Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


Recommended Posts

En sak är klar, olika reflektorlägen gav mycket större skillnad med publik än utan.

Just min reflektion ;) ! Vid de test som gjordes med papperspåsar som smälldes hörde jag en tydlig skillnad i karraktären på ljudet då reflektorerna var nedhissade (för mindre orkester) jämfört med när de hissats högre upp i taket. Lustigt nog tyckte jag ljudet var mer dämpat då reflektorerna var nere och skarpare när de var upphissade. Hörde jag rätt? Är det logiskt?

Link to post
Share on other sites
  • Replies 642
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Man får nypa sig i armen, trodde aldrig jag skulle få uppleva detta. On stage på Malmö Live. Cory Band från Wales, ett av världens bästa brassband, gav konsert på Malmö Live i dag. Förband var et

Jag prenumererar på engelska Grammophone som förmodligen är den mest ansedda månadsmagasinet för klassisk musik. Intressanta reportage om både kompositörer, musik och musiker samt inte minst musiker o

Tianwa Yang hörde jag för några år sedan på gamla konserthuset när hon spelade Camille Saint-Saëns: Violinkonsert nr 3 h-moll. Egentligen var jag på plats för att lyssna på Mahlers etta men Tianwa Y

Posted Images

Fantastiskt calle_jr! Otroligt kul att få se detta projekt på detta vis.

Tack! :)

Just min reflektion ;) ! Vid de test som gjordes med papperspåsar som smälldes hörde jag en tydlig skillnad i karraktären på ljudet då reflektorerna var nedhissade (för mindre orkester) jämfört med när de hissats

högre upp i taket. Lustigt nog tyckte jag ljudet var mer dämpat då reflektorerna var nere och skarpare när de var upphissade. Hörde jag rätt? Är det logiskt?

Bra men ingen helt lätt fråga för mig :blush

Scenen växer ju när man lyfter reflektorerna, men man får ut mer gain (starkare) med reflektorer på lägre nivå.

Det lägre läget är vårt antagande för kammarmusik, det högre för stor symfoniorkester.

Båda kommer justeras och fintrimmas den närmsta tiden. Även podierna.

Det svåra är att det som är perfekt för publiken kan t.o.m vara en nackdel för vissa av musikerna. Vad är viktigast? :Thinking:

Det kom en fråga här i tråden för längesen om varför vi inte gjort hela taket höj- och sänkbart... :)

Här är förresten en illustration som jag samlat ihop från mätningar. Det är medelvärden för hela salongen.

Efterklang T30 - Konsertsal

T30.JPG

Link to post
Share on other sites

Jag ville egentligen bara förmedla intrycket av att man som publik upplever stor skillnad i ljudet beroende på de olika justeringsmöjligheter ni byggt in i salen, t ex genom vingarnas positionering. Jag säger inget om vad som är rätt eller fel. Dock kan jag konstatera att det sitter en riktigt orkester franför mig och spelar, så ljudet är ju verkligen äkta färskvara.

Ska bli spännande att uppleva hur det fungerar med gästmusiker i höst. Undra vad t ex jazzbasisten Avishai Cohen tycker om salen? Jag har just köpt biljett till hans framträdande med MSO 5 september :mm::mm:

/ Ulf

Link to post
Share on other sites
Jag ville egentligen bara förmedla intrycket av att man som publik upplever stor skillnad i ljudet beroende på de olika justeringsmöjligheter ni byggt in i salen, t ex genom vingarnas positionering. Jag säger inget om vad som är rätt eller fel. Dock kan jag konstatera att det sitter en riktigt orkester franför mig och spelar, så ljudet är ju verkligen äkta färskvara.

Fint.

Skillnaden var nästan försumbar utan publik, men ytterst påtaglig med publik.

Det innebär att man i hög grad får uppskatta effekterna eftersom det är väldigt svårt att tuna under pågående föreställning.

"Symfoniläget" kommer sänkas något.

