Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


calle_jr
 Share

Recommended Posts

dr.gif

Här ser vi den stora konsertsalen i DR Koncerthus;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1144.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1149.JPG

Huset är ritat av den franske arkitekten Jean Nouvel och Yasuhisa Toyota var ansvarig för akustiken.

Man får en känsla av magi och surrealism med denna ljussättning och design. Oerhört läckra bilder från både in- och utsidan!

Link to comment
Share on other sites

Imponerande bilder på olika konsert o operahus,att få till ljudet perfekt måste vara svårt men om man inte blir nöjd i efterhand måste det väl vara ett lite nederlag kan tänkas,att rätta till det i efterhand känns inte lätt.

Link to comment
Share on other sites

Kul att se alla dessa konsertsalar och höra utifrån akustisk synvinkel hur man lyckats.

Berwaldhallen är nog tyvärr också ett exempel som i vart fall inledningsvis blev en besvikelse rent akustiskt. Senast jag var där lät det bra.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4148431

Kanske inte så bra som denna hall som ligger i världsklass.

Men då visste inte hur man skulle beräkna. ;)

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=8931&st=15

Calm

Link to comment
Share on other sites

Är det möjligtvis en orgel vi ser i bakgrunden på denna bild ?

Ja för böveln. Troligtvis är piporna dubbelt så långa som vad som syns på bild.

DSC_1138.JPG

Kanske inte så bra som denna hall som ligger i världsklass.

Men då visste inte hur man skulle beräkna. ;)

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=8931&st=15

Gissa om jag blev paff när du startade den tråden i februari! :o

Jag lovar återkomma om Grosser Musikverein...

Link to comment
Share on other sites

Imponerande bilder på olika konsert o operahus,att få till ljudet perfekt måste vara svårt men om man inte blir nöjd i efterhand måste det väl vara ett lite nederlag kan tänkas,att rätta till det i efterhand känns inte lätt.

Då kanske man gör som arkitekten till tornet på Vor Frelsers Kirke i Köpenhamn som enligt legenden tog livet av sig genom att hoppa från kyrktornet när det visade sig att tornspiralen skuvade åt fel håll :black:

Link to comment
Share on other sites

Då kanske man gör som arkitekten till tornet på Vor Frelsers Kirke i Köpenhamn som enligt legenden tog livet av sig genom att hoppa från kyrktornet när det visade sig att tornspiralen skuvade åt fel håll :black:

Lite sné hade man väl blivit, men det där var kanske att överdriva :o

Köpenhamn har även det fina SkuespilhusetDet Kongelige Teater;

DSC_1238.JPG

De 6m höga fackverksbalkarna i övre våningen är 80m långa och kragar ut 29m över kajen.

Kajen har en nästan sömlös förbindning med de allmänna ytorna i den publika entrén;

DSC_1173.JPG

DSC_1174.JPG

DSC_1236.JPG

Nu verkar det ju här nästan som om vi bara åker runt och tittar på en massa trevliga hus, men jag kan intyga att så är inte fallet.

Vi är ett team som jobbar febrilt med en design2cost för att skapa en realitet av bläcket som signerade ett kontrakt.

En del av de som syns på bild har som specialkompetens att förflytta luft på ett tyst sätt.

Vi får hoppas att de lyckas igen...

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd! :)

Roligt för Malmö med möjlighet till ett utökat musikutbud och mer kultur i en stad under förvandling!

Har själv förmånen att arbeta som projekteringsledare, med ett stort konserthus i Sverige, som skall byggas ut och om för en knapp miljard kr.

Akustiken i denna konsertsal tas på största allvar. I projektet har vi två akustikföretag engagerade, en lokal från Sverige, samt en internationell erkänd akustiker,

som är Mr Yasuhisa Toyota. Hans filosofi beskriver han lite närmare här, i samband med byggandet av Elbphilharmoni i Hamburg.

Mr Yasuhisa Toyota arbetar för Nagata Acoustics som utfört ett femtiotal konsertsalar runt om i världen.

I denna planeringsprocess finns inte någon "kamp" mellan arkitekt och akustiker, som antytts tidigare i tråden.

Alla parametrar utreds och optimeras, där arkitektur, tillgänglighet, akustik, logistik, ekonomi och kulturhistoria etc., alla är lika viktiga delar i en helhet.

Projektets kvaliteter kommer ligga i förmågan att alla kan lyssna på varandra och att välja rätt avvägningar inför viktiga beslut.

I mer komplexa vägval engageras alltid beställaren, där alla fakta belyses inför medvetna vägval.

Vilket projekt jag arbetar med, får jag ligga lågt med tills det finns politiska beslut för ett genomförande.

