Jump to content

Hur ser det ut från lyssningsplatsen?


Strmbrg

Recommended Posts

Hej

Jag gillar din lyssningsstol :app:

haha tack, man tager vad man haver ;)

oLjud, dina horn är riktigt bra, har hört dom hemma hos konstruktören ett par gånger. Har du provat dem ute också?

Mycket bra, har tyvärr inte hunnit med det. Men har planer på att göra det snart. Tyvärr är ju inte fostex-topparna lika sugna på att spelas lika högt :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är inte med på hur du tänker, Calle. Kan du förtydliga?

Tänkte precis ställa samma fråga. Vad menar du??????

Det jag tänkte på var att man kan uppleva låga ljudtryck / gles musik som positivt med rumsstöd medan det blir en jobbig gröt vid höga ljudtryck / komplex musik.

Jag vet inte om det finns stöd för det inom forskning, men en solist i en kyrka kan låta ganska bra medan 1000 man som sorlar blir outhärdligt.

Var skrev jag det? :Thinking::unsure:

Jag tänkte främst på post #122 och "vägen till välljud går genom absorption", men egentligen var det min tolkning av allt du skrev fr.o.m du publicerade bilden på ditt system.

Link to comment
Share on other sites

Jag antog att eftersom jag skrivit att det handlade om efterklangstid i

basen så var det underförstått att absorptionen skulle beröra basen,

dvs. endast basen.

Jag vet inget bättre ord än efterklangstid. Effekten blir ju samma men

eftersom ljudet i basen inte utgörs av ett diffust ljudfält är det inte helt

rätt att tala om efterklangstid i dess sanna bemärkelse. Har du ett bättre

ord är jag idel öra :)

Vad är skenbar effekt? Det har jag aldrig sett en definition på och det

är väldigt irriterande med egna påhittade termer när man samtidigt inte

förklarar vad det betyder... ;)

Skämt å sido, jag skrev just "skenbar" för att det är just det det är då

efterklang i basen inte är helt definitionsmässigt korrekt.

Javisst, i post 112 står all information:

Hoppas att jag förklarat tillräckligt noga nu, annars får du fråga igen :)

Hej

Förklaringen är tillräcklig. Visst är det irriterande när man inte förklarar. :) Du har skenbar effekt i dina delningsfilter.

Det heter efterklangstid och inget annat vare sig det är basen eller höga frekvenser. Där du har dina rums moder(resonanser,toppar) så råder där lång efterklangstid medan dina utsläckningar(dalar) så råder där kort efterklangstid. Dessa långa efterklangstider tar man ner med hjälp av rätt intunade helmholtz lådor.

Detta kan man inte åtgärda med enbart absorption för dom låga frekvenserna utan att samtidigt förstöra för dom höga frekvenserna. Det är väldigt ineffektivt sätt att behandla basfrekvenser.

Enligt din mätning så har du lång efterklangstid i låga frekvenser och återkom gärna med mätning när du har absorberat basen i ditt rum. Nu menar jag full absoption för basen vilket jag har väldigt svårt att tro att det kommer att fungera.

Så, det här med att vägen till välljud går via absorption stämmer inte, enligt mig.

Tack

Link to comment
Share on other sites

Det jag tänkte på var att man kan uppleva låga ljudtryck / gles musik som positivt med rumsstöd medan det blir en jobbig gröt vid höga ljudtryck / komplex musik.

Jag vet inte om det finns stöd för det inom forskning, men en solist i en kyrka kan låta ganska bra medan 1000 man som sorlar blir outhärdligt.

Jag tänkte främst på post #122 och "vägen till välljud går genom absorption", men egentligen var det min tolkning av allt du skrev fr.o.m du publicerade bilden på ditt system.

Det är det som uppstår(grötigt) när inte behandlar basen på ett korrekt sätt. När det är fixat så kan man spelar med höga ljudtryck/komplex musik vilket jag har i mitt rum, låter hur bra som helst.

Link to comment
Share on other sites

Det är det som uppstår(grötigt) när inte behandlar basen på ett korrekt sätt. När det är fixat så kan man spelar med höga ljudtryck/komplex musik vilket jag har i mitt rum, låter hur bra som helst.

Jag håller helt, hållet och utan reservation med vad gäller starka resonanser, men inte vad gäller allmän absorption som östs in för att dämpa efterklang i hela registret.

För vissa situationer (måttliga ljudtryck / gles musik) tycker jag det blir bäst att få stöd av rummet så mycket som möjligt.

För andra situationer (höga ljudtryck / komplex musik) kan samma rum bli jobbigt.

Man borde lösa nå'n form av variabel akustik... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kanske skulle tillägga i min senaste tråd med att förtydliga att det egentiligen inte behövs att absorbera överhuvudtaget i smårum. Använd diffusion i stället.

Att det blir jobbigt beror på att det är överdämpat, vid höga ljudtryck.

