Apexorca Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 Vad jag förstår så transporteras ljudvågorna i olika långa kanaler i Wingen, med viss tidsförskjutning på utgående ljudvågor som resultat! Samma resultat som Golden Horn, men med en annan teknik! Själv skissar jag på en högtalare med färdigdiffuserat ljud direkt från högtalaren, men säg inget till någon, jag har precis lagt in en patentansökan Varför inte börja i DA-omvandlaren? Då slipper man allt akustikfix. :redface2: :redface2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Varför inte börja i DA-omvandlaren? Då slipper man allt akustikfix. Tack för tipset, diffusion redan i D/A-omvandlaren, skall testas ikväll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigge Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Tack för tipset, diffusion redan i D/A-omvandlaren, skall testas ikväll! Ni får nog tänka om. Skivspelaren låter då fortfarande illa. :Shame On You: Prova med strömförsörjningen. Eller varför inte köpa en diffusionsspray? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Själv skissar jag på en högtalare med färdigdiffuserat ljud direkt från högtalaren, men säg inget till någon, jag har precis lagt in en patentansökan En stativare för närfältslyssning antar jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 En stativare för närfältslyssning antar jag... Ja, rätt så långt calle_jr. Sen tar jag två Wingar och borrar runda hål bakifrån, genom alla skikt utom det sista! Hålen borras mitt för respektive högtalarelement! Sedan ställer jag upp högtalarna tätt bakom Wingarna för normal stereolyssning. Och vipps så har jag högtalare med direktdiffuserande ljud! Vad tror ni om det? Försäljningen av Wingen kommer öka lavinartat, och t ex Saab-fabriken i Trollhättan skulle kunna börja tillverka Wingar istället för bilar. Jag får nog kontakta Svanå-Matts och skriva ett fördelaktigt samarbetsavtal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 Sedan kan man ju alltid linda strömkabeln i kanalerna i linje med sigges förslag. Annars kan vi ju spela i vakuum. Då slipper vi alla dessa problem. Inga reflexer och membranen kan röra sig snabbare. Basportblås ett minne blott. Inga stående vågor. Idealt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Sedan kan man ju alltid linda strömkabeln i kanalerna i linje med sigges förslag. Annars kan vi ju spela i vakuum. Då slipper vi alla dessa problem. Inga reflexer och membranen kan röra sig snabbare. Basportblås ett minne blott. Inga stående vågor. Idealt... I vakuum så hör man ändå ingenting. Finns inget ljud i vakuum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 30, 2011 Author Share Posted October 30, 2011 I vakuum så hör man ändå ingenting. Finns inget ljud i vakuum. SÅ klart! Det var ett försök till skämt. De senaste inläggen innan hade en skämtsam karaktär tycker jag, så jag spann vidare. Avbryter detta nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Det var ett försök till skämt. Ärligt talat är flera av förslagen inte dummare än de man stöter på IRL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 (edited) Ärligt talat är flera av förslagen inte dummare än de man stöter på IRL IRL? In Real Life? Eller är det någon annan förkortning på någon hifi-samanslutning eller så? Edited October 31, 2011 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 IRL? In Real Life? Yes - SMS-språk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigge Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Yes - SMS-språk. Jag trodde du var oförskämd mot "Paddy" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 In Real Life? Precis. Man skulle väl inte rygga speciellt om man såg diffusionsspray till försäljning Värre tweaks har skådats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 Ni verkar så ungdomliga grabbar. På ett bra sätt. Jag får nog jobba på det. Mvh Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Jag får nog jobba på det. d e ql lr hur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 (edited) d e ql lr hur u bet Edited October 31, 2011 by byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigge Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Sedan