Jump to content

Mästarmöte i Tungvikt


stargazer

Recommended Posts

Trevlig och spännande tråd.

Jag är själv intresserad av dessa högtalare och hur fina de är, men nu är jag så nyfiken på hur det lät.

Orkar inte vänta mer. Jag vill ha hard core lysningsintryck samt jämförelser. :icon_smile_cool:

hehe..... våndan av en klassisk "sträckbänk" i forumssammanhang är väl känd ;)

Hifi bygger på tålamod, för att citera en av läromästarna :app:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok Apexorca.Du ska få lite lyssningsintryck.

Ktêma handlar det om.Första gången jag hörde talas om dessa skapelser så visste jag inte riktigt hur Jag skulle förhålla mig till dom utseendemässigt.Lite av samma fenomen som när Stradivari släpptes,De är (liksom Stradivari) minst sagt unika på den punkten.När man ser dom i verkligheten så slår det en över hur smäckra de ser ut.Betydligt mindre än vad de verkligen är.Jag uppfattar dom mindre än Wilson fast de är ungefär i samma storlek.Gurkan sa att de dessutom är relativt lättriggade.P.g.a basskölden så är de okänsliga för hur de placeras i förhållande till bakvägg.Smart!Finish och utförande är på topp,precis som man kan förvänta sig och kräva av högtalare på den här nivån.

Stargazer brukar då och då skicka mig MMS med hifi-porr från Stockholm,när han är ute och lyssnar bland hifi affärerna i Stockholm.Om det är för att retas?Gissa! :D Vid två tillfällen blev jag lite extra avundsjuk.Första tillfället fick jag mig ett MMS med ett par Stradivari Homage på bilden.Den andra gången var när jag fick ett MMS med Ktêmorna.Då började tanken formas om att åka ner för att få lyssna på underverken.När sedan Sonus Faber släppte Futurorna så var det i stort sett bestämt.Dessa högtalare måste jag bara höra på!Det är roligt att nu få säga att jag har hört alla som jag velat lyssna på!

När det kommer till lyssningsintrycken så märks det att det är en högtalare signerad Herr Serblin.Hans ljudsignatur finns där,om än i en ny,lite uppdaterad förpackning.Det låter välbekant för en Sonus Faber vän.Välbalanserat,otroligt luftigt och med bra timing.De har en nästan kuslig förmåga att försvinna ur ljudbilden.Bra rösthantering,vilket jag tycker är viktigt.Väldefinierad bas.På vissa punkter känns de som Sophia 3 motsats även om de också har mycket likheter.Sophiorna är mer direkta,medans dessa mer ”omslutande” och laidback i karaktären,om ni förstår hur jag menar.Det är svårt att klä intrycken i ord.

Ktêma,ska jag också i ärlighetens namn säga,hade betydligt mer kvalificerad kringutrustning,med idel,ädel MBL referens elektronik,och dessutom ett bättre rum.Jag hade sagt att de skulle rigga med en bra integrerad i ungefär samma klass som min,men de på AC tyckte att det är väl bättre att höra hur de kan prestera istället för att kanske då ha en begränsning i övrig utrustning.De har säkert rätt,men de blev ju som sagt en liten orättvis skillnad i förhållande till Sophiorna på Reference.

Vid vissa stycken tyckte jag mig kunna märka att de kunde bita till i diskantområdet.Jag brukar reagera på sånt,men det var en anmärkning som inte förekom så ofta att jag skulle haka upp mig på det.Men jag nämner det bara för att ha något att anmärka på.Det kan ju ha att göra med matchning och uppställning.Det låter jag vara osagt.De är i övrigt i stort sett fläckfria musikförmedlare,i samma klass som Sophia 3 och Verity Audio Parsifal Ovation.Ni i Göteborgsområdet bör inte missa Ktêma när de demas på Akkelis!

Jag fick också möjligheten att lyssna på Stradivari en sväng.Man måste ju försöka insupa allt det man hinner,men tyvärr blev det inte lika omfattande lyssningsomgång som med Ktêma.Hade jag fått,så hade jag suttit kvar hur länge som hellst!De stod bredvid och drivdes av ett par monoblock från en annan tysk tillverkare.T+A MONO ENDVERSTÄRKER M 10.Coolt språk,tyskan! :) Försteg och cd-spelare har jag inte den blekaste aning om vad det var för något.

Stradivari var slående snygga,de har en ustrålning som gör att man bara måste stå och beundra dom.Av det jag hörde av dom så kan jag bara säga att det gav mersmak.De är mer direkta än Ktemorna tyckte jag mig skönja,men i övrigt ett frö från samma träd.De är tyvärr lite för breda för att jag skulle kunna få dom att funka i mitt vardagsrum.Men de är riktiga fullrange,de är riktiga skönheter och de låter riktigt jäkla bra!Inget annat att vänta heller.

Stargazer har ju hört Stradivari vid fler tillfällen och har mer kött på benen i frågan.

Vilka är min personliga favorit av de jag hitills lyssnat på?Fortfarande en tid efter lyssningen har jag svårt att rangordna dom!Dels för att de är alla så bra och dels för att jag uppskattat olika parametrar på kombatanterna.Att säga någon är bäst eller sämst här är att skjuta sig själv i foten.De briljerar på olika saker.Ktêmorna har ”släppet”,musiken flödar ut på ett nästan organiskt sätt.Sophiorna har en dynamik,en nerv,en direkthet som också tilltalar mig.Stradivari då?De förtjänar mer uppmärksamhet än vad de fick av mig (oss?),troligen förtjänar de en alldeles egen hifi-resa.Men av de lilla jag hörde så var dom top notch!

Vem sa att det skulle vara lätt att hitta en favorit? :black::):mm:

/n.o

PS.När jag läser min text i efterhand så märker jag att den är väldigt splittrad och osammanhängande.Men det är otroligt svårt att redogöra mina ljudupplevelser! DS

Link to comment
Share on other sites

Aaaaah! Tack! Nu känns det bättre. :app:

Jag skall självklart till Akkelis och höra själv.

SF tycker jag hanterat ffa mellanregister bra och det känns naturligt att Ktema gör det också. Sedan har jag läst att Ktema har en exceptionellt djup och bra bas.

Är det din uppfattning också?

Link to comment
Share on other sites

Aaaaah! Tack! Nu känns det bättre. :app:

Jag skall självklart till Akkelis och höra själv.

SF tycker jag hanterat ffa mellanregister bra och det känns naturligt att Ktema gör det också. Sedan har jag läst att Ktema har en exceptionellt djup och bra bas.

Är det din uppfattning också?

Jo,Ktêmorna var bra mycket på att återge de nedre registren.Basen var ren,torr och välartikulerad.Men konkurrenterna var även de av samma klass.

Allihop har den egenskapen!Inte mycket till hjälp,va ;):?:

Link to comment
Share on other sites

Här följer mina lyssningsintryck om Ktema. De om Stradivari kommer...

Ktema spelar på en otroligt hög nivå. Högtalarna spelar inte på samma direkta sätt som t.ex. Wilson, utan låter musiken ”bygga upp sig av sig själv” på ett närmast rundstrålande sätt (nästan iaf). Framförallt djupet och bredden på återgivningen är imponerande. Känslan av rymd och tredimensionalitet är påtaglig från Ktemas återgivning.

Just ”släppet” från lådan är karaktäristiskt; musiken känns befriad från högtalarkabinettet och växer i lyssningsrymden framför och i kring lyssnaren.

En på det hela taget mycket behaglig återgivning.

Den förefaller subjektivt gå tämligen långt ner i basen, har inga siffror utan det bara kändes så, och ingen brist på glimrande topp skönjdes heller.

Upplösningen är såklart i toppklass när vi är på den här nivån.

Vad gäller röståtergivning och återgivning av akustiska instrument så snackar vi absolut världsklass.

Svagheter vet jag inte om jag hittar; det är snarare beroende på vilken smak man har. Möjligen kanske direktheten i återgivningen hos t.ex. Wilson tilltalar en del då Ktema snarare låter musiken byggas upp ”av sig själv” istället för den mera direkta leveransen från t.ex. Wilson. Tycke och smak, som det ska vara när man väljer på den här nivån.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker beskrivningen av ljudintrycken är mycket träffande vad gäller skillnaderna mellan Sophia och Ktêma. Mina lyssningsinryck vad gäller Sophiorna inskränker sig till ett par lyssningstillfällen under Gbgs-helgen. Vi bodde på Elit Plaza så vi hade nära till.

Men just skillnaden mellan direktheten och den mer omslutande och vad man möjligen skulle kunna kalla för lite mera laidback är nog på pricken vad det handlar om.

Jag skulle ändå påstå att Wilson och Ktêma har gjort en resa som går mer mot ett liknande sätt att behandla diskanten. Wilsons enligt min tidigare uppfattning lite för skarpa diskantåtergivning har gått mot det mera mjuka håller, medan Ktêmorna tar ett ytterligare steg mot upplösning. Men ändå har Ktêmorna en mjuk och i mitt tycke innehållsrik musikalisk gestaltning som är enastående.

Inför mitt eget beslut så testade jag och Gunnar ett antal olika elektronikkombon som alla låg på en bra nivå, men konstaterade att det verkliga släppet ligger i elektronikvalet. Där skiljer sig inte denna högtalare från övriga Serblinskapelser. Det finns alltid en nivå till som ligger och lurar i högtalaren om man ger den chansen.

Mina tidigare erfarenheter kring att det behövs rejält med kräm till SF toppmodeller, har inte besannats lika accentuerat i Ktêmorna. Numera kör jag ASR:en utan "efterbrännkammare" med mina MF Supercharger utan problem och dynamiken och transientförmågan är ändå i toppklass.

Skall vid tillfälle också testa sonens Pathos-kombo och se vad som händer.

Skulle faktiskt vara kul att testa lite rör och analogt till högtalaren och där finns väl möjligheter hos Akkelius vad jag förstår.

Att Stradivarien är en underbar högtalare är väl ingen som ifrågasätter. Men den är stor i mina ögon och när de var hemma hos mig på prov så blir den allför dominerande, speciellt som mitt lyssningsrum kräver en placering en bra bit ut från bakväggen. Men om jag hade ett ändå större lyssningsrum så skulle den vara en intressant medtävlare, men jag är ändå osäker om den skulle gå segrande ur striden, så bra är Ktêman.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Varför är inte Focal Scala Utopia med i detta gäng av högtalare att utvärderas?

Bra fråga som jag egentligen inte har något bra svar på.Jag stod och tittade på dom på AC och funderade hur de kunde låta.De ligger ju i samma prisklass ungefär.Men vi skulle inte hunnit lyssna på dom när jag ser tillbaka.Det var tight om tid som det var.

Ska ärligen också säga att jag inte varit någon Focal vän,men jag bytte ju uppfattning angående Wilson så det är inte otroligt att jag skulle gilla Focal nu också.Har efter Arken fått skrota alla mina gamla fördommar,och det är bara av godo.

Spennende lesing dette, skal selv forsøke få til en tur til Akkelis imorgen for en lytt :) ...

mvh

Tack för det.Jo,jag tycker verkligen att du ska få dig en lyssning av Ktêma.Har du möjlighet så lyssna på Futura och Sophia 3 med! :)

/n.o

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Herlig tråd!

Virkelig spennende å lese alle inntrykk :app:

Tack snälla.

Det är roligt med alla kommentarer.Jag kan känna att det är svårt att riktigt få fram det man vill säga.När dessutom allt vi lyssnat på varit riktigt bra så blir det ännu svårare att hitta och förklara olikheterna.För olikheterna finns ju där!Och vi har ju alla olika preferenser om hur det bör låta.Tur är väl det.Så tråkigt om alla skulle tycka likadant!

Jag kan säga att jag hittat mig min favorit av de jag lyssnat på.Vilken det blev och varför,det kommer jag redogöra när det börjar närma sig slutet av tråden och ska då försöka mig på en slags sammanfattning.Men vi har först oredovisat en av kombatanterna. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack snälla.

Det är roligt med alla kommentarer.Jag kan känna att det är svårt att riktigt få fram det man vill säga.När dessutom allt vi lyssnat på varit riktigt bra så blir det ännu svårare att hitta och förklara olikheterna.För olikheterna finns ju där!Och vi har ju alla olika preferenser om hur det bör låta.Tur är väl det.Så tråkigt om alla skulle tycka likadant!

Jag kan säga att jag hittat mig min favorit av de jag lyssnat på.Vilken det blev och varför,det kommer jag redogöra när det börjar närma sig slutet av tråden och ska då försöka mig på en slags sammanfattning.Men vi har först oredovisat en av kombatanterna. :)

Faktiskt två, även om du redan nämnt lyssningsintrycken för nummer tre... ;) men he gå ju lite undan för Piiitborna förstås :D

Link to comment
Share on other sites

Del 3: Instrumentmakarens mästerverk

Så stod den bara där. Serblins avskedsföreställning inom Sonus Faber-sfären. Hans statement inom Homage-serien.

