Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Joni Mitchel gillade jag inte när hon var ung. Lät skrikigt. Ju äldre hon blivit desto bättre patina i rösten. Ella Fitzgerald gick från en flickröst till en mogen kvinnas röst. Samma sak med Sarah Vaughan. Jag kan inte påstå att den ena är bättre eller sämre. Aretha Franklin sjunger fortfarande som om hon kom från en annan planet osv.

men det är väl också så att det är fler män som fortsätter längre att sjunga men det är ingen garanti för att de sjunger bättre. Mick Jagger tycker jag inte har förbättrats, inte heller Bob Dylan. Tony Bennet har tappat en oktav. Men deras röster har förändrats vilket ställer andra krav på det material de sjunger. Och vad skall man säga om Tom Waits? Han är fantastisk, tycker jag men jag kan inte påstå att han har en vacker sångröst. Men han gör något av det han har till en helhet.

Ja, du har rätt i det om Ella etc! De mognar kanske olika och får olika kvalitéer. Beror kanske på hur de lagras ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne lite på samma sak som Bebop. Min gamla hjälte, Bossen, har inte blivit bättre på att sjunga med åren. Tvärtom. Låter lika nasal som Dylan. Van Morrison har med åren lagt till sig med några konstigheter när han sjunger. Bono i U2 låter rätt trött och blase. Däremot så tycker jag att en sådan som Bonnie Raitt låter precis lika bra som någonsin nu. Aimee Mann likaså. Så för mig verkar det att kvinnorna är som vin och män som en sockerbit i vatten..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Ozzy imponerar på mig med tanke på hans bakgrund.

Jag tycker tyvärr att både Sting och Robert Plant borde lägga av. De har båda en mycket kraftfull sångstil, som inte håller längre. Neil Young har ju alltid haft en skör röst, och störs inte det minsta av ålderstecken. Paul Mccartneys röst har inte varit intressant på 40 år. Eric Burdon, Paul Simon, Geddy Lee och Donald Fagen raka motsatsen.

Men som antyds är det tjejer som imponerar mest musikaliskt. Vill lägga till Björk, Margo Timmins, Dani Klein och Sinead O'Connor.

Tyvärr har många av de största lämnat oss :diss:

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett intressant ämne som vi kanske borde diskutera mer. Men jag måste skriva av mig en sak först. En stor HiFi upplevelse berikade min kropp i dag. Den största!

Berättelsen om det perfekta ljudet. (utan genvägar)

Jag var inne hos Leif på Marten i dag för att byta fronten på MSB Diamond Powerbase. MSB har haft en ovana att byta lite ofta i hur texten ser ut på maskinerna och jag ville ha en text som var samma som de jag redan har, så klart. Detta fixas naturligtvis utan krusiduller.

Leif såg finurlig ut och frågade om jag inte ville komma in och lyssna på de nyligen från Munchen anlända Coltrane Supreme II med nya Diamond Select riggen och MSB cylindriska monoblock som jag aldrig riktigt hört på. Så klart kom jag med in och lämnade bilen utan p-lapp åt sitt öde.

Jag blev kvar i någon timma.

Varför?

Jo, trots att jag nu hört Coltrane Supreme II inkl prototyper säkert vid 6-7 tillfällen var detta en ny upplevelse. De har alltid låtit extremt upplöst och bra men i dag med en värme i klangen jag inte hört förut och en silkeslen mjukhet som var enastående. Slutsatsen är att de är ordentligt inspelade nu. De lät bättre än i Munchen och det är väl naturligt men även klart bättre än senast jag hörde dem i detta rum. Att basen skulle vara så mycket bättre nu i dag kan bero på rummet i Munchen som adderade lite mer oprecis bas eller att de svindyra DarZeel monoblocken inte kan matcha de enormt mycket billigare MSB blocken. Högtalaran är ju så ärliga att de avslöjar minste problem som förstärkeriet har. Om de nu är världens mest upplösta högtalare har ju ingen hört vad för fel som gömmer sig i de dyraste av kringutrustning. Det var nog lite av både rummet i Munchen och DarZeel som bidrog. MSB blocken har inga problem att visa vad Högtalarna går för. De visar att de är mycket bra faktiskt. Svårt att hitta svackor hos dessa förstärkare.

