Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Idag tycker jag att det digitala är riktigt bra i jämförelse med hur jag uppfattade det för några år sedan, men tycker att både vinyl och band fortfarande står ut som de bästa formaten för att ge det där lilla extra, iaf hemma hos mig.

Nu har jag säkert inte kunnat optimera det digitala p g a min okunnighet på den fronten men har varit hos andra och jämfört och vidhåller att vinyl och band ger mig en större/mer/bättre upplevelse.

I stugan kör jag som bekant bara streaming och tycker att det låter fantastiskt bra och att musiken berör mig även där, det ena är inte bättre än det andra när jag väl är inne i musiken utan jag tycker jag får behållning av alla media, kanske på olika sätt och i olika sinnesstämningar, bra är det oavsett!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, AlfaGTV said:

Men, om analoga medier "alltid" är mera övertygande än digitala? Nej, jag tycker inte det.

Samma här. Jag håller just nu på att spela igenom alla mina Chick Corea-vinyl (1-2 per dag). En del låter rent ut sagt bedrövligt illa. Igår lyssnade jag på Oscar Petersons ”Night Train” som jag har i både tyskt original och från Speakers Corner. Den ena versionen som finns på Tidal (den med MQA - om man använder det) låter betydligt bättre. 
 

Inspirerad av @lindomeinköp av Paul Chambers ”Bass on Top” så gick jag in på Tidal för att lyssna in om jag ”behövde” den (jag har skippat den tidigare och är fortfarande inte övertygad). Där finns tre versioner som låter väldigt annorlunda. Sämst tycker jag RvG-mastringen lät. Bäst tyckte jag om den med rödtonat omslag som också är remastrad version. Där finns också en japansk master. Det är som @AlfaGTV säger, att det handlar mer om hantverket. Förutsättningarna att få till luftiga och bra inspelningar minskar med direktmickade instrument som går direkt in mixerborden, tolv mickar runt trummorna, artificiell rumsklang och ett otal kanaler med fasförskjutningar mm som sedan skall dras ihop till två kanaler via olika bitdjup och upplösningar från inspelningen. Detta är möjligt med den digitala tekniken. Det kan ju bli bra musik men inte samma klang som en akustisk inspelning oavsett om den pressas på en vinyl eller säljs som digital fil.

 

Ett bra exempel är att lyssna på nyinspelningar av klassisk musik på Chandos, Harmonia Mundi, Alpha, Hyperion, BIS, DG och några till. De låter oftast magiskt bra. Jag föredrar de digitala filerna alla dagar i veckan om man nu måste välja. De kostar dessutom hälften så mycket än att gå omvägen att gravera de digitala filerna på vinyl eller att lägga dem på ett band. Det kan jag ju göra själv från mina högupplösta filer.
 

Sedan anser jag att det handlar också om att optimera sin digitala anläggning/avspelning till den anläggning man har. Min åsikt är att det är en dålig idé att bara förlita sig på den enskilda spelarnas rykte, recensioner, pris och specifikation. Som enskilda produkter är de säkert bra och har stor potential men hur bra är de tillsammans med resten av min kedja och hur stämmer det med mina ideal? Jag har valt en spelare/dac som har en rätt så annorlunda ton än det jag jämförde med då jag köpte den. Den har jag vidarutvecklat genom uppgradering av nätdel, DSP, kondensatorer och olika rörkombinationer. EE-switchen och en passande kabel var det senaste som jag ”tvingades” inse också gav bättre resultat. Jag har även funderat på separat strömförsörjning men efter en artikel i senaste HiFi News där Paul Miller kommit fram till att när det handlar om väldigt små strömuttag är separata DC-försörjning ingen kioskvältare. Hans ord och erfarenheter sätter jag stor tilltro till.
 

Jag har också plockat bort pc/laptop och ersatt den med en NAS och transporterar den digitala informationen som som TP över en CAT-6 kabel (nätverkskabel) fram till Lumins nätverksbrygga på motsvarande sätt som används av all digital överföring från streamingbolag och nerladdningsbolag  med en nätverksbrygga istället för USB-kabel mellan laptop och dac. De lösningar och förbättringar jag gjort passar som hand i handske tillsammans med dacen där jag kan anpassa det som lämnar Lumins nätverksbrygga och går in i dacen, t ex att koppla bort dacens FIR-filter och använda Lumins klocka/filter istället som jag tycker blir bättre. Att optimera förbättra det jag en gång valt tror jag gett mig betydligt mer än ständiga byten av t ex dacar. Att använda min dacs CD-släde är inget alternativ längre. Det låter inte illa men inte i närheten det jag får ut från mina rippade filer eller köpta filer i 24/96-192 eller DSD64-128. Om musiken är väl inspelad och mastrad oavsett format så är formaten helt jämbördiga i min värld. Det är liksom ingen grej längre.
 

