Akkelis Audio Posted May 29, 2011 Posted May 29, 2011 Den där känner jag igen. Vore kul om ni gjorde en jämförelse med Dr Fecikert Adjust+. Kan man uppnå likvärdigt resultat så tar det bara bråkdelen av tiden med denna. Quote
Bebop Posted May 29, 2011 Author Posted May 29, 2011 Den där känner jag igen. Vore kul om ni gjorde en jämförelse med Dr Fecikert Adjust+. Kan man uppnå likvärdigt resultat så tar det bara bråkdelen av tiden med denna. Du har en framtid som tankeläsare, Akkelis. Det är precis i dom banorna jag har funderat. Om det skulle skilja kan man ju sedan fundera på vad som är rätt. Framför allt om det inte går att höra någon skillnad. Men där är vi inte ännu... Quote
conan Posted May 29, 2011 Posted May 29, 2011 Analoga mätinstrument är faktiskt rätt bra ibland ... Visarinstrument ger en känsla för signalen som mäts. Quote
calle_jr Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Här gäller det att inte ha förutfattade meningar. Bra då att det är Bebop som är förste testare. Quote
Kilgore Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Ahh en Fozgometer Ska bli kul att höra hur pass bra den är, och om den är värd sina pengar Quote
Bebop Posted May 30, 2011 Author Posted May 30, 2011 Ahh en Fozgometer Voilà! Fozgometern är framtagen av den legendariske hifi-personligheten Jim Fosgate som varit med länge nu. Fozgometern är säljs i Musical Surroundings namn där även följande RIAA ingår. Även den framtagen av Jim Fosgate. Bild: www.fosgateaudionics.com Quote
Bebop Posted May 30, 2011 Author Posted May 30, 2011 Till förberedelserna för kommande helgs övningar ingår även att skaffa sig en testskiva som kan avge en 1 kHz ton i vänster, höger respektive mono. En sådan finns sedan tidigare i min hylla. Även Adjust+ klarar detta. Quote
gcs Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Vad tror ni att man ska ha den till? Jag vet vad man ska ha den till och jag har minst två sådana mätare men dom ser lite annorlunda ut. En av de två är gjord för att man ska kunna köra 5.1. Quote
Richard Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Vad tror ni att man ska ha den till? Jag vet vad man ska ha den till och jag har minst två sådana mätare men dom ser lite annorlunda ut. En av de två är gjord för att man ska kunna köra 5.1. Nu har jag ju inte fuskat och googlat vilket förstås varit enkelt. Tänkte först att det var något akustikt mätinstrument men :?: . Nej jag kan nog inte komma på något annat. Quote
calle_jr Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Vad tror ni att man ska ha den till? Jag förmodar att du tänker på nå't annat, men den normala användningen är att optimera azimuthvinkeln för pickuper. Om man trixar med egna testtoner kanske tillämpningen blir ganska bred Quote
Richard Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Nu har jag ju inte fuskat och googlat vilket förstås varit enkelt. Tänkte först att det var något akustikt mätinstrument men :?: . Nej jag kan nog inte komma på något annat. Jag förmodar att du tänker på nå't annat, men den normala användningen är att optimera azimuthvinkeln för pickuper. Om man trixar med egna testtoner kanske tillämpningen blir ganska bred Ja herregud så fel man kan ha Quote
Bebop Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 Då var det dags att leka lite igen ... först i med batteriet och ett par bilder på innanmätet. Quote
Bebop Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 Tidigare har jag stämt av och ställt in med hjälp av Dr Feikert Adjust +, se Calle_Jr's reportage Som bekant handlar det alltid om små rörelser när det gäller pick-up inställningar. Efter tålmodigt skruvande fram och tillbaka hamnade jag till slut med följande kurva i Adjust+ azimuth-verktyg. Idealt skall kurvorna skära varandra i nollpunkten, men jag klarade inte mer än så här, vilket jag betraktar som helt OK. Med "spegelmetoden" och mitt ögonmått hade jag lyckats nå en skärningspunt vid ca +1,8 och här pratar vi om ca +0,2. Denna skillnad är tillräcklig för att ljudet blir bättre (renare "s") och ett jämnare slitage på diamanten. Med dagens sofistikerade nålslipningar, så är det väsentligt att nålen ligger i spåret som avsett. Så med en i det närmaste perfekt kalibrering via Adjust+ så bör det ju också vara lika perfekt med Fozgometern. Spänningen stiger ... Dags att sätta igång... in med kablarna från armen direkt till Fozgometern och på med HiFi News Test Record Quote
