Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


calle_jr

Recommended Posts

Nu har två av tre tornkranar rests, för den som kan tänkas ha ett så bisarrt intresse. Många lyft kommer ske med larvare och mindre mobilkranar;

Shysst Liebherr och där var väl även ngn Potain om jag inte ser fel :)

Ser fram emot när du postar bilder på ngn schysst Putzmeister...

Link to comment
Share on other sites

Shysst Liebherr och där var väl även ngn Potain om jag inte ser fel :)

Ser fram emot när du postar bilder på ngn schysst Putzmeister...

Både de två tornkranarna och larvaren är från Liebherr. Kanske du ser någon tillfällig mobilare som jag inte ser...

Malmöorkestern spelade "A Tribute To Kiss" ihop med ett coverband i torsdags;

Link to comment
Share on other sites

Vi har byggt en mockup av ett övningsrum för att fastställa hur rummen ska utformas i det färdiga huset.

Det finns ett trettiotal övningsrum, slagverksrum, ensemblerum etc.

Vi utgick från ett av platskontorets konferensrum och det såg ut såhär när vi startade;

DSC_9357.JPG

DSC_9358.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här ser vi Bo, Ann-Kersti och Kristoffer provspela och för sina respektive instrument bedöma rumsklang, ljudnivå, support, klangfärg, bakgrundsbuller och ev resonanser:

Fick ni några spontana kommentarer angående om hur de tyckte att det lät ?

Link to comment
Share on other sites

Både de två tornkranarna och larvaren är från Liebherr. Kanske du ser någon tillfällig mobilare som jag inte ser...

Nej ngn Potain var där visst inte, men vid byget av nya Latinskolan står där en :)

Smart med "provrum" för musikanterna.

Link to comment
Share on other sites

Fick ni några spontana kommentarer angående om hur de tyckte att det lät ?

Det låter förvånansvärt bra i rummet med dessa (i våra ögon) enkla åtgärder.

Vi diskuterar allmänt och det är tydligt hur olika instrument har olika behov.

Men det är långt ifrån allt som handlar om klang. Komfort och arbetsmiljö är lika viktigt. Exvis transport av tunga instrument.

Nej ngn Potain var där visst inte, men vid byget av nya Latinskolan står där en :)

Latin har nog varit ett lite halvknepigt projekt vad gäller undermarksarbetena.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var ett tag sedan jag uppdaterade här :)

Halva bottenplattan är gjuten och källarytterväggarna ligger hack i häl.

I måndags den 2012-12-10 monterade vi de första prefabricerade betongelementen som tillverkats i Bollebygd.

En milstolpe!

Förtillverkning av enheter som senare ska byggas in är i full gång, i Sverige och runt om i Europa.

Här är några flygfoton från det klara vintervädret i lördags;

2S5D7954.JPG

2S5D7993.JPG

2S5D8008.JPG

2S5D7967.JPG

2S5D8068.JPG

Link to comment
Share on other sites

Maffigt. Ser ut som ni också använder blåa kretskort till bygget... :closedeyes:

Ja, dessa är heavy duty för vintertillämpning :D

Inne i värmen håller vi på med förfinade akustiksimuleringar för konsertsalen. Det ändrar inte nämnvärt några väsentliga egenskaper. Däremot finns det en lång rad andra faktorer som gör att vi t.ex måste justera geometrin i salen, såsom logistik, tillgänglighet för rörelsehindrade, siktlinjer, stolsplacering, skydd (räckesutformning mm), tilluft, brandskydd och utrymning, scen-, ljus- och AV-teknik. Förändringar pga sådana faktorer påverkar indirekt akustiken. Nu senast har vi fått ändra på sidobalkongerna för att kunna ansluta till entréer på ett vettigt sätt utan att försämra sikten.

De senaste beräkningarna i konsertsalsmodellen visar på en viss sänkning av efterklangstid (T30) och EDT, samt i gengäld en liten höjning av C80 och G. Medelvärden vid 1000 Hz beräknade med CATT-A resp ODEON:

D50 42 / 38 %

C80 1.4 / 0.5 dB

EDT 1.69 / 1.87 s

G 3.4 / 3.4 dB

T30 2.1 / 2.16 s

Frekvensgången är som tidigare mycket bra. Sänkningen av EDT resp T30 innebär att vi har knaprat en hel del på den klangreserv vi ansatte när vi började projektera. Det innebär att vi måste ha extra god kontroll på att ingen ljudabsorption tillkommer. Målet är att hamna något över 2.2 sekunder för T30 och ca 2 sekunder EDT.

Här ser vi en elevation av reflektorer på ena långväggen, s.k. mondrianska element (full skärmskala för att synas);

Mondrianska.JPG

Mondrianska_expl.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu senast har vi fått ändra på sidobalkongerna för att kunna ansluta till entréer på ett vettigt sätt utan att försämra sikten.

Här ser vi en bild av sikten från en svår position när man sitter upprätt med ögonhöjd 1250mm över golv:

Sikt_1a_balk_rad2_C15.JPG

Siktstudien är upprättad av Carin Synneby och Anders Nilsson.

Link to comment
Share on other sites

Den här dokumentationstråden måste vara helt unik i mediasammanhang och nu har vi dessutom kommit till en oundviklig fråga i min egen aerofobiska värld... :)

- Var det du själv som höll i kameran även i lördags... :?::o:mm:

Link to comment
Share on other sites

Den här dokumentationstråden måste vara helt unik i mediasammanhang och nu har vi dessutom kommit till en oundviklig fråga i min egen aerofobiska värld... :)

- Var det du själv som höll i kameran även i lördags... :?::o:mm:

Tack, det var en flygfotograf som jag ännu inte fått namnet på, men jag vet att han använder en Canon EOS-1Ds Mark III med en 200mm lins.

