Timbre™ Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Trevlig Midsommar! Det brukar finnas lite av varje att kalasa på under kommande helg... Först till kvarn och det svenska måsbeståndet har säkert laddat upp även i år. Högljudda förväntningar... Ett par Larus canus som gosade till det på Känsö i Göteborgs södra skärgård sommaren 1976... Optik: Nikkor 300mm f/4.5, film: Kodachrome 64 Quote
Lasse Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Skönt med måsar som kalasar (läs skränar) i stan, här ute vid havet seglar de endast med en susning förbi. Quote
calm Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Man blir lite nostalgisk när man läser om "analogt" foto. Kodachrome 64 det låter det! Känns lite som vinyl, lite mjukare, lite mer känsla. Trevlig Midsommar! Calm Quote
P-pan Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Trevlig Midsommar! Högljudda förväntningar... Håll koll på... så att ni... "Skrattar bättre än sist" Ha En Riktigt Skön & Trevlig Midsommar //Pan Quote
plundin™ Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 En tillfredsställande midsommar till alla under regntunga skyar önskar semestersabotören! /ptr Quote
Timbre™ Posted June 23, 2011 Author Posted June 23, 2011 Skönt med måsar som kalasar (läs skränar) i stan, här ute vid havet seglar de endast med en susning förbi. Vi lever i en ny tid... Quote
P-pan Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 En tillfredsställande midsommar till alla under regntunga skyar önskar semestersabotören! /ptr Efter regn kommer solsken Och under tiden en stunds avkoppling... kanske rent utav framför stereon Quote
Govinda Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 En glad midsommar till er alla och ett stort Tack! Till Timbre med Company som lägger ner mycket tid å kraft till glädje för oss alla Mvh Anders.S Quote
Apexorca Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Man blir lite nostalgisk när man läser om "analogt" foto. Kodachrome 64 det låter det! Känns lite som vinyl, lite mjukare, lite mer känsla. Calm Fina bilder på fåglar. Superspecial att kunna visa en analog bild analogt på ett digitalt forum. Om den ser lite mer mjuk, känslig och som vinyl ut, borde ju den digitala tekniken vara överlägsen den analoga eftersom bilden efter konvertering till den digitala tekniken fortfarande är mjuk och fin. Bara en digital bildbehandlingsfråga eller? Känslor och nostalgi. Ja... Apexorca Quote
calm Posted June 24, 2011 Posted June 24, 2011 Fina bilder på fåglar. Superspecial att kunna visa en analog bild analogt på ett digitalt forum. Om den ser lite mer mjuk, känslig och som vinyl ut, borde ju den digitala tekniken vara överlägsen den analoga eftersom bilden efter konvertering till den digitala tekniken fortfarande är mjuk och fin. Bara en digital bildbehandlingsfråga eller? Känslor och nostalgi. Ja... Apexorca Lite lustigt det där med övergångar mellan analogt till digitalt, så bibehålls ändå ursprunget på något sätt. Michael Fremer hade med sig vinylinspelningar som han hade spelat in på datorn. Det konstiga var att när dessa spelades upp digitalt så fanns ändå vinylkänslan kvar- Calm Quote
calle_jr Posted June 24, 2011 Posted June 24, 2011 Kodachrome 64 är i princip sömlös (åtminstone för mitt öga), men det är som sagts lustigt att den känslan kan återges i en skannad bild Glad midsommar Quote
Guest BTS Posted June 24, 2011 Posted June 24, 2011 Midsommar är tyvärr inte uppfunnet ännu på den här sidan järnridån, oavsett, glad midsommar på er. Quote
Timbre™ Posted June 24, 2011 Author Posted June 24, 2011 Midsommar är tyvärr inte uppfunnet ännu på den här sidan järnridån, oavsett, glad midsommar på er. http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/92293587.jpg Göteborgsvädret just nu signalerar hifimidsommar så skillnaden kanske inte blir så stor på bägge sidor EU-gränsen. Ha det fint! Quote
Guest BTS Posted June 24, 2011 Posted June 24, 2011 hifimidsommar Ett nytt begrepp är myntat och det är enkelt att föreställa sig. Quote
Timbre™ Posted June 24, 2011 Author Posted June 24, 2011 Kodachrome 64 är i princip sömlös (åtminstone för mitt öga), men det är som sagts lustigt att den känslan kan återges i en skannad bild Glad midsommar En liten fundering... Kan det möjligen bero på optiken som är av den tidiga, manuella typen på Kodachromebilderna... När jag använder dessa sjuttiotalsobjektiv på digitalkameran tycker jag mig uppleva större närvarokänsla... Quote
