Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Stort eller smått blir frågan... Det ser grandiöst ut. Aida-mini? Ja, tack :) Men, tror mer på en efterföljare till Cremona-serien...

Ja. Jag skulle tycka det var intressant med en modell mellan Futura och Aida.

En efterföljare till Cremona-serien skulle också funka.

En anna fråga jag skulle vilja ha svar på är om den gamla Homage Collection fortfarande säljer något och hur länge den skall vara kvar? Måste vara svårt att sälja tex Amati Anniversario när Amati Futura finns.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jag skulle tycka det var intressant med en modell mellan Futura och Aida.

En efterföljare till Cremona-serien skulle också funka.

En anna fråga jag skulle vilja ha svar på är om den gamla Homage Collection fortfarande säljer något och hur länge den skall vara kvar? Måste vara svårt att sälja tex Amati Anniversario när Amati Futura finns.

Ja man kan onekligen se den nya strategin med snabbare lanseringsintervall och sannolikt kortare livscykler för modellerna. De gamla Homage-modellerna kommer säkert att ersättas med nya, eftersom de gamla var tillverkade i soldida träkabinett, vilket är omständigt och tidskrävande i en modern industriell tillverkningsprocess. Vad som är sämre eller bättre är mer en smaksak, vad som kommer ut ur högtalaren är det väsentliga och möjligen utseendet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sonus Faber har en ny hemsida. Den nya hemsidan ser trevlig ut.

En del äldre modeller är borta, de gamla Amati samt Guarneri.

Den nya serien Olympica 1-3 är där samt Cremona M. Verkar alltså som om Olympica blir en egen gren, eller ???

Sonus faber hemsida

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sajtstrukturen är rätt märklig, där vissa modeller och serier har "micro-sajter", och där man hittar äldre serier när man gräver lite djupare och klickar på "Collections" i menyn. Förvirrande...

Sonus Faber har en ny hemsida. Den nya hemsidan ser trevlig ut.

En del äldre modeller är borta, de gamla Amati samt Guarneri.

Den nya serien Olympica 1-3 är där samt Cremona M. Verkar alltså som om Olympica blir en egen gren, eller ???

Sonus faber hemsida

Link to comment
Share on other sites

Den enda som är kvar från Homage serien som jag kan se på hemsidan är Stradivari. Stylus Audio har inte kvar dem i prislistan heller. Så min tidigare fråga, för några veckor sedan, om hur länge Guarneri Memento och Amati Aniversario skulle få vara kvar fick ett tydligt och kvickt svar. -Tills nu, ungefär.

Olympica serien verkar i detta läge inte peta bort cremona högtalarna dock. De kanske skiljer sig för mycket åt.

Mycket nyfiken på hur Olympica spelar.

Link to comment
Share on other sites

Den enda som är kvar från Homage serien som jag kan se på hemsidan är Stradivari. Stylus Audio har inte kvar dem i prislistan heller. Så min tidigare fråga, för några veckor sedan, om hur länge Guarneri Memento och Amati Aniversario skulle få vara kvar fick ett tydligt och kvickt svar. -Tills nu, ungefär.

Olympica serien verkar i detta läge inte peta bort cremona högtalarna dock. De kanske skiljer sig för mycket åt.

Mycket nyfiken på hur Olympica spelar.

Uppdaterar med lite ny info.

Läste på ett annat forum att Cremona M skall utgå. Det har tydligen SF själva gått ut med. Men de finns ju på hemsidan???

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Läste i dag ett test på en hel drös med högtalarkablar i nya HiFi och Musik.

De hörde tydliga skillnader skriver de.

Ser fram emot om de vågar testa nätkablar.

Mvh

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Läste i dag ett test på en hel drös med högtalarkablar i nya HiFi och Musik.

De hörde tydliga skillnader skriver de.

Ser fram emot om de vågar testa nätkablar.

