Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Jag streamar bara gratis webb-radio på en förhållandevis billig Denon streamer. Tycker det funkar bra, utbudet och ljudkvalitén är förvånansvärt bra.

Men att betala för att streama musik är inget jag känner något behov av.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

Om det däremot är något strul med en dator eller liknande så löser det sig i regel utan konstigheter.

Jag sitter just nu med en administratörslåst dator och telefon. Kommer inte åt mejl, adresslistor, inloggningar och kan inte installera mjukvara eller göra något som kräver adminrättigheter. Det gjordes automatiskt genom fjärruppdatering av säkerhetsskäl.

Hur löser det sig? :think:

 

Jo, jag måste leta upp en blankett som jag inte vet var den finns eller vad den heter, fylla i alla möjliga data, koder och min mammas skonummer, få den undertecknad och skicka den nånstans som jag inte vet. Om jag löser det så får jag så småningom ett ärendenummer, så att jag kan ringa en telefonsvarare med 5 val i tre sekvenser. Det är alltid "många som väntar just nu", men jag behåller min plats i kön...

En vecka senare får jag en faktura på IT-tjänster.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Vi bävar alla för olika saker och vi kommer också ifrån olika bakgrunder och erfarenheter, själv avskyr jag att behöva plocka fram en hammare, eller skruv och skruvdragare för att hänga upp något på väggen. Det kan tyckas enkelt för somliga, men det skapar i regel en väldig frustration med påföljande svordomar hos mig. Om det däremot är något strul med en dator eller liknande så löser det sig i regel utan konstigheter.

Jo jag har förstått att de som jobbar i branschen eller kanske är näst intill professionell användare, ser det som en spännande utmaning!

Lite som juridiska- och finansiella-nötter att knäcka när jag jobbade på sin tid. I nästa liv skall jag nog bli dataingenjör, de verkar ha så roligt och pratar sådant intressant fikonspråk:grin: Snart skall jag till landet och utöva min andra stora hobby, nämligen att bygga hus.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, calle_jr said:

Hur löser det sig? :think:

Du får utveckla din administrativa kompetens...:grin:  Tänk på hur mycket ”vi andra” får kämpa med för att snappa upp dina djupanalyser i det tekniska. Hur löser man det:question:

 

Vi slipper dock fakturan...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker @Apexorca tråd mer börjar likna ett klagoplank rörandes all världens synpunkter på IT i alla dess former😃

 

Jag har svårt att riktigt se kopplingen mellan IT-säkerhet och Streaming av digitala medier.

 

Det händer att nätoperatörer råkar ut för problem som leder till driftstörningar. Detsamma gäller tjänsteleverantörer då det även med redundanta system inte går att skydda sig 100% mot allt som eventuellt skulle kunna hända. Det är egentligen ingen skillnad mot elbolag, telefoni eller TV o.s.v. ibland blir det avbrott. Vanligtvis avtalas en garanterad tillgänglighetsnivå på en tjänsteleverans och regleras med viten. Detta sätter nivån för vad tjänsteleverantören behöver bygga för att tillhandahålla den garanterade servicenivån. Endera garderar man sig så långt det går eller då tar man en kalkylerad risk och betalar de viten som eventuellt uppstår och hanterar missnöjda kunder efter bästa förmåga. När det kommer till streamingtjänster eller bredbandsavtal så får man som slutkonsument det som erbjuds men samma mekanismer ligger bakom. Jag skulle dock säga att tillgängligheten på streamingtjänsterna är hög, d.v.s. väldigt ovanligt att det är någon driftstörning.

 

Sedan att det strular med egna nätverk och nätverksprodukter är något annat, men delar inte uppfattningen att ett vanligt hemmanätverk är instabilt, att burkar regelbundet måste startas om titt som tätt i rätt ordning o.s.v. Mitt råd är att se till att man har en vettig router och vettiga switchar och kör trådat så får man enkelt ett stabilt LAN eller hemmanätverk.

 

Vad gäller streamingprodukter, kontrollappar o.s.v. finns det många gånger mer att önska då många är undermåliga och inte ens färdigutvecklade när de släpps. Det är inte helt olikt brister i kvalitet på strömprodukter och annat som förekommer för hifi. Det är som om normal kvalitetsstandard ibland kan åsidosättas när det kommer till hifi, bara det är rätt märke på produkten så säljer den i alla fall.

 

Sedan om man kommer in på ”high end” streaming kan man blanda in olika optimeringar med strömförsörjningar, klockor, specialkablage o.s.v. som gör det mer komplext. En ”normal” mediaspelare är vanligtvis i det närmaste bara att koppla in och lyssna på musik, inte mer avancerat än att koppla in en vanlig TV idag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

Jag tycker @Apexorca tråd mer börjar likna ett klagoplank rörandes all världens synpunkter på IT i alla dess former😃

 

 

 

Det kanske tråden har blivit. Det bör ju balanseras i så fall. 