Allt tillverknings- och montageunderlag växer fram parallellt, och här kan vi se några skärmdumpar från en modell som innehåller betongelement och stålkonstruktioner sammanslaget för konsertdelen. Modellen är upprättad av Jesper Ahlqvist, Max Hultman och Anders Petersson. Grafiken baseras på en Autodesk Revit-modell som importerats till Strusoft Impact Precast och det vi ser är en IFC-export som öppnats i Tekla BIMsight.

Den visar inre stomme i rött och yttre i blått samt avisoleringen i lila. Jag har gjort elementen halvgenomskinliga så att den som anstränger sig kan se hur det är uppbyggt.

01CDD9EC6.jpg

01CDD9EC0.jpg

01CDD9EC1.jpg

01CDD9EC2.jpg

01CDD9EC3.jpg

01CDD9EC4.jpg

01CDD9EC5.jpg

Hela den bärande stommen för konsertsalen är alltså avisolerad och ligger som ett fartyg på garaget. Dock kan den inre stommen inte stå för sig själv utan måste stabiliseras med avisolerad avsträvning. T.ex kan pelarna som bär de 23m långa och 3.6m höga takfackverken inte stå för sig själv 20m fritt, utan är avsträvade mot bjälklaget utanför salen. Om det förekommer buller utanför salen får detta absolut inte fortplanta sig in i salen genom denna avsträvning.

Avisoleringen mellan dessa pelare i garage och konsertsal utför vi med blocklager av kloroprengummi med invulkade stålplattor. Det är ca 200 tons tryck i pelaren.

avisolering.JPG

Bild: mageba-group.com

De första elementen till detta började tillverkas för en vecka sedan.

Link to comment
Share on other sites

Tack, det var en flygfotograf som jag ännu inte fått namnet på, men jag vet att han använder en Canon EOS-1Ds Mark III med en 200mm lins.

Allt tillverknings- och montageunderlag växer fram parallellt, och här kan vi se några skärmdumpar från en modell som innehåller betongelement och stålkonstruktioner sammanslaget för konsertdelen. Modellen är upprättad av Jesper Ahlqvist, Max Hultman och Anders Petersson. Grafiken baseras på en Autodesk Revit-modell som importerats till Strusoft Impact Precast och det vi ser är en IFC-export som öppnats i Tekla BIMsight.

Den visar inre stomme i rött och yttre i blått samt avisoleringen i lila. Jag har gjort elementen halvgenomskinliga så att den som anstränger sig kan se hur det är uppbyggt.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...h/01CDD9EC6.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...h/01CDD9EC0.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...h/01CDD9EC1.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...h/01CDD9EC2.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...h/01CDD9EC3.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...h/01CDD9EC4.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...h/01CDD9EC5.jpg

Hela den bärande stommen för konsertsalen är alltså avisolerad och ligger som ett fartyg på garaget. Dock kan den inre stommen inte stå för sig själv utan måste stabiliseras med avisolerad avsträvning. T.ex kan pelarna som bär de 23m långa och 3.6m höga takfackverken inte stå för sig själv 20m fritt, utan är avsträvade mot bjälklaget utanför salen. Om det förekommer buller utanför salen får detta absolut inte fortplanta sig in i salen genom denna avsträvning.

Avisoleringen mellan dessa pelare i garage och konsertsal utför vi med blocklager av kloroprengummi med invulkade stålplattor. Det är ca 200 tons tryck i pelaren.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...avisolering.JPG

Bild: mageba-group.com

De första elementen till detta började tillverkas för en vecka sedan.

Kanontrevlig tråd!!

Lite mer komplext än ett vanligt musíkrumsbygge, minst sagt.

I mitt pågående helmhotzprojekt används som max entum två. I trä. :app:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det finns en fördel vädermässigt att göra ett sådant här bygge i södra Sverige.Isolermattor,najmaskiner o långa betongpumpar håller fart på bygget.Samt personalen förståss,är dom flesta från skåne trakten som jobbar där nu o senare.(du kanske har nämt det)?

Link to comment
Share on other sites

är dom flesta från skåne trakten som jobbar där nu o senare.(du kanske har nämt det)?

Kanske majoriteteten är från Skåne, men just nu samtalar svenskar, danskar, norrmän, italienare, tjecker, argentinare, polacker och tyskar.

De flesta handlingar är på svenska.

Säkerhetsföreskrifter är på flera språk.

Även för de bygghandlingar som upprättas på engelska eller tyska arbetar vi in projektspecifika objekt på svenska, t.ex "flexibel sal", "torn 1", "undermaskineri", "kran" osv.

Det är dock så många danskar inblandade att vissa objekt har fått danska projektnamn, t.ex "søjler", "badekabiner", "kote" mm :)

Även norskar har bidragit med t.ex "trinn" och "møterom".

Kan aldrig bli för många bilder på kranar o Putzmeisters ;)

Senare på dagen den 2013-01-14 är första delen av bjälklaget i markplan färdiggjutet;

DSC_2075.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den här dokumentationen måste gå till historien och som f.d. Skanska-anställd ger den dessutom en stark känsla av nostalgi... :Praying::) Det var inte så långt härifrån jag skrev på mitt första kontrakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...