Jump to content

Tung-Sol KT120

calle_jr

Recommended Posts

Tung-Sol KT120 - Tyngsta röret i familjen

I September av 1950 införde Tung-Sol 5881 som var en uppgraderad industriell version av 6L6GA med 23,5W plate

dissipation. Detta robusta rör användes bland annat i 59 Fender Bassman och till servoförstärkare i B-52:or. 1955 höjde

Tung-Sol ribban till 35W med 6550, som kunde leverera 100W med ett par i push-pull-konfiguration. Vi har i ett par

reportage (1 och 2) sett nya Tung-Sol KT120, som kan ge en avgiven effekt på 60W, vilket gör det till det mest

kraftfulla röret i familjen 6550/KT88/KT90. Ett par av dessa rör i push-pull-konfiguration kan leverera 150W.

DSC_1991.JPG

When used at the parameters found in existing 6550/KT88/KT90 circuits, the Tung-Sol KT120 is impervious to overload,

delivering peak power with extreme reliability and long tube life. However, taking advantage of the higher current handling capacity

of these tubes, a very unique and super powerful and stable amp can be designed using the Tung-Sol KT-120.

Specifikationer: http://www.newsensor.com/releases/KT120TungSol.pdf

Kurvor: http://www.newsensor.com/releases/KT120TungSol-Curves.pdf

:)

When used at the parameters found in existing 6550/KT88/KT90 circuits, the Tung-Sol KT120 is impervious to overload

Hmm, :Thinking: kan det här betyda att min Luxman MQ-360 kan avgå med döden om jag försöker... :?:

Edit: Förstår alltså inte sättningen "is impervious to overload"

Edited by BTS

Guest Niklas F
Hmm, :Thinking: kan det här betyda att min Luxman MQ-360 kan avgå med döden om jag försöker... :?:

Edit: Förstår alltså inte sättningen "is impervious to overload"

Google translate säger att det blir.

* är ogenomtränglig för överbelastning

* är okänslig för överbelastning

Jag funderade i samma banor, men min fascistiska inställning till el-lära kom fram till att det hänger på transformatorerna.

På mina förstärkare är trafosarna enligt uppgift överdimensionerade, och därför ska detta inte bli ett problem.

tung-sol_ad.jpg

Bild: eklektikos

* är ogenomtränglig för överbelastning

* är okänslig för överbelastning

Ja, alla egenskaper som New Sensor anger är trevliga för ett effektrör.

Men trots att New Sensor anger att de är kompatibla med KT88 och 6550, så är jag rädd att de i det avseendet tänker på nya förstärkare som kan byggas för att arbeta även med tex KT120 och KT90.

Vad gäller befintliga förstärkare bör man absolut kolla med tillverkaren först om de har testat förstärkaren med dessa rör. Oavsett vilka rör och vilken kopplingstyp de används i så är det helt avgörande att transformatorerna är dimensionerade för detta.

På mina nättransformatorer finns det tappar för 6550- resp KT-koppling. Om den brandgula kabeln nedan flyttas som den röda pilen visar sänks spänningen för 6550;

DSC_8121-.JPG

Här är en jämförelsetabell med ett gäng pentoder och tetroder;

pentoder.gif

Det skulle vara intressant om någon som är kunnig på området kunde förklara vad som händer med en klass A SE eller PP 6550/KT88-förstärkare om man byter till KT120 :)

Intressant är också om eller hur de påverkar ljudkaraktären.

I mina VTL 185 MkII sitter 6550C som Luke Manley föredrar ljudmässigt. Jag kan också sätta dit KT88 som autobiasen justerar till rätt nivåer. Däremot inte KT90 eller EL34. I nya 185 mkIII som just har släppts har VTL istället skruvat om förstärkaren till EL34 vilket sänkt effekten något. I pressreleasen står det också:

To take full advantage of the special qualities of this tube, the output transformer has been completely redesigned and

carefully matched to complement the midrange purity and quick, taut bass of EL34s.

Frågan är alltså om det bara är att byta rör utan att göra några som helst andra anpassningar. För att återgå till VTL så har dom Mundorf Silver Oil kondingar för att ge ett lugnare mellanregister och en behagligare diskant när dom kör med EL34.