 

Jag kan ju bara tala för mig själv och det är nog tvärt om. 

Jag älskat IT i alla dess former, men hatar IT då den inte håller måttet. Jag upplever båda sidor av detta, men det är för mycket av att det inte håller måttet. Dessa problem är frustrerande och får dessvärre kanske mer plats än då det går bra.

 

Det är en orsak till att jag ser på från lite avstånd på de som streamer. Jag kommer börja med detta för att det finns mycket trevliga fördelar. Så länge jag ofta hör om dessa tröttsamma problem från kompisar och läser om det på detta forum så känner jag att tekniken inte är mogen nog för mina krav. Det är ju personligt. 

 

Det finns inte teknik utan problem som kan tillstöta. Det får man acceptera. Jag hade precis en Mercedes som var ett klassiskt måndagsexemplar där backspegelglaset trillade av sådär en 7-10 gånger, motorhaveri med styrsystemet 2 gånger på en vecka, fjädringen lade av så bilen sjunk ner på asfalten och Mercan fick bärgas, glastaket exploderade och regnade in bilen under färd men de trodde oss inte och sa att vi nog råkat slå i något i det och försökte luras??? Den blev levererad med fel däck så den var livsfarlig i kurvorna och några andra mindre fel var det också. Segt... och jag väljer inte Mercedes igen, men det var mer otur detta handlade om. Hat aldrig haft problem med andra bilar på det sättet. 

Jag tycker dock IT-världen och den övriga digitala världen "kodar först och tänker (och lagar) sedan".  Jag använder alltid proffs till datorer och IT både på jobbet och även hemma bär det handlar om systemgrejer. Hemma funkar det mycket stabilt generellt. 

På jobbet så blir det ofta strul efter uppdateringar och nya programvaror och det kräver proffsinsatser. Uppdateringarna var alltså inte klara då de släpptes, eller? Utan proffshjälp blir det än värre. Inte att tänka på.

Dock vet jag att det går att bygga stabila system som mer liknar annan teknik i antal problem. Jag hade gärna hoppat varannan eller var tredje ny förbättring och uppdatering i systemen mot bra driftsäkerhet. Vi har nog behov av proffshjälp med IT och datorer i snitt någon gång i veckan och dessutom har de ansvar för och underhåller våra system och datorer för att minska driftstörningar. Så är det inte med någon annan teknik vi använder på jobbet. 

Jag gillar teknik för vad tekniken gör och vad den hjälper mig med och därför gillar jag teknik som fungerar, men avskyr den lika mycket då det strular. 

 

Men jag kan tänka mig att det kan börja närma sig för mig nu när jag hör om stabilare system. @- Marten -  lyckas ju tydligen bra med IT-prylarna, så jag får nog snacka med dem då jag är redo.:smile:

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

Det kanske tråden har blivit. Det bör ju balanseras i så fall. 

Jag hakar upp mig lite på att det pratas om "stabilare system" o.s.v. Jag tror ett av problemen är att IT är ett så vitt begrepp. Sedan att streaming End-2-End innefattar hela kedjan från lagrat media hos tjänsteleverantören till omvandling till analog signal i DACen vilket gör att det finns många yttre beroenden. Jag tänker att om det funkar att streama från inbyggd disk eller ansluten USB-sticka så fungerar streamingen, funkar det inte över nätverket är den troligaste orsaken just nätverket, inte nödvändigtvis att streamern är dålig. 

  • Tjänsteleveranser och Internet är en sak som jag beskrev ovan.
  • Hårdvaruutveckling något helt annat och det är nog inga större eller fler kvalitetsrelaterade problem på streamers än på annan typ av hårdvara. Sedan kan den förfinas ur ett hifi-perspektiv men är ren funktionellt ok i de flesta fall.
  • Mjukvaruutveckling är ytterligare en annan sak och där håller jag med om att dagens prispress inom i princip alla områden gör det mer eller omöjligt att producera kod som håller den kvalitet som vi slutanvändare förväntar oss. Att skriva koden är den enkla och billigaste delen, medans kravhantering, systemering, granskning, testning, övrig kvalitetssäkring och produktifiering är det som kostar och blir lidande. Det blir väldigt många kompromisser om man ska ta fram en konkurrenskraftig mjukvara.
  • Det egna nätverk till sist är nog den delen som skapar mest oreda och där streaming får stå till svars som dåligt och instabilt.

Jag vill påstå att det finns stabila streamers idag och har gjort det under rätt lång tid, räknar man då in hemmanätverket i ”systemet” blir det mer komplext. Även den stabilaste streamern kommer att upplevas undermålig om det är problem med nätverket, uppkoppling, användarkonton o.s.v. lite samma sak som att förr klaga på TV-bilden och leverantören när man egentligen hade en dålig antenn😊

Link to comment
Share on other sites

Vad är ett stabilt nätverk? Är de när de går ner en gång i veckan, månaden, om året eller? 

