Jump to content

Som en nyans av socker eller glitter ?


P-pan

Recommended Posts

c70e217f.jpg

Omvälvande omvandling ?

Nyckeln till lite mer än bara bra ljud ?

Från 1011100001100101001... till full konsert ?

... eller vad kan olika digitalomvandlare göra för ljudupplevelsen ?

En liten observation gjord i hemmets lugna vrå...

av P-pan & Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är relativt länge sedan veckorna med det intensiva musiklyssnandet kulminerade men vi får hoppas

att minnet och anteckningarna fortfarande håller.

Fingrarna, som blev lite lätt skavda av kabelbyten och skivmatning, har nu läkt men det kan ju inte alltid

vara enkelt att njuta till sin musik... eller rättare sagt... försöka få den att låta bättre.

D/A test i mindre skala har alltså stått på programmet och jag ska med en medlyssnares hjälp försöka få till några rader

om hur vi uppfattade skillnader och eventuella likheter.

Prisbilden mellan de olika testobjekten varierar en del men på agendan stod inte att försöka hitta bästa dac per krona utan

endast att lyssna fram vad vi själva upplevde stämma bäst överens med våra personliga preferenser för musikåtergivning.

Testobjekten var följande:

- Audio Research Dac3, med rör

- BlackNote DSS 30, utan rör ( finns även en variant med ).

- Weiss Minerva, inga rör här heller.

8ce0f97f.jpg

Lite förhållanden inför testet:

Strömkablar – WireWorld Stratus + Aurora och en och annan Lakritsrem.

Analog signalkabel - Nanotech Xl ( från D/A till förstärkare ).

Digital signalkabel - WireWorld Gold Starlight 6 (från transport till D/A ).

Transport/Cd – Teac VRDS 20

Förstärkare – Mbl 7008 ( Integrerad ).

Högtalare – Mbl 116.

Tweaks – Inga alls vad jag minns

Justering för olika utgående signalstyrkor – Nej.

Rumsmått – c:a 30 metertvå.

Möblering – Nästan Normalt vardagsrum ( dacronskiva längs ena sidoväggen ).

Medlyssnare – Calm & Peo (kommer ej att delta i tråden)

Musikkällor – Tangerine Dream, Patricia Baber, Dilba, Tchaikovsky, Jeff Beck mfl

Kaffe – Gevalia Mellanrost nervattnat i en perkulator.

(har jag glömt något av vikt får ni ställa frågan )

Vi är väl medvetna om åldersskillnaden mellan Arc´n och de övriga två men även en dac av äldre sort kan ju fresta en smaklök eller två.

Ljudåterskapande skillnader, eller inte, pga ålder kan ju kanske t.o.m göra denna test ännu lite mera intressant.

Testet går ju nu ut på att endast använda cd-mediet som signalkälla och analog överföringen till försteget via balanserad koppling.

Mångfaldhet och in/utgångars gränssnitt lämnar vi för stunden åt eventuella framtida utvärderingar.

Häng med så tar vi en sväng med lite ettor och nollor i olika färger :)

Link to comment
Share on other sites

Jag krokar på också men här skiner solen istället :D

Vädrets makter sprider sina skurar märker jag.

Tittat jag ut genom fönstret så ...

6beeef34.jpg

Det blir nog en kväll i musikens tecken ;)

Fast det hade det nog blivit ändå.

(fru och barn är borta hela veckan... så jag vill inte veta av något skvaller nu)

Link to comment
Share on other sites

Det blir en liten paus för jag måste...

1f1a356d.jpg

...återkommer när magen känns lagom rund :mm:

Fem biffar - en man :o Jag tror du kommer att somna ;)

Men jag väntar så gärna för att få ta del av era upplevelser :app:

Link to comment
Share on other sites

Har utvärderat digitalomvandlande produkter i några omgångar tidigare och blivit riktigt förvånad över hur stora skillnader det kan vara. Ser fram emot att höra dina intryck kring produkter av förmodat "senaste" snitt :mm:

Min erfarenhet är att DAC:en är mycket viktig, ungefär som pickupen vid vinylspelning.

Jag har lyssnat på många dacar under senaste åren och min personliga åsikt är att G-Dis Audios, DAC VI tillhör de allra bästa på marknaden när det gäller rent och okonstlat ljud. Avslappnat som om det vore vinyl...

