Mctwins Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 Hej Jag la in en tråd på audiocircle där jag fixar till en 80Hz resonans med Helmholtz V4:or. Väldigt intressant. Matts grejer fungerar, så är det bara. Ska fylla hela bakväggen med diffusorer, AD40 och TP300 i mitten. Tråden Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 (edited) Tycker du fick ner 80 toppen rejält och det bör ha gjort rejäl skillnad i hur du uppfattar basen i ditt rum, men vad hände i det övre registret och tycker att det ser mera oroligt påvägen dit nu efter V4:orna? Tänker på Edited May 31, 2011 by Niklas F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted May 31, 2011 Author Share Posted May 31, 2011 Hej Tittar du rätt, den gröna är med V4:or Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 Hej Tittar du rätt, den gröna är med V4:or Skall uppenbarligen gå och titta över mitt färgseende igen Ser KLART mycket bättre ut med 4:orna! Sitter själv och klurar på om jag inte kan klämma in 4st sådana i vårat nya boende då tvbänken kommer hamna på sidoväggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted May 31, 2011 Author Share Posted May 31, 2011 Ok, men du behöver inte oroa dig för dom höga frekvenserna, V4:or påverkar inte i det området. Vad du ska titta på är resonansen som är borta nu. Detta är viktigast. Ja, sätt in dom V4 i ditt rum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 Jag vet vad dom är kapabla till, jag och en polare experimenterar lite hemma hos han ( han är singel så han kan ta ut svängarna en aningen mer än mig ) 10st V4 + 3st V6 och 1st V5 för att kurera botten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted May 31, 2011 Author Share Posted May 31, 2011 Hej Ja, då vet du vad det handlar om. Ju mer man har desto bättre. Det jag visar nu är mitt andra rum inte den dedikerade men den är väl godkänd för att vara ett vardagsrum. Den visar ett bra resultat med bara fyra V4. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 Har du satt upp dom på väggen på något sätt, eller har du lagt dom rakt på golvet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted May 31, 2011 Author Share Posted May 31, 2011 Rakt på golvet, väldigt enkelt. Kan ha dom stående osso. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted June 3, 2011 Author Share Posted June 3, 2011 Hej Nu är diffusorna på plats. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Vet att det är fel tråd att fråga i då jag egentligen är intresserad av din JBL rigg, men hoppas jag blir förlåten för att frågan hamnar här. Jag har en bekant som hela tiden blåser sin automatsäkring i sina Ino i56 ( Mao gillar han att spela HÖGT ) Antar att dina JBL inte bara ser ut att kunna spela högt och snyggt, har du gjort någon Max SPL mätning på dessa vid lyssningsplats? ( vad hamnade dina toppar på, bottendelen har han redan ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Inga problem Niklas... När jag mäter med dB mätare så har jag volymen nära klipping på förstärkarna i högtalarna och det ligger på 105-110 dB kontinuerligt och peakar upp till 130 dB vid lyssningspositionen. Jag hade öronproppar. det är ett himla tryck. Jag har en egen matning till denna anläggningen med 16A säkring, 2,5mm2 kabel. Blåser inga proppsäkringar här inte, har inga automatsäkring i mitt hus. Samma för min anläggning på ovan våningen, egen separat matning. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Vad är det för högtalare han har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Jag har nu under sommaren byggt om ett kök och samtidigt lagt om el och bytt proppskåp till automatsäkringar. Jag har nu fått ett litet problem i mitt musikrum. I bland händer det att säkringen till musikrummet löser ut när jag slår på apparaterna. Elektrikern mätte vid ett tillfälle strömmen vid påslag till 4A, vid det tillfället löst inte säkringen ut. Det är sällan det händer men jag tänker nu låta dra 2,5 kvmm jordad till musikrummet med en egen propp och låta belysningen och rautern i rummet också ha en egen propp. Jag har annars inget problem i mitt musikrum, det låter jättebra och jag kan spela nästan högt (>114dB). Om jag drar på högsta volym utan musik på stärkarna hör jag ändå inget som helst av knäppar eller brum vare sig kylar/frysar eller något annat, trots att förstärkningen är hög från MC puppor. Jag kan slutligen tillägga att även jag kör med aktivt delad i huvudsak från JBL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Vad är det för högtalare han har? 105-110 dB kontinuerligt och peakar upp till 130 dB vid lyssningspositionen. Det är ruskigt högt!! Men då måste även frontarna börja säga stopp antar jag? Högtalarna han här är ett par Ino i56 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Hej Jag hittar ingen info på nätet, har du nån bra hemsida? Visst är det högt. Här kan man spela hela dagen utan att bry sig att det skall gå sönder. Dom liksom pallar trycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Fick följdfråga ifrån dbjägarna direkt. "dBC eller dBA? " Du måste ju veta vem ingemar Öhman är, Ino är hans skapelser. Få högtalare har samlat sådana fanatiska ägare Kikar du in på faktiskt.se så hittar du flertalet trådar, men tyvärr är inte stämningen så god och blir mestadels tjafs och tjäbbel så jag har inte reggat mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Hej Mätte både i A och C som låg inom den intervallen jag nämde tidigare. Har ingen anig vem han är och har aldrig hör talas om Ino högtalare. Det är inga hornhögtalare Vem är dBjägarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Vad e detta???!!! Har han ingen specifikation/data på Ino högtalare. Läste lite på faktisk.se och blev inte klokare. Men jag såg en bild på ino i56. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Vad e detta???!!! Har han ingen specifikation/data på Ino högtalare. Läste lite på faktisk.se och blev inte klokare. Men jag såg en bild på ino i56. Det verkar vara lite sisådär med specar, men har bett om det nu iaf. Är inne i en tråd och tjötar skit med ett par som är spelahögt galna, han skjuter säkringen i sin diskant titt som tätt. Ino burkarna han har är kända för att kunna spela riktigt högt utan att krokna men ändå händer detta. Jag Misstänker att det distar någonstans i signalvägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Jag har vid några tillfällen hört i56 och vill bara säga det att jag inte vid något tillfälle har ramlat baklänges. Det finns annat som jag tycker bättre om. När det gäller Faktiskt så gillar jag inte heller allt bråk och dyrkandet av IÖ som förekommer där. IÖ har gjorts till något slags guru som är oantastbar för vissa på Faktiskt. Jag orkar numera inte heller att läsa hans texter för dom är oändligt långa. Det finns vissa människor bland oss som pratar så mycket att man kroknar innan dom pratat färdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Ok, jag fattar nu vilken säkring som blåser hela tiden. Tydligen så finns det en säkring i Ino. NiklasF... vad har han för förstärkare ?? han som blåser sina säkringar. Jag begriper inte specen. Kont effekt; 400W och sen Max effekt; >20kW (>400Hz) men har en känslighet på 92dB, 2,83 V Rek.först.eff; 5-2000W fattar jag inte, och sen Högsta ljudtryck; >127dB/par, 100Hz (600W) Mycket förvirrande. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Jo jag hänger inte heller med riktigt Ett par såna här har han och driver frontarna med http://www.emotiva.com/xpa1.shtm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Ja ja, det är inget fel på förstärkaren iallafall. Ta bort säkringen istället. Antingen så är det fel på specen eller så är det för mycket ström/effekt till dom högtalarna. Vad är dimensionen på säkringen? Jag fattar inte hur han kan få mer än >20kW över 400Hz, han mäste väl mena 2kW, man kan inte skriva Max och sen större än 20kW, hallå, och han ska vara proffessor. Det där är inga högtalare för mig, och jag vill helst inte blanda mig i dom där disskutionerna på Faktiskt. Jag håller mig till JBL, för där stämmer specen iallafall. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Att använda säkringar i högtalarnas delningsfilter förstör slutstegets dämpfaktor. Mina slutsteg är DC-kopplade utan säkringar, däremot använder jag mig av aktiv delning med grafisktfilter och PEQ. Vad kan man mer önska sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Det gör jag också, anväder mig av aktivdelnings filter. Inga säkringar i mina högtalare, behövs inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Jo visst känns specen rätt då luddig, vad är det som påverkas om dämpfaktorn ändras? Bara säga till om det blir för ot i tråden så lägger jag ner frågorna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Jo visst känns specen rätt då luddig, vad är det som påverkas om dämpfaktorn ändras? Bara säga till om det blir för ot i tråden så lägger jag ner frågorna Vet inte riktigt vad som händer med dämpfaktorn för att det finns en säkring i högtalaren, som jag ser det så är det inget speciellt med Ino. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Att använda säkringar i högtalarnas delningsfilter förstör slutstegets dämpfaktor. Detta får du gärna förklara, gcs. För övrigt står allt förklarat i papprena du har NiklasF, det är bara att läsa innantill. Effekttålighet Kontinuerlig effekt respektive maximal effekt redovisar jag främst som ett hjälpmedel för att man skall kunna bilda sig en uppfattning av vilka absoluta gränser som finns då det gäller effekttålighet. Med kontinuerlig effekt menar jag den maximala oklippta förstärkareffekt som får tillföras högtalaren under lång tid (speci¬ficerad som klippspänningen i kvadrat / 16, alltså förstärkarens maximala RMS-effekt med sinusvåg, i 8 ohms last). Jag har då utgått ifrån en svår effektfördelning i frekvens¬planet och en signal med hög medeleffekt i tidplanet, alltså en effektreferenssignal som motsvarar en mycket krävande musiksignal. Därför blir effektsiffrorna så låga att vissa Ino-kunder svär på att högtalarna tål MYCKET mer än jag redovisar! Så länge det rör sig om okomprimerad musik har de helt rätt. Högtalarna tål då i regel många gånger högre effekt än den jag redovisar. Spektralt har test-signalen jag använder bandbredd 8 - 64 000 Hz, med två knäpunkter, ett knä vid 31,25 Hz (HP) och ett vid 2 kHz (LP), samt med en Crestfaktor på 6 dB. Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN). Därför finns det exempel på högtalare med högre angivna effekttåligheter än Ino Audios, men som i verkligheten tål mindre. Det är främst mekanisk slaglängd och den termiska gränser som avgör hur mycket kontinuerlig effekt man kan tillföra systemen. Överskrider man sistnämnda en längre tid blir högtalarens talspolar överhettade och dessa och/eller närliggande delar skadas. I praktiken är det dock rätt svårt att nå dessa höga kontinuerliga effektnivåer om man spelar rimligt oförvrängt programmaterial. Spelar man sönderkomprimerad och högdistorderande radiomusik är det däremot ganska lätt att spela sönder även extremt effekttåliga högtalare, trots liten förstärkare. Ino Audios högtalare går dock i de flesta fall att skydda med säkringar om man vill minimera risken för förstörda hög-talarelement. Våra studiomonitorversioner (r5, r14, r28, r56, pr10, pr60 med flera) är skyddssäkrade i standardutförande. Med max effekt menar jag den effekt som kan tillföras systemet utan att högtalarens linjära arbetsområde överskrids. Ytterligare mycket mera effekt kan alltså ofta tillföras innan någonting skadas mekaniskt (slår i botten). Eftersom max-effekten blir frekvensberoende anger jag i förekommande fall även en undre gränsfrekvens för maxeffekten. Alla effektangivelser gäller inte äkta effekt Verklig effekt respektive ”8-ohms-effekt” är skilda saker. För att reda upp hur de förhåller sig till varandra bör man till att börja med göra klart för sig vad man skall ha högtalarnas effektangivelse till. Detta är min uppfattning: Främsta orsaken att alls redovisa effektsiffror för högtalare är att de kan vara till hjälp när man skall välja effektförstärkare så att inte onödig risk för överbelastning föreligger. Högtalare har starkt frekvensberoende impedanskurvor, vilket gör att verkliga effekten varierar kraftigt med frekvensen. Vid vissa frekvenser är impedansen mycket hög och mycket lite effekt går in i högtalaren, vid andra frekvenser är impedansen vara lägre och den verkliga ineffekten ökar. Verkningsgraden följer dock alltid impedansen hos en välkonstruerad högtalare (läs högtalare med rak tonkurva), så akustiska uteffekten hålls frekvensoberoende, och man får en ursprungstrogen klangåtergivning. Slutsats: I praktiken är det alltså inte intressant att få veta exakt vilken verklig effekt en högtalare tål. Eftersom effekten är frekvensberoende går uppgiften heller inte att ange på något praktiskt sätt. Vad är det då för effekt Ino Audio redovisar? Eftersom man egentligen bara kan använda effekttålighetsangivelsen till en sak, nämligen som en hjälp om man är intresserad av kunna göra goda val av effektförstärkare (som faktiskt är spännings- och inte effektgeneratorer), så redovisar jag "8 ohms-effekt" för våra högtalare. Det vill säga den effekt som ”hade utvecklats om högtalaren varit ett rent resistivt motstånd på 8 ohm”. På så vis blir våra effekttålighetsangivelser kompatibla med de uteffektuppgifter som förstärkartillverkare anger för 8 ohms belastning. Att ange ”8-ohmseffekt” ger impedansberoende effekttålighetssiffror En konsekvens av att använda ”8-ohmseffekt” för alla högtalarsystem är att effekttålighetsangivelserna för system med 4 ohms impedans blir lägre, ungefär hälften, jämfört med våra 8-ohmiga system. Det betyder alltså inte att de 4-ohmiga systemen har lägre verklig effekttålighet – bara att de genom sin lägre impedans får högre känslighet och får förstärkaren att verka dubbelt så stor, sålunda att halva effekten räcker. Det är ju utmärkt i många sammanhang att man kan köpa en mindre förstärkare. Lite förenklat kan man säga att 4 ohm är ett bra val för högtalare är av lite enklare typ, eftersom de gynnas av att man utnyttjar en billig förstärkares uteffektförmåga bättre. En lite högre impedans är bra hos högtalare som är så kvalificerade att de har glädje av den lägre distorsion de flesta förstärkare ger när högtalarimpedansen är högre, men förstärkaren måste då i gengäld vara större för att ge samma praktiska uteffekt, och då blir den även lite dyrare. Våra system med högre impedans än 8 ohm (främst bakkanalshögtalarna) får istället mycket högre effektålighets-siffror. Ett 16-ohmssystem får dubbelt så hög ”8-ohmseffekt” som ett 8-ohmssystem. Det betyder inte att de tål dubbelt så stor verklig effekt, men det betyder att de tål att anslutas till förstärkare med dubbla märkeffekten. Genom den höga impedansen kan många par parallellkopplas utan att effektförstärkaren skadas eller ljudet degraderas. Även om man parallellkopplar sex par(!) 18 ohms högtalare (tolv högtalare på två kanaler) blir resulterande impedansen (3 ohm) inte värre än att de flesta goda förstärkare fortfarande driver dem utan några problem. Detta utnyttjar jag i våra surroundhögtalare. Även i högohms-sammanhang är det alltså fördelaktigt att effekten redovisats som 8-ohmseffekt, eftersom det även då gör att man får hjälp att välja förstärkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts