Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Har du eller någon här på forumet någon koll på Linn lp12? Jag tänkte närmast på deras service eller "Linn Klinik" och vad dom gör vid en sådan. Om det är något man kan göra själv?

Jo, jag har väl en del koll på skivspelare eftersom jag jobbade med försäljning av dylika under större delen av 80-talet.

Har en LP-12 själv (och en Pink Triangle och en SL-1000P) att sätta upp en kräver ingen magi utan noggranhet och lite erfarenhet av vad som påverkar ljudet.

Typ labedragning, vrida på fjädrar för att finjustera dämpningen etc. Det mesta går nog att hitta på nätet om hur man gör.

Sen lite testskivor för att kontrollera inställningar. Lite moderna jiggar för pickupinställning och en jigg för att kunna ha skivspelaren utan botten och kunna justera den rättvänd. Jag valde min LP-12a för att det är en av få bra spelare som man kan få service på.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om VPI? Karaktär etc? Direktdrift verkar det som.

När jag bodde i Kanada lyssnade jag en hel del på deras mellanmodeller och tänkte mig ett köp eftersom deras nätdel möjliggjorde att jag kunde använda den även när jag flyttat tillbaka. Jag tyckte dock att de framhävde bas lite för mycket. Hade inte det där "svänget" som jag ville ha. Jag hörde den med Benz Ruby och Ortofon Kontrapunkt B och Audio Research PH5.

Mina intryck diskvalificerar inte den men jag tror den behöver en mer livfull pickup och kanske en mer spritsig riaa än PH5. Detta var kring 2007 och det har ju kommit nya modeller sedan dess.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har väl en del koll på skivspelare eftersom jag jobbade med försäljning av dylika under större delen av 80-talet.

Har en LP-12 själv (och en Pink Triangle och en SL-1000P) att sätta upp en kräver ingen magi utan noggranhet och lite erfarenhet av vad som påverkar ljudet.

Typ labedragning, vrida på fjädrar för att finjustera dämpningen etc. Det mesta går nog att hitta på nätet om hur man gör.

Sen lite testskivor för att kontrollera inställningar. Lite moderna jiggar för pickupinställning och en jigg för att kunna ha skivspelaren utan botten och kunna justera den rättvänd. Jag valde min LP-12a för att det är en av få bra spelare som man kan få service på.

/Harryup

Tack för info. Jag skulle inte vara rädd att testa att serva en sådan själv om jag skaffade en. Det är ju en del av tjusningen.

Link to comment
Share on other sites

Efter att rengjort plattor med strutsfjädrar...

_49U0020.jpg

...och fiberduk ett tag nu var det dags att leta upp mina gamla prylar i källaren där de borde vara. Men ack nej. Finns inte att finna.

Tur att det finns hjälp att få på nära håll. Akkelis är ju fullproppad med tillbehör till vinylspelandets väl.

Nålborste, vinylskiveborste och så klart vattenpass måste man ju ha.

_49U0011.jpg

_49U0013.jpg

Med kreditkortet i högsta hugg, så fick jag tipset om att prova några skivpuckar. Ja varför inte. Kan ju inte skada.

Ovansida.

_49U0001-1.jpg

Och undersida.

_49U0006-1.jpg

Path Wing's är solida i olika material och olika vikt. Den till vänster är betydligt tyngre än de övriga 869g, Thorens 557g och den svarta Path Wing's 445g.

Thorens består av smådelar som dämpas med gummiband mot varandra och har filttassar under.

Jag tänkte testa om de gör någon nytta.

Någon som har erfarenheter av detta.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Path Wing's är solida i olika material och olika vikt. Den till vänster är betydligt tyngre än de övriga 869g, Thorens 557g och den svarta Path Wing's 445g.

Thorens består av smådelar som dämpas med gummiband mot varandra och har filttassar under.

Jag tänkte testa om de gör någon nytta.

Någon som har erfarenheter av detta.

Det är bra till remdrift men till direktdrift har jag hört att det kan vara negativt då det hjälper till att överföra vibrationer (genom mittstiftet) till skivan :shy:

Link to comment
Share on other sites

Det är bra till remdrift men till direktdrift har jag hört att det kan vara negativt då det hjälper till att överföra vibrationer (genom mittstiftet) till skivan :shy:

Jag hör inte några vibrationer ut i systemet.

