Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var firar en skåning och en bleking lämpligast Sveriges Nationaldag?

Jo, hemmaplan i det dejlige Danmark!

Vi får ta fram historieböckerna för att se vad det är vi egentligen firar. Tydligen var det så att Gustav Vasa tillträdde kungatronen 6 juni 1523

GustavVasa.jpg

Någon gång under 1800-talet letade politiker bland olika datum för att hitta något att samla riket kring och fira svenska flaggan. Man enades

om att fira Vasaättens tillträde till kronan 1523.

Svflaggan.jpg

Det fanns dock ett problem, och det var att just 1523 återstod det ännu 135 år innan Skåne, Halland och Blekinge kom att bli svenskt...

:o

Under senare år har man istället sagt att vi kan istället fira den nuvarande riksdagsformen som också infördes 6 juni men nu 1973. Inte så lätt att hitta

lämpliga datum för ett land som förlorat alla krig sedan Skåneland (Skåne, Blekinge o Halland) införlivades med Sverige.

Så Calle_Jr och jag bestämde helt enkelt att låt oss fira Svenska Nationaldagen i Köpenhamn, drygt 20 minuter från Calle_jr's sweet-spot. Det blev

en fin-fin dag på årets än så länge varmaste dag här i syd ...

dannebrogen.jpg

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vi ställde kosan mot Västerbrogade 181 som ligger ca 15 minuters promenad västerut från Tivoli. Där hittar vi en av Köpenhamns gamla trotjänare

118KTskylt.jpg

98KTExterir.jpg

KT Radio startade sin verksamhet redan på 60-talet. Det är inte en renodlad HighEnd butik utan här finns en bred palett av hifi i flera prisklasser

inklusive hembio. Här finns också professionell utrustning för scen och kabaré. Dessutom fantastiskt trevlig och välkomnande personal. Det tog mindre

än en minut innan vi hade varsin kopp kaffe i hand.

Här några vyer från interiören som, om jag räknade rätt, hade 4 olika lyssningsrum.

95interir.jpg

94interir.jpg

96interir.jpg

92interir.jpg

Jag använde bara min nya Nikon Coolpix P300 med befintligt ljus men Calle körde på i gammal god stil :app:

82CallehosKT.jpg

Posted
KT radio låter bekant på något sätt.Är dom tillverkare av hifi produkter eller är jag helt galet ute?

Jo, du är på fel spår. Däremot finns det två KT Audio. En i Köpenhamn och en i Odense som har tillnamnet Expert KT Audio. Detta är olika företag med olika hemsidor.

Posted
KT radio låter bekant på något sätt.Är dom tillverkare av hifi produkter eller är jag helt galet ute?

Du kanske tänker på KR Audio från Tjeckien :?::shy:

Posted
- Det har säkert hänt mycket sedan jag besökte KT Radio sommaren 2006 ;)

Tack för den länken, Eliot. Kul att ha jämförelsen tillgänglig i samma tråd. :Idea:

Jodå, dom har t ex bytt butiksskylt :) Men som ni skall se har de också ändrat sitt sortiment, åtminstone delvis. Fast en del av sortimentet och även exponeringen är nära nog identisk mot 2006. :o

Posted

Kanske inte alla som känner till att skaparen av Pioneers högtalare är Andrew Jones, alltså samma kille som ligger bakom TAD som

alltid hamnar högt bland omdömena på mässor, senast i Stockholm. Pioneers högtalare är byggda med samma tänk och dom hör hemma

i det övre skiktet bland högtalare. Släktskapet till TAD även ljudmässigt finns där.

Pioneer är annars en tillverkare som mer är känd för hyggliga hembioanläggningar och familjestereo för "lagom" pengar. När vi pratar om

deras högtalare så är det annorlunda. Dom hör hemma i det övre skiktet och kan gå en match mot det mesta.

Dom kostar en slant men är billiga i förhållande till Sonus Faber, Dynaudio, Wilson med flera...

Posted
Vinyl för vänsterhänta - Vestax Güber Cube-T CM01;

Intressant att tonarmslyftaren på pickupskalet sitter på höger sida. Blir onekligen lite problematiskt att lyfta den med vänster hand.

Alternativt får användaren stå bakom skivspelaren vid användandet.

Posted
Vinyl för vänsterhänta - Vestax Güber Cube-T CM01

Synd att den verkar vara utgången (tillverkad i 40 ex), annars hade jag beställt en på studs! :63:

/ptr

Posted

Synd att den verkar vara utgången (tillverkad i 40 ex), annars hade jag beställt en på studs! :63:

/ptr

Finns ett ex (minst) i butiken till 4 995 DKK (eller var det möjligen 5 995 DKK?)