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Då så,

Här kommer några av mina personliga observationer och uppfattningar.

BlackNote DSS 30:

d5ef2832.jpg

upplever jag som en d/a med ett mycket ärligt och analogt ljud.

Väldigt rätt och neutral på något vis. Diskanten är mjuk och behaglig utan att för den skull tappa i detaljrikedom.

Man kan lugnt påstå att – här gör sig lyssningströtthet icke besvär.

Mellanregistret sitter exakt där det ska och rösthanteringen är mycket välavstämd och behaglig.

Basåtergivningen lämnar inget övrigt att önska utan trycks iväg på ett föredömligt sätt.

Den har en återgivning som på någotvis känns väluppfostrad, kan inte bättre sätta ord till den musikaliska skillnad som

jag upplevde med min "referens" (Teac vrds 20 ).

Dss 30:an känns naturtrogen och rak och det kan ju vara en nog så viktigt egenskap i en anläggning där sådan detalj

krävas med tanke på övrig elektronik i kedjan.

Nämner väl här andå (trots mina tidigare ord) att den här lilla burken från BlackNote har en stor variation på olika

kontaktstandarder och kan därför säkert bli en flexibel partner i det moderna "mediahemmet".

Ett plus kan ju vara att den också ska kunna spela direkt från en usb-sticka, inget som testats från min sida dock.

DSS, som för övrigt är en förkortning för – Digital Static Source, kanske kan översättas med multimusiksignals-mottagare ?

640b1d33.jpg

Mer finns att läsa HÄR men då vet jag inte om det är samma modell ? Kanske en "förfinad" version eftersom

Blacknote lagt till ett i på slutet (Dss 30i) :?:

Den 30:a vi testade tror jag lämnade monteringsbandet 2008/2009 och som vanligt går det ju fort i branschen ;)

Link to comment
Share on other sites

Fem biffar - en man :o Jag tror du kommer att somna ;)

Men jag väntar så gärna för att få ta del av era upplevelser :app:

Frågan är om inte en liten hunger inför lyssningen spetsar hörsel och övriga sinnen. Att proppa sig full innan kan bara ge loja och dästa intryck.

Peo jag fick minnsan vänta en stund. Snålvattnet rinner vilket det gjorde då också vid anblicken av Å:s eminenta lunch.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Då så,

Här kommer några av mina personliga observationer och uppfattningar.

BlackNote DSS 30:

d5ef2832.jpg

upplever jag som en d/a med ett mycket ärligt och analogt ljud.

Väldigt rätt och neutral på något vis. Diskanten är mjuk och behaglig utan att för den skull tappa i detaljrikedom.

Man kan lugnt påstå att – här gör sig lyssningströtthet icke besvär.

Mellanregistret sitter exakt där det ska och rösthanteringen är mycket välavstämd och behaglig.

Basåtergivningen lämnar inget övrigt att önska utan trycks iväg på ett föredömligt sätt.

Den har en återgivning som på någotvis känns väluppfostrad, kan inte bättre sätta ord till den musikaliska skillnad som

jag upplevde med min "referens" (Teac vrds 20 ).

Dss 30:an känns naturtrogen och rak och det kan ju vara en nog så viktigt egenskap i en anläggning där sådan detalj

krävas med tanke på övrig elektronik i kedjan.

Nämner väl här andå (trots mina tidigare ord) att den här lilla burken från BlackNote har en stor variation på olika

kontaktstandarder och kan därför säkert bli en flexibel partner i det moderna "mediahemmet".

Ett plus kan ju vara att den också ska kunna spela direkt från en usb-sticka, inget som testats från min sida dock.

DSS, som för övrigt är en förkortning för – Digital Static Source, kanske kan översättas med multimusiksignals-mottagare ?

640b1d33.jpg

Mer finns att läsa HÄR men då vet jag inte om det är samma modell ? Kanske en "förfinad" version eftersom

Blacknote lagt till ett i på slutet (Dss 30i) :?:

Den 30:a vi testade tror jag lämnade monteringsbandet 2008/2009 och som vanligt går det ju fort i branschen ;)

Jag kan nog hålla med om lyssningsinrycket artig, kanske neutralt mot det mjuka hållet. Dagen till ära var anläggningen utflyttad i vardagsrummet och Peo väl parkerad i en mjuk soffa. Själv tror jag att vi hade varsin stol? Hela anläggningen andades luft och lätthet och här skulle det inte vara svårt att detektera skillnader.