Jag skall dra ett mejl till Luke Manley och höra vad han säger om KT120. Ibland får man svar men dessvärre inte alltid.

Det här testet ska bli kul att följa...

Undrar om min Sonic Frontiers Power 2 klarar av dessa.

Får väl maila Chris Johnson på Partsconnexion o fråga helt enkelt.

Skulle vara kul att testa ngn av storebröderna när mina 6550 skall bytas ut...

Jag skall dra ett mejl till Luke Manley och höra vad han säger om KT120. Ibland får man svar men dessvärre inte alltid.

Bra! Hoppas han svarar :app:

Bias tror jag inte ska skapa problem i några förstärkare, om bara rören är matchade.

Men det jag undrar är t.ex hur nättrafon kan veta vilka rör man använder och om det kan hända nå't med impedansmatchning i utgångstrafon?

DSC_1988.JPG

DSC_1990.JPG

Bias tror jag inte ska skapa problem i några förstärkare, om bara rören är matchade.

Men det jag undrar är t.ex hur nättrafon kan veta vilka rör man använder och om det kan hända nå't med impedansmatchning i utgångstrafon?

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...20/DSC_1988.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...20/DSC_1990.JPG

Rören ser ut att finnas i huset och mycket längre ner i startblocken är svårt att gå,

eller har du redan provat. :?: :Nail Biting:

Edited by BTS

Rören ser ut att finnas i huset och mycket längre ner i startblocken är svårt att gå,

eller har du redan provat. :?: :Nail Biting:

Jag har fått klartecken av Patrick Calmettes (arvtagare till André Calmettes) att Tung-Sol KT120 fungerar bra i JA80-förstärkarna utan modifieringar.

Jag har testat i fyra dagar nu och det fungerar klockrent :app:

DSC_4068.JPG

Coolt, jag använder KT120 i min gitarrförstärkare. Dom är extremt stabila och gör att jag kan behålla en ren signal med högt ljudtryck utan att dem överstyr.

Dom Låter för övrigt extemt bra när man pressar dem stenhårt med. Tyvärr också M Y C K E T högt :-)

/P

Jag blev så intresserad av KT120 att jag kollade med tillverkaren av min förstärkare, Octave.

Fick idag klartecken från "Mr Octave" (Andreas Hoffman) att använda KT120 så jag har beställt 4 stycken.

Om KT88,KT90,6550 etc.etc. Ersättes med KT 120 händer som regel ingenting nytt med förstärkaren. KT 120 klarar enligt databladet högre anodförlust, men om högre effektuttag önskas skall mer effekt tillföras röret i någon form. Tex högre anodspänning eller högre ström genom röret. Möjligt är att rekommederad anodbelastning kan skilja något (framgår ej av databladen) men det har som regel mindre betydelse då pentodförstärkare som regel är motkopplade. En fördel med detta rörbyte är att KT 120 förmodligen har längre livslängd om ej full effekt uttages från röret.

Jag blev så intresserad av KT120 att jag kollade med tillverkaren av min förstärkare, Octave.

Fick idag klartecken från "Mr Octave" (Andreas Hoffman) att använda KT120 så jag har beställt 4 stycken.

Bra!

Jag har också hört av den svenske Octave-distributören att det ska bli bra med KT120.

Om KT88,KT90,6550 etc.etc. Ersättes med KT 120 händer som regel ingenting nytt med förstärkaren. KT 120 klarar enligt databladet högre anodförlust, men om högre effektuttag önskas skall mer effekt tillföras röret i någon form. Tex högre anodspänning eller högre ström genom röret. Möjligt är att rekommederad anodbelastning kan skilja något (framgår ej av databladen) men det har som regel mindre betydelse då pentodförstärkare som regel är motkopplade. En fördel med detta rörbyte är att KT 120 förmodligen har längre livslängd om ej full effekt uttages från röret.

Tack, Erik!

Det verkar väldigt logiskt allt som du skriver :app:

Har det fastnat några intryck så här långt :?::)

:icon_smile_cool:

Japp, det har fastnat några intryck...

