Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

1 hour ago, calm said:

Även Stockholms Konserthus som i mitt tycke har för lång efterklangstid. 

Det där är ju inget fixed värde som är bäst för allt. Nyare konserthus kan ställa efterklangstiden för att passa den musik som skall spelas. Det är skillnad på Mozart och Bach, mellan orkester och smågrupper osv. Följande artikel beskriver detta på ett överskådligt sätt med exempel på olika konserthus.

 

https://www.rockfon.co.uk/about-us/blog/2022/top-5-concert-halls-for-the-best-classical-music-experience/

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det där är ju inget fixed värde som är bäst för allt. Nyare konserthus kan ställa efterklangstiden för att passa den musik som skall spelas. Det är skillnad på Mozart och Bach, mellan orkester och smågrupper osv. Följande artikel beskriver detta på ett överskådligt sätt med exempel på olika konserthus.

 

https://www.rockfon.co.uk/about-us/blog/2022/top-5-concert-halls-for-the-best-classical-music-experience/

Allt blir nog en kompromiss och sannolikt ovanligt att specialanpassa för viss musik kan jag tänka mig. Under t.ex.1960-70 talet kördes många pop och rockkonserter i Stockholms Konserthus. Vet att det gjordes en omfattande renovering på i början på 70-talet och att det varit problem med akustiken dessförinnan. Kommer ihåg plexiglasskivorna över podiet nu utbytta i den senaste renoveringen

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, ulfsan said:

Göteborg ansågs väldigt bra, men jag tycker inte varken upplevelsen för öga eller öra är i närheten av den man får i Malmö. MSOV (Malmö Symfoniorkesters Vänner) som jag är medlem i gör då och då resor till andra konserthus, både inom Sverige och utomlands.

 

Nej. Inte bara "ansågs". Om du inte tycker det låter bra i relation till nyare konserthallar så är det ok. Man får tycka olika. Rent allmänt anses det fortfarande inte bara väldigt bra, utan Göteborgs konserthus räknas i detta nu till ett av världens bästa konserthus. Det finns referenser till det på flera ställen på nätet om man söker. 

 

Ett exempel.

"Förutom att Sveriges nationalorkester, Göteborgssymfonikerna, har konserthuset som hemmascen, så har till exempel Deutsche Grammophon använt huset som studio för flera inspelningar. Stora salens akustik räknas fortfarande till en av världens bästa. En tillbyggnad av huset gjordes 1999 av White arkitekter." /Wikipedia

 

Göteborg

image.thumb.jpeg.b1648581b821f576a9926b4c906b7518.jpeg

 

Malmö

1530552357_Skrmavbild2023-03-15kl_20_17_18.jpg.a7c374a48e97282a25fd5fe7bae1364d.jpg

 

 

Men detta tar ju inte udden av att Malmö också är väldigt bra och fint kanske också bland världens bästa. Det kanske är bättre än konserthuset i Göteborg och är bäst i världen. Det kan inte jag bedöma. Båda är säkert av så hög klassa att symfonisk musik kan avnjutas med stor behållning. 

Vad ögat anbelangar... Arkitektur är som mycket annat som har med utseende att göra rätt personligt. Jag tycker Konserthuset i Göteborg är otroligt fräckt både huskroppen, ingången och utrymmen runt ikring själva konserthallen. Man kan tänka på att det snart är också är 100 år gammalt. 

 

Göteborg

 

image.thumb.jpeg.cadeea65e7cd460917ca7dca242db2da.jpeg

 

Malmö

image.jpeg.70f97eeed133df910c6b8bc90735337f.jpeg

 

Estetiskt ger de lite olika intryck både på in och utsida. De har båda spår av sin tid. 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-03-14 at 20:42, Apexorca said:

Tro inte att det finns ett HiFi-system ihopsatt av världens bästa produktmatchare i världens bästa HiFi-rum med världens bästa produkter som låter som det gör tex i detta konserthus eller något annat heller för den delen. Det går inte. Låte den tanken passera förbi och bygg ett system som man själv gillar. Lyssna, känn och välj. Välj det man går igång på när man lyssnar. Skit i vad som är rätt eller fel. Inte ens konserthus låter lika.


