Jump to content

Recommended Posts

Posted

B0002CHOIW.01.LZZZZZZZ.jpg

Toto Bona Lokua

Utgåva i japanpress, Timbre nåt för dig ;)

Rör sig om Akustisk vokalafro. Akustisk gitarr, lite percussion och bas.

Grabbarna som spelar är:

Gerald Toto från Antillerna (vart är det?) uppvuxen i Paris.

Richard Bona superbasisten från Kamerun.

Louka Kanza singer/sonwriter från Kongo.

Ser just att den släpptes i slutet av maj närmare bestämt den 24'e och helt ovetande är man tills nyligen :o

/Mattias

Posted

B00024H2OG.01.LZZZZZZZ.jpg

Bebel Gilberto

Hela hennes familj har imponerat musikvärlden inklusive mig. Hennes tidigare Tanto Tempo var ju trevlig, gör ju en mycket nyfiken på denna nya platta. Skivan verkar vara en höjdare om man skall tro på vad som skrivs.

Släppdatumet var 040616.

/Mattias

Posted

Om Gerald Toto är uppvuxen i Paris kommer han förmodligen från Martinique eller Guadeloupe.

Trevliga små ställen i Västindien... :cool:

Bona & Co, P. Barber och señorita Gilberto är tre givna skivinköp rakt av.

Posted

Tack för tipsen :) .

Jag har bara hört talas om Lisa Ekdahl, så de andra artisterna känner jag inte alls till.

Eftersom det står lite om alla artister, utom Bebel Gilberto, så skulle iallfall jag vilja veta lite mer om musiken på hennes platta.

/Mikael

Posted

Hej!

Bebel är dotter till Joao Gilberto. Inte släkt med Astrud vad jag förstår.

Gillade hennes Tanto Tempo mycket och har beställt denna nya som verkar intressant. Recenseras även i senaste Hifi&Musik med gott betyg. Konstigt att de skriver om en skiva som man känner till för en gångs skull :clown:

Musiken är modern bossa nova. Fast utan att vara progressiv på något vis. Elektroniska små inslag förhöjer nutidskänslan på ett effektivt sätt. Ganska lugn skiva med fina melodier - inget jazzsväng direkt, men mycket bra ändå. Bebel sjunger återhållsamt och "coolt" på ett "understated" sätt. Hoppas Ni förstår hur jag menar. Gillar man Bossa Nova (Getz, Astrud, Jobim etc) så har man nog lätt för att gilla det här.

Ett plus är att min fru älskar denna skiva! Den snurrar ofta hemma utan att vi tröttnar på den.

/Shaft

Posted

Bra ni fyller i grabbar :)

Som Shaft skriver är Astrud inte mamma till Bebel om jag läser mellan raderna och förstår det hela rätt.

Nya skivan skall vara lite mer klassisk Bossa lik. Tanto Tempo är lite lagd åt det moderna hållet. Skall bli spännande att höra plattan ;)

/Mattias

Posted

En skiva som kommer i slutet av oktober på Usa-marknaden är denna:

3602.jpg

Jacques loussier - Impressions of Chopin's Nocturnes

Rör sig om en solopiano skiva som släpps i både SACD och CD. Finns att lägga preorder på telarcs hemsida.

/Mattias

Posted

Jag fortsätter att fylla på med en bra CD Eliane Elias senaste som heter Dreamer,vad jag har förstått är hon ifrån Brasilien här sjunger hon dock på engelska jag stod även och tummade på Bebel Gilbertos nya men den fick stryka på foten.

Mvh

Posted

Hej!

Fick hem Bebels Gilberto (se ovan) nya i veckan och den motsvarar förväntningarna. Första låten "Baby" låter som det svagaste spåret. Fast vissa spår är briljanta verkligen!

/Shaft

Posted

Beställde mitt ex av P Barbers senaste från Skivhugget och dom importerar den från USA. Hoppas den inte är kopieringsskyddad ....... :o

Hur låter Eliane Elias :?:

Jag köpte JLT "The Best of plays Bach", Sacdhybrid. Härlig musik. Ljudkvaliten var otrolig på min "vanliga" cdspelare, undrar just hur det kan låta med en sacd...

Ett annan höjdarinspelning från Telarc är McCoy Tyners "Land of Giants". Bobby Hutcherson på vibrafon förgyller. :cool:

Posted

IHS: Står det på omslaget (på JTL skivan) att den är konverterad från PCM?

Det innebär väl att det inte är "äkta" SACD/DSD (En fråga alltså?)

Det står så på min. Trevlig inspelning iaf.

Posted

Shaft, trevligt! :)

IHS,

Eliane Elias är en av Brasiliens största jazzmusiker. Mina erfarenheter sträcker sig från skivan Kissed by Nature och hennes livespelning på Stockholm jazzfestival för några år sedan.

Hon spelar piano på ett prickfritt och underbart sätt! Tyvärr är hennes sång inte av samma karat. Det märktes även på konserten. Hon sjöng inte många rader på konserten, det var mest att låta med. På skivan däremot där sjunger hon. Rösten kan upplevas som sensuell :blush och lite hesaktig. Nu var det ett tag sen man lyssnade till tösen. Andra kanske kan förklara mer?

JLT på sacd ja... den borde man skaffa. På Arkenmässan gick min skiva JLT - "Plays Bach" till Sladd. Han skulle promt köpa den. Hittade som tur var den under semestern igen, så man har ett ex men "The Best of plays Bach" vill jag oxå ha ;)

Har någon provat den på SACD :?: Isåfall är ni välkomna med era upplevelser :mm:

Mvh Mattias

Posted

Mattias: Jag kan "glömma" den på jobbet, så får du prova SACDn :mm::D

Posted

Då gör jag så, samt lämnar en liten överraskning :mm:

Posted

Zalve: Det står inget om att den är konverterad från PCM, vad jag kan se.

Sacd - hybrid - multichannel. Sacd - surround, står det .

Ja dessa förkortningar, man kan ju få PMS för mindre. ;) På mitt ex av "Carmina Burana" står det bara DSD, och inget om att det är Sacd. Dazed and confused...

Posted
Zalve: Det står inget om att den är konverterad från PCM, vad jag kan se.

Sacd - hybrid - multichannel. Sacd - surround, står det .

Ja dessa förkortningar, man kan ju få PMS för mindre. ;) På mitt ex av "Carmina Burana" står det bara DSD, och inget om att det är Sacd. Dazed and confused...

Jag tror det stod på baksidan, till höger i det vita fältet.

Mattias: Kan du hitta nåt om det,,, har ett svagt minne om att jag såg det, men det kanske var Vivaldi skivan. (Fast när, Det var ingen SACD)

Posted

På baksidan av SACD'n står det "orginal recording format PCM". Antar att man senare har konverterat PCM till DSD och sedan skapat SACD lagret. Mycke förkortningar och konstigheter e det ;) men hur är det håller denna terori?

En del av orginalmaterialet är baserat på mastrar från andra skivor. Tar man tex låtarna från CD skivan "Plays Bach" är de inspelade 1993 i Frankrike och då hade man väl ingen DSD kan jag tänka mig.

Mvh Mattias

Posted

Ja, teorin håller fullt ut. Telarc är åtminstone seriösa nog att informera om detta. Tyvärr är inte denna skiva världens enda SACD med sitt ursprung i en PCM digitalmaster.

Hur var det nu Ed Meitner uttryckte det... :?:

Väl där och ingen väg tillbaka.

Posted

Du har ögonen med dig Zalve....en annan börjar bli lite skumögd. :shy: