Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


calle_jr
 Share

Recommended Posts

KP-23-V-003D-1672A-0000.JPG

Den som jag har markerat grönt i modellen är UW Elast Slitan 80A-21 som är en gjuten polyuretan med hårdhet 80 shore och ser ut såhär;

DSC_3352.JPG

DSC_3368.JPG

Den ljus- resp mörkblå är Sylomer i två olika styvheter. Avisoleringen är dimensionerad för att ge samma deformation och eftersom belastningen varierar på olika pelare och väggar krävs det att vi använder 2olika typer.

Link to comment
Share on other sites

Här har vi genomgång med montageteamet som ansvarar för betong- och stålstomme för konserthuset. Längst till vänster Gunnar Widén som är akustiker och specialist på vibrationer, och närmast till höger Jesper Ahlqvist som är ansvarig prefabkonstruktör för konserthuset;

KKH-Avisolering_2013-04-12.JPG

Här är några skärmdumpar från den virtuella modell vi går igenom vid sådana beredningar;

KP-23-V-003D-1672A-0003-.JPG

KP-23-V-003D-1672A-0004-.JPG

KP-23-V-003D-1672A-0005-.JPG

Här ser vi ett upplag med Sylomer SR450, som är brett vibrationsisolerande och avisolerar stomljud även vid höga frekvenser. SR450 är avpassat för statiska laster 45 ton/m2, nästan det dubbla dynamiskt och vid kortvariga lasttoppar bibehålls funktion upp till 500 ton/m2;

Sylomer_SR450.JPG

Besiktning-01.JPG

Eftersom lastfördelningen ändras när man ändrar kompressionsegenskaper, så måste rätt lager på olika platser bestämmas genom passning.

Link to comment
Share on other sites

Vid denna typ av genomgångar kan man i detalj studera svåra detaljer och förebygga både projekterings- och utförandefel;

KP-23-V-003D-1672A-0006.JPG

Modellen kompletteras med detaljerade montagedetaljer;

KP-23-V-003D-1672A-0007.JPG

Det finns ett antal ställen där yttre och inre stomme kommer väldigt nära varandra, teoretiskt 20mm. Dessa är mycket kritriska att hålla isär vid montage och foggjutningar, för att inte tala om renhållning.

Besiktning-02.JPG

Scenen börjar ta form;

Scen.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi ska utföra mätningar på ytbeklädnader för konsertsalen så jag var med Anders Lagertz och Anders Gade på DTU i Lyngby idag för planering av montage och mätning;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_3715.JPG

Här monterar vi utvalda väggelement från konsertsalen, så kallade mondrianska element efter Piet Mondrian;

DSC_3738.JPG

DSC_3749.JPG

DSC_3755-.JPG

DSC_3765-.JPG

DSC_3772-.JPG

DSC_3816.JPG

DSC_3822.JPG

DSC_3821-.JPG

Elementens geometri har beskrivits tidigare i tråden, och de utgör en mycket stor del av de reflekterande ytor som finns i salen.

Elementen har tjocklekar som varierar från 13 till 550mm i tjocklek och är mellan 600 och 3.600mm höga. De består av sidostycken (ram), front, spant och en del har 60% isoleringsfyllning.

Många av elementen har inbyggda högtalare, uttagsboxar för ljus och ljud, led-belysning mm.

Link to comment
Share on other sites

Parallellt riggas mätutrustningen av Anders Gade och Jens Niros;

DSC_3776-.JPG

DSC_3781.JPG

Anders och Kristian diskuterar infästningsdetaljer med Lars Andersson från Gustafs, och montörerna kämpar på för att göra klart. Jens vill att vi ska komma ur rummet så att han kan fortsätta kalibrera med rosa brus. Det är inte trevligt att vistas i rummet när han spelar rosa brus.

DSC_3825-.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kanske en självklar :blush fråga men hur testas balkongräcket :?:

Inte alls! :app:

Räckena ser ut såhär i tvärsnitt;

Balustrade-001.JPG

Och här är ett par typiska plansnitt;

Balustrade-002.JPG

På räcket som vi testar i det ekofria rummet har vi lutat den mörkbruna skivan märkt "13 YTTRE BEKLÄDNADSSKIVA" i horisontalplanet så att avståndet till ribbverket varierar 0-50mm varje 600mm.

Jag har ingen ritning på det här just nu, men ungefär såhär;

Balustrade-003.JPG

Vi mäter energin över tid i reflektionen för ett svep i det ekofria rummet.

Därefter sätter vi en slät skiva med samma yta framför provet och gör exakt samma mätning.

Skillnaden mellan mätningarna ger effektiviteteten att diffussera för balkongfronten.

Link to comment
Share on other sites

Här monterar vi utvalda väggelement från konsertsalen, så kallade mondrianska element efter Piet Mondrian;

...

Elementens geometri har beskrivits tidigare i tråden, och de utgör en mycket stor del av de reflekterande ytor som finns i salen.

Elementen har tjocklekar som varierar från 13 till 550mm i tjocklek och är mellan 600 och 3.600mm höga. De består av sidostycken (ram), front, spant och en del har 60% isoleringsfyllning.

