Jump to content

Mästarmöte i Tungvikt


stargazer

Recommended Posts

Mina lyssningsintryck.

Hade jag gått efter enbart utseende så hade jag min klara favorit,men det är ju trots allt inte det som är det viktiga.Hur presterar dom?

Jag hade bett Urban att koppla upp dom med Moons integrerade.Så Moons minsta integrerade i Evolution serien 600i var på värmning.

När han fick höra att vi hört på större elektronik på Ktêmorna blev han lite bekymrad.förutsättningarna var förändrade och Krell för/slutstegen var kalla.Men the show must go on som man brukar säga.

Han spelade ett stycke jazz med saxofon innan vi började spela vår musik.Det lät öppet.Bra.Inte med samma släpp som Ktêma dock.Men här ska vi komma ihåg vad som Futurorna drevs av i jämförelse.

Efter att ha fått ett par låtar under västen och jag börjat få koll på hur de spelade så blev det roligt att mata på med nya låtar.Karaktären på Futurorna är lite mer nyktert och stramt än vad jag är van från hemma med Cremonorna.De placerar sig någonstans mellan Ktêma och Sophia på en skala där Ktêma och Sophia är ytterligheterna.De har lite av bägge världar.De spelar mer ”på” än vad Ktêmorna,gör men inte i samma grad som Sophiorna.Bra kontroll i de lägre regionerna,precis som sina konkurrenter.Samtidigt så har dom ”släppet”,inte på samma sätt som Ktêma,som nästan uppfattas som rundstrålande,men ändå väldigt övertygande.De Futurorna gör så bra,är att de lyckas bryta ny mark vad Sonus Faber som märke betraktat när det gäller mer ”Wilson” aktiga paradgrenar.Närvaro.Kontroll.Det utan att förlora Sonus Fabers egna signum.En svår balansgång.Visst.De är nyktrare och stramare än föregångaren.Detta är inte på ett negativt sätt.De har bara bättre kontroll på musikens förlopp,liksom.

Urban var ändå inte riktigt nöjd.Så han skickade ner oss till det nedre rummet för att lyssna på ”paussystemet” medans han kopplade in stora kanonerna uppe.Dvs Krell Evo kombon 222/402.Jag kan förstå hans tanke.Han ville visa Futura från sin bästa sida när Ktêma fått göra det.Självfallet.

På nedre plan hade han Magico högtalare på inspelning kopplat till en integrerad DarZeel och en Vitus cd-spelare.Inget dåligt system det heller kan jag tillägga.Magico i det lilla rummet lät ...lovande kan man säga.Jag gillade Futura med Moon bättre,men de stod i ett bättre rum så det kan givetvis vara en av förklaringarna.Det låter jag vara osagt,även om jag någonstans inte tror att så är fallet.

Något som jag verkligen gillade med Magico var deras diskantåtergivning som var något över det vanliga.Utsträckt och informativt men inte vasst.Det låt väldigt kontrollerat överlag.Kan det bero på att Magico V3 är slutna konstruktioner.Något som också påverkar deras känslighet,tror jag.89 db vid 4 ohm tyder på det.De var välbyggda men efter att man sett Futurorna så har man sett hur det kan se ut…Sen är jag inte ett så stort fan av sidorna på högtalaren.Det ser ut som att dom lackat kanten på en plywood skiva.Nä,de var inte riktigt min cop of tea utseendemässigt.Åtminstone inte från sidorna.

Till sist var stunden inne.Futura kopplad till Krell.Urban startade återigen lyssnings sessionen med jazz stycket på saxofon.Det hade hänt grejor.När vi hört det genom Moon 600 så lät det som saxofon låter via högtalare.Med Krellarna lät det saxofon.Punkt.Ljudet blev köttigare,mer levande.Verkligt!