 

Vad jag vet har jag bara varit utan bredband i mitt hus en gång under 10år när den switchade interna PSU delen i min bredbandsleverantörs fibernod valde att lägga av en fredagkväll.....felanmälde det och fulkopplade in en extern PSU för husfridens skull (får även kabel-tv via fibern). På lördag förmiddagen kom en service kille och montera en ny nod :)(utan kostnad).

 

I mitt nätverk är det bara min Ubiquiti EgdeRouter och Uni-Fi AcessPoint som jag ser till att de är uppdaterade med senaste mjukvaran vilket görs via deras GUI på datorn.

 

Sen jag valde Roon som server del och min dcs Network bridge som ljudbrygga till min dac (via digital AES) har de fungerar felfritt de kan inte bli enklare.

 

Min lösning kräver minimalt med arbete, uppdateringar av Roon sker utan större mankemang och dCS har under tiden jag ägt den uppdaterat den en gång för att lägga till stöd för sin Mosaic lösning (man kan växla fram och tillbaka mellan Roon och Mosaic precis hur som helst utan att de ställer till det).

 

De blir en del timmar i veckan, hade det inte fungerat felfritt hade jag troligtvis sett mig efter en annan lösning.

 

Screenshot_20210422-203843.thumb.png.794dfadb6c59480600586dd62c1b8107.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, octavia rs said:

Vad är ett stabilt nätverk? Är de när de går ner en gång i veckan, månaden, om året eller? 

 

Vad jag vet har jag bara varit utan bredband i mitt hus en gång under 10år när den switchade interna PSU delen i min bredbandsleverantörs fibernod valde att lägga av en fredagkväll.....felanmälde det och fulkopplade in en extern PSU för husfridens skull (får även kabel-tv via fibern). På lördag förmiddagen kom en service kille och montera en ny nod :)(utan kostnad).

Ett stabilt nätverk går inte ner, men nu är det nog inte många som har full redundans hemma:D Jag får uppfattningen att det starts om switchar och routrar lite nu och då. Jag har samma erfarenhet som du @octavia rs, även min PSU till fibernoden gav upp. Bara att plugga in en annan och hämtade senare en ny hos leverantören. Förutom det så har det varit i samband med strömavbrott som nätverket gått ner.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Jag hakar upp mig lite på att det pratas om "stabilare system" o.s.v. Jag tror ett av problemen är att IT är ett så vitt begrepp. Sedan att streaming End-2-End innefattar hela kedjan från lagrat media hos tjänsteleverantören till omvandling till analog signal i DACen vilket gör att det finns många yttre beroenden. Jag tänker att om det funkar att streama från inbyggd disk eller ansluten USB-sticka så fungerar streamingen, funkar det inte över nätverket är den troligaste orsaken just nätverket, inte nödvändigtvis att streamern är dålig. 

  • Tjänsteleveranser och Internet är en sak som jag beskrev ovan.
  • Hårdvaruutveckling något helt annat och det är nog inga större eller fler kvalitetsrelaterade problem på streamers än på annan typ av hårdvara. Sedan kan den förfinas ur ett hifi-perspektiv men är ren funktionellt ok i de flesta fall.
  • Mjukvaruutveckling är ytterligare en annan sak och där håller jag med om att dagens prispress inom i princip alla områden gör det mer eller omöjligt att producera kod som håller den kvalitet som vi slutanvändare förväntar oss. Att skriva koden är den enkla och billigaste delen, medans kravhantering, systemering, granskning, testning, övrig kvalitetssäkring och produktifiering är det som kostar och blir lidande. Det blir väldigt många kompromisser om man ska ta fram en konkurrenskraftig mjukvara.
  • Det egna nätverk till sist är nog den delen som skapar mest oreda och där streaming får stå till svars som dåligt och instabilt.

Jag vill påstå att det finns stabila streamers idag och har gjort det under rätt lång tid, räknar man då in hemmanätverket i ”systemet” blir det mer komplext. Även den stabilaste streamern kommer att upplevas undermålig om det är problem med nätverket, uppkoppling, användarkonton o.s.v. lite samma sak som att förr klaga på TV-bilden och leverantören när man egentligen hade en dålig antenn😊

 

@LPLBra där! Du sätter fingret på det viktiga tror jag. 

 

I kedjan från den server där musiken ligger till det att den blir en audio-signal i ens egna system är det massvis av olika teknik som som leder fram till detta. Den tekniken är inte i alla delar lika stabil. 

