Jump to content

Recommended Posts

Posted

Reportaget om lektor Munthes skivspelare är en klassisker och har varit med ett antal gånger på forumet och det är lika kul varje gång reportaget dammas av. Lektor Munthe åt svenska folket!

Hans beskrivning över hans Husbondes röst från våren 1922: ... en läcker sak i rokoko ... med fullkomligt bevarad polityr ...

För er som är lite yngre, så var Erik Bergstens "Tekniskt Magasin" ett av TV's populäraste program och sändes tills Erik gick i pension. Han presenterade

vardagsteknik på ett sätt som "alla" begrep.

Posted

De olikformade "kugghjulen" som förekommer i vnjetten till Tekniks Magasin är framtagna av ASEA (nuvarande ABB) och användes i s.k. lindningskopplare i krafttransformatorer.

Posted
De olikformade "kugghjulen" som förekommer i vnjetten till Tekniks Magasin är framtagna av ASEA (nuvarande ABB) och användes i s.k. lindningskopplare i krafttransformatorer.

Det var Count Basie som spelade signaturen till Tekniskt magasin. Den där lektor Munthe verkar som Jesus vara odödlig.

Posted
Det var Count Basie som spelade signaturen till Tekniskt magasin. Den där lektor Munthe verkar som Jesus vara odödlig.

... närmare bestämt "Whirley Bird" från plattan Atomic Mr Basie från 1957 (samma år som Tekniskt Magasin drog igång och hängde med till sista

programmet 1987). Gavs försa gången ut på etiketten Roulette. Det är en kanonplatta så det får bli dagens speltips.

AtomicMrBasie.jpg

Posted

Kul med Munthes anläggning. Han nämnde priset på högtalarna till 20.000 kr. Han hade två. Var det Seas? Vilket år och vad motsvarar det i dagens penningvärde? Kanske ett par Ktêma ;):D idag

Mannen hade onekligen stil, med västkostym, klockkedja och nigande hembiträde som serverade dagens eftermiddagskaffe. Det var bättre förr!

Calm

Posted
Kul med Munthes anläggning. Han nämnde priset på högtalarna till 20.000 kr. Han hade två. Var det Seas? Vilket år och vad motsvarar det i dagens penningvärde? Kanske ett par Ktêma ;):D idag

Mannen hade onekligen stil, med västkostym, klockkedja och nigande hembiträde som serverade dagens eftermiddagskaffe. Det var bättre förr!

En nolla för mycket ... 2,000:- var priset på ett par goda högtalare

Filmen är från 1959 då KPI omräknat från olika index100-år låg på drygt 390 (se KPI tabell.) Dagens värde är 4559. Uppräkningen från 2,000:- hamnar alltså på 23 439:- Men om vi lägger på moms också så hamnar vi på 29 300:-

Man kan ju också räkna baklänges. En lön idag på säg 27,000:- i månaden skulle då hamna kring ca 2 300:-/månad. Så visst var 2,000 mycket pengar. Alltså en dryg månadslön (brutto). Så några Ktêma lär det inte för lektor Munthe :D

Det vittnar ju om att vårt välstånd och prioriteringar har förskjutits uppåt - åtminstone för entusiasterna. För de flesta svenskar är ett par högtalare för 30 000:- fortfarande en astronomisk summa.

Posted
... närmare bestämt "Whirley Bird" från plattan Atomic Mr Basie från 1957 (samma år som Tekniskt Magasin drog igång och hängde med till sista

programmet 1987). Gavs försa gången ut på etiketten Roulette. Det är en kanonplatta så det får bli dagens speltips.

AtomicMrBasie.jpg

Jag har just den skivan som jag köpte i början av 60-talet. Skivan är i stereo och pressad i röd vinyl. Den finns inte längre att tillgå på CD i stereo. Men jag sprang på den av en händelse i en fransk pressning (sprutning).