Marten har ju dessutom tagit tag i strömmen. De nya Gigawatt strömrenarna var på plats och de har säkert också gjort sitt. De fanns inte innan. Kan de vara orsaken till den varmare känslan i ljudet? Dessutom skall han ta tag i jordningen också. Hoppas det är för att jag sa till honom om det för ett tag sedan... ;)

Det var något mer jag inte kände igen. Fokus i ljudbilden var lite mer utsmetat mellan högtalarna än vad jag komihåg att det var i höstas när jag lyssnade. Jag gillar när man hör var instrumenten står så att inte tex pianot blir 3 m brett med en sångare lika bred. Så illa var det ju inte, men ändå. Jag frågade Leif lite försiktigt om vi kunde flytta lite på högtalarna. Ett flämtande "puh" såg jag spridas genom Leifs kropp, men han gick ändå fram till högtalarna och vinklade in dem på mina instruktioner med hjälp av dragkampstenik där kroppens alla muskler samordnas för att ge maximal dragkraft hos en fullvuxen karl. Kul att se andra människors kroppsarbete. det blev klart bättre och med ytterligare lite justeringar satt sweetspot som en blodigel mitt i pannan. Nu kunde man plötsligt höra hur instrumenten stod i rummet. Likväl exakt var sångerskan stod. Leif höll med om att det blev bättre. Kul att kunna bidraga lite som amatör och storsint av ett proffs att åka med. Kanske en del av orsaken till framgång?

Vi hade inte förlorat något annan vad jag kunde höra. Sweet spot blev dessutom bredare vilket mina tidigare erfarenheter också säger mig. När man vinklar in lite och får en bättre fokus på var ljudet kommer ifrån blir det även bättre utanför den geometriska Sweet spoten. I detta fall passerar den tänkta förlängda mittlinjen från högtalare strax utanför respektive öra och korsas strax bakom huvudet.

Som jag tidigare skrivit är det inget jag hört som är bättre än Coltrane Supreme II, det enda jag önskat har varit ett uns värme mer än jag hörde dem med tidigare. Nu fanns det där med ett välkommet tillägg av silkeslent ljud, skoningslöst upplöst sådant.

Som sagt så vet jag inte om detta beror mest på. Är det inspelningstiden, strömreningen eller MSB Monoblocken? Men att hela systemetet är det i särklass bästa jag hört är det ingen tvekan om och att det kanske är det bästa Coltrane Supreme II någonsin presterat. Är detta världens bäst reproducerade musik som går att hitta i dag? Det finns det naturligtvis delade meningar om, men att det skulle finnas något som är betydligt bättre verkar inte troligt.

För mig var det Världens bästa ljud jag hörde i dag och jag hittar inga enstaka parametrar som jag kan säga är bättre hos något system jag hört. Grattis Marten till detta system.

Tack för att jag får lyssna.

Bilen var ren från papper under vindrutetorkaren. Även jag fick ett "Puh" som spreds genom kroppen, men av annan orsak än Leifs.

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett intressant ämne som vi kanske borde diskutera mer. Men jag måste skriva av mig en sak först. En stor HiFi upplevelse berikade min kropp i dag. Den största!

Berättelsen om det perfekta ljudet. (utan genvägar)

Jag var inne hos Leif på Marten i dag för att byta fronten på MSB Diamond Powerbase. MSB har haft en ovana att byta lite ofta i hur texten ser ut på maskinerna och jag ville ha en text som var samma som de jag redan har, så klart. Detta fixas naturligtvis utan krusiduller.

Leif såg finurlig ut och frågade om jag inte ville komma in och lyssna på de nyligen från Munchen anlända Coltrane Supreme II med nya Diamond Select riggen och MSB cylindriska monoblock som jag aldrig riktigt hört på. Så klart kom jag med in och lämnade bilen utan p-lapp åt sitt öde.

Jag blev kvar i någon timma.

Varför?

Jo, trots att jag nu hört Coltrane Supreme II inkl prototyper säkert vid 6-7 tillfällen var detta en ny upplevelse. De har alltid låtit extremt upplöst och bra men i dag med en värme i klangen jag inte hört förut och en silkeslen mjukhet som var enastående. Slutsatsen är att de är ordentligt inspelade nu. De lät bättre än i Munchen och det är väl naturligt men även klart bättre än senast jag hörde dem i detta rum. Att basen skulle vara så mycket bättre nu i dag kan bero på rummet i Munchen som adderade lite mer oprecis bas eller att de svindyra DarZeel monoblocken inte kan matcha de enormt mycket billigare MSB blocken. Högtalaran är ju så ärliga att de avslöjar minste problem som förstärkeriet har. Om de nu är världens mest upplösta högtalare har ju ingen hört vad för fel som gömmer sig i de dyraste av kringutrustning. Det var nog lite av både rummet i Munchen och DarZeel som bidrog. MSB blocken har inga problem att visa vad Högtalarna går för. De visar att de är mycket bra faktiskt. Svårt att hitta svackor hos dessa förstärkare.

Marten har ju dessutom tagit tag i strömmen. De nya Gigawatt strömrenarna var på plats och de har säkert också gjort sitt. De fanns inte innan. Kan de vara orsaken till den varmare känslan i ljudet? Dessutom skall han ta tag i jordningen också. Hoppas det är för att jag sa till honom om det för ett tag sedan... ;)

Det var något mer jag inte kände igen. Fokus i ljudbilden var lite mer utsmetat mellan högtalarna än vad jag komihåg att det var i höstas när jag lyssnade. Jag gillar när man hör var instrumenten står så att inte tex pianot blir 3 m brett med en sångare lika bred. Så illa var det ju inte, men ändå. Jag frågade Leif lite försiktigt om vi kunde flytta lite på högtalarna. Ett flämtande "puh" såg jag spridas genom Leifs kropp, men han gick ändå fram till högtalarna och vinklade in dem på mina instruktioner med hjälp av dragkampstenik där kroppens alla muskler samordnas för att ge maximal dragkraft hos en fullvuxen karl. Kul att se andra människors kroppsarbete. det blev klart bättre och med ytterligare lite justeringar satt sweetspot som en blodigel mitt i pannan. Nu kunde man plötsligt höra hur instrumenten stod i rummet. Likväl exakt var sångerskan stod. Leif höll med om att det blev bättre. Kul att kunna bidraga lite som amatör och storsint av ett proffs att åka med. Kanske en del av orsaken till framgång?

Vi hade inte förlorat något annan vad jag kunde höra. Sweet spot blev dessutom bredare vilket mina tidigare erfarenheter också säger mig. När man vinklar in lite och får en bättre fokus på var ljudet kommer ifrån blir det även bättre utanför den geometriska Sweet spoten. I detta fall passerar den tänkta förlängda mittlinjen från högtalare strax utanför respektive öra och korsas strax bakom huvudet.

Som jag tidigare skrivit är det inget jag hört som är bättre än Coltrane Supreme II, det enda jag önskat har varit ett uns värme mer än jag hörde dem med tidigare. Nu fanns det där med ett välkommet tillägg av silkeslent ljud, skoningslöst upplöst sådant.

Som sagt så vet jag inte om detta beror mest på. Är det inspelningstiden, strömreningen eller MSB Monoblocken? Men att hela systemetet är det i särklass bästa jag hört är det ingen tvekan om och att det kanske är det bästa Coltrane Supreme II någonsin presterat. Är detta världens bäst reproducerade musik som går att hitta i dag? Det finns det naturligtvis delade meningar om, men att det skulle finnas något som är betydligt bättre verkar inte troligt.

För mig var det Världens bästa ljud jag hörde i dag och jag hittar inga enstaka parametrar som jag kan säga är bättre hos något system jag hört. Grattis Marten till detta system.

Tack för att jag får lyssna.

Bilen var ren från papper under vindrutetorkaren. Även jag fick ett "Puh" som spreds genom kroppen, men av annan orsak än Leifs.

Nu blir jag rejält sugen på att lyssna! :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu blir jag rejält sugen på att lyssna! :mm:

Calm

Du kommer inte att bli mindre sugen nu Calm. Jag tror detta kan vara mitt i prick för dig om jag får gissa. Började dagen med sång och flygel. Herregud vilken botten i ljudet. Kuslig närvaro och focus.

Jag följer utvecklingen hos Marten som tweekar fram ett bättre och bättre ljud i sitt värstingsystem med Coltrane Supreme II. Vartenda lilla tweed som är åt rätt håll får en tydligt positiv påverkan i ett så högupplöst system som detta. Som med alla fina system så småfixandet värdefullt för att få allt på plats och prestera på topp. Marten är nog inte klara men det blir ju bättre för varje gång jag kommer dit så på rätt väg är de. Hur bra kan det egentligen bli?

_P0F4603.jpg

Förra gången jag var där fick jag mig mitt livs bästa hifi upplevelse. Marten hävdar att det blivit ännu bättre nu. Varför? Jo , för de har bla. insett förträffligheten med Entreq och börjat testa dessa produkter. De har några hemma men det blir nog fler erfar jag. De har signaljordat msb racket samt kör Entreq's Silver Cleanus som som skickar silkesvantar i ledningarna för att rensa upp fulström. Marten själva är förbluffade över resultatet och det blir som jag också erfarit mer luft i ljudet och tystare mellan tonerna men också ökad rymd och ökad upplösning. Silver Minimus har en extra låda, Atlantis, som ger ökad effekt på jordningen.

