calle_jr Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Ett par exteriöra bilder; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 I onsdags plockade vi ner vibrationsmätarna högst upp i torn 1, och tankade över sex veckors kontinuerlig mätning. Jag återkommer med mätresultat när de är sammanställda. Här ser man mätarna registrera direkt om man knackar lätt på stålpelaren; Den sista timmen körde vi dubbla mätare för att få en extra kontroll av utrustningen; Uppifrån ser man (förutom södra Malmö) taken på kongress, konsert och flexibel sal. Krönelement och takbeläggning kvarstår. I änden av den gröna Kungsparken ser man Kronprinsen, som är något lägre; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Allmänna ytor mellan konsert och kongress; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 I Konsertsalen har ställning demonterats i bakre delen denna vecka och idag påbörjades ställningsmontage över scen- och förscen. Under den korta perioden när all ställning är borta framstår hela volymen; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Några till; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 Här är en 360-gradersbild från konsertsalen plåtad av Klas Andersson: http://brodinsbilder.se/mlive140307/ Jag undrar var han själv stod när han tog den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Här är en 360-gradersbild från konsertsalen plåtad av Klas Andersson: http://brodinsbilder.se/mlive140307/ Jag undrar var han själv stod när han tog den Ungefär som doktor som kunde upptäcka magont genom att titta folk i ögonen. Patienten konstaterade imponerat att "doktoren var så skicklig att han min själ kunde se i 90 graders vinkel". fritt efter Piraten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Några flygfoton (fotograf: Perry Nordeng) som togs för en dryg månad sedan; Pilot, fotograf och farkost: Foto: Lennart K Andersson Foto: Lennart K Andersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Vi börjar närma oss slutfasen till ett i förtid färdigställt ensemblerum: Ett av totalt åtta st. Utöver detta finns det backstage 13st övningsrum, 4st slagverksrum, ett gäng loger, uppackningsrum mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Vi har även färdigställt ett övningsrum, och här ser vi Anders Gade göra klangmätningar med textil i olika positioner; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Rummens form är dels anpassade för enskild övning eller ensemble, dels för att ge en gynnsam klang. Långväggarna är således inte parallella. Akustikreglering består av ett perforerat undertak med 100mm ovanpåliggande mineralull. Hålbilden är 8, 15 och 20mm och om jag minns rätt är perforeringsgraden 15%. Dock utförs en 600mm tät fris runt hela rummet. Ytskikt väggar är 3-4 lager målad gips i kombination med plywood. Golven utförs med industriparkett ek. Väggbeklädnad består av 600x600mm moduler i fyra olika typer; Reflektorer med 10 graders lutning Wing-diffussorer 100mm spaltpanel med 2mm spalt och 50mm mineralull. 20mm direktlimmad mineralullsabsorbent Variabel akustik åstadkoms med en textil (typ Trevira CS) med en ytvikt på 300g/m2 som fullt utdragen täcker ca halva väggytan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Jan-Inge Gustafsson gjorde bullermätningar med mig som handräckare, och vi har därför behövt färdigställa 2st övningsrum och 2st ensemblerum för att kunna mäta ljuddämpning vertikalt, horisontellt och flanktransmission. Detta är ett angränsande rum, och såhär långt krävs att vi färdigställer för att kunna göra vettiga bullermätningar; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Ensemblerum med färdiglimmat golv och textil i lite olika lägen; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Vi har även gjort bullermätningar i hotellrummen. Med tre rum på rad och tre rum på höjd gjorde Jan-Inge efterklangsmätning, luftljuds- och stegljudsmätning. Jag har ju erfarenhet som smörgåsnisse, så jag fick fortsatt förtroende som handräckare; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Här spelas det i övnings- och ensemblerum med de första instrumenten som burits in i konserthuset. Det är Lukasz Jamer som är stämledare för kontrabas, och Lena Petersson dito för harpa som lyssnar på sina instrument i rummen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Här spelas det i övnings- och ensemblerum med de första instrumenten som burits in i konserthuset. Och hur blev omdömet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Och hur blev omdömet? Ja, det är såklart spännande Jag håller på att sammanställa musikernas personliga utvärderingar vad gäller rummens klang, ljudnivå, support, resonanser, färgning, bakgrundsbuller etc. Detta pågår fortfarande (fler spelningar idag), och jag vill inte föregripa eller påverka denna input. Återkommer snarast, och här är lite mer film från provspelning i måndags; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbwe72 Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Hej! filmklippen låter högst "live" i mina hörlurar (Sennheiser HD545), det kommer att bli bra det där. Att musikerna har varselväst och i vissa fall hjälm ger associationer till någon slags konstnärlig installation. Någon ses även hålla för öronen, antagligen för att vårda sin hörsel då vissa instrument låter starkt på nära håll. Ett