Jag har också digitala inspelningar som är överförda till ”masterband”. Det låter kanon. Så pass bra att jag jämförde med motsvarande digital utgåva i exakt samma volym (Patricia Barber). Då upptäckte jag att ljudskillnaden är minimal, vilket inte är så konstigt. Det är ju samma mastring. Jag har också analoga masterbandkopior av Sophia Mutter/BPO/Karajan och José Carreras/Misa Criolla som spelades in parallellt både analogt och digitalt. CD’n och LP’n är från den digitala inspelningen. Alla låter bra och rätt så likvärdiga. Däremot brukar det vara jäkla skillnad på masterbandkopior från rent analoga inspelningar oavsett genre, men även där finns undantag men då handlar det nog mer om dåliga kopior. Om och när jag köper masterband är det endast från analoga inspelningar från ca 1980 och bakåt i tid. 

 

Jag tycker det digitala formatet har hittat hem. Däremot tycker jag det finns för många klåpare och amatörer kring mixerborden. Men inom den klassiska musiken använder man fortfarande proffs som sneglar mindre på den komprimerade världen där mycket av populärmusiken kretsar oavsett om det är på vinyl eller cd.

 

11 hours ago, Apexorca said:

Eller är det dags att jag får mig en ordentlig demo av någon som kan överbevisa mig?

Den utmaningen antar jag gärna. Du är välkommen med ett gäng kritiska öron i sommar. Det kan bli intressant och med en givande diskussion. Pandemin är kanske inte över men vi borde ju vara vaccinerade vid det laget.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

 

 

Men, om analoga medier "alltid" är mera övertygande än digitala? Nej, jag tycker inte det. 

 

Håller med om att det inte "alltid" är så. I den digitala domänen står sig CD så bra att jag sitter lugnt i båten tills det blir en större förbättring. Kan DSD vara det? Kanske. Men då får man ju också vänta in musik på detta digitala format.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, VoicesInMyHead said:

Håller med i vad ni säger, det här med format och högre upplösning tror jag är lite av ett sidospår som kanske visserligen erbjuder potentiella möjligheter, men jag tror det är fel att fokusera för mycket på det som användare, en bra inspelning i CD kvalitét är en bra inspelning och fullt tillräckligt för att låta fantastiskt. Rent tekniskt borde en fil i minnet på en dator ha bättre förutsättning än att samma information först ska läsas av ifrån en snurrande CD skiva, men ett problem med digital uppspelning från en server/streamer tror jag är att det är så oerhört många fler faktorer inblandade än med en CD spelare och att utvecklingen bara är startgroparna (eller kanske halvvägs nånstans).

 

Vi har under senaste året t.ex sett en tydlig trend på hur nätverksswitchar påverkar mer än vi trott tidigare, precis som högkvalitativa klockor, digitala kablar och bra ström till allt i den digitala kedjan. Inom dessa områden sker det fortsatt utveckling, liksom på DAC sidan inte minst. Vad jag försöker säga är att streaming för en person på forumet är nånting helt annat för någon annan, det är supersvårt att jämföra pga så många olika parametrar.

 

Att alla ettor och nollor hamnar rätt i de digitala filerna behöver vi inte oroa oss för. De gör de om de så åker runt hela jorden. Det är det du är inne på som tillkommer i olika delar och komponenter i den digitala kedjan som stör tex noice och gitter mm.  Hur själva DA omvandlingen går till är ju också viktig. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Apexorca said:

vänta in musik på detta digitala format.

Jag har en teori, och den säger att man kan dribbla runt med musikfiler inom den digitala domänen och även omvandla dem utan större åverkan, men när det kommer till omvandling till analogt, så skall det ske så analoglikt som möjligt. Då är DSD den allra kortaste vägen in i den analoga domänen, med R2R PCM på en hyfsat nära andraplats.

 

Med det sagt, och öppet för diskussion givetvis, kan det i många sammanhang vara förknippat med välljud att uppsampla till DSD i realtid. Alltså, för att DACen skall få fördelen av den allra enklaste omvandlingen till analogt. Det skulle kunna vara en väg att gå, för att iaf komma upp till 80-85% på din skala.

 

Nu är ju din DAC en R2R baserad DAC så det kan vara värt att prova servera den med lite andra upplösningar än "plain vanilla" Red Book? 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Den utmaningen antar jag gärna. Du är välkommen med ett gäng kritiska öron i sommar. Det kan bli intressant och med en givande diskussion. Pandemin är kanske inte över men vi borde ju vara vaccinerade vid det laget.

Tack @Bebop!

Diskussionen gled in på analigt vs digitalt vilket inte var min tanke utan mer digitalt vs digitalt och att jag tycker CD fortfarande inte är frånåkt jämfört med ambitiösa streamingprodukter och extrem upplösning mm. Jag undrar bara om du menade digitalt mot digitalt, tex CD mot andra digitala format. Den analysen föregick nämligen det citat du hade från mig och inte analogt vs digitalt.

 

Men vilken utmaningstolkning du än acccepterade @Bebop så kommer jag gärna när pandemin är under kontroll och blir överbevisad! :blackeye::grinsmilingeyes:

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Apexorca said:

Diskussionen gled in på analigt vs digitalt vilket inte var min tanke utan mer digitalt vs digitalt

Aha - jo då misstolkade jag dig. Då svarar jag så här:

 

Digitala källor är inte annorlunda än analoga i så motto att kvaliteten på hantverket skiftar. När det gäller dacar eller cd-spelare så tycker jag inte att skillnaderna inte är gigantiska mellan kvalitetsspelare Jag har inte hört allt naturligtvis men ändå några stycken.