Ovanstående diagram är baserat på mätning efter fyra stora åtgärder utförda jämfört med ursprunglig bygghandling:

  • Alla sidoväggar på tågvinden ovan gallerdurken (scenhuset) är klädda med 2x13mm golvgips.
  • 8st dia0.8m värmeisolerade tilluftskanaler är svepta med plåt i taket ovan gallerdurk.
  • 3st 1.5m frånluftskanaler är klädda med dämplimmad golvgips i taket ovan gallerdurk.
  • 35% av ribborna på fondväggen är påsalade mellan ribborna för att öka reflektion.

Dessa åtgärder medförde tillsammans att T30 höjdes i medelfrekvenser, tillräckligt för att ta hänsyn till publikens absorption.

Baserat på denna salen och de mätningar vi gjorde på 20st stolar med och utan person, så har publikens inverkan bedömts påverka T30 med 0.2s i medelfrekvenser när salen är odämpad. Vid full dämpning med spolgardiner är effekten något lägre.

Observera som tidigare nämnt att påsarna inte ger någon output under 125Hz.

Ska bli spännande att uppleva hur det fungerar med gästmusiker i höst. Undra vad t ex jazzbasisten Avishai Cohen tycker om salen? Jag har just köpt biljett till hans framträdande med MSO 5 september :mm::mm:

Det blir säkert häftigt, men jag är ingen fan av crossover.

Det finns så mycket bra klassiska verk så jag tycker inte man behöver experimentera med pop/rock/jazz, och speciellt inte heavy.

Prokofiev gjorde heavy så då kan man spela det i stället för något trams med Deep Purple-gubbarna eller Yngvie Malmsteen.

Det finns ytterst få inspelningar som jag uppskattar, exvis Dead Can Dance, Sky, Vangelis och Nino Rota. Annars glider det snabbt över i underhållning :dead:

För min del kan man stryka Kristina från Uddevalla.

Link to post
Share on other sites
Det blir säkert häftigt, men jag är ingen fan av crossover.

Det finns så mycket bra klassiska verk så jag tycker inte man behöver experimentera med pop/rock/jazz, och speciellt inte heavy.

Prokofiev gjorde heavy så då kan man spela det i stället för något trams med Deep Purple-gubbarna eller Yngvie Malmsteen.

Det finns ytterst få inspelningar som jag uppskattar, exvis Dead Can Dance, Sky, Vangelis och Nino Rota. Annars glider det snabbt över i underhållning :dead:

För min del kan man stryka Kristina från Uddevalla.

Min förväntan är att både MSO och Avishai Cohen håller sig för goda att åstadkomma något i denna liga. Jag förväntar mig en spännande konsert, där Cohen i pricip är solist på bas i en orkester som spelar klassisk (modern?) musik...

En av de bästa konserterna jag hört med MSO var när cellisten Pieter Wispelwey gästspelade (Haydn, om jag minns rätt) för många år sedan. Denna konserten sitter djupt i mitt minne. Min förhoppning är alltså en liknande upplevelse presenterad med proffsig orkester och solist (nu i en fantastisk salong med fantastiskt ljud) även denna gång.

Vi få se (höra) vem som har rätt i september (eller har du inside information, Calle?)...!

/ :shy: Ulf

Link to post
Share on other sites
Det blir säkert häftigt, men jag är ingen fan av crossover.

Det finns så mycket bra klassiska verk så jag tycker inte man behöver experimentera med pop/rock/jazz, och speciellt inte heavy.

Prokofiev gjorde heavy så då kan man spela det i stället för något trams med Deep Purple-gubbarna eller Yngvie Malmsteen.

Det finns ytterst få inspelningar som jag uppskattar, exvis Dead Can Dance, Sky, Vangelis och Nino Rota. Annars glider det snabbt över i underhållning :dead:

Först vill jag tacka för en fantastisk resa du har bjudit oss på i den här tråden. Excellent!

Sedan håller jag med dig om att para samman olika musikstilar, i synnerhet klassiskt med rock, sällan eller aldrig blir värt att lyssna till.