Krell är ett märke som för mig liksom Wilson börjat imponera mer och mer på mig.Den här Evo serien är för mig bland den snyggaste Krell elektronik som jag sett.Ingen fläskvulgo stil utan mer stram,spartansk design.Men framför allt ljudmässigt.Jag förstod varför Urban ville att vi skulle höra på Futura via den här Krell kombon.Jag gillade hur det lät redan med Moon 600 men,ärligt talat,det här var i en helt annan dimension.

Futura på Krell steroider blev en fröjd att lyssna på!Så mycket att det var svårt att koncentrera sig på att lyssna kritiskt.Det blev mest att skyffla musik.Inte en tendens till hårdhet.Allt välbalanserat,med bra driv och grym ljudbild.Tiden flög verkligen iväg.När det blev dags att spela den sista låten så fick det bli en låt av en av mina husgudinnor.Nä,inte Nikka Costa även om hon också spelats,givetvis.

Loreena McKennits senaste skiva.An Ancient Muse.Spår2 .The Gates of Istanbul.

Jag har hört den här låten ofta.Men det har aldrig låtit så här.För mig blev detta denna resans absoluta höjdpunkt.Allt faller på plats.Tunga mäktiga basgångar.En bred,djup mäktig ljudbild målades upp med massor med detaljer.Det som jag hörde via Moon 600 accentueras via Krell kombon.Futura på steroider är det bara att kapitulera för.Jag är djupt imponerad över denna uppvisning.Ljudet är inte ett imponator ljud som sådant.Bara rent,klart och lika vackert som högtalaren som återger det.Fantastiskt bra.Hög ståpälsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

New Order och stargazer!

:41: I alla era bubblande och sprudlande beskrivningar av Futura (krell dopad ;) ) känner jag precis igen mig och hur jag reagerat när jag hört densamma. Orden räcker inte till. De golvar en helt, både estetikt samt ffa ljudet. Jag har aldrig upplevt sådan nerv i musiken förut. Som jag tidigare skrivit har jag inte fått större musikupplevelse av några högtalare oavsett pris. Visst kan man möjligen diskutera teknikaliteter i ljudet med tex de 5 ggr så dyra, men helt ärligt har jag aldrig upplevt sådan musikalisk nerv och värme i musikens presentation. Futura gör det jag har som mål med mitt musiklyssnande, nämligen att lyfter fram den konstnärliga kvaliteten i musiken och det görs på ett fantastiskt sätt. Bravo! :6:

Skall jag lyfta fram några andra delar så är det rösterna. De har ett släpp och frihet som gör de mer närvarande än jag någonsin hört. Hård som mjuk musik framställs som de skall. Skriande elgitarrer med falsett skrikande sångare blir vackert och njutbart på ett sett jag aldrig hört. Skillnad mellan starkt och svagt, dynamiken, den är grym. :77:

Jag hörde ju Futura som min 1a kandidat och tro mig, det var inte lätt för efterföljare tex Ktema. De kunde låta hur bra som helst, men Futura är i en klass för sig i mina öron.

Och som stargazer så passande avslutade och som jag också skriver under på.

"Nej, som ni säkert förstår, åtminstone undertecknad blev "blown away". Så enkelt är det."

Mvh

Edit glömde tilltala New Order. Fixade det.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

New Order!

Vem vann finalen?

I champions league?Barcelona! :D

Du har säkert gissat dig till vilka som blev min absoluta favorit utav dessa fantastiska högtalare :) .

Jag ska försöka att summera och försöka förklara varför i morgon.Nu kallar John Blund.Bara 7 arbetsdagar kvar till semester! :)

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsintrycken är ungefär de samma för min del vad gäller Futuran som jag dessvärre bara hade möjlighet att avlyssna ett par gånger under Sheratonmässan, men då med en rejäl Esoteric-rigg.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=8948&st=75

Redan då tycks superlativen flöda! ;)

För egen del tror jag att Futuran appelerar genom sitt utseende och sin elegans.