_P0F4606.jpg

_P0F4608.jpg

Sedan har Jorma höjt ribban från Prime till Statement som har enskilda kablar till + och -.

_P0F4610.jpg

Vi spelade bla en del Black Sabbath i dag. Herre gud! Även om vi spelade riktigt högt så var det aldrig hårt, skrikigt eller att systemet fick andnöd. Det lät helt otroligt bra. Fruktansvärd kontroll i hela registret. Gåshud utan tvekan. Så även med Dr John och Stacy Kent.

Leif förklarade att MSB som signalkälla har en riktigt neutral presentation men att monoblocken är lite lite åt det varmare hållet från helt neutralt ljud. Det passar helt utmärkt tycker jag, särskilt när det är ett så friskt och klart grundljud som inte tappar känslan. Känslan av minimal distorsion i detta system är påfallande och det är nog det som gör allt detta positiva.

_P0F4601.jpg

_P0F4602.jpg

Jag har lärt mig mycket om mitt eget ljudideal och utvecklat det genom att lyssna på detta system.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så övertygad att trenden att gå mot mer och mer högupplöst är riktigt min melodi. Det finns en gräns och den ligger i när toner och instrument blir så utmejslade att man tappar helheten. Livespelningar har inte riktigt det fokuset utan tvärt om är den gemensamma klangen är målet. Visst kan man sitta på en en livekonsert och koncentrera sig på ett visst instrument, men det är när man tar in helheten som musiken får sin mening och förståelse. Men visst är det skillnad idag jämfört med tidigare ibland mixade grumliga gröt i hifi-system.

Att göra högupplösning på rätt sätt tarvar en balansgång på en knivsägg så att det inte slår över i alltför spetsiga enskildheter, framförallt i diskantregionen. Jag försöker att skaffa mig livereferenser att utgå när jag tweekar mitt system så att man inte förivrar sig att bara sträva efter mer och mer detaljer. Mitt byte till Galaxy-klockan blev min gräns och hade lite svårt i början att vänja mig vid skillnaden. Just nu jobbar jag egentligen mer med att få mellanregistret att bli lite rundare och med lite mer kraft och dynamik. Det är här pianots klangbotten känns och finns.

Annars är det mer ett jobb att integrera vinylen i systemet så att den får samma klang som den digitala delen. Går i väntans tider på lite tillskott i den delen. Vi får se.

Skall definitivt avsätta ordentligt med tid till ett besök hos Martens vid Arkenhelgen och lyssna in mig på nyheterna. Spännande med jordningsfrågorna där det säkert finns en del att fundera på.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så övertygad att trenden att gå mot mer och mer högupplöst är riktigt min melodi. Det finns en gräns och den ligger i när toner och instrument blir så utmejslade att man tappar helheten. Livespelningar har inte riktigt det fokuset utan tvärt om är den gemensamma klangen är målet. Visst kan man sitta på en en livekonsert och koncentrera sig på ett visst instrument, men det är när man tar in helheten som musiken får sin mening och förståelse. Men visst är det skillnad idag jämfört med tidigare ibland mixade grumliga gröt i hifi-system.

Calm

Ja det håller jag med om till viss del. ( jag tänkte mer på din vurm för mjukhet uppåt i registren). I detta fall är det mer inspelningen som gör den skillnaden. Är det ett närmickat piano låter det övernaturligt, för så lyssnar man ju inte. Är det mickat en bit ifrån med 2 mickar blir det mer livekänsla tycker jag. Då blir det mer en naturlig åhörarplats.

Kieth Don't go är ett exempel på extrem närmickad låt som låter helt övernaturlig, men fräck demolåt är det. Dock inget jag sitter och njuter till i soffan till vardags även om låter är bra. Den är lite för extremt inspelad tycker jag.

Jag ser inte upplösning i ett HiFi system som ett hinder bara som en möjlighet. Visst avslöjar det felaktigheter bättre också, så inspelningen blir skärskådad. Jag tänker såhär. I princip vill man ju inte att ens HiFi skall ta bort något utan avslöja vad som finns i inspelningen. Om upplösningen är högre avslöjas mer av inspelningen och det är ju det i alla fall jag strävar efter. Jag ser ökad upplösning som en möjlihghet till bättre upplevelse av inspelningasakustik, äkthet i instrument ljud och sång. Även bättremöjlighet till focus i ljudbilden.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så övertygad att trenden att gå mot mer och mer högupplöst är riktigt min melodi. Det finns en gräns och den ligger i när toner och instrument blir så utmejslade att man tappar helheten. Livespelningar har inte riktigt det fokuset utan tvärt om är den gemensamma klangen är målet. Visst kan man sitta på en en livekonsert och koncentrera sig på ett visst instrument, men det är när man tar in helheten som musiken får sin mening och förståelse. Men visst är det skillnad idag jämfört med tidigare ibland mixade grumliga gröt i hifi-system.

