Jump to content

Ktema demo - Tack till er alla

Recommended Posts

Tack alla ni som besökte lördagens Ktema demo. Det var ett nytt besökarrekord med 70 besökare under en dag!!! Det är siffror vi bara varit nära tidigare och då under två dagar. Ktema var uppenbarligen ett dragplåster av stora mått.

Tack också Robert från Audio Concept som utan mat och dryck tillbringade hela dagen i demorummet, spelandes musik och berättande om Ktema.

1785-4476795-shopw-9e17be.jpg

Under fredagkvällen fick jag sitta i lugn och ro och lyssna på Ktema.

Det var en helt ny upplevelse av en unik konstruktion. Luft, släpp, ljudbild påminner lite om MBL. Det spelade stort, luftigt och oansträngt och det kändes som om det fanns oändligt utrymme för dynamik. Basåtergivningen satte mitt Svanåreglerade rum på lite ”hal is” för det var rejält tryck i botten på ett ”torrt” sätt.

Ktema låter verkligen inte som en traditionell ”lådhögtalare” så det är bara att konstatera att Franco Serblin skapat något alldeles extra.

Mer bilder kan ni se här:

Bilder

/Stefan

Tack alla ni som besökte lördagens Ktema demo. Det var ett nytt besökarrekord med 70 besökare under en dag!!! Det är siffror vi bara varit nära tidigare och då under två dagar. Ktema var uppenbarligen ett dragplåster av stora mått.

Tack också Robert från Audio Concept som utan mat och dryck tillbringade hela dagen i demorummet, spelandes musik och berättande om Ktema.

1785-4476795-shopw-9e17be.jpg

Under fredagkvällen fick jag sitta i lugn och ro och lyssna på Ktema.

Det var en helt ny upplevelse av en unik konstruktion. Luft, släpp, ljudbild påminner lite om MBL. Det spelade stort, luftigt och oansträngt och det kändes som om det fanns oändligt utrymme för dynamik. Basåtergivningen satte mitt Svanåreglerade rum på lite ”hal is” för det var rejält tryck i botten på ett ”torrt” sätt.

Ktema låter verkligen inte som en traditionell ”lådhögtalare” så det är bara att konstatera att Franco Serblin skapat något alldeles extra.

Mer bilder kan ni se här:

Bilder

/Stefan

Kul att fler fått möjlighet att avlyssna Ktêma och av allt att döma så blev det mycket folk och säkerligen varmt i "valvet". Kan se rosorna på kinderna på en inte helt okänd demonstratör. ;):D

Spännande och höra lyssnarkommentarer så småningom.

Calm

Guest Niklas F
Kul att fler fått möjlighet att avlyssna Ktêma och av allt att döma så blev det mycket folk och säkerligen varmt i "valvet". Kan se rosorna på kinderna på en inte helt okänd demonstratör. ;):D

Spännande och höra lyssnarkommentarer så småningom.

Calm

Ett tips när man citerar någon på forum är att ta bort bildadressen så slipper man se den igen, inläggen blir en aningen mindre då.

( insåg just att jag lät en aningen dryg, inte min mening alls. Men jag som ungdom måste ju lära er gammelgubbar lite internetvett ;) )

Edited by Niklas F

Ett tips när man citerar någon på forum är att ta bort bildadressen så slipper man se den igen, inläggen blir en aningen mindre då.

( insåg just att jag lät en aningen dryg, inte min mening alls. Men jag som ungdom måste ju lära er gammelgubbar lite internetvett ;) )

Ibland kan det vara befogat att besvara med bild beroende på att inlägget kommer sent i slingan. Annars blir det svårt att hänga med för den som inte har bilden framför sig. Hoppande fram och åter kan bli ganska enerverande. Dock inte giltigt i detta sammanhang.

Skall ha det i beaktande, även om jag inte lovar att alltid göra som du föreslår.

Man lär så länge man har elever som den gamle läraren brukar säga. ;):D

Calm

Är Robert en reslig man på över 2m?

Jag har fått för mig att Ktema var ett par stora burkar :Thinking:

Robert är nog rätt lång men 2m tror jag inte att han når över.

Ktêman mäter väl inte mer än runt 110 cm om jag minns rätt.

