Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

I dag fick jag besked om att jag kan få ett paket om ca 1 v... tidigare än utlovat. Vad kan det vara?

Känner mig som ett barn som väntar på tomten.

Ja vad kan det vara.?

Heta tips är väl Romulus eller MSB.

Något annat vore en överraskning, men å andra sidan har även detta hänt i närtid.

Jag tänker på ett högtalarköp norröver. :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja vad kan det vara.?

Heta tips är väl Romulus eller MSB.

Något annat vore en överraskning, men å andra sidan har även detta hänt i närtid.

Jag tänker på ett högtalarköp norröver. :D

Calm

:D

Jo,där fick jag er allt!

Jag tror allt talar för Romulus,men Apexorca var även förtjust i MSB.Sticker ut hakan och säger Aesthix (om inte nu den gode Apexorca har smygt in en dold medtävlare).

Link to comment
Share on other sites

Under en längre tid har jag haft problem att tolka begreppet "analytisk" som hos många har en uppenbart negativ klang för hur man beskriver ljud.

Jag förstår vad som menas (hårt, vasst och liknande). På något sätt kan det väl inte vara negativt att en utrustning gräver djupare i och analyserar ljudets skrymslen och vrår. Kan det vara så att man egentligen hör distorsion i högre frekvenser som ilar i öronen? Var kommer denna distorsion ifrån? Jag gissar att det företrädesvis är från den digitala signalkällan. Om man då har övrig utrustning som kan förmedla denna felaktiga signal låter det så klart illa. Om man då matchar utrustning till denna tveksamma signal kanske man istället har en utrustning som slätar över den signal som finns. Den är ju felaktig, men således slätar man ju också över sådant man skall höra. Då låter det mjukt och fint men man förlorar lite själ och timbre i musiken.

Ffa när jag testat signalkällor har detta skilt sig mycket. I tex MSB och Romulus och ffa MSB är denna distorsion minimal i jämförelse med annat jag hört varför den både är analytisk och varm och ljus och öppen och högupplöst och svängig och stram i basen men ändå fyllig mm, mm ,mm.

För mig är just detta något som företrädersvis hörs hos digitala signalkällor. Det är nog därför tex Romulus och MSB kallas "analoga". De saknar mycket av denna negativa egenskap hos digitaltekniken. Redan The Analog DAC har denna mycket tydliga egenskap. Här är det stora klivet, men den förfinas procent efter procent vid de uppgraderingar som finns hos MSB. :mm:

Ett råd kan vara att inte testa tex MSB. Den kletar fast sig i hjärnan och släpper inte taget.

Synpunkter tack!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ett råd kan vara att inte testa tex MSB. Den kletar fast sig i hjärnan och släpper inte taget.

Tack för det rådet ;)

Ser med spänning fram emot dina intryck när ditt/dina paket anländer och blir uppkopplat/-de :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Under en längre tid har jag haft problem att tolka begreppet "analytisk" som hos många har en uppenbart negativ klang för hur man beskriver ljud.

-//-

För mig är just detta något som företrädersvis hörs hos digitala signalkällor.

-//-

Synpunkter tack!

För mig är benämningen "analytisk" kring ljud negativ. I det begreppet lägger jag framför allt kyla, dvs musiken finns där men saknar det lika luddiga begreppet "musikalitet". Digitala signalkällor från tidigare år hade en hel del av detta men det finns goda representanter även på vinyl och pickuper. Bl a hade Ortofon ett antal pickuper på 70-talet som upplevdes som väldigt analytiska. Trod de hette MC3000, MC70 och MC7500.

Närmickade inspelningar kan ibland också få epitetet analytiska då det i princip bara är instrumenten som bärs fram utan någon som helst rumskänsla om hantverket är dåligt gjort.

Högupplöst tycker jag är mer positivt men bara om det är bra balans mellan registren och att ljudbilden sitter där samt dynamiken.

Dagens inspelningar har betydligt bättre förutsättningar till hög upplösning jämför med förr. Eller är det så att man höll tillbaka upplösningen då. Det krävs ju också utrustning att återge musiken och om vi går tillbaka 30 år så hade framför allt högtalare och pickuper stora utmaningar att låta rent. Diskanterna spretade ofta och om de fick för mycket engergi så kunde de låta direkt illa. "S" var inte alltid så rena. Diskanterna hade heller inte så stora överstyrningsreserver så det var inte sällan att de brände ihop.

Högtalarna idag är oerhört mycket bättre på dessa parametrar men även på andra. Bättre element, delningsfilter, bättre beräknade lådor. Även elektroniken och inspelningarna låter många gånger bättre (dock inte alltid).

Med högre upplösta inspelningar och mer dynamik så kräver det mer av utrustningen för att låta bra och de förutsättningarna finns att förverkliga. Men om jag skulle tycka att det låter analytiskt på enskilda plattor så får allt dessa bära skulden - inte min anläggning.

Adjektiv som svärta, lugn, analogt, avslappnat, djup, bredd och liknande är väl ett sätt att beskriva att det inte låter torrt och analytiskt. Men det måste naturligtvis också låta rent och dynamiskt med bra balans mellan registren - det är inte samma sak som analytiskt i min begreppsvärld.