Att göra högupplösning på rätt sätt tarvar en balansgång på en knivsägg så att det inte slår över i alltför spetsiga enskildheter, framförallt i diskantregionen. Jag försöker att skaffa mig livereferenser att utgå när jag tweekar mitt system så att man inte förivrar sig att bara sträva efter mer och mer detaljer. Mitt byte till Galaxy-klockan blev min gräns och hade lite svårt i början att vänja mig vid skillnaden. Just nu jobbar jag egentligen mer med att få mellanregistret att bli lite rundare och med lite mer kraft och dynamik. Det är här pianots klangbotten känns och finns.

Annars är det mer ett jobb att integrera vinylen i systemet så att den får samma klang som den digitala delen. Går i väntans tider på lite tillskott i den delen. Vi får se.

Skall definitivt avsätta ordentligt med tid till ett besök hos Martens vid Arkenhelgen och lyssna in mig på nyheterna. Spännande med jordningsfrågorna där det säkert finns en del att fundera på.

Calm

Mycket intressanta reflektioner.

Relaterat till detta och hur vi lyssnar och relaterar till ljud- och musikupplevelser är denna visualisering som jag stött på nyligen. Jag drar igång en egen tråd kring detta då det finns mycket att diskutera - tror jag :)

mandala.png

http://www.monoandstereo.com/2014/06/tone-...e-of-music.html

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressanta reflektioner.

Relaterat till detta och hur vi lyssnar och relaterar till ljud- och musikupplevelser är denna visualisering som jag stött på nyligen. Jag drar igång en egen tråd kring detta då det finns mycket att diskutera - tror jag :)

mandala.png

http://www.monoandstereo.com/2014/06/tone-...e-of-music.html

Det är ett spännande ämne. Jag tror vi lyssnar och koncentrerar oss på lite olika saker i musiken.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett spännande ämne. Jag tror vi lyssnar och koncentrerar oss på lite olika saker i musiken.

Jag drog igång en egen tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...c=11079&hl=

Vi lyssnar olika, där denna visualisering är intressant som grund för diskussion tycker jag. Personligen så anser jag att det ofta är för mycket fokus på de yttre ringarna. Samtidigt så är dessa enklare att diskutera och bedöma - både av branschmedia och alla andra. Den personliga, emotionella upplevelsen är betydligt mer subjektiv, men samtidigt betydligt viktigare - anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag drog igång en egen tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...c=11079&hl=

Vi lyssnar olika, där denna visualisering är intressant som grund för diskussion tycker jag. Personligen så anser jag att det ofta är för mycket fokus på de yttre ringarna. Samtidigt så är dessa enklare att diskutera och bedöma - både av branschmedia och alla andra. Den personliga, emotionella upplevelsen är betydligt mer subjektiv, men samtidigt betydligt viktigare - anser jag.

Håller med. Vad jag själv utvecklats till är att den intuitiva känslan av positiv upplevelse av musiken är det viktigaste, men ju mer jag lärt mig kan jag uppskatta helheten i alla ringarna. Då blir det optimalt när allt klaffar, när både torr teknik vid de yttre ringarna och de inre är optimala, då får jag en extrem upplevelse. Men skall jag välja räcker det inte långt med att bara bocka av HiFi parametrar.

Musiken själ måste gripa tag i mig och det kan det utan de ekvilibristiskt tekniska egenskaperna, men om dessa är väl avstämda blir det ännu bättre.

Edit: fixade uteblivna och omkastade bokstäver.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ny uppdatering med ett tweed smög sig in nyligen. Varför? Jo, när jag uppdaterat nätdelen till min digitala signalkälla, MSB, flyttade jag på Larrys inrådan undan den så att den fick stå för sig själv. Detta var möjligen liiiite bättre. I alla fall inte sämre.

_P0F4624.jpg

MSB har ju något av de mest genomtänkta apparatfötter, inbyggda i respektive apparatdel, jag sätt. Jag vill ju ändå vara med och pilla lite. Optimera. Så det blev fyra Cera ball fötter. De passade inte så bra att ställa MSB spikes på dessa, så jag fick limma fast spikeskydd på dem innan det funkade. Blev det liiiiite bättre? Ja, kanske, jag tycker nog det, men i alla fal inte sämre. Så de stannar. Känns ju bra att ha de där också.

