Timbre™ Posted May 29, 2011 Posted May 29, 2011 Förmodligen har ni hört den förut... Inspelad live på Blues Alley vid månadsskiftet juli/augusti 1993 och därefter uppspelad på hifimässor i aldrig sinande rum och över skilda system. The Coal Train to Johannesburg har fått upp ångan igen och den här gången skall det lyssnas över resliga elektrostatpaneler. Quote
Timbre™ Posted May 29, 2011 Author Posted May 29, 2011 Albumet Hope med Hugh Masekela finns i en mängd alternativ som t.ex. Triloka Records CD, Analogue Productions SACD Hybrid samt diverse vinylutgåvor inklusive dagens objekt Analogue Productions HQ-180 Vinyl Pressing 45 RPM. Stimela, The Coal Train, har fått Side 4 alldeles för sig själv på denna dubbellacksutgåva. Lördagslyssningens högtalare blev således ett par Martin Logan CLX drivna av elektronik från Ayre Acoustics. Två aktörer från USA där även albumet har sitt ursprung då Hope är inspelad i Washington D.C. Quote
Akkelis Audio Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Måste bara ge lite bonusinfo som jag inte tror du kände till Timbre. Masken på din startbild kommer faktiskt från Syd Afrika och är köpt ca 1977 då jag bodde där med mina föräldrar. Extra kul då att Sydafrikanen Hugh Masakela är i fokus under detta besök i butiken. Quote
Timbre™ Posted May 30, 2011 Author Posted May 30, 2011 Måste bara ge lite bonusinfo som jag inte tror du kände till Timbre. Masken på din startbild kommer faktiskt från Syd Afrika och är köpt ca 1977 då jag bodde där med mina föräldrar. Extra kul då att Sydafrikanen Hugh Masakela är i fokus under detta besök i butiken. Ibland har man mer tur än vad som förtjänas och jag hade fått för mig att utstyrseln kom från Zambia men den här gången blev det mitt i prick... Dagens RIAA-korrektion ombesörjdes av ett phonosteg som debuterade nästan två decennier efter att afromasken var färdigsnidad. EAR 834P stod för linjesignalen till Ayre-försteget och här står det skrivet i trä att Tim de Paravicini har haft sina fingrar med i denna konstruktion som kan anslutas till MM-pickuper samt MC-pickuper där utgångsnivån ej är extremt låg. Denna dag var det en MC-pickup som stod för omvandlingen. Quote
Timbre™ Posted May 30, 2011 Author Posted May 30, 2011 Till höger står dagens kombatant och ett Coal Train kan ta många vägar innan det till slut når trumhinnan. Stimela hämtades även hem digitalt och Ayre stod för DA-omvandlingen via den USB-utrustade konvertern QB-9. Quote
Timbre™ Posted May 30, 2011 Author Posted May 30, 2011 Ytterligare två huvudrollsinnehavare vid lördagens jämförelse. Ayre Acoustics med linjeförsteget K-5xe och stereoslutsteget V5-xe som kan leverera 2 x 150W i 8ohm. Slutbokstaven e står för evolution. Utgår från att även den skålutrustade skapelsen till vänster kommer från Sydafrika. Bord, pall eller handtrumma... Quote
Engelholm Audio Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Bord, pall eller handtrumma... All of the above, kanske? Trevlig tråd och vidvinkelbilderna ger nått extra, kul. Quote
Timbre™ Posted May 31, 2011 Author Posted May 31, 2011 All of the above, kanske? Trevlig tråd och vidvinkelbilderna ger nått extra, kul. Variation kan förnöja och här smyger jag in en snedvinkelbild på dagens uppkopplade grammofonverk. Det skall snart bli stormig live-musik så namnet STORM kan ju passa bra i sammanhanget. Knappast risk för att svarven kommer i gungning då skivtallriken väger 12 kg och hela paketet väger in på 28 kg. Vill man jämföra tonarmar/pickuper går det att montera tre stycken armar på 9 eller 12 tum. Konstruktionen kommer från Tyskland och tillverkaren kallar sig Acoustic Signature. Här sitter en SME Model 309 och ännu en gång ramlar jag på kombinationen SME/Dynavector, denna gång med pickupen KARAT 17D3. Quote