//shamrock

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jag har hört att Bob Dylan ska spela här den 10 oktober. Kan bli fantastiskt med hans sugggestiva sound och briljanta musiker. Jag hade gått själv men jag reser till New York dagen efter hans andra Waterfront-spelning. Biljettsläpp 2 juni kl 09.00, jag rekommenderar starkt att "hänga på låset".

Link to post
Share on other sites

Idag fick jag och fru Bebop våra stolar. Främre parkett på 7:e rad och 8 säten från mitten och vänster kant (plats 185-186), mao rätt sida om flygeln och solister. Känns som en bra tilldelning. På dessa stolar skall vi avnjuta 22 konserter kommande säsong med start 4:september. Första året blir en hyllning till de stora verken.

:mm:

Link to post
Share on other sites
Jag har hört att Bob Dylan ska spela här den 10 oktober. Kan bli fantastiskt med hans sugggestiva sound och briljanta musiker. Jag hade gått själv men jag reser till New York dagen efter hans andra Waterfront-spelning. Biljettsläpp 2 juni kl 09.00, jag rekommenderar starkt att "hänga på låset".

Om man ska se Dylan så är det definitivt såhär.

Jag tycker inte det funkar på de stora utomhusscenerna.

Idag fick jag och fru Bebop våra stolar. Främre parkett på 7:e rad och 8 säten från mitten och vänster kant (plats 185-186), mao rätt sida om flygeln och solister. Känns som en bra tilldelning. På dessa stolar skall vi avnjuta 22 konserter kommande säsong med start 4:september. Första året blir en hyllning till de stora verken.

:app:

I torsdags lyftes Rubato av Eva Hild på plats:

rubato-lotta-satz.jpg

Foto: Lotta Satz

På onsdag nästa vecka är det invigning av konstnärlig utsmyckning med visning av samtliga verk i området.

På torsdag den 4 juni är det invigning av hela kvarteret och staden ihop med Clarion och konserthuset har ordnat en gatufest.

Läs mer.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
DSC_9335.JPG

Här, i kammarmusiksalen Kuben, var jag på brass-konsert i torsdags.

(bilden från ett annat tillfälle)

En härlig lokal med mycket bra akustik, tyckte jag där jag satt.

I huvudsak brassmusiker och slagverkare från MSO som spelade

och bland publiken många kända och erkända brassmusiker.

En toppenkväll för oss som gillar mässing och pukslag. :)

Och på fredag är det dags paw rikhtigt i stora konsertsalen.

Link to post
Share on other sites

Nyss hemkommen från öppningskonserten med MSO i konsertsalen på Malmö Live

så skriver jag såhär:

Grattis MSO!

Grattis till publiken!

Grattis till alla involverade i akustikproblematiken vid bygget av Malmö Live.

Vilken upplevelse, vilken akustik!

Rapporterat från rad 24 på övre parkett.

Link to post
Share on other sites

Tack 30Hzbone.

Jag måste hålla med.

Programmet var något järvt för att vara ett jippo så att säga. Inga säkra kort.

Lisa Larsson sjunger fint, men det är inte riktigt min grej. Jag vet att många inte håller med mig, men en solosångerska ihop med stor orkester är lite svårt att balansera i en sal som denna. Det passar bättre på teater med orkesterdike. Tycker jag, Lotta tyckte det var fantastiskt.

Trumpetkonsert tillhör inte heller den breda massans vardagslyssning, men Håkan Hardenberger är ju kanon. Det lät som Prokovieff i första framförandet och halvvägs så starkt att det vibrerade kraftigt i de mondrianska elementen - precis som det ska. Me like :mm:

Efter paus fick man verkligen höra hur orkestergrupperna kan låta, var för sig och tillsammans i olika konstellationer. Fantastiskt bra, trots jag satt på balkong upplevde jag klangen äkta och tydlig, även pukor, och om igen var det mäktigt när det brassade på. De gigantiska klockorna var en nyhet och det är väl inskrivet av Berlioz. Jag tror det var Marc Soustrot som valt Symfonie Fantastique som avslutning. Han behöver inget partitur för att spela det, och man märker att han är en helt annan dirigent i denna sal.

