toobs Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Så har det hänt. när jag talade om vad som fanns i paketet som kom med posten utbrast min fru: det var det dummaste jag hört! Att berätta att jag i själva verket köpt två stycken - den ena för att tvätta och den andra för att skölja - gjorde henne inte mer imponerad. Vad är nu detta? Jo, en dubbel uppsättning av en produkt vid namn Knosti Disco Antistat (vilket inte heller imponerade min fru........) Jag har ju länge sett uttalanden här och läst på andra ställen om fördelarna med att tvätta de kära vinylskivorna. Så läste jag denna lilla test http://www.tnt-audio.com/accessories/disco_antistat_e.html och då bestämde jag mig för ett försök. Det är ju inte någon jätteinvestering direkt. Och dessutom: det man är jätterädd om skall man ju handtvätta........ Nå, hur blev det då? Tja efter att ha hastat iväg till apoteket för att köpa destillerat vatten dukade jag upp grejorna på köksbordet. Min nioårige son kom och ville hjälpa till (han tyckte i alla fall att det var coolt). Efter en studs trivsamt pysslande med tio utvalda LP i varierande grad av förfall kan jag konstatera följande: Deep Purples Made in Japan, som jag köpt begad på mässa men inte kunnat spela pga knaster som överröstade musiken, blev nästan helt knäpptyst (lyssnat i lurar på hög volym.....) I övrigt blev förbättringen allt i från rätt bra till väldigt stor - om än ingen skiva (förståss) blev fullständigt tyst. Sämst resultat fick jag med mina gamla plattor från studietiden. Kan möjligen ha samband med att de tillbringade rätt stor tid liggande i högar på golvet utan fodral; "the results of a miss-spent youth" brukar man väl säga.......Tror jag skall köra de skivorna en vända till och se om den ingrodda skiten lossnar då. Hur kan man då sammanfatta? Ja, jag är väldigt nöjd med denna blygsamma investering och får leva med att min fru med en huvudskakning konstaterar: "Du ÄR verkligen en nörd!" Sedan skulle iofs jag också vilja ha en Loircraft, men då skulle jag nog bli vräkt....... Quote
Efny Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Givetvis gör du rätt i att tvätta dina skivor på bästa sätt. Det gör verkligen skillnad. Reaktionen din fru hade är också rätt vanlig och tyvärr är det vanligt just kring hifi att folk inte vill tro att det kan vara skillnad. Hade en liknande situation för ett tag sedan då jag gjorde misstaget att berätta för en kollega på jobbet att jag köpt en strömkabel för 6000:-. Han , som han själv uttryckte det, saknade ord för detta och tappade hakan till golvet. Saken blev ju inte bättre när jag förklarade att det var en begagnad kabel och att nypriset låg på c:a 15. Hoppas din fru i alla fall fick lyssna och höra skillnaden själv. Quote
calm Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Att tvätt gör skillnad är oomstritt faktum, så vi pratar snarare metod för att genomföra denna. Ser väl inte ut att vara så avancerat system med diskbaljor och diskställ. Enkelthet är det bästa. Frågan är vad som gömmer sig i bad nummer 1. För jag antar att destillerade vattnet är ren sköljning? Medföljde någon borste eller pratar vi bara bad utan tvättning? Av hustruns reaktion så var väl priset över en flaska Yes och några diskbaljor? Calm Quote
Bebop Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Jag kör med Okki Nokki som också fungerar utmärkt. Jag är dock för lat att tvätta samtliga skivor. Jag gör först en okulärbesiktning och/eller lyssning innan jag kör igång maskinen. I sammanhantet bör också nämnas att även CD-skivor ibland kräver en tvättning. Samma sak där, om de ser rena ut låter jag det vara, men jag har fått en del plattor som är flammiga eller på annat sätt ser misstänksamma ut och naturligtvis om de hackar vid avspelning. Då tar jag en "specialtrasa" (= len, mjuk och absolut ren - t ex en färsk disktrasa) och tvätta CD-skivan med rödsprit - sköljer med ljummet vatten och torkar med en ren och mjuk trasa. En ospelbara CD-skiva kan på detta sätt bli spelbar och en ren CD kan hålla CD-spelarens korrigeringskretsar på avstånd. Quote
toobs Posted June 10, 2011 Author Posted June 10, 2011 Tja, jag nöjde mig med att berätta för henne hur bra det fungerat. Hon svarade med något i stil med "bara du är nöjd så...." Beträffande innehållet i tvättvätskan vet jag intet - men den luktar skitilla. Någon sorts alkohol är en bärande beståndsdel kan man känna. Som min son sa: "jamen att det luktar illa betyder ju att den fungerar bra" Genom att skölja i en likadan apparat borstar man bort det sista av det som lösts upp och all tvättvätska. Genom att använda destillerat vatten för att skölja får man inte några kalkrester eller kiknande som sätter sig i spåren när sköljvattnet sedan torkar. LIte söligt kanske men ändå lite kul pyssel - och det gör stor nytta till en investering om 1500 kr inklusive två liter färdigblandad tvättvätska. Kanske skall prova någon dyrare / finare variant av tvättvätska när denna tar slut. Quote
Recommended Posts