gcs Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Fozgometern fungerar så att när man skickar in ett monoljud i lådan så fasvänder man den ena signalen. Då kommer signalerna att motverka varandra. Om man nu vrider lite på pickupen så kommer man att påverka utsläckningen olika mycket och det gäller nu att få utsläckningen så stor som möjligt. Jag brukar själv använda metoden när jag ställer in mittpunkten i en stereosignal/mono. Men då med ett annat instrument som kallas för stereo korrelationsinstrument eller en goniometer. Quote
Bebop Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 På med testskiva och kör vänster kalibreringsspår och Fozgometerna gör utslag (går att köra utan RIAA så länge utsignalen är >0,3 mv). Signalen gör utslag till ca 10,1 vilket egentligen inte säger något. Det är först när jag kör höger kanal som det blir intressant. Om nu azimuthen är rätt inställd så skall den ge samma signal. Bingo! Det gjorde den sånär som på ett skalstreck, vilket är ungefär densamme avvikelsen jag fick med Adjust+ Detta skall också bekräftas när jag mäter balansen, som när nirvana råder skall ligga på noll. Låt oss se. Bingo igen, i vart fall nästan. Den visar 2 skalstreck men i själva verket är det bara ett (glömde nollställa innan jag drog igång). Frågan är nu om det fungerade eller om jag bara hade tur? Jag vet inte och jag tänker inte ta reda på det med min spelare. Den är för krånglig att justera och jag vill inte äventyra något nu. Den får gå vidare till Calle_Jr för en upprepande test. Det är bara att hålla tummarna för Adjust+ är lite bökig att göra azimuth-testen på. Quote
calle_jr Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Det tackar vi för! Det är ju ett klart enklare handhavande, och Adjust+ känns fortfarande som ett expertverktyg. Dock, Feickerts poäng är; 1. Det är viktigare att optimera fas än kanalseparation. Dessa ger ofta olika azimut. 2. Om man har felaktig VTA så syns det inte med Fozgon. Om man justerar VTA efter att man har ställt in azimut så kan kanalseparationen flytta sig. Jag kan inte bedöma hur stor betydelse detta har i praktiken. Vi får träna... Quote
Bebop Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Det tackar vi för! Det är ju ett klart enklare handhavande, och Adjust+ känns fortfarande som ett expertverktyg. Dock, Feickerts poäng är; 1. Det är viktigare att optimera fas än kanalseparation. Dessa ger ofta olika azimut. 2. Om man har felaktig VTA så syns det inte med Fozgon. Om man justerar VTA efter att man har ställt in azimut så kan kanalseparationen flytta sig. Jag kan inte bedöma hur stor betydelse detta har i praktiken. Vi får träna... Kommentar till 1: Det kan ju vara riktigt men i verkligheten en minimal skillnad för den slutliga inställningen. Kommentar till 2: Men om VTAn är fel så kan ju inte azimuthen kompensera det felet. Såvitt jag kommer ihåg så har inte Adjust+ en VTA-test. Generell kommentar: Feickert har ett egetintresse av att profilera sin produkt, vilket är normalt, och jag tror det var Plundin som skrev att doktorn har utsett Fozgometern som av sina "fiender". Fremer rekommenderar den starkt, men han kan ju ha fel (också?) Egna utsagor från en tillverkare/distributörer om sin produkts förträfflighet bör man handskas varligt med. Jag understryker dock att jag har inget underlag för att påstå vad som är bäst, men uppenbarligen sammanföll resultaten från de båda i mitt lilla försök. Quote
calle_jr Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Kommentar till 2: Men om VTAn är fel så kan ju inte azimuthen kompensera det felet. Nej, men om man först ställer VTA så att man får en rak frekvensgång så tar man bort den felkällan när man ställer azimut. Såvitt jag kommer ihåg så har inte Adjust+ en VTA-test. Jo Quote
Vox Posted June 21, 2011 Posted June 21, 2011 Verkar vara ett intressant och behövligt verktyg. Finns det återförsäljare i landet eller är det utlandet som gäller? Quote
plundin™ Posted June 21, 2011 Posted June 21, 2011 Generell kommentar: Feickert har ett egetintresse av att profilera sin produkt, vilket är normalt, och jag tror det var Plundin som skrev att doktorn har utsett Fozgometern som av sina "fiender". Fremer rekommenderar den starkt, men han kan ju ha fel (också?) Egna utsagor från en tillverkare/distributörer om sin produkts förträfflighet bör man handskas varligt med. Nix, jag sa aldrig fiender (jag har ingen aning på vilken nivå Herrar Feickert och Fosgate umgås!), Doktorn sa att han var jätteglad åt fozgometern, eftersom det var den enda reella konkurrenten till Adjust+. Eftersom jag är i säng med importören för det ena systemet så tillåter jag mej att inte ha fler synpunkter om jämförelsen av dessa metoder! /ptr Quote
Akkelis Audio Posted June 24, 2011 Posted June 24, 2011 High Fi Consult (Malmö) är distributör för Fozgometern i Sverige och bland ÅF finns tex Akkelis Audio. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.