runt nätdelarna.

Men som sagt var detta en fundering i all välmening och inget påstående att det skulle vara så. Jag kör alltid enligt principen trail and error.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Ser riktigt bra ut! Ears produkter gillar jag och har egen erfarenhet av. Jag vet inte i detalj hur PA Extension LE fungerar men det är inte uteslutet att den kan ha någon form av elektromagnetisk påverkan i närmiljön. Det är ju ändå en koncentration av nätkablage som ligger på baksidan av  nätrenaren.  Jag skulle därför sätta några distanserande fötter under EAR:n. Kanske inte behövs men "just in case". Själv har jag satt Clearaudios fötter under min EAR SUT, men kanske de små StillPoints som är bättre i storlek. Alternativt att flytta hörlursförstärkaren från nätrenaren till en egen platta. Rimligen bör även en hörlursförstärkare påverkas av RFI etc. Vet att EAR:s produkter har ett bra skal, men kablarna påverkas sannolikt både på in och utgångssidan. I all välmening.

Calm 

EAR står på Solid tech fötter mot Extension LE... men det är tillfälligt. Varför den står på Extension LE är bara av praktisk hänsyn för att jag skall kunna sitta där jag vill lyssna med lurar. Jag lurar på lösning för det. Kenneth's information om att Extension LE inte sprider elektromagnetiska fält vertikalt gör att den inte stör EAR HP4'an, vad jag kan förstå. Om det har någon påverkan att Extension LE har EAR på sig har jag ingen uppfattning om. Men när jag "finlyssnar" på stora systemet stänger jag av HP4'an för säkerhets skull. Kör lakritssnöre till HP4'an som det är nu, men kommer på sikt att fixa en bra strömkabel.

5 hours ago, kenneth said:

LE Extension är isolerad på så vis att den inte sprider elektromagnetism vertikalt. Jag har mätt. Apex fick låna mitt instrument. Jag har glömt fråga honom om han använde det. Hos Radiohandlar'n var det t.o.m. så att det var högre magnetisk strålning i rummet när jag stod upp än vad det var precis ovanför apparaten.

Kenneth

Tackar dig för det, men jag var för upptagen av Extension LE's positiva effekt på musiken, och mätinstrumentet blev inte använt på något seriöst sätt. 

 

2 hours ago, calm said:

Då är allt under kontroll!:thumbsup: Min fundering var närmast knuten till det faktum att ett antal nätkablar kommer in och ut ur bakstycket. Kanske inte burken som sådan, den verkar väl isolerad genom ett tjockt skal. Min erfarenhet är dock att det är till fördel att så långt som möjligt separera nätströmsdelar från lågspänningsdito. Därför jobbar många tillverkare med bl.a. separata nätdelar t.ex på phonosteg. Jag har det genomgående på alla delar i systemet från motorstyrning, riaa, försteg och slutstegsdelar. Man kan höra skillnad på  tex brum och brus om man flyttar runt nätdelarna.

Men som sagt var detta en fundering i all välmening och inget påstående att det skulle vara så. Jag kör alltid enligt principen trail and error.

Calm

 

Jag har separata nätdelar till Drive, DAC, motor till vinylspelaren, försteg och på sätt och vis även separata nätdelar till slutstegen. Så jag skriver under på att separata nätdelar är bra och deras placering är viktig. För Gryphon Antileon sitter varje kanals nätdel i en egen elektroniskt skärmas kammare och skall enligt Gryphon inte påverka annan eller egen intern electronik. Och Krell evo 202's nätdel är anpassad för att stå under förstegsdelen. MSB powerbase kan stå under DAC och Drive men låter bättre om det flyttas lite, men det är bara marginellt. Motorsrtyrningens nätdel och värmaren till lagrets nätdel i vinylriggen står också en bra bit bort. De påverkar inte brum etc negativt där de står. 

Just brum och brus har jag hört ffa när nätdelarna till RIIA't stått på vissa platser. Nu har jag dem nästan så långt det går från RIIA-stegen och det finns inget brum.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

EAR står på Solid tech fötter mot Extension LE... men det är tillfälligt. Varför den står på Extension LE är bara av praktisk hänsyn för att jag skall kunna sitta där jag vill lyssna med lurar. Jag lurar på lösning för det. Kenneth's information om att Extension LE inte sprider elektromagnetiska fält vertikalt gör att den inte stör EAR HP4'an, vad jag kan förstå. Om det har någon påverkan att Extension LE har EAR på sig har jag ingen uppfattning om. Men när jag "finlyssnar" på stora systemet stänger jag av HP4'an för säkerhets skull. Kör lakritssnöre till HP4'an som det är nu, men kommer på sikt att fixa en bra strömkabel.

Tackar dig för det, men jag var för upptagen av Extension LE's positiva effekt på musiken, och mätinstrumentet blev inte använt på något seriöst sätt. 

 

Jag har separata nätdelar till Drive, DAC, motor till vinylspelaren, försteg och på sätt och vis även separata nätdelar till slutstegen. Så jag skriver under på att separata nätdelar är bra och deras placering är viktig. För Gryphon Antileon sitter varje kanals nätdel i en egen elektroniskt skärmas kammare och skall enligt Gryphon inte påverka annan eller egen intern electronik. Och Krell evo 202's nätdel är anpassad för att stå under förstegsdelen. MSB powerbase kan stå under DAC och Drive men låter bättre om det flyttas lite, men det är bara marginellt. Motorsrtyrningens nätdel och värmaren till lagrets nätdel i vinylriggen står också en bra bit bort. De påverkar inte brum etc negativt där de står. 

