Jump to content

Hur ser det ut från lyssningsplatsen?


Strmbrg

Recommended Posts

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det inte dags för forumet att ha en egen del för medlemmarnas system? Frågan kanske har kommit upp tidigare?

Det skulle väl betyda att man har en egen forumavdelning så att varje system får en egen tråd :?:

Borde man inte göra något bredare i.s.f :?:

Det finns en "About Me" i resp medlemsprofil. Den används inte så flitigt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Sitter normalt ikke i noe sweetspot, men lytter "all over" evnt trekker jeg frem en stol og setter i midten, og da blir utsikten slik:

L1010569.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har de ganska lågt ställda, men det hade inte varit fel med en till och skruva ner dem ännu ett snäpp :Thinking:

Jag har delat dem nedåt ungefär som huvudhögtalarna, men basarna ger en helt annan rumslighet och man kan tweaka högtaleriet att spela ganska mycket framåt/fysiskt utan att jag upplever det påfrestande.

Hittade din lilla artikel om den precis nyss och har försökt läsa lite på deras hemsida, men jag får inte riktigt en bild av vilken kapacitet

de sitter på. Dina Silverline kan ju spotta ur sig en del krut, så jag antar att även basmodulerna (för det kan man väl kalla dem?) kan

behöva hålla jämna steg och kanske förbi också. Intressant att du inte använder dem för att avlasta huvudhögtalarna, det var nämligen

vad jag först trodde.

Intressant uppsättning har du i alla fall och ett rum som ser fantastiskt ut. Mycket kul att se.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Intressant att du inte använder dem för att avlasta huvudhögtalarna, det var nämligen

vad jag först trodde.

Det verkar inte vara prio hos stereoiterna utan det verkar vara vi som har en släng av hembio i anläggningen som har gjort på det sättet.

Tror att om "ni andra" testade detta så skulle ni uppleva renare klarare ljud och att ni kan spela högre innan det ballar ur.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte heller vad som är bra med att inte avlasta huvudhögtalarna. Mina egna högtalare är bestyckade med 15":are som har ett Fs på 20Hz. Men tgrots detta så får dom bara spela ner till 40Hz där subwoofern tar vid. Det fungerar helt utan övergångsproblem och det låter otroligt bra.

Link to comment
Share on other sites

Photobucket verkar funka bättre än Pbase för bildlänkning hit.

Bakom de frostade rutorna spelar G-Dis DAC VI och slutsteget G-Dis P400. Jag streamar via en dator som är modifierad för att vara så tyst som möjligt både elektriskt och akustiskt ;-)

Det står också ett AW120 och EC4.7 från Electrocompaniet i bänken.

MVH Alfa

110602listeningview.jpg

Edited by Alfa
Link to comment
Share on other sites

Tror att om "ni andra" testade detta så skulle ni uppleva renare klarare ljud och att ni kan spela högre innan det ballar ur.

Av detta inlägg förstår jag att du inte läst Calle_Jr's utmärkta inlägg om Audiodatas Southien. Det kan du göra här.

I bildliga termer kan man beskriva Southien som en spackelspade som analyserar rummets bastoppar och -bottnar och som sedan kompenserar dessa uppåt och neråt. Ungefär som att rensa bort ett buskage för att se havsutsikten, dvs att få till livs den riktiga djupbasen. Hos Calle_Jr är den av absolut högsta referensklass.

Det är inte fråga om en subwoofer som man köper för att få mer slam o bang för filmer där en cykel mot en bergvägg kan låta som en atomexplotion. Southien är ett musikinstrument. :)

Link to comment
Share on other sites

Hittade din lilla artikel om den precis nyss och har försökt läsa lite på deras hemsida, men jag får inte riktigt en bild av vilken kapacitet

de sitter på. Dina Silverline kan ju spotta ur sig en del krut, så jag antar att även basmodulerna (för det kan man väl kalla dem?) kan

behöva hålla jämna steg och kanske förbi också. Intressant att du inte använder dem för att avlasta huvudhögtalarna, det var nämligen

vad jag först trodde.

Intressant uppsättning har du i alla fall och ett rum som ser fantastiskt ut. Mycket kul att se.

Tack, shifts!

Det sitter 6x150W slutsteg till basarna och jag har ställt volymen till ca 30% av högnivåsignalen.

OM jag skulle avlasta så skulle det i första hand vara mellanregistret, inte basen. Basarna med Silverline Grandeur är inga som helst problem med Jadis JA80.

Jag har testat med monsterslutsteg, och visst, högtalarna får en helt annan karaktär. Men...

Fördelen med så jag har kopplat är tempo, very important for me.