Men jag har skrivit tidigare och vidhåller även nu att vi pratar om helt olika högtalare med helt olika konstruktioner som egentligen inte skall jämföras eftersom Ktêman representerar konstruktionsmässigt en helt ny högtalartyp. Skillnaden är sådan att det faktiskt kräver en längre tids lyssning för att riktigt förstå detta faktum.

Att båda konstruktionerna rört sig från det traditionella SF-soundet är helt klart om jag jämför med mina Amatis A.

Men som sagt två ypperliga högtalare i var sin klass.

"Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de"

Calm

Link to comment
Share on other sites

Men jag har skrivit tidigare och vidhåller även nu att vi pratar om helt olika högtalare med helt olika konstruktioner som egentligen inte skall jämföras eftersom Ktêman representerar konstruktionsmässigt en helt ny högtalartyp. Skillnaden är sådan att det faktiskt kräver en längre tids lyssning för att riktigt förstå detta faktum.

Calm

Om du kan utveckla ovanstående lite vore jag tacksam. Menar du att högtalare inte skall jämföras med varandra om/när de har olika konstruktioner?

Link to comment
Share on other sites

Om du kan utveckla ovanstående lite vore jag tacksam. Menar du att högtalare inte skall jämföras med varandra om/när de har olika konstruktioner?

Precis!

Vi kan prata om olika typer av högtalare med olika ljudideal och med olika typer av ljudbilder och sätt att leverera.

Ex.

Hornkonstruktioner

Elektrostater

Magnestater

Direktstrålande

Rundstrålande

Konventionella element

Basreflexer etc etc

Listan kan göras hur lång som helst.

Att de sedan har samma funktion att leverera ljud är en självklarhet.

Att jämföra olika konstruktioner är som att jämföra en mopedbil med en Ferrari, dvs samma funktion att transportera personer mellan punkt A till B, men på helt olika sätt.

Nu kan det ifrågasättas om Ktêman är av helt annat slag eller en modifiering av en konventionell högtalare med konventionella element. Jag tycker mig höra något nytt i sammanhanget även om jag inte konkret kan ta på det. Det som flera pekat på med rymden, storleken på ljudbilden. dess förmåga att försvinna i ljudbilden och innerligheten i diskant och bas.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Sidekick

Calm: Det vore intressant att höra mer om ditt vägval - att lämna Sonus Faber (Amati) bakom dig, välja bort Futuran och istället satsa på Ktema. Jag har själv gått vägen via Electa Amator (1 & 2), Guarneri Homage till mina nuvarande Guarneri Memento som jag kort och gott älskar. Jag upplever precis som nämnts i flera sammanhang tidigare att SF-karaktären förändrats längs vägen. Jag tillhör dem som anser att utvecklingen varit till det bättre, men där jag ännu inte hört Futuran (eller Guarneri Evolution).

Det som bekymrar mig något är att Sonus Faber kanske vuxit för mycket, och riskerar att förlora lite av sin själ och tradition på vägen (där herr Serblin givetvis varit den starkaste identitetsbäraren). Ett tecken på det är ett kraftigt utökat modellprogram liksom en tätare lansering av nya modeller, men också den förändring i formgivning som nu sker, vilken känns som en flört med (välbeställda) amerikaner och asiater mer än någonting annat (snarare än en naturlig utveckling av det tidigare formspråket).

Jag hörde Ktema väldigt kort under ganska dåliga förhållanden (störande kringljud, icke-optimerad uppställning & begränsad nivå på elektroniken) nyligen, men fick ändå en första uppfattning om dess karaktär. Jag upplevde återgivningen som väldigt oansträngd och lättsam, med ett fantastiskt släpp ifrån högtalarna som kändes elektrostatisk. Men, jag saktar den nerv, kropp och fyllighet som jag fortfarande anser är SF:s signum. Jag blev inte tillräckligt berörd. Men, detta med reservation för omständigheterna som inte var de allra bästa. Skulle gärna få chansen att lyssna på dem igen i ett annat sammanhang.