Förstår inte med att du får stöd vid måttliga ljudtryck? Ingen volym(måttliga) medför att stödet också försvinner(minskar), eller.

Dämpa efterklang gör man lika bra med diffusion som absorption, men man dödar inte rummet med diffusion. Det är den stora skillnaden om man håller sig till våra smårum.

Variabel akustik är overkill i våra ändamål. Det vi gör är att lyssna på musik :) . Inte ha olika miljöer för olika ändamål.

Tack

Link to comment
Share on other sites

Att det blir jobbigt beror på att det är överdämpat, vid höga ljudtryck.

Jag tror jag vet exakt vad du menar, men en kyrka kan ju inte gärna betraktas som överdämpad :unsure:

Hursomhelst, tipset om diffussion i smårum håller jag med om.

Ingen volym(måttliga) medför att stödet också försvinner(minskar), eller.

Förvisso, men det verkar som det förhållandet bara stämmer styckvis.

Hur ställer man volymkontrollen och varför är den bäst på en viss nivå? Från "den optimala volymen" har lyssnaren en viss tolerans +/- ett gäng dB och hur många dB beror till viss del på rummet.

För mig är det väldigt tydligt ett samspel mellan inspelningen och rummet.

Btw, är overkill verkligen en term i hifi-sammanhang :?::D

Link to comment
Share on other sites

Då kommer en bild på hur det numera ser ut när jag sitter och lyssnar. Ganska ofta ligger det högar med cd skivor på bänken och ev står det några glas på bordet,

Jag trivs här.

de8389b2.jpg

Bilden finns i annan tråd också men det är väl bra att samla ihop det här.

Apexorca

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Då kommer en bild på hur det numera ser ut när jag sitter och lyssnar. Ganska ofta ligger det högar med cd skivor på bänken och ev står det några glas på bordet,

Jag trivs här.

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/de8389b2.jpg

P

Bilden finns i annan tråd också men det är väl bra att samla ihop det här.

Apexorca

Oerhört smakfullt. När jag ser hur väl du smält in din hifi i ert boende så måste man säga att det finns hopp för dom som säger sig inte kunna förena hifi med familjens övriga behov för utrymmen. Frågan jag också ställer mig självkritiskt är: Varför har jag så många och så stora hifi-prylar?

Det skulle vara kul att börja om från noll och se var jag hamnat idag...

Link to comment
Share on other sites

Oerhört många gitarrister som är hifi entusiaster har jag märkt!En slump bara?En given följdfråga då.Gibson eller Fender?Eller måste man välja sida överhuvudtaget?

Gibson oftast...men t.ex. Robert Cray får till det riktigt bra på "time will tell". Få absoluta sanningar inom musiken!

Link to comment
Share on other sites

Gibson oftast...men t.ex. Robert Cray får till det riktigt bra på "time will tell". Få absoluta sanningar inom musiken!

Jag är en glad självlärd amatör som spelar hellre än bra,men trots det så har jag hajat till över så fett rickenbacker gurorna låter.Riktigt läckert.

Eric Basilian från the Hooters gästade Piteå dansar och ler för ett gäng år sedan och jag noterade att jag gillade ljudet från hans Rickenbacker.Lät bättre än de andra gitarrerna han hade.... :) Nu kommer jag få smörj av proffsen här.Hukar mig redan! ;):black:

Link to comment
Share on other sites

Jag är en glad självlärd amatör som spelar hellre än bra,men trots det så har jag hajat till över så fett rickenbacker gurorna låter.Riktigt läckert.

Eric Basilian från the Hooters gästade Piteå dansar och ler för ett gäng år sedan och jag noterade att jag gillade ljudet från hans Rickenbacker.Lät bättre än de andra gitarrerna han hade.... :) Nu kommer jag få smörj av proffsen här.Hukar mig redan! ;):black:

Har du testat Gretsch (Neil Young), Godin (McLaughlin), Yamaha (Mike Stern) eller Ibanez (Pat Metheny/John Scofield)? Poängen är att gitarren inte är så viktig i sammanhanget även om det finns skillnader. Strängar, spelteknik, inställningar på förstärkare och liknande är betydligt viktigare för soundet. McLaughlins sound skiljer sig inte mycket idag med Godin jämfört med Gibson. Däremot är soundet mellan Metheny och Scofield väldigt olika trots dom båda spelar på Ibanez. Jämför också Robert Cray, Eric Clapton och Buddy Guy. Deras Strator låter väldigt annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat Gretsch (Neil Young), Godin (McLaughlin), Yamaha (Mike Stern) eller Ibanez (Pat Metheny/John Scofield)? Poängen är att forsgren inte är så viktig i sammanhanget även om det finns skillnader. Strängar, spelteknik, inställningar på förstärkare och liknande är betydligt viktigare för soundet. McLaughlins sound skiljer sig inte mycket idag med Godin jämfört med Gibson. Däremot är soundet mellan Metheny och Scofield väldigt olika trots dom båda spelar på Ibanez. Jämför också Robert Cray, Eric Clapton och Buddy Guy. Deras Strator låter väldigt annorlunda.

självfallet har du rätt.Mark Knopflers sound t.ex går inte heller att ta miste på oavsett gitarr han använder.Jag noterade det bara.Det var ju samma gittarist med olika guror.Det lät mäktigare och fylligare när Basilian spelade på Rickenbacker,tyckte jag.Kanske passade det honom bättre.Vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Nu så har jag lyckats få till det hyfsat här hemma även om jag inte är någon fotograf precis

http://i402.photobucket.com/albums/pp102/B...sh/DSC_9674.jpg

Hyffsat? Var inte blygsam. Jag tycker du har fått till en härlig värme i dina färgval. Min fru, som avskyr utseendet på McIntosh, kommenterade att i din uppsättning smälter dom in fint (vilket är ett högt betyg).

Lite synd bara att man inte ser vinylstapeln till höger från din lyssningsplats ;) Ser ut att vara Clearaudio för hela slanten...

Link to comment
Share on other sites

Hyffsat? Var inte blygsam. Jag tycker du har fått till en härlig värme i dina färgval. Min fru, som avskyr utseendet på McIntosh, kommenterade att i din uppsättning smälter dom in fint (vilket är ett högt betyg).

Lite synd bara att man inte ser vinylstapeln till höger från din lyssningsplats ;) Ser ut att vara Clearaudio för hela slanten...

Jag tycker McIntosh-stapeln är skitsnygg också. Har börjat gilla utseendet på McIntosh mer och mer.

De är ju helt unika utseendemässigt. Och det är klart, McIntosh utseendet har nog störst spridning bland älskare och "hatare".

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Hyffsat? Var inte blygsam. Jag tycker du har fått till en härlig värme i dina färgval. Min fru, som avskyr utseendet på McIntosh, kommenterade att i din uppsättning smälter dom in fint (vilket är ett högt betyg).

Lite synd bara att man inte ser vinylstapeln till höger från din lyssningsplats ;) Ser ut att vara Clearaudio för hela slanten...

Bebop - tackar så mycket :D Hälsa din fru också och tacka för det höga betyget ;)

Jag ser faktiskt hela Clearaudio riggen från lyssningsplatsen ;) Men här är ett äldre foto och då med två tonarmar, har numera bara TT2 med en goldfinger diamond v2 kvar.

DSC_5855.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jösses... :o Som gjord för hundraåttiogramslack :icon_smile_cool: och nu blev jag nyfiken på vinylsamlingen... :mm::)

Timbre -Ja det finns några 180gr i hyllan och musiksmaken är bred. Är själv ingen som letar febrilt efter vissa skivor/pressningar, tiden räcker inte till för det, men ibland så springer man på ett fynd i skivbackarna på loppis eller så.

Oftast är det sinnesstämmningen som bestämmer vad som spelas men det händer att det kommer hifibesökare och då får jag inte bestämma ;) Jag tror att vi har en del gemensamma favoriter efter vad jag förstått och läst i andra trådar.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Medan sommarregnet strilar utanför, så passade jag på att lägga på lite färg på väggen bakom stereon.

Det är ju ganska många timmar man sitter och stirrar in i väggen när man lyssnar på musik, så hjärnan mår säkert bra av lite färg och annat att titta på :)

Väggen består av dubbla gipsskivor på träreglar/mineralull innanför källarytterväggen.

Ytskikten är målad gips/Golden Horn diffusionmoduler/45mm dämpskivor i träram klädda med tyg.

Draperiet döljer inkommande vatten med en vattenmätare.

P1020614640x466.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ha ha :) Ja det är sant...

Ärligt talat sitter fortfarande första filtret kvar i högtalarna som

provades ut en kväll i all hast för att få det spelbart till Uppsalaträffen

mätt on axis för att ha en utgångspunkt. Därefter är det en kombination

av lathet/andra prioriteringar samt att det faktiskt låter bättre än vad

det mäter som gjort att jag inte gjort något åt det. Så för att svara på

frågan, Ja, jag har tänkt på det men jag har inte gjort något åt det än :blush

Du vet som jag att det är ett rätt stort arbete att sno ihop bra ett trevägsfilter... :(

Så varför inte labba "digitalt" med något digitalt filter. Dina kurvor ser ut som mina innan elementen spelade i fas vid delningarna. Får man till tidsjusteringen händer en hel del med loobing även ifrån horn. Typ att den jämförelsevis nästan upphör i mitt fall.

Dippar och annat händer det massor med också. Skulle inte kompensera med dramatiskt stora ingrepp för något innan jag mixtrat färdigt med filtren först.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...