Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


calle_jr

Recommended Posts

I onsdags plockade vi ner vibrationsmätarna högst upp i torn 1, och tankade över sex veckors kontinuerlig mätning. Jag återkommer med mätresultat när de är sammanställda.

Här ser man mätarna registrera direkt om man knackar lätt på stålpelaren;

DSC_0919.JPG

Den sista timmen körde vi dubbla mätare för att få en extra kontroll av utrustningen;

DSC_0918.JPG

Uppifrån ser man (förutom södra Malmö) taken på kongress, konsert och flexibel sal. Krönelement och takbeläggning kvarstår.

I änden av den gröna Kungsparken ser man Kronprinsen, som är något lägre;

DSC_0935.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här är en 360-gradersbild från konsertsalen plåtad av Klas Andersson:

http://brodinsbilder.se/mlive140307/

Jag undrar var han själv stod när han tog den :unsure:

Ungefär som doktor som kunde upptäcka magont genom att titta folk i ögonen. Patienten konstaterade imponerat att "doktoren var så skicklig att han min själ kunde se i 90 graders vinkel".

fritt efter Piraten

Link to comment
Share on other sites

Rummens form är dels anpassade för enskild övning eller ensemble, dels för att ge en gynnsam klang. Långväggarna är således inte parallella.

Akustikreglering består av ett perforerat undertak med 100mm ovanpåliggande mineralull. Hålbilden är 8, 15 och 20mm och om jag minns rätt är perforeringsgraden 15%. Dock utförs en 600mm tät fris runt hela rummet.

Ytskikt väggar är 3-4 lager målad gips i kombination med plywood.

Golven utförs med industriparkett ek.

Väggbeklädnad består av 600x600mm moduler i fyra olika typer;

  • Reflektorer med 10 graders lutning
  • Wing-diffussorer
  • 100mm spaltpanel med 2mm spalt och 50mm mineralull.
  • 20mm direktlimmad mineralullsabsorbent

DSC_1079.JPG

DSC_1075.JPG

DSC_1077.JPG

DSC_1080.JPG

DSC_1083.JPG

Variabel akustik åstadkoms med en textil (typ Trevira CS) med en ytvikt på 300g/m2 som fullt utdragen täcker ca halva väggytan.

Link to comment
Share on other sites

Jan-Inge Gustafsson gjorde bullermätningar med mig som handräckare, och vi har därför behövt färdigställa 2st övningsrum och 2st ensemblerum för att kunna mäta ljuddämpning vertikalt, horisontellt och flanktransmission.

Detta är ett angränsande rum, och såhär långt krävs att vi färdigställer för att kunna göra vettiga bullermätningar;

DSC_1084.JPG

DSC_1085.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi har även gjort bullermätningar i hotellrummen.

Med tre rum på rad och tre rum på höjd gjorde Jan-Inge efterklangsmätning, luftljuds- och stegljudsmätning.

Jag har ju erfarenhet som smörgåsnisse, så jag fick fortsatt förtroende som handräckare;

DSC_1100.JPG

DSC_1101.JPG

DSC_1089.JPG

DSC_1114.JPG

DSC_1113--.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här spelas det i övnings- och ensemblerum med de första instrumenten som burits in i konserthuset. Det är Lukasz Jamer som är stämledare för kontrabas, och Lena Petersson dito för harpa som lyssnar på sina instrument i rummen:

Link to comment
Share on other sites

Och hur blev omdömet?

Ja, det är såklart spännande :D

Jag håller på att sammanställa musikernas personliga utvärderingar vad gäller rummens klang, ljudnivå, support, resonanser, färgning, bakgrundsbuller etc.

Detta pågår fortfarande (fler spelningar idag), och jag vill inte föregripa eller påverka denna input.

Återkommer snarast, och här är lite mer film från provspelning i måndags;

Link to comment
Share on other sites

Hej!

filmklippen låter högst "live" i mina hörlurar (Sennheiser HD545), det kommer att bli bra det där. Att musikerna har varselväst och i vissa fall hjälm ger associationer till någon slags konstnärlig installation. Någon ses även hålla för öronen, antagligen för att vårda sin hörsel då vissa instrument låter starkt på nära håll. Ett väldigt intressant projekt att få följa. Jag antar att ansvariga för Bas P och Bas U har haft mycket att stå i. Väldigt roligt att få följa detta projekt på nära håll.

jbwe72

Link to comment
Share on other sites

Tack jbwe72!