/Marcus

Precis!

Vi kan prata om olika typer av högtalare med olika ljudideal och med olika typer av ljudbilder och sätt att leverera.

Ex.

Hornkonstruktioner

Elektrostater

Magnestater

Direktstrålande

Rundstrålande

Konventionella element

Basreflexer etc etc

Listan kan göras hur lång som helst.

Att de sedan har samma funktion att leverera ljud är en självklarhet.

Att jämföra olika konstruktioner är som att jämföra en mopedbil med en Ferrari, dvs samma funktion att transportera personer mellan punkt A till B, men på helt olika sätt.

Nu kan det ifrågasättas om Ktêman är av helt annat slag eller en modifiering av en konventionell högtalare med konventionella element. Jag tycker mig höra något nytt i sammanhanget även om jag inte konkret kan ta på det. Det som flera pekat på med rymden, storleken på ljudbilden. dess förmåga att försvinna i ljudbilden och innerligheten i diskant och bas.

Calm

Edited by Sidekick
Link to comment
Share on other sites

stargazer said:
Lyssningssession 2 (av 3) på Esoterisk: Mellanspel med Magico, DartZeel och Vitus

Så fick vi då “vila upp oss” lite i ett av de mindre lyssningsrummen.

Nu var det ju inte så att detta var befolkat av diverse left-overs från någon loppis direkt... :o

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/s...hifiresan48.jpg

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/s...hifiresan49.jpg

Här fick vi vila öronen på golvare från omskrivna Magico, driven av en integrerad förstärkare från DartZeel och silverdisk levererades från Vitus audio. Grym setup! Och visst lät det bra också, även om det närmast kvadratiska rummet med stengolv och mycket begränsad akustikbehandling givetvis kämpade emot det som gick... Men kul var det här också. Bra fundament i musiken var det på denna anläggning, alla hifi-parametrar satt på plats även om det kanske inte var lika mycket “soul” som i SF-systemet på övervåningen.

Men det fanns ju andra godbitar... Under avdelningen "Läckrast" så fick jag så se en av mina all-time-favourites vad gäller högtalardesign:

Sonus Faber Guarneri Memento

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/s...hifiresan36.jpg

Å Herre Gud. Jag kommer nog aldrig att bli mig själv igen. 200_s.gif

Tja, vad säger man? Kanske inte lika iögonfallande som Amati Futura, men proportionerna, designen, detaljarbetet, stativet, fundamentet - ja, det här är en riktig pralin för en stativdiggare som undertecknad. Graphite-kulören är oerhört läcker IRL (dock inte riktigt på bild) och ha-begäret blev nästan okontrollerbart för eder stjärntittare.

Det gick bara inte längre... jag var TVUNGEN att ta på den!

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/s...hifiresan37.jpg

Kalla mig gärna för nörd - det kan jag ta - det här är baske mig konst. Och då har jag inte ens hört den!

Man kan säga att ni har butikslyssnat i hemmiljö och det är onekligen exklusivt att kunna göra det i lugn och ro... :icon_smile_cool:

Kan lätt förstå dragningskraften som Guarneri Memento utövar och då har du inte ens hört den :o:D plus att

det fiolröda lönnkabinettet heller inte går av för hackor... :mm::)

Memento401.JPG

Link to comment
Share on other sites

Calm: Det vore intressant att höra mer om ditt vägval - att lämna Sonus Faber (Amati) bakom dig, välja bort Futuran och istället satsa på Ktema. Jag har själv gått vägen via Electa Amator (1 & 2), Guarneri Homage till mina nuvarande Guarneri Memento som jag kort och gott älskar. Jag upplever precis som nämnts i flera sammanhang tidigare att SF-karaktären förändrats längs vägen. Jag tillhör dem som anser att utvecklingen varit till det bättre, men där jag ännu inte hört Futuran (eller Guarneri Evolution).