Mvh

Ok.Låt mig gissa.De hörde TYDLIGA skillnader fast ALLA var bra på lite olika sätt? :black:

Böjningen av Politisk korrekt.Politiskt korrekt-Politiskt korrektare-hifi och musik... ;)

Ok,erkänner.Börjar bli rätt cynisk... :black:

Link to comment
Share on other sites

Ok.Låt mig gissa.De hörde TYDLIGA skillnader fast ALLA var bra på lite olika sätt? :black:

Böjningen av Politisk korrekt.Politiskt korrekt-Politiskt korrektare-hifi och musik... ;)

Ok,erkänner.Börjar bli rätt cynisk... :black:

Måste det alltid finnas en vinnare och en förlorare och att en är dålig och en är bra? Eftersom det handlar en hel del om personliga referenser och uppkopplingar i olika system så tycker jag att det är bra att de snarare berättar vad de hör snarare än att såga något kring fotknölarna. De flesta tidningar brukar avstå att testa det som de inte gillar alls.

Link to comment
Share on other sites

Måste det alltid finnas en vinnare och en förlorare och att en är dålig och en är bra? Eftersom det handlar en hel del om personliga referenser och uppkopplingar i olika system så tycker jag att det är bra att de snarare berättar vad de hör snarare än att såga något kring fotknölarna. De flesta tidningar brukar avstå att testa det som de inte gillar alls.

Måste finnas?Det brukar ofta finnas något man föredrar.Så brukar det oftast vara.

Link to comment
Share on other sites

Måste finnas?Det brukar ofta finnas något man föredrar.Så brukar det oftast vara.

Jo, så var det också. De föredrog Transparent och Nordost men lyfte också fram kvaliteter i t ex Audioquest, Kimber och Tellurium. Jag tycker de förklarade bra om vari de upplevde skillnaderna så att var och en kan dra slutsatser, typ "om en annan parameter känns viktig så kan någon av de andra kablarna vara första val".

Tellurium kan t ex vara ett bättre val i en anläggning som präglas av en energirik diskant och lite tillbakadragen bas än en Nordost eller Transparent.

Link to comment
Share on other sites

Uppdaterar med lite ny info.

Läste på ett annat forum att Cremona M skall utgå. Det har tydligen SF själva gått ut med. Men de finns ju på hemsidan???

Om man skall dra någon slutsats och gemensam nämnare än att de gamla Homage-modellerna utgår pga ålder, så är det att de alla var tillverkade i limmade massiva trästycken. Från och med övertaget av den nya regimen hos Sf, så har man som det verkar helt övergått till formpressat och laminerat trä.

Det kan vara en förklaring till att tonen i nya Sf går mer mot det ljusa hållet. Kabinettet blir styvare och man har ersatt delar av träskelettet med förstyvningar i stål och därmed blir resonansen annorlunda, även om vi pratar gradskillnader. Finns naturligtvis en förklaring och det är att den nya tillverkningen blir mer säker och lika, högtalare för högtalare, utan att man blir beroende av skiftande träkvaliteter och torkningsprocesser på samma sätt som på de gamla Homage-serierna.

Missförstå mig nu inte att det skulle vara sämre, men det är en annorlunda tillverkningsprocess och sannolikt mer effektiv och tidsbesparande med mindre kassaktionsfrekvens.

Ljudet är ändå avgörande.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Återkommer lite till kabelfrågan.

Jag fick ju en Valhalla XLR över när jag bytte till Nordost CAST MMF. Bestämde mig för att sälja en uppsättning Valhalla XLR, men gjorde dumheten att koppla in den på mitt "lillla" system med SF Memento som drivs med liten Krell integrerad förstärkare och Krell Cd. Som högtalarkablar har jag Nordost Hemdall i detta system. Det låter som en klyscha, men jag blev överväldigad. Det var ett tydligt positivt lyft för ljudet. Bättre djupare botten, klarare friskare naturligare, bättre tajming mm.