Link to comment
Share on other sites

ANALYS an¹aly⁴s, r. (f. DALIN); best. -en; pl. -er.

[af t. o. fr. analyse, af gr. ἀνάλυσις, upplösning, utredning, förklaring]

Under 1700-talet o. in på 1800-talet brukades den gr.-lat. formen analysis (P. ELVIUS i VetAH 9: 88 1748; i bet. e), WALLERIUS Tankar 40 1776; i bet. a

[ANALYS .e.α]

α) , P. J. HJELM hos ANGELINI Enc. 2: 191 (1804; i bet. a α) , Conv. lex. (1821)); i best. anv. utan slutartikel (H. NICANDER hos GJÖRWELL Enc. 58 (1781)); pl. -lyses (RETZIUS Miner. 9, 11 1795; i bet. a α) . eg.: upplösning l. sönderdelning af ngt sammansatt l. kompliceradt gm särskiljande af dess enkla moment; med dylik upplösning förbunden undersökning. – särsk.

β) fys. undersöksning af en (i viss mån) sammansatt (natur företeelse. Analys af ett ljud, en ton. – särsk. om upplösning af ljuset i dess prismatiska beståndsdelar. Analys af en ljusstråle, af solljuset.

Generally speaking, analytic (from Greek ἀναλυτικός - analytikos) refers to the "having the ability to analyze" or "division into elements or principles."

A broad philosophical tradition[2][3] characterized by an emphasis on clarity and argument (often achieved via modern formal logic and analysis of language) and a respect for the natural sciences.[4][5][6]

Om analytiskt är ett begrepp som blivit förknippat med negativ ljudåtergivning i årtionden är de svårt att ändra detta. För mig står analys och analytiskt för något seriöst och positivt (se ovan). Jag skulle tycka att om något är analytiskt gör det just detta "sönderdelning af ngt sammansatt". För att komma tillbaka till det ljud eller den komplicerade och sammansatta information som brutits ner och sparat på något sätt tex på vinyl eller cd och via analys ( av den lagrade informationen) återskapas till så nära orginalet som möjligt. Ett bra resultat härav är då i min mening analytiskt. Om det är analytiskt måste det inte vara torrt och tråkigt det kan vara musikaliskt ändå. Man jag kanske är ensam om det och får ta seden dit jag kommit och lära mig av de som varit med längre än jag i denna hobby. :blush

Så i hifi sammanhang är analytiskt ljud en massa detaljer men utan musikalisk glädje.

Tack Bebop! :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Analys och analytisk har ingen självklar koppling till varandra. Resultatet av en analys är inte lika med analytisk. Även en person kan ju få epitetet att hon/han är analytiskt lagd, dvs en som har förmåga att strukturera verkligheten i sina beståndsdelar och kanske tycker om att göra så.

En liknelse man göra är med objektiv. En allt för skarp teckning i ett porträttobjektiv kan ju sägas återge verkligheten t o m bättre än vad ögat normalt uppfattar det. Framför allt om ansiktet tillförs ett kallt och hårt ljus. Fortfarande är det en sanning men är det sådan vi vill ha den?

Analytisk i detta sammanhang skulle då betyda t ex allt för avslöjande. Det är ungefär det jag lägger i begreppet analytiskt ljud. Samma sak med instrument. Det skall vara "lagom" med övertoner. Och igen, de måste låta balanserat mellan registren.

Om min tolkning är den rätta är en annan femma...

Link to comment
Share on other sites

För mig är analytiskt ljud något som överbetonar enskildheter i ljudbilden. Vanligen för skarp diskantåtergivning som tenderar att ljudbilden faller sönder i just detaljer. Motsatsen skulle då vara homogent, dvs något som håller ihop och skapar en helhet. Det betyder inte att man inte kan urskilja enskildheter men de känns naturliga i sin styrka och tonhöjd.

Mitt ljudideal handlar just om detta att skapa helhet men också detaljrikedom. Harmoni är också ett begrepp som är intressant och det upplever jag när enskildheter inte tenderar att stå i motsatsförhållande till varandra på ett störande sätt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mitt ljudideal handlar just om detta att skapa helhet men också detaljrikedom. Harmoni är också ett begrepp som är intressant och det upplever jag när enskildheter inte tenderar att stå i motsatsförhållande till varandra på ett störande sätt.

Calm

Håller med.

Jag tycker att när detaljer presenteras rätt ökar realismen i musiken.

Tror ni att hårdheten och det ni kallar analytiskt har med distorsion att göra eller är det att vissa detaljer presenteras rätt (tidligen ofta uppåt i frekvenserna) men i för dominerande grad?

Link to comment
Share on other sites

Tror ni att hårdheten och det ni kallar analytiskt har med distorsion att göra eller är det att vissa detaljer presenteras rätt (tidligen ofta uppåt i frekvenserna) men i för dominerande grad?