Förutsättningarna var alltså de bästa!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Dagen till ära var anläggningen utflyttad i vardagsrummet och Peo väl parkerad i en mjuk soffa.

Den där Peo flyttar man inte på i första taget när han väl "parkerat" i en soffa :D

Nåja vi fick väl också vår beskärda del av den godare lyssningsplatsen.

För er som undrar över ... Dagen till ära var anläggningen utflyttad i vardagsrummet...

så kan jag berätta att mitt ordinarie lyssningsrum är på hela 8,2 kvm :Cry: och det är före möblering och

organisering av elektroniken.

Men det fungerar så länge man är själv i rummet.

Så vid "större" evenemang brukar jag få låna vardagsrummet om jag lovar att ta hand om disken :dead:

Vad gör man inte för musikens välbefinnande ?

byZan,

biffarna räckte även till en lunchlåda ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Jag kan nog hålla med om lyssningsinrycket artig, kanske neutralt mot det mjuka hållet. Dagen till ära var anläggningen utflyttad i vardagsrummet och Peo väl parkerad i en mjuk soffa. Själv tror jag att vi hade varsin stol? Hela anläggningen andades luft och lätthet och här skulle det inte vara svårt att detektera skillnader.

Förutsättningarna var alltså de bästa!

Calm

*Sparkar undan promenadkäppen för farbror*

Hur var det nu man skulle citera nu igen? Jo man citerar och tar bort bildadressen, nästa gång så tar jag din rollator! ;)

Link to comment
Share on other sites

*Sparkar undan promenadkäppen för farbror*

Hur var det nu man skulle citera nu igen? Jo man citerar och tar bort bildadressen, nästa gång så tar jag din rollator! ;)

Det där var inte så snällt skrivet.

Snälla Niklas,

om du vill dela med dig av tips & trix som är lite av off topic karaktär så kan du väl använda Pm funktionen istället :Idea:

Det blir nog lite bättre "flyt" i trådarna på det viset :)

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

*Sparkar undan promenadkäppen för farbror*

Hur var det nu man skulle citera nu igen? Jo man citerar och tar bort bildadressen, nästa gång så tar jag din rollator! ;)

Vet hut slyngel;) :D

Finns det ingen repekt för äldre längre :)

Ingen skall lära mig hur man kommunicerar på detta forum! :dead:;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Testets åldersman...

Audioresearch Dac 3:

859d8426.jpg

äger, jämfört med Dss 30, en mer markerad diskant. Även i mellanregistret tycker jag mig höra en slags förhöjning som

tillsammans med diskantegenskapen eventuellt bidrar till att rumsinformationen innehåller lite mer utdragna ekon och

efterklankliga effekter. En egenskap som jag tyckte gav musiken en livfull återgivning.

Om nu denna egenhet bidrog till att jag uppfattade ett...lite annorlunda soundstage då ljudet av vispar på en virveltumma

blandades med kvinlig sång (som på en av låtarna på Patricia Baber's – Album- Verse) kanske jag ska låta vara osagt.

Men jag tyckte det gav en ljudbild av att trumman nästan återgavs från en scenposition framför sångerskan ?

Om inte annat så gick det ihop sig en del. Men det kan ju också bero på inspelningstekniska tillrättalägganden.

Mellanbältet... ? Jodå det finns och låter naturligt och välavstämt.

Basen upplevde jag som torr och väldefinierad.Den exploderar när den ska och lämnar min önskelista mer eller mindre tom,

åtminstone i denna uppsättning.

ec696c03.jpg

Dac 3:an är underhållande och lite roligare att lyssna till, jämfört med BlackNoten, iom att vissa delar i musiken sticker ut på ett

lite mer markerat sätt... mitt egna objektiva lyssningsintryck såklart.

Som vanligt handlar det ju om matchning, lyssning och personlig smak och eftersom Dac 3:an är testets ålderman så

känns det som att den måste ha varit långt före sin tid vid lanseringen 1994.

En jämförelse med Dac 8:an skulle därför vara roligt för att få en glimt av vad som skett ljudmässigt fram till idag.