kan man ju alltid linda strömkabeln i kanalerna i linje med sigges förslag. Annars kan vi ju spela i vakuum. Då slipper vi alla dessa problem. Inga reflexer och membranen kan röra sig snabbare. Basportblås ett minne blott. Inga stående vågor. Idealt... Detta är ett bra exempel på att Einstein och Bebob har helt fel. "Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted November 1, 2011 Author Share Posted November 1, 2011 (edited) Detta är ett bra exempel på att Einstein och Bebob har helt fel. "Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein Förstår vad du menar. Men nej! inte säkert. Allt jag skriver stämmer och har med kunskap att göra. Det är bara en nackdel med det hela. Man hör ingenting. Detta var ett extremt tweek som fick stora negativa andra konsekvenser. Möjligen kan det vara bra att tänka på vid andra tweeks. Vad vinner man på det och vad förlorar man på det. OCH möjligen kan detta vara problemet om man bara mäter och inte lyssnar. Mitt förslag mäter bra, men låter faktiskt inte alls... Edited November 1, 2011 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigge Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Förstår vad du menar. Men nej! inte säkert. Allt jag skriver stämmer och har med kunskap att göra. Det är bara en nackdel med det hela. Man hör ingenting. Detta var ett extremt tweek som fick stora negativa andra konsekvenser. Möjligen kan det vara bra att tänka på vid andra tweeks. Vad vinner man på det och vad förlorar man på det. OCH möjligen kan detta vara problemet om man bara mäter och inte lyssnar. Mitt förslag mäter bra, men låter faktiskt inte alls... Min kommentar lät kanske lite elakt, det var inte så illa menat. Den skulle passa in även på de andra förslagen. Men ditt förslag med vakuum har andra allvarliga konsekvenser, också en del mer praktiska problem. Först måste rummet byggas för att klara ett tryck på 10 ton/m2, det går ju att lösa, men värre är om du skulle vistas i rummet dör du. Men det var ju inga av förslagen som var allvarligt menade, även om någon tolkade så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 8, 2012 Author Share Posted January 8, 2012 Tråden kanske spårade ut lite det sista med väl hypotetiska och skojfriska resonemang. Nu försöker jag baxa upp den på banan igen. Mästarmöte har en vinnare! Del 2. Jag har nu levt med min senaste uppgradering i ett drygt halvår. ARC och Furura har nu spelat mer än 1600h. Det här är svårt att ta på men jag tycker faktiskt att det fortsätter att bli bättre och bättre. Den kompletterande akusikregleringen med vingar är jätte bra och jag har nu byggt stativ så att de kommer upp ca 60 cm från golvet bakom soffan (3st) och jag har en på var sida om högtalarna och nära dem. Det som är bättre är någon slags homogenitet i ljudet som gör ljudbilden mer och mer komplett. Kanske som pricken över i'et. Det som slår mig nu är att det är mycket luftigt och en värme i hela ljudbilden. Basen sträcker ut neråt med definierat luftigt djup, dynamiskt rappt anslag och realism. Uppåt i registret är det samma känsla med luftig, fri , frisk presentation med värme. På väg uppåt i registret hänger denna känsla kvar även om det är en skriande elgitarr och sylvassa cymbaler. Vad beror mina iaktagelser på? 1- Blir det bättre och bättre fortfarande? 2- Är det jag som lär mig och vänjer mig vid mitt nya ljud? 3- Lite av båda? Kan man önska sig bättre ljud? Och i så fall varför? Ja, jag ser förbättringspotential. Inte i ljudbilden och den homogena presentationen över hela registret. Jag tror inte jag behöver mer timbre och detaljer eller justera ljudbilden på något sätt den är i mina öron jättebra. Eftersom jag är så dum att jag fortsätter att åka till hifistället aldeles för ofta och lyssnar på de i mina öron bästa högtalare jag hört, The Sonus Faber, har jag lärt mina öron ännu mer om ljudåtergivning. Jag har med mig egna skivor lyssnar på stycken jag kan extrem väl och jämför och byter och jämför och byter. Varför? Det är himla intressant och lärorikt och ffa kul. Vad dessa extrema högtalare presterar är kanske ffa ett mycket större