_P0F4619.jpg

Drive och Dac får stå på Cera Puc och Nätdelen på Cera Ball

_P0F4623-1.jpg

Skall nog testa diabasplattor också framöver...

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kul att se att vi funderar i ungefär samma banor! Har precis bytt mina Cerapucer till Stillpoints Ultra SS och tycker att jag fått ett lyft. Klarare och mer distinkt ljud i alla delar. Har också varit inne på att separera nät delen från övriga. Skall se om jag får plats. Inte förvånad att du fått rådet att göra så eftersom nätdelen kan vara en störningskälla.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul att se att vi funderar i ungefär samma banor! Har precis bytt mina Cerapucer till Stillpoints Ultra SS och tycker att jag fått ett lyft. Klarare och mer distinkt ljud i alla delar. Har också varit inne på att separera nät delen från övriga. Skall se om jag får plats. Inte förvånad att du fått rådet att göra så eftersom nätdelen kan vara en störningskälla.

Calm

...och i detta sammanhang vill jag då ge rådet att också ha datorn en bra bit från de övriga prylarna. Datorn är en störningskälla av rang den också.

Link to comment
Share on other sites

...och i detta sammanhang vill jag då ge rådet att också ha datorn en bra bit från de övriga prylarna. Datorn är en störningskälla av rang den också.

Jag har lagt all elförsörjning till laptop, hårddiskar och belysning på annan fas än den till hifin och jag kan inte notera några störningar efter detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt all elförsörjning till laptop, hårddiskar och belysning på annan fas än den till hifin och jag kan inte notera några störningar efter detta.

Det är väl främst för att datorer och hårddiskar vibrerar en hel del?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl främst för att datorer och hårddiskar vibrerar en hel del?

Inte de jag har. Ok, något vibrerar de säkert men de prylar jag har är ordentligt avkopplade. Jag märker ingen skillnad med eller utan dator. Värst är nog alla typer, eller i vart fall många "laddare/eldosor", och tyristorstyrda dimanordningar till lampor. Framför allt tyristorer och laddare. De kan göra ljudliga avtryck på nätet vilket jag erfarit själv. Det enda goda med dem är att man kan ha dem en bit från elektroniken men om de ligger på samma fas hjälper det inte så mycket.

Något som är bra att göra är att hålla starka magnetfält någorlunda iväg från skivspelare och grammofonsteg, speciellt MC-pickuper som arbetar med mycket små spänningar och förhållandevis starka magneter. De mår inte bra av andra magnetfält alltför nära. Jag har haft ett helsike med det under åren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag satt på sommarstället och det regnade. Såg kronprinsessans födelsedagsfirande med div svenska artister.

Vem har valt dessa artister? Sverige har ju faktiskt en del riktigt duktiga musiker ock sångfåglar. Skall vi inte vid ett sådant tillfälle visa upp kvalitet?

Lite glad blev jag när Lill Lindfors klev upp på scenen. Men ack nej. Inget tryck, ingen känsla, tråkigt.

Då kommer jeg till min tidigare slutsats. Generellt tar kvinnors röster slut när de åldras. (mer än männens, som kan få ett bättre härligt karaktärsfullt djup med åren. Tenorer kanske åldras sämre än de djupare rösterna men tenoren kan då bli lite coolt råare))

Hos Lill saknades all den höjd, renhet och friska klockors klämtande som denna kvinna kunnat prestera tidigare. Inte ens känslan i de oktaver som fanns kvar var något roligt.

Och så, allas vår Måns.

Nä. Sverige kan bättre. Borde vi inte visa det när kungahuset firas?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag fick jag en HiFi-upplevelse värd att lägga till i min minnesbank över bra musik/ljudupplevelser.

Det började med att flytta på ett par Dynaudio. ;)

_P0F5965-1.jpg

Det märks att radiohandlaren har flyttat högtalare förut. De vaggas , likt pingvingång, runt i butiken så att vi kan rulla fram en annan stabil pjäs. Denna skulle prestera det bästa ljud jag hört från just denna pjäs och det med oinspelad elektronik.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Pjäserna som rullas fram har jag hört i 4, eller vänta... Kanske 5 , olika konstellationer. Det är en högtalare från USA som heter Wilson, modellen är Alexia.

_P0F6005.jpg

_P0F6007.jpg

Med följande elektronik... tyckte jag dock de låter som bäst.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Signalkällan var en Audioaero Capitole, vilken jag kan utan och innan eftersom jag haft en sådan. Det är inte bara den som gör att det Alexia låter så bra. I alla fall tror jag inte det.