Mer att läsa för den specifikationshungrige finns på ARCDB

Link to comment
Share on other sites

D/A tekniken har oneklingen tagit ett steg framåt efter denna skapelse. Upplevde denna lite som trött och oengagerad även om upplösningen var bättre än den förra så saknades lite av musikaliskt innehåll och pace. Annars en förvånansvärt bra återgivning trots allt. Vi pratar några år på nacken. Hur många?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Om nu denna egenhet bidrog till att jag uppfattade ett...lite annorlunda soundstage då ljudet av vispar på en virveltumma

blandades med kvinlig sång (som på en av låtarna på Patricia Baber's – Album- Verse) kanske jag ska låta vara osagt.

Men jag tyckte det gav en ljudbild av att trumman nästan återgavs från en scenposition framför sångerskan ?

Om inte annat så gick det ihop sig en del. Men det kan ju också bero på inspelningstekniska tillrättalägganden.

http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/ec696c03.jpg

Detta känns bekant från tidigare Verse-lyssning över mina elektrostatlurar.

Måste kolla upp det igen.

Link to comment
Share on other sites

*Sparkar undan promenadkäppen för farbror*

Hur var det nu man skulle citera nu igen? Jo man citerar och tar bort bildadressen, nästa gång så tar jag din rollator! ;)

Det är en svår konst att vara spydigt skämtsam över internet.

Föreslår att du ligger lågt så vi inte tappar ämnesfokus... :)

Link to comment
Share on other sites

Det är en svår konst att vara spydigt skämtsam över internet.

Föreslår att du ligger lågt så vi inte tappar ämnesfokus... :)

Vi har dessbättre varit befriad från denna typ av skämt tidigare och hoppas att vi slipper det framöver!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Det är en svår konst att vara spydigt skämtsam över internet.

Föreslår att du ligger lågt så vi inte tappar ämnesfokus... :)

Hoppas och tror inte att någon tog illa upp, går nästan inte att göra det med min ** och ;) efter.

Känner mig ju som 15år här inne bland er andra, lite humor måste ni allt ha kvar även om ni har mer gråa än vad jag har ( räknat till ca 5-10st nu ) :D

Sorry för OT skall försöka hålla mig mera till topic.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning!

Tar ni D/A chipsorten med i beräkningarna med? Burr-Brown, ESS Sabre m.m. beskrivs med olika flavörer överallt på nätet tycker jag :D

Det som fanns närmast med i dessa beräkningarna var våra egna "chips" (öron) :D

Link to comment
Share on other sites

Jämförelseobjekt No:3...

Weiss Minerva

Även denna modell har blivit lite till åren och jag skulle tro att den utgått ur ordinarie sortiment till förmån för Dac202:an :?:

f496fd69.jpg

Hur som helst... här spelas det öppet och väldigt befriande ( om nu inspelningen är av rätt kvalité ).

Musiken klingar ut och det blir ett riktigt fint skimrande ljud från t.ex cymbaler.Diskantåtergivningen har en precision och

framställning som aldrig tenderar till att bli analytisk eller hård. Energin och dynamiken liksom bara dyker upp där den behövs.

Rumsinformation som jag aldrig tidigare hört på vissa inspelningar framträder och det får väggar och tak att tänja sig en aning

mer än vad de övriga i vår lilla test förmår.

Basintrycket består från de övriga i sammanhanget, möjligen har vi i Minervan en något rappare bas men ändå följsam på något sätt.

Och så var det det här med rösthantering. Den är riktigt, riktigt bra. En skiva med Jeanette Lindström ,

medhavd av vår moderna jazzfantom Calm, fick verkligen närvarokänslan att ... tja närvara helt enkelt.

Kan inte bättre beskriva fenoment men det kanske Calm kan redogöra för med bättre iklädda ord ?

776f3cd2.jpg

För att kort sammanfatta...

En välspelande Schweizare som verkligen livar upp och samtidigt håller instrumenten fokuserade.

En "lite mer" ordentlig test finns att läsa om på 6moons hemsida

007e423a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den första gången jag hörde Minervan var det en aha-upplevelse. En mycket tydlig rymdförstoring och en skön upplösning utan ett uns av hårdhet.

Då pratar vi konkurrens med en säkerligen mycket kompetent dac.

Det tog inte lång tid innan jag kom över en begagnad Minerva och på den vägen är det.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...