 

Jag köpte en kombinerad dac/cd-spelare, Aesthetix Romulus för ca 8 år sedan. I min värld lät den väldigt annorlunda och till det bättre än mycket annat jag hört då, inklusive MSB och Esoteric som jag valde mellan. Något år senare erbjöd Aesthetix ett uppgraderingspaket som de kallar Signature där man bytte en hel del komponenter inkl nätdel men fortfarande samma dac. Nu blev det t o m fantastiskt och sedan den dagen satte jag likhetstecken i kvalitet mellan analogt och digitalt kvalitetsmässigt. Lite annorlunda men lika bra.

 

Jag rippade alla mina cd och började köpa högupplösta filer. Nu spelade jag mina filer över JRiver från en laptop till dacen. Jag kunde inte höra någon skillnad mellan att spela cd eller från laptopen. Men jag hade bättre översikt över min musik. Förändringen kom i samband med att jag skickade filerna i s k TP-format över ett nätverk som sker utan förluster över hela jorden via moln och servrar jorden runt från t ex streamingsföretag och vid nerladdningar. Även cd-fabrikerna hämtar musifilerna på det sättet. Nu gjorde jag samma sak istället för över USB. En USB-signal från en laptop är inte alltid optimalt då det kan komma med brus och störningar.

 

Istället köpte jag en Lumin nätverksbrygga och senare en switch innan nätverksbryggan och en bra RJ45-kabel mellan switchen och Lumin. Nu hände det en hel saker. Lumin innehåller både klocka, filter och uppsamplingsmöjligheter där man har vissa möjligheter att påverka om man skall använda dacens motsvarigheter eller Lumins ”on the fly”. Med Roon kan man påverka ännu mer. Nu hänger inte Aesthetix med längre som CD-spelare men väl som dac. Det låter fantastiskt bra tycker jag och det oavsett om det är streamat från mitt eget bibliotek eller från streamingbolag. Förutsättningen för jämförelser är att det är samma master.

 

Det är skivbolagen som bestämmer vilka mastringar de skall skicka över ock så vitt jag har förstått av Quboz får de samma version som Tidal liksom cd-pressarna. De skickar i samma internationella nätverk som när du och jag skickar filer. För mig är det det digitala flödet likvärdigt oavsett vem som skickar samma paket så länge de skickar lossless.
 

Jag har precis samma erfarenheter som @calm kring detta. Det räcker inte med en bra dac. Man måste ge den de bästa förutsättningarna också, precis som du har gjort med din vinylrigg. Av det jag känner till idag så har jag inget mer på lut för höja kvaliteten ytterligare men det kan ändras snabbt och jag håller öronen öppna men jag vill ha substantiella förbättringar och jag är försiktig med att hänga på trendprylar. Det får sätta sig först. Genom åren har jag kastat mig på både det ena och det andra som de flesta glömt ett par år senare. Jag följer Timbres devis om att man aldrig skall ha bråttom med hifi. Låt de otåliga hålla på så går jag in när frukten är mogen.

 

Jag är övertygad om att de förbättringar och förändringar jag gjort sedan du var här är betydligt större än vad jag hade uppnått med en ny dac. Jag tycker den finns en övertro på enskilda komponenter hos många som mer gränsar till teknofili än audiofili.  För att få ut den fulla potentialen av en dac måste ju även de yttre förutsättningarna var på topp Det tycker jag att de är hos mig idag. Nu kanske det skulle vara dags att även köpa en ny dac. Men för att ta det steget behövs ju också en avsaknad av något och någon sådan känner jag inte idag. Min kompis i grannbyn har precis köpt en Marantz SA-10, deras referens idag när det gäller SACD/dac. Han är helt lyrisk. Den tror jag har en oerhörd potential. Den internationella hifi-pressen skriver också väldigt positivt om den. Den innehåller en hel del nytänk där man plockat bort den traditionella da-omvandlaren. Istället konverteras all inkommande digitalsignaler, oavsett om det är pcm eller dsd64(SACD) till dsd256 och sedan filtrerar man ut signalen analogt ungefär som en riaa. Men först skall jag lyssna på den ordentligt.

 

Så, ja, det är skillnad på digitalt och digitalt. Jag är tämligen säker på att du kan få betydligt mer även från din MSB. Det är ju en mycket fin dac.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag tycker den finns en övertro på enskilda komponenter hos många som mer gränsar till teknofili än audiofili. 

 

Det håller jag verkligen med om. Jag betraktar mig också mycket mer som audiofil än teknofil. Jag är heller inte tillräckligt kunnig för att ens kunna bli teknofil tror jag. 

 

Återgivningen är ett fint samspel mellan många enskilda delar. Varje del kanske inte flyttar berg men tillsammans med flera små förbättringar i väl valda delar av anläggningen så blir det tydliga effekter. Många av dessa delar tex med ström, jord och kablar är generella för allt i anläggningen men varje del kan optimeras också.

Ett exempel: 

När jag signal-jordade transporten, digitalsidan av DACen och analogsidan av DACen mest pga att jag hade kablar över blev effekten riktigt bra. När jag tidigare bara jordat analogsidan av DACen kunde jag inte höra någon större skillnad.