Det som bekymrar mig något är att Sonus Faber kanske vuxit för mycket, och riskerar att förlora lite av sin själ och tradition på vägen (där herr Serblin givetvis varit den starkaste identitetsbäraren). Ett tecken på det är ett kraftigt utökat modellprogram liksom en tätare lansering av nya modeller, men också den förändring i formgivning som nu sker, vilken känns som en flört med (välbeställda) amerikaner och asiater mer än någonting annat (snarare än en naturlig utveckling av det tidigare formspråket).

Jag hörde Ktema väldigt kort under ganska dåliga förhållanden (störande kringljud, icke-optimerad uppställning & begränsad nivå på elektroniken) nyligen, men fick ändå en första uppfattning om dess karaktär. Jag upplevde återgivningen som väldigt oansträngd och lättsam, med ett fantastiskt släpp ifrån högtalarna som kändes elektrostatisk. Men, jag saktar den nerv, kropp och fyllighet som jag fortfarande anser är SF:s signum. Jag blev inte tillräckligt berörd. Men, detta med reservation för omständigheterna som inte var de allra bästa. Skulle gärna få chansen att lyssna på dem igen i ett annat sammanhang.

/Marcus

Jag kan i ärlighetens namn säga att ett högtalarbyte för egen del inte ens var aktuellt för mitt vidkommande. Satt faktiskt ganska nöjd med mina dåvarande Amati A. och hade inga som helst tankar att byta. Var snarare inne på att byta elektronik för att bättre matcha Amatins effekthunger, men löste detta tillfälligt med MF Supercharger och fick till det riktigt bra, men ändå inte fullt ut i basregionen.

Precis som du så har jag gjort en resa från enkla SF uppåt. Concerto, Electa Amator II (är kvar i min ägo) Grand Piano, Cremona, Amati A och Memento som finns kvar i familjens ägo.

Efter ägarbytet ser jag precis som du beskriver en tendens till snabbare modellbyten, kan inte namnen på alla, men blev någon form av koka soppa på samma spik. Som gammal SF-ägare var det svårt att hänga med i svängarna. Därmed inte sagt att det blev sämre, men en något förändrad ton som blev tydligast när Elipsan släpptes (vilket var Serblins sista verk i SF-regi). Kvar var basen och mellanregister-värmen men toppen förändrades något från den silkeslena avslutningen till mera släpp och rapphet. Jag gillade även denna trots sin annorlunda framtoning, men inte typisk SF.

När jag hörde Futuran på Sheratonmässan så tyckte jag det lät riktigt bra, ett av de bättre rummen på övervåningen, skrev jag i min tråd och det intrycket kvarstår. Men fortfarande ingen så där wow-känsla av omedelbart habegär. Kändes som en förfining av Amatin och det var inte något som jag ens refekterade över att byta till.

Gick några veckor innan Ktêman plötsligt dök upp hos AC och fick en lyssning som gav en helt annorlunda upplevelse av luft, rymd och en högtalare som helt försvann i ljudbilden. Den var ett steg bort från Serblins tidigare skapelser och kändes som något helt nytt. Men med värmeinnehåll och luft samtidigt.

Precis som du konstaterat så är den känslig för elektronikval och jag testade olika kombinationer för att tillslut testa värsting-MBL:n för att se vad potentialen låg. Då visade sig högtalaren ha några nivåer till. Efter hemlån var det kört och på den vägen är det.

Det ligger inget för eller emot-val i detta mer än möjligen i relation till Amatin A. som var lite svår att tämja i mitt lyssningsrum. Kropp och värme är inga som helst problem i Ktêman som är enastående i sin pianoframställning. Basen har äntligen kunnat hanteras fullt ut och jag njuter varje dag. Vi får se om detta är ett ägande för evigt!?