Egentligen är detta pudelns kärna… Precis min åsikt också. Jag ville bara berätta hur bra jag (och andra musikälskare) har det här i Malmö när du jämförde hur du känner i Göteborg jämfört med Stockholm. Fint att höra att du (och andra) också har det bra i Göteborg. Samma sak gäller för Stockholmarna, som säkert har möjlighet att lyssna på klassisk musik på bra sätt. Ibland finns lösningen i att man väljer rätt lyssnarplats. Att man nästan inte behöver tänka på detta är det unika med MalmöLive. Man hör allt överallt - harpa, triangel mm och musikerna hör dessutom varandra väldigt bra och får då lättare att spela på topp. 

Link to comment
Share on other sites

Sticker mellan i denna intressanta diskussion med denna viktiga nyhet! :sunglasses:

 

Årets stora nya album för mig.

Efterlängtat.

24/3 kommer Depeche Mode  - Memento Mori. Beställde CD samt den röda och svarta versionen på vinyl på Bengan.

 

image.png.f18e2c0b7d4e764ad511984935103673.png

 

Jag lär trötta ut er med mer om detta album under våren.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Årets stora nya album för mig.

 

så här på 37 års-dagen av "Black Celebration" och bandets storhetstid så skulle jag vilja säga att relationen med det här bandet är... komplicerat. :rollingeyes: jag vill inte vara negativ, men jag är väldigt skeptisk till att "Memento Mori kommer gå till historien som årets album 2023, men visst kommer man se fram emot det och lyssna samma stund det släpps som i nån slags helig ritual.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

så här på 37 års-dagen av "Black Celebration" och bandets storhetstid så skulle jag vilja säga att relationen med det här bandet är... komplicerat. :rollingeyes: jag vill inte vara negativ, men jag är väldigt skeptisk till att "Memento Mori kommer gå till historien som årets album 2023, men visst kommer man se fram emot det och lyssna samma stund det släpps som i nån slags helig ritual.

 

Ja DM har haft ett sound som ändrats mycket genom åren, men trotts det är det omöjligt att inte höra deras typiska signatur i musiken. Personligen gillar jag deras utveckling. 

Jag gillar alla album. Sounds of the Universe är inte lika bra mycket som de andra. Under produktionen av Sounds of the Universe  fick David cancer i urinblåsan och det var någon strejk i musikbranchen mitt under produktionen. Såg dem live då, bla i Köpenhamn. Inte heller live var de inte lika bra som de brukar. Jag tycker mig höra att låtmaterialet inte är lika väl genomarbetat på detta album som det brukar vara. 

Varje album visar på en positiv utveckling hos dem. Det är något som triggar mig i deras musik och det har det gjort från start. Så även nu med det jag hört av Memento Mori.  

 

Men om det går till historien? Det får historien utvisa. :sunglasses: Jag kommer spela sönder detta album. Därför köpte jag 2 uppsättningar vinyl . En får stå kvar oöppnad i samlingen. :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Din omdöme och egna rakning av DP skivor? 

 

Ja, du det är faktiskt inte så lätt. Det är många som ofta har guldkorn.

Sounds of the Universe är inte lika bra mycket som de andra.

Alla album har något unikt och är bra. 

Black Celebration, Music For The Masses, Violator,  Ultra, Delta Machine är några ur högen jag gillar. Nu när jag precis skrivit ner några som dök upp ur minnet så kommer jag på lika många till som man inte får missa. Jag kan verkligen inte välja. Alla album har guldkorn. Hur kan man inte ta med Speak and Spell , mfl.

 

 

 

7 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Hur står sig detta nya album, musikalsikt och även ljudmässigt? 

 

Ja, men det är bra. 

Lite för tidigt för mig att gör djuplodande analys. Har inte hunnit höra igenom mer än en gång och då i bilen och lätt distraherad. 

Jag återkommer nog om ett tag med bättre grundat omdöme.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har lyssnat igen. Puh! Detta är ett stort album. 12 låtar. Alla betyder något, ställer frågor och reflekterar om livet, hela livet. Detta album har en balans mellan text och musik som förstärker känslan/känslorna på djupet på ett osedvanligt starkt vis. Det är vackert, tungt och kraftfullt. Avslutande spåret är helt magiskt det är en perfekt avslutning på detta album. Tår i ögat både av text, musik och dess synergi. Grymt snyggt.  Gåshud över hela kroppen. Försvinner vi in i kosmos på slutet av sista låten? 