 

2 hours ago, Bebop said:

Jag köpte en kombinerad dac/cd-spelare, Aesthetix Romulus för ca 8 år sedan. I min värld lät den väldigt annorlunda och till det bättre än mycket annat jag hört då, inklusive MSB och Esoteric som jag valde mellan

 

Det känner jag igen. :grinsmilingeyes:

Jag hade bla med en Aesthetix Romulus och faktiskt en Esoteric i mitt test för ca 10 år sedan. Jag håller med om att Aesthetix Romulus är riktigt bra. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga att jag ändrat lite inställning om digital inspelning/avspelningstekniken och den analoga motsvarigheten. Jag tycker numera att det är meningslöst att jämföra analog respektive digital teknik utan ser varje inspelning mer utifrån dess egna meriter. Efter mina universitetsstudier i musikvetenskap känner jag att det ligger mer i den vetenskapens synsätt och filosofi att se varje återgiven inspelning mer som ett fonografiskt verk, fristående från det framträdande som spelats in. Skälet är att man aldrig kan veta vad som förevarit mellan "originaluppförandet"och den sedemera gjorda inspelningen och avspelningen. Det gäller både de faktiska tekniska förutsättningarna och hur den konstnärliga gestaltningen gjorts i det enskilda fallet. Sedan inspelningstekniken gått från rent akustisk teknik omvandlat direkt till ett direktgraverat vax och till den elektrifierade teknikens intåg på 1920-talet har i princip ingen inspelning lämnats helt orörd vad gäller någon form av "tillrättaläggning". Dubbningstekniken på slutet av 40-talet var ytterligare ett steg, när inte ens musikerna behövde uppträda samtidigt. Les Paul var banbrytande vad gäller den delen. Med klippa- och klistrametoden som bandspelartekniken innebar och som genom den digitala tekniken nu kan lyftas ner på enskilda toner så är möjligheten till manipulering outtömlig.

Så slutsatsen för min del blir att varje teknik har sina förtjänster och brister och att de nu närmat sig i sådan utsträckning att det känns meningslöst att värdera utifrån teknik och mer utifrån det konstnärliga och ljudmässiga resultatet som kan vara lika bra och utmärkta i de olika sätten att dokumentera. Vid vår övning hos Stylus med Opus 3 och Absolut DSD fick jag upp ögonen för att skillnaden i en direkt jämförelse mellan de olika medierna är så små eller till och med obefintliga i sammanhanget att jag numera tycker att det är ointressant att göra någon jämförelse, utan mera se till kvaliteten i det enskilda fallet och prestationen både när det gäller den musikaliska kvaliteten och återgivningskvaliteten. Då spelar inte tekniken någon avgörande roll, utan mer kvaliteten på det som producerats.

Varför välja när man kan både ha och äta kakan?!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-07 at 20:27, Terminator said:

25A säkring är nog ganska ovanligt i Sverige. Jag bor i villa och har 20A men vet att det går att, mot en merkostnad hos elnätsägaren, uppgradera till ex 25A om huset har en hög förbrukning men det har inte känts nära för vår del. Förvisso kanske läget är annorlunda om man bor i Norrland på 250m2 och värmer upp med direktverkande el samtidigt som man laddar bilen, lagar mat och lyssnar på musik :-) 

Det er nok ikke særlig vanlig her i Norge heller, men det kostet ikke noe ekstra i forhold til å for eksempel legge opp en egen kurs på 16A og 2,5 kvadrat kabel. Jeg husker den lydmessige oppgraderingen som veldig stor i forhold til den gamle 16A, 2,5 mm2 kursen jeg hadde (men den gikk til resten av stua også, det var ikke en separat hifi-kurs).

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-10 at 06:36, calm said:

Så slutsatsen för min del blir att varje teknik har sina förtjänster och brister och att de nu närmat sig i sådan utsträckning att det känns meningslöst att värdera utifrån teknik och mer utifrån det konstnärliga och ljudmässiga resultatet som kan vara lika bra och utmärkta i de olika sätten att dokumentera.

Det sammanfattar väl min ståndpunkt också.

 

När jag var nere i Italien och hämtade min bandare hos Fabio, samma resa som du gjorde, så diskuterade vi detta en hel del. Fabio har bakgrund som service- och teknikansvarig i över 20 år för Studer vid många av Deutsche Grammophones och EMI’s klassiska inspelningar. Han berättade att när man gick över till digitala inspelningar så var tekniksidan helt emot detta av flera skäl, inte minst ljudmässiga. Det varade dock inte så länge. Han ”försäkrade” att om man ställer up mikrofoner i samma inspelningsrum som tidigare i t ex Teldex-studion i Berlin där bl a Harmonia Mundi, Sony, DG med flera gör sina klassiska inspelningar så låter de identiska om du drar in dem på band eller på digitala medier. Skillnaden ligger i efterarbetet. Vare sig det är digitalt eller analogt måste inspelningen mixas och mastras med viss komprimering så att det låter bra för slutanvändaren och med de digitala verktygen finns det många möjligheter att förstöra en produktion.