ljud. Det fyller mer, större scen, mer realism, mer energi även i svag finstämd musik, mer dynamik. Ett exempel som krossar allt jag hört med råge är ett rockspår med Red Hot Chilli Peppers. Här tycker jag The SF är bäst. Men tar man ljuden i sig är det förhållandevis likt med lille lillebror. Det är en storslagenhet i de större The Sonus Faber som utmärker upplevelsen. Jag har grubblat en del över detta. Kan mina Futuror pressas närmre sin store storebror med en större ännu mer dynamisk presentation. Varför inte prova? Jag tror det för min del handlar om en slutstegsfråga. Hyperion är ju inne på samma tankar. Så här har jag tänkt! Jag har ett förhållandevis rappt kraftfullt slutsteg som rockar fett i klass A. Det beskrivs som ofta beskrivs som Krelligt och blir så varmt att man kan steka egg på det. Jag har ett försteg som är en hybrid med rör och transistorer som tillför en del organsik värme, detta finns också i min cd spelare och det faller ut väl i ljudbilden tycker jag. När jag köpte Min ARC LS 27 hade jag en del tankar på att fortsätta med rörslutsteg framöver. Det är 2 saker som jag insett at jag oroar mig för med rörslutsteg för mig.1- Jag spelar mycket, rören tar slut, de skall bytas. 2- jag är nöjd med den organsika värmen och ljudbilden jag har redan nu och vill ev bara addera kraft dynamik och få en större scen. Jag tror således att jag söker ett ennu mer kraftfullt slutsteg eller två monoblock som bygger på transistorer. Vad kan jag använda? Krell, Ayre, Moon, Pass, ARC Klass D, Esoteric, Accuphase mm. Vad kan passa rent funktionsmässigt ( konstruktionsmässigt , gain mm) med LS 27? Denna fråga ligger ju parallellt med Hyperions men vi har ev lite olika mål. Detta var ett långt resonemang samt många frågor. Tacksam om någon orkar ha konstruktiva synpunkter och tipps på/om detta. Mvh Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Jag har precis samma erfarenhet av mina högtalare som nu sannorlikt gått lika många timmar som dina. Högtalare av denna prisklass och konstruktion har mycket att ge vid en vidareutveckling av elektroniken. Jag tror att du är inne på rätt spår. Min erfarenhet via både Cremona och Amati A är att dessa egentligen inte har några begränsningar i vad de ljudmässigt kan prestera, men kräver mycket kraft för att klinga ut ordentligt. De senaste åren hade jag MF Supercharger inkopplade som en ren effektförstärkning av min ASR och märkte skillnad i alla parametrar. Just nu behövs inte denna extra förstärkning eftersom jag upplever att dessa som mer lättdrivna än Amatis var. Jag kommer dock att vid tillfälle se om det gör någon skillnad. Jag tror att det blir en försämring eftersom toppen är mer öppen och jag misstänker att MF:arna inte är 100% rena i diskanten. En sak som jag är överkänslig för. Jag har hört en del på Evolution-serien och är imponerad av deras prestanda. Öppen luftig och med kraft, utan att bli vass. Jag tror att SF mår bra av att ha något som inte förtar värmeinnehållet och magiken i mellanregistret. Finns säkert andra kombon som du räknar upp som skulle passa, men som alltid är det först när grejorna testas i den miljö där de skall verka, man kan göra en riktig utvärdering. Det överträffar alla rekommendationer som andra kan ge och för mig i vart fall det enda som fäller utslaget i slutändan. Att plocka den ultimata kombon som passar just min smak och inte snegla på vad som är just nu är rätt i andras ögon. Urval är en långsam process där man aldrig får ha för bråttom, utan varje steg måste säkras så att man hela tiden har kontroll på vad som händer. Lycka till! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 Jag har hört en del på Evolution-serien och är imponerad av deras prestanda. Öppen luftig och med kraft, utan att bli vass. Jag tror att SF mår bra av att ha något som inte förtar värmeinnehållet och magiken i mellanregistret. Lycka till! Calm Jag tror att Just ARC Ls 27 och Audio Aero cd'n tillför denna mellanregister magi och att det inte sitter så mycket i slutsteget, men man vet aldrig och det måste naturligtvis testas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Hej, Vi är som sagt i en liknande situation. Jag ger dig gärna min syn utifrån mina erfarenheter och ställningstaganden i dagsläget. De senaste dagarna har ledit fram till ett par avgörande beslut för min del. När man väljer anläggning så står man som bekant inför många och ibland svåra beslut, och frågan är i vilken ände man ska börja. För mig är valet av högtalare som steg 1 i denna process det mest naturliga. Dels för att de kanske mer än någon annan komponent bestämmer grundkaraktären, men också för att de innebär ett flertal stora praktiska beslut(storlek, stativ- eller golvhögtalare, känslighet, rumsintegration, design osv.). Valet av högtalare påverkar och begränsar i vissa fall valet av elektronik. Om vi börjar med förstärkaren så är givetvis grundkriteriet att denna ska kunna driva högtalaren fullt ut - dvs. kunna hantera högtalarlasten. Min övertygelse är att Amati Futura behöver ett strömstarkt slutsteg som bör dubblera effekten ner mot 4 Ohm för att inte begränsas. Detta är avgörande för framförallt dynamiken, vilken är en grundförutsättning för att skapa realism och engagemang i lyssningsrummet. Kraft skapar även lugn, stabilitet och svärta - en stabil grund helt enkelt. De relativt få rörslutsteg som kan hantera detta blir lätt dyra, och kräver ett större antal rör. Personligen ser jag också stora fördelar med att kunna ha stegen påslagna jämt då jag ofta använder anläggningen flera timmar om dagen(till både musik och film), men också då man då är säker på att stegen presterar optimalt hela tiden(dvs. att de är fullt uppvärmda). Med detta i åtanke så har jag uteslutit rör- och traditionella Klass-A slutsteg. På köpet får man ökad livslängd på komponenterna samt kraftigt minskad strömförsörjning, vilket känns bra både i plånboken och med tanke på miljön. Jag är inte heller längre övertygad om att Klass-A är överlägset i en transistorkonstruktion, vilket jag i princip varit tidigare. Jag har nyligen bestämt mig för att satsa på ett kraftigt slutsteg utan några egentliga effektmässiga begränsningar, vilket kan driva mina högtalare idag men också alla andra högtalare på marknaden - idag och i framtiden. Målet är ett kraftfullt, neutralt, transparent och dynamiskt slutsteg som påverkar signalen så lite som det överhuvudtaget är möjligt. Nästa steg för mig är att med hjälp av ett rörförsteg och/eller rör-RIAA komplettera/addera med de goda egenskaper som rör är kända för(ett naturligt värmeinnehåll, storlek & djup i ljudbilden, kropp & textur), vilket stärker inlevelsen, ökar naturligheten och minskar lyssningströttheten. Audio Aero Fontaine bidrar definitivt till dessa parametrar‚ men endast måttligt som jag upplever det. Jag har nyligen också påbörjat ett byte av kablage igenom hela mitt system, vilket redan nu påverkat återgivningen på ett gynnsamt sätt och enkelt uttryckt ökat naturligheten och musikaliteten genom att slipa av de skarpaste kanterna i transienterna och så smått öka värmeinnehållet utan att lägga till distorsion eller artifakter. Audio Aero + Karan + Goldenote(kablage) spelar extremt dynamiskt, transparent och rent. Jag blir precis som du är inne på Apexorca allt mer övertygad om att begränsningen i anläggningen främst ligger hos elektronik(och rum). Futorna är trots en viss grundkaraktär kameleonter i hög utsträckning - extremt transparenta och högupplösta. De avslöjar därmed karaktär(och begränsningar) hos kringutrustning ganska skoningslöst, och med bättre kringelektronik så uppnås högre prestanda. Hittills har jag inte uppfattat högtalarna som begränsande överhuvudtaget - enbart elektronik och kringutrustning. Futorna växer konstant med uppgiften och levererar på allt högre nivå för varje förändring och/eller uppgradering. Det låter som att du kommit väldigt långt i din resa mot ditt ideal Apexorca. Ifrån mitt perspektiv så bör du kanske prova ett lite snabbare och mer dynamiskt slutsteg med den kraft du vant dig vid som inte nödvändigtvis går i Klass-A. Den stora frågan är dock hur mycket av det önskade värmeinnehållet som ev. går förlorat. Plinius är kännt för att tillföra en del av detta. Karan är extremt transparenta, kraftfulla och snabba med ett uns av extra