Möjligen har också den elektronik som kommer efter signalkällan i signalvägen en "viss" effekt.

_P0F6003-1.jpg

_P0F6014.jpg

Mark Levinsons försteg Nº326S har säkert mer med det att göra och kanske ännu mer samspelet med...

_P0F5968.jpg

_P0F5978.jpg

_P0F5994.jpg

...Nº53, som ger 500Watt i 8 Ohm. Ca 60 kg styck. I fronten sitter handtag som man inte kan se. Grymt snyggt döljda i designen. Jösses, den blev ju bara fingervarm efter hårdkörning! Vad jag förstod är det någon typ av klass D förstärkare.

Det är inte de enklaste och billigaste förstärkarna från Mark Levinson detta. Tvärt om och priset är nog strax under 450.000kr. Försteget strax under 100.000kr , så visst skall man ha krav på hur de spelar.

De är spelade bara några timmar och kommer att släppa loss ännu mer, men det gick inte att undvika deras kvaliteer. De fick verkligen Alexia att vakna till liv och spela musik som bara den. Det var fullt på HiFi stället denna lördag och välkända euphonier syntes mysa med spetsade öron och gillande smile. Stor samstämmighet om upplevelsen förmedlades i sweet spot.

_P0F6001.jpg

Jag kommer att försöka återkomma till dessa förstärkare när de är mer inspelade. Jag har känslan av att de är grymt potenta och även om det lät riktigt bra så tror jag de kan låta ännu bättre. Det liksom hördes.

Kul också att få höra Alexia med elektronik som verkligen föll mig i smaken. Hon sjöng ut på ett sätt jag inte hört tidigare. Kanske hon behöver riktigt mycket muskler för att gå igång. Vissa är ju sådana.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ni erfarenheter av diabas plattor under HiFi?

Det är dags att snava vidare genom HiFi-resans jämmerdal.

Det har varit ovanligt lite HiFi-aktivitet på hemmafronten förutom rena och skära musikaliska njutningar.

Jag har en längre tid funderat på hur mina prylar står. Fötter finns, men annars är bänken i grunden ingen hifi bänk. Det gör den å andra sidan mer inredningsvänlig enligt vissa.

Skulle diabas kunna förbättra för min electronik. Jag testade i somras en platta diabas under drive och dac och tyckte jag fick ett uns mer "tjong" och tajming i musiken. ökad microdynamik. Har funderat på om detta kan hjälpa även slutsteget och strömenheten till MSB-stapeln. Jag tror det.

Diabas är en bergart, en granit som bildats på väg upp mot jordytan men mineralicerats och stelnat snabbt innan den nått jordytan. Det har fått bergarten att bli mycket styv, slittålig tung och enligt vissa mycket bra att ha under stereoprylar.

Fakta om diabas:

Diabas är ett hårt, styvt material med god motståndskraft mot kemikalier och yttre nötning. Det är tåligt mot korrosion, är ej magnetiskt, och leder ej elektricitet. Det har låg vattenabsorption och värmeutvidgning.

Densitet: 3080 kg/m³

Elasticitetsmodul: Cirka 100 GPa

Böjhållfasthet: 38 MPa

Värmeutvidgningskoefficient vid 25°C: 6.1 10-6 /°C

Vattenabsorption, viktprocent: 0.02 %

Hårdhet 5,8 Mohs

Tryckhållfasthet 217 MPa

Naturligt förekommande diabas uppfyller dock inte alltid en sådan teknisk specifikation utan kan variera i sammansättning. Ibland kan den till exempel vara något magnetiskt på grund av ett visst magnetitinnehåll.

Magnertismen har jag testat med en magnet, men kan inte uppleva att de 3 st 4 cm tjocka diabas skivor jag beställt är magnetiska. Bra!

De är mått beställda för att passa in under Krell 402 samt MSB DAC och drive samt under strömenheten till MSB.

Min krell står på 3 nordost koner i ett skåp. Det var svettigt att på egen hand tråckla in diabasplattan under slutsteget och sedan få tillbaka Sort Kones på rätt plats under. Puh!

Försteget hade inte plats för en platta diabas.

Har precis provlyssnat på ett kallt system. Kan inte dra slutsatser ännu. Återkommer med det.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sånt där kan kosta. Om DU vill. Det finns en massa olika plattformar som kan göra skillnad. Är inte så säker på att sten är någon höjdare att ha under elektroniken.