Det är totalt sätt rätt små skillnader.

Den som utmärker sig är den tyngsta Path Wing's som är i solid metall vad jag kan se. Jag upplever ett uns mer dynamik, mer stampa takten och möjligen lite mer djup i basen och större ljudbild. Helt utan är det något slöare.

De 2 andra gör marginell skillnad och låter rätt lika. Det jag tor är ett de marginellt i så fall ökar på luften i ljudbilden lite.

När eliot nämnde vibrationsrisker med detta har jag lyssnat mycket efter något som kan likna det. Det går inte att direkt höra detta och jag upplever inte att det "suddar" ut något.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder mig av Path Wings skivpuck (den vänstra i din bild) till min remdrivna Opus3 Continuo. Tycker det blir ett bättre driv och bett i musiken än utan. Orsaken till att jag skaffa en relativt tung skivpuck var att komma till rätta med konkava/konvexa skivor.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder mig av Path Wings skivpuck (den vänstra i din bild) till min remdrivna Opus3 Continuo. Tycker det blir ett bättre driv och bett i musiken än utan. Orsaken till att jag skaffa en relativt tung skivpuck var att komma till rätta med konkava/konvexa skivor.

Jag tror också på att tyngden pressar ner skivan stabilt och jämnar ut den bra mot underlaget, samt att den adderade massan kan ha positiv betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också på att tyngden pressar ner skivan stabilt och jämnar ut den bra mot underlaget, samt att den adderade massan kan ha positiv betydelse.

Skivpuckens största förtjänst enligt mitt förmenande är att den trycker ner skivan ordentligt vilker ger alla skivor liknande förutsättningar att ligga plant mot skivtallriken och därmed undvika resonanser som kan transformeras över till pickupen och bidra till oönskade signaler/distorsion.. För en skiva som är konvex är ju förutsättningarna bättre att få den tight mot skivtallriken men för en konkav platta blir det snarare det motsatta. Där behöver man snarare en ytterring typ sådan VPI har för att trycka ner plattan. Att en skivpuck skulle tillföra någon ljudförbättring enbart pga sin massa är jag tveksam till.

Eliots synpunkt om direktdrivna verka är intressant. På en direktdriven skivspelare är ju plattan en del av motorn och där kan jag mycket väl tänka mig att en metallpuck kan vara av ondo. Det finns ju även varianter av trä som skruvas eller kläms fast. Dessa bör ju ha betydligt högre vibrationsdämpning än en metallklump. Mer massa är inte till fördel om den inte är tillräckligt dämpad. Ett exempel på detta är väl om man slår en slägga på ett fartygsskrov i järn kontra ett träskepp (om nu liknelsen håller).

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Det finns tre sätt att hålla vinylskivan tätt mot skivtallriken:

  • Skivpuck, vikten är till för att hålla nere skivan
  • Skivklämma som kläms eller skruvas fast mot mittstiftet
  • Luftsug, vinylskivan pressas mot skivtallriken genom att luften mellan skivan och tallriken sugs bort

Jag använder en specialdesignad skivklämma som jag klämmer mot mittstiftet och det låter klart bättre än med den medföljande skivpucken.

Spiral Groove använder en skivklämma:

När man skruvar fast skivklämman pressas skivan hårt mot skivtalriken - känns väldigt stabilt!

http://www.klingspor.me/Klingspor/img/104_platter.jpg

http://www.klingspor.me/Klingspor/img/105_clamp.jpg

En skivklämma lämpar sig nog bäst om skivtallriken inte är så tung så att den extra vikten inte påverkar skivspelaren så mycket ;)

Luftsug använde Luxman på sin tid och jag har för mig att man kunde köpa en separat skivmatta från AudioTechnica:

Audio-Technica AT-666 AT-661 Disc Stabilizer Vacuum Platter

Nackdelen med vacuum var att damm som fanns på skivtallriken sögs in i spåren på undersidan av vinylskivan :blush

Soundfountain har artiklar om puckar och skivmattor ;)

Tillägg: Både Spiral Groove SG 1.2 och SYD 4 har tunga skivtallrikar (över 10kg) så där fungerar det i princip bra med puckar....