Just brum och brus har jag hört ffa när nätdelarna till RIIA't stått på vissa platser. Nu har jag dem nästan så långt det går från RIIA-stegen och det finns inget brum.

Det förefaller som dina erfarenheter vad gäller placering och separering av nätaggregat liknar mina. Glömde nämna MSB:ns nätdel som också har en egen placering i hyllan separerad från övriga delar. När det gäller just nätdelar så tror jag att ASR tillhör bland de som jobbat mest med just den saken. I en "integrerad" förstärkare som ASR Emitter Exklusive, finns inte mindre än tre olika nätdelar, varav en batteridriven för förstegsmodulen. Phonosteget har också batteridrivning omkopplingsbart och jag kan när det är som tystast i huset förnimma att det är skillnad mellan denna och nätdrift.

Läste för många år sedan om ett seriöst DIY-projekt i ett rackbygge. I en sandwich-konstruktion, som limmats ihop med dämplim, hade man i hyllplanen lagt en kopparplåt emellan två mdf:er just i syfte att avstöra från interferenser mellan olika delar i systemet. Kopparplåten var dessutom jordad. Jag tror för egen del att man kan jobba en del med sådana frågor som handlar om olika störningars inverkan på systemet. Blir ibland förfasad över att se, i mässammanhang, att man ställer sin laptop ovanpå försteget. Om man får tro en sådan puritan som Didrik DeGeer så är den digitalt nedsmutsningen i samhället ett stort problem. Han kör alltid t.ex. med dubbelskärmade kablar till sina mikrofoner. Tycker mig också i PEO:s eminenta artikel "Det smutsiga nätet"  förstå vikten av en sådan störningsfri nätleverans, även om jag är osäker på om han tagit upp just den aktuella frågan. Har för egen del tidigt tvingats att hantera nätstörningar då jag växte upp i ett hem med likström och där omformningen till växelström alltid gav störningar. Som jag skrev tidigare så var det i all välmening ett tips, men inverkar det inte så är det inget problem. Men väl värt att diskutera eftersom placering av olika enheter dessutom är gratis.

Calm

Calm

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, kenneth said:

LE Extension är isolerad på så vis att den inte sprider elektromagnetism vertikalt. Jag har mätt. Apex fick låna mitt instrument. Jag har glömt fråga honom om han använde det. Hos Radiohandlar'n var det t.o.m. så att det var högre magnetisk strålning i rummet när jag stod upp än vad det var precis ovanför apparaten.

Kenneth

I ett annat sammanhang sprang jag på denna sida som beskriver problematiken av magnetisk strålning. http://www.magnetic-shield.com/faqs-all-about-shielding.html Onekligen ett ämne som man kan fördjupa sig i det oändliga. Metoderna att skydda sig varierar, men det synes enklaste tycks vara att avlägsna eventuell störkälla från en  känslig mottagarkälla. Bara för att understryka att det behöver inte vara något fel eller tillkortakommande i någon av produkterna för att den kanske inte skall placeras direkt ovanpå något annat. En kompass monteras kanske inte direkt ovanpå en ankarbox med kätting till exempel, väl medveten att jämförelsen kanske haltar.:)

Calm 

Link to comment
Share on other sites

En fråga jag ställer allt oftare är hur mycket olika "oönskade" effekter faktiskt påverkar. Jag följer en del diskussione på Audiogon som kan bli rätt så infekterade i den här typen av frågor. Antingen är det väl för att utslagen kan bli så olika beroende på hos vem prylarna sätts in. Om skillnaderna hade varit betydande så borde det inte ge så olika erfarenheter. Knepigt, tycker jag.

Förr diskuterades svaj och rumble i skivspelare där typiska värden för rumble låg på mellan 65 och 80 dB om jag minns rätt. Svaj (vägt) på mellan 0,15 - 0,03 % där det lägre värdet alltid var direktdrivna verk. Det är en skillnad på 400 % :shocked:, men vilken betydelse har det?

Peo mätte THD, förimpedans och lite till på mitt nät före och efter nätrenare, med och utan. Det fanns skillnader som i procent kan förefalla betydande men långt under vad han ansåg ge hörbara effekter. Jag kan heller inte höra några skillnader med eller utan nätfilter så den har fått sitta kvar och agerar som åskskydd. Men det kanske finns något därute som även kan få mig att få gåshud, men vad. :39:

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det där är intressant och jag funderar mycket över detta också.

Frågan är också vad som är oönskad effekt. Är det ljudet eller resultatet av en mätning man är intresserad av eller olika mix av bägge. Har man ett mätmässigt mål och inte når det så är det en oönskad effekt, men låter det bra är det en önskad effekt för de flesta tror jag... Detta kan ju vara synnerligen individuellt hur man värderar det hela. 

Jag har hört otaliga prylar som konstruktörer hävdar mäter bäst pga den och den orsaken, men jag har trots detta inte upplevt att det låter lika bra som det enligt konstruktören mäter. 

Den svåra frågan som jag inte fått någon att kunna svara på är: - Vad är det i all teknik mm som gör att det låter bra från vissa anläggningar och inte lika bra från andra? Lite av detta vet vi nog men, men.  Det finns uppenbarligen en massa effekter av tekniken som vi inte kan mäta bra eller ens vet vad det är. Tills dess får vi treva oss fram och lita på våra öron i samspel med den teknik vi har hygglig koll på. Det är där hantverket kommer in och skiljer agnarna från vetet.

Men utvecklingen går framåt här och var och vi lär oss mer och mer. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...