En kontrafagott fick igång något att vibrera bak i salongen. Jag kunde inte lokalisera vad, men det måste vara något som monterats utan att fästas ordentligt, typ scenljus. Måste kollas upp.

Eftersom både SR och SVT var där så borde jag kunna hitta det på en inspelning.

Link to post
Share on other sites

Anna och jag var så berörda när vi lämnade salen (rad 22) efter Berlioz Symfonie Fantastiqe att vi hade nära till gråten båda två. En helt fantastisk upplevelse! Stort beröm till alla inblandade för detta fina, men särskilt vår egen Calle förstås.

Sydsvenskan har ett stort fyrsidigt uppslag om konsertsalen idag, där bl a "akustikern Jan-Inge Gustafsson och Skanskas specialist Carl Jonsson" finns med i texten: http://www.sydsvenskan.se/malmo/klappat-oc...erfekta-ljudet/ och själva musiken (och LJUDET) recenseras på ytterligere ett uppslag, bl a då öppningskonserten. Recensenten Tobias Lund skriver bl a att han flyttade sig från rad 6 till just rad 22 inför Berliozsymfonin och att "Där uppenbarades salens stora klaliteter. Det var som en dörr slogs upp på vid gavel..." http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/mu...t-blir-i-basen/

Grattis Calle! Jag ska nu kommande höst och vår njuta av min fasta plats i mitten av rad 22 (främsta raden på övre perkett), som du tipsade om när jag köpte Guld Live-kortet. Tack för det! Vad ska du göra nu när konsertsalen är klar??

;)

/ Ulf

Link to post
Share on other sites
Anna och jag var så berörda när vi lämnade salen (rad 22) efter Berlioz Symfonie Fantastiqe att vi hade nära till gråten båda två. En helt fantastisk upplevelse! Stort beröm till alla inblandade för detta fina, men särskilt vår egen Calle förstås.

Sydsvenskan har ett stort fyrsidigt uppslag om konsertsalen idag, där bl a "akustikern Jan-Inge Gustafsson och Skanskas specialist Carl Jonsson" finns med i texten: http://www.sydsvenskan.se/malmo/klappat-oc...erfekta-ljudet/ och själva musiken (och LJUDET) recenseras på ytterligere ett uppslag, bl a då öppningskonserten. Recensenten Tobias Lund skriver bl a att han flyttade sig från rad 6 till just rad 22 inför Berliozsymfonin och att "Där uppenbarades salens stora klaliteter. Det var som en dörr slogs upp på vid gavel..." http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/mu...t-blir-i-basen/

Grattis Calle! Jag ska nu kommande höst och vår njuta av min fasta plats i mitten av rad 22 (främsta raden på övre perkett), som du tipsade om när jag köpte Guld Live-kortet. Tack för det! Vad ska du göra nu när konsertsalen är klar??

;)

/ Ulf

Riktigt roligt att läsa om framgången med detta bygge!

Särskilt intressant att läsa både Calles och akustikerns Jan-Inges reflektioner om ljudet i den stora salen där man försökt att efterlikna akustiskt lyckade rum som der Gooldener Saal i Musikverien i Wien. Det är ett otroligt fint ljud i den salen och jag ser fram emot att göra ett besök i Malmö.

Läser man artikeln och lite om vad Jan-Inge skriver om balansen mellan bastoner och diskant och hur det påverkar mellanregistret så känns det i igen från egna erfarenheter i det egna lyssningsrummet. En alltför förhöjd bas utan kontur har en förmåga att både maskera diskant som mellanregistret. Uppenbarligen ett väl känt fenomen inom akustikerkretsar. Diffusionens vikt är också intressant.

Grattis får man än en gång säga till framgången!

Calm

Edited by calm
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu har det klarnat vad som gäller i valet mellan vinyl och digital musik.....

...jo, musik på riktigt på Malmö Live!!