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Det finns tre sätt att hålla vinylskivan tätt mot skivtallriken

Skippade du medvetet ringklämma? :o

Jag har aldrig provat, men jag har sett dem in action och kan tänka mig att de är effektiva, speciellt i kombination med klämma.

Det blir ett väldigt mekande bara. Jag bryr mig knappt om klämma för det mesta. Blev positivt överraskad av Kuzmas nya ring som man bara lägger på LPn.

En LP buktar ju antingen på ena eller andra hållet, och en klämma i mitten hjälper ju bara om LPn buktar uppåt i mitten :unsure: Det borde tom förvärra när man vänder en sådan LP :black:

Edit: Bebop var snabbare :D

Link to comment
Share on other sites

Skippade du medvetet ringklämma? :o

Ringklämma använder du bara i samband med puck eller klämma i mitten - så det tänkte jag som något att göra efteråt ;)

Själv kan jag inte använda en yttre ring eftersom fästet till min luftlagrade tonarm är så nära tallriken att ingen ring får plats :black:

Link to comment
Share on other sites

Ringklämma använder du bara i samband med puck eller klämma i mitten

Av gammal vana, ja.

Jag kan tänka mig börja använda en ring i stället om jag slipper skruva på och av klämman hela tiden.

Fast Spiral Groove kanske har en klämma med bajonett-fattning :)

Link to comment
Share on other sites

Fast Spiral Groove kanske har en klämma med bajonett-fattning :)

Ja, det kanske vore något :)

Till min gamla spelare använde jag Clearaudios Twister. Den väger inte så mycket (300 g kanske) men klämde åt om centrumpinnen så att skivorna fick bra kontakt med skivtallriken och i viss mån jämnade ut oplana skivor.

Jag undrar förresten hur det gick med Calms experiment att jämna ut skivor? Tror aldrig att resultatet redovisades. :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag Clearaudio Statement skivpuck som väger 765 g och tillsammans med the Outer Ring så tycker jag att det innebär full kontroll på att skivan ligger fast. Har man tyngd i pucken så trycker den också ner mitten. Spelar oftast utan Outer Ring utom då jag har något skeva skivor.

När det gäller alltför skeva skivor har jag en idé om hur man skall lösa det men ännu inte har haft tid att testa.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju extremt duktiga forum medlemmar här som kan vinylspelare.

Jag skulle vilja ha en mellan tummen och pekfingret mall för vad som generellt händer med en välinställd rigg i olika prisklasser. Jag inser att detta är svårt. Jag är ute efter hur långt jag kan tänkas behöva sträcka mig för att få en luftig fullregisteråtegivning med flödande musik, lugn och dynamik i alla register. Låter kanske utopiskt men ni fattar säkert.

Med högtalare har jag länge haft en riktmärke på någonstans strax över 100.000 kr för att jag skall kunna uppleva att den spelar bra i all register. Kan man säga något liknande med vinylspelare?

Generellt gillar jag inte att välja HiFi prylar efter pris, hellre utefter prestanda, men det kan vara en bra uppskattning för att se vad som händer när modellerna blir mer påkostade. Eller är det så att en vältrimmad spelare för 100.000 kr låter lika musikaliskt som de dyraste?

Om vi tar totalpris med spelare, pickup och arm och vad som händer:

1- 50 tusen,

2- 100 tusen

3- 150 tusen

4- 200 tusen

5- 250 tusen

6- 300 tusen

Behöver man gå längre?

Jag gissar att det blir mer och mer lugn och botten och kropp och musikaliskt driv ju mer man lägger.

Link to comment
Share on other sites

Som du själv säger är detta svårt. Jag illustrera med ett exempel med en resa jag själv gjort.