Nu skall den inte säljas längre. Klart lyft för detta system. Liknande effekt som jag känner igen från senat jag testa Valhalla på mitt "Stora" system och blev imponerad.

Gång på gång blir jag personligen mer och mer övertygad om hur viktigt kablaget är, dock med viss spontan motvilja.

Edit: pekfingervalsfel.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Holder også med, det var en tid i mitt oppsett der signalkabelen var dobbel så kostbar som f.eks cdpén, det funket alldeles utmerkt...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Gång på gång blir jag personligen mer och mer övertygad om hur viktigt kablaget är, dock med viss spontan motvilja.

Kunde inte hålla med mer, kablar är superviktiga även i billigare anläggningar.

Jag kan bara hålla med de föregående inläggen om kablarnas betydelse.

Holder også med, det var en tid i mitt oppsett der signalkabelen var dobbel så kostbar som f.eks cdpén, det funket alldeles utmerkt...

Mina högtalarkablar kostar nog tre, kanske fyra gånger mer än vad högtalarna gjorde. :blush

(Man vågar ju knappast avslöja det så här offentligt.)

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag kan bara hålla med de föregående inläggen om kablarnas betydelse.

Mina högtalarkablar kostar nog tre, kanske fyra gånger mer än vad högtalarna gjorde. :blush

(Man vågar ju knappast avslöja det så här offentligt.)

/Tomas

Där är du nog lite unik och modig. Jag har faktiskt inte dessa förhållanden du beskriver. Jag skulle tro att det inte är kablarna som begränsar ljudet hos dig i så fall. Utrymme för att växa finns då med dessa kablar, om man vill gradera upp högtalarna några nivåer, om man vill... :mm:

Link to comment
Share on other sites

AKUSTIKTEST

För bilintresserade kommer här en bild på en extrem bil.

file-936.jpg

Dessa bilar har en gott muller. För att få gott muller även hemma krävs ibland akusikfix så att inte muller blir buller.

Jag har varit inne på detta tidigare och ffa efter det att jag hade Pär Engelholm här.

Jag har för avsikt att se hur det skulle fungera med 2 st basabsorbenter hos mig. Svanå Veritune V-6. Vita. Helst skulle jag vilja bygga in något men har inte kommit på den fulländade lösningen ännu. Så jag tänkte testa lite vad lite basabsorbtion skulle ge för resultat i min ljudåtergivning.

file-1642.jpg

De kvalar in i begreppet tung hifi. Säck kärra, starka armar och svett krävdes för att ta de ur bilen och böka in dem själv bakom soffan i vardagsrummet. Tur att de är så små och nätta så att frugan inte ens ser dem. - NOT!

Föreslog massa bra jag kunde göra med dem. Zebramåla dem, ha dem som CD ställ eller ha blommor på. - NEJ!

Det är lite jag behöver hjälp med. Jag vet att när man ställer luckan på stör öppning är den absorbent vid 60Hz och när den är nästan stängd är den aktiv vid ca 25 Hz. Jag har också hört att den är mest effektiv i rummet där man har mest förstärkningar vid vis frekvens.

Nu är den placerad bakom direkt bakom soffan med öppningarna mot väggen bakom lyssningsplatsen och V6orna är vända så att öppningaran är närmast golvet. (Naturligtvis inte med öppningen mot golvet)

Fick tipps om att när öppningen är 6 cm jobbar dem med 50Hz. Jag vill få bort en puckel vis 47Hz. Således höftar jag med öppningen så att den är ca 5,8cm öppen. Kan det bli ok?

Hur bredbandigt absorberar en V-6a. Är den mkt specifik för en frekvens eller påverkar den en del runt denna frekvens också?

Jag skulle vilja ha massa tipps om hur öppningen skall ställas och hur man räknar ut vid vilken frekvens en vis öppning ger effekt.