Calm

Link to comment
Share on other sites

En dåres försvarstal,eller en liten sammanfattning.

Vad är god hifi?Vad är god återgivning?Svaret är säkerligen olika beroende på vem man frågar.

Jag har ganska klart för mig vad jag söker för egenskaper i en högtalare.Det är svårt att beskriva mitt idealljud,men jag ska ge det ett försök.

Det absolut viktigaste för mig är hur röster hanteras.De ska låta naturligt och oansträngt.

Från Linntiden så kan jag ibland också ibland följa ett instrument eller en bakgrundsröst och se om den går att följa genom musikens alla vindlingar.

En stor ljudbild med en bra botten med luft mellan instrument och röster.Sen ska det framförallt vara njutbart och avkopplande,man ska kunna sätta sig ner och försvinna i musiken utan att bli attackerad av illasinnade sss-ljud.Finns det sånt är det i stort sett omöjligt att koppla av.Så hellre ett förlåtande och mjukt övre mellanregister och diskant än ett ettrigt och vasst.Hög detaljeringsgrad är skoj men inte på bekostnad av harmoni i återgivningen.

De jag lyssnat klarar av allt detta med sina egna karaktärer.

Det var endast på Ktëma jag kunde höra den lite vassa essigheten på vissa låtar.Och det med vissa reservationer.Hur uppfattade Stargazer det hela?

Alla tre är formidabla högtalare på sitt eget unika sätt så detta blir inte så mycket ett val baserat på logik utan mer på känslor.

Jag var på förhand väldigt spänd på duellen i duellen mellan Ktêma och Futura.Det har ett litet drama inbäddat i sig.Grundarens forna märke mot grundarens nya.Kanske som en antik grekiskt tragedi?Spännande dramaturgi hur som hellst.

Det kommer kanske inte som en överraskning att jag även i fortsättningen betecknar mig som Sonus Faber entusiast.Jag gillade Ktêma.Jag gillade Sophia 3.Men jag tillhör fortfarande Sonus Faber entusiasternas skara.Låt mig förklara.

För mig så stack Amati Futura ut som favorit.Och inte då bara utseendemässigt.Det är en bonus.Det är på det sätt de återger musiken.De är precisa.De har attack och dynamik.De är engagerande.De låter klart och tydligt utan att bli vassa.De har bra basfundament.Ska jag fortsätta?

Jag har tidigare gett uttryck över min oro över vad som händer med märket.The Sonus Faber var inte en personlig favorit utseendenmässigt,milt sagt.Den allt snabbare utvecklingstakten med kortare levnadstid på en modellserie var också lite oroväckande.Men.Och det här är ett stort men,pga denna jättes nya teknik så har de lyckats överföra den tekniken på de ”billigare” modellerna Amati och nu också Guerneri.Och med Amati har de lyckats att göra en högtalare som inte bara bevarat det klassiska Sonus Faber ljudet utan även utvecklat det i min åsikt.De mer ”Wilson” aktiga egenskaperna är en vitamin injektion,även om det fortfarande låter väldigt mycket Sonus Faber! Amati Futura är troligen den bästa Sonus Faber högtalaren jag lyssnat på.I min värld smäller det högt.Hur kommer inte den nya Stradivarin att låta?Tanken bävar.Min oro för märket är i allra högsta grad dämpad.Och nyfikenheten på hur The Sonus Faber låter är väckt!

Alla håller självfallet inte med mig.Det finns de som föredrar Ktêma.Och Wilson Sophia 3.Osv,osv.Det är ok.De är väldigt bra och jag förstår deras tjusning.

Jag har faktiskt ett bra citat från sagan om ringen som jag tycker passar in här.Det är långt men det sammanfattar lite vad jag tycker.

Gimli.Gloins son,har du din yxa till hands?

-Nej,herre.svarade Gimli,men kan kvickt nog få fatt den om den skulle behövas.