Nottingham Analogue Spacedeck kostar ca 32,000 inklusive deras egen Ace Spacearm. Lägg sedan till separata nätdelen för ca 7,000 och en pickup typ Lyra Delos för ca 15,000 eller en Ortofon Cadenza Black för ytterligare 6,000. Nu är du uppe i 54,000 eller 60,000 och jag tror att du kommit ganska nära dina ideal.

Du har kanske nu nått 85%. Lägger du ytterligare 50,000 kanske du når ytterligare 5 % och ännu 5 % vid 50 loppor till.

För att nå så långt man kan idag med vinyl tror jag att vi hamnar kring 200,000 inklusive arm, kanske något mer. Men då får man vara beredd på att gå hela vägen även på pickupsidan med en så där 50-60,000 tusen som dessutom skall retippas vid ca 2,000 timmars spelning för att hålla nivån. Och har man tagit dessa steg så krävs det också high-end på riaa-delen för att få ut allt. Räkna med 100,000 och uppåt för de bästa. Och så har vi det där med uppställning...

Jag pratar nu om nypriser. Den spelaren jag själv har kostade ny omkring 160,000:-. Jag köpte den begagnad för helt andra pengar. Så det går att hitta betydligt billigare.

Det är skillnad mellan Nottingham Spacedeck och som i mitt fall Simon Yorke. Framför allt upplevs en helt annan dynamik med mer dataljer och finess. Men det hänger också ihop med att jag köpte VTL's riaasteg TP 6.5 som jag verkligen var ett lyft mot min tidigare ARC PH5 som då var deras enklaste steg.

Samtidigt är det så att jag inte led av att lyssna på Nottingham. Det lät hur bra som helst och jag saknade inget direkt. Men så kom ett tillfälle på en legendarisk spelare och jag slog till utan att lyssna på den. Där var det fåfängan och mytbildningen som styrde. Verkligheten visade sig emellertid stämma väl med ryktet. Med bytet samt pickupbyte och ny riaa nådde jag kanske ytterligare 10% eller något ditåt.

Om du riktar in dig kring 60-70,000 så tror jag du hamnar högt om du hittar bra kombinationer. Om du nöjer dig med det är jag inte säker på, i vart fall inte på sikt. Min bild av dig är att du inte är så bra på att slå dig till ro. För det krävs nog betydligt större investering. ;)

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Som du själv säger är detta svårt. Jag illustrera med ett exempel med en resa jag själv gjort.

Nottingham Analogue Spacedeck kostar ca 32,000 inklusive deras egen Ace Spacearm. Lägg sedan till separata nätdelen för ca 7,000 och en pickup typ Lyra Delos för ca 15,000 eller en Ortofon Cadenza Black för ytterligare 6,000. Nu är du uppe i 54,000 eller 60,000 och jag tror att du kommit ganska nära dina ideal.

Du har kanske nu nått 85%. Lägger du ytterligare 50,000 kanske du når ytterligare 5 % och ännu 5 % vid 50 loppor till.

För att nå så långt man kan idag med vinyl tror jag att vi hamnar kring 200,000 inklusive arm, kanske något mer. Men då får man vara beredd på att gå hela vägen även på pickupsidan med en så där 50-60,000 tusen som dessutom skall retippas vid ca 2,000 timmars spelning för att hålla nivån. Och har man tagit dessa steg så krävs det också high-end på riaa-delen för att få ut allt. Räkna med 100,000 och uppåt för de bästa. Och så har vi det där med uppställning...

Jag pratar nu om nypriser. Den spelaren jag själv har kostade ny omkring 160,000:-. Jag köpte den begagnad för helt andra pengar. Så det går att hitta betydligt billigare.

Det är skillnad mellan Nottingham Spacedeck och som i mitt fall Simon Yorke. Framför allt upplevs en helt annan dynamik med mer dataljer och finess. Men det hänger också ihop med att jag köpte VTL's riaasteg TP 6.5 som jag verkligen var ett lyft mot min tidigare ARC PH5 som då var deras enklaste steg.

Samtidigt är det så att jag inte led av att lyssna på Nottingham. Det lät hur bra som helst och jag saknade inget direkt. Men så kom ett tillfälle på en legendarisk spelare och jag slog till utan att lyssna på den. Där var det fåfängan och mytbildningen som styrde. Verkligheten visade sig emellertid stämma väl med ryktet. Med bytet samt pickupbyte och ny riaa nådde jag kanske ytterligare 10% eller något ditåt.