Mvh Apexorca

Link to comment
Share on other sites

Om man skall dra någon slutsats och gemensam nämnare än att de gamla Homage-modellerna utgår pga ålder, så är det att de alla var tillverkade i limmade massiva trästycken. Från och med övertaget av den nya regimen hos Sf, så har man som det verkar helt övergått till formpressat och laminerat trä.

Det kan vara en förklaring till att tonen i nya Sf går mer mot det ljusa hållet. Kabinettet blir styvare och man har ersatt delar av träskelettet med förstyvningar i stål och därmed blir resonansen annorlunda, även om vi pratar gradskillnader. Finns naturligtvis en förklaring och det är att den nya tillverkningen blir mer säker och lika, högtalare för högtalare, utan att man blir beroende av skiftande träkvaliteter och torkningsprocesser på samma sätt som på de gamla Homage-serierna.

Missförstå mig nu inte att det skulle vara sämre, men det är en annorlunda tillverkningsprocess och sannolikt mer effektiv och tidsbesparande med mindre kassaktionsfrekvens.

Vad jag har sett är detta helt med sanningen överensstämmande.

Trä är ett väldigt besvärligt material om man behöver arbeta med snäva toleranser.

Å andra sidan har trä unika egenskaper om man använder det rätt.

Link to comment
Share on other sites

med viss spontan motvilja.

:D

Även om det innebär spontan motvilja är det mätning som gäller för V6. Om det hade suttit gradering på spalten till Varitune så hade många struntat i att mäta.

Du mätte väl 47Hz-problemet och då är det bara att repetera...

Link to comment
Share on other sites

AKUSTIKTEST

För bilintresserade kommer här en bild på en extrem bil.

file-936.jpg

Dessa bilar har en gott muller. För att få gott muller även hemma krävs ibland akusikfix så att inte muller blir buller.

Jag har varit inne på detta tidigare och ffa efter det att jag hade Pär Engelholm här.

Jag har för avsikt att se hur det skulle fungera med 2 st basabsorbenter hos mig. Svanå Veritune V-6. Vita. Helst skulle jag vilja bygga in något men har inte kommit på den fulländade lösningen ännu. Så jag tänkte testa lite vad lite basabsorbtion skulle ge för resultat i min ljudåtergivning.

file-1642.jpg

De kvalar in i begreppet tung hifi. Säck kärra, starka armar och svett krävdes för att ta de ur bilen och böka in dem själv bakom soffan i vardagsrummet. Tur att de är så små och nätta så att frugan inte ens ser dem. - NOT!

Föreslog massa bra jag kunde göra med dem. Zebramåla dem, ha dem som CD ställ eller ha blommor på. - NEJ!

Det är lite jag behöver hjälp med. Jag vet att när man ställer luckan på stör öppning är den absorbent vid 60Hz och när den är nästan stängd är den aktiv vid ca 25 Hz. Jag har också hört att den är mest effektiv i rummet där man har mest förstärkningar vid vis frekvens.

Nu är den placerad bakom direkt bakom soffan med öppningarna mot väggen bakom lyssningsplatsen och V6orna är vända så att öppningaran är närmast golvet. (Naturligtvis inte med öppningen mot golvet)

Fick tipps om att när öppningen är 6 cm jobbar dem med 50Hz. Jag vill få bort en puckel vis 47Hz. Således höftar jag med öppningen så att den är ca 5,8cm öppen. Kan det bli ok?

Hur bredbandigt absorberar en V-6a. Är den mkt specifik för en frekvens eller påverkar den en del runt denna frekvens också?

Jag skulle vilja ha massa tipps om hur öppningen skall ställas och hur man räknar ut vid vilken frekvens en vis öppning ger effekt.

Mvh Apexorca

Den tippsen skulle jag vilja veta var och från vem den kommer ifrån. Fungerar inte riktigt så när man ställer in en Vari.