Timbre™ Posted June 5, 2011 Author Posted June 5, 2011 Läsglasögon och hifi hör definitivt ihop så när jag till slut fick fram rätt lack och sida bjöds ett kraftfullt, dynamiskt ljud med energirika urladdningar. Martin Logan 25th Anniversary CLX fick definitivt jobba hela vägen ner till bottenavrullningen på 56 Hz. Nu har jag ingen tidigare vinylerfarenhet av bolaget Analogue Productions men katalogen innehåller en hel del återutgivet material på SACD och 45 RPM LP med t.ex. Elvis Presley, Sam Cooke plus diverse klassisk jazz. Detta hundraåttiograms-album känns väldigt explosivt och ljudkaraktären gör sig påmind bland Hugh Masekelas alla visslingar, rop och vokalurladdningar. Trumpetblåset är stundtals väldigt intensivt och det blir lätt påfrestande på hög volym. Vid övergången till nerladdad Stimela via Ayre QB-9 upplevde jag en mjukare och mer lyssningsvänlig Masekela parallellt med en slankare ljudbild. Med förbundna ögon hade jag definitivt utgått från att detta var analogversionen. Med tillgång till den motsvarande SACD:n från Analogue Productions har jag kunnat fortsätta jämförelserna och här finns tydliga likheter med vinylutgåvan. Original-CD:n från Triloka Records och kanske ännu mer Burmesters bidrag på Vorführungs CD III ligger närmast den streamade presentationen som jag upplevde det. Burmester-versionen står sig fortfarande väl bland alla alternativ som erbjuds idag. Quote
Bebop Posted June 5, 2011 Posted June 5, 2011 Det här är ju en intressant stilstudie i design. Ayres har likt många andra amerikaner hittat ett designkoncept som tycks håller över alla tider. Frågan är om BMC med sin mer avantgardistiska form som ligger rätt långt bortom det gyllene snittets balans, klarar detta. Jag är inte helt säker... Quote
Timbre™ Posted June 5, 2011 Author Posted June 5, 2011 Kanske time to turn the lights down low för att delvis citera Bob Marley. "Nu skulle man haft tjejen med sig" är ännu ett citat, denna gång från en Euphoniamedlem i lyssnarskaran... Marvin Gaye's Let's Get It On finns liksom Masekela-albumet i en mängd utgåvor och förutom ordinarie vinyl/CD från Motown, finns albumet med i digitalsatsningen "2 All Time Great Classic Albums Now Digitally Mastered on 1 Compact Disc". En serie USA-tillverkade Motown-CD som jag direkt avråder från att köpa p.g.a. den mediokra ljudkvaliten. Albumet finns även på SACD under Tamla-etiketten och först där börjar kvaliten närma sig originalvinylen från 1973. Det här dubbelalbumet består av två 180-gramslack, mer än halva albumet består av totalt 15 stycken "bonus tracks" och det tycks ligga i tiden att tjäna pengar på tidigare outgivet material. Gruppen bakom audiofilutgåvan kallar sig Vinyl Lovers och det var ju ett passande namn för denna butikslyssning. Quote
eliot Posted June 5, 2011 Posted June 5, 2011 Nu har jag ingen tidigare vinylerfarenhet av bolaget Analogue Productions men katalogen innehåller en hel del återutgivet material på SACD och 45 RPM LP med t.ex. Elvis Presley, Sam Cooke plus diverse klassisk jazz. Analogue Productions är i mitt tycke det bästa återutgivningsbolaget så jag ser det som en garanti för att det är en bra utgåva Quote
Timbre™ Posted June 5, 2011 Author Posted June 5, 2011 Analogue Productions är i mitt tycke det bästa återutgivningsbolaget så jag ser det som en garanti för att det är en bra utgåva Det finns ju mycket intressant jazz i deras utbud så det var en värdefull garanti inför fortsatt vinylplanering. Där finns en hel del godbitar och jag tänker slå till på några Verve-inspelningar. Marvin Gaye kom igång och lindome reflekterade över att ljudbilden var centrerad, något som säkert hade gått mina öron förbi då jag var helt fokuserad på kropp, värme och tyngd i förhållande till mina CD-alternativ. Vinyl Lovers passerar även Motown's egen SACD-utgåva i jakten på ljudkvalitet. Det spelades mycket musik denna dag som var engagerande men jag saknar referenser från tidigare lyssning och kan bara konstatera att det mesta var njutbart oavsett personlig musiksmak. Quote
