Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

IMG_3750-2.jpg.d099c993b213bd3f09baa6dc5242e89b.jpg

 

Lite fokus på Brahms.

Tänkte ta mig igenom detta i helgen. Cello Sonata 1 & 2 och Symfoni Nr 4 spelades nu. Brahms led av svåra mindervärdeskomplex och prestationsångest i sitt skapande pga Beethovens storhet som Brahms skattade mycket högt.  Symphoni nr 4 beskriver vissa förståsigpåare som på att vara Beethovens nivå. Grattis Brahms!

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

svåra mindervärdeskomplex

Åja. Han hade ju mycket större skägg, god hörsel och var lyckosam med damer som Clara Schumann.

Men skämt åsido måste det bli svårt om man som väldigt ung blir omskriven och upphaussad så som Brahms blev. Vem som helst får prestationsångest av det. När man mäts i sällskap av Strauss, Mahler och Liszt blir det inte direkt enklare.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Åja. Han hade ju mycket större skägg, god hörsel och var lyckosam med damer som Clara Schumann.

 

:grinsmilingeyes:Ja, Brahms hade det säkert mycket roligare än Beethoven med livet i stort. Beethovens liv var ganska misserabelt där han som person var en kuf som folk gärna höll sig undan, inkl damerna. 

Många stora tonsättare hade/har långa eller korta perioder av skrivkramp och dålig självkänsla . I Brahms fall var det lite mer specifikt mot just Beethovens musik.  

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bakgrund till varför Brahms hade prestationsångest pga Beethovens symfonier som allihop är banbrytande. Att få till symfonier är inte för alla inte en ens för begåvade tonsättare.

 

Robert och Clara Schumann var mäkta imponerad av Johannes Brahms när han knackade på hos dem i 20 årsåldern. Brahms uppväxt i Hamburgs hamnkvarter var en mycket tuff miljö. De tog in honom i sitt hem han blev som en son i huset och han blev en slags storebror/extrapappa/vän till deras barn. Det var så klart en fantastisk musikalisk miljö för Brahms och det blev helt uppenbart mer än så. Brahms såg mycket bra ut och Clara flirtade hårt med Brahms, mint sagt. Claras dotter hade en "fling" med Brahms också. Det fanns fler kvinnor hans liv, någon förlovning osv, men det var Clara 14 år äldre som stod honom närmast i det sammanhanget. 

Det var Robert som satte pressen på Brahms som en "erfterträdare" till Beethoven redan tidigt. Robert hade psykisk sjukdom och han försökte ta livet av sig genom att slänga sig i Rehn under de första åren som Brahms bodde hos dem, men han räddades. Sedan skrev han mer eller mindre själv in sig på psyket där han tynade bort och därför fick alltså den blott drygt 20 åriga Brahms bekänna färg i familjen. Han verkar absolut tagit detta på allvar. Brahms skulle leva upp till musikaliska åtaganden, ta hand om en trasig familj, flirta med Clara och en dotter och säkert hantera en del bagage från sin uppväxt. Kort sagt en svår balansakt .  

Flera faktorer påverkar så klart varför Brahms hade sådan ångest för att skriva sin första symfoni. Men en viktig faktor var nog Roberts höga ambitioner med Brahms musik gjorde att Brahms väntade tills han var en bit över 40 innan han vågade sig på att "släppa" sin första symfoni. Liszt och Wagner gav sig inte på symfonier på det viset och inte Robert heller även om han gjorde en symfoni som blev rätt kass.  Dessutom skällde Wagner och Liszt-gänget på Brahms musik och hans musikaliska följeslagare offentligt. De tyckte inte att han hanterade romantikens musik som de ansåg vara rätt. Dessa gubbar var ju inflytelserika i musiken och samhället i stort på den tiden. Det blev offentligt gräl och det tog Brahms hårt. Brahms backade helt undan dessa diskussioner till slut.  Det blev "bara" 4 symfonier där Brahms skrev den första efter att han fyllt 40. Så klart skrev han annan musik hela tiden. Att Brahms är en av de främsta företrädarna för den romantiska musiken är säkert, men med lite nya inslag som retade somliga i hans samtid.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tvära kast...

 

Tänkte prova lite steaming. Det trodde ni inte va? :rolllaughing:

Främsta tanken är att spela musik för hela huset när man lagar mat, äter och umgås med bakgrundsmusik.  Leta lite musik kan bli kul också. 

