Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag tänkte delge lite av "the engelholm audio teams" erfarenheter från mässan: HIGH END Show (HES)

Beslutet att vara med på mässan togs i novemeber -10. Med dom nya produkterna i ryggsäcken är en internationell satsning det enda riktiga.

Hur kommer man med på en mässa av denna dignitet? Frågar man inte, så vet man inte. Jag mailade High End Society med den raka frågan. Svaret tillbaka var ett ganska kort, tyskt svar: svara på dessa frågor fråga 1, 2, 3, 4. Jag kunde inte svara positivt på nån av frågorna; jag har knappast flera butiker i Tyskland, min tillverkningskapacitet är inte X st par högtalare i veckan, etc.

Jag svarade tillbaka uppriktigt och ärligt; jag söker allt det där och hoppas kunna knyta kontakterna på mässan. Ta en titt på min hemsida så länge.

Det tog 30 minuter så kom svaret tillbaka: Härliga produkter. Klart du skall vara med på mässan!

Sen följde en rätt omständig process. Arkenmässan och Stockholmmässan är lite mer en gentlemens agreement. HES är stort. Mycket större. Det hålls i en byggnad som är till BARA för utställningar. (Detta märks! På våra svenska mässor är vi på hotell och blir behandlade som gäster. På HES är det mer enheter som skall in och ut på så kort tid som möjligt).

Regelboken för mässan är ca 20 mm tjock. Engelskan är dåligt skriven och det står också att det egentligen är den tyska texten som är den som gäller. Här står exakt vad man får göra och inte göra. Till exempel får man inte ha på elektroniken under natten. Suger... Påpekas också att max SPL A-vägt är 75 dB (har jag för mig). Ingen mätte upp för när vi spelade trumminspelningen gjord i ett Level 3-rum så var det "lite drygt" 75 dB! :)

Som ny på utställningen trodde jag reglerna var viktiga. Mina tidigare erfarenheter av tyskar pekar på detta. Jag kan säga att många bröt reglerna och vi var inte sena på att följa efter.

Posted

2010 blir 2011 och planeringen går vidare. Entreq är med på tåget och vi kör ett lyckat sammarbete även i Stockholm, tillsammans med Improved Audio och Vivid Audio/Patrik Cesar.

Svanå-Matts är också med både med produkerna men sedemera också på plats i München.

Att ställa ut på mässa, är att lämna ut sig fullständigt. I Stockholm hade jag glömt bits och riskerade att inte få ljud. Transient-Lasse räddade mig.

Och detta var bara till lilla Stockholm. Hur funkar det i München?

Planering, planering och lite tur! Lastbil bokades. Den sväljer 16 kubikmeter. Perfekt! Solo, the shape, några pall akustik och Entreq-produkter. På hemvägen ett mellanstop i Puttgarden...

Produktblad, rollup's och banderoll togs fram. Audionet (främst på Hififorum.nu) hjälpte mig på ett föredömligt sätt att få fram detta.

Som egenföretagare får man rätt olika frågor att ta ställning till: Hur många produktblad vill du beställa? Tja...läjligt att beställa X st och det bara går åt 10%...samtidigt idiotiskt om dom tar slut. Vill du hyra stolar av HES-mässan? 23 EUR st? Fan heller, jag hyr hemma i Sverige och kör dom ner till utställningen.

Min tyska är sådär. Min far är däremot duktig på tyska och har dessutom varit på mässor fast i en annan bransch. Han fick frågan och nappade direkt. Han visade sig vara närmast ovärderlig! Det vardagliga flöt smidigt men guldesset var vid kontakt med tyska besökare! Som föredrog helt klart att prata på tyska med den lite äldre herren, istället för med mig. Dom lyfte på ögonbrynen när dom fick reda på att det var jag som var Engelholm Audio's CEO och Chief Technical Designer. Vissa trodde det inte och fortsatte samtalet med far. :)

Posted

Vi hoppar in i lastbilen! Största tillåtna för B-körkort. Diesel. Automat. Marcedes Benz. Viktigaste featuren? Bakgavellyft!

Det är ca 130 mil ner till München. Planen var att nypa av det i en 100 mils första-dags tur, sova över för att sen ta sista 30 på onsdagen (innan mässan öppnar).

IMGP9770_700.JPG

Öresundsbron i regn och kraftig sidovind.

Anvisningarna för hur urlastningen skulle gå till var tydliga men samtidigt helt utan garantier. Deposition på 100 EUR som återficks om man hann med på < 3 timmar.

Måste ju också berätta att jag frågade om storleken på hissar och dörrar! The shape's fraktlåda är bred och jag ville inte bli fast och behöva bära. Email skickades och svaret tillbaka var:

The exhibit cars here. I know a large Rolls Roys fitted into the elevaator

Ok - mina högtalare är nog inget problem! Här rullas the shape ut av Anders.

IMGP9781_700.JPG

Posted

Bra med stor lastbil! Men oj vad grejjer man får med sig.

IMGP9783_700.JPG

Vi kom fram till mässan 1300, hann på < 3 timmar (ka-tjing) och sen var det bara att få ordning på rummet kvar.