Sonus Faber Stradivari Homage

Bara namnet framkallar rysningar.

Och inga bilder kan göra detta instrument rättvisa, man blir lika häpen varje gång över finishen på SFs alster längst upp på högtalarstegen.

hifiresan29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Såja, ta ett fast grepp kring koppen… inte spilla, inte spilla… :Nail Biting: :Shame On You:

Hehe, :D ett par droppar på lacken och de kunde varit dina... ;):)

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsintrycken för Stradivari;

Jag har hört Stradivari vid två tidigare tillfällen, en gång med McIntosh-elektronik och en gång med EAR rörförstärkeri drivet av AVID-vinyl. Båda gångerna har det låtit klart bättre än vid detta tillfälle, oklart vad det beror på. Men det lät såklart makalöst bra den här gången ändå! Men så där tokigt, löjligt bra som med EAR-grejorna var det inte. Kanske är Stradivari mera ”kinkig” vad gäller uppställning, rum, elektronik, kablage etc??

Nåväl. Till saken.

Serblin-släktskapet är svårt att bortse från. Den där närmast sensuella hanteringen av röster och akustiska instrument finns där, precis som hos Ktéma.

Djupet och bredden finns där också, på ett härligt sätt.

Kanske att Ktéma hade ännu mer av just djup och bredd i ljudbilden, lite svårt att få rättvis jämförelse med olika uppställningar och olika elektronik.

Stradivari levererar musiken något mera direkt än Ktéma, jag upplever lite mera nerv i Stradivari. T.ex. Home Cookin’s ”Brown sugar Baby” hade mera sväng i Stradivari-systemet.

Ktéma hade mer lugn i återgivningen. Kanske, kanske upplever man basen lite ”mer” i Stradivari, men det kan ha varit uppställningen också.

Stradivari har en öppenhet och den upplevs verkligen ”effortless” i sin musikleverans. Det är härligt tycker jag. Musiken bara frigörs, till synes (höres?) utan begränsningar.

Egentligen är det fel med direkta jämförelser när man har två olika system, säkert var elektroniken i olika prisklasser också, men det är svårt att låta bli. Ännu mera tokigt när man tänker på att vi inte kunde lyssna lika länge på Stradivari (stängningsdags för affären!) som för Ktéma.

Likväl tyckte jag mig uppleva ovan nämnda karaktärsskillnader. Hopplöst svårt att kora någon vinnare, båda är helt fantastiska.

För många går Stradivari bort direkt p.g.a. dess uppenbara storlek.

Dessa skönheter är Stoora! Antar att de kräver en del lebensraum kring sig också, vilket effektivt sållar bort alla oss med mindre lyssningsrum.

Men så är de ju så förb***t snygga :mm: :mm: :mm: ! Herrejösses :app::o . Och så låter de så tokigt bra! Great-gosh-a-mighty som Little Richard sjöng en gång.

Link to comment
Share on other sites

Var i dag hos HiFi stället och Akkelis. Hörde på SF Amati Futura och Ktema. Vilket guldläge! Två av mina presumtiva kandidater till uppgradering med 15 minuters mellanrum för öronen att hämta ny kraft. Jag hade stora förväntningar och var ffa nyfiken på Ktema som nästan redan har kultstatus. Hur skall den låta? Mycket mycket bra var min utgångspunkt.

Samma skivor men olika rum och olika elektronik. Fick teknisk och teoretisk information och förstår att Ktema är innovativa med nytänkande design om hur ljudet skall spridas ur och från högtalaren medans Futura har en del nya inovationer ffa med vibrationshantering men ändå mer traditionellt uppbyggda. Futurorna är mer utvecklade från hur det sett ut tidigare hos SF Amati men om man så vill förbättrade. Läste ett test i HiFi+ som beskrev Futurorna som det bästa i kombination från Stradivari, Amati samt Guarneri. Det är ju inte lite som i så fall utlovas.

Robert på Audio Concept, som var nere hos Akkelis var tydlig med att hamra in hos oss att Ktema inte var en Sonus Faber utan något helt annat, även om Serblin konstruerat tidigare SF. Det är också tydligt att konstruktionen är helt olika, men en del detaljer och material mm. är ju nästan helt lika. Tex spagettistropparna och deras infästning i den högblanka metallen. Spontant undrar jag hur det gått till om SF och Serblin jobbat helt utan kunskaper om varandras projekt kunnat göra så lika designmässiga lösningar. Båda högtalarna talar till mig på ett positivt sätt.