Men storleken har som "vanligt" ingen betydelse, åtminstone inte i det här fallet ;)

e68a59be.jpg

Jag hade förmånen att få besöka Akkelis och lyssna på Ktema. Kan bekräfta att Robert inte är 2 meter lång :).

Mycket trevligt var det med gott vin och goda tilltugg på entréplan. Sedan var det bara att följa välljudet en trappa ner.

Robert bjöd på en grundlig genomgång av Franko Serblins tankar bakom Ktema och han var noggrann med att poängtera att detta inte var en Sonus Faber högtalare på något sätt, utan en helt unik produkt som utgår från en helt annan filosofi.

Efter en handfull demo-låtar fanns möjlighet att spela egen musik. Detta blev extra spännande då vi 20 minuter tidigare hade spelat samma medhavda musik på ett par Sonus Faber Amati Futura.

Ktema målade verkligen upp en stor ljudbild, mycket omslutande. Rummet spelade oss dock ett par spratt. Som nämnts tidigare blev basen lite överdådig där nere i kassavalvet. Också diskanten kunde jag ibland uppleva som lite hård längst upp, detta var dock inget jag kände igen från lyssningen hos AC i Stockholm för några månader sedan. Jag uppfattade spelstilen som något tillbakalutad om man jämför med Amati Futura. Den senare tycker jag är duktigare på att förmå rösterna att sväva fritt utan att på något sätt tappa precision vad gäller placering. Ktema har lite mer MBL över sig. Vad man gillar är naturligtvis en smaksak.

Än en gång, tack för ett trevligt arrangemang.

Höjden 110 cm kan stämma ganska väl. Mina är ganska exakt 112,5 cm eftersom mina står på Cerapuc.

När det gäller Ktêma så stämmer det att den ger ett intryck att vara rundstrålande eftersom högtalaren har en svårförklarlig förmåga att totalt försvinna i ljudbilden. Den är heller inte så känslig i sidled vilket gör att sweetspot känns större. Men en avgörande skillnad mot MBL och möjligen andra rundstrålande högtalare är strukturen kring instrumenten och tonerna, gör att jag upplever Ktêman som mer pregnant och riktningsorienterad. Jag gillar personligen att känna kroppen i ett piano och dess övertoner och där slår Ktêman det mesta utan att för den skull skapa skarpa konturer. En luftighet som också är detaljrik utan att vara skarp.

I början trodde jag att riktningen i uppställningen av högtalaren inte spelade så stor roll, men där har jag fått ändra uppfattning. I förstående kändes det som man kunde ställa upp dem lite hur som helst. Men skall man få dem att klinga ut, så gäller finliret som vanligt. Detta gäller i större utsträckning diskant och mellanregister. Basen med dess sköld gör att man kan orientera dem något lättare mot bakväggen. Men även här gäller begränsningar.

Jag fick lite på skallen då jag tyckte att Futuran kändes slankare, vilket också Hifi+ tycker mig bekräfta. Men det är gradskillnader. Skulle jag rangordna så ligger Futuran något mer i diskantkontur, därefter Ktêman och sist Homageserien på skalan.

Synd att basen verkade bråka för den är verkligen något extra. Men som vanligt så rummet med i alla sammanhang.

Calm

Jag fick lite på skallen då jag tyckte att Futuran kändes slankare, vilket också Hifi+ tycker mig bekräfta. Men det är gradskillnader. Skulle jag rangordna så ligger Futuran något mer i diskantkontur, därefter Ktêman och sist Homageserien på skalan.

Eftersom man lär så länge man lever ;) vill jag lära mig vad din rangordning av "något mer i diskantkontur" är. Jag anar men är lite osäker. :26:

mvh

Eftersom man lär så länge man lever ;) vill jag lära mig vad din rangordning av "något mer i diskantkontur" är. Jag anar men är lite osäker. :26:

mvh

Det handlar inte om upplöst eller inte upplöst dvs detaljer eller tonhöjd utan snarare om hur diskanten mejslas ut från bakgrunden i t.ex i en violin eller en röst och som ger tre dimensioner och djup i ljudbilden.

Calm

Tacka AC Robert och Akkelis för gästvänlig demo med ljud, vin och tilltugg. Robert är alltid trevlig att lyssna på och han kunde som vanligt mycket om det han demade. I detta fall Ktema´s unika egenskaper och design. Intressant att höra.