Många av elementen har inbyggda högtalare, uttagsboxar för ljus och ljud, led-belysning mm.

Här ser vi hela provet färdigmonterat;

DSC_3864.JPG

DSC_3861.JPG

Galler framför högtalare;

DSC_3860-.JPG

DSC_3881.JPG

DSC_3875.JPG

DSC_3876.JPG

DSC_3887-.JPG

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant, vill gärna se mer av detta. :)

Tack!

Det lovar jag att det blir.

Här håller vi på att montera en textil framför som väger 800g/m2!

DSC_3888.JPG

DSC_3904-.JPG

Vi kommer förse sidoväggarna i konserttsalen med motoriserade spolgardiner runt hela salen.

De kommer (preliminärt) kunna spolas ner 7m och sitter 750mm från (betong)väggen.

Vi testar några olika textilkvaliteter och några olika avstånd.

Här ser vi installationen redo för mätning;

DSC_3890.JPG

Absorptionen kommer högst troligt variera eftersom avståndet mellan textil och reflekterande yta varierar mellan 100 och 750mm.

Här en annan textil;

DSC_3915.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Hur bedömmer ni vad som skall dämpas kontra diffuseras? Är det frekvens- tid- eller amplitudbestämt. Allt på en gång? Eller något annat?

Ja, det handlar ju om allt på en gång.

Jan-Inge Gustafsson är specialiserad på konsertsalsakustik även om han är mycket insatt även inom andra akustikområden.

Exvis studerar han energinivåer för ett stort antal sittplatser i ekogram. Detta kombinerat med typiska storheter som T, EDT, G, C80, D50, GL, G125, ST, sikt, synlig takyta etc och ett stort mått av erfarenhet har successivt format varje kvadratmeter av salens golv, väggar, tak, reflektorer, stolar, balkongräcken mm.

Alf Berntson på Artifon ansvarar för högtaleri eller av, show control och inspicientsystem som innefattar både front of house, tilläggssystem och surround, projektorer, utrop, kallning, medhörning mm.

Den fas vi är i nu handlar om att vi på förhand försöker verifiera att verkliga egenskaper kommer stämma överens med beräknade.

Textiler kommer i huvudsak användas vid elektroakustiska spelningar.

De kommer möjligen användas även vid repetitioner och inspelningar av symfoniorkester i tom sal, men absolut inte vid symfonikonsert med publik.

Att mäta är ganska lätt. Att mäta rätt är mer besvärligt.

Här diskuterar vi textilens storlek i förhållande till väggprovets storlek.

Man vill å ena sidan ha samma mängd absorberande textil i rummet som ytan på väggprovet, å andra sidan för att mäta basabsorption krävs en viss yta (jmf en våglängd för 100Hz motsvarar 3.5m).

Dessutom kommer textilen ha en 5cm spalt i våderna, och detta skulle kunna ha en påverkande effekt.

Jenny, Jan-Inge och Alf räknar på sina mobiltelefoner;

DSC_3908.JPG

DSC_3912.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här kommer några svartvita bilder tagna av Lars Rehn;

Det är nog första gången jag ser på armering och najtråd som något lite mer konstnärligt, riktigt fina bilder.

Att de är svartvita får ju hela bygget att hamna ett par tre decennier bakåt i tiden, trots den moderna byggtekniken ;)

Det är inget dåligt reportage/projekt du dragit igång, både med stor variation och musikalisk anknytning...

... ett som verkligen får tummen att fara upp i luften... :)

Link to comment
Share on other sites

Tack P-Pan, jag ska hälsa Lasse detta! :)

Det är inget dåligt reportage/projekt du dragit igång, både med stor variation och musikalisk anknytning...

Nu tror jag att vi är helt klara med siktutredningar i konsertsalen.

Här ser vi en gul gubbe som kommer sitta bra till på bakre parkett;

Siktutredning%20130425_C29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack P-Pan, jag ska hälsa Lasse detta! :)

Nu tror jag att vi är helt klara med siktutredningar i konsertsalen.

Här ser vi en gul gubbe som kommer sitta bra till på bakre parkett;

Siktutredning%20130425_C29.jpg

Låter som abonnemanget är tecknat! :D;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
calm said:
Låter som abonnemanget är tecknat! :D;)

Det kan du skriva upp!! :)

Vi har ju testat scengolv tidigare, och jag visade hur vi fick ganska slående skillnader mellan olika trägolv.

Vi har nu förfinat golvkonstruktionen utifrån en rad impedansmätningar på olika sammansättningar med ek.

 

DSC_4002--.JPG  DSC_3985--.JPG

 

Varje testbit är 1000x1000mm skruvad i 45x220 träreglar c/c450mm. Tesbitarna hängs i kedjor från tak som skruvas i ändträt på de båda yttersta reglarna.