Jag köper rätt av att moderna streamers som produkter är bra och stabila. Jag buntar säkert ihop hela kedjan på ett olyckligt vis. Men samtidigt spelar det ingen roll för mig var det är bra och var det är dåligt. Ingen kedja är starkare än den svagast länken. Mitt hemmanätverk har aldrig varit mer stabilt. Nästan så att jag tycker att det fungerar bra. 

 

Så vilka delar i kedjan är de svaga nu och vad skall till för att få det bättre?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Jag har samma erfarenhet som du @octavia rs,

Jag också. Jag körde med JRiver på laptop med mina rippade filer på hårddisk som jag förde över till min dac via USB under 6 år. Allt styrdes från min läsplatta. Det fungerade alltid utom när det var någon programuppdatering på gång. Då fick jag ta 5 minuters paus, sådär en gång per år. Däremot var jag inte alltid nöjd med ljudkvaliteten. 
 

Sedan december 2019 streamar jag mina filer över nätverket och på senare tid har jag även provat både Tidal och nu Quboz. Jag har inte haft ett endaste avbrott som kan härledas till den tekniken. När jag spelade med cd-spelaren kunde jag ibland få inläsningsfel och vissa kopieringsskyddade cd kunde jag inte spela alls.

 

Grunden tror jag är att välja robusta system och inte konstla till det för mycket och där har jag haft stor hjälp av våra duktiga experter här på forumet. Det enda problem jag haft är att jag ibland tappar kontakten med dacen över USB när jag startar köksfläkten men det handlar om något annat. Streamingtekniken ser jag som det mest stabila i min anläggning idag. Det är inte så mycket att ställa in och justera när man väl satt sina parametrar som det är med t ex skivspelare vid pickupbyte och pickuprengöring, oljebyte i tråget, kolla remspänning (hastighet) eller rengöra och avmagnetisera tonhuvud och liknande. Det är inga problem det heller men mer jobb än med streaming. Om man vill byta titt som tätt, oavsett skäl, blir det naturligtvis merjobb.

 

Jag skulle t ex akta mig för att välja HQ Player. Jag har provat. Det är oerhört komplext och kräver mycket kraftfulla datorer och mycket kunskap kring filterteknik och andra vitala parametrar. Vill man köra den typen av applikationer tror jag det är bättre att använda Roon som jag vill minnas har HQ Player i sin arsenal också. De har datakraften och expertisen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Jag har samma erfarenhet som du @octavia rs,

Samma här. Det är lite lätt att tycka att det inte fungerar bara för att det kanske har varit strömavbrott, tagit lite tid vid uppdatering o s v bara för att det strulade just när man skulle lyssna på musik eller googla något? Jag tycker att det fungerar utmärkt numera (fiber) och det är nog bara när jag själv har tryckt på någon knapp som gjort att jag måste typ starta om eller ringa en vän för att komma tillbaka till full funktion som frustrationen är hög och jag skriker - jävla dateri! Men att skylla på leverantör eller de apparater jag nu har i kedjan behöver jag förhoppningsvis aldrig mer göra.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag reagerar främst kring att komplexiteten i kedjan skapar problem som jag inte omedelbart kan härleda till rätt åtgärd. Streamern  Zen som sådan har jag inga problem med, den funkar bra tycker jag från det att jag kopplade in den tills nu. DAC:en fungerar klockrent till CD:n osv.. Problem uppstår när det uppstår avbrott av någon outgrundlig anledning och de tidigare datamässiga kopplingarna måste startas om. Då är det inte givet att de hittar varandra så som de var inställda tidigare, det är detta som gör mig frustrerad och jag förstår inte varför det blir så? Har sannolikt inget med nätverket att göra eftersom jag bytt router i samband med starten av streaming-eran, uppgraderat nätverkskabel och kontakter, skaffat ny switch, uppgraderat strömförsörjningen etc.. Så den delen känns bra och stabil när man använder vanliga datorer inklusive wifi-uppkopplade sådana. Nej det är något annat som gör att det flippar ur. Säkert lättare för den som sitter inne med mera kunskaper att detektera, analysera och åtgärda. Men för mig är det problematiskt när likartade fel uppstår och åtgärden plötsligt måste bli annorlunda, det är detta som frustrerar och konfunderar. Då säger jag i fallet när jag är på gott humör som Rumpnissarna i Ronja Rövardotter "Voffor gör di på detta viset"  

Annars kommer ett antal onämnbara svordomar och möjligen en nervlugnande cognac och det är inte dumt det heller. :grin:

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, calm said:

Annars kommer ett antal onämnbara svordomar och möjligen en nervlugnande cognac och det är inte dumt det heller. :grin:

Det finns medicin till det mesta idag, även om forskning pågår på att försöka få bukt på nya- och gamla sjukdomar.

 

Jag håller med dig, det är inte helt lätt om det strular någonstans för oss som inte kan, men väl så kul när det fungerar.