Om du riktar in dig kring 60-70,000 så tror jag du hamnar högt om du hittar bra kombinationer. Om du nöjer dig med det är jag inte säker på, i vart fall inte på sikt. Min bild av dig är att du inte är så bra på att slå dig till ro. För det krävs nog betydligt större investering. ;)

Bra svar. Det var ett sådant jag menade att jag ville ha. Jag tar gärna fler om det finns.

Min nyfikenhet på HiFi är för stor för att slå mig till ro redan. Jag tycker denna resa är makalöst spännande och rolig.

Dock har jag ändrat strategi mot 90% av mitt tidigare HiFi liv. Inte göra massa småsteg när jag inte haft ett tydligt mål med vart jag vill med ljudet mkt beroende på att jag inte riktigt förstått mitt ljudmål.

Att göra några byten med allt vad det innebär blir bara onödigt kostsamt, tror jag. Jag tänkte avvara några byten på vägen i alla fall. Får se hur denna strategi fungerar. Spännande i sig, kanske.

Link to comment
Share on other sites

Om du riktar in dig kring 60-70,000 så tror jag du hamnar högt om du hittar bra kombinationer. Om du nöjer dig med det är jag inte säker på, i vart fall inte på sikt. Min bild av dig är att du inte är så bra på att slå dig till ro. För det krävs nog betydligt större investering.

Första delen håller jag med om men inte riktigt den andra. Inte för att jag känner Apex eller har synpunkter på vad han är nöjd med utan det att resan är målet (som oftast). Vinyl är lite speciellt. Du kan ställa två CD-riggar mot varandra och det är svårt att avgöra vilken som är vilken. Ställ två vinylriggar i samma prisklass mot varandra och det kan vara skillnad som natt och dag. Det finns otroligt så många fler parametrar att ta till sig.

Jag tänker inte komma med några rekommendationer annat än att börja lära sig vad som händer med val av spelare, pick-up, RIAA osv. Ha en riktigt lång och skön resa Apex :)

med ödmjuka vinylhälsningar

/Kenneth

Edited by Bebop
Fixat "quoten"
Link to comment
Share on other sites

Ska bli spännande att följa! Jag tycker Oyaides puck är trevlig, en viktig aspekt av puck är att den förutom att den gör sitt jobb är vacker och skön att hantera. Då tycker jag den har alla funktioner, skulle gärna ha en Kuzma Ebony Clamp också.

Jag tycker mig höra nyansskillnader mellan Kuzmas mässingspuck och den mer komplexa Oyaide-pucken. Som består av såväl mässing, aluminium och kolfiber/komposit. Den senare låter mer detaljerad, liksom ljusare, tydligare mikrodetaljer. Medans den massiva mässingspucken har ett uns mer värme och känns mer homogen. Beroende på skiva och volym väljer jag olika puckar. Vissa skivor gör sig bättre med den ena eller andra helt enkelt. Det är verkligen fråga om små nyanser och hur mycket som är inbillning har jag inte en aning om.

Att råda dig i fråga om spelare, arm och PU tycker jag är väldigt svårt. Det är ju helt dina preferenser som styr ditt val.

Välj något som du gillar estetiskt, jag har jättesvårt att tro att någon spelare i lite högre klasser är dålig. Visst representerar de lite olika ljudideal och det är också viktigt att ta med i beräkningen. Satsa mest på verk, alla far i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Vinyl är lite speciellt. Du kan ställa två CD-riggar mot varandra och det är svårt att avgöra vilken som är vilken. Ställ två vinylriggar i samma prisklass mot varandra och det kan vara skillnad som natt och dag. Det finns otroligt så många fler parametrar att ta till sig.

med ödmjuka vinylhälsningar

/Kenneth

Stämmer väldigt bra med mina erfarenheter av vinyl kontra CD-riggar. Minns när jag på 80-talet höll på som mest och donade med verk, armar och PU:er; en Koetsu lät ganska olikt en Kiseki och en Ortofon-SPU hade sitt helt egna ljud. Dessa stora skillnader har i alla fall jag aldrig varit i närheten

av att höra mellan olika CD-riggar där de ljudmässiga skillnaderna i jämförelse är marginella (IMHO).