Det finns säkert de som inte håller med, men för mig känns sten och glas som ett big nono under elektroniken.

Jag kör med S.R´s Tranquility bases under försteg och cd. Har inte skaffat till monoblocken och kommer troligen inte heller göra det. Dels av kostnadskäl och

dessutom så låter det tillräckligt bra som det är. Men jag tycker att de plattformar som jag har gör skillnad. Hade jag inte haft S.R´s plattformslösningar skulle jag

nog haft något av Symposiums lösningar.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Jag har en nära bekant som bygger skivspelare i diabas, hade det vart ett material med problem i den magnetiska regionen skulle detta inte vara något bra val eftersom pickuper är en smula känsliga för magnetfält! (Dock skall man vara medveten om att de flesta hårda material har en hel det egenklang (som kyrkklockor) och det kan påverka hur dom låter när man lägger dom under "tung" elektronik!)

Är du orolig för magnetfält skall du nog fundera lite på hur och var du ställer din elektronik, jag fick i eftermiddag lära mej en del om detta under en demo i en butik nära mej och det vertikala magnetfältet från stora förstärkare är nått att verkligen kika på, man kan vinna mycket på att undvika att ha slutsteget under/över eller i närheten av försteg och digital eller analog skivspelare! Om jag förstod det hela korrekt så skall man även på det hela taget hålla alla slags "lösa" nätdelar så lång bort från avspelningutrustning, åtminstone låta bli att stapla dom på varandra! (även en meter över trafon i ett ganska litet slutsteg gav magnetfältsmätaren ett ganska kraftigt utslag, typ 50% av mätskalan (jag glömde att fråga om vilken enhet det mättes i :( ))

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Har ni erfarenheter att dela med er av diabas plattor under HiFi?

Det är dags att snava vidare genom HiFi-resans jämmerdal.

Det har varit ovanligt lite HiFi-aktivitet på hemmafronten förutom rena och skära musikaliska njutningar.

Jag har en längre tid funderat på hur mina prylar står. Fötter finns, men annars är bänken i grunden ingen hifi bänk. Det gör den å andra sidan mer inredningsvänlig enligt vissa.

Skulle diabas kunna förbättra för min electronik. Jag testade i somras en platta diabas under drive och dac och tyckte jag fick ett uns mer "tjong" och tajming i musiken. ökad microdynamik. Har funderat på om detta kan hjälpa även slutsteget och strömenheten till MSB-stapeln. Jag tror det.

Hej Apex,

Jag tror på det i vissa sammanhang.. Tex under vissa högtalare i kombination med BDR puckar som jag har mycket god erfarenhet av genom åren.. Stillpoints må vara utmanare. Faktum är att vanliga trädgårdsplattor (30x30) kan göra viss skillnad om högtalarstorleken fungerar mot den storleken..

Såg tex hos Marten i Fredags att dom uteslutande använder BDR (även under Supreme 2). Hade faktiskt missat det tidigare men kan förstå deras val..

När det gäller elektronik är jag mera kluven.. Jag har bättre erfarenhet av egenbeställda hyllor i vridstyv bjökplywood. I mitt fall har jag fyllt varje enskild hylla med ca 7 kilo Gotlandssand i kombination med blyhagel för bästa densitet.. Men det är jag det... ;).. Du kan knacka hur hårt du vill under hyllan och känner inget på ovansidan ;)

Rekommenderar dig att experimentera dig fram när det gäller elektronik... Många högtalare mår bra av BDR eller SD fötter för den delen om det är lätta golvare eller traditionella stativare (men det har ju inte du)

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Sten under högtalare har jag mycket bra erfarenhet av.

Speciellt om man inte har limmat golv, utan som jag en parkett på korksmulepapp. Eller före detta korksmulepapp antar jag...

En tung plan sten med tunga högtalare på parketten förhindrar konstiga effekter mellan golv och undergolv.

Under elektronik har jag inte provat på länge.

Den adderade massan sänker rackets egenfrekvenser vilket normalt sett inte är önskvärt.

Men det kan också bli som ovan att kopplingarna mellan elektronik-rack-golv blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör stenplattor under min elektronik och strömrening med gott resultat. Avväxling mot plattan sker med Cerapucer. Mitt experimenterande med träplattor har inte varit positivt då jag tycker att man förlorar dynamik och upplösning i diskanten, men även rondör i mellanregistret. Nyligen har jag köpt fyra stycken Stillpoints med vilka jag separerar nätdelen på MSB:n från övriga delar. Hittills mycket positivt. BDR har jag testat under högtalare men föredrar Cerapucer.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...