calle_jr Posted June 6, 2011 Posted June 6, 2011 Läsglasögon och hifi hör definitivt ihop så när jag till slut fick fram rätt lack och sida bjöds ett kraftfullt, dynamiskt ljud med energirika urladdningar. Martin Logan 25th Anniversary CLX fick definitivt jobba hela vägen ner till bottenavrullningen på 56 Hz. Nu har jag ingen tidigare vinylerfarenhet av bolaget Analogue Productions men katalogen innehåller en hel del återutgivet material på SACD och 45 RPM LP med t.ex. Elvis Presley, Sam Cooke plus diverse klassisk jazz. Detta hundraåttiograms-album känns väldigt explosivt och ljudkaraktären gör sig påmind bland Hugh Masekelas alla visslingar, rop och vokalurladdningar. Trumpetblåset är stundtals väldigt intensivt och det blir lätt påfrestande på hög volym. Vid övergången till nerladdad Stimela via Ayre QB-9 upplevde jag en mjukare och mer lyssningsvänlig Masekela parallellt med en slankare ljudbild. Med förbundna ögon hade jag definitivt utgått från att detta var analogversionen. Med tillgång till den motsvarande SACD:n från Analogue Productions har jag kunnat fortsätta jämförelserna och här finns tydliga likheter med vinylutgåvan. Original-CD:n från Triloka Records och kanske ännu mer Burmesters bidrag på Vorführungs CD III ligger närmast den streamade presentationen som jag upplevde det. Burmester-versionen står sig fortfarande väl bland alla alternativ som erbjuds idag. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...erceptor060.JPG Fin elektronik i endera vänstra eller högra stapeln! Hur matades Ayre QB-9 och vilken mjukvara är det i laptoppen? Är det en Shunyata Hydra 4? Den ser väldigt grund ut i så fall, eller den kanske är avklädd? Quote
Guest Niklas F Posted June 6, 2011 Posted June 6, 2011 Akkelis verkar ha mycket trevligt i sin butik, och dessutom ser det ut att vara fixat rent akustikmässigt i den. Får snart bli en tur och besöka dom tror jag allt. Quote
calle_jr Posted June 6, 2011 Posted June 6, 2011 Det finns ju mycket intressant jazz i deras utbud så det var en värdefull garanti inför fortsatt vinylplanering. Där finns en hel del godbitar och jag tänker slå till på några Verve-inspelningar. I princip hela SRVs diskografi är återutgiven där, och Texas Flood har en extra-LP med intressanta spår Även The Sky Is Crying på 45rpm är intressant... Dock är det 33rpm-versionen som är aktuell vad gäller Texas Flood (annars ingen extra-LP). Quote
eliot Posted June 6, 2011 Posted June 6, 2011 Dock är det 33rpm-versionen som är aktuell vad gäller Texas Flood (annars ingen extra-LP). - Just denna dubbel-LP utgåva av Texas Flood (med Tin Pan Alley på LP2) ges ut av engelska Pure Pleasure Records och när det gäller europeiska utgåvor så föredrar jag att köpa dem i Europa. Man skall inte gå över ån efter vatten för att använda ett gammalt ordspråk. Tony Hickmott på Pure Pleasure är mycket bra att ha att göra med PS. Jazzloft som du länkar till verkar inte ha koll på vilket bolag som ger ut skivan men kollar du på Acoustic Sounds eller Elusive Disc så ser du att det är rätt angivet Acoustic Sounds är i grunden samma bolag som Analogue Productions så vill man ha låga serienummer på deras limited editions så bör man försöka där Quote
Timbre™ Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 Hur matades Ayre QB-9 och vilken mjukvara är det i laptoppen? Är det en Shunyata Hydra 4? Den ser väldigt grund ut i så fall, eller den kanske är avklädd? Det är nog säkrast att plundin, Stefan eller Jesper står för den informationen... Försöker jag sammanfatta jämförelsen stod analogproduktionen för imponatoreffekter och omvandlingen via QB-9 för återhållsamhet och finlir. Quote