Förmodligen. Alla avvikelser är ju någon form av distorsion och det finns flera olika typer av distorsion, t ex TIM, IM, THD. Ofta pratas om tredjetons distorsion som brukar vara mer dominant för bipolära transistorer och andratonsdistorsion som är mer framträdande för MOSFET och rör. Andrahandsdistorsionen är en multiple av grundtonen (harmonisk distorsion) och många menar att detta ger en renare och mer musikalisk förstärkning. Men det finns också de som menar att bipolära transistorer låter bäst. Som vanligt handlar det om hur hela konstruktionen är gjord.

Exakt vad det är som gör att olika system kan låta för analytisk med samma musikkälla kan säkert vara många och det är väl här man får prova sig fram.

En annan distorsion (som jag inte vet vad heter) är när förstärkeriet inte räcker till alternativt att det beror på en dålig kombination. Vissa högtalar kan låta oehört pressat när man drar på. Ljudet lämnar inte, men med andra förstärkare kan det låta magiskt och det är inte alltid det handlar om effekt. Framför allt har jag hört detta med Martin Logan. Ibland låter det magiskt och i andra sammanhang har jag fått kisa med ögonen.

Oinspelade Dynaudio kan också låta oerhört pressade. Så var det i mitt fall. Det tog ett bra tag innan de visade vad de kan prestera.

Enligt definitioner jag har läst någonstans, så kan distorsion i ljudsammanhang endast skapas av aktiva komponenter. Det innebär att olikheter i ljud skapad i kablar heter då något annat. Kanske filtrering?

Link to comment
Share on other sites

Analystiskt är inte heller för min del något entydigt positivt omdöme.

När upplevde man en konsert med akustiska instrument som analystisk?

Jag har aldrig känt detta. Tydlighet och separation är för mig något helt annat.

Analystisk är för mig t.ex. som att anläggning man lyssnar på återger diskanten fint istället för cymbaler.

Spelar anläggningen bas, mellanregister och diskant snarare än instrument så är det något som jag skulle kunna kalla analytiskt.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Enligt definitioner jag har läst någonstans, så kan distorsion i ljudsammanhang endast skapas av aktiva komponenter. Det innebär att olikheter i ljud skapad i kablar heter då något annat. Kanske filtrering?

OK.

Jag har förstått att många beskriver kablar som just filter.

Link to comment
Share on other sites

OK.

Jag har förstått att många beskriver kablar som just filter.

Ja i viss mån sant genom sina begränsningar, men att de skulle användas som tonkontroller är inte att rekommendera.

När vi talar om filtrering så handlar det om att den signal som matas in inte är identisk med den som matas ut. Här sker någon form av filtrering vanligtvis genom att diskanten inte levererar fullt ut. Utan dämpar signalen eller ännu värre förstärker den på konstlat sätt i diskanten.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mästarmöte har en vinnare. Del 3

Det blev en vinnare. Men för att det skall finnas en vinnare krävs att någon förlorar. Man kan förlora med hedern i behåll och så är det i detta fall.

file-1419.jpg

Dags att säga hej då till Audio Aero Capitole II Signature Edition.

Den har ett ljud och en presentation av musiken som jag verkligen har gillat. Den har stått sig bra genom åren och jag har inte känt behov av att byta digital signalkälla. Jag var ju mer inne på att bygga upp ett system med en analog signalkälla istället. Vinyl. Audio Aero har ju också ett potent försteg som jag bara provat att använda. Slöseri egentligen.

Att jag kommer att använda datorn som digital lagringsplats mer och mer är helt klart. Många nya produkter är mycket flexibla i denna gren. Det var ett måste för mig om man skulle satsa på en digital signalkälla som spelar CD igen.

Denna höst dök det plötsligt upp lite alternativ och vinyltankarna förbyttes till digitala tankar. Jag fick en kick av några produkter. Det var en ny känsla från det digitala mediet som jag fastnade för. Några egenskaper som som funnits och varit karaktäristiska på den negativa sidan var betydligt förbättrade liksom många av övriga egenskaper också.

När Calm fick sin nya signalkälla var min på väg och skulle landa strax efter. Men ack nej! Otålig blir man. Ringer och kollar. Sammanblandade ordar i USA fick beställningen att vara obehandlad. :smash: Så det fick sparkas lite hit och dit och till slut blev det en flygtur med FedEx. No hard feelings. :6: Alla har mycket i julstöket. Bara man tar sitt misstag på allvar och skärper till sig lite extra så är det ok.

Den nya spelaren är inte toppmatad! Jag går igång lite på toppmatade spelare. Det känns gediget. Inget sladdrande från släden. Luckan glider med kirurgisk precision.

Det kommer jag att sakna.

file-394.jpg

file-2495.jpg

Sitter och avnjuter de sista ljuva tonerna.

Men nu stänger jag locket.

file-2240.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Även om du inte avslöjat fullt ut, så pekar ledtrådarna i viss riktning.

Ett grattis på förhand!

Håller med dig att att toppmatat är stabilt och säkert. Känner igen drivverket och lasern. Finns både i ARC och i Electrocompaniet.

Calm

Tack!

Om inte leveransen snubblar på mållinjen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...