 

För en ren inspelning typ en stråkvartett är det betydligt enklare att få till. Det är ju en liveinspelning i samma rum. Men om du spelar in en trummis i Los Angelses, kompet i Houston, stråkar i Prag och sångare i London som är inspelade med olika teknik, olika människor, direktljud till mixerbordet, flermickat till flera kanaler osv och sedan försöker få ihop detta som om det spelades in på en och samma gång, så är det knappast förvånande att det kan låta platt eller konstlat i någon form. Med analog teknik hade det inte ens varit möjligt. Men det innebär ju inte att digitalt låter sämre än analogt. Det är snarare en överanvändning av digitala verktyg som påverkar det ljudliga resultatet negativt; även om resultatet pressas på en vinylplatta eller om man för över det på band och kallar det en ”masterkopia”. Så jag håller med @calm. Man får värdera varje inspelning snarare än vilket format den slutliga produkten levereras på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-09 at 20:25, Bebop said:

En USB-signal från en laptop är inte alltid optimalt då det kan komma med brus och störningar.

 

Då kan jag varmt rekommendera iFi Audio Micro i USB 3.0 😊. Jag upptäckte viken nytta den gör framförallt när jag hade den utlånad. Den strömförsörjer och klockar om och gör det med bravur. Har inget att göra med vilken dac man använder, den rensar upp usb signalen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, kenneth said:

Då kan jag varmt rekommendera iFi Audio Micro i USB 3.0

Det är ju utmärkt om det finns den typen av tillbehör. Något var det med min utsignal över usb från laptopen som drog ner kvaliteten. Det gick heller inte spela högre upplösning än 24/192 eller dsd64. Det fungerade men med ”pops” och ”clicks”, vilket inte är alldeles ovanligt enligt skribenter på Audiophilestyle. Jag misstänkte att det var usbkortet, laptopen eller JRiver som orsakade det. Men när jag drog signalen från laptopen över ethernet till Lumins nätverksbrygga och därifrån via usb till dacen så försvann allt sådant. Det är alltså inte laptopen som sådan. Om det var JRiver eller usbkortet vet jag fortfarande inte eftersom jag också bytte musikserver från JRiver till MinimServer. 
 

Jag misstänker dock usb eftersom jag läst om samma problem jag haft både bland pc och mac-användare liksom från de som använder Audirvana. 
 

Min nätverksbrygga har många andra fördelar också som kontrolleras i samma app, t ex upp- och nersampling, formatkonvertering, albumöversikt (genre, kompositör, länkning till Allmusic, inspelningsår mm) omklockning, TuneIn’s radiokanaler, Tidal, Quboz, Roon, Spotify, Air om man nu är intresserad av det. PC/Mac är inget alternativ för mig längre. 

Link to comment
Share on other sites

@calm och @Bebop självklart har ni rätt i att inspelningen är den avgörande orsaken till välljud. Själva formatet vare sig det är Tape, vinyl eller ett utopiskt digitalt format som kommer i framtiden, kan göra en tråkig inspelning bra. 

Jag håller med om detta till 100%.

Det är dock inte detta som jag vill framhålla då jag upplever musik snäppet mer engagerande att lyssna på från analoga medier. Det är mer vilket media som låter bäst i mina öron då det är en bra in spelning. På vilket media det kan excellera bäst och presentera musik bäst och ge störst upplevelse av musiken. 

Kanske jag inte varit tydlig nog. 

Jag kan också njuta mycket av en bra inspelning som är digitalt lagrad och uppspelad tex via en bra DAC.  Jag spelar musik nästan dagligen för att musiken är bra och om den inte är bra inspelad så lyssnar jag med stor njutning ändå. Många på detta forum lyssnar inte på musik från 80-talet och säger att det låter kass från det årtiondet. Ofta låter det kass från 80-talet, men jag lyssnar på den musiken ändå om jag gillar musiken och det gör jag ofta. 

Jag har hört riktigt tråkiga inspelningar där jag hoppats att de skall låta bättre på rullband än det jag har på tex vinyl och CD, men ibland låter det inte ett dugg bättre på rullband. Då är formatet med tape dyrt, omständigt och onödigt. 

MEN det är inte det jag pratar om när jag säger att jag tycker analogt ljud låter bättre än allt jag hört i hela mitt liv från digitalsidan. Åter igen betonar jag detta. Bara för att det är så, så betyder inte det att jag inte kan njuta av musik från tex CD eller annat digitalt media. 

Jag har musik jag gillar på olika format tex Michael Jackson - Thriller som jag har på några olika CD, några olika vinyl och på rullband. Jag har alltid gillat detta album och kan det grymt väl, men jag fick en enormt mycket bättre upplevelse av det på rullband, nästan chockartat. De som hört detta vet vad jag talar om. Även om musiken är samma så blir det såååå mycket bättre från rullband i många fall.

 

Jag har hittat mängder av titlar som jag älskar och som är tydligt bättre på rullband än på andra medier. Så dessa titlar anser jag vara roligare att lyssna på på rullband även om musiken är samma som den jag har på CD. Då väljer jag rullband. På de titlar där det inte är någon skillnad så spelar det mig ingen roll vad jag lyssnar på. 

 

Nu skall jag ut och gissa lite. Jag tror det är kvalificerade gissningar. Jag hoppas det i alla fall. Tar gärna en diskussion om detta om jag har fått det om bakfoten. 