 

För mig är detta album ett statement och på något vis så visar det Depeche Modes medlemmars ärrade resa genom livet. Albumet kommer inte ta slut. Det krävs mycket mer djupdykning i det. Jag kommer upptäcka mer i det. Så funkar bara stor musik. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

https://rel.net/shop/powered-subwoofers/reference-series/no-32/

REL intresserar mig. Se filmen ovan. 

 

image.jpeg.144fc0323cd6b045e7191b61b4d21608.jpeg

 

Bra bas är mycket viktig för återgivningen, men otroligt svår att få till så det verkligen smälter in och ger musiken vingar. Särskilt svårt med externa subbasar. Jag har testat detta för 20 år sedan men fick inte till det bra nog. 

Det är inte utan att jag undrar vad en stor bra sub kan göra även i mitt rum nu?

Efter att hört tex hur @LISTEN TO MUSIC fått till det så bra, så tänker jag att det är intressant att fundera över. Men det måste stämma. Det är så lätt att det bara blir mer bas,  men sedan tappar man all stampataktentajming som jag absolut inte vill missa inte ens för mer bas. 

Jag har hört många system där extern subbas inte stämmer och faktiskt bara 2 st som jag tycker verkligen funkar. Så det är kanske den svåraste övning man kan ge sig på i vår hobby tror jag. 

 

 

image.jpeg.022f63fd97cc3d7e59c6b0d111e16bf2.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är säker på att du skulle få till det på ett fantastiskt bra sätt Apex. Men en bas är svårare att få till än med flera. Trycksättningen blir jämnare med fler basar.  Men en (ex. REL) bas bakom lyssningsposition som är satt med låg volym (output) skulle nog fungera bra. Men man vet inte förrän man testat. 

Link to comment
Share on other sites

 

41 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said:

Trycksättningen blir jämnare med fler basar.

 

Ja så borde det bli.

Jag tryck sätter mitt rum bra med de 2st 15tummare jag har i mina högtalare och de har ju egna (dock externa) förstärkare dessutom. När jag rör mig i rummet blir ljudet mycket jämt i frekvenser men jag har en baspuckel vid min öppna spis på rummets vänstra sida mitt på. Inget av det hörs i soffan. Mina basar/högtalare är specade ner till 18Hz.

En eller två extra basar kanske inte skulle ge någon förbättring. Kanske bara ställa till det?

Visst kan många säga och jag också att de har nog med bas. Visst, men det finns betydligt mer, större och kraftfull i musik live. Det kan reproduceras bra i många system jag hört. Dock skulle det vara kul att närma sig basens fysik än mer.

Jag har en kompis som bygger ett system med bashorn och då kan man höra vad stor kraftfull bas gör för musiken. Det är ju inte det att man skall kunna spela disco hela tiden och reta grannar. I mitt system har jag bra tryck i musiken. Musik som tex Daft Punk, Jamoriquai, Yello osv kan nästan ge hjärtmassage om man vill.  Det är kul, men den stora nyttan tror jag skulle vara en annan. Det är att få till den där stora lätta luftiga basen där man hör kraften även när den är subtil, fyller rummet och mättar rummet även med de lågfrekventa akustikljuden i en stor sal som är det verkligt roliga. Kan man väl höra lågfrekventa akustikljud och instrumentljud en stor konsertsal med klassisk musik eller en Jazztrio med ståbas blir det ståpäls. I närtid har jag en stor upplevelse av en ensam bastuba som spelade i en symfoniorkester. Så fort den var med, ensam som den var, gav den ett betydande avtryck i klangbilden mitt bland alla instrument. Den fyllde sin plats med råge. Den var just stor, luftig, kraftfull, snabb, definierad och underbar. Jag har letat efter detta i olika inspelningar och olika system men det blir inte alls detsamma. Jag misstänker att om man får till detta kommer väldigt mycket musik att låta ännu bättre och gripa tag ännu mer i de som lyssnar.  

 

I mitt eget system tycker jag själv att jag har en bra attack, storlek, definition och tryck i bas (under 80hz) och mellanbasen (över 80 hz). Jag har totalt 4 st 10tummare som sköter bas över 80hz och de är riktade mot sweet spot så man får en mycket fysisk känsla i bröstkorgen av dem.  Kanske är det så att det hade varit bra balans med en eller två 15 tummare till  för att öka på fysiken under 80 hz? 

 

 

Kan någon låna ut en eller två REL No:32 till mig för att testa? :grin:

Är REL No:32 så bra som det beskrivs? Passar de i ett redan mycket trimmat baspotent system?