IMGP9787_700.JPG

SvanåMatts dök upp framåt 18-tiden. Lagom för att hjälpa till att trimma in akustiken.

IMGP9792_700.JPG

Här någonstans inser jag att jag har glömt allt Entreq-kablage kvar i Sverige. :dead:

Besvikelsen på mig själv är monumental. Koppla in lösnings-mode: ring dhl, boka hämtning, sambon skall lämna och det skall vara på plats på fredag fm. Så långt OK.

Men vad spela på under torsdagen? Jenving hade sitt bås mitt emot...men inga balanserade kablar, inga högalarkablar. Fort vidare till nästa kabelhak. Samma sak. 3e försöker hos Audio Quest. NAPP! Vi blev tillslängda AQ kablage för i runda slängar 100'000 SEK. Inget papper skrivet. Inga kvitton. Bara en titt på våra produkter, ett handskak och ett lycka till.

Vi lämnade rummet 22:30. Somnade rätt snabbt men nog gnager det i huvudet: hur går det imorgon? Kommer nån lyssna? Kommer nån skratta? Kommer det bli succe?

IMGP9794_700.JPG

Posted
Vi lämnade rummet 22:30. Somnade rätt snabbt men nog gnager det i huvudet: hur går det imorgon? Kommer nån lyssna? Kommer nån skratta? Kommer det bli succe?

Jättekul att du tar oss med på din personliga resa :mm:

- Ser fram mot fortsättningen.....

Guest Niklas F
Posted

Håller med dom tidigare i tråden, riktigt skoj att hänga med på din resa!:)

Posted

Kul med ett reportage från "andra sidan". Ser fram emot mer då jag har en del erfarenhet av mässor, men då från helt andra branscher.

Posted (edited)

Spännande tråd! Gillar framåtandan.

Jag är okunnig om vad du egentligen gör. Förstår att du är mycket akustik, hifi kunnig och arbetar med hifi. Konstruerar du högtalarna själv?

Edit! formuleringsfix...

Edited by Apexorca
Posted
http://www.engelholmaudio.com/bilder/munch...MGP9792_700.JPG

Här någonstans inser jag att jag har glömt allt Entreq-kablage kvar i Sverige. :dead:

Besvikelsen på mig själv är monumental. Koppla in lösnings-mode: ring dhl, boka hämtning, sambon skall lämna och det skall vara på plats på fredag fm. Så långt OK.

Men vad spela på under torsdagen? Jenving hade sitt bås mitt emot...men inga balanserade kablar, inga högalarkablar. Fort vidare till nästa kabelhak. Samma sak. 3e försöker hos Audio Quest. NAPP! Vi blev tillslängda AQ kablage för i runda slängar 100'000 SEK. Inget papper skrivet. Inga kvitton. Bara en titt på våra produkter, ett handskak och ett lycka till.

:Praying: :Nail Biting:

Svettigt.

Gentilt agerande av Audioquest.

Posted
Spännande tråd! Gillar framåtandan.

Jag är okunnig om vad du egentligen gör. Förstår att du är mycket akustik, hifi kunnig och arbetar med hifi. Konstruerar du högtalarna själv?

Edit! formuleringsfix...

Jag konstruerar, bygger och tillverkar högtalare. Det är där allt började. Efter några år insågs beroendet till rummet (från högtalaren) och ämnet smårums-akustik blev intressant.

Posted

Allt var förberett och 1 timman innan öppning är vi på plats.

IMGP9793_700.JPG

Ca 10 stolar passar rummet rätt bra, det blir en lagom intim grupp att prata med och det är troligt att några vågar ställa frågor, motfrågor och kanske rent av ett mothugg. :)

Posted

Vi var fler svenskar på HES...Här har vi - precis som jag själv - en nykomling i den finare hifisfären.

IMGP9819_700.JPG

Jag försökte få till en lyssning men missade Lindell totalt 4 ggr. :(

Ett av dom bättre skivtipsen kom också från en svensk besökare:

IMGP9821_700.JPG

Görel Crona minns jag bäst och mest från Öhmans. Söker man på nätet hittar man allt och det finns till och med ett forum för Varuhuset! Länk.

Denna skiva är kalas! Minns jag rätt har Görel skrivit allt själv, såväl text som musik...

Posted

Torsdag morgon blir torsdag kl 10:00. Nu gäller det! Finkläderna på. Allt är putsat. Detaljer är på plats...

IMGP9823_700.JPG

I samspråk med en kandiderande tysk distributör och en till vars namn/tillhörighet jag missat.

Posted

Båsen bredvid är härliga! Ett riktigt fint rör-elektronikmärke från öst. Jag tror att Transient Design-Lasse är på gång här? Vad ögat såg, själen gillade! Vettiga priser och snygga byggen. Vi skulle fått till en lyssning tillsammans med Solo (95dB's känslighet) men tiden är ju flyktig... Fler chanser?

Andra båset hade Magic Flute och nya...ska vi kalla det stativare på korkskruv? Killen som driver detta är en pratglad kille från Iran eller Irak (förstår att det är hemskt att säga fel här, men jag minns inte). Svenskan var bra, tyskan var bra och engelskan var bra - jag blir klart sotis på flerspråkiga människor!