Bebop Posted June 24, 2011 Posted June 24, 2011 En liten fundering... Kan det möjligen bero på optiken som är av den tidiga, manuella typen på Kodachromebilderna... När jag använder dessa sjuttiotalsobjektiv på digitalkameran tycker jag mig uppleva större närvarokänsla... Intressant - jag gjorde en liten minitest så där lagom lullig efter midsommarens artifakter ... Bildernar är tagna på stativ med bl 11 i RAW-format. Ingen efterbearbetning annat än att jag trimmat bilderna lite. Nikkor-Q 135/2,8 inköpt i mitten av 70-talet: Nikkor 70-300 4-5,6 G (inställt på 135 mm) Nikkor 16-200 3,5-5,6 G ED (inställd på 135 mm) Det är skillnad men vilken är bäst ...? Den första har en mjukare teckning men också lite färgstick (se vita skjortan och runt gitarren t ex) och ju nyare objektiv desto renare färg men som Timbre säger, kanske mindre närvaro. Döm själva ... Skillnaden är inte större än att dom kan fås tämligen identiska i bildbehandlingssystem. Detta är också min midsommarhälsning. Quote
Apexorca Posted June 25, 2011 Posted June 25, 2011 (edited) Bra test! Jag slås av vad lätt det är att testa och se skillnader inom foto. Med hifi krävs rätt mycket mer insats, ömma ryggar och mer tid! När presenterades senast ett test på detta forum som är lika tydligt och enkelt som Bebops. Den "gamla" bilden ser ju ut att ha kondens på linsen i jämförelse, saknar den briljans och fina färger som de andra har. De andra blir ju lite hårdare på det sättet men så gillar jag det. En bild säger mer än tusen ord och vad som vill förmedlas spelar ju roll. En softad bild kan ju vinna i vissa fall. Min slutsats är att prylarna är bättre nu men ibland är det bra om man softar till verkligheten lite. Sedan är det ju vanan också. Det som man lärt sig gilla vid en vis tid och säkert penetrerat noga har satt en standard man jämför med. Säkert omedvetet. Man märker skillnad vid utveckling och kan då ha problem med det eftersom det inte är som man är van. I datorn kan man ju lätt justera bilden så den ser 70-tal ut om man vill. Vad gäller foto bytta jag från analog eos 5 till digital eos d10 så fort d10an kom för den var den första som kunde mäta sig med analogt tyckte jag. Det var runt 2001 tror jag. Sedan har det bara blivit bättre och bättre och om jag var osäker på vilket som var bäst då är jag helt säker nu. Optiken har ju också förbättrats. Så tror jag det är med hifi också. Jag har lite kvar att lära om vinylens fördelar. Jag lyssnade naturligtvis på vinyl när jag var grabb eftersom jag alltid älskat musik och detta på en vanlig typ siba stereo. Men när jag började med hifi på riktigt var det bara cd och jag var knappa 20 år. Jag har upplevt skillnaden på vinyl och cd, men inte riktigt fått kicken av att vinyl är bättre. På visst sätt kan jag höra att det är en annan känsla i det ,men jag har inte upplevt någon gång att det varit bättre. Jag tror det är som med fotoresonemangen ovan. Jag har många gånger under min hifiresa fått äta upp mina antaganden då jag fått gåshud av att tex att byta en kabel. Jag jag kan gärna bli överbevisad om vinyl också även om det i så fall kommer att bli dyrt, förmodar jag... Nu skall jag plocka tomflaskor och torka fläckar på golvet Men det kommer att bli roligare för sedan skall jag börja packa upp några paket som kom i går... Midsommardagen hälsning Edited June 25, 2011 by Apexorca Quote
Timbre™ Posted June 26, 2011 Author Posted June 26, 2011 Nu skall jag plocka tomflaskor och torka fläckar på golvet Men det kommer att bli roligare för sedan skall jag börja packa upp några paket som kom i går... Midsommardagen hälsning Midsommarhifi... Quote
calle_jr Posted June 26, 2011 Posted June 26, 2011 jag gjorde en liten minitest så där lagom lullig efter midsommarens artifakter ... - Klara skillnader men svårt att säga att den ena är bättre än de andra. - Utan att se bilderna samtidigt hade man knappast med säkerhet avgjort ett jota. Precis som med hifi alltså... Mysko skivomslag med bältor som hoppar ut från gitarren! Quote
Bebop Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Mysko skivomslag med bältor som hoppar ut från gitarren! Jag har inte helt klart för mig vad det skall symbolisera eller om det bara är ren allmän s k kreativitet. Albumet är emellertid kanon. Det är Freddie Kings The Texas Cannonball från 1972. Quote
Peak Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Alle i Svenske, Nordmænd og Danske Ønskes alle en rigtig god sommer fra alle os i Middelfart Mvh Peak Quote
Recommended Posts