värmeinnehåll. Däremot så uppfattar jag att de har en något begränsad(realistisk?) ljudbild, men också att de är något tillbakalutade i karaktären. Sångaren står "där", och inte "här" för att förklara det enkelt. Vad man föredrar är en smaksak, men personligen så önskar jag en återgivning som är lite mer "framåt/mot mig", då jag upplever att det ökar inlevelsen, men också djupet i ljudbilden. Detta kan dock högst säkerligen åstadkommas med lämplig kringutrustning(ditt rörförsteg gör säkert sitt redan idag) då Karan i väldigt hög utsträckning är en förstärkare med liten egen karaktär som låter källa och försteg bestämma karaktären i hög utsträckning. Pass är nog ett mycket starkt alternativ om du tycker om Plinius-karaktären. Baksidorna är dock desamma som för alla rena Klass-A lösningar... Jag skulle kanske främst titta på XA160.5, men optimalt 200.5 om du har plats och råd. Spectral är också ett alternativ. De är kända för att vara extremt snabba och dynamiska. Det är alltid roligt att lyssna på Spectral. De beskylls ibland för att vara alltför analytiska och för mycket "hifi" av vissa, men jag tror att en matchning med Sonus Faber skulle kunna fungera riktigt bra. Det kan dock vara knepigt att kombinera ett Spectral-slutsteg med ett försteg ifrån en annan tillverkare då Spectral-filosofin i princip innebär att man använder Spectral rakt igenom hela anläggning (inkl. MIT-kablage). Det finns dock de som kombinerar dessa fritt med annan elektronik ifrån andra tillverkare. Hör med Anders på Hifi-stället! Esoteric A-03 har jag använt i mitt system i över ett år. Ett fint steg, men det driver inte Futorna fullt ut anser jag. Kort och gott. Karan-steget har mer av allt, och skapar en annan känsla av rå, organisk realism. Ayre-monoblocken är spännande. Krell…well, jag har sagt mitt i en annan tråd Moon kan absolut vara en möjlighet. Hör med Ludwig/Stylus rörande Moon. ARC:s klass-D steg är troligen en naturlig match med ditt LS27. Frågan är dock om tekniken är tillräckligt mogen(än) bara. Jag är lite tveksam. Accuphase saknar kanske lite av den nerv och den absoluta realism som Karan har. De har däremot det tillskott av värme du vant dig vid. Men, om du ska få mer kraft än ditt Plinius-steg så måste du troligen satsa på deras monoblock. Det kan bli dyrt Timbre här på Euphonia vet säkert massor om Accuphase. Jag är så nära ett beslut man kan komma rörande slutsteg. Då jag blivit övertygad om Karans kvaliteter efter ett längre hemlån så kommer jag högst troligen att satsa på ett nytt märke som heter ASI. Produceras och tillverkas av Karan och ska enligt uppgift vara "förfinade" Karan-konstruktioner, dock med ett flertal skillnader, vilka enligt uppgift ifrån flera oberoende Europeiska handlare innebär förbättringar inom de områden där Karan har sina små svagheter. Detta skulle isåfall innebära ökad dynamik/snabbhet, större och djupare ljudbild liksom ökad musikalitet i form av bättre driv, homogenitet och ett ökad värmeinnehåll. Om man strävar efter maximal LIVE-känsla och realism så är Karan/ASI ett givet val. Det medför dock höga krav på kringutrustningen, men också lätt en viss råhet - på gott och ont, vilken jag anser behöver kompenseras något med kringutrustning som tillför en viss avrundning och mjukare definition av instrument, röster etc. Audio Aeron är ett litet steg på vägen. Det finns också en del att göra rörande strömförsörjning, akustikreglering och vibrationshantering i mitt system. Jag väntar på en full uppsättning av Svanås vingar och basfällor liksom Nordost Qbase, QX4 och Qv2, men också Sort cones. Ska bli spännande att se vad dessa kan tillföra. Nu känns det som att jag mest pratat om mig själv Men, kanske kan mina (subjektiva)lärdomar kan ge dig något av värde. Mer om ASI: http://www.francktchang.com/electronics.html http://www.6moons.com/audioreviews/asi4/1.