Jättekul att kunna få höra på egen musik på Ktema. Jag har lyssnat runt en del sista tiden på högtalare i denna prisklassen och vet vad de kan prestera. Vad gäller Roberts längd så är han ganska lång. Inga 2m, men Ktema är mindre än jag trodde i alla fall. Det var inte bara relativt.

De spelade STÖRRE än de ser ut, mycket STÖRRE. Hur såg de ut? Fantastiskt fina och smäckra, man får lite musikinstrumentkänsla och ffa något strängistrument.

Ljudpresentationen av dessa unika högtalare var också unik, Svårt att likna med något. Någonstans mellan MBL och en traditionell högtalare kanske de skulle hamna om man vill beskriva presentationen. Det är mycket kropp i ljudet och det ger en mycket bred ljudbilld. Dock tycker jag den är mycket bredare än den kändes djup. Större 3D känsla hade jag önskat (lite kräset kanske). Saknade lite focus. Ljudet uppfattade jag var lite längre bak i ljudbilden mot vad jag gillar och är van vid, förutom de lägre regionerna som hoppade lite längre ut i ljudbilden. Jag hade en viss ovana med att jag inte riktigt fick samma precisa känsla av vad saker befann sig i ljudbilden. Detta pga att ljudet bla spreds bakåt, runt och utåt sidorna. Jag hittade inte röster och instrument där de brukar vara. Men det är tydligen så det är tänkt eftersom de är konstruerade geometriskt för att sprida ljudet bakåt och runt ut i rummet. Förklaringen från Robert är att det mer liknar en live situation med ett riktigt instrument som sprids mer åt alla håll i rummet när det spelas på. Denna ljudbild kräver tydligen viss tillvänjning enligt Robert och så van han jag inte bli på denna ca timma jag lyssnade. Ljudet var mycket dynamiskt och högtaren var kontrollerad och lät aldrig pressad även om vi försökte. Liten vasshet i höga mellanregister ibland förvånade. Lyssningsrummet hade förbättrats jättemycket sedan jag var där sist, men det hade lite förstärkningar i basen, men det var helt ok. Alltid svårt att avgöra om det vassa hade något med rummet att göra, men jag tror nog det var högtalaren eller något annat i den elektriska signalkedjan för jag har ljudet lite så hemma hos mig också och jobbar för att få bort det, därför är jag känslig för det.

Jag bedömer ju ljudet jag hörde och där ingår mer än högtalarna. Electroniken rummet mm. Jag tror nog högtalaren var det bästa i kedjan. Får känslan av att jag är lite väl kritisk. Jag hade kanske lite för höga (orimliga) förväntningar. Jag utgår från en för mig, naturligtvis subjektiv, optimal ljudåtergivning och då kändes det som det ovan beskrivna. Inte pricken över i´t för mig. Det var en jättebra högtalare, men som det demonstreradesdes saknade jag lite av det jag beskrivit ovan. Och en demo är ju alltid en demo. Man får koncentrera sig på det fundamentala med högtalaren och det var mycket bra! Jag är helt säker på att det går att justera en del med övriga bitar i signalkedjan till fulländning.

Intressant att läsa om lyssningsintrycken och iakttagelserna i Gbg. Mycket stämmer med mina egna intryck, men annat kräver säkert några kommentarer.

Om vi börjar i änden ljudbildens utbredning och storhet så är det en egenskap som man slås direkt av och blir omedelbar. Sen finns en luftighet och rymd kring denna som är enastående. Jag tycker att detaljrikedomen har tagit ett steg framåt, men ändå utan att vara framfusig eller förlora värmeinehåll.

När det gäller tredimensionaliteten så upplever jag den på ett helt annat sätt än Apexorca. Jag tror att det är två faktorer som spelar in och det är dels invinklingen på högtalaren och där har jag märkt att det är lika känsligt att placera dessa högtalare som de flesta andra. Skall man uppnå djupet så är det mer toe-in än jag är van vid med SF, men man får akta sig så att det inte blir så mycket att diskanten börjar leva sitt eget liv. Av bilderna att döma är frågan om inte högtalarna stod för rakt. Kollade ni olika invinklingar?