Ang testet Stylus gjorde med Opus 3 så var det säkert ett mycket intressant test och hatten av för alla parter som fixade detta. Jag har hört DSD mot rullband en gång i et ganska litet system i Opus 3's studio. Rullband kom inte alls upp i den dynamiska förmåga mm som det kan ha. Där tycker jag också att DSD och Rullband liknade varandra, men jag tyckte bättre om klangen och luften i rullband den gången. Luften i inspelningen går att ta på med rullband. Jag har rullband inspelade av Opus 3 med DSD och inspelade analogt på tape och hos mig. Jämför jag så är det analogt inspelade bättra. Det har jag blindtestat kompisar på som också föredrar det analogt inspelade. 

Jag kan ha fel men jag tror att för att utvärdera DSD mot R2R så behövs en mycket större anläggning som kan prestera ljudbild, ljudtryck och dynamik som mer liknar instrument och musik live. Min erfarenhet är nämligen att det är då rullband börjar springa ifrån de andra medierna lite extra. Små system kommer aldrig upp till den förmågan så att det kan visa sig. 

Jag tror DSD kan vara det bästa digitala formatet. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Jag kan ha fel

Det handlar inte om att ha fel. Vi utväxlar vad vi tycker och våra erfarenheter. Att vi upplever saker på olika sätt är inget konstigt. Jag exemplifierar med @MatsT som i någon av sina trådar uttryckte sina mål med hur en bra dac skall låta i sin värld. Hans mål och vägen dit är lite annorlunda än vad många marknadskommunikatörer förmedlar om sina mål med sina produkter. Det tycker jag är intressant att ta del av. Jag har själv pickuper från Koetsu och Ortofon. De låter annorlunda och båda är vinnare. Den ena är en rollad av bergtunga med skaldjursfyllning  och den andre är en bakad hälleflundra med jordärtskockspuré. Det måste inte alltid vara en vinnare, en etta eller tvåa.

 

Jag förtydligar lite vad jag tycker och det inriktar sig mer på att ofta ges en "objektiv sanning" att digital inspelning och avspelning är underlägsen den analoga avspelningen. Om man inte, som i ditt fall, menar så så är det alltför ofta så bilden tolkas. En av de som varit mest aktiv i denna "sanning" är väl Micke Fremer. HiFi News motsvarighet, Ken Kessler, tycker jag har varit mer balanserad. Jag reagerar på sådana stereotyper  (:flush:).

 

En annan sak jag kan förundra mig över när man slår fast sin övertygelse är hur mycker tid och resurser många lägger och ha lagt på att optimera sin analoga återgivning för att få ut max. Sedan jämför man med en cd-spelare eller dac som man kopplat in rätt och slätt utan någon form av optimering eller försök till att förbättra återgivningen och drar alltför säkra slutsatser som riskera att halta. Jag gnabbade lite om detta med @calle_jr som alla vet lagt ner mycket tid och intresse för att optimera sin analoga återgivning genom hela kedjan med el, akustik, mekanisk återkoppling, kablar... Hans svar var att han likställer analogt och digital som källa "men det är roligare med vinyl". Det är ju en annan grej och kan inte betraktas som "fel". Jag tycker också att det är intressant att när det gäller vinyl så söker puritanerna ofta de bästa pressningarna och de finaste mastringarna men med digitala utgåvorna så tycker jag att de klumpas ihop till att enbart benämnas "CD".

 

Jag nämnde i en annan tråd Paul Chamber "Bass on Top" som det finns tre olika mastringar av på Tidal. Det låter väldigt olika, en japansk mastring, en RvG-mastring och en nymastring. Mobile Fidelity och Analogue Production ger ut mycket fina utgåvor på CD/SACD (=DSD). Mitt senaste inköp av dessa är denna som låter makalöst bra. Jag har den även på vinyl som också låter utmärkt och då har jag bara tillgång till CD-lagret. Vilken låter bäst? Jag vet inte och det är heller inte så viktigt för mig. Det är som fiskrätterna ovan. Viktigt är att de låter bra eller att det smakar utmärkt. 

 

0753088802362.jpg

 

Sen håller jag med om att bra masterbandkopior från analoga inspelningar låter himmelskt. Det är heller inte så konstigt med tanke på att där kan man tillåta både kraftigare bas längre ner i registret och högre dynamik. Det finns begränsningar vad man kan gravera över vinyl i det avseendet men den nackdelen finns inte på den digitala sidan. Det var det Opus 3 och Stylus demade med DSD. Jag tror inte det hade låtit så mycket annorlunda om de gjort samma övning med pcm 24/96-192. Jag håller också med om att det kan vara stora skillnader mellan vinyl och pcm/dsd men åt båda håll. Det tillskriver jag produktionen eller ojämna hårdvarujämförelse eller t o m i vilket mood man är i. Det är en alldeles speciell känsla att efter en god middag med passande dryck slå sig ner i fåtöljen med en halvljummen calvados och en mörk chokladbit och sätta på ett riktigt på bra vinyl eller bandrulle. Den kampen vinner inte den digitala riggen.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Bebop said:

Det är en alldeles speciell känsla att efter en god middag med passande dryck slå sig ner i fåtöljen med en halvljummen calvados och en mörk chokladbit och sätta på ett riktigt på bra vinyl eller bandrulle. Den kampen vinner inte den digitala riggen.