Link to comment
Share on other sites

Stämmer väldigt bra med mina erfarenheter av vinyl kontra CD-riggar. Minns när jag på 80-talet höll på som mest och donade med verk, armar och PU:er; en Koetsu lät ganska olikt en Kiseki och en Ortofon-SPU hade sitt helt egna ljud.

Jag håller också med om detta. Därför menar jag att drivverket är mindre intressant än kombinationen tonarm/pickup. Naturligtvis måste drivverket hålla basala kvaliteter vilket alla i Apexorcas lista gör. Oavsett vilken som väljs så är jag övertygad att den huvudsakliga "finetuningen" och slutresultat uppnås med en kombination tonarm/pickup och i viss mån riaan.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller också med om detta. Därför menar jag att drivverket är mindre intressant än kombinationen tonarm/pickup. Naturligtvis måste drivverket hålla basala kvaliteter vilket alla i Apexorcas lista gör. Oavsett vilken som väljs så är jag övertygad att den huvudsakliga "finetuningen" och slutresultat uppnås med en kombination tonarm/pickup och i viss mån riaan.

Ja jag tror jag kan komma till mitt ljudideal med flera märken i min lista. Både sådana jag har erfarenhet av och de jag aldrig hört. Det egenskaper som jag vill skall utmärka mitt drivverk är tajming, anslag, dynamik, kontroll. Kan det dessutom bli lite renodlade hifi-kvaliteer är det bra.

Det finns några spelare som gjort mig extra glad när jag lyssnat. De ligger så klart bra till. Jag inser att det finns mycket jag skulle gilla som jag aldrig hört men någonstans får man fatta ett beslut på de grunder man har.

Fick ett nytt tipps. Tjeckiska EAT. Hemsidan bjuder på bilder som verkligen ger en hög kvalitetskänsla. De betonar styva konstruktioner. Gärna kolfiber här och var. Kan det borga för dynamik och snabbhet???.

Någon som hört dem?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag tror jag kan komma till mitt ljudideal med flera märken i min lista. Både sådana jag har erfarenhet av och de jag aldrig hört. Det egenskaper som jag vill skall utmärka mitt drivverk är tajming, anslag, dynamik, kontroll. Kan det dessutom bli lite renodlade hifi-kvaliteer är det bra.

Det finns några spelare som gjort mig extra glad när jag lyssnat. De ligger så klart bra till. Jag inser att det finns mycket jag skulle gilla som jag aldrig hört men någonstans får man fatta ett beslut på de grunder man har.

Fick ett nytt tipps. Tjeckiska EAT. Hemsidan bjuder på bilder som verkligen ger en hög kvalitetskänsla. De betonar styva konstruktioner. Gärna kolfiber här och var. Kan det borga för dynamik och snabbhet???.

Någon som hört dem?

Jag har hört EAT vid två tillfällen på Hifi Consult, tyckte det lät riktigt bra. Nu senast med Audio Research elektronik, åk dit och lyssna vetja, det är ju inte långt borta!

Link to comment
Share on other sites

De betonar styva konstruktioner. Gärna kolfiber här och var. Kan det borga för dynamik och snabbhet???.

Det finns fler sätt att konstruera en bra skivspelare. Någon automatik mellan kolfiber=bra ljud tror jag inte man kan säga. Om så är fallet ligger Projects nya 10 RPM Carbon bra till (spelare nummer två i länken). Den testas i senaste HiFi News och får "Outstanding badge". I texten konstaterar de också att Fortunately, it has few weak points: some might think its bass a fraction to slow, but others will hear this as a reassuringly solid bottom end Jag tolkar detta som att den går djupt men inte så artikulerat. De har använt en Ortofon Cadence Black och den är i vart fall ingen slöfock. Påminner i ljud om Lyra Kleos.

Dett skriver jag för att exemplifiera att kolfiber inte är någon garanti för något.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...