Den andra iakttagelsen som görs är om inte elektroniken var något för "tunn" i relation till högtalaren. Själv provade jag och Gurkan jag tror det blev sex olika kombon innan jag var helt nöjd och kunde slappna av och bara lyssna till musiken. Den är avslöjande i den meningen att brister tidigare i kedja avslöjas obönhörligen.

Det är ett helt annat diskantljud än man är van vid när det gäller Serblin konstruktioner och detta blir lika uppenbart som första gången man lyssnar på SF Futuran. Det är lite av en ny ljudfilosofi men ändå inte eftersom det finns en harmoni och värme trots allt.

Precisionen i i ljudbilden blir enastående vid rätt placering och elektronik och ASR:n lever fullt ut i denna högtalare. Mörk bakgrund holografi kring instrumenten och ett diskantfocus som inte tenderar att tippa över. Jag har testat många av mina gamla referenser och konstaterar att högtalaren klarar alla med glans. Att få en piccolaflöjt att låta som den skall är en bedrift i sig, men här får man med hela spektrat av övertoner som är svårt i sammanhanget är en ännu större bedrift.

Röstbehandling kan man få allt från megafon till melodiös klanglåda, det är bara att välja. Själv vill jag inte ha alltför liten munhåla, det känns inte naturligt utan mer öppenhet och djupklang.

Men storheten i denna högtalare ligger enligt min uppfattning i dess behandling av pianot. Här kan man få en total upplevelse av dynamik, kropp och sträng.

Har hört många högtalare i denna prisklass men ingen som är så nära livekänslan som denna vad gäller just pianoåtergivning. Det räcker mer än väl för mig, resten kommer på köpet.

Jag tror inte att denna högtalare kommer att appelera till hårdrockaren, dvs fullt ös, men för finliret finns det inget som jag hittat som känns avgörande bättre.

Den kommer inte vad jag förstå att släppas i någon större upplaga utan blir mer esoterisk i sin framtoning. Jag tror inte Serblin behöver så mycket marknadsföring i det avseendet. Mot den bakgrunden kommer den nog inte testas i någon större utsträckning om den samtidigt inte finns tillgänglig.

Calm

Invinklingen justerades inte och jag tror du har rätt i att de borde vinklats in mer.

Mina iaktagelser om ljudet var sådana att det lät mycket bra med enklare mer avskalade arengemang utan massa instrument och fullt ös tex Maria Mena och liknande. Soft/finstämd musik lät bäst. Det var när jag blåste på med Linkin Park, som iofs är det bäst producerade hårdare rock/pop jag hör, som jag inte kände igen mig och saknade det jag ovan beskrev. Allt det Gurkan demade som naturligtvis var tilrättalagt (med all rätt) lät mycket bra, men där hade jag ju ingen referens till annat.

Håller med om att pionot lät mycket bra.

Jag tror ffa det var den där känslan av att jag saknade lite focus som störde. Men det är ju aldeles säkert en vinkling och placeringsfråga.

Jag tror som du och som jag skrev att de säkert kan bli ännu bättre med mer tuning av elektroniken.

I mitt huvud har jag en referens som är mitt ideal och det jämför jag allt med. Missförstå mig rätt! Det lät mycket bra, men min kritiska bedömning hittade några svaga punkter som får ett kanske oproportioneligt stort utrymme. Några av dessa punkter kan säkert enligt ovan elimineras så att min synnerligen subjektiva bedömning höjer betyget några pinnhål. :icon_smile_cool:

Mvh

Edited by Apexorca

Jag tror inte att en genomsnittlig köpare på denna prisnivå skulle slå till med mindre än att ha gått igenom och grundligt testat ett antal kandidater och därefter bett att få en lyssning hemma. Först då kan man få en reell chans att bilda sig en uppfattning om en till och börja med okänd högtalare och dess potential. Anpassning till egen musiksmak är då väsentlig.

Sedan börjar resan med finetuning och anpassning som kan pågå resten av livet om man vill.

Själv är jag just i fasen av att ha ställt in högtalarna så som jag tror att de skall kunna spela efter sin bästa förmåga. Därefter blir det lite kabelanpassning.

Kör just nu utvärdering av Yterkablar, men tyvärr utan orginalgafflar. Så när gafflarna finns på plats så skall jag göra en djupare analys och värdering av dessa.

Kul med dina inputs och synpunkter Apexorca!

Calm