Skall påpeka att rummet är avspärrat och skyddsutryustning kan tas av när man är i rummet. Det verkade som en del av musikerna tyckte det var lite kul att spela med dem på, och dessutom var det ju skytteltrafik mellan ensemble- och övningsrum som ligger en våning ner.

Här ser vi det första musikinstrumentet som tas in i huset:

DSC_1142.JPG

...och här är några av de som ville prova rummen:

DSC_1263.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag hörde Kulturnytt på SVR P1 idag där man kopplade på testverksamheten. Läs och hör här. De var nöjda med att de fått igenom ett par viktiga krav på rummen.

Här är lite snuttar från den pressvisningen;

Gustav Melander spelade en fanfar i konsertsalen. Första instrumentet som spelas därinne;

Link to comment
Share on other sites

Och hur blev omdömet?

Här ser vi en sammanställning som visar musikers personliga omdömen;

ensemblerum-enkat.JPG

Omdömena stämmer väl överens med de klangmätningar som vi gjort i samband med provspelningar.

Resultaten är ju mycket bra, och det finns bara några små detaljer som vi nu kommer justera.

Man upplevde det lätt och behagligt att spela, med mycket bra tydlighet både när man spelar starkt och svagt. Bra med mycket efterklang som är kort men något färgad/basrik.

Ingen ville ta bort textil helt, men de flesta föredrog måttlig mängd utdragen (~25-30% av väggyta). Lagom mängd textil men den var lite svår att flytta. Det var stor variation hur man vill ha gardinen placerad och även var man föredrar att stå i rummet. Golvet som är en massiv limmad industriparkett ek upplevdes som mycket positivt.

Det var lite basresonanser (exvis vid lös cellosträng) ca 200Hz. Detta försvann när gardinen drogs för eller då musiker flyttade sig.

Det förekom också resonans i radiatorer, men detta kommer antagligen försvinna när de vattenfylls.

Vi kommer nu att ändra lite på textilkvalitet, justera spalt- och panelbredd på hälften av spaltpanelen, och vi vänder på några av reflektorerna. Även en utspridd liten absorbentyta (ca 3kvm i rummet) byts från 20 till 40mm tjocklek.

I övrigt är det bara mindre handhavande- och estetiska detaljer som kan förbättras.

DSC_1233.JPG

DSC_1241.JPG

DSC_1259.JPG

DSC_1236.JPG

DSC_1248.JPG

Det har varit en fantastisk upplevelse för mig att få lyssna så nära. Det är som att ha Milstein, Oistrakh, Starker, Argerich osv i sitt eget rum. De är fantastiskt skickliga och känsligheten för spelet förstärks när man ser kroppsrörelser så nära.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja! :app:

I början av augusti fick jag tag på biljetter till Grosser Musikverein i Wien.

Denna sal är makalöst bra. Åtminstone i närheten av de platser där jag satt (främre parterre).

Jag har aldrig upplevt något liknande i en konsertsal. Concertgebouw (som är en färsk referens) är också bra, och de påminner om varandra i grundklang med sin livlighet och värme.

Ett fett, mustigt ljud, lång efterklang och bra tryck. Men Musikverein har en helt annan briljans och tydlighet, med ett nästan överrealistiskt soundstage där man inte bara hör start och stopp. Man upplever allt - övertoner, utklingning, finesser, enskilda sträng- och träljud, och de enskilda instrumentens värme som när man lyssnar nära. Man kan roa sig med att lyssna på en enskild musiker i en orkester, utan problem.

Naturligtvis hör man varenda ljud från publiken också, och min reflexspegel i kameran var lite irriterande för övrig publik... :blush

DSC_3200.JPG

DSC_3238.JPG

DSC_3137.JPG

DSC_3234.JPG

DSC_3143.JPG

DSC_3191.JPG

DSC_3203.JPG

DSC_3190.JPG

DSC_3212.JPG

DSC_3228.JPG

DSC_3230.JPG

DSC_3138.JPG

DSC_3241.JPG

DSC_3135.JPG

DSC_3268.JPG

Link to comment
Share on other sites

Biljetten förklarar det hela... alltså de kvinnliga musikernas antal vad det verkar. Även WPO tillåter kvinnor idag men jag tror de är relativt få fortfarande.

Dirigenten Marie Jacquot är fransyska, och sångsolisten Suozi Zapano är kineniska, liksom flertalet i kören. Pianisten Jonathan Nemtanu är dock kanadensare och man tror jag;

DSC_3150-.JPG

https://www.hellostage.com/profile/242/home

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...