När jag pratade med @AlfaGTV i telefonen för ett par dagar sedan så bad han mig göra en skärmdump på paddan - du vet hur man gör va? Jaaa - ehh??? Hur gjorde man sa du och jag fick instruktioner och två försök senare så fungerade det och det tycker jag vad bra gjort och blev för stunden nöjd! Om en vecka eller två har jag glömt hur man gör och jag skyller då på ointresse för hur det fungerar, bara det fungerar.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Vill man köra den typen av applikationer tror jag det är bättre att använda Roon som jag vill minnas har HQ Player i sin arsenal också. De har datakraften och expertisen

 

Roon styr inget i HQ Player de lämnar bara över signalen till HQ Player så man måste köpa en egen licens för HQ Player och ha den antingen på samma dator som Roon Core eller annan plats på nätverket.

Roon har egna filter, modulatorer och upsamplings möjligheter men inte i närheten så omfattande som HQ Player.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är det som många gånger blir fel att man inte riktigt förstår struktur och logik i systemuppbyggnaden, hur olika delar hänger ihop. Har många gånger av mina vänner som är ordentligt insatta i datateknik på hög nivå, efterfrågat en systemkarta motsvarande vad man kan hitta i andra sammanhang t.ex. det jag har ägnat delar av mitt yrkesliv till, nämligen juridiken. Den fungerar på så sätt att vissa grundläggande principer styr detaljregleringar inom olika rättsområden, som förmögenhetsrätt, avtalsrätt, sakrätt, familjerätt, finansrätt, straffrätt etc. etc. Kan man dessa principer så har man en grundläggande spik att hänga upp kunskapen på och då blir detaljreglerna enklare att komma ihåg och förstå. Lite kuriosa är att ingen kan hålla allt i huvudet och det är därför även erfarna jurister slår i pocketupplagan av det som brukar kallas "Lagboken" som faktiskt är en privat upplaga av "de bästa av". Det officiella lagtrycket heter Svensk Författningssamling och är åtskilliga hyllmeter i omfattning. 

Men i datasammanhang så blir mycket för mig episod- och händelseorienterat och lösningen får inte en logisk överbyggnad  som gör att man kommer ihåg till nästa gång. Men det är skillnad på Mac och Microsoft systematik, där jag föredrar Mac som är mer självinstruerande och i min värld mer logisk. Men det är naturligtvis en mer personlig preferens.

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

I kedjan från den server där musiken ligger till det att den blir en audio-signal i ens egna system är det massvis av olika teknik som som leder fram till detta. Den tekniken är inte i alla delar lika stabil. 

 

Vad är det som du inte tycker är stabilt i kedjan tex. ifrån Qobuz server hem till en streamer?

 

Att streama en 16/44 fil kräver så liten bandbredd jämfört med mycket annat som streamas tex. 4k film o tv och det buffras oftast på flera ställen flera sekunder ibland hela låtar att nätverkets eventuella brister sällan märks. 

 

Använder man Roon då buffras hela låten på ett par sekunder till disk i Core maskinen sen kan man koppla bort nätverket och de spelar ändå (Core och streamer måste ha kontakt men utifrån kan man stänga ner).

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Så vilka delar i kedjan är de svaga nu och vad skall till för att få det bättre?

Det är svårt att svara på utan att veta vad det är som upplevs som instabilt. Just mjukvaran i produkterna är nog det största problemet, att alla tänkbara och otänkbara felfall inte är hanterade vilket resulterar i någon form av hängning eller felbeteende. De knepigaste problembeskrivningarna är "det fungerar inte" eller "det är inte stabilt":). För att förstå problemet behövs en beskrivning av, när, var, hur o.s.v. I vilket sammanhang inträffar problemet, gjordes det eller hände det något i samband med problemet eller slutar det bara att fungera helt plötsligt o.s.v.

 

Det verkar vara stor skillnad i upplevelse huruvida streaming är, kan vara stabilt. Vissa av oss har inga problem utan det fungerar hela tiden, utan någon handpåläggning. Inte så att det trixas och fixas för att det ska fungera. För andra verkar det skakigt och om det går ner så går det knappt att få igång det hela igen. Routers och switchar ska vanligtvis inte behöva startas om. Skulle mot förmodan något hänga sig så ska det räcka att starta om mediaspelares så ska allt komma upp igen. Fungerar det inte så bör man försöka lokalisera problemet varför det inte kommer upp av sig själv.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Jag reagerar främst kring att komplexiteten i kedjan skapar problem som jag inte omedelbart kan härleda till rätt åtgärd.