Jag kan återkomma när projektet är mer offentligt. :)

/muffin

Link to comment
Share on other sites

I denna planeringsprocess finns inte någon "kamp" mellan arkitekt och akustiker, som antytts tidigare i tråden.

Alla parametrar utreds och optimeras, där arkitektur, tillgänglighet, akustik, logistik, ekonomi och kulturhistoria etc., alla är lika viktiga delar i en helhet.

/muffin

Är inte detta bara ett mer politiskt sätt att lägga fram samma sak?

Link to comment
Share on other sites

Läste i Sydsvenskan i morse att herr Reepalu sköt på beslutet ang nytt konserthuset då han tyckte driftskostnaderna är för dyra...

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article149...-framtiden.html

Det är ju ett bra exempel på hur kompromisser kan leda fram till ett sämre slutresultat. Om det kompromissas för mycket är det inte säkert att det blir ett steg framåt akustiskt och då blir det heller inte så intressant för publik och musiker heller.

Belackarna är snabbt framme och lyfter fram skola, vård och omsorg som det alenarådande i ett samhälle. För att stå ut livets vedermödor krävs också kultur. Det drar också till sig andra investeringar. Företag behöver också kunna locka med en intressant stad att leva i för att locka de bästa krafterna som bidrar till ännu mer investeringar.

Förhoppningsvis är det bara en del av ett förhandlingsspel. Hoppas det går vägen i slutändan. Calle_Jr med team får slipa pennan lite extra ... :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att få se så många olika konsertlokaler!

Då kanske man gör som arkitekten till tornet på Vor Frelsers Kirke i Köpenhamn som enligt legenden tog livet av sig genom att hoppa från kyrktornet när det visade sig att tornspiralen skuvade åt fel håll :black:

I länken som eliot hänvisar till, som jag tog mig tid att skumma igenom, så står det följande:

A persistent story says that de Thurah committed suicide by jumping from the tower, supposedly because the spire, against King Frederik V's wishes, twisted to the right. This story is untrue, de Thurah died at home in his bed seven years after the consecration of the church, penniless but also respected by his contemporaries. As for Frederik V, he was well satisfied with this new landmark in his city and for shipping. The steps wind to the right as they should if the tower is to be defended with the right hand while the left hand rests on the railing.
Link to comment
Share on other sites

Jag kan återkomma när projektet är mer offentligt. :)

Där ser man :app:

Vi håller tummarna!

Är inte detta bara ett mer politiskt sätt att lägga fram samma sak?

Jo, det tycker jag. Men projektteam som jobbar så brukar ge bra projekt, och tvärtom.

Läste i Sydsvenskan i morse att herr Reepalu sköt på beslutet ang nytt konserthuset då han tyckte driftskostnaderna är för dyra...

Jag vill inte kommentera det som skrivs mer än att det handlade om att man sköt fram ärendet om driftskostnader till nästa möte i kommunstyrelsen.

Det är inget som berör framdriften just nu. Projektet är startat och rullar på mn.gif

Kul att få se så många olika konsertlokaler!

:)

Tillbaka till Skuespilhuset och den fantastiska salen är helt utformad för maximal taluppfattning och sikt, vilket man har löst perfekt på både mikro- och makronivå. En viktig del är utformningen av ytor, och väggarna är murade med engelsk lersten. Stenen är 6cm hög och förekommer i fyra olika längder upp till ca 50cm. Ett mödosamt hantverk där de tryckta fogarna är betydligt djupare än normal murning med tryckt fog;

DSC_1185.JPG

DSC_1186.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skrev om Kgl Teatret/Skuespilhuset tidigare i den här tråden,

som ett exempel på smart integrerad diffussering av en väggyta.

Sen bidrar ju rummets ovala planform till att öka hörbarheten i rummet.

Jag upplevde också akustiken som mycket bra på plats.

Projektet är ett fint exempel på gott samarbete mellan arkitekt och akustiker. :)

Arkitekt Lundgaard&Tranberg, akustiker Gade&Mortensen A/S.

Link to comment
Share on other sites

Skrev om Kgl Teatret/Skuespilhuset tidigare i den här tråden,

som ett exempel på smart integrerad diffussering av en väggyta.

Sen bidrar ju rummets ovala planform till att öka hörbarheten i rummet.

Jag upplevde också akustiken som mycket bra på plats.

Projektet är ett fint exempel på gott samarbete mellan arkitekt och akustiker. :)

Arkitekt Lundgaard&Tranberg, akustiker Gade&Mortensen A/S.

Jag minns att jag läst det Muffin, men hade glömt av det :blush Tack för det.