Torsdagen innebär flera besökare men måste ändå sammanfattas som en liten besvikelse. Bortskämd från Arken och nu senast Stockholm, är förväntningarna höga. Nåja - vi hade besökare och dom som var inne hos oss var riktigt positiva. Omdömen som "bästa ljudet på mässan idag" eller "Håller allt denna kvalitet är det bästa HES-mässan". Tankarna i hjärnan hos mig: "fötterna på jorden, dom kanske inte har varit på så många...men va kul!". :)

Funktionellt är allt i topp! Jag tog mycket tid inne i rummet medan far och Anders stod utanför och pratade med besökarna.

Men solo då? Torrdema en högtalare för nära en halv miljon?

Backar vi till onsdags kväll så fick solo 20 minuter. Det lät inte bra, lät hårt, lät kallt, diskantenergiskt...Taktiken var att låta all elektronik och allt kablage sätta sig och göra ett nytt intrimmningsförsök på torsdag kväll. Mässan stängde 1800 och man förväntades vara ute 1900. 1 timma är bättre än inget...

:blush

Posted

Mycket intressant idé med uppbyggda rum för resp. utställare. Det öppnar ju en hel del möjligheter för mässor i Sverige. Tänk er en stor hifimässa på Svenska Mässan i Gbg. :mm:

Hur pass ljudisolerade var rummen? Byggde arrangörerna rummen åt er? Samma kvadratmeterpris oavsett rumsstorlek och placering?

Posted
Allt var förberett och 1 timman innan öppning är vi på plats.

http://www.engelholmaudio.com/bilder/munch...MGP9793_700.JPG

Ca 10 stolar passar rummet rätt bra, det blir en lagom intim grupp att prata med och det är troligt att några vågar ställa frågor, motfrågor och kanske rent av ett mothugg. :)

Påminner mig om en Arkenmässa för ett antal år sedan :) men då var det säkert mindre tidspress.

Posted
Mycket intressant idé med uppbyggda rum för resp. utställare. Det öppnar ju en hel del möjligheter för mässor i Sverige. Tänk er en stor hifimässa på Svenska Mässan i Gbg. :mm:

Hur pass ljudisolerade var rummen? Byggde arrangörerna rummen åt er? Samma kvadratmeterpris oavsett rumsstorlek och placering?

Hejsan,

Ja det är ett bra sätt som ändock har sina brister. Enda inluften kommer via dörren - som ju hålls stängd 90% av tiden.

Vägg-konstruktionerna är väldigt avgörande för ljudkvaliteten i två aspekter: stabilitet resp ljudgenomsläpplighet. Löser man detta, är det riktigt bra!

På HES fanns det 4 x 5, 4 x 6 (vilket jag hade) och 5 x 6 meter stora demokabiner.

Löjligt nog fick man inte göra åverkan på väggarna. Väggar som sen revs ner och slängdes. :o

Posted

Några steg bort från oss stod ännu ett öst-eupropeiskt rörföretag! 845, 300B, 6L6...Här det förstnämda!

Munchen2011002_700.JPG

En trevlig herre men lagom nivå "sälj" i snacket.

Jag stack in huvud och kamera hos Wilson:

Munchen2011006_700.JPG

Demo-prestations-stilen är inte i min smak; det känns för utstuderat och psykologiskt korrekt. Ljudet var dock bra, utifrån min dåliga plats.

Posted

Akustik syntes i flera rum och i flera olika varianter. Svanå är dock ensamma om att inte använda matematiska diffusorer (utan geometriska).

Munchen2011007_700.JPG

Audionet mega-pang-boom-slutsteg! :)

Sverige var även respresenterat i form av Marten - gissningsvis vår största högtalar-export-tillverkare!?! Åh nu har man som bekant tagit med slutsteg i sitt märke.

Munchen2011012_700.JPG

Jag lyssnade på Rodrigo y Gabrielle Live from Manchester och det lät superbra!

Jag fick frågan av nån journalist i mitt rum; konkurrerar du med Göteborgsföretaget Marten? Jag svarade:

- Nej, det är Sverige mot världen.

Posted

Rör lockar och det förstår man även på marknadsavdelningen! :mm: Inte en susning om rör, märke, prestanda - men storleken är iaf rejäl!

Munchen2011014_700.JPG

Efter all denna hårdvara borde man säga nått i stil med att "det handlar ändå om musiken"! :blush;)

Munchen2011020_700.JPG

Posted
Några steg bort från oss stod ännu ett öst-eupropeiskt rörföretag! 845, 300B, 6L6...Här det förstnämda!

Munchen2011002_700.JPG

Tsakiridis är inte "Öststatare" i den gamla betydelsen. Det är en kompetent tillverkare från Grekland med en hel del intressant i sin katalog.

Posted

Var mässan bara öppen för branschfolk eller hade även allmänheten möjlighet till besök? Frågan grundar sig i att jag tycker det ser ut att vara väldigt få besökare.