Posted

Calm

Är det så vi vill ha det? :icon_smile_cool: Jag vill inte ha det så.

Posted
Är det så vi vill ha det? :icon_smile_cool: Jag vill inte ha det så.

Det var menat som ett skämt, med en viss ironisk ton ;):D

Men man kan faktiskt sakna lite folk som sticker ut, själv gillade jag Sten Broman, Sven Stolpe och Herbert Tingsten skarpt. De vek inte för grupptrycket.

Jag tror att Munthe var nog mer som folk var mest i den samhällsklassen, på den tiden får man tillägga.

Calm

Posted
En nolla för mycket ... 2,000:- var priset på ett par goda högtalare

Filmen är från 1959 då KPI omräknat från olika index100-år låg på drygt 390 (se KPI tabell.) Dagens värde är 4559. Uppräkningen från 2,000:- hamnar alltså på 23 439:- Men om vi lägger på moms också så hamnar vi på 29 300:-

Man kan ju också räkna baklänges. En lön idag på säg 27,000:- i månaden skulle då hamna kring ca 2 300:-/månad. Så visst var 2,000 mycket pengar. Alltså en dryg månadslön (brutto). Så några Ktêma lär det inte för lektor Munthe :D

Det vittnar ju om att vårt välstånd och prioriteringar har förskjutits uppåt - åtminstone för entusiasterna. För de flesta svenskar är ett par högtalare för 30 000:- fortfarande en astronomisk summa.

Jag är ju också lektor så man kanske skulle filma när lektor Eliot visar sin skivsamling och skivspelare med kompressor på balkongen - om en 50 år så skulle det kunna bli en klassiker :blush:D

- På den tiden hade en lektor en lön motsvarande minst det dubbla av vad en lärare tjänar idag (och skatten var lägre) ;)

Posted
Jag är ju också lektor så man kanske skulle filma när lektor Eliot visar sin skivsamling och skivspelare med kompressor på balkongen - om en 50 år så skulle det kunna bli en klassiker :blush:D

- På den tiden hade en lektor en lön motsvarande minst det dubbla av vad en lärare tjänar idag (och skatten var lägre) ;)

:D

... pigorna billigare ... :closedeyes:

Posted

Vi som fortfarande lever om 50år kan sitta och tänka på lektor Eliot när vi ser filmen på Youtube. :) Lektor Munthe´s ljudanläggning är installerad av SELA som fortfarande existerar och ligger i Gubbängen.

Posted

Det skulle vara väldigt intressant med en kartläggning om svenskarnas betéende. Inte bara vi som är här :)

Vad lyssnar svensken på för musik? när-var-hur och vad har de för grejer?

Garanterat! :Praying:

• 5 years later...
Posted

Tyvärr. Jag fick inte äran att se det programmet. Jag var endast 3 år 1987 så kanske att man såg det ändå nån gång. Kanske att det är bandat på nån gammal VHS kassett också. Däremot Trafikmagasinet med Christer Glenning var ju rätt populärt. Synd bara att Ingemar fick sparken för annars hade det nog hängt med ett antal år till. Men så är det. Kul i alla fall så länge det varar. Idag får man verkligen leta efter sådana här program med ljus och lykta för att hitta något liknande. Men å andra sidan så finns ju internet idag. Det fanns ju inte direkt då på den tiden och tex en telefon idag är ju många gånger mer avancerad idag än vad man någonsin kunde åstadkomma hur man än bar sig åt på den tiden. Det som heter telefon idag borde mer eller mindre vara förbjudet att kalla den. Det borde heta fickdator eller liknande "som dessutom går att ringa med" för det sistnämnda är ju verkligen inte prio 1 längre. Med dagens alla funktioner är det inte en telefon längre. Egentligen en mycket liten del idag som är det som den var tänkt för från början. Kul i för sig med utveckling och teknik å sånt. Det som var stort då 1987. Det känns som ljusår bort idag, men å andra sidan är det ett bra tag sedan nu :)