Jag har sett att Enacom tillverkar filter som kan hängas på klass D slutsteg för att de ska hålla ett tempo mer anpassat till rör. Eller, egentligen är de inte till för det, men de har den effekten :D

DSC_7571.JPG

http://www.combak.net/enacom/EnacomMain.html

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Av detta inlägg förstår jag att du inte läst Calle_Jr's utmärkta inlägg om Audiodatas Southien. Det kan du göra här.

I bildliga termer kan man beskriva Southien som en spackelspade som analyserar rummets bastoppar och -bottnar och som sedan kompenserar dessa uppåt och neråt. Ungefär som att rensa bort ett buskage för att se havsutsikten, dvs att få till livs den riktiga djupbasen. Hos Calle_Jr är den av absolut högsta referensklass.

Det är inte fråga om en subwoofer som man köper för att få mer slam o bang för filmer där en cykel mot en bergvägg kan låta som en atomexplotion. Southien är ett musikinstrument. :)

Pfft, riktiga subbar klarar av att spela ner till 16Hz utan att falla av ;)

Mina frontar faller av långt innan det så därför delar jag dom en bra bit ovan detta så som bara behöver gå på halvfart när man spelar på ordentligt.

( Snabbkikade på länken och skall kika lite mera ingående )

Link to comment
Share on other sites

Pfft, riktiga subbar klarar av att spela ner till 16Hz utan att falla av ;)

Mina frontar faller av långt innan det så därför delar jag dom en bra bit ovan detta så som bara behöver gå på halvfart när man spelar på ordentligt.

( Snabbkikade på länken och skall kika lite mera ingående )

Det skall du absolut göra för det du kommenterar är vanliga "subwoofer" frågor men det har inte så mycket att göra med Southien som är något helt annat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Det skall du absolut göra för det du kommenterar är vanliga "subwoofer" frågor men det har inte så mycket att göra med Southien som är något helt annat.

Aha, alla här inne som använder subwoofers använder alltså Southien iom att tar upp det när jag pratar om subbar :D

Link to comment
Share on other sites

Aha, alla här inne som använder subwoofers använder alltså Southien iom att tar upp det när jag pratar om subbar :D

Nejnej, häng inte upp dig så mycket på det :D

Vad jag tror Bebop menar är att den här typen av bas inte i första hand riktar in sig på frekvenser nedanför frekvensomfånget för musik.

Kort uttryckt är Soutien i första hand inriktade på rumskorrigering och att hjälpa huvudhögtalarna med rumslighet så att huvudhögtalarna kan optimeras för soundstage.

Det finns ju andra ljud man kan lyssna på. Jag känner en kille som förbättrar ljudmiljön för mindre djur.

Som bekant är det frekvensomfång man hör proportionellt mot den storlek man besitter med sin kropp, och när vi bullerdämpar för oss själva kan det finnas en mängd mindre eller större djur som känner väldigt obehag av frekvenser som vi inte ens kan höra.

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta är att många (inte alla) upplever en fantastisk bas vid en högre frekvens än man tror.

Oj, vilken avgrundsbas ... jaså, var det 35Hz ??? :o

< 16Hz är kul ... ett tag ... men det brukar bara sluta i att alla undrar varför det inte hörs nåt och varför han som just ätit en kebab fick gå på toa ...

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Även om vi inte uppfattar dessa ljuden med örat så uppfattar kroppen det, den som inte tror på detta är välkommna över för att lyssna/känna själva.

Inget som är sådär jättevanligt inom vanlig musik, men lyssnar man på div elektronisk musik eller klämmer en rulle ibland så finns det mycket att vinna på att ha saker som fixar hela vägen ner.

Sorry för massor av OT, ser fram emot mera bilder nu.

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Ytterligare en motljusplacering ...

Hur funkar det att ha gurorna där på sidan, sjunger inte dessa med när du spelar musik?

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det att ha gurorna där på sidan, sjunger inte dessa med när du spelar musik?

Jo, men inte så det stör. Instrument på scenen är ganska vanligt ;) Neil Young brukar omge sig med ett 10-tal Martin när han spela solo. Knut Vadseth på Fidelity har en flygel i sitt referensrum osv.

Link to comment
Share on other sites

Vi har inte fått se några bilder på SYD än! :icon_smile_angry::D

Jodå, ett helt reportage när jag köpte den. Men jag ids inte leta upp det med min smartphone som är det enda jag har tillgång till där jag är nu.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Fotot är taget med min Iphone vilket resulterar i en mindre tydlig bild.

Men man tager vad man haver.

// Henke

Vafasiken, Krells 700 steg verkar ju vara dussinvara här inne, jag håller fast vid min NAD som den sanna rebellen jag är :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...