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Josaa said:

Här är en som satsat på basen. 
 

 


Jag har kikat på den också. Det var denna video startade en tanke hos mig. Det har fyllts på med egna uppplevelser och mer jag läst om. Det finns en del som uppenbarligen satsat mycket på subbasar. 
Min gissning är dock att det inte är enkelt att få till varken för placering i rummet, inställningar eller plånbok. 

Det skulle vara bra om man kunde få låna och testa ett tag för att utvärdera! 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Apexorca said:


Jag har kikat på den också. Det var denna video startade en tanke hos mig. Det har fyllts på med egna uppplevelser och mer jag läst om. Det finns en del som uppenbarligen satsat mycket på subbasar. 
Min gissning är dock att det inte är enkelt att få till varken för placering i rummet, inställningar eller plånbok. 

Det skulle vara bra om man kunde få låna och testa ett tag för att utvärdera! 

Jag har också labbat med subbar genom åren men aldrig fått till det. Tyckte det behövdes olika inställningar för olika sorters musik vilket gjorde att det blev krångligt. De nya subbarna som kommer verkar dock vara betydligt lättare att ställa in så det kanske är dags att testa igen?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Josaa said:

Jag har också labbat med subbar genom åren men aldrig fått till det. Tyckte det behövdes olika inställningar för olika sorters musik vilket gjorde att det blev krångligt. De nya subbarna som kommer verkar dock vara betydligt lättare att ställa in så det kanske är dags att testa igen?

Labbade oxå för längesedan och hade en liknande uppfattning då och idag har jag ingen tanke på att testa det igen även om jag haft de tankarna med jämna mellanrum genom åren. En anledningen till att jag inte gått vidare är att jag bl a har brist på plats så som jag har det idag, en annan anledning är att jag aldrig (tror jag) har fått förmånen att lyssna på något system med subbar där de har integrerats riktigt väl. Men att de finns de som har lyckats är jag övertygad om! Jag tycker att det är kul att det finns nyfikna som vågar och orkar testa samt har plats för det. Ska bli spännande att följa @Apexorca’s nya äventyr:sunglasses:

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det fel man ofta gör med subbar är att ha för stort frekvensöverlapp mot huvudhögtalarna och att dra på för hög volym på dem.

 

När subbarna är igång ska de inte höras alls utan endast sträcka ut basinstrument nedåt. T ex ska man tänka att en kontra som spelar noter lägre och lägre låter lika starkt oavsett not. Man jämför förstås med subben avstängd för att höra om noterna avtar i styrka ju lägre de blir. Självklart bör man ju testa med ett frekvenssvep från 15Hz eller så för att grovkalibrera sig.

 

Jag skulle tro att de flesta klarar sig med en sub i området 20 till 30Hz om högtalarna tar vid 50Hz. Min rolloff på REL ligger på 23Hz uppåt, dvs extremt smal bandbredd på subben men det räcker bra för att komplettera ESL som har -3dB vid 45Hz tror jag. Man kanske tror att det måste vara samma frekvens men det är inte nödvändigt. Bättre att försöka separera frekvensbanden åt.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, conan said:

Det fel man ofta gör med subbar är att ha för stort frekvensöverlapp mot huvudhögtalarna och att dra på för hög volym på dem.

Det håller jag med om. Mina huvudhögtalare går ner till ca 28 Hz (- 3 dB). Det räcker gott och väl för lågbas på den musik jag spelar. Som exempel är mycket av 50-talsinspelningar på vinyl inspelade/graverade från ca 40 - 15,000 Hz. Jag har ett par subbar noga utplacerade utifrån trycksättning i rummet baserade på stående ljudvågor som är flera meter för lågbas. 
 

Avsikten med subbar hos mig är inte att få lägre bas utan snarare att få bättre bas och att bidra till en större och bättre ljudbild i stort. Volympådraget hos subbarna hos mig är förhållandevis lågt. Ljudtrycket för bas är tillräcklig från mina huvudhögtalare. Det är inte därför jag har subbar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör tre subbar till mina YG Sonja 2.2 som mäter 20-20k. Det tog tid men funkar bra nu med några få förinställningar jag kan växla mellan. Kör dem på ganska låg volym och  bryter dem på 33hz (min stora 18 tums Wilson Benesch) och 35-40 Hz (mina två Naim nSub). Musiken fyller rummet lite bättre och inspelningar med rumsinformation, typ live,  låter mer realistiska. 

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...