En anläggning - oavsett hur dyr och fin och tweakad den är - kan ALDRIG ge den närvaroupplevelse man får i denna sal. Med denna insikt kan man faktiskt koppla av i jakten på "det perfekta ljudet" och köpa biljetter (per styck eller abonnemang) till riktiga koncerter i stället för att jaga nya stereoprylar på Hifimässor el dyl - åtminstone om man är så lyckligt lottad att man bor i Malmö eller i närheten.

Underbart!

/ :) Ulf

Link to post
Share on other sites
Underbart!

Kan inte annat än att hålla med. I stort sett varje torsdag tar vi tåget dit och en timme senare tar vi plats på rad 8. Det är faktiskt magiskt, även musik som jag aldrig skulle köpt på skiva får en helt annan framställning på Malmö Live. Finansiering sker till viss del genom färre skivinköp. Suget har minskat och ersatts av Live... fast inte helt ;)

Link to post
Share on other sites

Ja, Brittens Violinkonsert med Rainer Honeck på violin var magisk! Den gillade jag bäst igår…. En intressant iakttagelse är att eftersom allt som spelas låter så otroligt bra ljudmässigt, så går man över till att mer lyssna på själva musiken och värdera den (och inte ”anläggningen”) och man lär sig en massa nytt om (klassiskt) musik. Man kollar ju programbladet före föreställningen och googlar ibland en del fakta…

Tidigare fanns ju redan en hur stor värld som helst med dokumenterad musik på LP, CD och strömmande media, men den var på något sätt ”död och förseglad”. Jag tyckte nog denna värld öppnade upp sig en del när jag fick en bra ljudanläggning, men den entusiasm som nu uppstår via MSO/Malmö Live gick aldrig att uppnå. Man fastnade tidigare i ett antal favoritskivor som hade tillräckligt bra inspelnings-och ljudkvalitet och lyssnade på dessa om och om igen och det tog sedan stopp. Nu känns det i stället som att jag hamnat på en spännande upptäcktsresa. Det jag råkar på under torsdagskvällarna värderas och sorteras i mitt musikminne. Allt faller inte lika mycket i min smak naturligtvis (även om allt låter bra ljudkvalitetsmässigt). T ex tyckte jag mycket bättre om Brittens konsert är Rachmaninovs orkesterkonsert igår, även om Rachmaninovs andra pianokonsert (som jag har flera skivversioner av) är ett av mina favoritstycken och jag därför trodde att även hans orkesterkonsert (efter pausen igår) skulle gå rakt in i hjärtat. Så inte… – men det gjorde Brittens violinkonsert före pausen i stället….

Ska bli spännande att höra Verdis Requiem nästa vecka i denna sal. Hörde samma stycke i Johanneskyrkan förra helgen med väldigt duktiga solister, men ljudmässigt försvann upplevelsen i något stort som bara rullade runt i kyrkan….

/ :mm: Ulf

Link to post
Share on other sites

Av outgrundlig anledning missade jag torsdagskonserten :blush

Jag var däremot där på "lördagslive", och det inleddes med Daniel Fjellströms fagottconcertino i uruppförande med Annica Amundsen som solist, och utan paus följde Beethovens 2:a pianokonsert med Boris Giltburg. Extranummer av Liszt med Giltburg på solo piano. Ruggigt bra.

Den unge pianisten signerade cd-skivor efter konserten och han gillade verkligen klangen från sin flygel i salongen.

Ps. Väldigt trevligt skrivet ulfsan. Jag tar mig friheten att informera mso. Då blir de glada och spelar ännu bättre.

Link to post
Share on other sites

I torsdags var det Verdi Requiem.

En konsert som jag hade sett fram emot och som infriade alla löften.

Malmö Live hade arrangerat med DR Koncertkor, sopran Malin Byström, alt Anna Larsson, tenor Luc Robert och bas Adam Palka.

Alltihop såklart under ledning av Marc Soustrot som helt klart har vuxit i mina ögon.

verdi_slider.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...