Det är många som tror att en viss öppningsgrad på luckan automatiskt bidrar till att den är stämd till en viss specifik frekvens vilket inte är fallet. Det är mer så var problemet finns i rummet samt hur stor denna problemfrekvens är. Lådans placering samt frekvens/resonans problemet måste samverka tillsammans som en enhet för att det ska fungera. Lådan när den är rätt instäld ska vibrera. Det ska vara högt tryck inne i lådan och utanför luckan ska det vara en jämn frekvensgång. Hur många samt stora resonaser avgör sedan hur många som behövs. Små problem färre lådor, stora problem flera lådor.

Öppningsfråga för att börja nånstans.

Varför just bakom soffan?

Har du din problemfrekvens där?

Link to comment
Share on other sites

Varför just bakom soffan?

Har du din problemfrekvens där?

Skulle tro att den största "problemfrekvensen" är tvåbent... :unsure:

... och dessutom av motsatt kön sett till vilket de flesta hifi-utövare tillhör.

Då gäller det ju att smyga in akustiken, därav sofftricket skulle jag tro :D

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Varför just bakom soffan?

Har du din problemfrekvens där?

Skulle tro att den största "problemfrekvensen" är tvåbent... :unsure:

... och dessutom av motsatt kön sett till vilket de flesta hifi-utövare tillhör.

Då gäller det ju att smyga in akustiken, därav sofftricket skulle jag tro :D

:) Bra fråga och relevant svar.

Jag kommer inte ha att dessa V-6or här permanent. Den strörsta basförstärkningen har jag på golvet mellan högtalarna och in mot väggen. Här ståt hela HiFi racket och där är det inte möjligt att placera absorbenterna.

Jag har viss basförstärkning där jag nu tillfälligt placerat dem. När jag spelar bastung musik vibrerar absorbenterna.

En datorteknisk fråga. Har laddad ner Svanås testfrekvenser, 25-100hz. De är wav-filer. Funkar inte det i Itunes. På MSB funkar det inte heller, sprakar och fräser. Vad gör jag???

Link to comment
Share on other sites

Har i dag testat 3 lägen på öppningen samt 3 placeringar. Jag testade bara med musik som jag upplever har en kraftig och djup bas.

Lägen på öppningen:

1- nästan helt sluten

2- nästan halvägs öppen

3- helt öppen

Här gillade jag bäst nr 2. Det läget fick fortsätta att vara med vid placeringstesten.

Placeringar:

1 Bakom soffan

2 liggande samt stående där jag hör baspuckel mellan högtalarna

3 helt utan.

Nr 2 funkade inte alls bra. Det blev ruggigt konstigt ljud. Lät inte bra. Misstänker att V-6ornas storlek förstörde en del av övrig akustik, med nya hårda 1a reflexer nära högtalarna mm. Basmässigt upplevde jag inte heller någon förbättring.

Placerning 1 och 3 var bra båda två, men jag får en mer utmejslad bas när de står bakom soffan i läge 1. Tror också ett hela ljudbilden blev aningen bättre.

Det är för tidigt för mig att dra för tydliga slutsatser men det var detta jag upplevde vi test i dag och i går.

Men som sagt! Jag motser tacksamt alla synpunkter och kunskaper om basfällor, dess placering, öppningen mm, mm.

Mvh Apexorca

Link to comment
Share on other sites

Hej

Att mäta med mic och mätprogram är det absolut bästa!! Att lyssna sig till de olika parametrarna tror jag inte är särskilt lätt..

Man har ju ganska begränsade platser i ett rum där man kan sätta en helmholtzresonator så det första man kan göra är att mäta upp de platser där det över huvudtaget kan bli aktuellt. Efter att du mätt så ser du vilka problemfrekvenser du kan göra något åt på dessa platser både vad gäller puckel i frekvenskurvan men även förlängd efterklang. Dessa behöver ju inte vara samma som du har i sweetspot men man kan ju hoppas...