Jag vet inte vad det beror på men min känslomässiga fundering är att det är en utmaning med att koppla ihop en massa enheter som inte är testade tillsammans. Det behöver ju inte innebära att det är fel på dem men de har ju inte en aning om vilka och hur många enheter användaren kopplar samman och hur de används. Det känns nästan otroligt att de skulle vara optimerade för varandra. Jag är tveksam till den strategin. Jag tappar kontrollen s a s om något dabbar sig typ varför? och var? Men vi gör våra val efter olika idéer

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-21 at 16:59, octavia rs said:

 

Om man har en NOS dac så man kan gå förbi alla filter osv. i dac (inget tvång men ska man nu laborera med filter i HQ Player då känns det nog mest rätt att skippa de interna i dac) så öppnar sig en nästan oändlig värld av möjligheter till olika upplösningar i PCM/DSD, "noiseshapers", DSD modulatorer osv. i HQ Player men ska man köra de mest avancerade filterna och upplösningarna då krävs det pulver under huven på datorn.

 

Jo det krävs mycket kraft för att köra med de mest avancerade filtren. Däremot funkar HQPlayer oberoende, som jag förstår det, av DAC’ens egna filter och uppsamplingar på samma sätt som Qhord’s Mscaler och dCs motsvarighet, så det är inte alls nödvändigtvis bäst att köra med en NOS DAC. Men vi får se med hur det funkar med min MSB DAC, det är värt att prova tycker jag.

Jag får hjälp, som tur är, med att bygga datorburken som behövs och jag/vi ska inte spara på processorkraft.

mvh Leif

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, - Marten - said:

Däremot funkar HQPlayer oberoende, som jag förstår det, av DAC’ens egna filter och uppsamplingar på samma sätt som Qhord’s Mscaler och dCs motsvarighet, så det är inte alls nödvändigtvis bäst att köra med en NOS DAC.

 

Ja HQ Player fungerar ju oberoende av vad dac:n gör med signalen och som du säger så behöver det inte bli bättre/bäst med en NOS dac. 

På Audiophile Style forumet så testa man nyligen en Denafrips dac i just NOS läget matad med DSD och PCM i väldigt hög upplösning ifrån HQ Player. Jussi Laako mannen bakom HQ Player skriver även i artikeln hur man kan styra signalen väldigt exakt för att passa just den dac:n.

 

https://audiophilestyle.com/ca/reviews/review-taking-the-denafrips-terminator-to-11-r1004/

 

"There are several benefits of software upsampling with NOS R2R DACs. With digital sampling, there are always mirror images of the content repeating around every multiple of the output sampling rate, below and above. By performing upsampling these images are moved further up and apart, away from audio band to frequencies whey are are easier to remove by analog sections. In addition, using higher sampling rates allows use of noise shapers. Traditional problem of R2R ladders are related to low level linearity due to small errors in the resistor values. Using noise shaper designed for the purpose, within most linear range of the ladder, allows to correct these linearity problems while maintaining, or even improving, the available dynamic range in audio band.
 
Thus employing combined upsampling and noise shaping allows improved THD+N (SINAD) and IMD performance, and more accurate analog signal reconstruction, especially with low level signals. In addition, HQPlayer offers various very high performance digital filter options. Including apodizing ones that allow correction of errors typical in source content. So different filters can be chosen based on source content type/genre and personal preferences. HQPlayer also offers noise shapers designed to linearize D/A conversion sections.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag vet inte vad det beror på men min känslomässiga fundering är att det är en utmaning med att koppla ihop en massa enheter som inte är testade tillsammans. Det behöver ju inte innebära att det är fel på dem men de har ju inte en aning om vilka och hur många enheter användaren kopplar samman och hur de används. Det känns nästan otroligt att de skulle vara optimerade för varandra. Jag är tveksam till den strategin. Jag tappar kontrollen s a s om något dabbar sig typ varför? och var? Men vi gör våra val efter olika idéer

 

 

Jag vet inte om det är allom givet att märkes-enhetlighet i val av utrustning i alla lägen skulle lösa problemet? I mitt fall håller jag mig till cherry-picking vad analoga produkter och det är enligt mitt förmenande ett framgångsrecept som i vart fall fungerar klockrent hos mig. Anpassningen får istället ske utifrån val av produkter med tekniska data och toleranser. Om man som jag har som röd tråd en ljudmässig filosofi om hur jag vill att det skall låta, så är det den som styr, nota bene att det fungerar rent elektriskt . I datasammanhang är det till och med två produkter som kommer från samma tillverkare Innuos, streamer och USB-reclockern, de borde vara samspelta tycker jag eftersom den senare är tänkt att komplettera den förra. DAC:n är av annat märke men borde fungera utifrån standards i överföringssammanhang. USB är väl en sådan standard som står för något definierat och väl beprövat tycker jag, eller? Switcharna som ligger först i kedjan efter routern är heller inga konstiga eller ovanliga produkter. De funkar med vanliga datorer så varför inte med streamern? Nätaggregat levererar en definierad spänning och ström, inget konstigt med det heller. Nej jag tror att felet ligger i Roon-Tidal- och vidare-spåret som programmässigt uppträder lite oberäknerligt och slumpartat.