-De får du själv bedöma sa Êomer.Det är nämligen vissa överilade ord angående drottningen av den gyllene skogen som ännu ligger mellan oss.Och nu har jag fått se henne med egna ögon.

-Nå,herre,sade Gimli.Och vad säger du nu då?

-Ack ack ack.suckade Èomer.Jag vill inte påstå att hon är den skönaste damen i världen.

-I så fall går jag väl efter yxan,sade Gimli.

-Men först vill jag plädera för mitt försvar,fortsatte Èomer.Hade jag sett henne i annat sällskap skulle jag sagt precis vad du velat.

Men nu vill jag sätta Drottning Arwen främst,och jag är beredd att slåss för det påståendet med vem som än förnekar det.Skall jag låta hämta mitt svärd?

Då bugade sig Gimli djupt.-Nej,herre,sade han.I så fall har du också min ursäkt.Du har valt Aftonen men min kärlek tillhör Morgonen.

Så är det.Det är bara en som kan vara ens favorit,men man ska respektera andras val.

Min nya favorit är Sonus Faber Amati Futura.Det är mitt nya mål och det den högtalaren som får mitt hjärta att klappa lite extra och den jag ska försöka spara ihop till. Vilken är ert?

/n.o

Ps

Tack till Max på Reference Audio,Gunnar på Audio Concept,Urban på Esoterisk HiFi för att vi fick komma och lyssna.och er gästfrihet.

Ludwig på Stylus för att du hittade ett par Sophior att lyssna på,och Stargazer för sällskapet och ledsagning.Det var en rolig upplevelse.

Tack till alla som orkat läsa den här tråden.Vi har verkligen hållt er på sträckbänken och jag hoppas att ni tycker det var värt det.

Ds

Over and Out.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra olika konstruktioner är som att jämföra en mopedbil med en Ferrari, dvs samma funktion att transportera personer mellan punkt A till B, men på helt olika sätt.

Calm

Ja, om du hittar en mopedbil i samma prisklass som Ferrarin håller jag med dig.

Link to comment
Share on other sites

Det var endast på Ktëma jag kunde höra den lite vassa essigheten på vissa låtar.Och det med vissa reservationer.Hur uppfattade Stargazer det hela?

Alla tre är formidabla högtalare på sitt eget unika sätt så detta blir inte så mycket ett val baserat på logik utan mer på känslor.

Jag var på förhand väldigt spänd på duellen i duellen mellan Ktêma och Futura.Det har ett litet drama inbäddat i sig.

Håller med om det mesta du säger. Upplevde också lite essig diskant på ktema. Din beskrivning av Sonus Faber Futura är mycket lik vad jag tycker om den.

Jag HAR bestämt mig. Det blir ett par sådana.

Tack igen för en trevlig tråd. Särskillt för mig eftersom jag precis håller på med samma utvärdering och är i köptagen.

Särskillt tack även till Calm som jag har stor respekt för.

Mvh Apexorca

Edit tryckfelsnisse

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Swedbank lånar ut pengar till högtalare ;)

Mm,jag vet! ;) Men jag kör med Timbres gamla devis "Stress är hifins värsta fiende".Jag får råd när jag får råd,helt enkelt.Sommaren är lite av en räddare också.Lite av en lågsäsong för hifi menar jag och jag har lite extra tid att spara på! :) Sen kanske gamla,goda Swedbank får skjuta till lite också,framåt hösten.... ;)

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Tror bestämt att jag också måste ta mig till Uppsala någon dag och ladda med egna intryck av Futuran.

Tackar också för en trevlig och läsvärd tråd med ovanligt välformulerade lyssningsintryck :app:

Inte det lättaste att klä olika luftflöden med ord :)

Tack & bock

//Pan

Link to comment
Share on other sites

Min nya favorit är Sonus Faber Amati Futura.Det är mitt nya mål och det den högtalaren som får mitt hjärta att klappa lite extra och den jag ska försöka spara ihop till. Vilken är ert?