Båda paren högtalare känns slanka till sitt yttre och låter betydligt mer än de ser ut. Jag upplevde dock en ganska tydlig skillnad. Naturligtvis presterar de fantastisk musikåtergivning och jag är ju inte den förste att påpeka att på denna nivå är det mycket tycke och smak om vad som är bäst.

Avvaktar ytterligare med subjektiva lysningsintryck så jag inte förstör Stargazers och New Orders mycket intressanta och trevliga tråd och kliffhangerkvaliteten är i bästa Baldacci stil . Ser först fram mot era upplevelser om ljudet från Futura som ni har kvar. Väntar med spänning.

Link to comment
Share on other sites

Avvaktar ytterligare med subjektiva lysningsintryck så jag inte förstör Stargazers och New Orders mycket intressanta och trevliga tråd och kliffhangerkvaliteten är i bästa Baldacci stil . Ser först fram mot era upplevelser om ljudet från Futura som ni har kvar. Väntar med spänning.

Kom gärna med dina intryck när tråden börjar närma sig en sammanfattning.Det ska bli intressant om dina intryck sammanstämmer med våra.Så lova oss det.Dessutom ju mer kockar desto bättre soppa i det här fallet!

Link to comment
Share on other sites

Stradivari har en öppenhet och den upplevs verkligen ”effortless” i sin musikleverans. Det är härligt tycker jag. Musiken bara frigörs, till synes (höres?) utan begränsningar.

Detta tycker jag sammanfattar mina egna intryck av Stradivari väldigt bra. Jag har varit med om ett fåtal tillfällen där jag efter en lyssning inte kritiskt kunnat beskriva vad jag lyssnat till, Stradivari tillhör dessa tillfällen. Termer som dynamik och upplösning blir i dessa fall helt oviktiga, man bara dras med i en musikåtergivning svår att sätta ord på.

Robert på Audio Concept, som var nere hos Akkelis var tydlig med att hamra in hos oss att Ktema inte var en Sonus Faber utan något helt annat, även om Serblin konstruerat tidigare SF. Det är också tydligt att konstruktionen är helt olika, men en del detaljer och material mm. är ju nästan helt lika. Tex spagettistropparna och deras infästning i den högblanka metallen. Spontant undrar jag hur det gått till om SF och Serblin jobbat helt utan kunskaper om varandras projekt kunnat göra så lika designmässiga lösningar. Båda högtalarna talar till mig på ett positivt sätt.

I fallet med användandet av fot och topplåten så kan det ju vara en detalj som legat på ritbordet redan när Serblin fortfarande arbetade med Sonus Faber, där av att båda företagen använder sig av dem :?:

Edited by sker
Link to comment
Share on other sites

...

Avvaktar ytterligare med subjektiva lysningsintryck så jag inte förstör Stargazers och New Orders mycket intressanta och trevliga tråd och kliffhangerkvaliteten är i bästa Baldacci stil .

...

Tack! Trevligt att fler än jag och new order tycker den här tråden är kul :app:

Måste erkänna att jag var tvungen att googla "Baldacci" :blush Tack för den jämförelsen :)

Ser först fram mot era upplevelser om ljudet från Futura som ni har kvar. Väntar med spänning.

Hifi + tålamod = sant :D

Link to comment
Share on other sites

Del 4: The Futura is so bright (I got to wear shades)

För såväl undertecknad som new order var detta första gången vi besökte Uppsala. För två vilsna fjälltöntar som oss var det såklart befriande med denna välkomnande skylt vid tågstationen…

hifiresan32.JPG

Det är inte klokt vad man får gå igenom för Hifin… :D:black:

edit: titel ändrad

Link to comment
Share on other sites

Esoterisk är en väldigt speciell och trevlig ”affär”, där uttryck som ”nära hemmiljö” verkligen känns relevant då det i princip… är i hemmiljö :)

Detta på ett positivt sätt, ska sägas.

Efter liten rundvanding i de olika lyssningsrummen, så gick vi så trappan upp till det översta lyssningsrummet.

Referenser till himmelriket och sådant billigt effektsökeri tänker jag inte försöka mig på (ooops, nu gjorde jag visst det :blush).

Det är nog ingen överdrift att säga att förväntningarna var högt uppskruvade hos oss båda. Men....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...