SMT ställde en fråga i den tråden och murstenen och förbanden är framtagna i samarbete och specifikt för denna sal.

De 650 stolarna kanske inte ser så mycket ut för världen, men de är specialkonstruerade för detta projekt.

Den röda ull-velouren har ett stänk svart pigment vilket gör den väldigt mörk när belysningen i läktaren släcks.

En tom stol har anpassats så att den har ungefär samma absorberande effekt som en människa, så att akustiken inte påverkas av antalet lediga platser.

Varje stol är riktad mot scenen med två egna armstöd, och den är utformad med 12 olika ramtyper baserat på behovet av olika sitthöjd och ryggstödets lutning.

DSC_1222.JPG

...den var dessutom skön att sitta i :)

Link to comment
Share on other sites

Det var som Muffin skrev Lundgaard & Tranberg som stod för det vinnande förslaget i en arkitekttävling 2002, och Gade & Mortensen ansvarade för akustikmiljön.

Anders Gade visade oss runt och han kan med rätta vara stolt över resultatet.

Här ett par interiörbilder från personalmatsalen!

DSC_1208.JPG

DSC_1208-.JPG

Med detta utförande (vilket man kan se lite varstans i denna byggnad) skulle vi få allt som slutar på -verk och -förbund efter oss i Sverige.

I Danmark går fortfarande stil och skönhet före säkerhet. Åtminstone i prestigeprojekt.

DSC_1210.JPG

En uppmärksam Bebop ser att de har parkett även vertikalt.

Link to comment
Share on other sites

De 80m långa fackverksbalkarna tillverkades i Baltikum, var och en i fyra sektioner som sammanfogades på andra sidan kanalen och flottades den korta sträckan på plats.

Här ligger ett av fackverken som avskiljare mot ett personalbibliotek;

DSC_1201.JPG

Här skymtas hur man gjorde fogberedningen för de kraftiga svetsfogarna;

DSC_1203.JPG

Link to comment
Share on other sites

I likhet med de flesta teatrar och konserthus finns det flera mindre scener i anslutning till den stora salen.

Här en liten teaterscen;

DSC_1228.JPG

Och strax intill en flexibel sal;

DSC_1235.JPG

Dessa salar är inte alls så påkostade i ytskikt och komfort som huvudsalen, och det finns förstås ekonomiska skäl till det, men även en tanke om att få en mer avslappnad stil, närhet och samspel med publiken och kanske lägre förväntningar.

Link to comment
Share on other sites

Där ser man :app:

Vi håller tummarna!

Jo, det tycker jag. Men projektteam som jobbar så brukar ge bra projekt, och tvärtom.

Jag vill inte kommentera det som skrivs mer än att det handlade om att man sköt fram ärendet om driftskostnader till nästa möte i kommunstyrelsen.

Det är inget som berör framdriften just nu. Projektet är startat och rullar på http://i587.photobucket.com/albums/ss312/mcr_0266/mn.gif

:)

Tillbaka till Skuespilhuset och den fantastiska salen är helt utformad för maximal taluppfattning och sikt, vilket man har löst perfekt på både mikro- och makronivå. En viktig del är utformningen av ytor, och väggarna är murade med engelsk lersten. Stenen är 6cm hög och förekommer i fyra olika längder upp till ca 50cm. Ett mödosamt hantverk där de tryckta fogarna är betydligt djupare än normal murning med tryckt fog;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1185.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1186.JPG

Ahh det var ju skönt att höra att projektet rullar på, var rädd att det skulle lägga spå is...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en av skillnaderna mellan svensk och dansk arkitektur handlar om inställningen till vad arkitektur är för något och hur man utbildar arkitekter i respektive land. I Danmark är det en del av konstvetenskaperna och där är utbildningen lagt tillsammans med konsthögskolan, medan i Sverige är det en del av den Tekniska Högskolans olika utbildningar och då blir teknikberoendet större.

Vi har väl få internationellt kända arkitekter idag och egentligen bara en som syns i media och det är Gert Wingårdh.

Det senaste tillskottet i Stockholm med Waterfront Building är väl knappast ett exempel på omvälvande arkitektur. Det enda som sticker ut är en "gärsgård" med kromade stavar som omger den yttre fasaden mot vattnet. Lika spännande som Sheratons klinkerbruna fasad. ;) Arkitekter White, men vem där?

Jag hade mycket hellre sett ett nytt operabygge på denna plats som är unik, men det är svårt att konkurrera med Ragnar Östbergs stadshus som är enastående i sitt slag i världen.

Har nöjet att promenera genom borggården varje morgon och slås att man alltid hittar nya detaljer på detta vackra hus.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...