Jag fick mitt första intryck av Amati Futura på mässan på Sheraton. Blev omedelbart såld på dem. Vissa andra hade tydligen inte fått samma intryck där men det tror jag berodde på att Teac alternerade mellan sin high-end anläggning, som lät riktigt bra, och en allt-i-allo maskin som jag inte tyckte lät särskilt bra med dessa högtalarna.

Bokade en tid med Urban på Esoterisk Hifi för att lyssna på ett par Cremona M och kolla hur långt man kom med dem. Lyssnade lite kort på Amati Futura samtidigt och kom fram till att det var stooor skillnad. Bokade en ny tid någon vecka senare för att bara lyssna på Fururorna lite mer och för att göra en lång historia kort så är jag nu en lycklig ägare av ett par.

Jag jämförde inte med de modeller som diskuterats i denna tråden utan de högtalare som jag spanat in den senaste tiden är Focal Scala Utopia som ligger i samma prisklass som Futurorna. Focal Utopia är också riktigt bra högtalare men jag tyckter Futura är mer musikaliska och Focal är mer kliniska och lite torra. Nästan som en studiomonitor.

Ett litet tillägg till er som har varit och lyssnat på Futurorna hos Esoterisk Hifi så kan jag nästa tycka att de låter bättre hemma nu när de är inspelade än där. Detta kan givetvis också vara rent känslomässigt eftersom man får den där kittlande wow-känslan när man har dem hemma.

För er som är ute efter ett par riktigt bra högtalare så bör ni se till att lyssna på dessa.

Link to comment
Share on other sites

Bokade en ny tid någon vecka senare för att bara lyssna på Fururorna lite mer och för att göra en lång historia kort så är jag nu en lycklig ägare av ett par.

Och inga bilder på underverken! :) :Shame On You: :o

Tror bestämt att jag också måste ta mig till Uppsala någon dag och ladda med egna intryck av Futuran.

Tackar också för en trevlig och läsvärd tråd med ovanligt välformulerade lyssningsintryck :mm:

Inte det lättaste att klä olika luftflöden med ord :)

Tack & bock

//Pan

Tack för det!

Jo,åk upp till Uppsala du med för att bilda dig en uppfattning.Eller så tar du dig en tripp till Göteborg på HiFistället som också har Futura inne.Alltid intressant att läsa vad andra tycker!

Det är din tur att "klä luftflöden med ord" ;) Bra uttryck förresten!

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Jag jämförde inte med de modeller som diskuterats i denna tråden utan de högtalare som jag spanat in den senaste tiden är Focal Scala Utopia som ligger i samma prisklass som Futurorna. Focal Utopia är också riktigt bra högtalare men jag tyckter Futura är mer musikaliska och Focal är mer kliniska och lite torra. Nästan som en studiomonitor.

Tycker jag med.

Många högtalare i denna tungviktsklass och ännu tyngre låter ofta mkt bra men har ofta svårt att få till den magiska känslan, nerven, spelglädjen etc. Det är detta Futurorna gör så fantastiskt och bland det absolut bästa jag hört. Som du skrev håller jag med om att många andra konkurrenter blir lite torra och för kliniska, för analytiska.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er som köpt eller ev. kommer köpa. Vilken färg blir det ? Själv hade jag valt den röda.

Graphite! När jag såg den live första gången blev jag såld.

Den passar bäst hemma hos mig tycker jag. Graphiten blir så bra ihop med det blankpolerade också. Men det går inte att se på bilder. Ljussättningen är extremt svår. Att få till alla nyanser av svart samt att det är mattsvart skinn, extremt blank lack på svartbetsad lönn är det nog och högglans metall. Krångligt. Inte ens på SF hemsida tycker jag de får fram hur graphite ser ut i verkligheten. Den röda blir bättre på bild. Men den svarta bättre hemma...hos mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...