Detta är ”aldrig" fel:thumbsup:

40 minutes ago, Bebop said:

Jag håller också med om att det kan vara stora skillnader mellan vinyl och pcm/dsd men åt båda håll.

Detta håller jag som en ”sanning” än så länge.

11 hours ago, Apexorca said:

Jag spelar musik nästan dagligen för att musiken är bra och om den inte är bra inspelad så lyssnar jag med stor njutning ändå.

Då är vi två:thumbsup:

 

Musik är aldrig fel i mina öron, den ger mig dagligen en dos energi och välmående.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Musik är aldrig fel i mina öron, den ger mig dagligen en dos energi och välmående.

 

Jag håller mer er båda @byZan och @Bebop och jag tycker musik är trevligt oavsett format, form osv.

Jag hör ibland du måste köra vinyl för att de ska bli "riktigt" bra men jag är inte intresserad av vinyl eller band för den delen. Jag är väldigt nöjd med min digitala lösning och efter köp av TAD högtalare och elektronik så sjönk mitt intresse för att hålla på och byta hit o dit. 

Jag äger kanske 150 vinylskivor som jag köpte på mig när jag hade skivspelare men de var inte min grej och mitt nuvarande digitala system låter betydligt bättre än det jag hade när jag använde skivspelare så jag ser det inte som en förlust direkt.

 

Allt kan säkert bli "bättre" men ibland finns det begränsningar som jag tror en del ibland glömmer bort att alla har inte samma förutsättningar.

De kan vara plats, intresse, ekonomi m.m. som gör att man väljer olika saker att prioritera, alla kan inte gå "all-in" med jätte högtalare, mastodontelektronik, skivspelare och band även om det kanske är det som krävs för att de ska bli "perfekt" vad vet jag.

 

Jag försöker hålla mig rätt ödmjuk att vi har olika mål med våra system och liv, svårt att säga vad som är rätt och fel här :blush: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

16 minutes ago, octavia rs said:

Allt kan säkert bli "bättre" men ibland finns det begränsningar som jag tror en del ibland glömmer bort att alla har inte samma förutsättningar.

De kan vara plats, intresse, ekonomi m.m. som gör att man väljer olika saker att prioritera, alla kan inte gå "all-in" med jätte högtalare, mastodontelektronik, skivspelare och band även om det kanske är det som krävs för att de ska bli "perfekt" vad vet jag.

 

Jag försöker hålla mig rätt ödmjuk att vi har olika mål med våra system och liv, svårt att säga vad som är rätt och fel här 

Håller med, det är många som inte kan ha både den bästa skivpelarriggen och den bästa digitala riggen och samtidigt de mest exklusiva högtalarna och förstärkarna av många olika skäl.

 

Det kan nog vara smart som i ditt fall @octavia rsatt prioritera och välja bort någon signalkälla och istället fokusera på att få en så bra som möjligt. Själv kanske jag borde göra detsamma, men jag har svårt att välja bort skivspelare då det alltid har varit en viktig del av intresset och det är lite kul med CD också, så jag får leva med en del kompromisser istället:grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:
  14 hours ago, Apexorca said:

Jag spelar musik nästan dagligen för att musiken är bra och om den inte är bra inspelad så lyssnar jag med stor njutning ändå.

 

58 minutes ago, octavia rs said:
  2 hours ago, byZan said:

Musik är aldrig fel i mina öron, den ger mig dagligen en dos energi och välmående.

 

59 minutes ago, octavia rs said:

Allt kan säkert bli "bättre" men ibland finns det begränsningar som jag tror en del ibland glömmer bort att alla har inte samma förutsättningar.

Ovanstående inlägg tycker jag är precis så som du beskriver det @octavia rs :thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca mfl.

 

Det går  periodvis när jag inte alls tänker på tekniken utan fokuserar enbart på den musikaliska presentationen och försjunker i den totalt utan egentligen ansträngning. Det är där jag  gärna vill hamna om jag lyckas få till det rätt. Då handlar det enbart om musikalisk känsla och något som musikerna kallar för flow. Just nu är jag inne i streamingen och tycker att den kommit väl på plats och ligger inte långt från just den musikaliska känslan.

När vi pratar om olika tekniker, digital eller analog i olika tappningar, är det som att betrakta olika konstformer t.ex. måleri, akvarell eller litografi. Det blir det konstnärliga uttrycket som räknas inte metoden eller tekniken, utan just hur gestaltningen tar tag i mig och förmedlar ett budskap, kan jag uppleva. Precis som att vara på en livekonsert men annorlunda. Jag tror att det är en utopi att tro att man kan uppnå full överensstämmelse mellan  liveupplevelsen som ändå är störst eftersom den innehåller så mycket mer än reproducerad musik. Det handlar om så mycket som inte har med musiken att göra men som ändå förstärker intrycken, som stämning, visuell presentation och den ordlösa kommunikationen mellan musikerna. Eftersom jag har en förkärlek för improviserad musik i form av jazz, betyder det så mycket extra. Då tycker jag att man istället ser det som ett frikopplat konstverk i form av ett bra fonogram som förmår att förmedla något självständigt.