Är det något som databranschen borde stå för så är det standards, eftersom det sällan eller aldrig bara och enbart omfattar en enda "burk" som inte kopplas samman med någon annan i nätverk. Jag tror inte att ettor och nollor som är grundbulten i tekniken bryr sig om vad som står på varumärkesskylten!? :think:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calm said:

Är det något som databranschen borde stå för så är det standards

Absolut så. Din dac, streamer, klocka och switchar är inget jag heller tvekar på. Men jag är mer tveksam till alla strömprodukter utan att ha sakliga skäl för det. Det är något hos mig som håller igen. Mina VTL-steg har rätt så avancerade nätdelar som tar hand om både nätbrus och AC-fluktationer (rejection of noise and AC fluctuation). De avråder från externa nätfilter och menar också att sådana skall sitta i förstärkaren i anslutning till elektroniken, inte i en låda utanför med en kabel emellan. Rätt eller fel? Jag vet inte men jag lyssnar och tror mer på Luke Manleys kompetens och erfarenhet kring sina egna produkter än välvilliga tips från glada amatörer på forum. Sån är jag. Jag har ändå ett nätfilter men inte till försteg och slutsteg. Någon påverkan på ljud har jag inte hört, kanske kan ge ett åskskydd?

 

Om du vill hitta källan till ostabiliteten hade jag satsat på att skala ner och köra några veckor med enklaste set upen och efterhand lagt på en pryl åt gången för att försöka få kläm var det onda sitter.

 

Men ibland hoppar jag även över skacklarna. På en del HiEnd forum råddes många att byta ut sina ecc88-rör till pcc88 som är snarlika. De har en matningsspänning på 7 volt istället för 6,3 volt och dra ca 50 mA mer ström. Det skulle inte vara några problem att byta till dessa och de skulle låta så mycket bättre. Jag lyssnade på ”expertisen”. Det funkade ett par månader. Igår började jag få oljud i högtalarna. Lite småpuffar då och då. Kunde det vara rören? Jag har ju rör ”överallt”, totalt 32 stycken. Men det var bara dessa två där jag inte följt tillverkarnas råd. Jag bytte tillbaka till standardvalet. Problemet borta.


 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Nej jag tror att felet ligger i Roon-Tidal- och vidare-spåret som programmässigt uppträder lite oberäknerligt och slumpartat.

 

Kör man Innuos så har du alltid deras OS i grunden som sedan i sin tur kör Roon Core så där finns en aspekt till (även om jag inte tror detta ställer till några problem).

 

Nätverk är väldigt styrda av sina protokoll och standarder annars hade vårt internet knappast kunnat fungera som det gör.

 

Desto fler prylar man har i kedjan desto större "risk" att nått går fel eller på annat sätt beter sig märkligt speciellt om de är produkter som frångår de protokoll som finns för nätverk tex. icke certifierade och uppmätta nätverkskablar som spökar, flera switchar efter varandra plus streamer och sen koppling via USB genom re-klocker till DAC.

 

Ofta skulle jag vilja säga att routern hjärnan i ens nätverk kan vara bov till märkliga beteenden som är svåra att sätta fingret på jag tror @Bebop upplevde det i början av sin streaming om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, octavia rs said:

Ofta skulle jag vilja säga att routern hjärnan i ens nätverk kan vara bov till märkliga beteenden som är svåra att sätta fingret på jag tror @Bebop upplevde det i början av sin streaming om jag inte minns fel.

Stämmer. Jag följde råd från @AlfaGTV. Jag körde till Kjell & Co och köpte en rekommenderad router  Telias ”nya router anpassat och optimerad för det moderna digitala hemmet” gick till återvinningsstationen.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Apexorca said:

 

Så vilka delar i kedjan är de svaga nu och vad skall till för att få det bättre?

 

Svaga länken är grävskopor. Av egen erfarenhet vet jag det. Jag har haft bredband lääääänge. 15 år säkert. Den största driftstörning där bredbandet legat nere var 1 vecka pga just en grävskopa grävde av huvudmataroptikkabeln norrut. I övrigt har det fungerat otroligt bra. Att skit hemmavid går sönder händer otroligt sällan. Vid blixtnedslag kanske.

 

Det är dags du släpper sargen och testar! Du har ju kastat dig ut med allt annat. Skivspelare och bandspelare och gud vet vad! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Absolut så. Din dac, streamer, klocka och switchar är inget jag heller tvekar på. Men jag är mer tveksam till alla strömprodukter utan att ha sakliga skäl för det. Det är något hos mig som håller igen. Mina VTL-steg har rätt så avancerade nätdelar som tar hand om både nätbrus och AC-fluktationer (rejection of noise and AC fluctuation). De avråder från externa nätfilter och menar också att sådana skall sitta i förstärkaren i anslutning till elektroniken, inte i en låda utanför med en kabel emellan. Rätt eller fel? Jag vet inte men jag lyssnar och tror mer på Luke Manleys kompetens och erfarenhet kring sina egna produkter än välvilliga tips från glada amatörer på forum. Sån är jag. Jag har ändå ett nätfilter men inte till försteg och slutsteg. Någon påverkan på ljud har jag inte hört, kanske kan ge ett åskskydd?