Sätt dit dina V6:or på plats och mät inne i lådan. Den puckel du får är alltså den du kan göra något åt. Ta därefter ut micken någon dm framför öppningen på V6:an och prova ett antal ggr med olika stor öppning. När du fått den mest frekvensraka mätningen avseende den frekvens som var puckeln inne i lådan så är du klar.

Hoppas det inte var en helt obegriplig förklaring.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

En datorteknisk fråga. Har laddad ner Svanås testfrekvenser, 25-100hz. De är wav-filer. Funkar inte det i Itunes. På MSB funkar det inte heller, sprakar och fräser. Vad gör jag???

Ladda hem en tongenerator. I windowsmiljö kan man hämta en här:

http://www.tolvan.com/

Klicka sedan på "Tone".

När man mätt upp sweetspot och ser vilka frekvenser man skulle behöva göra något åt kan det vara ganska spännande att spela upp just denna/ dessa och gå runt i rummet och lyssna. Till detta behövs dock inga mätinstrument, det är väldigt informativt med bara öronen.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Apexorca - du är modig du, att bara ta hem utan lov och sedan testa förutsättningslöst, imponerad :app:

Jag ska i dagarna få min dom ute i stugan av Svanå-MattsNail%20Biting.gifHoppas att rummet mäter bra :Praying: då jag slipper ta diskussionen med henne och slipper också de alltför stora basfällorna, de passar helt enkelt inte in, tror jag :?:

Men som sagt! Jag motser tacksamt alla synpunkter och kunskaper om basfällor, dess placering, öppningen mm, mm.

Det är därför jag ber Matts om hjälp, skulle aldrig hinna skaffa mig kunskapen om detta innan det blev dags för ........???

Återkommer med upplevelsen efter mätningen och eventuella åtgärder, lyssningsintryck m m, det är det ända jag kan bidra med, men det kan ju vara berikande det med?

Testa på så hörs vi!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ladda hem en tongenerator. I windowsmiljö kan man hämta en här:

http://www.tolvan.com/

Klicka sedan på "Tone".

När man mätt upp sweetspot och ser vilka frekvenser man skulle behöva göra något åt kan det vara ganska spännande att spela upp just denna/ dessa och gå runt i rummet och lyssna. Till detta behövs dock inga mätinstrument, det är väldigt informativt med bara öronen.

//Richard

Tack!

Jag kör med Mac.

Jag har en topp vid 47Hz och en lite mindre vid 92Hz. En dipp strax under 100Hz. Detta i sweetspot.

47hz har också längre efterklang än övriga frekvenser.

I övrigt har jag kort efterklang generellt. För kort, tycker vissa diffusionspurister.

Så det jag vill uppnå är att dämpa 47 hz något och se hur det ter sig i mina öron.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Att mäta med mic och mätprogram är det absolut bästa!! Att lyssna sig till de olika parametrarna tror jag inte är särskilt lätt..

Man har ju ganska begränsade platser i ett rum där man kan sätta en helmholtzresonator så det första man kan göra är att mäta upp de platser där det över huvudtaget kan bli aktuellt. Efter att du mätt så ser du vilka problemfrekvenser du kan göra något åt på dessa platser både vad gäller puckel i frekvenskurvan men även förlängd efterklang. Dessa behöver ju inte vara samma som du har i sweetspot men man kan ju hoppas...

Sätt dit dina V6:or på plats och mät inne i lådan. Den puckel du får är alltså den du kan göra något åt. Ta därefter ut micken någon dm framför öppningen på V6:an och prova ett antal ggr med olika stor öppning. När du fått den mest frekvensraka mätningen avseende den frekvens som var puckeln inne i lådan så är du klar.

Hoppas det inte var en helt obegriplig förklaring.

//Richard

Du är nog den enda förutom Matts ;) och Bobecca som fullkomligt verkar förstår hur det ligger till. Mycket bra förklarat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...