väldigt intressant projekt att få följa. Jag antar att ansvariga för Bas P och Bas U har haft mycket att stå i. Väldigt roligt att få följa detta projekt på nära håll. jbwe72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Tack jbwe72! Skall påpeka att rummet är avspärrat och skyddsutryustning kan tas av när man är i rummet. Det verkade som en del av musikerna tyckte det var lite kul att spela med dem på, och dessutom var det ju skytteltrafik mellan ensemble- och övningsrum som ligger en våning ner. Här ser vi det första musikinstrumentet som tas in i huset: ...och här är några av de som ville prova rummen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Lukasz Jamer och Lena Petersson: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Jag hörde Kulturnytt på SVR P1 idag där man kopplade på testverksamheten. Läs och hör här. De var nöjda med att de fått igenom ett par viktiga krav på rummen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 6, 2014 Author Share Posted July 6, 2014 Jag hörde Kulturnytt på SVR P1 idag där man kopplade på testverksamheten. Läs och hör här. De var nöjda med att de fått igenom ett par viktiga krav på rummen. Här är lite snuttar från den pressvisningen; Gustav Melander spelade en fanfar i konsertsalen. Första instrumentet som spelas därinne; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 6, 2014 Author Share Posted July 6, 2014 Och hur blev omdömet? Här ser vi en sammanställning som visar musikers personliga omdömen; Omdömena stämmer väl överens med de klangmätningar som vi gjort i samband med provspelningar. Resultaten är ju mycket bra, och det finns bara några små detaljer som vi nu kommer justera. Man upplevde det lätt och behagligt att spela, med mycket bra tydlighet både när man spelar starkt och svagt. Bra med mycket efterklang som är kort men något färgad/basrik. Ingen ville ta bort textil helt, men de flesta föredrog måttlig mängd utdragen (~25-30% av väggyta). Lagom mängd textil men den var lite svår att flytta. Det var stor variation hur man vill ha gardinen placerad och även var man föredrar att stå i rummet. Golvet som är en massiv limmad industriparkett ek upplevdes som mycket positivt. Det var lite basresonanser (exvis vid lös cellosträng) ca 200Hz. Detta försvann när gardinen drogs för eller då musiker flyttade sig. Det förekom också resonans i radiatorer, men detta kommer antagligen försvinna när de vattenfylls. Vi kommer nu att ändra lite på textilkvalitet, justera spalt- och panelbredd på hälften av spaltpanelen, och vi vänder på några av reflektorerna. Även en utspridd liten absorbentyta (ca 3kvm i rummet) byts från 20 till 40mm tjocklek. I övrigt är det bara mindre handhavande- och estetiska detaljer som kan förbättras. Det har varit en fantastisk upplevelse för mig att få lyssna så nära. Det är som att ha Milstein, Oistrakh, Starker, Argerich osv i sitt eget rum. De är fantastiskt skickliga och känsligheten för spelet förstärks när man ser kroppsrörelser så nära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 Några flygfoton tagna av Perry Nordeng den 2014-06-25; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_3121.JPG Aha! Det har varit ett besök hos Musikverein i Wien Goldener Saal en akustisk höjdare och ett lyckat bygge när man inte hade så mycket mätteknik att tillgå. Örat ljuger sällan Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Ja! I början av augusti fick jag tag på biljetter till Grosser Musikverein i Wien. Denna sal är makalöst bra. Åtminstone i närheten av de platser där jag satt (främre parterre). Jag har aldrig upplevt något liknande i en konsertsal. Concertgebouw (som är en färsk referens) är också bra, och de påminner om varandra i grundklang med sin livlighet och värme. Ett fett, mustigt ljud, lång efterklang och bra tryck. Men Musikverein har en helt annan briljans och tydlighet, med ett nästan överrealistiskt soundstage där man inte bara hör start och stopp. Man upplever allt - övertoner, utklingning, finesser, enskilda sträng- och träljud, och de enskilda instrumentens värme som när man lyssnar nära. Man kan roa sig med att lyssna på en enskild musiker i en orkester, utan problem. Naturligtvis hör man varenda ljud från publiken också, och min reflexspegel i kameran var lite irriterande för övrig publik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Kanske någon som kommer ihåg laserskanning och mätningar som vi gjorde i salen 2011 http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...st&p=146732 Det skulle såklart bli spännande att höra hur de mätningarna lät... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_3141.JPG Biljetten förklarar det hela... alltså de kvinnliga musikernas antal vad det verkar. Även WPO tillåter kvinnor idag men jag tror de är relativt få fortfarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 24, 2014 Author Share Posted August 24, 2014 Biljetten förklarar det hela... alltså de kvinnliga musikernas antal vad det verkar. Även WPO tillåter kvinnor idag men jag tror de är relativt få fortfarande. Dirigenten Marie Jacquot är fransyska, och sångsolisten Suozi Zapano är kineniska, liksom flertalet i kören. Pianisten Jonathan Nemtanu är dock kanadensare och man tror jag; https://www.hellostage.com/profile/242/home Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.