 

Om du vill hitta källan till ostabiliteten hade jag satsat på att skala ner och köra några veckor med enklaste set upen och efterhand lagt på en pryl åt gången för att försöka få kläm var det onda sitter.

 

Men ibland hoppar jag även över skacklarna. På en del HiEnd forum råddes många att byta ut sina ecc88-rör till pcc88 som är snarlika. De har en matningsspänning på 7 volt istället för 6,3 volt och dra ca 50 mA mer ström. Det skulle inte vara några problem att byta till dessa och de skulle låta så mycket bättre. Jag lyssnade på ”expertisen”. Det funkade ett par månader. Igår började jag få oljud i högtalarna. Lite småpuffar då och då. Kunde det vara rören? Jag har ju rör ”överallt”, totalt 32 stycken. Men det var bara dessa två där jag inte följt tillverkarnas råd. Jag bytte tillbaka till standardvalet. Problemet borta.


 

 

 

När det gäller nätfilter är vi helt överens, de jag har testat och alla har varit dynamikbegränsande. Som bekant är ASR:n batteridriven både i Riaa-steget och förstärkarens förstegsdel så här finns ingen koppling till externa elnätet under spelning. Batterierna laddas när man går ner i standbyläge. När det gäller slutstegsdelarna så är de mycket väl utvecklade och separata per kanal och kanske ASR:s absoluta styrka och konstruktionsfokus. Här har den regenererande PS Audios P10 Powerplant egentligen funktionen att dels sänka inimpedansen, dels distortion och skapa en perfekt sinusvåg, men också att utgöra en stjärnjord. Till skillnad mot ett nätfilter har jag i jämförelse aldrig hört annat än förbättring både avseende bas- och diskantpresentation och en sänkning av störningar och  brus eller  någon dynamikbegränsning med P10:an. Sedan kan man diskutera om den påverkar den digitala delen på något sätt, men jag kan bara notera t.ex. att den extremt dyra switchen från Ansuz som innehöll en mkt avancerad nätdel inte fick någon som helst förbättring jämfört med EE switchen kopplad till P10:an och sedemera Paul Hynes LPSU. Jag för min del har lite svårt att se varför stabiliserade nätspänningar skulle inverka negativt och att den gemensamma stjärnjorden skulle verka menligt på den digitala processen. Snarare borde rimligen nätstörningar, brus och rippel kunna rubba just denna process. Jag ser snarare dessa komponenter som en garant för stabilitet och precision. Jag tror mer på programvarornas betydelse i sammanhanget och deras samverkan, men jag är ju som bekant inte digitalt initierad så osvuret är bäst.

Men om diskussionen skall fortsätta, kanske min egen tråd " To stream or not....." är mer lämpad för att inte köra allt för mkt OT i Apex tråd

Calm

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, calm said:

Men om diskussionen skall fortsätta, kanske min egen tråd " To stream or not....." är mer lämpad för att inte köra allt för mkt OT i Apex tråd

Ja, det är rätt. Svårt att hålla igen när man blir engagerad. Sorry @Apexorca

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Sedan kan man diskutera om den påverkar den digitala delen på något sätt, men jag kan bara notera t.ex. att den extremt dyra switchen från Ansuz som innehöll en mkt avancerad nätdel inte fick någon som helst förbättring jämfört med EE switchen kopplad till P10:an och sedemera Paul Hynes LPSU. Jag för min del har lite svårt att se varför stabiliserade nätspänningar skulle inverka negativt och att den gemensamma stjärnjorden skulle verka menligt på den digitala processen.

Innan frågeställningarna varför det uppstår problem med Streaming dyker upp i andra trådar, flikar jag bara in att det är högst osannolikt att nätfilter, strömrenare, stjärnjordning eller nätdelar, PSUer (SMPS/LPS) skulle ha någon negativ påverkan på funktionen på det sätt att det uppstår instabilitet. Det är mer "digitalt":), endera funkar det eller då inte. Problem med avbrott, instabilitet och annat bör felsökas på annat håll.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-23 at 17:49, Bebop said:

Ja, det är rätt. Svårt att hålla igen när man blir engagerad. Sorry @Apexorca

Detta är inget som som stör min tråd @Bebop.  Möjligen stör det min plan att hålla mot dator/streaminglösningar... 😉

Det som stör i min tråd är om det blir en dålig ton. Livliga diskussioner och lite känslor är bara kul. Kör på. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...