 

DSC_3979--.JPG      DSC_4001--.JPG

 

DSC_3996--.JPG      DSC_3976--.JPG

 

 

Mätresultat:

 

13mm massiva ekplank hoplimmade med 17mm furuplywood:

 

image.png   image.png

 

 

 

30mm massiva ekplank:

 

image.png   image.png

 

 

 

13mm massiva ekplank hoplimmade med 16mm massiva ekplank:

 

image.png   image.png

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Här provspelar vi på slutkombattanterna.

Jag vill gärna att den krysslimmade eken 13+16mm ska vara bäst eftersom den har andra fördelar vad gäller läggningsteknik, förmåga att uppta punktlaster mm.

Mätmässigt kunde man förvisso se signifikanta skillnader i området 200-800 Hz, men jag antog att detta inte skulle vara hörbart i praktiken.

Skillnaden var slående!

Den massiva eken gav en snabbare, tydligare och klarare respons, en avsevärt vackrare klang och varmare ton.

Det går såklart inte att återge med en iPhone, men här ser man försöksuppställningen när vi gjorde slutjämförelsen;

 

 

Även Cellisten Ann-Kersti kände en tydlig skillnad.

 

Link to comment
Share on other sites

Det går såklart inte att återge med en iPhone, men här ser man försöksuppställningen när vi gjorde slutjämförelsen;

Nej, hade det gått hade man fått lägga ner hela denna hobby. :icon_smile_cool:

Följer detta projekt med stort intresse men minns inte när det ska stå klart även om detta säkert redovisats i tråden?

Kommunikationerna i södra Sverige är ju trots allt ganska goda så jag hoppas och tror att även en hel del smålänningar som jag själv kommer att avlägga en del besök!

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Först ett stort tack för tråden, följer din fullmatade redovisning med största behållning.

Har inte reflekterat över detta tidigare men cellon vilar ju på spike, stycken en av typen bauta, mot golvet.

Dock blir jag i min okunnighet något fundersam när golvet hjälper till att tydligt färga cellon´s klang,

är det bra egentligen? Tänker mig att det bästa vore väl ett golv som inte färgar instrumentets klang alls.

Hur skall viola-gnidarna och övriga instrumentgrupper kompenseras.

eftersom cellon fick "en avsevärt vackrare klang och varmare ton"?

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Följer detta projekt med stort intresse men minns inte när det ska stå klart även om detta säkert redovisats i tråden?

Kommunikationerna i södra Sverige är ju trots allt ganska goda så jag hoppas och tror att även en hel del smålänningar som jag själv kommer att avlägga en del besök!

Man får hålla utkik efter evenemang till sommaren 2015.

Har inte reflekterat över detta tidigare men cellon vilar ju på spike, stycken en av typen bauta, mot golvet.

Dock blir jag i min okunnighet något fundersam när golvet hjälper till att tydligt färga cellon´s klang,

är det bra egentligen? Tänker mig att det bästa vore väl ett golv som inte färgar instrumentets klang alls.

Hur skall viola-gnidarna och övriga instrumentgrupper kompenseras.

eftersom cellon fick "en avsevärt vackrare klang och varmare ton"?

Så ska man ju inte tänka! :D

Cello och kontrabas får rätt förutsättningar när instrument, stackel och golv bildar en enhet. Andra uppställningar ska betraktas som mindre bra.

På samma sätt har övriga instrument sina förutsättningar för god scenakustik, även om golvet inte är så tydligt avgörande. Förutom för slagverk som fungerar bättre med ett mer dämpat golv.

Det är såklart svårt att värdera när jag skriver "avsevärt", men till skillnad från försumbart eller ohörbart.

Link to comment
Share on other sites

Jag var på DR Studie 1 idag och studerade deras scen;

DSC_4126.JPG

Främre podierna har en lyfthöjd på 1.2m och de bakre 2.2m. Justeringen utförs med motoriserade saxlyftar.

Golvet är en betsad oregon pine 120x50 med ett rakt läggningsmönster.

Man håller rf mellan 40-65% året om och man har en befuktningsanläggning för vinterhalvåret (i första hand för instrumentens skull).

DSC_4113.JPG

DSC_4145.JPG

DSC_4092.JPG

DSC_4090.JPG

DSC_4103.JPG

Moduluppbyggda trappor;

DSC_4109.JPG

Notställ och notställsbelysning är ett område som i princip varit outvecklat under många år, men där det på senare tid testats en rad tekniska förbättringar, allt från underbelyst led till digitalisering av noter till wifi läsplatta.

Det är såklart en gigantisk omställning för de konserthus som har tonvis med noter på papper.

DSC_4116.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag var på DR Studie 1 idag och studerade deras scen;

DSC_4126.JPG

Främre podierna har en lyfthöjd på 1.2m och de bakre 2.2m. Justeringen utförs med motoriserade saxlyftar.

...

...

...

Det där är ju en jäkligt häftig lokal.

För nästan exakt ett år sedan väcktes jag av familjen på min födelsedag och fick förutom kaffe på sängen även biljetter till Anna Netrebko samma kväll just där.

Satt bakom scenen rad fyra - fem.

Tror jag fortfarande lever lite på detta :)

Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...