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 När jag köpte Min ARC LS 27 hade jag en del tankar på att fortsätta med rörslutsteg framöver. Det är 2 saker som jag insett at jag oroar mig för med rörslutsteg för mig.1- Jag spelar mycket, rören tar slut, de skall bytas. Jag tror således att jag söker ett ennu mer kraftfullt slutsteg eller två monoblock som bygger på transistorer. Vad kan jag använda? Krell, Ayre, Moon, Pass, ARC Klass D, Esoteric, Accuphase mm. Vad kan passa rent funktionsmässigt ( konstruktionsmässigt , gain mm) med LS 27? ARC lär vara en utmärkt match med Pass, som brukar tillskrivas en rörlik karaktär, men fungerar säkert med de andra också. Här en recension av XA160.5 där man använde REF5; "The XA160.5s symbiotically work with all of the preamplifiers at my disposal, but the match with the Audio Research REF 5 linestage and REF Phono 2 preamplifier is heaven-sent. Pass Labs president Desmond Harrington tells me that many customers use the company’s amplifiers with tube preamplifiers. “It’s a popular combination, but when it comes to power, we like to see our amplifiers offering the tube sound without the tears.” Truer words haven’t been spoken." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 Hej, Vi är som sagt i en liknande situation. Jag ger dig gärna min syn utifrån mina erfarenheter och ställningstaganden i dagsläget. De senaste dagarna har ledit fram till ett par avgörande beslut för min del. Tack för bra synpunkter. Vi har nog egentligen mycket liknande ljudideal och mål med dit vi är på väg. Jag håller med dig om mycket i dina synpunkter men inte om Krell. Jag kanske är förblindad av tidigare krellifiering. Jag har inte lyssnat så mycket på deras nya prylar men förutsätter kanske lite för fort att de är lika bra eller bättre än de var när de var jättebra! Jag tror ju också det är en bra ide att ha ett slutsteg som gör så lite som möjligt med det ljud som passerat cd och försteg och bara ser till att urkraften och dynamiken finns. Jag gillar också mer att ljudbilden kommer framåt. Jag tror också att jag skall försöka undvika klass A med tanke på energiförbrukning och inte minst värmen. Jag låter ju stereon stå på mycket länge ibland och kör hemmabio genom den också flera gånger i veckan. Så timmarna tickar in och då går ju rör bort bara av den anledningen och ev också klass A. Pliniusen har ju den fördelan att den kan köras i AB vid slölyssning och vid mindre finljudskrävande uppdrag som hembio. ARC klass D steg har jag hört av andra att det är lite livlösa. Deras integrerade klass D upplever jag dock inte så i när jag hört den. Men som du sa kan den tekniken nog ha stor utvecklingspotential på sikt. Men det orkar jag nog inte vänta på. Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 ARC lär vara en utmärkt match med Pass, som brukar tillskrivas en rörlik karaktär, men fungerar säkert med de andra också. Tack! Ang ett test mellan ref 5 och LS 27 jag läste på ett amerikanskt forum så tycker de inte att det skiljer så mycket mellan dessa. Vissa tyckte t.o.m att Ls 27 var bättre. Ref 5 an låter mer rör säger de. De menade att prisskillnaden inte motsvarades av kvalitet i ljudet. Jag har inte testat de mot varandra själv men deras resultat var intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 Mer om ASI: http://www.francktchang.com/electronics.html http://www.6moons.com/audioreviews/asi4/1.html Verkar ju intressant och är säkert en jättebra produkt. Jag har ju aldrig hört om dem tidigare. Kan man lita på att service och att man kan få hjälp med saker om det behövs när man haft den ett tag. Jag är lite orolig för det. Hur resonerar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Verkar ju intressant och är säkert en jättebra produkt. Jag har ju aldrig hört om dem tidigare. Kan man lita på att service och att man kan få hjälp med saker om det behövs när man haft den ett tag. Jag är lite orolig för det. Hur resonerar du? ASI erbjuder 5 års garanti på sina produkter. OM det skulle uppstå ett serviceärende så ombesörjs det av Karan, antingen via ÅF eller direkt, vilket känns tryggt. Den största osäkerhetsfaktorn i sammanhanget är andrahandsvärdet för en oetablerad produkt. Förhoppningsvis så lyckas ASI att befästa sin ställning på marknaden. Karan-entusiaster kommer högst troligen att lockas av ASI. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Tack för bra synpunkter. Vi har nog egentligen mycket liknande ljudideal och mål med dit vi är på väg. Jag håller med dig om mycket i dina synpunkter men inte om Krell. Jag kanske är förblindad av tidigare krellifiering. Jag har inte lyssnat så mycket på deras nya prylar men förutsätter kanske lite för fort att de är lika bra eller bättre än de var när de var jättebra! Jag tror ju också det är en bra ide att ha ett slutsteg som gör så lite som möjligt med det ljud som passerat cd och försteg och bara ser till att urkraften och dynamiken finns. Jag gillar också mer att ljudbilden kommer framåt. Jag tror också att jag skall försöka undvika klass A med tanke på energiförbrukning och inte minst värmen. Jag låter ju stereon stå på mycket länge ibland och kör hemmabio genom den också flera gånger i veckan. Så timmarna tickar in och då går ju rör bort bara av den anledningen och ev också klass A. Pliniusen har ju den fördelan att den kan köras i AB vid slölyssning och vid mindre finljudskrävande uppdrag som hembio. ARC klass D steg har jag hört av andra att det är lite livlösa. Deras integrerade klass D upplever jag dock inte så i när jag hört den. Men som du sa kan den tekniken nog ha stor utvecklingspotential på sikt. Men det orkar jag nog inte vänta på. Apexorca Jag säger inte att Krell inte håller hög kvalitet. Det handlar mer om prisvärdhet(vilken jag är tveksam till) och att det finns många starka konkurrenter. Idag fler än någonsin. Jag har hört Krells 400e i butikssammanhang(där jag haft svårt att urskilja vilken av komponenterna som bidrar till vad - men det presterar högst säkerligen på hög nivå). Vad jag förstått så har de nya Krellarna lite mjukare karaktär än tidigare generationer. Har du övervägt Plinius SA Reference? Personligen så hade jag gjort vad jag kunnat för att testa Pass XA-serie OM jag hade accepterat storleken och värmeutvecklingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 ASI erbjuder 5 års garanti på sina produkter. OM det skulle uppstå ett serviceärende så ombesörjs det av Karan, antingen via ÅF eller direkt, vilket känns tryggt. Den största osäkerhetsfaktorn i sammanhanget är andrahandsvärdet för en oetablerad produkt. Förhoppningsvis så lyckas ASI att befästa sin ställning på marknaden. Karan-entusiaster kommer högst troligen att lockas av ASI. Vet du om det det Lasses HiFi som har ASI och Karan. Har fler det? 5 års garanti är bra! Och det verkar vara seriösa välbyggda produkter som jag inte misstror om excellent väljud. Jag oroar mig för lite okända och ibland även mer kända märken på Sverigemarknaden. På större marknader är det nog lättare. I Sverige kommer de och går i butikerna. Jag skall förklara varför jag oroar mig. Många butiker slåss om kunderna och måste slå sig in bland konkurenter som lagt rabarber på amndra etablerade stora märken som säljer sig själva och "alltid" kommer att finnas. Man vill ju hitta ett nytt supermärke. Tyvärr är det nog jättesvårt. Jag har mer än en gång fått höra säljsnack om ett "nytt" märke, eller bara nytt i Sverige eller nytt för denna butiken och det är jättebra. Det kanske det är. Något år senare förs inte detta märke längre av butiken eller kanske inte ens i Sverige. Då blir det problem och andrahandsmarknaden blir ju stendöd då, om den inte var det innan, eftersom kunskap om märket ofta inte har nått ut till den andrahandsköpare som inte har en aning. Jag tappar lite förtroende för butiker som byter fot för ofta med märken som de satsar mycket på med reklam och säljsnack en period och sedan hur lätt som helst slutar med. Då är det en ny produkt som är lika bra eller bättre. Ok, produkten kanske är bra, men efter som den försvinner säljer den säkert inte så bra och det blir ju då ett problem för den som köpt, andrahandmarknaden mm. Jag vill ha mer långsiktiga märken och produkter med kontinuitet inte bara i modellprogrammet utan i butiker och på andrahandsmarknaden. Jag hårdrar det hela smula men det är i grunden så jag ser det. Det kanske är som att svära i kyrkan, men jag skulle kunna tänka mig att välja det näst bästa alternativet framför det bästa om märket var tryggare för service, andrahandmarknad mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.