Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har för mig att jag någon gång skapat en tråd där syftet var att lägga in översiktsbilder över våra lyssningsrum.

Med den här tråden är tanken att man skall ta en bild som visar det man ser framför sig när man sitter i lyssningspositionen.

Har du möjlighet så försök få till det så att bilden överensstämmer med det ögonen ser.

Det får ju bli en kompromiss mellan bildvinkel och brännvidd. Detta eftersom ögonen ser i typ 180 grd, men ett 180 grd-objektiv skulle ge en pytteliten stereo där framme...

Så, krångla inte till det.

20100823f2c7dbae2b61c2a.jpg

Syftet är bara att förmedla ett intryck.

• Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Här är mitt rum.

Lite stökigt med kablarna just idag eftersom jag håller på att koppla in min Oppo BDP 95 :app:

DSC_0023-1.jpg

//Richard

Posted
Här är mitt rum.

Lite stökigt med kablarna just idag eftersom jag håller på att koppla in min Oppo BDP 95 :app:

DSC_0023-1.jpg

//Richard

En stor matta på golvet Richard skulle vara mumma för ljudet i ditt lyssningsrum.

:-)

Posted
En stor matta på golvet Richard skulle vara mumma för ljudet i ditt lyssningsrum.

Nej nej nej... ;)

Men visst får man prova. Erfarenheterna jag har säger att diskanten bländas ned.

Posted
Nej nej nej... ;)

Men visst får man prova. Erfarenheterna jag har säger att diskanten bländas ned.

ja det kan vara så :-) men studsar inte ljudet runt lite om det är lite kalt ?

Posted

Har haft en matta framför tidigare. Heltäckningsvariant.

Det blev betydligt bättre när jag tog bort den precis som Engelholm och Mctwins menar. Möjligen kan det spela roll att taket är moddat.

//Richard

Posted
ja det kan vara så :-) men studsar inte ljudet runt lite om det är lite kalt ?

Nej, däremot blev det direkt alltför dämpat med matta.

Guest Niklas F
Posted

Så förbaskat avundsjuk på er som har ett dedikerat lyssningsrum så ni anar inte!

Postar bild på min front imorgon när jag slutat jobbet,det är betydligt enklare akustikfixar hos mig.

Posted

Fruktansvärt avundsjuka på alla ni som har stereo i huvudtaget, har fått klara mig på hörlurar inkopplat till datorn senaste halvåret då jag inte har plats i studentlägenheten.

McTwins, dela gärna med dig vad du har för prylar. Ser mycket spännande ut ;)

Posted
men en lite matta då ? bara skojar tror det varierar ifrån rum till rum. :-)

:D

Så förbaskat avundsjuk på er som har ett dedikerat lyssningsrum så ni anar inte!

Fruktansvärt avundsjuka på alla ni som har stereo i huvudtaget, har fått klara mig på hörlurar inkopplat till datorn senaste halvåret då jag inte har plats i studentlägenheten.

Jo man har tur som kan ha ett eget rum :mm:

Har en fru som får ha så många hundar hon vill... nästan.... mot att jag har mitt rum i källaren.

Posted

Hej

Systemet består av JBL Cinema screen arrays 3731 och JBL subs 4641. Drives med 2st Crown MAi5000 för basarna med McIntosh MC252 eller 2st mono MC275 för M/T, varieras ibland. McIntosh MT10, MCD201, MCD500, C2300 och en dbx260 driverack med tillhörande inställningar för delningsfrekvenser o dyl.

System effekt är; 2x2,75 kW :) Hur nöjd som helst.

Här är en bild på baksidan

DSC00114-1.jpg

Tack

Posted

Vilken trevlig tråd Strmbrg och alla ni som har postat bilder på ert system :) Är det inte dags för forumet att ha en egen del för medlemmarnas system? Frågan kanske har kommit upp tidigare?

/Johan

Guest Niklas F
Posted

Inte skoj att behöva ställa frontarna så tight mot sidoväggarna, men vad gör man inte för att få plats med subbarna.

Fungerar hyfsat trots att placeringsmöjligheterna är såpass begränsade, flyttar om ca 3mån och då kommer antagligen tvbänken flyttas ut på högrasidan av rummet för att iaf få lite justermån då rummet är snäppet smalare än vad jag har nu.

68789466.jpg

Posted
Hej

Systemet består av JBL Cinema screen arrays 3731 och JBL subs 4641. Drives med 2st Crown MAi5000 för basarna med McIntosh MC252 eller 2st mono MC275 för M/T, varieras ibland. McIntosh MT10, MCD201, MCD500, C2300 och en dbx260 driverack med tillhörande inställningar för delningsfrekvenser o dyl.

System effekt är; 2x2,75 kW :) Hur nöjd som helst.

Här är en bild på baksidan

http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/.../DSC00114-1.jpg

Tack

Galet läckert! Skulle vara mycket roligt att höra en detta system, verkar absolut något för mig :)

Posted
Ser mycket bra ut! :mm:

Ursäkta en oinvigd, men är det Krell Full Power stereoslutsteg som driver C4?

Jodå det stämmer precis,det är ett fpb 700 cx.

Guest Niklas F
Posted
Ser mycket bra ut! :mm:

Ursäkta en oinvigd, men är det Krell Full Power stereoslutsteg som driver C4?

700 något har jag för mig, tror det var det största stereosteget.

Posted

img0754h.jpg

Så här ser det ut i några veckor till här med. Söker nytt boende och då hoppas

jag på att få göra om allt och på ett mer integrerat sätt, med dolda moduler och

tyg över absorbenterna. Och helst inget fönster bakom tv:n.

Posted
calle_jr: Finns det en fjärde modul basar någonstans?

Nej, inte än :o:D

Det är en Audiodata Soutien 2 till vänster och en Soutien 4 till höger.

Jag har de ganska lågt ställda, men det hade inte varit fel med en till och skruva ner dem ännu ett snäpp :Thinking:

Jag har delat dem nedåt ungefär som huvudhögtalarna, men basarna ger en helt annan rumslighet och man kan tweaka högtaleriet att spela ganska mycket framåt/fysiskt utan att jag upplever det påfrestande.

Ganska liten risk att somna vid lyssning... ;)

:D

Det har väl bara hänt vid enstaka tillfälle :dry:

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...