- Chicken Shacks vändpunkt från Blue Horizon till Deram trots åderlåtning till Fleetwood och Savoy Brown med Imagination Lady (som jag fått av iroise)

- en skrämmande intim sax från Ben Websters Soulville (som jag fått i present av Bebop)

- en oefterhärmlig trumpet och röst från Pops på At The Crescendo (som jag lånat av eliot)

Om jag bortser från musiken är min bedömning att KT120 ger lite mer headroom i förhållande till 6550C, även om 6550C möjligen är ett mer musikaliskt rör. 6550 kan förlora lite i bett pga det jämfört med KT-rör.

Effektrör har i min mening inte så stor påverkan på ljudkaraktär som ingångsrör. Jag prioriterar hellre livslängd och stabilitet.

0001.jpg0002.jpg0003.jpg

Före utvärdering av ev subjetiva ljudskillnader mellan olika rörfabrikat, bör dessa uppmätas i en rörprovare. Där bör kontrolleras att de mäter samma emission och transkonduktans mellan exemplaren. I annat fall kommer jämförelsen att halta. Tex om ett nytt rörexemplar ersätter ett rör som är slitet, blir resultatet ofta ett piggare och mer innehållsrikt ljud.

Före utvärdering av ev subjetiva ljudskillnader mellan olika rörfabrikat, bör dessa uppmätas i en rörprovare.

Bra synpunkt!

Tyvärr har jag ingen rörprovare och känner inte längre någon som har en i trakterna :black:

Calle jr: Den där Ludde skivan är en pärla, Ludde och bandet var i högform den kvällen, det finns en Disk 2 oxå.

:mm:

Har du dem på Decca eller Brunswick :?:

Det är Brunswick jag har på vinyl.

;)

Det är intressant med Brunswick och Decca ;)

Brunswick är ett gammalt amerikanskt skivbolag (1916) som hade ett engelskt dotterbolag som 1932 blev uppköpt av engelska Decca så Eriks utgåva är alltså utgiven av engelska Decca. Originalet är utgivet på amerikanska Decca som startade som ett dotterbolag till engelska Decca men blev självständigt 1939 (före andra världskriget) vilket gjorde att när engelska Decca efter andra världskriget åter ville etablera sig i USA så var namnet upptaget och Decca inspelningar släpptes i USA på märket London ;)

Denna skiva är alltså inspelad av amerikanska Decca Inc. och släpptes i England av engelska Decca Ltd. :)

+1, så var det. Men för att återgå till Tungsolröret, Tungsol idag är inte det gamla Tungsol utan någon, jag vet inte vem har köpt upp varumärket med logotype och allt. Det är absolut ingen garanti att detta märke idag håller bättre kvalitet än övriga rörmärken. Vill det sig riktigt illa kan dessa rör vara kinatillverkade. NOS Tungsol har däremot ett gott rykte men det är en annan historia.

Edited by Erik Andersson

+1, så var det. Men för att återgå till Tungsolröret, Tungsol idag är inte det gamla Tungsol utan någon, jag vet inte vem har köpt upp varumärket med logotype och allt. Det är absolut ingen garanti att detta märke idag håller bättre kvalitet än övriga rörmärken. Vill det sig riktigt illa kan dessa rör vara kinatillverkade. NOS Tungsol har däremot ett gott rykte men det är en annan historia.

Som Calle visar i sitt första inlägg så "ägs" Tung-Sol-varumärket av New Sensor (som ägs av Mike Matthews), som även äger varumärkena Sovtek, Svetlana, Electro Harmonix, Mullard och Genalex (mfl). Majoriteten av deras "kvalitetsrör" tillverkas av samma gamla tanter i den gamla Sovtekfabriken i Saratov i södra Ryssland, så även Tung-Sol enligt utsago...

/ptr

Edited by plundin

Majoriteten av deras "kvalitetsrör" tillverkas av samma gamla tanter i den gamla Sovtekfabriken i Saratov i södra Ryssland, så även Tung-Sol enligt utsago...

/ptr

Mina Tung-Sol KT120 är märkta "Made in Russia" så förhoppningsvis är de inte gjorda i Kina, men säker är jag inte. ;)