Men som sagt reproducerat musik kan ändå vara fullt i klass, om den musiken är bra producerad och förmår att beröra utan alltför mycket disharmoni av något slag, tekniskt eller musikaliskt. Då handlar det i mina öron inte hur tekniken ser ut, den blir gärna underordnad. Men inget är rätt eller fel kan jag tycka. Balansen mellan teknik och musik måste finnas annars funkar det inte.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

@Apexorca mfl.

Jag tror att det är en utopi att tro att man kan uppnå full överensstämmelse mellan  liveupplevelsen som ändå är störst eftersom den innehåller så mycket mer och reproducerad musik.

 

Calm

 

Ja.

För mig är det som 2 olika sporter. Jag har live som den bortre ouppnåeliga referensen och på nåbart håll är det musik jag hört genom olika HiFi-system som jag gillat. 

Jag tycker man kan jämföra live med reproducerat på vissa sätt och ha visioner om vissa egenskaper som gör musiken levande och spännande, men samtidigt är det som @calm beskriver, helheten som live har och som reproducerad musik saknar. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det visar sig att jag håller med om mycket av det som The Audiophiliac diskuterar. Här är ett ämne som är mig kärt. Vad är meningen med att leta efter vad som är korrekt-neutralt osv i återgivningen? 

Två stycken proffs-audiophiler diskuterar detta här.

Jag håller med om det mesta som sägs och har påtalat det ett flertal gånger.

 

Varför delar jag denna länk? Jag tror man kan ha nytta av det som de diskuterar.

 

Tha Audiophiliac diskuterar "accuracy" 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressanta reflektioner som jag också delar i mångt och mycket. 

Jag uppfattade det som att både Steve och Herb menade att det finns de som föredrar att lyssna på en produkt som mäter bättre på pappret.

Hellre än till något man tycker låter bättre mätt med öronen.

Men det kan väl inte stämma, eller?

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, bigblue said:

Intressanta reflektioner som jag också delar i mångt och mycket. 

Jag uppfattade det som att både Steve och Herb menade att det finns de som föredrar att lyssna på en produkt som mäter bättre på pappret.

Hellre än till något man tycker låter bättre mätt med öronen.

Men det kan väl inte stämma, eller?

Intressant diskussion. Ja dialogen andades den slutsatsen, men uppenbarligen är exakta mätresultat något som både vissa konstruktörer och lyssnare eftersträvar  i jakten på det perfekta ljudet. Jag tycker att citatet från John Atkinson fritt översatt är väl lite som jag själv också känner " mätningar kan säga skillnaden mellan en bra och dålig högtalare, medan bara lyssning kan säga skillnaden mellan en bra och en enastående högtalare"

Jag tycker att allt fler konstruktörer låter den sista avgörande "putsen" göras efter ingående lyssningstest. Man är uppenbarligen angelägen om att det inte bara skall mäta bra utan att det avgörande är just hur det låter, även om man därigenom får avstå ett ännu bättre mätresultat.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-10 at 06:36, calm said:

Vid vår övning hos Stylus med Opus 3 och Absolut DSD fick jag upp ögonen för att skillnaden i en direkt jämförelse mellan de olika medierna är så små eller till och med obefintliga i sammanhanget att jag numera tycker att det är ointressant att göra någon jämförelse, utan mera se till kvaliteten i det enskilda fallet och prestationen både när det gäller den musikaliska kvaliteten och återgivningskvaliteten. Då spelar inte tekniken någon avgörande roll, utan mer kvaliteten på det som producerats.

Varför välja när man kan både ha och äta kakan?!

 

Calm

 

Så fort vi alla är vaccinerade och mår bra tänkte vi planera in ett nytt event med Opus3. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calm said:

Intressant diskussion. Ja dialogen andades den slutsatsen, men uppenbarligen är exakta mätresultat något som både vissa konstruktörer och lyssnare eftersträvar  i jakten på det perfekta ljudet. Jag tycker att citatet från John Atkinson fritt översatt är väl lite som jag själv också känner " mätningar kan säga skillnaden mellan en bra och dålig högtalare, medan bara lyssning kan säga skillnaden mellan en bra och en enastående högtalare"

Jag tycker att allt fler konstruktörer låter den sista avgörande "putsen" göras efter ingående lyssningstest. Man är uppenbarligen angelägen om att det inte bara skall mäta bra utan att det avgörande är just hur det låter, även om man därigenom får avstå ett ännu bättre mätresultat.

 

Calm

 

Det har många legendariska konstruktörer gjort. Tex Dan d'Agostino och Julien Pelchat. Jag tror även Franco Serblin jobbade så.

Dan är fullständigt övertygad om att många fina mätvärden och låga värden på distorsion blir klart sämre att lyssna på om de optimerats för mätvärdet. Han har medvetet backat på det och får bättre ljud. Det är intressant.

Link to comment
Share on other sites

 

Hej Apexorca, jag har läst dina experiment med MinusK under Brinkmann Balance. Jag är i process att beställa en Balance och planerar hur den skall stå. Det blir en Granitskiva det hela skall stå på men skall man ha en HRS sen Balance; eller MinusK sedan Balance; eller MinusK, Granit sedan Balence; eller annat? Vad blev din slutsats? Hälsningar, Josaa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...