Jag har hört streaming hos en del, men tycker ofta deras CD låter bättre. Ibland är det dock ganska jämt och då har det varit riktiga fina streamers. Jag har något låga förväntningar vad gäller återgivningen jämfört med mina andra signalkällor får jag erkänna, men praktiskt är det till ovanstående användningsområde och säkert bra nog för det var min tanke. 

 

_49U9088.jpg.fae3abf3ef703fec9f126d462fed6107.jpg

 

Efter lite inspiration från en god vän blev det en streamer som heter Bluesound Node (N130). Den får rätt bra kritik. Det står wireless på paketet vad de nu menar med det? Jag kör WLAN för att nå internet och fiber i marken til huset och den behöver kabel för nätström. Kabel till DACen. Inte allas wireless. Det enda wireless är min mobil som bara styr enheten som en fjärrkontroll via mitt trådlösa nätverk hemma.  

Min hårtork har bara en wire, så den är mycket mer wireless... "wirelesser". Inte tusan står det wireless på hårtorken för det. Vad menas med wireless? 

 

_49U9086.jpg.052020d9595e4c2e36a63afc2d648053.jpg

 

Mobilen funkar alltså som fjärrkontroll via närtverket och Bluesound hämtar musiken från nätet via WLAN. Jag lyckades koppla upp till min MSB DAC på ca 5 min och få fram musik. Mycket lätt installation. Nätverkskabel och nätkabel i väggen, digital coax i MSB-DAC, ladda ner Qobuz och Bluesound appen. Lägga Qubus i Bluesound appen och välja Jamiroquai Automation så kom det musik. Lätt som en plätt. Fuskar med lakritssnöre-RCA som digitalkabel till MSB-DAC tills vidare. 

 

 

_49U9087.jpg.357c7c0174ad25d1b06282e43def4568.jpg

 

 

Eftersom jag gillar och har Jamiroquai Automation på vinyl, på CD och nu på Streaming fick det bli att höra vad det är för skillnad. Det var något av det enklaste testet på länge.

Döm av min förvåning... :rolllaughing:

Vinyl låter klart bäst ffa med tanke på djupet och kraften i basen och storlek på ljudbilden och röster och "här och nu-känslan",  sedan MSB-riggen med CD och en ganska bra bit efter men närmast i basområdet.  Med betydligt mindre tryck i basen och klart mindre ljudbild hamnar Streamat från Bluesound via MSB-DAC. Nästan så jag undrar om det är något fel. Inspelningstid??? Jag skall inte sitta och finlira med musik från den på det viset, men jag hade faktiskt trott på bättre. Jag trodde inte det skulle skilja så mycket mot min MSB CD-drive...

Min son kom hem precis när jag körde inledningen på spår 5 på Automation. Han ropade från hallen spontant och undrade vad som hänt med ljudet... Det är inte meningen att göra en för stor poäng av detta, men det är inte i närheten av mina andra signalkällor. Det kanske är rimligt at det är så här, men jag hade trott på en lite högre nivå. Skulle jag ha en annan input i detta och satsa på streaming som en viktig signalkälla att lyssna kritiskt till så räcker inte detta alls i mitt system.

Det kan ju vara något fel, någon kass inställning jag lyckats med eller så? Men det står HR på Qobuz osv på en hel del musik. Tex på Automation. Kan det vara den medskickade RCA kabeln som är så dålig? Det är ju ingen värstingstreamer ffa inte om man ser på prislappen, men den har fått mycket bra omdömen så jag trodde ändå att det skulle vara något bättre. Eller måste man upp på Innous Statement för att komma upp i nivå lite. 

Men är det så bra det blir med denna streamer så är det ok ändå. Det är ju bara till bakgrundsmusik och att leta efter ny musik. 

 

Jag får försöka se om jag kan få upp nivån lite på något vis. 

Min gissning är ändå att kabeln suger och är en del av problemet. 

Alltid lär man sig något.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, plind said:

Jag har en HiFi-vän här i närheten som inte hör skillnad på sin Node och cd-drive. Han har iofs pimpat den med en bättre nätdel.

Minns inte vad han har för drive men dac var Chord Hugo2+M-Scaler.

Nätdelen skall man inte förglömma.😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Efter lite inspiration från en god vän blev det en streamer som heter Bluesound Node (N130).

Hej
 

Roligt och intressant experiment men att köra en Bluesound Node genom en MSB dac och jämföra med dina andra källor är väl som att sätta en SAT arm och Lyra Etna på en Rega Planar 1 (den får ju fina omdömen) och finna att vinyl inte låter lika bra som CD. En del producenter hävdar att streamingdelen är viktigare än DAC:en. I vilket fall tror jag inte att det är kablar eller strömförsörjningen kommer ändra på slutsatsen.