Timbre™ Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...erceptor060.JPG Det här är ju en intressant stilstudie i design. Ayres har likt många andra amerikaner hittat ett designkoncept som tycks håller över alla tider. Frågan är om BMC med sin mer avantgardistiska form som ligger rätt långt bortom det gyllene snittets balans, klarar detta. Jag är inte helt säker... Nu skall jag kanske inte kategorisera men BMC känns på något sätt tyskt i sin framtoning och då får man väl utgå från att målen är uppnådda vad gäller yttre design. Reklamhäftet "The Analogy of the Digital" visar ett exempel på "inner values" och här kan man verkligen tala om ordning och reda. Denna toppmatade, remdrivna CD-maskin finns som ren transport BD1 eller integrerad spelare BDCD1. Personligen har jag alltid haft en dragning till toppmatade maskiner med manuell lucka (även om jag aldrig har ägt någon) och Tyskland är ju väl representerat när det gäller denna typ av CD-placering. Quote
Timbre™ Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 Det stod även en trio rejäla förstärkare vid sidan av dagens lyssningsobjekt och det råder ju ingen tvekan om vilken firma som är upphovsman. Elektroniktillverkaren B.M.C hör hemma i Kassel, vilket på kartan närmast ser ut som Deutchlands geografiska mittpunkt. Detta faktum kanske har inspirerat till de centrumplacerade och gigantiska effektmätarna... Quote
Timbre™ Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 Avrundar med en översiktsbild på det helguppkopplade systemet. Tack till Jesper & Stefan för detta arrangemang som bjöd på Martin Logan-lyssning i två våningsplan. Det var första gången jag träffade på Ayre i uppkopplat tillstånd och Colorado-tillverkaren har fått till en stilren och elegant design i sina R, 5, 7, & 9 Series... Martin Logan CLX är en tidigare bekant som tycktes fungera obehindrat med Ayre-elektroniken från grannstaten Kansas. Quote
Timbre™ Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 En given finalbild och Hugh Masekela har varit uppe på skivtallriken ett antal gånger sedan den togs... Analogue Productions Vinyl Lovers Ayre Acoustics MartinLogan Acoustic Signature Interceptor Audio Akkelis Audio Quote
plundin™ Posted June 7, 2011 Posted June 7, 2011 Hur matades Ayre QB-9 och vilken mjukvara är det i laptoppen? Matningen sker med USB eftersom det är det enda kabelgränssnittet Ayren tar emot. Mjukvaran var J.River Media Center... Är det en Shunyata Hydra 4? Den ser väldigt grund ut i så fall, eller den kanske är avklädd? Tror att det faktiskt är en Hydra 6, men det kan nog Stefan berätta mer om! /p Quote
Akkelis Audio Posted June 7, 2011 Posted June 7, 2011 Tackar för ett snyggt bildreportage. Nätfiltret är ett Shunyata Hydra-6. Killen från Interceptor heter Allan, en kille osm jobbat många år som butikschef på Hifi klubben men som tyckte att det var för mycket "business" och lite passion för hifi så han jobbar numera åt Jesper på Interceptor. Försteget är det helt nya Ayre K-5xe MP. Det testas i senaste Stereophile och är ett klart steg uppåt, ljudmässig och klättrar samtidigt på Stereophiles rekommenderade lista från Klass B till Klass A. Skivpucken på B.M.C driven är en ny produkt som vi fick med oss från Munchen. Originallocket/pucken är i aluminium men tydligen ska det låta bättre med den nya i akryl. Det ska såklart utvärderas i butiken. På Datorns som kördes i Windows 7 gick J.River Media center. Allan visade också en massa inställningar man kunde/borde göra för att få så bra ljud som möjligt. Plundin kan säkert komplettera med vilka inställningar detta är. Quote
Recommended Posts