Posted

Här fanns också en hel del lifestyle hifi. Om norska Forsman VSS4 räknas dit är kanske lite tveksamt. Dom har större ambitioner än så, men

onekligen sticker dom ut lite från mängden.

71ForsmanVSS4.jpg

70ForsmanVSS4.jpg

Däremot måste danska TP Tube och deras aktiva högtalare räknas till lifestyle. Man får

också räkna med att vara aktiv med strutsvippan och hålla fingrarna borta. Det fanns mycket lifestyle i butiken - högtalare i läder,

höglans, i skulpturella former ...

74TubeTP.jpg

75TPTube.jpg

Även i DK pratas det akustikbehandling av rummet. I ett rum hade dom lite olika varianter på dämpning och spridning.

102Akustikprodukter.jpg

Trappan upp till deras high-end biosal ...

Posted

Vi tackar KT Radio för att vi fick springa runt och plåta. Här fanns allt från några tusenlappar till prylar för en årslön... En butik för alla plånböcker

och hifi-inriktning.

Vi drar vidare till nästa ställe, men förs en öl. Vi är ju i Danmark.

122l.jpg

Calle_Jr ville också leka lite med min senaste leksak från Nikon (Coolpix P300) ...

123l.jpg

Posted

Nästa anhalt var en riktig pärla. Där skulle jag kunna tänka mig att hyra butiken ett par veckor och bara spela. Det saknades vare sig

hifi eller musik.

161interir.jpg

Här fanns också tillbehör av olika slag och det mest använda var nog denna lilla Ikea-pjäs.

169Ikealack.jpg

Här i referensbiblioteket finns några till plus den största demosamlingen av vinyl som jag har sett. Jag trodde dom var till salu men ack nej. Och

dom är framför allt inte till salu till sådana som bara letar efter rariteter (för sådana fanns). Sorry Eliot. :D

183frrd.jpg

I samma förråd fanns en del gamla klassiker. Här en tidig Akai som enligt uppgift fungerar klanderfritt. Bakom står en annan

raritet.

188Akai.jpg

Det är en Hiraga Class A av tidig årgång.

186Hiraga.jpg

I en annan del fanns det också klassiker.

189rrfrrd.jpg

Rör skyltades även i butiken.

182300B_skylt.jpg

Kort sagt - följ med till Audio Consult i Köpenhamn!

121AudioConsult.jpg

Posted
Vi tackar KT Radio för att vi fick springa runt och plåta. Här fanns allt från några tusenlappar till prylar för en årslön... En butik för alla plånböcker

och hifi-inriktning.

Vi drar vidare till nästa ställe, men förs en öl. Vi är ju i Danmark.

122l.jpg

Calle_Jr ville också leka lite med min senaste leksak från Nikon (Coolpix P300) ...

123l.jpg

Ständigt dessa immiga glas! :mm::mm:

Vi lider under dessa betraktelser av torrsprickor i munnen. ;):D

Calm

Posted
Ständigt dessa immiga glas! :mm::mm:

Vi lider under dessa betraktelser av torrsprickor i munnen. ;):D

Calm

Calm, det skulle underlätta att följa trådarna om du väljer att quota utan bild. :)

Guidelines

Posted
Calm, det skulle underlätta att följa trådarna om du väljer att quota utan bild. :)

Guidelines

Visst men själva poängen är faktiskt att kommentera en bild och att då hänvisa till den en sida tidigare gör lite svårare att följa. Jag vet hur man gör, så inga problem. Mig veterligen är det både ett bild och textforum, men jag skall försöka begränsa mig, har fått påpekande tidigare. Kommer att kommentera om andra gör likadant.

Calm

Posted
Ett par stammisar satt och fikade hela tiden vi var där;

Ett GUBB - dagis m a o ;)

Jag känner igen mig i fikandet och då på mitt GUBB - dagis, hos Mirre på Veteran Hifi brukar det slinka ner ett par koppar allt som oftast:app: ,

Trevligt reportage och så ser det ju trevligt ut i största allmänhet också:)

Posted
Trevligt reportage och så ser det ju trevligt ut i största allmänhet också:)

Tack, då traskar vi ner en våning...

DSC_1747.JPG

Ang bilder i quotes så är ett bra alternativ att quota med bildlänken bibehållen, men där tecknen "" tas bort före och efter bildlänken.