 

mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, HansW said:

Hej
 

Roligt och intressant experiment men att köra en Bluesound Node genom en MSB dac och jämföra med dina andra källor är väl som att sätta en SAT arm och Lyra Etna på en Rega Planar 1 (den får ju fina omdömen) och finna att vinyl inte låter lika bra som CD. En del producenter hävdar att streamingdelen är viktigare än DAC:en. I vilket fall tror jag inte att det är kablar eller strömförsörjningen kommer ändra på slutsatsen.

 

mvh

 

Hans

 

Tack för bra synpunkter. 

Jag fattar att jämförelsen är orättvis, men jag var ändå förvånad att det var en så stor skillnad mellan CD och streaming när det är samma DAC.   

Jag tänkte att DACen var viktig, men streamingen kanske är viktigare. 

 

 

Jag kommer inte pimpa Bluesound Node med externa nätdelar eller dylikt. Bättre kabel blir det, men sedan får den låta som den låter. Det låter ok om man inte jämför, men jag kunde inte låta bli. Det är ändå kul att försöka förstå skillnadernas kvantiteter. Det är en viktig del tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Apexorca said:

 

Tack för bra synpunkter. 

Jag fattar att jämförelsen är orättvis, men jag var ändå förvånad att det var en så stor skillnad mellan CD och streaming när det är samma DAC.   

Jag tänkte att DACen var viktig, men streamingen kanske är viktigare. 

 

 

Jag kommer inte pimpa Bluesound Node med externa nätdelar eller dylikt. Bättre kabel blir det, men sedan får den låta som den låter. Det låter ok om man inte jämför, men jag kunde inte låta bli. Det är ändå kul att försöka förstå skillnadernas kvantiteter. Det är en viktig del tycker jag. 

Det skall bli intressant att följa dina experiment (som alltid). Det vore extra spännande om du kan låna hem en riktigt bra streamer och se om det stämmer att den är viktigare, eller lika viktig som DAC:en (och hur den står sig jämfört med vinyl och CD). Taiko och Aurender gör båda streamers i kvartmiljonklassen. Kan de vara värda pengarna? Annars har MSB (du har väl en MSB-DAC?) en streamingmodul som rimligtvis borde vara mycket bättre än Bluenode. 

 

mvh

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jag kör samma streamer och tycker det fungerar utmärkt. 

Min gissning är att den medföljande kablen som du har inkopplad (lakristssnöret) är en analog RCA-kabel. 

Det brukar inte fungera lika bra som en renodlad Coax. 

Jag har en Nordost Valhalla S/PDIF som jag kan ta med mig för att testa min teori. :outdoor:

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant övning Apex!

Tror du och jag kör samma MSB-DAC och jag tycker efter mitt ofrivilliga datorhaveri att min Innuos spelar riktigt trevligt. CD:n är subtilt bättre vad det nu beror på om det skulle vara en begränsning i själva DAC:en, vilket jag inte tror. Har precis som vad jag förstod gjort kört kabel istället för wifi. Men sedan kör jag wifi till laptoppen som fungerar som "fjärr". Men eftersom jag inte riktigt behärskar datortekniken så vet jag inte med 100%-ig säkerhet hur signalströmmarna egentligen går. Men förbättringarna med ny el till EE-switchen var märkbar liksom switchen i sig. Däremot var uppgraderingen med USB-Relocker Phoenix marginell. Såg just nu att Innuos lanserat en switch med uppgraderad nätdel. Det gäller att hänga med i svängarna....:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bigblue said:

Jag har en Nordost Valhalla S/PDIF som jag kan ta med mig för att testa min teori. :outdoor:

 

 

Låter som en kul övning. Skulle jag behålla mina två Devialet 250pro behöver även jag testa lite olika digitalkablar framöver. Jag tror skillnaden kan bli ganska hörbar. 

Link to comment
Share on other sites

Kul att du provar lite streaming @Apexorca, och helt rätt att se på det som ett komplement, bakgrundsmusik och till att upptäcka musik. det är ju en bra början, sen får du väl se om det är något som du är intresserad av att utveckla med tiden.

 

kanske får man ändå nånting för de där ca 118.000 kr som Innuos Statement kostar i mellanskillnad? :think::winking:

 

det kan vara stor skillnad på streamer och streamer, precis som på olika cd-spelare eller vinylspelare och självklart behöver en streamer också behandlas med samma respekt och få fin ström och fina kablar för att prestera på topp. Sen finns det ytterligare en aspekt i det hela när det kommer till streaming och det är nätverket.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-21 at 10:17, Apexorca said:

Dessa gubbar var ju inflytelserika i musiken och samhället i stort på den tiden.

Han skrev violinkonserten när han var 40 bast, och i min värld är den oantastlig.

Skit samma var den hamnar genremässigt. Den är ett mästerverk.

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Apexorca said:

Tack för bra synpunkter. 

Jag fattar att jämförelsen är orättvis, men jag var ändå förvånad att det var en så stor skillnad mellan CD och streaming när det är samma DAC.   

Jag tänkte att DACen var viktig, men streamingen kanske är viktigare. 

Kan bara hålla med om att jämförelsen blir skev, Själv hade jag uppfattningen att vinyl lät tunt och skränigt när jag lyssnat på detta medium, men som sagt det var en högst ordinarie spelare för ca 3000:- och när jag fick en lyssning med en riktigt fin skivspelare så förstod jag att oj vad detta medium kan prestera! Streaming är minst lika viktigt att optimera som övriga komponenter i hifi kedjan det finns ingen genväg till bra ljud. Man skulle nog nästan kunna säga att streamern är som en pickup i en skivspelare som förmedlar den första signalen! Skulle säga att det är viktigt med bra strömförsörjning, nätverk och att man hittar rätt kablar när det gäller streaming, tycker @VoicesInMyHead har ju en intressant tråd om just sin resa med streaming och hur olika saker påverkar inom streaming. Men så är det ju samma för andra medier inom hifi som vinyl, dac, cd, mm. där ljudet begränsas ju av den svagaste komponenten i kedjan!

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, bfjohansson said:

Låter som en kul övning. Skulle jag behålla mina två Devialet 250pro behöver även jag testa lite olika digitalkablar framöver. Jag tror skillnaden kan bli ganska hörbar. 

När jag kommer på besök så ska jag ta med mig en digitalkabel som en övning som har gjort mycket för ljudet, just när det gäller länkningen mellan Devialet enheterna!

Jag gick ju igenom en del kablar tills jag hitta den som jag har men som den spelar och gjorde att ljudet blev mer organist, lugnare och berörande. Sedan så gör ju val av USB kabeln en hel del vilket Eitan vet om och övertala mig att testa samma som han använder!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Han skrev violinkonserten när han var 40 bast, och i min värld är den oantastlig.

Skit samma var den hamnar genremässigt. Den är ett mästerverk.

 

image.png

 

 

Håller med. En av de bästa violinkonserterna jag vet. Jag har en fantastisk version av den på rullband. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-25 at 18:26, Apexorca said:

Min son kom hem precis när jag körde inledningen på spår 5 på Automation. Han ropade från hallen spontant och undrade vad som hänt med ljudet...

Låter ju som att något är trasigt men jag är ju lite part i målet då jag själv använder BluOS för att streama musik (och tycker att jag har en ganska bra återgivning här hemma även om jag är fullt medveten att det finns mer att hämta), om än som ett instickskort i mitt NAD M12-försteg. Hur styr du volymen när du lyssnar via BluOS? Jag kunde inte låta bli att reagera på telefonbilden där det ser ut som att volymen är uppdragen på max i appen men det kanske är default?

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog testa med en bättre digitalkabel så att inte det är en för stor flaskhals. @bigbluehar lovat att låna ut en bättre kabel

i helgen. Då kan jag ge en mer korrekt jämförelse tror jag. 

 

1 hour ago, Terminator said:

Låter ju som att något är trasigt men jag är ju lite part i målet då jag själv använder BluOS för att streama musik (och tycker att jag har en ganska bra återgivning här hemma även om jag är fullt medveten att det finns mer att hämta), om än som ett instickskort i mitt NAD M12-försteg. Hur styr du volymen när du lyssnar via BluOS? Jag kunde inte låta bli att reagera på telefonbilden där det ser ut som att volymen är uppdragen på max i appen men det kanske är default?

 

Jag misstänker att något är fel. Kollar med bättre kabel först.

Där jag köpte den sa de att volymen skulle vara på max på Bluesound. 

Link to comment
Share on other sites

Jag blir också en smula förvånad över att du upplevde sån markant skillnad (iaf upplevelsen). Visst, jag säger inte att en Bluesound Node är någon fom av "end game" inom streaming men iaf jag har då alltid upplevt dessa som välljudande, väl inom komfort-zonen så att säga, men framför allt med ett stabilt, väl fungerande och flexibel mjukvara. 

Prova gärna slå av volymkontrollen och alla evt DSP-effekter bara, och givetvis prova med en vettig Coax till MSB'n :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...